Een wijs man zei ooit;quote:Op woensdag 29 oktober 2025 16:29 schreef -Sigaartje het volgende:
Nu ik me er steeds meer in verdiep, vallen voor mij steeds meer puzzelstukjes in elkaar. De god waar Jezus het over had, is een ander dan Jhwh. Een god die niet met bliksemflitsen gooit en niet hele continenten onder water laat lopen, maar alleen maar liefde kent. Jhwh was een mindere god, die ook een wereld wilde maken, maar door zijn imperfectie een wereld maakte met fouten. De beroemde wet in het Oude testament staat daar los van. Verreweg de meeste wetten in de tien geboden zijn wetten waar iedereen zich aan hoort te houden, behalve de eerste. En die eerste geeft de imperfectie weer van Jhwh, echter de tweede is geniaal: Heb uw naaste lief als uzelf.
Maar ook hier weer: wie zijn je naasten? In de kerk wordt vertelt dat je ook je vijanden lief moet hebben. Maar als je heel precies bent zijn je naasten je familie en je vrienden, meer niet. Nou is het niet zo dat ik het goedkeur dat iemand een paar kogels afvuurt op vijandelijke soldaten.
Was het ook niet zo dat Beatrix in formele teksten zichzelf aankondige als Wij Beatrix?quote:Op woensdag 29 oktober 2025 16:29 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ja natuurlijk, in imo is Jhwh ook dezelfde als Allah. Voor zover ik weet (uit mn hoofd, dus pin me niet vast), is het zoiets als dit;
De term God kenden de Joden niet, en wat het dus Elohim (meervoud, dus dit lijkt op GODEN) maar dat is niet waar, in Tenach staat iets van "bereshit bora Elohim" (ja, die bereshit onthoud ik) maar in het Hebreeuws wordt deze meervoudsvorm gebruikt als Koningsmeervoud omdat Eloha (eenvoud voor god) zó overstijgend is dat Elohim gebruikt wordt.
Goed, in het Aramees (De taal die jezus sprak, en dit moet ik even opzoeken), is het Alāhā, het Arabisch nam dit over van het Semitisch waar in het Arabisch dus de term voor "god" ilah zou zijn, en omdat zij hier ook "de enige god" bedoelen, is dat ; "Al-Ilah" geworden, en hier komt Allah vandaan.
Dit is grotendeels uit mn hoofd , maar hiermee is uiteraard ALLAH gelijk aan JHWH.
Wat je hier zegt ligt iets anders, Sepuaginta (LXX) is de basis van t huidige NT, dit is de "Griekse versie van OT". Wat jij hier zegt is meer Gnostisch van aard maar ik ben het er wel mee eens, in die leringen wordt de "echte zuivere God" dus Bythos of Monas genoemd, een bron van pure liefde en licht, en als je deze definitie aanhoud, komt dit sterk overeen met hoe elke religie erover spreekt. Dus in dat geval zou JHWH (en daarmee ook Allah) dus Demiurg zijn (volgens Jung, die deze term ook gebruikte, symbool voor Ego, interestingly enough).quote:Op woensdag 29 oktober 2025 16:29 schreef -Sigaartje het volgende:
Nu ik me er steeds meer in verdiep, vallen voor mij steeds meer puzzelstukjes in elkaar. De god waar Jezus het over had, is een ander dan Jhwh. Een god die niet met bliksemflitsen gooit en niet hele continenten onder water laat lopen, maar alleen maar liefde kent. Jhwh was een mindere god, die ook een wereld wilde maken, maar door zijn imperfectie een wereld maakte met fouten. De beroemde wet in het Oude testament staat daar los van. Verreweg de meeste wetten in de tien geboden zijn wetten waar iedereen zich aan hoort te houden, behalve de eerste. En die eerste geeft de imperfectie weer van Jhwh, echter de tweede is geniaal: Heb uw naaste lief als uzelf.
