SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.https://www.cpb.nl/publicatie/keuzes-kaart-2027-2030
https://nos.nl/artikel/25(...)te-korten-op-de-zorgMisschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )

Bron? Heb je voorbeelden?quote:Op donderdag 23 oktober 2025 12:14 schreef Hanca het volgende:
Sowieso beseffen mensen die religieus onderwijs willen afschaffen niet dat veel volwassen christenen op dagelijkse basis gepest worden op de werkvloer, waarom wil je per sé de kinderen daar ook aan blootstellen?

Openbaar onderwijs is niet atheïstisch maar religieus neutraal.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 12:06 schreef Hanca het volgende:
Atheïstisch onderwijs dan ook afschaffen, want atheïsme is ook een religie.

Heb je hier ook een bron bij? Ik heb hier nog nooit wat van gehoord namelijk.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 12:14 schreef Hanca het volgende:
Sowieso beseffen mensen die religieus onderwijs willen afschaffen niet dat veel volwassen christenen op dagelijkse basis gepest worden op de werkvloer, waarom wil je per sé de kinderen daar ook aan blootstellen?

nee, ik zit nu in Afrika en ben min of meer gedwongen om me te bekeren tot de Islam, en heb ook een islam naam , maar ik distantieer me van iedere religie,quote:Op donderdag 23 oktober 2025 12:06 schreef Hanca het volgende:
[..]

Nee, gewoon openbaar, zoals nu ook al is.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 12:24 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Openbaar onderwijs is niet atheïstisch maar religieus neutraal.
Voor zover ik weet hebben we in Nederland geen atheïstisch onderwijs. De onderwijsvrijheid zoals vastgelegd in het befaamde artikel 23 van de Grondwet zou ook het oprichten van atheïstische scholen mogelijk maken.

quote:Op donderdag 23 oktober 2025 12:30 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee, ik zit nu in Afrika en ben min of meer gedwongen om me te bekeren tot de Islam, en heb ook een islam naam , maar ik distantieer me van iedere religie,
Ik vind religies hele domme onzin
en vooral de Islam, met 5 keer perdag bidden , geen rente mogen betalen en een zwart tafellaken over de kop, zo valt er over boeddisme en chistendom ook veel te zeggen , het enige positiieve isdat het mensne die zwak in de schoenen staan enige mentale steun geeft
Mijn moslim naam is Bubbacarr Sadir maar het zegt mij niets, ik ben ook van huis uit protestants maar dat zegt me ook niets

inderdaad, en de grote blanke witte toebab uithangen met een toebab huis bij een toebab strandquote:Op donderdag 23 oktober 2025 12:32 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Wat doe je daar? Als God leven van je pensioen?

Oh, dat vind ik altijd zo sneu.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 12:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
inderdaad, en de grote blanke witte toebab uithangen

Wat ontzettend sneu. Ik hoop dat ze goed van zijn centen hebben gebruikgemaakt.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 12:35 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Oh, dat vind ik altijd zo sneu.
De oom van m’n ex is naar Tanzania vertrokken en daar met een 20 jarige getrouwd toen hij 70 was. Hij praat ook net zo minderwaardig over de mensen daar.
Het zegt vooral wat over hem.

Ik heb op veel plekken gewerkt, en daar nog nooit iets van gemerkt. Ik heb streng gereformeerde, jehova-getuigen, moslims en katholieke collega’s gehad en in het volwassenen onderwijs dito cursisten/leerlingen, ik heb bij een computerbedrijf, een gemeente en op diverse openbare scholen gewerkt, en nooit gemerkt dat er sprake was van pesten.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 12:14 schreef Hanca het volgende:

Complete onzin reden om religieus onderwijs aan te houden. Mensen moeten eens stoppen met zichzelf in een 'hokje' te stoppen.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 12:14 schreef Hanca het volgende:

Atheïsme is zeer zeker geen religie. Het is simpelweg: wij zien geen bewijs voor een God, dus wij doen daar niet aan mee. Dat een religie noemen is van eenzelfde logica als geen modelspoorbaan in huis hebben een hobby noemen.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 12:06 schreef Hanca het volgende:
[..]

Zeker, maar zonder de religieuze inslag.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 12:41 schreef Kickinalfa het volgende:
Laat iedereen lekker vrij en laat ze zelf bepalen wat voor een soort onderwijs ze willen volgen.

dan moet je wat meer contact met je oom heben of eens op visite gaan want wat je nu zegt dat is erg foutquote:Op donderdag 23 oktober 2025 12:35 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Oh, dat vind ik altijd zo sneu.
De oom van m’n ex is naar Tanzania vertrokken en daar met een 20 jarige getrouwd toen hij 70 was. Hij praat ook net zo minderwaardig over de mensen daar.
Het zegt vooral wat over hem.

Artikel 23 is dan wellicht aan modernisering toe.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 12:34 schreef capricia het volgende:
Er zijn genoeg bijzondere artikel 23 scholen die helemaal niets met religie te maken hebben.
Denk aan Montessori of Jenaplan etc. Ik zou het zonde vinden als dat dan ook verdwijnt.

Atheïsme is inderdaad geen religie, maar het is wel een levensovertuiging. In de wet wordt in de regel gesproken van "godsdienst of levensovertuiging".quote:Op donderdag 23 oktober 2025 12:46 schreef JAM het volgende:
Atheïsme is zeer zeker geen religie. Het is simpelweg: wij zien geen bewijs voor een God, dus wij doen daar niet aan mee. Dat een religie noemen is van eenzelfde logica als geen modelspoorbaan in huis hebben een hobby noemen.

Dat roep je wel vaker, heb je daar ook bronnen en cijfers van, want ik kan me werkelijk geen enkel geval voor de geest halen waarin ik dat zélf ooit heb meegemaakt. In een eerdere post beweerde je zelfs dat leraren zich daar schuldig aan zouden maken. Als dat zo is dan moet de schooldirectie ingrijpen en zo'n leraar onmiddellijk ontslaan, want dat zou natuurlijk nooit normaal gevonden moeten worden.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 12:14 schreef Hanca het volgende:

Correct.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 12:51 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Artikel 23 is dan wellicht aan modernisering toe.
Montessori, Jenaplan, Dalton, Vrije School zijn meer onderwijssoorten gebaseerd op pedagogische onderwijsmethoden. Hoe ga je met kinderen om en hoe leer je ze wat ze moeten weten. Dat is toch significant anders dan religieus.

Praat dan eens wat respectvoller over waar je nu zit.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 12:47 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dan moet je wat meer contact met je oom heben of eens op visite gaan want wat je nu zegt dat is erg fout
ik laat hier 6 kinderen naar school gaan en geef ze een opleiding
mijn afrikaanse vrouw is 3 jaar terug overleden ze was 37 toen, haar zoon woont hier ook
als je niets weet dan mag je niet oordelen

Zowel Telegraaf en AD zetten wel weer alle zeilen bij op het moment. Zag bij de buren dat het AD ook weer een hitpiece alleraardigst stukje over de PvdD had.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 12:58 schreef TheVulture het volgende:
Wouter de Winther gaat ondertussen vrolijk verder met zijn anti-D66 kruistocht. Na gisteren al een beetje een sneue poging bij Eva Jinek nu deze aanval:
https://www.telegraaf.nl/(...)pflops/99560356.html

Zijn dat artikel 23-scholen? Volgens mij vallen scholen op basis van een didactisch en/of organisatorisch concept daar niet onder. Tenzij het een katholieke Jenaplan-school zou zijn. Maar Freinet, Dalton, Jena, Montessori zijn volgens mij vormen van openbaar onderwijs op didactische grondslag. In Dordrecht is al het voortgezet openbaar onderwijs op Mavo Stek na Jenaplan-achtig geworden. En nu ook de openbare basisscholen, die langzaam maar zeker allemaal onder de paraplu van Nestas terecht komen. Toen mijn dochter naar de Havo ging en al gebleken was dat Jenaplan echt niet bij haar paste, (toen ze op VMBO-niveau kwam, hebben is ze van een openbare Jena af naar Stek gegaan), hebben we haar tegen onze openbare principes op een christelijke school moeten doen.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 12:34 schreef capricia het volgende:
Er zijn genoeg bijzondere artikel 23 scholen die helemaal niets met religie te maken hebben.
Denk aan Montessori of Jenaplan etc. Ik zou het zonde vinden als dat dan ook verdwijnt.

Ook dat is het niet. Een levensovertuiging veronderstelt dat het gepaard gaat met bepaalde morele principes, of kernwaarden, of nou ja: een overtuiging hoe het leven in elkaar steekt en geleefd zou moeten worden. Atheïsme is niets anders dan de afwezigheid van een godsgeloof. Wat voor een levensovertuiging men er verder op nahoudt: dat is een totaal andere vraag.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 12:52 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Atheïsme is inderdaad geen religie, maar het is wel een levensovertuiging. In de wet wordt in de regel gesproken van "godsdienst of levensovertuiging".

Valt gewoon onder bijzonder onderwijs. Dus niet openbaar.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 13:02 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Zijn dat artikel 23-scholen? Volgens mij vallen scholen op basis van een didactisch en/of organisatorisch concept daar niet onder. Tenzij het een katholieke Jenaplan-school zou zijn. Maar Freinet, Dalton, Jena, Montessori zijn volgens mij vormen van openbaar onderwijs op didactische grondslag. In Dordrecht is al het voortgezet openbaar onderwijs op Mavo Stek na Jenaplan-achtig geworden. En nu ook de openbare basisscholen, die langzaam maar zeker allemaal onder de paraplu van Nestas terecht komen. Toen mijn dochter naar de Havo ging en al gebleken was dat Jenaplan echt niet bij haar paste, (toen ze op VMBO-niveau kwam, hebben is ze van een openbare Jena af naar Stek gegaan), hebben we haar tegen onze openbare principes op een christelijke school moeten doen.

De Winther is gewoon als de dood dat D66 na woensdag misschien wel eens groter zou kunnen zijn dan de VVD.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 12:58 schreef TheVulture het volgende:
Wouter de Winther gaat ondertussen vrolijk verder met zijn anti-D66 kruistocht. Na gisteren al een beetje een sneue poging bij Eva Jinek nu deze aanval:
https://www.telegraaf.nl/(...)pflops/99560356.html

Yup, hij doet ook niet eens zijn best meer om het te verbergenquote:Op donderdag 23 oktober 2025 13:09 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
De Winther is gewoon als de dood dat D66 na woensdag misschien wel eens groter zou kunnen zijn dan de VVD.

Dat gaat ook gebeuren. Daar wil ik best een tientje op inzetten.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 13:09 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
De Winther is gewoon als de dood dat D66 na woensdag misschien wel eens groter zou kunnen zijn dan de VVD.

Ik heb hier dus ook nog nooit van gehoord dat christenen op de werkvloer stelselmatig gepest zouden worden. Maar het zou me niets verbazen.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 12:14 schreef Hanca het volgende:

Dus in Dordrecht is het afgezien van onderwijs op VMBO-niveau niet meer mogelijk naar een voortgezette openbare school te gaan? Wat niet Christelijk (Insula), gereformeerd (Wartburg) is, is allemaal Dalton/Jenaplan.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 13:09 schreef capricia het volgende:
[..]
Valt gewoon onder bijzonder onderwijs. Dus niet openbaar.
https://www.nederlandrech(...)rtikel-23-onderwijs/

Die krant kiest vrij consequent fout.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 13:10 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Yup, hij doet ook niet eens zijn best meer om het te verbergen

Die krant staat zo bij alles aan de verkeerde kant van de geschiedenis dat ik er bijna Feijenoord-fan van zou worden.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 13:33 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Die krant kiest vrij consequent fout.

Dat kan maar hoeft niet. Je kan ook prima een openbare school hebben die het Dalton- of Jenaplan concept hanteren.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 13:09 schreef capricia het volgende:
[..]
Valt gewoon onder bijzonder onderwijs. Dus niet openbaar.
https://www.nederlandrech(...)rtikel-23-onderwijs/

Aardig? Aardig on pointquote:

Ik kijk geen Lubach maar ik wil toch op d66 of Volt stemmen. Hoe moet ik dat nou doen?quote:

Als iemand zich beter voelt bij een schoolvorm met religieuze inslag lijkt me dat helemaal prima.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 12:47 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Zeker, maar zonder de religieuze inslag.
Er zijn diverse schoolvormen binnen het Nederlands onderwijsstelsel. Daar kun je prima een keuze tussen maken.

Een klein beetje vals spelenquote:Op donderdag 23 oktober 2025 13:50 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik kijk geen Lubach maar ik wil toch op d66 of Volt stemmen. Hoe moet ik dat nou doen?

Sinds Lubach naar de commerciële duivels is overgestapt, vind ik die ook lastiger.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 13:50 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik kijk geen Lubach maar ik wil toch op d66 of Volt stemmen. Hoe moet ik dat nou doen?

Eigenlijk hoorde daar nog een extra keuzemogelijkheid te staan:quote:

Geen van beide, dan zou ik dus helemaal nergens bij horen.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 14:06 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Eigenlijk hoorde daar nog een extra keuzemogelijkheid te staan:
Ben je Turk of Marokkaan? ==> DENK
Ben je Surinamer of Antilliaan? ==> BIJ1

Nee joh, volgens het geldende zwart-wit denken (pun intended) heb je in ieder geval een kleurtje als je niet in Nederland geboren bent. En dan zijn dat de smaken.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 14:10 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Geen van beide, dan zou ik dus helemaal nergens bij horen.

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |