abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219145138
quote:
1s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 00:41 schreef capricia het volgende:
Forum misschien wel 7 zetels.
Pvv en d66 wellicht gelijk.

De hond.
Forum was wel echt aanwezig deze verkiezingen ondanks dat ze overal waren uitgesloten, ook veel op social media en billboards. Hele moderne digitale campagne gevoerd.
blablablabla
pi_219145141
Het CDA doet goede zaken op de Veluwe en in het oosten. Aldus de uitslagenpagina. Limburg nog altijd een PVV-bolwerk.
pi_219145145
30% van de JA21 kiezers komen van NSC had ik niet verwacht.
blablablabla
  donderdag 30 oktober 2025 @ 00:44:46 #104
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219145146
quote:

De hond.
Linkje??
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_219145147
quote:

De hond.
Ik snap niet dat zo veel mensen op die complotmarmotten- en poetinpijperclub stemmen maar blijkbaar spreekt het toch mensen aan.
pi_219145151
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 00:44 schreef Elan het volgende:
30% van de JA21 kiezers komen van NSC had ik niet verwacht.
De achterban was rechtser dan de partijtop, daarom ging het ook zo snel mis.
pi_219145152
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 00:38 schreef Elan het volgende:

[..]
Terecht. Zonder een sterk bedrijfsleven dat geld in de economie pompt ook geen verzorgingsstaat.
Die verzorgingsstaat bestaat in Nederland bijna niet meer. Naar OESO verhoudingen. Grafieken heb ik getoond.

Het is bovendien een frame en simplisme door te denken in termen van 'VNO-NCW verdient het geld voor ons'. Zo werkt de economie niet.

Collectieve voorzieningen zijn net zo goed onderdeel van de economie en leggen een bodem onder succes en sociale stabiliteit (en soms beter/goedkoper dan als je het privaat regelt - en is niet altijd in geld aan te duiden zoals vrijwilligerswerk, sowieso is niet alles te individualiseren)

Het hele VVD frame van 'je moet eerst verdienen voordat je het kan uitgeven als overheid' is er goed in geramd...
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_219145153
quote:
7s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 00:44 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Linkje??
Nu reclame;

Bekijk deze YouTube-video
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219145156
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 00:45 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Die verzorgingsstaat bestaat in Nederland bijna niet meer. Naar OESO verhoudingen. Grafieken heb ik getoond.

Het is bovendien een frame en simplisme door te denken in termen van 'VNO-NCW verdient het geld voor ons'. Zo werkt de economie niet.

Collectieve voorzieningen zijn net zo goed onderdeel van de economie en leggen een bodem onder succes en stabiliteit (en soms beter dan als je het privaat regelt - en is niet altijd in geld aan te duiden zoals vrijwilligerswerk, sowieso is niet alles te individualiseren)
De verzorgingsstaat is afgeschaft en vervangen door een “participatiesamenleving” die je zelf mag betalen, inderdaad.
pi_219145157
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 00:44 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ik snap niet dat zo veel mensen op die complotmarmotten- en poetinpijperclub stemmen maar blijkbaar spreekt het toch mensen aan.
Dat lijkt me dan wel een onderpijlde partij deze keer?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219145168
quote:
1s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 00:46 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat lijkt me dan wel een onderpijlde partij deze keer?
Ik denk dat er toch ook wel kiezers tussen zitten die teleurgesteld zijn in Wilders en die dat maanlanding ontkennen op de koop toe nemen.
pi_219145172
Wat lult dat mens op de NOS allemaal.
Welke 5 Europese landen hebben PVV-achtige partijen die verreweg de grootste zijn?
blablablabla
pi_219145178
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 00:46 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
De verzorgingsstaat is afgeschaft en vervangen door een “participatiesamenleving” die je zelf mag betalen, inderdaad.
En men blijft maar knalhard en hardvochtig rechts stemmen... ik zie het niet meer goedkomen met dit harde en haatdragende land. Waar bepaalde thema's gewoon worden weggedrukt.

Enfin, ik ga slapen nu. De televisieduidingen morgen bij de Jineks, Pauws sla ik over.

Gaan de media nu ook de huizen langs bij de bezorgde CDA en D66 burger?
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_219145180
quote:
1s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 00:45 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Collectieve voorzieningen zijn net zo goed onderdeel van de economie en leggen een bodem onder succes en sociale stabiliteit (en soms beter/goedkoper dan als je het privaat regelt - en is niet altijd in geld aan te duiden zoals vrijwilligerswerk, sowieso is niet alles te individualiseren)

Het hele VVD frame van 'je moet eerst verdienen voordat je het kan uitgeven als overheid' is er goed in geramd...
Dat frame is ook gewoon juist. De economie draait prima, al moeten er wel hervormingen plaatsvonden.
blablablabla
pi_219145184
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 00:46 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Bovendien zijn het communicerende vaten. Een goede economie is gebaat bij goede sociale voorzieningen en vice versa.

Net als dat ik het mantra “jobcreators” niet kan aanhoren. Banen worden niet uit het niets gecreëerd uit goedheid van een werkgever maar omdat er voldoende vraag is naar een bepaalde dienst of product.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_219145188
Wat een waardeloze uitzending van de NOS. Het is een uitslagenavond. Waar zijn de uitslagen. Geen enkele duiding alleen maar dom gewauwel.
pi_219145193
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 00:50 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Bovendien zijn het communicerende vaten. Een goede economie is gebaat bij goede sociale voorzieningen en vice versa.

Net als dat ik het mantra “jobcreators” niet kan aanhoren. Banen worden niet uit het niets gecreëerd uit goedheid van een werkgever maar omdat er voldoende vraag is naar een bepaalde dienst of product.
Gratis geld geven aan het bedrijfsleven onder het mom van banen scheppen klinkt als een classic rechtse hobby.
pi_219145200
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 00:50 schreef Spablauw214 het volgende:
Wat een waardeloze uitzending van de NOS. Het is een uitslagenavond. Waar zijn de uitslagen. Geen enkele duiding alleen maar dom gewauwel.
Die uitslagen komen druppelsgewijs binnen maar het is momenteel allemaal niet hoogstaand nee, beetje aapjes kijken en slap ouwehoeren _O-
blablablabla
pi_219145201
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 00:49 schreef Elan het volgende:

[..]
Dat frame is ook gewoon juist. De economie draait prima, al moeten er wel hervormingen plaatsvonden.
Je onderbouwt weer eens niets. Ik wel, en ik leg uit waarom instituties/overheid net zo goed deel zijn van de economie en goed werkende samenleving (zeggen zelfs semi-neoliberale economen als Acemoglu en Robinson! Institutionalisten als Douglas North). Niet alles is individueel toe te rekenen.

Toedeloe.
Deuger, Woke & Gutmensch
  donderdag 30 oktober 2025 @ 00:53:11 #120
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_219145203
quote:
Daar kunnen zij toch niks aan doen? Er moeten wel uitslagen ZIJN...
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_219145204
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 00:49 schreef Elan het volgende:

[..]
Nou ja, prima. We boeken magere plusjes, jaar in jaar uit verdwijnt een steeds groter deel van de winst van het bedrijfsleven terug in vermogens in plaats van innovatie en bovendien dreigt Europa breed de innovatie slag te missen met Azië.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_219145209
https://x.com/mauricedeho(...)gPBK0VEfUgtGVqQ&s=19

quote:
De uitslagen die nu binnen zijn gekomen in ons telmodel wijzen op een wat grotere PVV en een wat kleinere D66. Maar het is het wachten op de grote steden om te zien hoe het loopt. #TK2025 Kijk hier:
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219145212
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 00:52 schreef Elan het volgende:

[..]
Die uitslagen komen druppelsgewijs binnen maar het is momenteel allemaal niet hoogstaand nee, beetje aapjes kijken en slap ouwehoeren _O-
Dieptepunt waren die ombudsmannen. Waarom is dat in hemelsnaam relevant op dit moment.

Vraag mensen die de boel kunnen duiden, trends signaleren enz.
  donderdag 30 oktober 2025 @ 00:54:45 #124
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_219145213
  donderdag 30 oktober 2025 @ 00:54:50 #125
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219145214
quote:
Slechtste NOS-verkiezingsavond die ik heb meegemaakt.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_219145218
quote:
1s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 00:53 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Daar kunnen zij toch niks aan doen? Er moeten wel uitslagen ZIJN...
Op de site van de NOS staan al tientallen gemeenten.
  donderdag 30 oktober 2025 @ 00:55:31 #127
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_219145219
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 00:54 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Dieptepunt waren die ombudsmannen. Waarom is dat in hemelsnaam relevant op dit moment.

Vraag mensen die de boel kunnen duiden, trends signaleren enz.
Dat doen ze nu toch? Wtf is je probleem? Er zijn geen belangrijke uitslagen nu..
pi_219145235
quote:
1s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 00:55 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Dat doen ze nu toch? Wtf is je probleem? Er zijn geen belangrijke uitslagen nu..
Dat het nergens over gaat.
  donderdag 30 oktober 2025 @ 00:58:04 #129
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_219145238
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 00:44 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Dat verbaast mij ook.
Wat wel is dat FvD heel erg goed op jongeren heeft ingespeeld met een nieuw gezicht en vooral elan.
Genoeg mensen die zich 'alleen wij onze soort denken doet ertoe' daarin met graagte in rondwentelen.

Jongeren doorzien veelal nog niet op welke wijze ze (daarin) worden gemanipuleerd.
En ja, als je FvD repliek aanhoort, klinken stellingen klimisch gezien goed onderbouwd, intelligent en logisch.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_219145241
quote:
1s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 00:52 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Je onderbouwt weer eens niets. Ik wel, en ik leg uit waarom instituties/overheid net zo goed deel zijn van de economie en goed werkende samenleving (zeggen zelfs semi-neoliberale economen als Acemoglu en Robinson! Institutionalisten als Douglas North). Niet alles is individueel toe te rekenen.

Toedeloe.
Nergens blijkt uit dat dat nu niet het geval zou zijn.
blablablabla
  donderdag 30 oktober 2025 @ 00:59:46 #131
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_219145247
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 00:57 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Dat het nergens over gaat.
Omdat er geen belangrijke uitslagen zijn. Kan de NOS niks aan doen.
pi_219145251
Ik vind dat die politicoloog bij de NOS maar een eind uit zijn nek lult.
pi_219145256
quote:
1s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 00:59 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Omdat er geen belangrijke uitslagen zijn. Kan de NOS niks aan doen.
Het is gewoon een matige uitzending. Zie Twitter, iedereen zegt hetzelfde. Heb het afgezet ik zie het morgen wel.
pi_219145262
Ook fijn dat Volt bijna verdwijnt *O*
pi_219145270
D66 niet de grootste in Amsterdam.
pi_219145275
Ik zag net op X voorbij komen dat PVV en D66 samen op 26 zetels staan, VVD op 22, en de PvdA zakt zelfs naar 19 zetels! Even veel als het CDA (ook 19).
pi_219145278
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 01:07 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik zag net op X voorbij komen dat PVV en D66 samen op 26 zetels staan, VVD op 22, en de PvdA zakt zelfs naar 19 zetels! Even veel als het CDA (ook 19).
Dan mag Wilders bepalen straks.
blablablabla
pi_219145279
Het gaat nu rap met de uitslagen op de website van de NOS.
  donderdag 30 oktober 2025 @ 01:09:59 #139
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_219145283
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 01:08 schreef Spablauw214 het volgende:
Het gaat nu rap met de uitslagen op de website van de NOS.
een hoop gaan er lichtblauw, en je ziet de bible belt wel mooi kleuren nu.
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
pi_219145284
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 01:08 schreef Elan het volgende:

[..]
Dan mag Wilders bepalen straks.
Wat mag hij bepalen straks?

Kan zijn dat D66 alsnog net iets meer stemmen heeft gekregen dan hé (of de PVV inderdaad).
pi_219145298
quote:
14s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 01:09 schreef cherrycoke het volgende:

[..]
een hoop gaan er lichtblauw, en je ziet de bible belt wel mooi kleuren nu.
De PVV veegt heel Limburg, Zeeland en andere plattelandsgebieden op. We worden gered door de grote steden (PvdAGL) en de Veluwe, Achterhoek, Twente en het noorden waar het CDA goede zaken doet.
  donderdag 30 oktober 2025 @ 01:14:02 #142
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_219145302
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 01:12 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
De PVV veegt heel Limburg, Zeeland en andere plattelandsgebieden op. We worden gered door de grote steden (PvdAGL) en de Veluwe, Achterhoek, Twente en het noorden waar het CDA goede zaken doet.
De PVV verliest gewoon flink, ook daar.
pi_219145304
quote:
1s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 01:14 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
De PVV verliest gewoon flink, ook daar.
Dat wel maar op dit moment zijn ze wel alsnog de grootste in de prognose. Helaas.
pi_219145320
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 01:10 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Wat mag hij bepalen straks?

Kan zijn dat D66 alsnog net iets meer stemmen heeft gekregen dan hé (of de PVV inderdaad).
Dat hij mag gaan formeren normaal gesproken. Niet dat hij tot een meerderheid zal komen verder want iedereen sluit hem op voorhand uit. Wat eigenlijk ook belachelijk is.
blablablabla
  donderdag 30 oktober 2025 @ 01:25:45 #145
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_219145329
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 01:21 schreef Elan het volgende:

[..]
Dat hij mag gaan formeren normaal gesproken. Niet dat hij tot een meerderheid zal komen verder want iedereen sluit hem op voorhand uit. Wat eigenlijk ook belachelijk is.
Daar is helemaal niets belachelijks aan. Belachelijk zou het zijn als andere partijen gedwongen zouden worden om samen te werken met Wilders en de facto PVV-beleid uit te gaan voeren. Als mensen zou graag PVV-beleid hadden gezien, dan hadden ze wel op de PVV gestemd.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_219145362
quote:

[..]
Mocht de PVV nipt groter worden dan D66 (met misschien maar een paar duizend stemmen verschil) dan mag de PVV het voortouw nemen ja. Niet in formeren maar in een eerste rondje verkennende gesprekken en mogelijk voorsorteren op realistische opties.

Dat de PVV op voorhand uitgesloten is vind ik allerminst belachelijk. Ten eerste wil de PVV allerlei dingen die rechtsstatelijk niet eens kunnen en in de tweede plaats heeft Wilders aangetoond een uiterst onbetrouwbare coalitiegenoot te zijn.

Dus ik snap al die andere partijen heel goed en dan kunnen ze daar beter eerlijk over zijn voor de verkiezingen dan pas na de verkiezingen.
pi_219145387
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 01:00 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik vind dat die politicoloog bij de NOS maar een eind uit zijn nek lult.
Een beetje de core business van een politicoloog......
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_219145391
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 01:44 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Mocht de PVV nipt groter worden dan D66 (met misschien maar een paar duizend stemmen verschil) dan mag de PVV het voortouw nemen ja. Niet in formeren maar in een eerste rondje verkennende gesprekken en mogelijk voorsorteren op realistische opties.

Dat de PVV op voorhand uitgesloten is vind ik allerminst belachelijk. Ten eerste wil de PVV allerlei dingen die rechtsstatelijk niet eens kunnen en in de tweede plaats heeft Wilders aangetoond een uiterst onbetrouwbare coalitiegenoot te zijn.

Dus ik snap al die andere partijen heel goed en dan kunnen ze daar beter eerlijk over zijn voor de verkiezingen dan pas na de verkiezingen.
Laat dan de PVV maar niet de grootste worden. Scheelt weer 2 weken tijdverspilling.....
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_219145410
quote:

[..]
Mee eens. In mijn optiek is een verkiezingsuitslag niets anders dan een opdracht van de kiezers aan degenen die gekozen zijn.
Coalities zouden gevormd moeten worden op basis van de aantallen.

Uitsluiten betekent dat je grote groepen uit sluit. Dat die zich dan ook uit buitengesloten gaan voelen en dat in protesten etc gaan laten merken kan je wel verwachten.
En dat levert dan weer een 'zie je wel het is allemaal tuig' op. Lekker voor de samenhang in een land ')
pi_219145461
Wat een bizarre comeback van de VVD, en hoeveel zegt dit over het electoraat. Spelletjes spelen, precies hetgeen doen wat je je oponnenten verwijt (uitsluiten, kiezers oproepen om strategisch te stemmen, vooral anti-anderen retoriek in plaats van eigen verhaal).

In zekere zin content met de winst van D66 maar de beweeglijkheid van de Nederlandse kiezer is een fenomeen dat me niet lekker ligt. Amper vaste bases van kiezers waar je als stroming op kan rekenen, draagt niet bij aan stabiliteit en bestuurbaarheid.

En nu kunnen we ons klaarmaken op een façade van meerdere maanden waar Yesilgoz mogelijk terugkomt op haar eerdere besluit (immers Timmermans is weg en dat was natuurlijk de grootste ramp mogelijk) of Jetten zou het moeten zien zitten met flutpartij JA21.
  donderdag 30 oktober 2025 @ 04:02:01 #151
187137 Rozevla
Cees Chinees
pi_219145483
Ik heb alvast extra jerrycans besteld om te vullen als ik thuis ben.

Zodat we ZIEDEND alles in de fik kunnen steken!!!!

Burgeroorlog Lets go!!!!! *O*
Dying whore's cancer heater!!!!!!
pi_219145520
Mooi nieuws bij het wakker worden: CU naar 3 en D66-CDA-VVD-JA21 naar 75.

Wie de grootste wordt interesseert echt niks. De voorzitter van de Kamer wijst een verkenner aan, na overleg met alle beoogde fractievoorzitters. Nergens staat dat hij dan naar de grootste moet luisteren.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_219145533
Het idee van CU met een trouwe vaste achterban kan trouwens ook weg als dit klopt:

Tamelijk bizar plaatje. Evenveel zetels, bijna evenveel stemmen, en toch zou maar 57% van de CU stemmers van 2023 nu weer CU hebben gestemd.

En blijkbaar geen stem aan de SGP verloren, terwijl het bestuur daar zo bang voor was (we verliezen 8% aan links-progressief, kijken jullie mee bestuur?)...

[ Bericht 4% gewijzigd door Hanca op 30-10-2025 04:58:18 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  donderdag 30 oktober 2025 @ 05:04:49 #154
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_219145556
quote:
1s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 04:50 schreef Hanca het volgende:
Het idee van CU met een trouwe vaste achterban kan trouwens ook weg als dit klopt:

[ afbeelding ]

Tamelijk bizar plaatje. Evenveel zetels, bijna evenveel stemmen, en toch zou maar 57% van de CU stemmers van 2023 nu weer CU hebben gestemd.

En blijkbaar geen stem aan de SGP verloren, terwijl het bestuur daar zo bang voor was (we verliezen 8% aan links-progressief, kijken jullie mee bestuur?)...
Ik zie vooral een strategische stem op het CDA.

SGP is toch volledig wappie gegaan, dus logisch dat niemand daar op overstapt.
pi_219145559
En PVV, VVD, FvD, JA21, BBB, SGP, het echte rechts, zakt van 75 naar 71, dat is ook mooi nieuws. Er is met D66, GLPvdA, CDA, SP, PvdD, CU, Volt en Denk gewoon een sociale, optimistische meerderheid. Niet dat die gaan regeren, maar op onderwerpen/moties waar niet met de coalitie wordt gestemd zou dit wel kunnen schelen.
  donderdag 30 oktober 2025 @ 05:08:35 #156
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_219145563
Schaamteloos.

pi_219145566
quote:
1s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 05:04 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
Ik zie vooral een strategische stem op het CDA.

SGP is toch volledig wappie gegaan, dus logisch dat niemand daar op overstapt.
Ja, die strategische stem op CDA werd verwacht.

Maar ons bestuur en vooral de voorzitter hamerde er steeds op dat we 'te links' zijn geworden en dat we zo veel aan de rechterkant en met name SGP zouden verliezen. Maar we verliezen 5% aan rechts (PVV, VVD, BBB) en 8% aan links/progressief (GLPvdA, D66 en SP). En 0% aan SGP. Die zaten er dus gewoon naast met hun analyse.

Al blijft dit een raar staatje, ik hoop dat er meer van dit soort onderzoeken zijn. Want praktisch evenveel stemmen terwijl maar 57% van de stemmers van vorige keer gebleven is lijkt gewoon onwaarschijnlijk.
pi_219145569
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 05:08 schreef Eightyone het volgende:
Schaamteloos.

[ link | afbeelding ]
Er zit daar gewoon een ingehuurde DJ, die hoeft niet eens VVD te stemmen of ook maar iets van politiek te weten.
pi_219145614
Staatje van de PvdD, ook evenveel zetels gehouden, is trouwens nog gekker:

pi_219145617
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 05:42 schreef Hanca het volgende:

[ afbeelding ]
Zou het kunnen dat er mensen zijn die rechts zijn, maar toch PvdD stemden omdat ze dierenrechten heel belangrijk vinden? Maar zich niet meer in de partij herkennen nu dat onderwerp wat ondergeschikt lijkt aan bv. Gaza? En daarom naar rechtsere partijen overstappen?

Edit: en omgekeerd ook natuurlijk 🙂

[ Bericht 2% gewijzigd door JaxStrumley op 30-10-2025 05:52:23 ]
pi_219145636
quote:
1s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 05:44 schreef JaxStrumley het volgende:

[..]
Zou het kunnen dat er mensen zijn die rechts zijn, maar toch PvdD stemden omdat ze dierenrechten heel belangrijk vinden? Maar zich niet meer in de partij herkennen nu dat onderwerp wat ondergeschikt lijkt aan bv. Gaza? En daarom naar rechtsere partijen overstappen?

Edit: en omgekeerd ook natuurlijk 🙂
Ja, maar dat je minder dan de helft van je kiezers tevreden kunt houden en toch op hetzelfde aantal zetels blijft, of anders gezegd dat je een flinke nieuwe aanwas hebt en toch niet weet te stijgen, is wel heel erg opvallend. Ik begin zo echt te twijfelen of dit onderzoek wel betrouwbaar is voor de kleine partijen, wellicht is voor hen de steekproef te klein (stel dat ze onderzoek doen onder 10.000 mensen, dat is een heel behoorlijk onderzoek, maar dan heb je bij partijen met 2% van de stemmen het over 200 mensen en dat is dan wel weer heel krap).

Gezien de categorie 'niet gestemd' komt dit niet uit de grote peiling voor de exitpoll.
pi_219145640
Met de laatste exitpoll is vdd/d66/cda/ja21 ook niet meer mogelijk.

Blijft er eigenlijk maar 1 optie over.
  donderdag 30 oktober 2025 @ 06:10:05 #163
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_219145649
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2025 23:59 schreef Elan het volgende:

[..]
Rechts heeft duidelijk gewonnen en links verloren, weg met die rotzooi :W
Extreem rechts is weg en extreem links ook , goede zaak dus
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  donderdag 30 oktober 2025 @ 06:11:30 #164
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_219145650
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 06:03 schreef Kickinalfa het volgende:

Nieuwe verkiezingen?
  donderdag 30 oktober 2025 @ 06:29:02 #165
131800 Tarado
capô de fusca
pi_219145684
Van welke gemeente gaat Timmermans burgemeester worden?
pi_219145691
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 06:29 schreef Tarado het volgende:
Niks interessants: https://burgemeesterworde(...)latform?view=blokken
pi_219145717
Ik dacht eigenlijk dat Timmermans van zijn pensioen ging genieten/ergens rond de 70 was. Maar hij is pas 64.
  donderdag 30 oktober 2025 @ 06:50:17 #168
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219145728
.

[ Bericht 99% gewijzigd door Hexagon op 30-10-2025 06:50:56 ]
  donderdag 30 oktober 2025 @ 06:51:16 #169
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219145733
quote:
Zal wel wat bij de VN gaan doen.
  donderdag 30 oktober 2025 @ 06:52:21 #170
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219145742
Nog wel retespannend of D66 de grootste blijft. Maar gezien veel nog uit Amsterdam en het buitenland moet komen heb ik goede hoop.
pi_219145752
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 05:10 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, die strategische stem op CDA werd verwacht.

Maar ons bestuur en vooral de voorzitter hamerde er steeds op dat we 'te links' zijn geworden en dat we zo veel aan de rechterkant en met name SGP zouden verliezen. Maar we verliezen 5% aan rechts (PVV, VVD, BBB) en 8% aan links/progressief (GLPvdA, D66 en SP). En 0% aan SGP. Die zaten er dus gewoon naast met hun analyse.

Al blijft dit een raar staatje, ik hoop dat er meer van dit soort onderzoeken zijn. Want praktisch evenveel stemmen terwijl maar 57% van de stemmers van vorige keer gebleven is lijkt gewoon onwaarschijnlijk.
Jij zit dichter bij het vuur dan ik maar ik vermoed toch dat dingen als de doodstraf willen invoeren en het vrouwenstandpunt voor veel CU-stemmers wel een brug te ver zijn.
pi_219145764
quote:
Sint Eustatius ofzo. En anders iets van Pekela of Hulst. Als het maar ver weg is.
pi_219145769
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 06:54 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Jij zit dichter bij het vuur dan ik maar ik vermoed toch dat dingen als de doodstraf willen invoeren en het vrouwenstandpunt voor veel CU-stemmers wel een brug te ver zijn.
Dat vrouwenstandpunt zou kunnen. Maar de angst van met name de voorzitter was dat CU teveel naar links was gedreven (wij als lokale campagneleiders mochten de CU expliciet niet meer links noemen), dat blijkt hier dus niet uit. Nogmaals, als dit betrouwbaar is voor de partijen met een zetel of 3.
  donderdag 30 oktober 2025 @ 06:59:27 #174
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_219145770
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 03:27 schreef Jedi_Pimp het volgende:
...

In zekere zin content met de winst van D66 maar de beweeglijkheid van de Nederlandse kiezer is een fenomeen dat me niet lekker ligt. Amper vaste bases van kiezers waar je als stroming op kan rekenen, draagt niet bij aan stabiliteit en bestuurbaarheid.

...
Tja, aan de andere kant weet ik nog hoe star het was. Hier in de regio stemden hele volksstammen decennia lang CDA gewoon omdat de familie dat altijd deed, ongeacht wat die partij uitkraamde. Het was gewoon je zuil, punt.
pi_219145788
Als Geert nu de grootste wordt; kan hij dan nog iets? Of is dat vrijwel uitgesloten en rolt de bal alsnog naar Rob ... en kan hij een poging wagen?
pi_219145802
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 07:02 schreef cnoska het volgende:
Als Geert nu de grootste wordt; kan hij dan nog iets? Of is dat vrijwel uitgesloten en rolt de bal alsnog naar Rob ... en kan hij een poging wagen?
Wilders is vakkundig kaltgesteltt.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  donderdag 30 oktober 2025 @ 07:06:44 #177
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219145807
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 06:03 schreef Kickinalfa het volgende:

Bbb moet er sowieso bij voor 1e kamer. En sgp is er ook nog.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_219145811
quote:
De vraag is dus even of de grootste de verkenner mag leveren. Staat niet in het reglement van orde, maar Wilders leek er wel vanuit te gaan (en de mensen aan tafel bij de NOS ook, maar die zitten er wel veel vaker naast). Als hij dat mag betekent dat gewoon dat er eerst een verkenner van PVV een rondje loopt en dat die tot de conclusie gaat komen dat de PVV geen meerderheid gaat krijgen. Dan is de vraag of die PVV verkenner wel met een andere serieuze optie komt (als Wilders bijvoorbeeld voor Van der Staaij kiest zal dat zeker gebeuren), of dat er een tweede verkenner moet komen voor de serieuze verkenning. Dat laatste zou ongeveer 1 of 1,5 week vertraging kosten. Maar de Kamer komt pas op zijn vroegst 11 november bijeen, dus dat is ook geen ramp.
  donderdag 30 oktober 2025 @ 07:07:17 #179
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_219145813
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 06:59 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Tja, aan de andere kant weet ik nog hoe star het was. Hier in de regio stemden hele volksstammen decennia lang CDA gewoon omdat de familie dat altijd deed, ongeacht wat die partij uitkraamde. Het was gewoon je zuil, punt.
Vroeger moest je ook de tv-gids van je zuil hebben, naar een specifiek café gaan wat bij je zuil hoorde, bij voorkeur verkering krijgen met iemand uit je zuil, enzovoort. Duidelijk maar ook benauwend.
  donderdag 30 oktober 2025 @ 07:08:22 #180
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219145818
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 05:42 schreef Hanca het volgende:

[ afbeelding ]
Lijken me onzingrafiekjes inderdaad. De sample size is vermoedelijk veel te klein.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219145820
quote:
7s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 07:06 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
De Eerste Kamer wordt in 2027 herkozen, dit kabinet gaat nauwelijks met die Kamer te maken hebben (eerst een half jaar formeren, dan de begrotingen 2027 opstellen, daarna komen ze pas echt aan wetten toe en voor een wet bij de Eerste Kamer ligt ben je ook weer maanden verder).

Verder is GL-PvdA de grootste in de EK, die heb je dan harder nodig. En de afstand D66-BBB is misschien wel groter dan de afstand D66-PVV.
pi_219145840
quote:
7s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 07:06 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Beide zijn natuurlijk volledig onacceptabel voor D66 :)
  donderdag 30 oktober 2025 @ 07:14:52 #183
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219145841
Hebben ze bij de VVD gister echt een knalfuif zitten houden om 2 zetels verlies?
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  donderdag 30 oktober 2025 @ 07:17:02 #184
331899 Irmak_Spermabak
Kwak in mijn smoelwerk
pi_219145850
quote:
Als Geert nu de grootste wordt; kan hij dan nog iets?
Geert kan sowieso niks, grootste of niet. Het is een grote weglopende niksnut.
Blaf me vol
pi_219145851
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 07:14 schreef -XOR- het volgende:
Hebben ze bij de VVD gister echt een knalfuif zitten houden om 2 zetels verlies?
Bij de VVD hebben ze geen aanleiding nodig voor een feestje. Maar ik snap de opluchting daar heel goed, die waren bang om op 14 zetels uit te komen en wellicht zelfs te worden ingehaald door JA21.
  donderdag 30 oktober 2025 @ 07:17:47 #186
331899 Irmak_Spermabak
Kwak in mijn smoelwerk
pi_219145855
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 07:14 schreef -XOR- het volgende:
En dan bij regeringsdeelname tóch weer klagen dat het zo slecht gaat in NL, net als de afgelopen 31 jaar.
Blaf me vol
pi_219145858
quote:
15s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 07:06 schreef vosss het volgende:

[..]
Wilders is vakkundig kaltgesteltt.
Geen mogelijkheid dus?
Maar hij zal wel een poging krijgen om aan de formatie tafel te zitten? Dat gaat tijd kosten dan.

Hoorde wel ergens dat hij euforisch is omdat hij mogelijk de grootste wordt ivm de gemeentes die binnen komen fanatieke pvv stemmers zijn
pi_219145867
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 07:18 schreef cnoska het volgende:

[..]
Geen mogelijkheid dus?
Maar hij zal wel een poging krijgen om aan de formatie tafel te zitten? Dat gaat tijd kosten dan.

Hoorde wel ergens dat hij euforisch is omdat hij mogelijk de grootste wordt ivm de gemeentes die binnen komen fanatieke pvv stemmers zijn
Mogelijkheid om te babbelen allicht, maar ik zie geen meerderheid, rekeninghoudend met de partijen die de PVV op voorhand uitgesloten hebben.

Dus over die boeg gaat hem echt niet worden lijkt mij.
vosss is de naam,
  donderdag 30 oktober 2025 @ 07:21:09 #189
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219145870
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 07:14 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Die zijn euforisch dat ze naar alle waarschijnlijkheid de premier mogen leveren. D66 bevindt zich in een rutte situatie.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_219145875
quote:

[..]
Geen mogelijkheid dus?
Nee, die mogelijkheid krijgt hij niet, aangezien er uit de verkenning geen serieuze optie zal komen. PVV, JA21, BBB is maar 39, als je daar FvD nog bij voegt (ondanks dat zowel Wilders als Eerdmans duidelijk afstand nemen van die partij) zit je nog maar aan 46. VVD gaat de blokkade echt niet opheffen.
pi_219145881
quote:
7s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 07:21 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Die zijn euforisch dat ze naar alle waarschijnlijkheid de premier mogen leveren. D66 bevindt zich in een rutte situatie.
Dus willen ze hun speerpunten als stikstof keihard gaan aanpakken. Dat lukt niet als BBB het landbouwministerie gaat opeisen.
pi_219145883
quote:

[..]
Geen mogelijkheid dus?

Mogelijkheid om te babbelen allicht, maar ik zie geen meerderheid, rekeninghoudend met de partijen die de PVV op voorhand uitgesloten hebben.

Dus over die boeg gaat hem echt niet worden lijkt mij.
vosss is de naam,
pi_219145885
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 07:17 schreef Irmak_Spermabak het volgende:

[..]
Geert kan sowieso niks, grootste of niet. Het is een grote weglopende niksnut.
Ik dacht even dat je het over Timmermans had. :D :+
vosss is de naam,
pi_219145886
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 07:22 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Dus willen ze hun speerpunten als stikstof keihard gaan aanpakken. Dat lukt niet als BBB het landbouwministerie gaat opeisen.
BBB is inderdaad gelukkig uitgespeeld. Snel Wiersma wegstemmen, zou ik zeggen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hanca op 30-10-2025 07:29:32 ]
pi_219145888
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 07:17 schreef Irmak_Spermabak het volgende:

[..]
En dan bij regeringsdeelname tóch weer klagen dat het zo slecht gaat in NL, net als de afgelopen 31 jaar.
De harde kern van VVD bestaat kennelijk uit mensen die op zijn slechts geen last hebben van VVD afbraak beleid of er zelfs flink van profiteren.
pi_219145907
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 07:24 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
De harde kern van VVD bestaat kennelijk uit mensen die op zijn slechts geen last hebben van VVD afbraak beleid of er zelfs flink van profiteren.
Er is gewoon geen serieus alternatief voor de VVD. Als je een kleine overheid wil, strak op de financiën, met veel vrijheid voor ondernemers (en net genoeg ondersteuning voor hen die niet mee kunnen komen om ze niet dood te laten gaan, maar meer ook niet), dan is er geen andere optie.

JA21 leek even een alternatief, tot Eerdmans teveel in het nieuws kwam en de partij vooral onbetrouwbaar bleek door totaal andere zaken bij het CPB aan te leveren dan in hun programma staat. Toen zijn die mensen terug gegaan naar wat al jaren de enige echt serieuze optie is voor rechtse Nederlanders.
pi_219145909
Het is vrij simpel over rechts is er geen meerderheid. Zelfs centrum-rechts gaat m bij de huidige stand van zaken niet meer worden, namelijk geen meerderheid.

Met dank aan de strategische PVV stemmers zoals die ene kerel die gister werd geïnterviewd.
Allah Al Watan Al Malik
pi_219145912
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 07:21 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, die mogelijkheid krijgt hij niet, aangezien er uit de verkenning geen serieuze optie zal komen. PVV, JA21, BBB is maar 39, als je daar FvD nog bij voegt (ondanks dat zowel Wilders als Eerdmans duidelijk afstand nemen van die partij) zit je nog maar aan 46. VVD gaat de blokkade echt niet opheffen.
Klinkt dan als een korte verkenning.
  donderdag 30 oktober 2025 @ 07:30:58 #199
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219145917
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 07:22 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Dat zullen ze wel willen ja. Maar dat gaat niet gebeuren, det is de keerzijde van de pyrus overwinning medaille.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_219145922
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 07:14 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
En terecht. We moeten zsm over op gedwongen uitkoop van boeren, een andere optie zie ik niet. Maar dat gaat BBB natuurlijk niet meemaken. SGP betekent stilstand op alle medisch-ethische dossiers, onacceptabel voor D66.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')