Maar ook hier weer: wie zijn je naasten? In de kerk wordt vertelt dat je ook je vijanden lief moet hebben. Maar als je heel precies bent zijn je naasten je familie en je vrienden, meer niet. Nou is het niet zo dat ik het goedkeur dat iemand een paar kogels afvuurt op vijandelijke soldaten.
Ik citeerde je slechts gedeeltelijk, omdat ik je stelling eerder al meerdere keren volledig heb aangehaald en iedereen weet waar ik naar verwijs. Ik probeer mijn bijdragen overzichtelijk/kort te houden, zodat de discussie bij de kern blijft en niet uitwaaiert.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 21:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Nee, je citeert me maar half. Ik leg nu steeds duidelijk uit dat het verschil is dat daden in andere religies belangrijk zijn om gered te worden (in welke vorm dat dan ook wordt voorgesteld), terwijl in het Christelijke geloof het geloof in de effectiviteit van Jezus' vergoten bloed de manier is om gered te worden.
Dat wil niet zeggen dat daden in het geheel geen enkele rol spelen, maar het ging specifiek om het gered worden
Die nuance is van essentieel belang. Daarom heb ik uitgebreid de tijd en moeite genomen om uit te leggen wat daarmee bedoeld wordt.
Om het brandweermanverhaal te hervatten:
In het Christendom moet Jezus je uit het brandende huis redden om goede werken te kunnen doen.
In andere religies moet je goede werken doen om jezelf uit het brandende huis te redden. Je redt jezelf.
Dat is het verschil.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Er zijn meerdere soortgelijke teksten die het idee benadrukken dat het uiteindelijk toevlucht (saranagati) nemen tot God en Zijn genade (kripa) is wat de mens redt. In het boeddhisme wordt God weliswaar niet erkend of benoemd, maar ook daar geldt dat goede daden (karma) op zichzelf niet leiden tot verlossing/redding of het einde van het lijden. Bevrijding komt voort uit inzicht en ontwaken. Je mag je daarom niet hechten aan je daden of daar verwachtingen aan verbinden, zoals het ontvangen van een beloning, laat staan redding of bevrijding.
Dat Jezus in het christendom centraal staat voor je redding, staat voor mij niet ter discussie. Waar het mij om gaat, is dat ook in het christendom daden een belangrijke rol spelen (iets wat je in je posts zelf ook aangeeft), net als in andere religies. Wat dat betreft zijn we het dus eens.
Dat begrijp ik volledig. Het lijkt me logisch dat ‘geloof’ in een religieuze leider (zoals Jezus, Mozes of Mohammed) belangrijk is. Het vormt immers de basis/beginpunt om iemand te kunnen volgen en een religie aan te hangen. Zonder dat geloof kun je niet aannemen wat zij zeggen over bijvoorbeeld het belang van daden of andere aspecten van het geloof. Zoals ik eerder aangaf, staat geloof (hoe je dat ook invult) niet ter discussie: wat ik wil benadrukken is dat daden binnen het christendom even belangrijk zijn als in andere religies. Tegelijkertijd geldt in deze religies dat daden op zichzelf niet voldoende zijn om redding, bevrijding of verlichting te bereiken.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 21:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat klopt, maar dit heeft dus niets te maken met de aanvankelijke redding die Jezus eerst doet om ervoor te zorgen dat je uberhaupt goede werken kunt doen. Of om met de druivenstokken te vergelijken: Jezus greft je eerst in zichzelf. Maar als je vervolgens geen vruchten draagt, wordt je als nutteloos, dood hout. En dan kun je inderdaad het vuur in.
Maar die aanvankelijke greffing werd niet door jouzelf gedaan door eerst vruchten te dragen. Want je kan geen vruchten dragen als je niet aan de wijnstok vastzit. Logisch toch?
Daar draait het voor mij en voor die religieuze leiders uiteindelijk ook om: de waarheid. Ook zij zochten ernaar en hielden zich ermee bezig, net als jij. Zij hebben er zelfs meer voor geleden en opgeofferd dan wij, die vanuit hun comfortabele kamers, goed gevoed en gekleed, menen de waarheid te kennen. Daar komt mijn liefde en waardering voor hen (inclusief Jezus) vandaan, dat besef, en het erkennen van hun oprechtheid in hun zoektocht en het herkennen van parallellen in wat zij verkondigden.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 22:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het gaat er voor mij niet om of we Mohammed of andere religieuze leiders waarderen of respecteren. MIj gaat het strikt gezien om wat de waarheid is.
Als Jezus werkelijk de enige ware messias van de mensheid is, dan is dat simpelweg zo, wat ik er zelf ook van vind. En als dat zo is, dan heb ik er een belang bij om dat ook te geloven, dat is dan voor mijn eigen bestwil. Omdat je alleen dan in harmonie met de realiteit leeft.
Dat die anderen nog niet over Jezus wisten, kan hen moeilijk kwalijk worden genomen. Ik veroordeel hen dan ook niet: ik stel alleen de diagnose dat zij niet de weg, de waarheid en het leven zijn. Feitelijk, onsentimenteel. Wat dat voor verdere implicaties heeft, is voor mij nu niet zo van belang. Want God is een rechtvaardig God en zal dus ook rechtvaardig oordelen, daar vertrouw ik op.
Dit is overigens in Egyptian book of the Dead, ook belachelijk mooi uitgelegd, en in Gospel of Thomas daarmee ook. Geschriften die waarschijnlijk nog een stuk belangrijker zijn dan de bijbel of koran. Zoals ook kybalion.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 16:48 schreef Mijk het volgende:
[..]
Wat je hier zegt ligt iets anders, Sepuaginta (LXX) is de basis van t huidige NT, dit is de "Griekse versie van OT". Wat jij hier zegt is meer Gnostisch van aard maar ik ben het er wel mee eens, in die leringen wordt de "echte zuivere God" dus Bythos of Monas genoemd, een bron van pure liefde en licht, en als je deze definitie aanhoud, komt dit sterk overeen met hoe elke religie erover spreekt. Dus in dat geval zou JHWH (en daarmee ook Allah) dus Demiurg zijn (volgens Jung, die deze term ook gebruikte, symbool voor Ego, interestingly enough).
De Demiurg zou Ego zijn, waar Bythos t ware is. Ego denkt dat het de hoogste macht is in het brein, maar vergeet Bewustzijn voor t gemak. En de onzichtbare vader (Bythos/Monas) zou het werkelijke centrum zijn van t menselijk Self en dat bestaat uit puur licht/liefde.
Dit is ook vaak waar het verschil tussen een agressieve rancuneuze God (OT) en de liefdevolle God (NT) vandaan komt. Sterke observatie.
Ik kwam hier zelf op, omdat het godsbeeld in het OT totaal niet te rijmen viel met die in het NT. Alleen de wet was de echte link tussen het OT en NT. En of die wet van een mindere god kwam, doet hier niet terzake, omdat in die wet allemaal zinnige dingen staan die nog steeds gelden. Het idee verklaart ook de onvolmaaktheid van onze wereld, dingen als een wrede natuur, dodelijke ziektes, noem maar op.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 16:48 schreef Mijk het volgende:
[..]
Wat je hier zegt ligt iets anders, Sepuaginta (LXX) is de basis van t huidige NT, dit is de "Griekse versie van OT". Wat jij hier zegt is meer Gnostisch van aard maar ik ben het er wel mee eens, in die leringen wordt de "echte zuivere God" dus Bythos of Monas genoemd, een bron van pure liefde en licht, en als je deze definitie aanhoud, komt dit sterk overeen met hoe elke religie erover spreekt. Dus in dat geval zou JHWH (en daarmee ook Allah) dus Demiurg zijn (volgens Jung, die deze term ook gebruikte, symbool voor Ego, interestingly enough).
