abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219168165
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 14:15 schreef torentje het volgende:

[..]
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 11:45 schreef torentje het volgende:

[..]
Iemand die nog niet eens weet wat voor de mens schadelijke en ongezonde producten zijn, kan beter eerst eens zijn algemene kennis opfrissen, m.a.w. terug naar de lagere school gaan en dan pas mee gaan doen met debatten.
:? :D

Sorry maar dit beantwoord toch op geen enkele manier mijn vraag?

Het is enkel een soort van sneer maar mij toe alsof ik te dom zou zijn om jouw standpunt te begrijpen.
pi_219168193
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 14:12 schreef Dubbelzuurrr het volgende:

[..]
Uhuh..

* Trekt zich 27 jaar terug in de Tibetaanse bergketens om deze wijze raad te internaliseren.
Hoeft natuurlijk niet. Ondanks dat ik in de meeste gevallen niet achter linkse standpunten sta, respecteer ik ze en vind ik het prima als dit terugkomt in het (aanstaande) kabinet.

Alleen niet op deze manier. En dat geldt (kennelijk) voor de meeste mensen zo.
pi_219168266
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 14:17 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Motie Piri was een tactische blunder. Alleen al vanwege het feit dat je meer dan 1 zin nodig hebt om hem uit te leggen terwijl de pro Israël brigade lekker op simpele emotie kan spelen. Echt niks eraan was antisemitisch.
Ik kan dat geloven. Maar jij begrijpt (gelukkig) ook waarom dit voor anderen, -bijvoorbeeld de Joods-Nederlandse gemeenschap-, niet geloofwaardig is.

En al helemaal bij de motie van Kati Piri die principieel en idealistisch van aard was, aangezien Nederland niets levert aan de luchtverdediging van Israel. Het was dus puur principieel.

Het zijn dit soort principiële uitspattingen, die praktisch niets teweeg brengen, en mensen bij links wegjagen.

Dat behoeft naar mijn mening echt reflectie voordat ik er bijvoorbeeld aan denk om linkser te gaan stemmen.
  zaterdag 1 november 2025 @ 14:26:02 #104
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_219168289
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 14:11 schreef torentje het volgende:

[..]
Ik doe niet mee met patriarchen, dat zal het probleem wel zijn van een aantal users zoals jou.
Patriarchen? Wut! :?

Die bedoelde post over u heeft daar geen zak mee te maken, u maakt er opnieuw weer een potje van. ;)
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_219168336
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 12:42 schreef Dubbelzuurrr het volgende:

[..]
Ah, een motie van een smaldeel van GLPvdA; de reflectie van 'links' volgde er vrijwel direct op: https://nos.nl/artikel/25(...)-wapenembargo-israel. En is dit specifieke standpunt ook terug te vinden in het partijprogramma?

Volgende voorbeeld?
Ja, gelukkig had het ook geen gevolgen op hun congres :P
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
pi_219168413
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 november 2025 14:16 schreef 2172619626795 het volgende:
Zou niet rechts maar links het voor het zeggen hebben gehad de afgelopen decennia, dan zouden daar ongetwijfeld ook fouten zijn gemaakt.
Neen, want dan zou ieder mens voldoende leef-en woonruimte hebben en daardoor meer rust hebben en door de sociale controle zouden problemen in een buurt eerder opgemerkt en besproken worden, ook zou dan iedereen naar vermogen meewerken bij het verrichten van de noodzakelijke arbeid.
pi_219168453
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 14:38 schreef torentje het volgende:

[..]
Neen, want dan zou ieder mens voldoende leef-en woonruimte hebben en daardoor meer rust hebben en door de sociale controle zouden problemen in een buurt eerder opgemerkt en besproken worden, ook zou dan iedereen naar vermogen meewerken bij het verrichten van de noodzakelijke arbeid.
Ik snap de wens, maar zie het als de vader van de gedachte.

Waar mensen werken worden namelijk fouten gemaakt, dat is evident.

Of er minder fouten zouden zijn gemaakt onder links zou natuurlijk goed kunnen. We weten het niet.

Daar kunnen we maar op 1 manier achterkomen, namelijk wanneer links ook een goed antwoord weet te geven op de ongemakkelijke vragen en daarmee hun kiezers weet terug te winnen. En geloof het of niet, ook ik kijk uit naar dat moment.

Dus laten we hopen dat ze hard aan de bak gaan.
  zaterdag 1 november 2025 @ 15:13:30 #108
402274 Cruzinats
love bacon, hate hamas
pi_219168698
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 13:12 schreef Gimmick het volgende:

[..]
De randstedeling subsidieert vaker de platteland gebruiker. Per ov reiziger gaat er veel meer geld naar een ov reiziger van het platteland land dan in de stad. Een kilometer spoor in het platteland is per reiziger veel duurder dan in de stad.
Onzin. Randstad krijgt alle geld en aandacht. Woon je in het westen dan besteed de overheid meer geld aan jou. Zo simpel is het.
pi_219168826
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 12:36 schreef Zoddie het volgende:

[..]
PvdA had vroeger altijd nog een brug naar het midden, na de fusie met GL lijkt die brug ook helemaal verdwenen.
Ipv dat ze denken: "Hoe kunnen wij de kiezers tegemoet komen" hebben ze meer het idee van "De kiezer moeten maar naar ons toe komen"
Dit is natuurlijk onzin, de brug naar het midden, dus CDA en D66, is er nog gewoon. Het is vooral de VVD die zich, met haar huidige voorliefde voor samenwerking met / overname door uiterst rechts, van het midden af beweegt.
  Forum Admin zaterdag 1 november 2025 @ 15:46:58 #110
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_219168901
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 13:12 schreef Gimmick het volgende:

[..]
De randstedeling subsidieert vaker de platteland gebruiker. Per ov reiziger gaat er veel meer geld naar een ov reiziger van het platteland land dan in de stad. Een kilometer spoor in het platteland is per reiziger veel duurder dan in de stad.
Wat een rare arrogante houding. Geld, duurder? Het gaat om mobiliteit en dat moet voor iedereen bereikbaar zijn.

Ondertusen wordt er nu een keertje werk gemaakt van het doortrekken van de A15, een plan uit de jaren 60. Die had er allang geleden als het in de randstad zou zijn, want filedruk. Ofzo.

Dat er decennialang gigatonnen aan onnodige co2 zijn uitgestoten en kilometers zijn verreden is blijkbaar niet erg voor het mileu. En zo zijn er legio voorbeelden.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_219169009
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 november 2025 14:24 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]
Ik kan dat geloven. Maar jij begrijpt (gelukkig) ook waarom dit voor anderen, -bijvoorbeeld de Joods-Nederlandse gemeenschap-, niet geloofwaardig is.

En al helemaal bij de motie van Kati Piri die principieel en idealistisch van aard was, aangezien Nederland niets levert aan de luchtverdediging van Israel. Het was dus puur principieel.

Het zijn dit soort principiële uitspattingen, die praktisch niets teweeg brengen, en mensen bij links wegjagen.

Dat behoeft naar mijn mening echt reflectie voordat ik er bijvoorbeeld aan denk om linkser te gaan stemmen.
Kan je lang gaan wachten :P

Je mag allang blij zijn wanneer je geen Nazi genoemd bent.
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
  zaterdag 1 november 2025 @ 16:15:15 #112
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_219169044
quote:
10s.gif Op zaterdag 1 november 2025 15:46 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Wat een rare arrogante houding. Geld, duurder? Het gaat om mobiliteit en dat moet voor iedereen bereikbaar zijn.

Ondertusen wordt er nu een keertje werk gemaakt van het doortrekken van de A15, een plan uit de jaren 60. Die had er allang geleden als het in de randstad zou zijn, want filedruk. Ofzo.

Dat er decennialang gigatonnen aan onnodige co2 zijn uitgestoten en kilometers zijn verreden is blijkbaar niet erg voor het mileu. En zo zijn er legio voorbeelden.
Dat is geen arrogante houding - althans niet zo bedoeld. Het is wel de realiteit. Ov zal een stuk rendabeler zijn als het zich alleen richt op stedelijk gebied. We willen alleen dat het platteland ook bereikbaar is met het ov en daar ben ik het mee eens. Dat kost alleen per reiziger veel meer geld dan die randstedeling. Prima - maar dan moeten we niet doen alsof de plattelander de randstedeling subsidieert.
I am a black hole shitting into the void
pi_219169046
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 november 2025 13:41 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]
Nee, dat is geen volstrekte onzin en nee, je voorstel is niet voor iedereen redelijk.

Ik werk als klassieke arbeider. Enig idee hoe je lichaam erbij staat aan het eind van een werkdag?

Het is voor mij en al mijn collega’s geen doen om (in mijn geval) daarna ook nog eens ruim een uur lang 25km op een scooter te moeten rijden. Allereerst verlengt dat mijn werkdagen met bijna een uur, ten tweede is dat funest voor mijn lichaam met die kou langs mijn gewrichten.

Ik deed geen voorstel. Maar lezen is kennelijk moeilijk.

Ook doe je met een scooter echt niet ruim een uur over 25 kilometer, tenzij je rondjes in een grote stad met veel verkeerslichten gaat rijden.
25 kilometer is op de meeste routes met een scooter in ongeveer 40 minuten af te leggen.

Tegen kou en regen kun je je gewoon kleden.

En ja, natuurlijk is een auto comfortabeler. Daar mag je van mij voor kiezen. Alleen kom niet aan met de onzin dat een auto voor de meeste werkenden een noodzaak is omdat er geen redelijke alternatieven zouden zijn volgens jou. Voor de meeste werkenden die niet in een bedrijfswagen rijden zijn er gewoon prima alternatieven. Voor de werkenden die in een bedrijfswagen rijden, zal de kilometerheffing voor rekening van de werkgever zijn.
pi_219169379
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 12:12 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Ik vind alles best qua kwalificaties en vergelijkingen voor mister 0,000036 , maar ik hoop van ganser harte dat hij niet zo lang aan het pluche blijft plakken als Rutte.
-
pi_219169663
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 14:04 schreef Zoddie het volgende:
Vraag me wel af, Wil Nederland wel wat D66 wil?

Vorige maand stonden ze nog op 11 zetels, lijkt me meer dat zwevende kiezers en strategische kiezers meer op D66 kozen omdat het dan geen WIlders en geen Timmermans zou worden dan dat ze het eens waren met het partijprogramma.
Blijkbaar. En je hebt altijd in aanloop naar de verkiezingen wel een partij die flink zal groeien en dus op het juiste moment piekt. D66 heeft ook gewoon een slimme campagne gehad: echt van de wooncrisis een groot punt gemaakt, eigenlijk ook volledig weggebleven van de intersectionele identiteitspolitiek en ook dat element met die Nederlandse vlag was gewoon goed gedaan.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_219169729
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 november 2025 16:15 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Ik deed geen voorstel. Maar lezen is kennelijk moeilijk.
Uuhmm…

quote:
Die afstand kun je doodeenvoudig afleggen met een elektrische fiets.
En als je daar net boven zit, zegmaar tot 30-35km enkele reis, is een elektrische scooter een prima optie. Het grootste deel heeft helemaal geen auto nodig voor hun inkomen.
Je geeft hier in jouw eigen woorden twee opties. Dat ik jouw opties voorstellen noem, is omdat het woord voorstel een synoniem is voor het woord optie, en in jouw beargumentatie evenals past aangezien je te overwegen alternatieven bespreekt.

Daarmee is allereerst de conclusie dat ik kennelijk geen moeite heb met lezen. Ik zal ook niet zeggen dat het kennelijk een gebrek aan woordenschat vanuit jou kant is, maar een ander ervan betichten moeite te hebben met lezen komt niet heel sterk van je over.

quote:
Ook doe je met een scooter echt niet ruim een uur over 25 kilometer, tenzij je rondjes in een grote stad met veel verkeerslichten gaat rijden.
25 kilometer is op de meeste routes met een scooter in ongeveer 40 minuten af te leggen.
Ik heb de ANWB routeplanner er even bijgepakt. Als ik met de scooter zou moeten, wordt mijn rit langer van 26km naar 31km.

De gemiddelde snelheid zal zo’n 35km/u zijn.

quote:
Duurtijd rit = 60/35*31
Duurtijd rit = 53 minuten
Met de auto rijd ik die 26km in ongeveer 25 minuten.

Dat betekent dus dat mijn verschil in reistijd:

quote:
Verschil reistijd = (53*2)-(25*2)
Verschil reistijd = 56 minuten
56 minuten langer wordt.

Dus ook die uitspraak van jou klopt niet.

Tot slot:

quote:
Tegen kou en regen kun je je gewoon kleden.

En ja, natuurlijk is een auto comfortabeler. Daar mag je van mij voor kiezen. Alleen kom niet aan met de onzin dat een auto voor de meeste werkenden een noodzaak is omdat er geen redelijke alternatieven zouden zijn volgens jou. Voor de meeste werkenden die niet in een bedrijfswagen rijden zijn er gewoon prima alternatieven. Voor de werkenden die in een bedrijfswagen rijden, zal de kilometerheffing voor rekening van de werkgever zijn.
Dit zou dus betekenen dat mijn wekker een half uur eerder moet gaan. Dat is voor mij op zijn laatst 04:55 en i.v.m. overwerken regelmatig op 03:55.

Iedereen met een zware lichamelijke baan zal óf mensen die zich daar enigszins wat bij voor kunnen stellen, zullen je uitleggen dat het een enorme impact op het energieniveau zal zijn als je dan ook nog eens dagelijks ruim anderhalf uur lang in weer en wind op een scooter naar je werk en naar huis zal moeten. Dat alles bij elkaar is simpelweg een te grote impact op je gezondheid. En ja, zo werkt dat voor bijna iedereen in zo’n zwaar beroep.

En dan hebben we nog niet eens gesproken over mensen die zitten met kinderen, zoals door een andere FOK!ker onder de aandacht werd gebracht, of zoals mijn vriendin met een hond die tijdens werkdagen van en naar het pensioen gebracht moet worden.

Dus de eindconclusie: jouw voorstellen opties zijn voor veel werkenden buiten de randstad geen redelijk alternatief. Ook als randstedeling zou je dit na mijn uitgebreide uitleg toch moeten begrijpen.

Er zijn wel opties mogelijk, bijvoorbeeld het OV. Zoals ik al zei ben ik niet tegen rekeningrijden an sich, maar alleen als het OV dan ook een redelijke en betaalbare optie wordt.
  Forum Admin zaterdag 1 november 2025 @ 17:49:28 #117
pi_219169959
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 november 2025 17:25 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]
Uuhmm…
[..]
Je geeft hier in jouw eigen woorden twee opties. Dat ik jouw opties voorstellen noem, is omdat het woord voorstel een synoniem is voor het woord optie, en in jouw beargumentatie evenals past aangezien je te overwegen alternatieven bespreekt.

Daarmee is allereerst de conclusie dat ik kennelijk geen moeite heb met lezen. Ik zal ook niet zeggen dat het kennelijk een gebrek aan woordenschat vanuit jou kant is, maar een ander ervan betichten moeite te hebben met lezen komt niet heel sterk van je over.
[..]
Ik heb de ANWB routeplanner er even bijgepakt. Als ik met de scooter zou moeten, wordt mijn rit langer van 26km naar 31km.

De gemiddelde snelheid zal zo’n 35km/u zijn.
[..]
Met de auto rijd ik die 26km in ongeveer 25 minuten.

Dat betekent dus dat mijn verschil in reistijd:
[..]
56 minuten langer wordt.

Dus ook die uitspraak van jou klopt niet.

Tot slot:
[..]
Dit zou dus betekenen dat mijn wekker een half uur eerder moet gaan. Dat is voor mij op zijn laatst 04:55 en i.v.m. overwerken regelmatig op 03:55.

Iedereen met een zware lichamelijke baan zal óf mensen die zich daar enigszins wat bij voor kunnen stellen, zullen je uitleggen dat het een enorme impact op het energieniveau zal zijn als je dan ook nog eens dagelijks ruim anderhalf uur lang in weer en wind op een scooter naar je werk en naar huis zal moeten. Dat alles bij elkaar is simpelweg een te grote impact op je gezondheid. En ja, zo werkt dat voor bijna iedereen in zo’n zwaar beroep.

En dan hebben we nog niet eens gesproken over mensen die zitten met kinderen, zoals door een andere FOK!ker onder de aandacht werd gebracht, of zoals mijn vriendin met een hond die tijdens werkdagen van en naar het pensioen gebracht moet worden.

Dus de eindconclusie: jouw voorstellen opties zijn voor veel werkenden buiten de randstad geen redelijk alternatief. Ook als randstedeling zou je dit na mijn uitgebreide uitleg toch moeten begrijpen.

Er zijn wel opties mogelijk, bijvoorbeeld het OV. Zoals ik al zei ben ik niet tegen rekeningrijden an sich, maar alleen als het OV dan ook een redelijke en betaalbare optie wordt.
Mijn moeder woont met de auto nog geen 10 minuten rijden van me af. Met het OV doe ik er op zijn minst43 minuten over en op zijn slechtst 58 minuten. En dan praten we niet platteland, maar gewoon regio Arnhem/Nijmegen.

Mijn werk? Met de auto 30 minuten. Met het OV minimaal een uur. Met een scooter ook dik een uur. Met de fiets is nog langer. Dus ja, dat wordt gewoon buigen en meer betalen voor benzine en wegenbelasting.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_219170038
quote:
10s.gif Op zaterdag 1 november 2025 17:49 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Mijn moeder woont met de auto nog geen 10 minuten rijden van me af. Met het OV doe ik er op zijn minst43 minuten over en op zijn slechtst 58 minuten. En dan praten we niet platteland, maar gewoon regio Arnhem/Nijmegen.

Mijn werk? Met de auto 30 minuten. Met het OV minimaal een uur. Met een scooter ook dik een uur. Met de fiets is nog langer. Dus ja, dat wordt gewoon buigen en meer betalen voor benzine en wegenbelasting.
;(

Ik begrijp ook echt niet wat er voor sommige mensen zo moeilijk aan te begrijpen is dat rekeningrijden voor een grote groep werkende mensen vervelende en vooral oneerlijke gevolgen heeft.

Ik heb voor de lol ook nog even gekeken naar hoe lang mijn reistijd zou zijn met het OV:

1 uur en 20 minuten _O-

En dan ben ik nog een uur te laat ook :D

Ben bang dat je gelijk hebt: vooroverbukken, tandjes op elkaar en rustig doorademen.

Bedankt alvast, Den Haag :')
pi_219170065
quote:
10s.gif Op zaterdag 1 november 2025 17:59 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]
;(

Ik begrijp ook echt niet wat er voor sommige mensen zo moeilijk aan te begrijpen is dat rekeningrijden voor een grote groep werkende mensen vervelende en vooral oneerlijke gevolgen heeft.

Ik heb voor de lol ook nog even gekeken naar hoe lang mijn reistijd zou zijn met het OV:

[ afbeelding ]

1 uur en 20 minuten _O-

En dan ben ik nog een uur te laat ook :D

Ben bang dat je gelijk hebt: vooroverbukken, tandjes op elkaar en rustig doorademen.

Bedankt alvast, Den Haag :')
Zit ook nog een taxi bij :o
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  Forum Admin zaterdag 1 november 2025 @ 18:05:41 #120
pi_219170085
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 november 2025 18:03 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ja het wil er bij veel mensen niet in dat het OV gewoon geen realistisch alternatief is en dat zie je direct terug in de drukte op de weg. Die neemt jaren alsmaar toe.

Mensen staan niet voor de lol in de file.
pi_219170116
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 november 2025 18:03 schreef Wantie het volgende:

[..]
Verdomd! Ik dacht dat dat gewoon een bus was. _O- :D

Edit:

Dan wordt het nóg absurder. “Ja echt?”, ja echt. Want met die “haltetaxi”, zoals die heet, moet ik dan nog 20km reizen _O-.

Voor alle duidelijkheid: met de auto rijd ik die gehele route van 26km in 25 minuten.

Dat gaat het milieu op deze manier wel goed doen, dat rekeningrijden. :')

En om onder anderen dit soort (onbetaalbare) excessen te voorkomen, stem ik dus rechts, want dat is de enige mogelijke manier om dat soort idealistische absurditeit bij te sturen / af te remmen.

Den Haag / de Randstad is niet bekend met die feitelijke realiteit van de rest van Nederland, zo blijkt ook uit sommige reacties.

[ Bericht 16% gewijzigd door 2172619626795 op 01-11-2025 18:31:19 ]
pi_219170200
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 november 2025 14:42 schreef 2172619626795 het volgende:
Daar kunnen we maar op 1 manier achterkomen, namelijk wanneer links ook een goed antwoord weet te geven op de ongemakkelijke vragen en daarmee hun kiezers weet terug te winnen. En geloof het of niet, ook ik kijk uit naar dat moment.
Als men bouwt naar wens van links, dan zijn er toch geen ongemakkelijke vragen om te beantwoorden? Maar het voorgaande zal jij evenals je rechtse vrienden geen goed antwoord vinden?
pi_219170205
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 18:23 schreef torentje het volgende:

[..]
Als men bouwt naar wens van links, dan zijn er toch geen ongemakkelijke vragen om te beantwoorden? Maar het voorgaande zal jij evenals je rechtse vrienden geen goed antwoord vinden?
Wat is volgens jou het bouwen naar de wens van links?
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_219170222
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 18:23 schreef torentje het volgende:

[..]
Wat is bouwen naar links dan?

En met de ongemakkelijke vragen waar links al decennia geen antwoord op durft te formuleren bedoel ik vanaf het begin af aan:

- Het migratieprobleem
- Het Anti-Westers gedachtengoed onder moslims
- De oververtegenwoordiging van allochtonen in de criminaliteitcijfers

Ik val in de herhaling, maar nogmaals:

Ik heb geen enkele moeite met een links beleid op wonen en een links(er) beleid op zorg, zolang er maar een onverbiddelijk rechts (doch rechtstatelijk en rechtvaardig) beleid komt op bovenstaande punten.
pi_219170266
Even over dat rekeningrijden nog:

Ik zou er geen problemen mee hebben als woon- werkverkeer wordt uitgesloten. Dus het aantal kilometers dat staat geregistreerd voor de reiskostenvergoeding die ik krijg, zouden dan in minderheid gebracht worden.

Dat zal ongetwijfeld een alternatief zijn wat al door half Nederland is afgeschoten, maar waarom zou dat geen optie zijn?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')