abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219159249
Aangifte tegen Borsato vanwege onzedelijke betastingen, zanger stopt als ambassadeur War Child

Een 22-jarige vrouw heeft maandag bij de politie aangifte gedaan van onzedelijke betastingen door Marco Borsato. Het gaat om een jonge vrouw die de zanger al haar hele leven kent. Het grensoverschrijdende gedrag zou hebben plaatsgevonden tussen 2014 en 2019. Het Openbaar Ministerie Midden-Nederland zegt de zaak in onderzoek te nemen.

De zanger ontkent, maar trekt zich wel terug als ambassadeur van War Child. Borsato wil zich volledig richten op zijn verdediging en niemand in zijn omgeving daarmee belasten, ‘zeker een instantie als War Child niet, die mij zo aan het hart gaat’.

Het slachtoffer - naam bij heel Fok bekend - is de dochter van een goede vriendin van de zanger. Die vriendin is al jaren groot fan en voormalige assistent van Borsato. Het slachtoffer zegt dat Borsato haar al vanaf kleins af aan kent en dat het betasten begon nadat de vader van het meisje in 2013 was overleden. Uit berichten op sociale media wordt duidelijk dat de jonge vrouw en Borsato elkaar al vele jaren goed kennen en een innige band hebben. Ze sturen elkaar over en weer liefdevolle berichten.

Bekijk deze YouTube-video

De moeder van het slachtoffer kent Borsato al meer dan 25 jaar en is de zus van een bandlid uit zijn begintijd. Ze stond jaren voor Borsato klaar en hielp onder meer met het beantwoorden van brieven van fans en het organiseren van fanclubdagen. In 2019 stopte ze de samenwerking met Borsato. In een lange afscheidsbrief aan vrienden en bekenden op sociale media liet ze weten de thuissituatie niet meer goed te kunnen combineren met het werken voor Borsato.

In een interview met de Telegraaf blijkt nu dat ze Borsato in dat jaar had geconfronteerd met de handtastelijkheden, die ze via het dagboek van haar dochter had ontdekt. Volgens de krant - die al sinds het voorjaar van dit jaar contact heeft met de moeder van het slachtoffer - is Borsato zelfs bij sessies met psychologen geweest waarbij hij huilend zijn verontschuldigingen zou hebben aangeboden.

Nu het nieuws naar buiten is gekomen krijgt de moeder op sociale media tientallen steunbetuigingen van vrienden die het dapper vinden dat ze samen naar de politie zijn gestapt en aangifte hebben gedaan.

Borsato ligt al enige tijd onder vuur nadat verschillende juice channels, kanalen die ongefilterd roddels over BN’ers verspreiden, de zanger betichtten van grensoverschrijdend gedrag bij enkele minderjarige meisjes. Het zou gaan om meisjes van 13 en 15 jaar. Een van die slachtoffers heeft nu dan toch aangifte gedaan, na een aantal jaren te hebben geaarzeld om verschillende redenen. Mogelijk zullen andere jonge vrouwen die zich door Borsato geďntimideerd hebben gevoeld, als getuige gaan optreden in de zaak.

Er was tot en met afgelopen weekend geen aangifte gedaan tegen Borsato. Enkele min of meer bekende mensen uit de showwereld zeiden wel in contact te staan met een of enkele moeders van de vermeende slachtoffers.
https://www.ad.nl/show/aa(...)-war-child~ad17584d/
U MAD?
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:55:41 #2
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_219159293
quote:
Advocaat Veerle Hammerstein "stoort" zich aan alle ruis in de zaak-Borsato rondom de omgangsvormen binnen het gezin. "Dit gaat niet over ongepast gedrag, maar over ontucht." Het vonnis voor Borsato zou dan ook flink kunnen verrassen. "De rechtbank zal het terugbrengen tot de strafzaak." #WNL
https://x.com/WNLVandaag/(...)FALUKXiBlNjGfmw&s=19
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:56:26 #3
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_219159297
quote:
Haha hij zegt weer heel wat anders.
Saskia Belleman zegt het echt niet te weten.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_219159536
quote:
Er was tot en met afgelopen weekend geen aangifte gedaan tegen Borsato. Enkele min of meer bekende mensen uit de showwereld zeiden wel in contact te staan met een of enkele moeders van de vermeende slachtoffers.
https://www.ad.nl/show/aa(...)-war-child~ad17584d/
Nou en? Wat boeit dit? Als ik ergens de maximale schijt aan hebt zijn het wel al die BN'ers. Wat moeten die met hun schijnheilige bek er bovenop? ff hun plasje komen doen? denk dat zooitje mongolen daar nou echt enige meerwaarde eraan toe te voegen? 8)7
pi_219159580
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 11:03 schreef r_one het volgende: [..] Mijn post (waar jij op reageerde) was inhoudelijk genoeg, me dunkt. We hoeven het natuurlijk niet eens te zijn hč.
Met alleen een meme reageren is niet inhoudelijk en niet echt gewenst voor een prettig gesprek.

Maar goed... jij bent dan ook uit op een monoloog 😉
pi_219159848
Topic nummer 112 over Borsato, Frontpage meegerekend. Of lopen er meerdere rechtszaken tegen die vent? 🤨
  Spellchecker vrijdag 31 oktober 2025 @ 18:06:34 #8
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_219159978
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 18:06 schreef maily het volgende:

[..]
Krijgen we al die tiktokkies ook allemaal _O- _O-
Jullie misschien, ik zit niet op social media. (Als je dit forum niet meerekent als zodanig.)
  Spellchecker vrijdag 31 oktober 2025 @ 18:16:05 #10
197773 crew  maily
pi_219159987
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 18:15 schreef Joopklepzeiker het volgende:

[..]
Jullie misschien, ik zit niet op social media. (Als je dit forum niet meerekent als zodanig.)
ik ook niet, maar ik zie het net gepost worden
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 18:16:14 #11
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_219159989
quote:
Die is ook al tig keer voorbij gekomen
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_219159990
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 18:06 schreef maily het volgende:

[..]
Krijgen we al die tiktokkies ook allemaal _O- _O-
Komt de ex schoondochter ook nog even op de proppen. Jerry Springer is er niks bij *O*
pi_219160079
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 17:29 schreef FYazz het volgende:

[..]
Met alleen een meme reageren is niet inhoudelijk en niet echt gewenst voor een prettig gesprek.

Maar goed... jij bent dan ook uit op een monoloog 😉
Ik had het over lustgevoelens bevredigen, jij over eigen gewin.
Mooi, maar ik kan daar niks mee.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 18:29:50 #14
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_219160092
quote:
En die strafzaak is dus of er sprake is van ontucht (en gaat dus niet over onzedelijk of on/gewens gedrag):
quote:
Artikel 246 Sr : Hij die door geweld of een andere feitelijkheid of bedreiging met geweld of een andere feitelijkheid iemand dwingt tot het plegen of dulden van ontuchtige handelingen, wordt, als schuldig aan feitelijke aanranding van de eerbaarheid, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste acht jaren of geldboete van de vijfde categorie.
Wat ontuchtige handelingen zijn kan je in (oud en nieuw) strafrecht van alles over en van vinden.

De gangbare stelling of bepaalde handelingen als ontuchtig kunnen worden aangemerkt, is afhankelijk van de omstandigheden van het geval, en dient telkens in de context van de gedragingen te worden beantwoord.
Getoetst wordt allereerst of de handelingen specifiek een seksuele strekking hebben. Naakt kijken of lopen, hoeft dat zeker niet dus te zijn.
Sommige handelingen kunnen zeker grensoverschrijdend zijn wat niet betekent dat die hier automatisch fout en in deze zaak daarmee strafbaar worden.
Een voorbeeld hiervan is het geven van een kus of het wrijven over andermans been.
Dit zijn handelingen die niet op zichzelf (hoeven te) worden gekwalificeerd als seksueel getint bron: Hoge Raad
Of het wrijven cq aanraken van iets anders, zo ja (borsten, bil) dan wel ontuchtig zijn; is zeer de vraag wat de (gebruikelijke) context, setting en omgangsvormen zijn in doelstelling; die grote(re) rol in afweging gaan spelen.

Het OM lijkt mij veel moeite te doen om context van geen belang te verklaren en richt zich in het kwaad alleen op de feitelijke daad die (imo hooguit ethisch) verwerpelijk kan zijn.
Verdediging wil ter ontlasting (vanzelfsprekend) de omstandigheden, beleving en andere intenties aanvoeren.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_219160260
quote:
Ik geloof dit meteen maar doet niets af aan het gedrag van Marco toch? Hij blijft verantwoordelijk voor zijn eigen keuzes. Ook al is die moeder bezig geweest haar eigen dochter te semi-hoereren. Ook al is hij uitgelokt. Hij had daar weerstand tegen moeten bieden en de hele situatie moeten aankaarten bij familie of instanties. Maar dat deed hij niet. Hij ging er op in en moet nu dealen met de consequenties daarvan.
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 19:01:33 #16
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_219160296
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 18:57 schreef Bananenbennie het volgende:

[..]
Ik geloof dit meteen maar doet niets af aan het gedrag van Marco toch? Hij blijft verantwoordelijk voor zijn eigen keuzes. Ook al is die moeder bezig geweest haar eigen dochter te semi-hoereren. Ook al is hij uitgelokt. Hij had daar weerstand tegen moeten bieden en de hele situatie moeten aankaarten bij familie of instanties. Maar dat deed hij niet. Hij ging er op in en moet nu dealen met de consequenties daarvan.
Precies dit. Hoe pervers en oversekst die dochter, moeder opa en oma ook met elkaar mochten zijn in de omgang. Dat ontslaat niemand van zijn eigen plichten en verantwoordelijkheden.

En de rechter zou ook een vreemd precedent scheppen als die lijn niet wordt gevolgd.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 19:01:43 #17
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_219160300
M
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 18:57 schreef Bananenbennie het volgende:

[..]
Moewah, hij had er ook veel meer op 'in' kunnen gaan als het uitlokking was geweest.
To BG or not to BG!
  Miss 200.000.000! vrijdag 31 oktober 2025 @ 19:10:41 #18
367000 roos94
pi_219160366
Ik ben stiekem wel benieuwd hoe Leontine naar deze hele flopshow kijkt. Geniet ze van Marco zijn ondergang of vindt ze het erg voor hem?
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 19:13:25 #19
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219160388
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 19:10 schreef roos94 het volgende:
Ik ben stiekem wel benieuwd hoe Leontine naar deze hele flopshow kijkt. Geniet ze van Marco zijn ondergang of vindt ze het erg voor hem?
Ik hoop voor dat gezin dat vieze Marco ze vooraf heeft ingelicht over die appjes
VBL SC influencer
Left, right, behind
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 19:20:32 #20
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_219160460
Leontien en kids zaten met popcorn klaar.
Tot die appjes over masturberen, lekker kontje en een goede beurt voorbij kwamen *O*
Mooi om te horen ook als dochter, dat je pa dat naar je leeftijdsgenote appt.
Gelukkig zei hij wel dat hij kon zien dat z'n dochter ook sexy was.
#lekkersamendouchenmetpaps :')
Haters everywhere but I don't really care.
pi_219160461
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 19:13 schreef Caland het volgende:

[..]
Ik hoop voor dat gezin dat vieze Marco ze vooraf heeft ingelicht over die appjes
Vandaag is rood, de kleur van je kutje.

Boooooooh. Smeerlap Marco.
U MAD?
pi_219160462
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 19:10 schreef roos94 het volgende:
Ze zijn nog steeds een gezin, in een andere, nieuwe vorm. Ik denk niet dat ze geniet van Marco's ondergang.

Marco Borsato en Leontine Ruiters vijf jaar na breuk samen op vakantie: ‘We zijn nog steeds een gezin’

Leontine Ruiters over beschuldigde ex Marco Borsato: 'We staan achter hem' [nu.nl]
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 19:25:00 #23
28167 matthijst
pi_219160492
Hoi Marco, voor 50k ga ik met je op vakantie en doe ik alsof ik je vergeven heb.
Goed voor je zaak. Groeten, Leontien.
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 19:28:15 #24
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219160523
quote:
6s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 19:20 schreef Kim-Holland het volgende:

[..]
Ze zijn nog steeds een gezin, in een andere, nieuwe vorm. Ik denk niet dat ze geniet van Marco's ondergang.

Marco Borsato en Leontine Ruiters vijf jaar na breuk samen op vakantie: ‘We zijn nog steeds een gezin’

Leontine Ruiters over beschuldigde ex Marco Borsato: 'We staan achter hem' [nu.nl]
Knap dat ze dat doet en kan in het belang van het kind

Wellicht kan ze Marco nog het een en ander bijbrengen hoe je dat doet, opvoeden.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_219160554
VI had wel een goed item over de zaak
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_219160896
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 19:28 schreef Caland het volgende:

[..]
Knap dat ze dat doet en kan in het belang van het kind

Wellicht kan ze Marco nog het een en ander bijbrengen hoe je dat doet, opvoeden.
8)7
pi_219161400
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 19:01 schreef oppiedoppie het volgende:
M
[..]
Moewah, hij had er ook veel meer op 'in' kunnen gaan als het uitlokking was geweest.
Omdat hij nog een stap verder had kunnen gaan dan hij nu hoogstwaarschijnlijk heeft gedaan? Dat maakt hem niet automatisch onschuldig. Vreemde redernatie. Of ik snap je punt niet helemaal.
pi_219161553
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 20:24 schreef Bananenbennie het volgende:

[..]
Omdat hij nog een stap verder had kunnen gaan dan hij nu hoogstwaarschijnlijk heeft gedaan? Dat maakt hem niet automatisch onschuldig. Vreemde redernatie. Of ik snap je punt niet helemaal.
Omdat hij ongepaste appjes heeft gestuurd heeft hij nu hoogstwaarschijnlijk ook ontuchtige handelingen gepleegd om zijn perverse lusten te kunnen botvieren? Dat maakt hem niet automatisch schuldig. Vreemde redernatie. Of ik snap je punt niet helemaal.
.
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 20:45:36 #29
28167 matthijst
pi_219161685
Vast niet.
Maar 5 maandjes met Bubba zal 'm goed doen.

"Vandaag is roooood, de kleur van mijn kontgaaaat" *O*
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 20:46:34 #30
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_219161699
Marco Borsato - Wulpse Dochters

Kwart over zeven op zondagmorgen
Hoor ik een stem die heel zachtjes aan me vraagt
Ben je al wakker pap?
Kom je gezellig mee naar beneden?
Moet je straks werken of ben je vrij vandaag?
En ga je dan even met mij op stap?

Ooooh wat gaat de tijd toch snel
Gisteren nog zag ik haar voor het eerst
Lag ze hier in m’n armen
Wat is ze mooi
En wat staat de tijd haar goed
Ik knipper m’n ogen en zie hoe ze steeds
Weer een beetje veranderd is
Maar hoe groot ze ook mag zijn
In mijn ogen blijft ze altijd klein
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 20:46:51 #31
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_219161705
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 19:01 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Precies dit. Hoe pervers en oversekst die dochter, moeder opa en oma ook met elkaar mochten zijn in de omgang. Dat ontslaat niemand van zijn eigen plichten en verantwoordelijkheden.

En de rechter zou ook een vreemd precedent scheppen als die lijn niet wordt gevolgd.
De rechter beoordeelt de aanklacht ontucht jegens een minderjarige en niet (het nu zo ervaarde) onzedelijk gedrag.
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 20:49:56 #32
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_219161748
Gaat dit tot 4 December zo verder? :o :o :o
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 20:50:01 #33
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_219161750
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 20:24 schreef Bananenbennie het volgende:

[..]
Maar ik zeg ook helemaal niet dat ik denk dat hij onschuldig is. Of schuldig. Maar vind m wel een smeerpijp, maar dat is niet perse strafbaar natuurlijk.
To BG or not to BG!
  Spellchecker vrijdag 31 oktober 2025 @ 20:50:45 #34
197773 crew  maily
pi_219161757
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 20:49 schreef Tengano het volgende:
Gaat dit tot 4 December zo verder? :o
dit topic? :P
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 20:51:24 #35
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_219161764
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 20:50 schreef maily het volgende:

[..]
dit topic? :P
Lijkt me duidelijk toch? :{
pi_219161926
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 20:50 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Maar ik zeg ook helemaal niet dat ik denk dat hij onschuldig is. Of schuldig. Maar vind m wel een smeerpijp, maar dat is niet perse strafbaar natuurlijk.
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 20:35 schreef r_one het volgende:

[..]
Omdat hij ongepaste appjes heeft gestuurd heeft hij nu hoogstwaarschijnlijk ook ontuchtige handelingen gepleegd om zijn perverse lusten te kunnen botvieren? Dat maakt hem niet automatisch schuldig. Vreemde redernatie. Of ik snap je punt niet helemaal.
Appjes = steunbewijs → maakt ontucht geloofwaardiger en straf zwaarder.

[ Bericht 14% gewijzigd door Bananenbennie op 31-10-2025 21:24:37 ]
pi_219162189
Ik denk dat Borsato veroordeeld wordt. Er zal dan waarschijnlijk niet een straf van vijf maanden komen, maar eerder drie maanden en dan de overige twee maanden voorwaardelijk. De rechter zal ook wel oordelen dat Marco Borsato al gestraft wordt omdat hij zijn carričre kwijt is. Bovendien heeft het proces lang geduurd.

Dan de bewijsmiddelen waardoor Borsato veroordeeld wordt.

- Het dagboekje zal als grotendeels betrouwbaar gezien worden, en als aanvullend bewijs meegenomen worden.

- De verklaringen van moeder en dochter. Bovendien heeft het ex-vriendje van het meisje ook nog verklaard:
''Het ex-vriendje van het meisje zei dat ze hem eind 2016 in vertrouwen nam omdat ze tegen haar moeder wilde vertellen dat zij wilde dat die Borsato zou aanspreken op handen op plekken waar zij die niet wilde.''

- Dan zijn er de opnames waarbij de moeder Borsato confronteert, en waarbij Borsato het dan heeft over dat het niet zijn bedoeling was en dat ze beiden, hij en de moeder, de grenzen niet bewaakt hebben.
Dat is op opvallend. Als iemand valselijk beschuldigd wordt, en in zijn schoenen geschoven krijgt dat hij met zijn handen tussen de benen van een minderjarig kind zat, dan zou je een sterk ontkennende reactie verwachten.

- De vreemde gedragingen en whatsappberichten. Marco Borsato die samen met het meisje lingerie ging kopen. Marco die naar boven loopt als het meisje naakt in bed ligt. En whatsappberichten over een vrijpartij voor het slapen, niet kunnen zoenen maar wel haar billen kunnen aanraken, en dat hij aangeeft dat ze mooie billen heeft.

En wat is nu eigenlijk het verweer? Dat de moeder de dochter aangezet zou hebben tot dit gedrag?
Deze rechtszaak gaat niet over de moeder, en zelfs als de moeder haar dochter hiertoe aangezet zou hebben, is het nog steeds de verantwoordelijkheid van Marco Borsato om niet in dit gedrag mee te gaan. Hij was niet afhankelijk van ze, had al veel eerder kunnen vertrekken.

[ Bericht 0% gewijzigd door luxerobots op 31-10-2025 21:44:55 ]
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 21:51:07 #38
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_219162434
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 21:06 schreef Bananenbennie het volgende:

[..]
[..]
Allereerst gaat het niet om geloven maar is het van belang om vast te stellen dat er daadwerkelijk sprake is van ontucht(ige handelingen).
De situatie hier lijkt mij op zijn best beperkt tot grensoverschijdend (dat niet daarmee strafbaar is).
De strafmaat voor bewezen ontucht wordt bepaald door de omstandigheden en de historie van de verdachte.

Probleem dat menigeen (hier) valt over een uit context gehaalde redenatie of fragment die op het moment van uitspraak; een totaal ander betekenis kan of zal hebben gehad.
Zelfs de hier en elders genoemde term dat Borsato een #viespeuk is, lijkt mij (op)gezocht om vooral een gevormde mening in die overtuiging te (laten) versterken. Als dat maar vaak genoeg wordt gezegd krijgt het vanzelf een waarde met bv waar rook is, zal iets smeulen om tot vuur te worden.
Hooguit dat Borsato zich (overduidelijk) niet bewust was van zijn misplaatste handelen in een, nofi, totaal verknipte omgeving.
Ook (in heimelijk) opgenomen gesprekjes meegaan met de emotionele "beleving" van een vermeend slachtoffer, wil dat niet zeggen dat Borsato daarmee (in die confrontatie) dan (juridisch) een schuld bekent.
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 21:52:53 #39
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_219162445
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 21:27 schreef luxerobots het volgende:
En wat is nu eigenlijk het verweer?
Het verweer is dat er geen sprake is van ontucht en de verdediging dat beeld neerzet door de leefsituatie van het gezin te belichten.
pi_219162449
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 21:27 schreef luxerobots het volgende:
Ik denk dat Borsato veroordeeld wordt. Er zal dan waarschijnlijk niet een straf van vijf maanden komen, maar eerder twee maanden en dan de overige drie maanden voorwaardelijk. De OvJ zal ook wel oordelen dat Marco Borsato al gestraft wordt omdat hij zijn carričre kwijt is. Bovendien heeft het proces lang geduurd.

Dan de bewijsmiddelen waardoor Borsato veroordeeld wordt.

- Het dagboekje zal als grotendeels betrouwbaar gezien worden, en als aanvullend bewijs meegenomen worden.

- De verklaringen van moeder en dochter. Bovendien heeft het ex-vriendje van het meisje ook nog verklaard:
''Het ex-vriendje van het meisje zei dat ze hem eind 2016 in vertrouwen nam omdat ze tegen haar moeder wilde vertellen dat zij wilde dat die Borsato zou aanspreken op handen op plekken waar zij die niet wilde.''

- Dan zijn er de opnames waarbij de moeder Borsato confronteert, en waarbij Borsato het dan heeft over dat het niet zijn bedoeling was en dat ze beiden, hij en de moeder, de grenzen niet bewaakt hebben.
Dat is op opvallend. Als iemand valselijk beschuldigd wordt, en in zijn schoenen geschoven krijgt dat hij met zijn handen tussen de benen van een minderjarig kind zat, dan zou je een sterk ontkennende reactie verwachten.

- De vreemde gedragingen en whatsappberichten. Marco Borsato die samen met het meisje lingerie ging kopen. Marco die naar boven loopt als het meisje naakt in bed ligt. En whatsappberichten over een vrijpartij voor het slapen, niet kunnen zoenen maar wel haar billen kunnen aanraken, en dat hij aangeeft dat ze mooie billen heeft.

En wat is nu eigenlijk het verweer? Dat de moeder de dochter aangezet zou hebben tot dit gedrag?
Deze rechtszaak gaat niet over de moeder, en zelfs als de moeder haar dochter hiertoe aangezet zou hebben, is het nog steeds de verantwoordelijkheid van Marco Borsato om niet in dit gedrag mee te gaan. Hij was niet afhankelijk van ze, had al veel eerder kunnen vertrekken.
Helemaal mee eens. Het verweer is heel matig en lijkt vooral een poging tot veel rook maken ter afleiding. Daar prikt een rechter natuurlijk wel doorheen.

Ik denk trouwens dat dit appje nog een belangrijke rol gaat spelen bij zijn veroordeling:

"Sorry, beetje gek misschien om van mij te horen, maar wat het best werkt is een goeie vrijpartij", schreef Marco naar het vermeende slachtoffer. "Nu weet ik natuurlijk dat (naam van haar ex-vriend) er niet is, maar je kunt dit zelf natuurlijk ook. Haalt een beetje spanning weg, maar daarna ontspan je weer en je hebt ook gelijk aan iets leuks gedacht. Bij mij werkt dat altijd, 100%."

De tekst spoort expliciet aan tot zelfbevrediging en noemt seksuele handelingen → valt duidelijk onder “seksuele strekking”.

Leeftijd (<16): omdat het vermeende slachtoffer 15 is en omdat het appje op zichzelf al een aanmoediging tot een seksuele handeling bevat, kan het onder art. 247 Sr vallen als een ontuchtige handeling zonder fysiek contact.
De context (minderjarige, machtsverschil, seksuele strekking, bewustzijn) maakt dat dit bericht mogelijk niet slechts ondersteunend is, maar kan zelfs direct bewijs van ontuchtig gedrag zijn.

Bewustzijn van grensoverschrijding: de passage “beetje gek misschien om van mij te horen” kan door een OM/rechter worden gezien als indicatie dat de afzender zich bewust was van de ongepastheid.

Samenvattend:
Een appje waarin een volwassene een 15-jarige aanspoort om zichzelf te bevredigen:

• heeft een duidelijke seksuele strekking,

• is gericht op een seksuele handeling,

• is gericht tot een minderjarige,

• en toont bewustzijn van grensoverschrijding.

Daarmee voldoet het aan de criteria van artikel 247 Sr zoals door de rechtspraak uitgelegd: ontucht met een minderjarige zonder fysiek contact (wat er overigens ook was). Maargoed we gaan het wel zien of de rechter er ook zo over denkt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bananenbennie op 31-10-2025 22:07:37 ]
pi_219162477
pi_219162621
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 21:51 schreef Vallon het volgende:

[..]
Allereerst gaat het niet om geloven maar is het van belang om vast te stellen dat er daadwerkelijk sprake is van ontucht(ige handelingen).
De situatie hier lijkt mij op zijn best beperkt tot grensoverschijdend (dat niet daarmee strafbaar is).
De strafmaat voor bewezen ontucht wordt bepaald door de omstandigheden en de historie van de verdachte.

Probleem dat menigeen (hier) valt over een uit context gehaalde redenatie of fragment die op het moment van uitspraak; een totaal ander betekenis kan of zal hebben gehad.
Zelfs de hier en elders genoemde term dat Borsato een #viespeuk is, lijkt mij (op)gezocht om vooral een gevormde mening in die overtuiging te (laten) versterken. Als dat maar vaak genoeg wordt gezegd krijgt het vanzelf een waarde met bv waar rook is, zal iets smeulen om tot vuur te worden.
Hooguit dat Borsato zich (overduidelijk) niet bewust was van zijn misplaatste handelen in een, nofi, totaal verknipte omgeving.
Ook (in heimelijk) opgenomen gesprekjes meegaan met de emotionele "beleving" van een vermeend slachtoffer, wil dat niet zeggen dat Borsato daarmee (in die confrontatie) dan (juridisch) een schuld bekent.
Zie mijn bovenstaande post. Dat appje van hem staat zwart op wit, hij was zich er wel degelijk van bewust dat het niet in de haak was wat hij schreef/deed.
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 22:14:51 #43
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_219162660
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 21:53 schreef Bananenbennie het volgende:
Leeftijd (<16): omdat het vermeende slachtoffer 15 is en omdat het appje op zichzelf al een aanmoediging tot een seksuele handeling bevat, kan het onder art. 247 Sr vallen als een ontuchtige handeling zonder fysiek contact.
De context (minderjarige, machtsverschil, seksuele strekking, bewustzijn) maakt dat dit bericht mogelijk niet slechts ondersteunend is, maar kan zelfs direct bewijs van ontuchtig gedrag zijn.

Nee, dat lijkt mij niet. Hierbij in ogenschouw nemen, de omstandigheden als geheel dat het meisje reeds seksueel (wippend?) actief was en (wanneer in dat tijdspad) Borsato deelgenoot wordt gemaakt - door de moeder? - van seksuele activiteiten met het vriendje van het meisje.
Het wordt imo pas een ontuchtige handeling wanneer daar een reactie (ter bevrediging van eigen driften) op wordt gevraagd met bv 'laat mij weten hoe dat bevredigen precies verliep' etc.etc.

Het dagboekje zelf kan worden gezien als bewijs waarbij dit - zeker in een hoger beroep - letterlijk gefileerd zal worden.
Dat het door het vermeende slachtoffer is (op)geschreven zal wel zijn vast te stellen.
Hoe en op grond van welke gebeurtenissen - door wie precies met wanneer ingegeven - wordt dan de vraag.
Dan nog zal het neerkomen op beleving van het meisje die (juridisch) niet in betekenis hoeft overeen te komen met daadwerkelijke gebeurtenissen.
Is er alleen dit dagboek of heeft het meisje een hele serie aan dagboeken waar dit er één van is ?
Ik zou als onderzoeker mij dan afvragen wat en hoe zij andere (traumatische) zaken beschreef die op een kind en in een prille fase, de nodige impact zullen maken. Die dingen zullen (privacy) niet mogen worden besproken in een openbaar proces.
pi_219162903
quote:
12s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 22:14 schreef Vallon het volgende:

[..]
Nee, dat lijkt mij niet. Hierbij in ogenschouw nemen, de omstandigheden als geheel dat het meisje reeds seksueel (wippend?) actief was en (wanneer in dat tijdspad) Borsato deelgenoot wordt gemaakt - door de moeder? - van seksuele activiteiten met het vriendje van het meisje.
Het wordt imo pas een ontuchtige handeling wanneer daar een reactie (ter bevrediging van eigen driften) op wordt gevraagd met bv 'laat mij weten hoe dat bevredigen precies verliep' etc.etc.
Je gaat voorbij aan het feit dat hij er zelf ook bewust van was dat hij grensoverschrijdend bezig was. De passage "Sorry, beetje gek misschien om van mij te horen maar... " geeft aan dat hij wist dat hij fout zat. Reken maar dat ze dat gaan meewegen.

Dat het meisje al seksueel actief was geweest maakt doet er niet toe. Artikel 247 Sr beschermt de minderjarige tegen elke seksuele gedraging of invloed van een volwassene, ongeacht of het kind zelf al seksueel actief is.

De kern:

"Hij die ontucht pleegt met iemand die de leeftijd van zestien jaren nog niet heeft bereikt..."

• Er wordt niet geëist dat het kind "onschuldig" of "seksueel onervaren" is.
• De strafbaarheid hangt af van het gedrag van de volwassene, niet van de seksuele voorgeschiedenis van de minderjarige.

[ Bericht 11% gewijzigd door Bananenbennie op 31-10-2025 22:53:48 ]
pi_219163013
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 21:06 schreef Bananenbennie het volgende:

[..]
[..]
Appjes = steunbewijs voor onzedelijke taal (niet strafbaar), niet voor onzedelijke handelingen (ontucht, wel strafbaar).

Als in de appjes nou zoiets stond als "ik kom vanavond bij je langs, ga maar vast naakt in bed liggen, dan kom ik je wel even verwennen" → dán maakt het ontucht geloofwaardiger en straf zwaarder.

Nu niet. De appjes zeggen he-le-maal niks over vermeende ontuchtige handelingen die Marco van plan zou zijn. Niets. Gewoon NIETS :N

Punt.
.
pi_219163036
Dit moet toch wel volledige vrijspraak worden, gevolgd door een flinke schadevergoeding voor Marco?
pi_219163115
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 21:53 schreef Bananenbennie het volgende:

[..]
Helemaal mee eens. Het verweer is heel matig en lijkt vooral een poging tot veel rook maken ter afleiding. Daar prikt een rechter natuurlijk wel doorheen.

Ik denk trouwens dat dit appje nog een belangrijke rol gaat spelen bij zijn veroordeling:

"Sorry, beetje gek misschien om van mij te horen, maar wat het best werkt is een goeie vrijpartij", schreef Marco naar het vermeende slachtoffer. "Nu weet ik natuurlijk dat (naam van haar ex-vriend) er niet is, maar je kunt dit zelf natuurlijk ook. Haalt een beetje spanning weg, maar daarna ontspan je weer en je hebt ook gelijk aan iets leuks gedacht. Bij mij werkt dat altijd, 100%."

De tekst spoort expliciet aan tot zelfbevrediging en noemt seksuele handelingen → valt duidelijk onder “seksuele strekking”.

Bewustzijn van grensoverschrijding: de passage “beetje gek misschien om van mij te horen” kan door een OM/rechter worden gezien als indicatie dat de afzender zich bewust was van de ongepastheid.

Samenvattend:
Een appje waarin een volwassene een 15-jarige aanspoort om zichzelf te bevredigen:

• heeft een duidelijke seksuele strekking,

• is gericht op een seksuele handeling,

• is gericht tot een minderjarige,

• en toont bewustzijn van grensoverschrijding.

Daarmee voldoet het aan de criteria van artikel 247 Sr zoals door de rechtspraak uitgelegd: ontucht met een minderjarige zonder fysiek contact (wat er overigens ook was). Maargoed we gaan het wel zien of de rechter er ook zo over denkt.
Goed gezien.

Een ander stukje dat veel over het hoofd gezien wordt is dat het ex-vriendje van het meisje verklaard heeft dat het meisje haar moeder wilde inlichten over de handtastelijke Borsato. Dat is dus iemand anders dan de moeder en dochter, maar tegelijk ook een insider.

Het is overigens jammer dat we niet het volledige dossier hebben, en moeten reageren op door de media verstrekte brokjes informatie.
pi_219163121
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 22:51 schreef r_one het volgende:

[..]
Appjes = steunbewijs voor onzedelijke taal (niet strafbaar), niet voor onzedelijke handelingen (ontucht, wel strafbaar).

Als in de appjes nou zoiets stond als "ik kom vanavond bij je langs, ga maar vast naakt in bed liggen, dan kom ik je wel even verwennen" → dán maakt het ontucht geloofwaardiger en straf zwaarder.

Nu niet. De appjes zeggen he-le-maal niks over vermeende ontuchtige handelingen die Marco van plan zou zijn. Niets. Gewoon NIETS :N

Punt.
De wet zegt niet dat er fysiek contact moet zijn. Of pogingen daartoe. “Ontucht” is een verzamelbegrip voor álle handelingen van seksuele aard die:

• in strijd zijn met maatschappelijke normen van eerbaarheid, en
• gericht zijn op seksuele prikkeling of bevrediging.

Van ontuchtige handelingen kan dus ook sprake zijn zonder lichamelijk contact. Het kan ook spraak, chat of digitale communicatie omvatten. Dus: digitale aanmoediging tot masturbatie of seksuele interactie = ontuchtig gedrag. Daar is geen fysiek contact of afspraak voor nodig.

De wet bestraft het aanzetten tot seksuele handelingen met een kind, niet alleen het uitvoeren daarvan. Een fysiek voornemen (“ik kom vanavond langs”) maakt de zaak zwaarder, maar het ontbreken daarvan neemt de strafbaarheid niet weg.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bananenbennie op 31-10-2025 23:10:46 ]
pi_219163155
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 22:51 schreef r_one het volgende:

[..]
Steunbewijs voor onzedelijke taal? Nee, dit is onzedelijke taal, geen steunbewijs ervan.

quote:
Dit is een valse tegenstelling. In jouw ogen verhoogt alleen een appje dat expliciet een seksuele daad aankondigt de geloofwaardigheid en strafbaarheid.

Maar zo werkt dat dus niet. Tussen zwart en wit zitten veel tinten grijs.

quote:

Punt.
En dit is gewoon hard roepen dat je gelijk hebt.
pi_219163178
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 23:03 schreef Bananenbennie het volgende:

[..]
De wet zegt niet dat er fysiek contact moet zijn. “Ontucht” is een verzamelbegrip voor álle handelingen van seksuele aard die:

• in strijd zijn met maatschappelijke normen van eerbaarheid, en
• gericht zijn op seksuele prikkeling of bevrediging.

Van ontuchtige handelingen kan dus ook sprake zijn zonder lichamelijk contact. Het kan ook spraak, chat of digitale communicatie omvatten. Dus: digitale aanmoediging tot masturbatie of seksuele interactie = ontuchtig gedrag. Daar is geen fysiek contact of afspraak voor nodig.

De wet bestraft het aanzetten tot seksuele handelingen met een kind, niet alleen het uitvoeren daarvan. Een fysiek voornemen (“ik kom vanavond langs”) maakt de zaak zwaarder, maar het ontbreken daarvan neemt de strafbaarheid niet weg.
Dat Marco Borsato het meisje tikken op haar kont gaf is nu ook wel min of meer erkend. Dat wordt dan toegeschreven aan de mores binnen het gezin. Maar zo makkelijk komt Marco daar ook niet vanaf.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')