Via de gemeente, vaak vrij simpel te vinden op de website. Bij mij is de website van gemeente /verkiezingen en je bent er. Succes!quote:Op donderdag 19 maart 2026 12:52 schreef Elvi het volgende:
Het lijkt me best leuk om een keer mee te helpen op een stembureau. Hoe meld je je aan? Gaat dat via de gemeente of via een partij?
Uiteindelijk op dinsdag alsnog als lid ingedeeld, op een stembureau in een basisschool. Verder niet een hele spannende dag. 626 stemmen, klopte precies bij het tellen op lijstniveau, om 23:15 uur alweer thuis (incl een bezoek aan het stadhuis om het PV in te leveren).quote:Op maandag 23 februari 2026 20:24 schreef freako het volgende:
Ik moet eerst maar eens zien dat ik na mijn verhuizing ergens ingedeeld wordt. Bij de Kamerverkiezingen kwam ik uiteindelijk niet eens op de reservelijst van de reservelijst.
Nu ben ik opnieuw niet direct ingedeeld, maar sta ik in elk geval op de (eerste) reservelijst.
Het staat en valt wel een beetje met het aantal stemmen en de ruimte die je hebt. Als we het niet op kandidaat niveau meer redden dan moeten gemeenteambtenaren het de volgende dag afmaken op een andere locatie maar dat gebeurt dus niet want die zelfde ambtenaren zijn er in de avond ook al bij en die hebben echt geen zin om de volgende dag alles weer overhoop te moeten halen.quote:Op donderdag 19 maart 2026 15:32 schreef Zana het volgende:
Best wel verschillend dat sommige direct in de avond nog op kandidaatniveau tellen en bij andere gemeentes het centraal gebeurd. Het is ook een logistieke operatie. De stemlokalen moeten vooraf ingericht worden en dezelfde avond opgeruimd, er moet vaak iemand extra komen om de locatie te openen en af te sluiten.
Het ligt er vooral aan hoe de gemeente het inricht. Hier wordt standaard alleen op lijstniveau geteld, en de dag erna op kandidaatsniveau. Dan hebben ze gelijk een tweede controle. En hier 'huurt' de gemeente gewoon andere mensen voor in, dat wordt niet door ambtenaren gedaan. Over het algemeen mag je als stembureaulid ook niet je ook aanmelden voor die telling, alleen als er tekorten zijn. Toen ik zwanger was en een volle dag stembureau niet zag zitten heb ik dat ook een keertje gedaan.quote:Op donderdag 19 maart 2026 19:44 schreef 215 het volgende:
[..]
Het staat en valt wel een beetje met het aantal stemmen en de ruimte die je hebt. Als we het niet op kandidaat niveau meer redden dan moeten gemeenteambtenaren het de volgende dag afmaken op een andere locatie maar dat gebeurt dus niet want die zelfde ambtenaren zijn er in de avond ook al bij en die hebben echt geen zin om de volgende dag alles weer overhoop te moeten halen.
Gister dus ruim voor elf uur klaar. De keer met PS en Waterschap werd het na drieën, o.a. door een minder 'ervaren' voorzitter waardoor we regelmatig een half uurtje moesten wachten op de volgende ronde.
Dat doen ambtenaren niet, maar je kunt je net als stembureaulid, ook aanmelden als teller voor de volgende dag. Voorheen hadden we extra tellers op de avond, maar dat is dus opgedeeld. Stemburealeden tellen op partijniveau, en een dag later wordt er centraal nageteld op kandidaatsniveau. In Groningen gebeurt dat in MartiniPlaza door een grote groep studenten.quote:Op donderdag 19 maart 2026 19:44 schreef 215 het volgende:
[..]
Het staat en valt wel een beetje met het aantal stemmen en de ruimte die je hebt. Als we het niet op kandidaat niveau meer redden dan moeten gemeenteambtenaren het de volgende dag afmaken op een andere locatie maar dat gebeurt dus niet want die zelfde ambtenaren zijn er in de avond ook al bij en die hebben echt geen zin om de volgende dag alles weer overhoop te moeten halen.
Gister dus ruim voor elf uur klaar. De keer met PS en Waterschap werd het na drieën, o.a. door een minder 'ervaren' voorzitter waardoor we regelmatig een half uurtje moesten wachten op de volgende ronde.
Dat is per gemeente geregeld. Hier gaan ambtenaren tellen als het uit de hand loopt op de avond zelf. Mogelijk gaan ze er op dat moment nog wel vrijwilligers bij ronselen maar dat is niet te voren geregeld. Maar voor zover ik weet is het hier nog nooit voor gekomen dat het op de avond zelf niet af kwam. Bij een 'plattelands' gemeente is het aantal stemmers per locatie vaak kleiner terwijl de beschikbare ruimte meestal riant is. Dat maakt tellen wel handiger en dus vlotter.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 12:24 schreef TARAraboemdijee het volgende:
[..]
Dat doen ambtenaren niet, maar je kunt je net als stembureaulid, ook aanmelden als teller voor de volgende dag. Voorheen hadden we extra tellers op de avond, maar dat is dus opgedeeld. Stemburealeden tellen op partijniveau, en een dag later wordt er centraal nageteld op kandidaatsniveau. In Groningen gebeurt dat in MartiniPlaza door een grote groep studenten.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |