abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220378363
Het was heel rustig op deze locatie, terwijl ze iets verderop veel drukker waren. Zal mij niet verbazen als ze dit stemlokaal de volgende keer opheven. Ze hadden extra nog een lichtmast neergezet voor verlichting in de avond. De catering kwam in de ochtend 3 keer langs, dat zouden ze misschien ook in één keer kunnen leveren.

Voor opening stelden wij al snel vast dat er te weinig rode potloden waren (waarschijnlijk alleen de reserve zonder ketting), maar dat werd gelukkig snel door de hotline opgelost, die de 3 potloden aan de ketting nog langsbrachten en zich niet konden verklaren, hoe dat kon gebeuren, want ze hadden het allemaal gecheckt.

De burgermeester kwam tijdens zijn tour langs de stemlokalen ook bij ons een kijkje nemen.
In de middagsshift was een jonge vrouw met geestelijke beperking voor een tijdje ingedeeld als stembureaulid, ze hielp bij het uitrijken van de stembiljetten. Een ander stembureaulid trat op als haar mentor.

Een man kwam met de stempas van zijn buurvrouw, waarschijnlijk had de postbode verkeerd bezorgd. De buurvrouw had trouwens zijn stempas niet en zo kon hij helaas ook niet stemmen.

En er waren 3 mensen die aangaven op de reservelijst te staan voor dat stembureau.... Zelfs ben ik ook uitgeweken naar een ander lokaal, omdat mijn wenslokatie vol was. Best wel raar, omdat het via een app moet gebeuren en ouderen soms niet zo handig zijn met tweestaps inloggen en je gebruikt dat programma nu ook niet zo vaak, toch was 1,5 uur na inschrijvingsbegin heel veel vol. Misschien dat meer gemeenteambtenaren meehielpen en die plekken al gereserveerd stonden.
pi_220378371
.

[ Bericht 99% gewijzigd door Zana op 19-03-2026 09:56:59 ]
  Moderator donderdag 19 maart 2026 @ 10:19:17 #156
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_220378515
854 stemmen voor de gemeenteraad, 850 voor de stadsdeelcommissie. Tellen was klaar om 23.35 uur, vrachtwagen voor de stembussen en - biljetten kwam pas om 00.55 uur. Dat was wel jammer. Toch wel een leuke dag weer.

Meeste gezeik kwam van mensen die dachten dat ze in ons stadsdeel wel even konden stemmen voor de commissie van een ander stadsdeel. De uitleg dat het voor ons geen doen is om voor elk stadsdeel stembiljetten te hebben en net zo veel verschillende stembussen die allemaal apart geteld moeten worden, was voor sommigen vreemd genoeg toch onacceptabel. Ach ja.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_220378977
500 stemmen in een uurtje geteld met de ploeg. Beter dan de 2de kamer verkiezingen.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 19 maart 2026 @ 11:25:17 #158
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_220379001
596 was ons eindtotaal. We waren iets meer dan een uur bezig (15 partijen). De vertraging zat vooral in controleur en ophaaldienst.
Telverschil mbt stempassen van 1, maar de telling op kandidaatniveau (en dus hertelling) wordt centraal gedaan vandaag. Dus dat komt vast goed. Wij mogen niet hertellen.
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_220380028
Waar ik zat was het soms even stil, maar er kwamen toch genoeg mensen binnen om het interessant te houden. Ze hadden op de locatie ook een fijne koffiemachine die we mochten gebruiken in plaats van de standaard oploszakjes. c_/
Het totaal was ongeveer 550 stemmen gemeenteraad en iets minder voor de wijkraad (daar hoefden we verder niks meer mee te doen). Rond 23.30 was het wel klaar.
Ik word nu standaard in de week voor de verkiezingen benaderd door de gemeente om naar een ander stembureau te gaan als (plv) voorzitter. Op zich wel leuk, maar ik ben na het tellen altijd heel blij dat ik meteen naar huis kan in plaats van nog eens op pad te moeten om de belangrijke spullen in te leveren.
  donderdag 19 maart 2026 @ 12:52:23 #160
47102 Elvi
miemkwien
pi_220380054
Het lijkt me best leuk om een keer mee te helpen op een stembureau. Hoe meld je je aan? Gaat dat via de gemeente of via een partij?
pi_220380859
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 12:52 schreef Elvi het volgende:
Het lijkt me best leuk om een keer mee te helpen op een stembureau. Hoe meld je je aan? Gaat dat via de gemeente of via een partij?
Via de gemeente, vaak vrij simpel te vinden op de website. Bij mij is de website van gemeente /verkiezingen en je bent er. Succes!
pi_220380878
Bij mij ging het ook vooral veel sneller omdat er veel minder partijen waren, 12. Nu nog een keer dat kleine biljet.

Overigens was er ook iemand helemaal boos dat we nog niet digitaal stemde, toen ik hem vertelde welke risico's daaraan kleven beschuldigde ons nog net niet dat wij zelf deze papieren biljetten persoonlijk vervalste, tja er zitten altijd wat gekkies tussen.

Wij moesten ook een tussentijdse uitslag doorgeven en daarvoor eerst alle stemmen per partij tellen en daarna pas turven. Opzich prima, soms gebeurt dat sowieso al, maar met iedereen afgesproken dat te doen en wie houdt zich er dan niet aan, de tweede voorzitter. Ik vind dat zo matig als je hoopt dat je met z'n tweeën het goede voorbeeld kan geven aan de hele ploeg waar je mee telt. Was ook precies de gene waarbij er een telverschil was, dus twijfel of ik daar nog iets over moet gaan zeggen tegen de gemeente. Als zij het in haar eentje had moeten regelen was het sowieso misgegaan.
  donderdag 19 maart 2026 @ 14:48:50 #163
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_220381015
quote:
0s.gif Op maandag 23 februari 2026 20:24 schreef freako het volgende:
Ik moet eerst maar eens zien dat ik na mijn verhuizing ergens ingedeeld wordt. Bij de Kamerverkiezingen kwam ik uiteindelijk niet eens op de reservelijst van de reservelijst.

Nu ben ik opnieuw niet direct ingedeeld, maar sta ik in elk geval op de (eerste) reservelijst.
Uiteindelijk op dinsdag alsnog als lid ingedeeld, op een stembureau in een basisschool. Verder niet een hele spannende dag. 626 stemmen, klopte precies bij het tellen op lijstniveau, om 23:15 uur alweer thuis (incl een bezoek aan het stadhuis om het PV in te leveren).

Aan de andere kant van het gedeelde schoolplein was nog een basisschool, ook met een stembureau. Dat zorgde voor wat verwarring. Het plein stond ook vol met pijlen die alle kanten op leken te wijzen, soort speurtocht.

De voorzitters vulden hun rol heel anders in dan ik gewend ben, en het werkte wonderwel. Dus dat is wel een inspiratie als ik in de toekomst weer (plv) voorzitter ben.
De 3 leden controleerden legitimatie, stempas, gaven de biljetten uit en zaten bij de stembus.
De voorzitters zorgden ervoor dat er biljetten op tafel lagen, en telden de pakjes van 25 stempassen na. En verder liepen ze rond, vulden alvast formulieren in, en vanaf 20:30 werd het stemlokaal al omgebouwd voor de telling zonder dat de laatste paar kiezers gehinderd werden.
Om 20:55 telinstructie, om 21:02 was de stembus open.

Voor het eerst meegemaakt dat de VOX-methode (CRAFT-methode) ook echt gevolgd werd. Het werkte als een trein.

[ Bericht 0% gewijzigd door freako op 19-03-2026 16:04:20 ]
pi_220381077
Slechts 9 partijen en het biljet de helft kwa formaat maakt het tellen wel relaxter, Niet meer slordige stapels die van te kleine tafels afglijden bijvoorbeeld.

Tellen van de +_ 800 stemmen ging aldoor in een keer foutloos en dat scheelt ook erg veel tijd. Je kan dus beter iets trager tellen en het in een keer goed doen. Leuk team en een goede voorzitter. Om elf uur zat ik thuis aan het bier.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_220381116
Wij zijn in beginsel klaar met het centraal tellen. Op een aantal tafels na. :)

De pv-controleurs lopen wel nog een half tot een heel uur achter. Dus wij moeten nog blijven wachten in het geval er moet worden nageteld.
Hotapnyc
pi_220381301
Best wel verschillend dat sommige direct in de avond nog op kandidaatniveau tellen en bij andere gemeentes het centraal gebeurd. Het is ook een logistieke operatie. De stemlokalen moeten vooraf ingericht worden en dezelfde avond opgeruimd, er moet vaak iemand extra komen om de locatie te openen en af te sluiten.
pi_220383315
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 15:32 schreef Zana het volgende:
Best wel verschillend dat sommige direct in de avond nog op kandidaatniveau tellen en bij andere gemeentes het centraal gebeurd. Het is ook een logistieke operatie. De stemlokalen moeten vooraf ingericht worden en dezelfde avond opgeruimd, er moet vaak iemand extra komen om de locatie te openen en af te sluiten.
Het staat en valt wel een beetje met het aantal stemmen en de ruimte die je hebt. Als we het niet op kandidaat niveau meer redden dan moeten gemeenteambtenaren het de volgende dag afmaken op een andere locatie maar dat gebeurt dus niet want die zelfde ambtenaren zijn er in de avond ook al bij en die hebben echt geen zin om de volgende dag alles weer overhoop te moeten halen.

Gister dus ruim voor elf uur klaar. De keer met PS en Waterschap werd het na drieën, o.a. door een minder 'ervaren' voorzitter waardoor we regelmatig een half uurtje moesten wachten op de volgende ronde.
pi_220384733
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 19:44 schreef 215 het volgende:

[..]
Het staat en valt wel een beetje met het aantal stemmen en de ruimte die je hebt. Als we het niet op kandidaat niveau meer redden dan moeten gemeenteambtenaren het de volgende dag afmaken op een andere locatie maar dat gebeurt dus niet want die zelfde ambtenaren zijn er in de avond ook al bij en die hebben echt geen zin om de volgende dag alles weer overhoop te moeten halen.

Gister dus ruim voor elf uur klaar. De keer met PS en Waterschap werd het na drieën, o.a. door een minder 'ervaren' voorzitter waardoor we regelmatig een half uurtje moesten wachten op de volgende ronde.
Het ligt er vooral aan hoe de gemeente het inricht. Hier wordt standaard alleen op lijstniveau geteld, en de dag erna op kandidaatsniveau. Dan hebben ze gelijk een tweede controle. En hier 'huurt' de gemeente gewoon andere mensen voor in, dat wordt niet door ambtenaren gedaan. Over het algemeen mag je als stembureaulid ook niet je ook aanmelden voor die telling, alleen als er tekorten zijn. Toen ik zwanger was en een volle dag stembureau niet zag zitten heb ik dat ook een keertje gedaan.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 20 maart 2026 @ 12:24:21 #169
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_220388121
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 19:44 schreef 215 het volgende:

[..]

Dat doen ambtenaren niet, maar je kunt je net als stembureaulid, ook aanmelden als teller voor de volgende dag. Voorheen hadden we extra tellers op de avond, maar dat is dus opgedeeld. Stemburealeden tellen op partijniveau, en een dag later wordt er centraal nageteld op kandidaatsniveau. In Groningen gebeurt dat in MartiniPlaza door een grote groep studenten.
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_220388377
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 12:24 schreef TARAraboemdijee het volgende:

[..]
Dat doen ambtenaren niet, maar je kunt je net als stembureaulid, ook aanmelden als teller voor de volgende dag. Voorheen hadden we extra tellers op de avond, maar dat is dus opgedeeld. Stemburealeden tellen op partijniveau, en een dag later wordt er centraal nageteld op kandidaatsniveau. In Groningen gebeurt dat in MartiniPlaza door een grote groep studenten.
Dat is per gemeente geregeld. Hier gaan ambtenaren tellen als het uit de hand loopt op de avond zelf. Mogelijk gaan ze er op dat moment nog wel vrijwilligers bij ronselen maar dat is niet te voren geregeld. Maar voor zover ik weet is het hier nog nooit voor gekomen dat het op de avond zelf niet af kwam. Bij een 'plattelands' gemeente is het aantal stemmers per locatie vaak kleiner terwijl de beschikbare ruimte meestal riant is. Dat maakt tellen wel handiger en dus vlotter.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 20 maart 2026 @ 21:53:08 #171
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_220392649
Ik bedoelde meer dat als een gemeente overgaat op centrale telling op kandidaatniveau een dag later, er een andere oplossing wordt gezocht dan een stel ambtenaren die dit moeten gaan doen.

quote quotesplits me

Omdat je een nieuwe gebruiker bent willen we je erop wijzen dat het niet is toegestaan reclame te maken of FOK! te gebruiken voor commerciële doeleinden. Blijf ontopic en wees aardig voor je medeFOK!kers.
smilie   Pagina 4 / 4
Let op: Met het plaatsen van een bericht verklaar je akkoord te gaan met onze algemene voorwaarden van 27-05-2020, privacy policy van 27-05-2020 en Policy
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')