De Demiurg zou Ego zijn, waar Bythos t ware is. Ego denkt dat het de hoogste macht is in het brein, maar vergeet Bewustzijn voor t gemak. En de onzichtbare vader (Bythos/Monas) zou het werkelijke centrum zijn van t menselijk Self en dat bestaat uit puur licht/liefde.
Dit is ook vaak waar het verschil tussen een agressieve rancuneuze God (OT) en de liefdevolle God (NT) vandaan komt. Sterke observatie.
"God creeerde de perfecte imperfectie"quote:Op woensdag 29 oktober 2025 17:07 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Ik kwam hier zelf op, omdat het godsbeeld in het OT totaal niet te rijmen viel met die in het NT. Alleen de wet was de echte link tussen het OT en NT. En of die wet van een mindere god kwam, doet hier niet terzake, omdat in die wet allemaal zinnige dingen staan die nog steeds gelden. Het idee verklaart ook de onvolmaaktheid van onze wereld, dingen als een wrede natuur, dodelijke ziektes, noem maar op.
Het is geen empirisch bewijs maar een persoonlijke geloofsovertuiging. Een te grote broek aantrekken, past nooit.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 13:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, ik geloof dat het de universele God en Schepper van het universum is, ook voor jou, of je er nu in gelooft of niet.
Het empirische bewijs heeft me nu juist steeds tot Jezus geleid. Ik heb geen beter model.
Maar toch durf ik een stap verder te gaan. De mens was geschapen in de wereld van Jhwh in zijn imperfectie. Toen kwam Jezus: Ik kom jullie redden. Jezus komt ons halen uit die slechte wereld, maar we moeten ons wel veranderen, omdat we een onderdeel zijn geworden van die slechte wereld. Was het misschien een deal tussen Jhwh en de opperste god, de god waar Jezus over sprak, om zijn zoon te offeren???quote:Op woensdag 29 oktober 2025 17:12 schreef Mijk het volgende:
[..]
"God creeerde de perfecte imperfectie"
Dat heeft niets te maken met dat de ene god kwaadaardig is en de ander niet (het zijn geen externe entiteiten), het gaat om hoe men dit ziet. Álles wat in die bijbels, korans en whatever staat, is mens geschreven, hoe graag mensen ook willen dat dat niet zo is; De onzichtbare eeuwige heeft niet een pen gepakt en dat zo opgeschreven. Zo simpel is het.
"Ja maar door ingevingen van".
Ja dat zal wel, nog steeds weten we niet of díe ingevingen letterlijk opgeschreven zijn.
Dus, die wrede natuur komt niet door de ene god waarna de andere god het overnam... De ene (eeuwige) god, bewustzijn, bestond altijd al. Ego kwam er pas met de mens in. Die goede god waar NT het over heeft, heeft ook de wrede natuur gecreeerd. Denken in termen als "goed en fout" is al way voorbij die God.... die is Neutraal, puur licht en liefde. Toen er enkel dieren hier rondliepen was er ook geen "goed en fout", het is een mensbedachte dualiteit waarin het brein verstrikt zit (Zie genesis) door zichzelf.
Alles in balans.
Is liefde die het kwaad tolereert wel liefde? Is dat niet eerder onverschilligheid?quote:Op woensdag 29 oktober 2025 16:29 schreef -Sigaartje het volgende:
Nu ik me er steeds meer in verdiep, vallen voor mij steeds meer puzzelstukjes in elkaar. De god waar Jezus het over had, is een ander dan Jhwh. Een god die niet met bliksemflitsen gooit en niet hele continenten onder water laat lopen, maar alleen maar liefde kent. Jhwh was een mindere god, die ook een wereld wilde maken, maar door zijn imperfectie een wereld maakte met fouten. De beroemde wet in het Oude testament staat daar los van. Verreweg de meeste wetten in de tien geboden zijn wetten waar iedereen zich aan hoort te houden, behalve de eerste. En die eerste geeft de imperfectie weer van Jhwh, echter de tweede is geniaal: Heb uw naaste lief als uzelf.
Maar ook hier weer: wie zijn je naasten? In de kerk wordt vertelt dat je ook je vijanden lief moet hebben. Maar als je heel precies bent zijn je naasten je familie en je vrienden, meer niet. Nou is het niet zo dat ik het goedkeur dat iemand een paar kogels afvuurt op vijandelijke soldaten.
Dat ben ik niet met je eens. Als ik iets persoonlijks empirisch test, is het resultaat empirisch bewijs. Empirisch wil simplweg zeggen op basis ervaring, waarneming, in tegenstelling tot theorie. Een ander hoeft het niet te omarmen om toch empirisch te zijn. Dus je kunt wel degelijk een persoonlijke geloofsovertuiging ontwikkelen op basis van empirisch bewijs.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 17:36 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Het is geen empirisch bewijs maar een persoonlijke geloofsovertuiging. Een te grote broek aantrekken, past nooit.
Kijk, als jij voor een religieus pseudowetenschappelijk forum deze stelling verdedigt, dan krijg je gelijk.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 21:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat ben ik niet met je eens. Als ik iets persoonlijks empirisch test, is het resultaat empirisch bewijs. Empirisch wil simplweg zeggen op basis ervaring, waarneming, in tegenstelling tot theorie. Een ander hoeft het niet te omarmen om toch empirisch te zijn. Dus je kunt wel degelijk een persoonlijke geloofsovertuiging ontwikkelen op basis van empirisch bewijs.
Jouw overtuiging is persoonlijk geloof, het heeft niets met objectief weten te maken. Houd jij je nu maar bezig met de vraag "wat betekent dit voor mij?" en laat de wetenschap nou maar uitzoeken hoe de vraag "hoe werkt het?" kan worden beantwoord.quote:De voorzitter van het wetenschappelijk comité doet een woordje:
"Meneer, uw passie is bewonderenswaardig maar als de aarde echt maar 6.000 jaar oud is en we geen evolutie hebben meegemaakt, dan bent u het levende bewijs dat natuurlijke selectie nog wat tijd nodig heeft om zijn werk te doen. Het argument over de opstanding van Jezus is ontroerend maar de geologie, astrofysica en biologie lijken te suggereren dat Gods agenda iets langer is dan het boekingsschema van uw lokale kerk. We zullen uw presentatie nu archiveren, direct naast de papieren over platte-aardetheorieën en hekserij. Bedankt voor de lach, we hebben allemaal weer eens een bewijs gezien dat sommige mensen echt geloven dat ze de fossielen kunnen negeren als ze maar luid genoeg bidden."
Het hele concept van een stervende en herrijzende god is zo heidens als maar kan. Daar zijn talloze voorbeelden van, Jezus was slechts de zoveelste in dat rijtje. En dat geldt tevens voor zijn woorden en daden. Daar is weinig origineels aan, alles wat hij deed of zei is al door eerdere mythische (half) goden gedaan.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 18:02 schreef -Sigaartje het volgende:
Was het misschien een deal tussen Jhwh en de opperste god, de god waar Jezus over sprak, om zijn zoon te offeren???
Een rake opmerking over de God van de Bijbel.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 21:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Is liefde die het kwaad tolereert wel liefde? Is dat niet eerder onverschilligheid?
Mee eens, maar ik heb zelf een vermoeden dat er niet wordt gestraft. Ik las een keer een verhaal over iemand met een bijnadood-ervaring en die ontmoette zijn begeleider. Die zei: Een groot misverstand is dat er gedacht wordt dat er hier gestraft wordt, dat is niet zo. Vertel beneden dat wij niemand straffen.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 21:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Is liefde die het kwaad tolereert wel liefde? Is dat niet eerder onverschilligheid?
In de bijbel is 'liefde' zowel genade als rechtvaardigheid.
Ook Jezus kwam niet alleen als lammetje, hij noemde het kwaad ook bij zijn naam, bijv. in de Farizeeën.
Als een rechter een crimineel laat opsluiten om de maatschappij te beschermen, handelt die rechter dan uit liefde of niet?
Dat is onzin. Blijkbaar weet je niet wat empirisch betekent.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 02:31 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Kijk, als jij voor een religieus pseudowetenschappelijk forum deze stelling verdedigt, dan krijg je gelijk.
Maar als je een voordracht doet voor een gezelschap dat bestaat uit Nobelprijswinnaars, mensen die weten wat wetenschap echt inhoudt, dan word je uitgelachen.
Ook een zwaktebod. Je hebt een grote mond, maar weet niet eens wat empirie is en hoe het werkt, zo te zien.quote:Jouw overtuiging is persoonlijk geloof, het heeft niets met objectief weten te maken. Houd jij je nu maar bezig met de vraag "wat betekent dit voor mij?" en laat de wetenschap nou maar uitzoeken hoe de vraag "hoe werkt het?" kan worden beantwoord.
Dat soort verhalen zijn wmb niet betrouwbaar. Ze zeggen niets over de realiteit.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 09:27 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Mee eens, maar ik heb zelf een vermoeden dat er niet wordt gestraft. Ik las een keer een verhaal over iemand met een bijnadood-ervaring en die ontmoette zijn begeleider. Die zei: Een groot misverstand is dat er gedacht wordt dat er hier gestraft wordt, dat is niet zo. Vertel beneden dat wij niemand straffen.
Eens dat we vrijheid hebben, maar je betaalt uiteindelijk wel de prijs van je eigen keuzes.quote:Ik denk dat ons leven is gebaseerd op vrijheid. Je moet zelf weten wie je volgt en wie je niet volgt. Dat is een keuze die je maakt. Hier op je aarde beland je in de bak als je je met drugs bezighoudt, maar dat gebeurt omdat je de maatschappij schade toebrengt. Als je niet voor Jezus of God kiest, doe je niemand kwaad, dat is je eigen keuze. Ik kan me niet indenken dat je daarvoor gestraft wordt. Of het moet Jhwh zijn, die zal het misschien wel doen. Maar God kan je moelijk kwalijk nemen als je roept "Heer, u kunt de pot op.".
In welke wet staat dat precies? Voor zover ik weet zegt God nergens dat dat moet.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 10:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Jezus niet volgen heeft wel degelijk gevolgen, omdat je daarmee in overtreding van Gods wetten leeft.
Jezus is de belichaming van de wet. Dus Jezus volgen = de wet volgen. Hij wordt ook niet voor niets het 'Woord van God' genoemd, net zoals de geboden van God eigenlijk de 'woorden van God' heten. Gods woord = wet, en Jezus = Gods woord, dus Jezus = Gods wet, geïncarneerd in een mensenlichaam. Wil je Gods wetten volgen? Dan moet je leven zoals Jezus leefde. Hij is de voorman, het voorbeeld, het model.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 11:16 schreef hoatzin het volgende:
[..]
In welke wet staat dat precies? Voor zover ik weet zegt God nergens dat dat moet.
Het staat dus nergens. Dat je Jezus moet volgen staat in geen enkele wet. Het is slechts wat Paulus tientallen jaren na Jezus' dood zegt, en wat weer een generatie later door Johannes Jezus in de mond wordt gelegd. Tegen het eind van de eerste eeuw was de mens Jezus al behoorlijk vergoddelijkt.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 13:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Jezus is de belichaming van de wet. Dus Jezus volgen = de wet volgen. Hij wordt ook niet voor niets het 'Woord van God' genoemd, net zoals de geboden van God eigenlijk de 'woorden van God' heten. Gods woord = wet, en Jezus = Gods woord, dus Jezus = Gods wet, geïncarneerd in een mensenlichaam. Wil je Gods wetten volgen? Dan moet je leven zoals Jezus leefde. Hij is de voorman, het voorbeeld, het model.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |