Ze moeten doen wat nodig wordt geacht. Ben meer voorstander van het dialoog maar ga hier verder niet over.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 17:08 schreef Wantie het volgende:
[..]
In feite roep je nu op om de levering aan Oekraïne significant op te voeren

Je hebt wel een punt. Maar als de VS niet eens Afghanistan onder controle krijgt omdat de plaatselijke bevolking je niet moet hoe denk je dat Rusland het zou vergaan met een westen vol met haat tegen Rusland. Van aanslagen tot een giga onbetaalbare macht die Rusland zou nodig hebben om de zaak onder controle te houden met als toetje de problemen die ze gratis bij krijgen waar wij nu al mee kampen. Nee ik geloof daar niet in.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 19:19 schreef Wantie het volgende:
[..]
Wat je in deze oorlog ziet is dat Rusland bereid is tot enorme offers om hun doel te bereiken.
Naar verluidt zijn dit jaar al meer dan 60.000 Russische soldaten omgekomen.
En dat voor 0,4% ingenomen land.
Als ze uiteindelijk alles van Oekraïne hebben dat ze willen, wat weerhoudt Rusland dan om hetzelfde te proberen bij andere voormalige Sovjet gebieden?
Een groot verschil tussen Rusland en NAVO is dat het westen niet de bereidheid heeft om tienduizenden mensen te verliezen in een jarenlange strijd tegen Rusland.

Joh, ik ga niet over common sense een discussie voeren man. Kom op.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 18:36 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maakt niet uit.
Meer is altijd beter, en je moet niet afhankelijk zijn van 1 bron.
Dat doet Rusland ook niet.

Als opmaat naar een bredere oorlog?quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 19:36 schreef Discombobulate het volgende:
Het is een taaie oorlog, dat wel. Ben benieuwd hoe historici er op terug gaan kijken en wat we er van leren over 20-30 jaar.

Dat er verbazend veel mensen met knikkende knieën waren die Oekraïne op een zilveren presenteerblaadje wilden geven in de hoop dat ze zelf met rust gelaten zouden worden..quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 19:36 schreef Discombobulate het volgende:
Het is een taaie oorlog, dat wel. Ben benieuwd hoe historici er op terug gaan kijken en wat we er van leren over 20-30 jaar.

Alles binnen de actieradius van Rusland haar artillerie, glider bombs enz gaat min of meer plat. Ze hebben er geen probleem mee zware bommen op burgers te droppen en Amerika had/heeft daar meer bezwaar tegen denk ik.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 19:26 schreef Cherni het volgende:
[..]
Je hebt wel een punt. Maar als de VS niet eens Afghanistan onder controle krijgt omdat de plaatselijke bevolking je niet moet hoe denk je dat Rusland het zou vergaan met een westen vol met haat tegen Rusland. Van aanslagen tot een giga onbetaalbare macht die Rusland zou nodig hebben om de zaak onder controle te houden met als toetje de problemen die ze gratis bij krijgen waar wij nu al mee kampen. Nee ik geloof daar niet in.
De CCCP is deels gevallen door landen proberen te bezetten die je totaal niet moeten, Dat geeft constant problemen. En natuurlijk een communistisch systeem dat niet werkt en ook nooit zal gaan werken.

Geen idee. Ik ben daar niet bang voor in ieder geval.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 20:01 schreef Perrin het volgende:
[..]
Als opmaat naar een bredere oorlog?

In dat geval: het definitieve einde van de koude oorlog.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 20:09 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Geen idee. Ik ben daar niet bang voor in ieder geval.

Net als in Afghanistan, Syrië en Oekraïne, bommen op markten, treinstations, ziekenhuizen en woonwijken. Stelletje barbaren.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 20:08 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Alles binnen de actieradius van Rusland haar artillerie, glider bombs enz gaat min of meer plat. Ze hebben er geen probleem mee zware bommen op burgers te droppen en Amerika had/heeft daar meer bezwaar tegen denk ik.

Niet duidelijk waardoor hij is beschotenquote:Belgorod Reservoir Dam. As of 07:00, the dam received damage and is leaking water.
The units of the 128th, 116th, 68th and 136th Russian brigades are now under threat. Along with the personnel, a large amount of equipment deployed in this direction may also be under water.

dit is toch niet heel moeilijk....quote:Op zondag 26 oktober 2025 14:20 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Niet duidelijk waardoor hij is beschoten

Het Westen ook maar medicijnen voor Rus stoppen?quote:Due to the Russian attack on Kyiv, the warehouse complex and office of the second largest pharmaceutical distributor in Ukraine, Optima-Pharm, were destroyed.
The warehouse area is 29,000 sq. meters. This company has been operating on the Ukrainian market for 31 years.

quote:A modest gun shop on a strip mall in southern Arizona secured an unlikely order in 2022: $1bn of ammunition for Ukraine, - FT
Contract came from Ukrainian arms agency and covered armoury of rockets and shells so big that on paper it was worth more than Estonia’s annual defence budget.
But retailer OTL Firearms, based in a dusty single-storey building on the edge of Tucson, had no export record, no large storage facility, and no expertise to take state-scale orders.
Ukraine wired ¤17mn upfront, but never received a single round of ammunition from OTL’s then 30-year-old owner.
Now a US federal judge has ordered OTL to repay the full sum, plus interest and legal fees, bringing its liability to more than ¤20mn.

Niet perse hoor.quote:Op zondag 26 oktober 2025 16:07 schreef 3rr0r het volgende:
Zo zie je maar hoe in de paniek van oorlog en tijdsdruk men stomme besluiten neemt
[..]

Laten we ons vooral aan het internationaal humanitair recht houden.quote:Op zondag 26 oktober 2025 15:52 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Het Westen ook maar medicijnen voor Rus stoppen?

International recht op medicijnen?quote:Op zondag 26 oktober 2025 16:53 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Laten we ons vooral aan het internationaal humanitair recht houden.

quote:Russische troepen zijn na maandenlange gevechten de oostelijke Oekraïense stad Pokrovsk binnengetrokken, melden de Oekraïense strijdkrachten. Verschillende kleine infiltratie-eenheden zouden de Oekraïense verdedigingslinies hebben omzeild en zich nu in de stad bevinden.
Volgens de generale staf woeden er hevige gevechten met ongeveer 250 Russische soldaten, waarbij beide partijen gevechtsdrones inzetten.
"Er wordt hevig gevochten in de stad en langs de toegangswegen ernaartoe", bevestigt de Oekraïense president Volodymyr Zelensky in een videotoespraak. Ook de bevoorrading is volgens hem moeilijk. Desondanks gaat de strijd door: "We moeten de Russen zoveel mogelijk verliezen blijven toebrengen."
Russische troepen zouden het volgens de Oekraïense krant Pravda hebben voorzien op Oekraïense militairen die drones besturen. Door hen uit te schakelen, hopen de Russen vrij spel te krijgen voor hun tanks en pantservoertuigen.
Zowel Pravda als The Kyiv Independent stellen dat het Russische leger momenteel de overhand heeft, met name in de lucht met glasvezeldrones. Deze drones zijn niet te verstoren en daardoor lastiger uit te schakelen.
Het Oekraïense leger ontkent Russische claims dat de stad volledig is omsingeld en zegt juist dat troepen gebieden rond de stad hebben heroverd en de situatie hebben gestabiliseerd. Ook het Institute for the Study of War (ISW) maakt melding van enkele heroveringen.
Daarnaast stelt de denktank ISW dat er geen aanwijzingen zijn dat de Oekraïense verdediging elk moment kan instorten. Maar zowel Pravda als The Kyiv Independent omschrijven de situatie in Pokrovsk momenteel als "kritiek" en als "het begin van het einde".
Pokrovsk is het knooppunt van belangrijke spoorlijnen en toegangswegen. Russische media noemen de stad volgens Reuters dan ook de "springplank" voor de verovering van de regio Donbas. Moskou wil deze regio, die het nu voor zo'n 70 procent bezet, koste wat kost in handen krijgen.
Via Pokrovsk bereiken munitie, wapens en materieel de belangrijkste Oekraïense verdedigingsposten langs het front. De Oekraïners noemen de wegen rond de stad dan ook "levensaders". Voor de oorlog woonden er zo'n 60.000 mensen in de stad. Verreweg de meesten van hen zijn geëvacueerd.

Ik lees het net op nu.nl, dacht dat het zo slecht ging voor de Russen.quote:

quote:Op zondag 26 oktober 2025 20:31 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ik lees het net op nu.nl, dacht dat het zo slecht ging voor de Russen.

Pokrovsk is het knooppunt van belangrijke spoorlijnen en toegangswegen. Russische media noemen de stad volgens Reuters dan ook de "springplank" voor de verovering van de regio Donbas. Moskou wil deze regio, die het nu voor zo'n 70 procent bezet, koste wat kost in handen krijgen.quote:Op zondag 26 oktober 2025 20:40 schreef oheng het volgende:
[..]
Weet je wel hoeveel levens ze hebben moeten opgeven voor dit dorp? En dat ze er anderhalf jaar over gedaan hebben? En rusland pompt een derde van hun totale budget in deze oorlog.
Het is alsof the VS er 4 jaar over doet om de provincie Chihuahua in Mexico te veroveren. Dit soort "overwinningen" zijn zinloos, want rusland heeft al een strategische nederlaag geleden.

Oh ja, dit zal echt het keerpunt in deze oorlog worden hoor. Vanaf hier kan de rus alleen maar opwaarts.quote:Op zondag 26 oktober 2025 20:44 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Pokrovsk is het knooppunt van belangrijke spoorlijnen en toegangswegen. Russische media noemen de stad volgens Reuters dan ook de "springplank" voor de verovering van de regio Donbas. Moskou wil deze regio, die het nu voor zo'n 70 procent bezet, koste wat kost in handen krijgen.

Ze willen die donbas regio hebben, zitten blijkbaar ook veel belangrijke grondstoffen.quote:Op zondag 26 oktober 2025 20:49 schreef oheng het volgende:
[..]
Oh ja, dit zal echt het keerpunt in deze oorlog worden hoor. Vanaf hier kan de rus alleen maar opwaarts.
Komop, als je een _land_ invasie start met je gigantische leger, gigantische voorraden, gigantische numerieke voordelen, en je hebt geen enkel strategisch doel behaald (landbrug is onderhandelbaar), dan heb je een strategische nederlaag geleden.

Dat is geen strategisch doel. rusland heeft al meer dan genoeg grondstoffen.quote:Op zondag 26 oktober 2025 20:51 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ze willen die donbas regio hebben, zitten blijkbaar ook veel belangrijke grondstoffen.

Ik wil Rusland niet verdedigen, maar of de rest van je post klopt weet ik niet.quote:Op zondag 26 oktober 2025 20:57 schreef oheng het volgende:
[..]
Dat is geen strategisch doel. rusland heeft al meer dan genoeg grondstoffen.
Het probleem is om ze uit de grond te krijgen, en te verkopen aan Het Westen, omdat die het beste betalen. Ze proberen nu hun -low tech- grondstoffen te slijten aan fucking Afrika.
Deze oorlog gaat dat exact tegen. En mede daarom is het een strategische nederlaag.

Dat valt ook wel mee, want het lag sowieso aan de frontlijn. Van een functie als knooppunt kon daarom geen sprake zijn. Dat zie je ook als je inzoomt p op de kaart.quote:Op zondag 26 oktober 2025 20:44 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]

Of ik daar bronnen voor heb? Ja, want ik volg de hele dag alleen maar russische bronnen.quote:Op zondag 26 oktober 2025 21:00 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ik wil Rusland niet verdedigen, maar of de rest van je post klopt weet ik niet.
Heb je daar bronnen van? Alsof er op de rest van de wereld niet een land is wat ook goed betaald voor die grondstoffen? Dat kan alleen maar aan Afrika?

Waarom doen ze dan al die moeite volgens jou?quote:Op zondag 26 oktober 2025 21:06 schreef oheng het volgende:
[..]
Of ik daar bronnen voor heb? Ja, want ik volg de hele dag alleen maar russische bronnen.
Ik zeg niet dat ze alleen aan Afrika verkopen. En als jij je niet kunt voorstellen dat een Westers land met een gemiddeld inkomen van 3000 eurodollar meer voor russische grondstoffen kan betalen dan een bokkiewokkie land met een gemiddeld inkomen van 250 eurodollar, dan weet ik ook niet meer wat te zeggen.
Dit is toch zo logisch als wat?

Omdat ze moeten laten zien dat ze aan het "winnen" zijn. Daarom wordt ieder veroverd gehucht breeduit uitgemeten en gevierd op de voorpagina's.quote:Op zondag 26 oktober 2025 21:22 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Waarom doen ze dan al die moeite volgens jou?

Dan is er niks aan de hand en hoeven we ook niet zo veel moeite te doen in de proxy oorlog die we voeren tegen Rusland, toch?quote:Op zondag 26 oktober 2025 21:25 schreef oheng het volgende:
[..]
Omdat ze moeten laten zien dat ze aan het "winnen" zijn. Daarom wordt ieder veroverd gehucht breeduit uitgemeten en gevierd op de voorpagina's.
Voornamelijk voor de eigen bevolking, maar ook voor Westerlingen zoals specifiek jij. Je bent een geweldig voorbeeld van waarom ze al die moeite doen.

Gezien de laatste updates is ongeveer 75% van Pokrovsk ondertussen in Russische handen, waaronder het hoogbouwdeel en het treinstation. Ik denk dat het deze of volgende week klaar is.quote:Op zondag 26 oktober 2025 21:05 schreef Discombobulate het volgende:
Pokrovsk gaat zeker vallen, maar de vraag is wanneer.

Nja klaar. Dan beginnen de martelingen, en gaan wasmachines plots verdwijnen uit huizen.quote:Op zondag 26 oktober 2025 21:41 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Gezien de laatste updates is ongeveer 75% van Pokrovsk ondertussen in Russische handen, waaronder het hoogbouwdeel en het treinstation. Ik denk dat het deze of volgende week klaar is.

Het is de vraag hoeveel inwoners er nog aanwezig zijn, ik denk bijzonder weinig na een beleg van een jaar.quote:Op zondag 26 oktober 2025 21:52 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Nja klaar. Dan beginnen de martelingen, en gaan wasmachines plots verdwijnen uit huizen.

Laten we het hopen...quote:Op zondag 26 oktober 2025 21:53 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het is de vraag hoeveel inwoners er nog aanwezig zijn, ik denk bijzonder weinig na een beleg van een jaar.

Er gaan al heel lang geen treinen meer naar Pokrovsk, de spoorbrug van de E50 werd begin dit jaar kapotgeschoten. Enkel de noordelijke privésector en een stukje hoogbouw in het noorden is nog in handen van de Oekraïners.quote:Op zondag 26 oktober 2025 21:54 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Laten we het hopen...
Zal men intussen dan ook niet al belangrijke trein routes hebben gepland/aangelegd die niet door deze stad gaan?

Ik ben niet boos ofzo.quote:Op zondag 26 oktober 2025 21:32 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Dan is er niks aan de hand en hoeven we ook niet zo veel moeite te doen in de proxy oorlog die we voeren tegen Rusland, toch?
Verder deel ik slechts wat ik op nu.nl lees, en ik ben niet de enige.

Nee inderdaad, maar de gemiddelde rus ziet dat wel zo, sinds een paar maanden in deze oorlog.quote:Op zondag 26 oktober 2025 22:15 schreef havanagila het volgende:
En het is natuurlijk geen klassieke proxy oorlog. We helpen Oekraïne zich te verdedigen, omdat een dictatuur het koste wat kost wil inlijven.

Hoe zie je Rusland dit in hemelsnaam realiseren als ze al hun hele leger en anderhalf jaar de tijd nodig hebben om een dorp Pokrovsk op 5 km van de frontlijn in te nemen? Ze bewijzen hun eigen zwakte.quote:Op zondag 26 oktober 2025 22:06 schreef oheng het volgende:
[..]
Ik ben niet boos ofzo.
Het probleem is, dat als "rusland" denkt dat het nu een proxy oorlog aan het "winnen" is tegen het hele Westen, dat we dan een vrij grote kans hebben dat rusland binnen een paar jaar hele Finse, Baltische, of Poolse steden in puin schiet, en miljoenen russen de beschaafde wereld instuurt om dood en verderf te zaaien.

Dit is echt wel een vette klap in het gezicht. Van het hele westen.quote:Op zondag 26 oktober 2025 23:29 schreef Perrin het volgende:
Ja Oekraïne wordt teruggedrongen. We staan erbij en kijken ernaar.

Dat is allemaal irrelevant.quote:Op zondag 26 oktober 2025 22:40 schreef LXIV het volgende:
[..]
Hoe zie je Rusland dit in hemelsnaam realiseren als ze al hun hele leger en anderhalf jaar de tijd nodig hebben om een dorp Pokrovsk op 5 km van de frontlijn in te nemen? Ze bewijzen hun eigen zwakte.
En waarom zouden ze een oorlog tegen de NAVO willen starten? Ze kunnen al niet winnen van Oekraïne!

Ik denk CDA zo uit de losse pols?quote:Op zondag 26 oktober 2025 23:33 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Welke partij is er eigenlijk het meeste pro defensie en steun aan Oekraine?

Is dat ISIS?quote:

Als Rusland in dit tempo en met deze verliezen doorgaat met terugdringen, dan zijn ze over 20 jaar net 15 km gevorderd over de hele lengte van het front en zijn er geen mannelijke Russen tussen de 15 en de 65 meer over. Trap niet in de praatjes dat dit een grote overwinning zou zijn, dat is het niet. Dit dorp heeft ze -veel- meer slachtoffers gekost dan dat er überhaupt in het dorp woonden!quote:Op zondag 26 oktober 2025 23:29 schreef Perrin het volgende:
Ja Oekraïne wordt teruggedrongen. We staan erbij en kijken ernaar.

Ze kunnen geloven wat ze willen, dat verandert niks aan de werkelijkheidquote:Op zondag 26 oktober 2025 23:32 schreef oheng het volgende:
[..]
Dat is allemaal irrelevant.
Als rusland (of zelfs alleen putin) gelooft dat ze nu al oorlog aan het winnen zijn tegen de volledige NAVO, dan is dat een mogelijkheid.

Ik mis een stukje zelfreflectie.quote:

D66, BBB, CDA, SGP, PvdA, VVD en NSC zijn allemaal opties.quote:Op zondag 26 oktober 2025 23:33 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Welke partij is er eigenlijk het meeste pro defensie en steun aan Oekraine?

quote:"Magyar" confirmed the strike on the Belgorod dam: the reservoir "cracked"
SBS Commander Robert Brovdy reported that the strikes on the dam were carried out by drones of the 1st Separate Center of Unmanned Systems Forces.

Helder, bedankt voor de bijdrage!quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 19:24 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Ze moeten doen wat nodig wordt geacht. Ben meer voorstander van het dialoog maar ga hier verder niet over.

Hangt er een beetje van af hoe significant dit voor ze is denk ik. Iedereen zegt van wel, maar ik weet het niet. Als ze nu opeens makkelijker de rest van de Donbas in kunnen dan is het zeker wel een groot probleem.quote:Op zondag 26 oktober 2025 23:24 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Pokrovsk is gevallen?
https://www.telegraaf.nl/(...)okken/100168288.html
Edit. Zie dat het er al over gaat.
Wat een ellende.

Geen dank!quote:Op maandag 27 oktober 2025 07:07 schreef Parafernalia het volgende:
[..]
Helder, bedankt voor de bijdrage!

Solofjov wil vast gaan beginnen met het laren zinken van vliegdekschepen, ze likken allemaal de kont van Fuhrere Poetinaquote:Op maandag 27 oktober 2025 09:03 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Geen dank!
Ietsepietsie laat met deze reactie doorgeven. Vind u zelf ook niet?
Bekijk deze YouTube-videoquote:The Russian Navy has been completely humiliated by a country that has no warships.
On top of that, the only Russian carrier the Admiral Kuznetsov doesn't even need an enemy to be taken out of service.

Alles ten oosten van De Dnjepr zal Russisch grondgebied worden dat staat allang vast.quote:Op maandag 27 oktober 2025 07:09 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Hangt er een beetje van af hoe significant dit voor ze is denk ik. Iedereen zegt van wel, maar ik weet het niet. Als ze nu opeens makkelijker de rest van de Donbas in kunnen dan is het zeker wel een groot probleem.
Mja, het zat er altijd al aan te komen.

maar Poetin wil ook estland en Litauwenquote:Op maandag 27 oktober 2025 10:49 schreef Elan het volgende:
[..]
Alles ten oosten van De Dnjepr zal Russisch grondgebied worden dat staat allang vast.

Die zijn lid van de NAVO dat gaat hij nooit riskeren. Eigenlijk was Oekraïne al een grove inschattingsfout als je ziet wat dat gekost heeft aan mensen en middelen en wat hij er uiteindelijk mee gewonnen heeft.quote:Op maandag 27 oktober 2025 10:55 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar Poetin wil ook estland en Litauwen

Waar staat dat?quote:Op maandag 27 oktober 2025 10:49 schreef Elan het volgende:
[..]
Alles ten oosten van De Dnjepr zal Russisch grondgebied worden dat staat allang vast.

Kloptquote:Op maandag 27 oktober 2025 11:00 schreef Elan het volgende:
[..]
Die zijn lid van de NAVO dat gaat hij nooit riskeren. Eigenlijk was Oekraïne al een grove inschattingsfout als je ziet wat dat gekost heeft aan mensen en middelen en wat hij er uiteindelijk mee gewonnen heeft.

Er is een kans dat putin denkt dat hij op dit moment aan het winnen is tegen de NAVO.quote:Op maandag 27 oktober 2025 11:00 schreef Elan het volgende:
[..]
Die zijn lid van de NAVO dat gaat hij nooit riskeren. Eigenlijk was Oekraïne al een grove inschattingsfout als je ziet wat dat gekost heeft aan mensen en middelen en wat hij er uiteindelijk mee gewonnen heeft.

Heh, juist. Er is best kans dat putin dit lul verhaal van Gerashimov voor zoete koek slikt.quote:Op maandag 27 oktober 2025 13:03 schreef ExTec het volgende:
Maar putin wordt verteld dat het allemaal peachy gaat.
[ x ]

Nergens natuurlijk, maar het is wel hoe de meeste proxy-oorlogen de neiging hebben om te eindigen, met ergens op een strategisch plek een grens en uiteindelijk twee staten. Een beetje Koreaans model met Kiev of een andere meer oostelijk gelegen stad als Seoul.quote:

Van geopolitiek oogpunt wellicht maar stel hij valt Letland binnen volgende maand. Dan zou hij te maken krijgen met full scale NAVO weerstand en aangezien hij zich terecht al ontzettend druk maakt op een paar honderd Patriot raketten mag je er toch vanuit gaan dat hij niet zo dom is om dat gevecht aan te gaan.quote:Op maandag 27 oktober 2025 13:04 schreef oheng het volgende:
[..]
Er is een kans dat putin denkt dat hij op dit moment aan het winnen is tegen de NAVO.

Maakt hij zich druk om Patriot raketten, of doet hij alsof, omdat hij weet dat dat werkt?quote:Op maandag 27 oktober 2025 13:16 schreef Elan het volgende:
[..]
Van geopolitiek oogpunt wellicht maar stel hij valt Letland binnen volgende maand. Dan zou hij te maken krijgen met full scale NAVO weerstand en aangezien hij zich terecht al ontzettend druk maakt op een paar honderd Patriot raketten mag je er toch vanuit gaan dat hij niet zo dom is om dat gevecht aan te gaan.
En mocht hij dat onverhoopt wel zijn dan bied dat het westen enorme kansen om eens en voor altijd met hem af te rekenen.

Wat jij schrijft klopt niet. Als de linies worden doorbroken dan kun je land veroveren tot het punt dat er weer nieuwe linies zijn. Het is niet zo dat elke km landinwaarts de weerstand even groot is.quote:Op zondag 26 oktober 2025 23:51 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als Rusland in dit tempo en met deze verliezen doorgaat met terugdringen, dan zijn ze over 20 jaar net 15 km gevorderd over de hele lengte van het front en zijn er geen mannelijke Russen tussen de 15 en de 65 meer over. Trap niet in de praatjes dat dit een grote overwinning zou zijn, dat is het niet. Dit dorp heeft ze -veel- meer slachtoffers gekost dan dat er überhaupt in het dorp woonden!

Nee. Dat is niet waar. Korea is een (van de) uitzondering(en).quote:Op maandag 27 oktober 2025 13:11 schreef Elan het volgende:
[..]
Nergens natuurlijk, maar het is wel hoe de meeste proxy-oorlogen de neiging hebben om te eindigen, met ergens op een strategisch plek een grens en uiteindelijk twee staten. Een beetje Koreaans model met Kiev of een andere meer oostelijk gelegen stad als Seoul.

Nee, niet in deze oorlog, vanwege drones. Dit geldt pas weer tot 1 van beide partijen een oplossing vindt voor het drone probleem.quote:Op maandag 27 oktober 2025 13:57 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wat jij schrijft klopt niet. Als de linies worden doorbroken dan kun je land veroveren tot het punt dat er weer nieuwe linies zijn. Het is niet zo dat elke km landinwaarts de weerstand even groot is.

Nee, het is geen lineaire wiskunde. Maar het zit Rusland wel een onevenredige hoeveelheid mensen en tijd kosten heel Oekraïne te veroveren. Andersom ook natuurlijkquote:Op maandag 27 oktober 2025 13:57 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wat jij schrijft klopt niet. Als de linies worden doorbroken dan kun je land veroveren tot het punt dat er weer nieuwe linies zijn. Het is niet zo dat elke km landinwaarts de weerstand even groot is.

Het is een uitputtingsslag in mijn ogen en dan met name financieel.quote:Op maandag 27 oktober 2025 14:50 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, het is geen lineaire wiskunde. Maar het zit Rusland wel een onevenredige hoeveelheid mensen en tijd kosten heel Oekraïne te veroveren. Andersom ook natuurlijk

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_proxy_warsquote:Op maandag 27 oktober 2025 14:01 schreef oheng het volgende:
[..]
Nee. Dat is niet waar. Korea is een (van de) uitzondering(en).

Dat kan inderdaad wel deels waar zijn.quote:Op maandag 27 oktober 2025 14:50 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, het is geen lineaire wiskunde. Maar het zit Rusland wel een onevenredige hoeveelheid mensen en tijd kosten heel Oekraïne te veroveren. Andersom ook natuurlijk

De SGP is de enige partij die altijd al tegen de bezuinigingen op defensie was. De overigen zijn stuk voor stuk opportunisten met kilo's boter op hun hoofd als het om defensie gaat.quote:Op maandag 27 oktober 2025 00:03 schreef voetbalmanager2 het volgende:
D66, BBB, CDA, SGP, PvdA, VVD en NSC zijn allemaal opties.

Zo ging het in de eerste maanden tijdens de corona pandemie ook.quote:Op zondag 26 oktober 2025 16:07 schreef 3rr0r het volgende:
Zo zie je maar hoe in de paniek van oorlog en tijdsdruk men stomme besluiten neemt
[..]

"Om niet"...quote:Op maandag 27 oktober 2025 15:33 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Zo ging het in de eerste maanden tijdens de corona pandemie ook.

?quote:

Ik denk dan ook dat (wanneer het niet eindigt met een succesvolle vredesovereenkomst, waar ik op hoop) dat het pas na jaren eindigt wanneer Rusland door de sancties etc aan het einde van zijn economische latijn is en het niet meer kan voortzetten gewoon. Dan hebben ze mogelijk nog een groot stuk van Oekraine in handen.quote:Op maandag 27 oktober 2025 15:00 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Het is een uitputtingsslag in mijn ogen en dan met name financieel.
Tijdens de corona periode zijn er biljoenen euro's en dollars bijgekomen en die worden voornamelijk gebruikt als bankreserve, dat komt nu mooi uit.
Op zich zou dat voldoende moeten zijn als Rusland de enige tegenstander zou zijn.
Maar Rusland krijgt hulp van andere landen als China en daardoor hebben ze een lange adem.
Nou ben ik verre van een specialist maar ik zie een economische dreiging eerder dan een militaire dreiging.
Al hebben beide wel met elkaar te maken natuurlijk.
Rusland en China hebben de afgelopen 10 jaar hun goudvoorraad verdubbeld, dat hebben ze niet voor niks gedaan.
Ze gaan een aanval doen op de dollar als wereldreservemunt denk ik.

Klopt, en bovenal D66 met zijn pang-pang-hahahaquote:Op maandag 27 oktober 2025 15:32 schreef AchJa het volgende:
[..]
De SGP is de enige partij die altijd al tegen de bezuinigingen op defensie was. De overigen zijn stuk voor stuk opportunisten met kilo's boter op hun hoofd als het om defensie gaat.

Toen gingen de russen gewoon naar huis lopen.quote:Op maandag 27 oktober 2025 15:53 schreef LXIV het volgende:
wanneer Rusland door de sancties etc aan het einde van zijn economische latijn is en het niet meer kan voortzetten gewoon. Dan hebben ze mogelijk nog een groot stuk van Oekraine in handen.
Het lijkt wat dat betreft ook gewoon erg veel op WO1

Idd ja...quote:Op maandag 27 oktober 2025 15:53 schreef LXIV het volgende:
[..]
Klopt, en bovenal D66 met zijn pang-pang-hahaha

Nee, maar voor je daar bent moet je eerst enorm slijtenquote:Op maandag 27 oktober 2025 16:30 schreef ExTec het volgende:
[..]
Toen gingen de russen gewoon naar huis lopen.
In zulke extreme omstandigheden kun je natuurlijk een offensief van oekraine wat daar geen last van heeft totaal niet meer afslaan.

quote:De Russische president Vladimir Poetin heeft maandag een wet ondertekend die een einde maakt aan een overeenkomst tussen Rusland en de Verenigde Staten rond overtollig plutonium. In de praktijk stond het akkoord al sinds 2016 in de koelkast. De overeenkomst had ooit als doel te voorkomen dat beide partijen nog meer kernwapens zouden kunnen produceren.
In 2000 ondertekenden beide landen een overeenkomst inzake het beheer en afbouwen van plutonium. De overeenkomst, die in 2010 werd gewijzigd, verplichtte Rusland en de Verenigde Staten om hun grote voorraden plutonium uit de Koude Oorlog om te zetten naar een brandstof die kon worden gebruikt voor kernenergie - en zo voor de opwekking van elektriciteit. Elke partij verbond zich ertoe 34 ton plutonium te recycleren.
Zes jaar na de wijziging van de overeenkomst kwam Poetin met een decreet zodat Rusland het contract kon opschorten. Poetin stelde toen, volgens Russische bronnen, dat toenmalig Amerikaans president Barack Obama zich niet aan de overeenkomst zou hebben gehouden.
De wet die vandaag door Poetin werd ondertekend houdt een formele 'opzegging' van het akkoord in.
https://www.ad.nl/buitenl(...)utonium-op~a4c857c7/

Over het algemeen d66 stemmer maar daar heb ik mij altijd aan geërgerd.quote:Op maandag 27 oktober 2025 15:53 schreef LXIV het volgende:
[..]
Klopt, en bovenal D66 met zijn pang-pang-hahaha

Het meest irritante aan de D66 stemmer is de zogenaamde morele verhevenheid in opinie, maar de complete hypocrisie wat betreft de eigen acties.quote:Op maandag 27 oktober 2025 18:36 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Over het algemeen d66 stemmer maar daar heb ik mij altijd aan geërgerd.
Overigens de cu had over het algemeen ook een goede defensie paragraaf.

Mjah, Eimert Middelkoop was nou niet direct de meest in het oog springende mindef natuurlijk. Daarbij heeft de CU sinds 1993 (Prioriteitennota) drie keer meegeregeerd... Ik heb daar nou niet direct hele warme gevoelens bij.quote:Op maandag 27 oktober 2025 18:36 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Over het algemeen d66 stemmer maar daar heb ik mij altijd aan geërgerd.
Overigens de cu had over het algemeen ook een goede defensie paragraaf.

Hij blijft bitterzoet. En schitterend dat hij maar relevant blijft.quote:Op maandag 27 oktober 2025 16:32 schreef AchJa het volgende:
[..]
Idd ja...
[ x ]
En wat te denken van Hans "Veel succes met uw loopbaan" Hillen (CDA) die op een namiddag even dik 12.000 pax en de zware cavalerie over het hek pleurde.

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |