abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 27 oktober 2025 @ 00:04:28 #51
57816 crew  Mijk
BAM
pi_219116720
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2025 23:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dan heb je een slecht geheugen of je leest niet goed (waarschijnlijk allebei) want dat heb ik nooit zo gezegd.
[..]
Ik ga t niet voor je terug zoeken, maar "waarschijnlijk allebei" is ook weer zo'n bizarre aanname en een halve flame.

quote:
Dat mag je zelf bepalen.
Ontwijken.
quote:
[..]
Alles kan, koffiekan, theekan.
Nog meer ontwijken.

quote:
[..]
Dat moet je zelf bepalen, Mijk. Je hebt een brein gekregen om daarover na te denken. Maar er gebruik van zou ik zeggen.
Nóg verder ontwijken, maar nergens antwoord.

quote:
[..]
Omdat niemand anders dat heeft gedaan.
[..]
Wat heeft niemand anders gedaan? Het offer? Hoe weet jij dat, ken jij alle mensen die ooit geleefd hebben?

quote:
Zo hee.
Wederom ontwijken van inhoud.

quote:
[..]
Gezien de mate waarin je nooit teksten daadwerkelijk leest of met elkaar vergelijkt om uit te zoeken wat er bedoeld wordt, maar er vooral in leest wat je wilt dat er staat, heb ik weinig vertrouwen in je analyses.
[..]
Wederom ontwijken van vergelijkingen, wellicht lees jij wel wat je wilt lezen, en die ligt meer voordehand dan andersom. En waarom? Omdat jij énkel dit idee hebt, en ik een scala aan views erop nahoud. Jij hebt een tunnelvisie jegens Christendom en die is lastgi te ontkennen, je kent andere leren niet, je neemt ze niet serieus, je weet er vrijwel niets van... Maar enkel de jouwe heeft gelijk.... nou, goede analyse van jouw kant, betrouwbaar ook.

quote:
Nee, want de enige manier waarop jouw redenering klopt, is als je Jezus' redding via de kruisdood wegspiritualiseert, terwijl die in de bijbel duidelijk als een historische, letterlijke gebeurtenis wordt beschreven, zoals ook bevestigd door buitenbijbelse bronnen. Aangezien geen enkele andere religie zich hierop baseert, zul je je punt nooit kunnen bewijzen. Dus doe geen moeite.
Nee, ik kan veel meer laten zien, en dat ga ik ook laten zien, maar niet in een post op dit moment. De arrogantie die hier vanaf straalt gast. Eerst heb je t over beeldspraak, nu over letterlijk, je ontwijkt álle inhoudelijke zaken waar ik je op wijs omdat er geen antwoord op IS, en dan kom je met dit... "doe geen moeite"...

Nee, natuurlijk doe ik die niet, omdat ik weet tegen wat voor cognitieve dissonantie/BIAS ik aan praat hier, dies heel duidelijk. Zelf zeg je altijd dat "mensen moeten open staan voor jouw denkbeelden", maar zie ns t laatste gedeelte van je post hier, je bent zelf totaal ingebunkerd in deze tunnelvisie.
As above, so below.
  Moderator maandag 27 oktober 2025 @ 00:09:25 #52
57816 crew  Mijk
BAM
pi_219116728
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2025 23:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
God kiest ervoor om zijn macht te beperken zodat de mens daadwerkelijk vrije wil had inderdaad.

Dat is toch niet zo heel moeilijk te begrijpen?

Vrije wil is een voorwaarde voor liefde.

Maar dat betekent dus ook dat de gevolgen van de keuzes uit die vrije wil niet magisch worden omgetoverd. Want als je keuze geen daadwerkelijke impact heeft, is het ook geen vrije wil.

Waarom gaan er mensen naar de hemel of hel? Omdat dat opnieuw het resultaat is van hun eigen keuzes.

Er wordt niets 'goedgepraat'. Je kiest voor iets en dat heeft gevolgen. Die gevolgen zijn voor jezelf.

Maar God heeft alles in werking gesteld om ons toch te redden van die gevolgen, dmv de kruisdood.

Alleen zal God niemand dwingen om die redding te accepteren.

Dus uiteindelijk oogst je simpelweg wat je zaait.

Jullie doen net alsof het allemaal erg onlogisch is, maar ik zie vooral een onwil om iets heel simpels te aanvaarden: keuzes hebben gevolgen, en die verdwijnen niet ineens in de naam van 'liefde' als die gevolgen ineens niet zo leuk blijken te zijn. Dat soort liefde zou helemaal geen liefde zijn namelijk, maar controle.
Je oogst wat je zaait? zoiets als "As Within, So Without" bedoel je? Hmm.
As above, so below.
pi_219116734
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2025 00:04 schreef Mijk het volgende:

[..]
Ik ga t niet voor je terug zoeken, maar "waarschijnlijk allebei" is ook weer zo'n bizarre aanname en een halve flame.
Als je zoiets simpels al niet kunt onthouden, wat dan wel? Niks bizars aan, het laat simpelweg zien hoe slecht je geheugen werkt, of hoe slecht je leest, of allebei.

quote:
Ontwijken.
[..]
Nog meer ontwijken.
[..]
Nóg verder ontwijken, maar nergens antwoord.
Je moet het helemaal zelf weten, Mijk. Ik ga jou niet voorkauwen wat je moet denken.

quote:
Wat heeft niemand anders gedaan? Het offer? Hoe weet jij dat, ken jij alle mensen die ooit geleefd hebben?
Als het was gebeurd, zou er wel over geschreven zijn. Zoals ook bij Jezus het geval is: meerdere flinke geschriften.

quote:
Wederom ontwijken van inhoud.

Wederom ontwijken van vergelijkingen, wellicht lees jij wel wat je wilt lezen, en die ligt meer voordehand dan andersom. En waarom? Omdat jij énkel dit idee hebt, en ik een scala aan views erop nahoud. Jij hebt een tunnelvisie jegens Christendom en die is lastgi te ontkennen, je kent andere leren niet, je neemt ze niet serieus, je weet er vrijwel niets van... [b[Maar[/b] enkel de jouwe heeft gelijk.... nou, goede analyse van jouw kant, betrouwbaar ook.
Je poneert een boel stellingen. Ik ben niet onder de indruk.

quote:
Nee, ik kan veel meer laten zien, en dat ga ik ook laten zien, maar niet in een post op dit moment. De arrogantie die hier vanaf straalt gast. Eerst heb je t over beeldspraak, nu over letterlijk, je ontwijkt álle inhoudelijke zaken waar ik je op wijs omdat er geen antwoord op IS, en dan kom je met dit... "doe geen moeite"...
Of je bijdragen zijn gewoon veel minder interessant dan je zelf denkt? En nodigen ook niet uit tot antwoorden? Kijk eens naar jezelf.

quote:
Nee, natuurlijk doe ik die niet, omdat ik weet tegen wat voor cognitieve dissonantie/BIAS ik aan praat hier, dies heel duidelijk. Zelf zeg je altijd dat "mensen moeten open staan voor jouw denkbeelden", maar zie ns t laatste gedeelte van je post hier, je bent zelf totaal ingebunkerd in deze tunnelvisie.
Hoezo zeg ik 'altijd dat mensen moeten openstaan voor mijn denkbeelden'. Ik zeg dat helemaal niet. Je leeft in lalaland Mijk, vol dingen die niet bestaan en die ik nooit zeg, en ik ga daar niet met je mee naartoe. Doe eerst eens beter je best om te onthouden en te begrijpen wat je discussiepartners zeggen voordat je weer begint te schelden met arrogant. Inhoudelijk zijn je posts gewoon slecht, en je onthoudt niet eens wat ik zeg, of wil niet begrijpen wat ik zeg. Ik ga daar mijn tijd niet aan verspillen, het wekt bij mij alleen maar irritatie op. En nee, niet omdat je gigantisch sterke punten maakt waar ik niet op kan antwoorden. Daar heb ik namelijk al tientallen keren op geantwoord. maar jij begint altijd te schelden als je geen inhoudelijk antwoord meer hebt. Dus doe geen moeite.
  Moderator maandag 27 oktober 2025 @ 00:14:01 #54
57816 crew  Mijk
BAM
pi_219116740
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2025 00:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Als je zoiets simpels al niet kunt onthouden, wat dan wel? Niks bizars aan, het laat simpelweg zien hoe slecht je geheugen werkt, of hoe slecht je leest, of allebei.
[..]
Je moet het helemaal zelf weten, Mijk. Ik ga jou niet voorkauwen wat je moet denken.
[..]
Als het was gebeurd, zou er wel over geschreven zijn. Zoals ook bij Jezus het geval is: meerdere flinke geschriften.
[..]
Je poneert een boel stellingen. Ik ben niet onder de indruk.
[..]
Ik ben behoorlijk onder de indruk.

quote:
Of je bijdragen zijn gewoon veel minder interessant dan je zelf denkt? En nodigen ook niet uit tot antwoorden? Kijk eens naar jezelf.
[..]
Wat is dit voor reactie op hetgeen wat ik zeg? Je geeft nérgens antwoord op cruciale vragen hier.

quote:
Hoezo zeg ik 'altijd dat mensen moeten openstaan voor mijn denkbeelden'. Ik zeg dat helemaal niet. Je leeft in lalaland Mijk, vol dingen die niet bestaan en die ik nooit zeg, en ik ga daar niet met je mee naartoe.
Hahaha, zeg je dit nou tegen mij, dat ik leef in een wereld van dingen die niet bestaan, seriously?

_O_ _O_

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
As above, so below.
pi_219116741
quote:
10s.gif Op maandag 27 oktober 2025 00:14 schreef Mijk het volgende:

[..]
Ik ben behoorlijk onder de indruk.
[..]
Wat is dit voor reactie op hetgeen wat ik zeg? Je geeft nérgens antwoord op cruciale vragen hier.
[..]
Hahaha, zeg je dit nou tegen mij, dat ik leef in een wereld van dingen die niet bestaan, seriously?

_O_
Je hele post begint met een onjuiste aanname die je als frame gebruikt. Doe eens een beetje moeite en stel die bij voordat je van mij een antwoord eist. Daarom is het zo vermoeiend om met jou een gesprek te voeren, je wil niet begrijpen wat een ander zegt, je wil alleen gelijk krijgen. Nou, bij deze Mijk: je hebt gelijk, alles wat je zegt klopt en is waar. En laat me nu maar weer met rust.
  Moderator maandag 27 oktober 2025 @ 00:16:29 #56
57816 crew  Mijk
BAM
pi_219116743
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2025 00:15 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Je hele post begint met een onjuiste aanname die je als frame gebruikt. Doe eens een beetje moeite en stel die bij voordat je van mij een antwoord eist.
Ik eis niets Ali, ik heb weinig te eisen van je, maar je reactie hier is even serieus te nemen als je religie in letterlijke vorm.
As above, so below.
  Moderator maandag 27 oktober 2025 @ 00:17:35 #57
57816 crew  Mijk
BAM
pi_219116745
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2025 00:15 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Daarom is het zo vermoeiend om met jou een gesprek te voeren, je wil niet begrijpen wat een ander zegt, je wil alleen gelijk krijgen. Nou, bij deze Mijk: je hebt gelijk, alles wat je zegt klopt en is waar. En laat me nu maar weer met rust.
Hier is je voorbeeld van dat "je niet wil begrijpen wat een ander zegt"... m.a.w.; ik sta niet open voor jouw denkbeelden toch? Dat wat je net nog nooit gezegd had.

Truste ali :*
As above, so below.
pi_219116746
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2025 00:16 schreef Mijk het volgende:

[..]
Ik eis niets Ali, ik heb weinig te eisen van je, maar je reactie hier is even serieus te nemen als je religie in letterlijke vorm.
Correctie: je hebt niets te eisen van me.
pi_219116748
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2025 00:17 schreef Mijk het volgende:

[..]
Hier is je voorbeeld van dat "je niet wil begrijpen wat een ander zegt"... m.a.w.; ik sta niet open voor jouw denkbeelden toch? Dat wat je net nog nooit gezegd had.

Truste ali :*
Dit is dus jouw probleem, precies wat ik bedoel: ik zeg dat je onjuiste aannames over mij doet, en in plaats van dat te aanvaarden en mijn daadwerkelijke standpunt te willen begrijpen, verdraai je het zo dat ik iets gezegd zou hebben dat bevestigt dat jij gelijk hebt.

Dat je dat zelf niet doorhebt en het probleem bij mij zoekt, is precies de reden waarom discussie met je zinloos is.
pi_219116749
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2025 23:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Daar is niets mind-boggling gaan. Het heeft rechtstreeks te maken met de realiteit waarin wij allemaal leven: wat is daadwerkelijk liefde? Wat is vrijheid? Wat is verantwoordelijkheid voor de keuzes die we in vrijheid maken?

Dat zijn zaken waar we allemaal mee te maken hebben in menselijke relaties en in ons persoonlijke leven. Volwassen worden is dan ook verantwoordelijkheid nemen voor je eigen keuzes en de gevolgen die ze hebben, of ze nu leuk zijn of niet.

Daar gaat het uiteindelijk om: God neemt niet op magische wijze de gevolgen van onze keuzes weg, want dan zouden we geen daadwerkelijke vrijheid hebben én we zouden nooit ervaren wat onze keuzes inhouden of ervan kunnen leren.

Tegelijkertijd heeft Hij ons een uitweg geboden via Jezus Christus om toch gered te kunnen worden van a) de staat waarin we geboren worden en b) de gevolgen van onze keuzes.

In een wereld als de onze, waarin menselijke keuzes tot onnoemelijk veel leed leiden, lijkt me dit een zeer actueel onderwerp voor iedereen die meer van het leven probeert te maken dan simpelweg consumeren tot je dood bent.
God bestaat niet.

Maar thank me later.
  Moderator maandag 27 oktober 2025 @ 00:20:12 #61
57816 crew  Mijk
BAM
pi_219116750
quote:
2s.gif Op maandag 27 oktober 2025 00:19 schreef Modus het volgende:

[..]
God bestaat niet.

Maar thank me later.
Te makkelijk.

De god die jij bedoelt waarschijnlijk niet nee, maar misschien zit er wel een andere bedoeling/perspectief achter die leren dan je doorgaans kent, incl de bijbel.
As above, so below.
  Moderator maandag 27 oktober 2025 @ 00:27:21 #62
57816 crew  Mijk
BAM
pi_219116767
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2025 00:19 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dit is dus jouw probleem, precies wat ik bedoel: ik zeg dat je onjuiste aannames over mij doet, en in plaats van dat te aanvaarden en mijn daadwerkelijke standpunt te willen begrijpen, verdraai je het zo dat ik iets gezegd zou hebben dat bevestigt dat jij gelijk hebt.

Dat je dat zelf niet doorhebt en het probleem bij mij zoekt, is precies de reden waarom discussie met je zinloos is.
Voorlopig heb ik nul inhoudelijke reactie gekregen op bovenstaande en heb je last van zware projectie.

Verder, als iemand zegt;

"je wilt de ander niet begrijpen" is vrij synoniem aan "je staat niet open voor andermans denkbeelden", precies datgeen wat je dus ontkende te zeggen.

En dan komt het gemierenneuk om een paar woorden die net anders liggen, maar de strekking is hetzelfde. Je daadwerkelijke standpunt verder, is ook niet echt duidelijk als je overal zegt;
"dat mag je zelf bepalen"
"zo hee"
"alles kan, koffie kan thee kan"
"je moet het helemaal zelf weten mijk"

Zie je serieus niet wat voor discussie je voert hier, je hoeft maar een paar posts up.

Zodra het lastiger wordt, haak je af, en dit is niet de eerste keer.
As above, so below.
pi_219116768
quote:
5s.gif Op maandag 27 oktober 2025 00:27 schreef Mijk het volgende:

[..]
Voorlopig heb ik nul inhoudelijke reactie gekregen op bovenstaande en heb je last van zware projectie.

Verder, als iemand zegt;

"je wilt de ander niet begrijpen" is vrij synoniem aan "je staat niet open voor andermans denkbeelden", precies datgeen wat je dus ontkende te zeggen.

En dan komt het gemierenneuk om een paar woorden die net anders liggen, maar de strekking is hetzelfde. Je daadwerkelijke standpunt verder, is ook niet echt duidelijk als je overal zegt;
"dat mag je zelf bepalen"
"zo hee"
"alles kan, koffie kan thee kan"
"je moet het helemaal zelf weten mijk"

Zie je serieus niet wat voor discussie je voert hier, je hoeft maar een paar posts up.

Zodra het lastiger wordt, haak je af, en dit is niet de eerste keer.
Oké Mijk, je hebt gelijk Mijk.
  Moderator maandag 27 oktober 2025 @ 00:29:22 #64
57816 crew  Mijk
BAM
pi_219116769
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2025 00:28 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Oké Mijk, je hebt gelijk Mijk.
Ja, nog steeds geen inhoudelijke reactie, dus wat heb ik hieraan ali, ik weet zelf ook wel dat ik gelijk heb :+
As above, so below.
pi_219116773
quote:
80s.gif Op maandag 27 oktober 2025 00:29 schreef Mijk het volgende:

[..]
Ja, nog steeds geen inhoudelijke reactie, dus wat heb ik hieraan ali, ik weet zelf ook wel dat ik gelijk heb :+
Precies Mijk, ik heb geen inhoudelijke reactie omdat jouw posts zo briljant zijn, dat ik gewoon niets meer kan antwoorden. Dat is de waarheid over mijn reacties.
  Moderator maandag 27 oktober 2025 @ 00:32:13 #66
57816 crew  Mijk
BAM
pi_219116777
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2025 00:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Precies Mijk, ik heb geen inhoudelijke reactie omdat jouw posts zo briljant zijn, dat ik gewoon niets meer kan antwoorden. Dat is de waarheid over mijn reacties.
Dit heeft niets met briljant te maken van mijn kant, dit heeft alles te maken met onuitlegbare shit vanuit jouw kant. Misschien toch ns beter kijken of je wel t juiste aanhangt als je moeite hebt met het uitleggen van hoe dat allemaal zit.
As above, so below.
pi_219116828
quote:
14s.gif Op maandag 27 oktober 2025 00:32 schreef Mijk het volgende:

[..]
Dit heeft niets met briljant te maken van mijn kant, dit heeft alles te maken met onuitlegbare shit vanuit jouw kant. Misschien toch ns beter kijken of je wel t juiste aanhangt als je moeite hebt met het uitleggen van hoe dat allemaal zit.
Jawel Mijk, je posts zijn gewoon veel te briljant om op te antwoorden, ik kan er niet tegenop, sta met mijn mond vol tanden. Alles wat je zegt is waar en perfect uitgelegd en onderbouwd, er is gewoon geen speld tussen te krijgen. Wat doe ik hier eigenlijk nog? Ik kan me beter tot het Mijkisme bekeren. Kan ik me ergens aanmelden?
  Moderator maandag 27 oktober 2025 @ 01:38:29 #68
57816 crew  Mijk
BAM
pi_219116845
quote:
1s.gif Op maandag 27 oktober 2025 01:28 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Jawel Mijk, je posts zijn gewoon veel te briljant om op te antwoorden, ik kan er niet tegenop, sta met mijn mond vol tanden. Alles wat je zegt is waar en perfect uitgelegd en onderbouwd, er is gewoon geen speld tussen te krijgen. Wat doe ik hier eigenlijk nog? Ik kan me beter tot het Mijkisme bekeren. Kan ik me ergens aanmelden?
Nee, want tis niet te vinden buiten jezelf, dus zou je zeer zorgvuldig moeten kijken naar waar je je info vandaan haalt. Mensen, halfgoden, of goden buiten jezelf gaan aanbidden is voorbij t geen wat je zoekt. T mijkisme propageert dan ook geen specifieke leer, omdat taal het in directe zin al in de weg zit.

Its not found in books, churches or temples, its found within.

The kingdom of heaven is within. Zeiden wijze mensen vroeger. Misschien heb je er wel ns van gehoord.
As above, so below.
  maandag 27 oktober 2025 @ 05:58:11 #69
510276 Geldprintkabouter
Clandestiene puntmuts
pi_219117048
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2025 23:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Vrije wil is een voorwaarde voor liefde.
Mwah, mwah. Dat weet ik niet hoor. In de meeste gevallen klopt dit maar niet altijd. Zo wordt vaak de liefde van een ouder voor een kind vaak gezien als onvoorwaardelijk en instinctief. Dit suggereert dat het minder een bewuste keuze is dan een diepgewortelde band. Ook kan je "verliefd worden" op een manier die meer lijkt op een oncontroleerbare emotionele staat waarbij de vrije wil deels overweldigd lijkt te worden. Tenminste, zo heb ik dat wel eens ervaren. Jij ook?
Geld maakt niet gelukkig tenzij versleten schoenen wanhopig naar je staren
  maandag 27 oktober 2025 @ 05:59:00 #70
510276 Geldprintkabouter
Clandestiene puntmuts
pi_219117050
quote:
1s.gif Op maandag 27 oktober 2025 01:28 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
:Y
pi_219117790
quote:
14s.gif Op maandag 27 oktober 2025 00:20 schreef Mijk het volgende:

[..]
Te makkelijk.

De god die jij bedoelt waarschijnlijk niet nee, maar misschien zit er wel een andere bedoeling/perspectief achter die leren dan je doorgaans kent, incl de bijbel.
Geen enkele god Mijk, we kunnen menselijke eigenschappen en emoties antropomorfiseren om in verhalen en symboliek over te leveren maar die godheden en wezens zijn niet werkelijk bestaande.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_219117827
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2025 05:58 schreef Geldprintkabouter het volgende:

[..]
Mwah, mwah. Dat weet ik niet hoor. In de meeste gevallen klopt dit maar niet altijd. Zo wordt vaak de liefde van een ouder voor een kind vaak gezien als onvoorwaardelijk en instinctief. Dit suggereert dat het minder een bewuste keuze is dan een diepgewortelde band. Ook kan je "verliefd worden" op een manier die meer lijkt op een oncontroleerbare emotionele staat waarbij de vrije wil deels overweldigd lijkt te worden. Tenminste, zo heb ik dat wel eens ervaren. Jij ook?
Wat veel mensen liefde noemen is dan vaak ook meer verlangen dat zich uit als een drang naar controle. Dat maakt werkelijke liefde zo lastig: het is tegennatuurlijk, omdat we van nature juist onze omgeving proberen te controleren, zodat we krijgen wat we willen. Maar bij een ander mens werkt dat niet, dus krijg je manipulatie/controle/dominantie etc. en groeit de balans scheef. Dat is geen liefde.

De band tussen ouders en kinderen is anders omdat ouders de verantwoordelijkheid hebben om de overleving van hun kind te garanderen en kinderen nog niet de capaciteit hebben om keuzes te maken, vooruit te plannen, hun impulsen te controleren etc. zoals een volwassene omdat het brein nog niet volgroeid is en ze ervaring moeten opdoen. Maar zodra een kind volwassen begint te worden, zou de vrijheid van het individu ook gerespecteerd moeten worden.

In het ideale geval is liefde een vrije keuze tussen twee individuen, zonder pogingen of verlangens om de ander te laten doen wat jij wil, zelfs als je weet dat het beter is. Alleen dan wordt de individualiteit van elk persoon en diens vrijheid gerespecteerd.

Dat is het soort relatie dat in Eden tussen mens en God werd gecreëerd. Het onvermijdelijke gevolg is dat ook de gevolgen van individuele keuzes niet worden weggenomen.

Maar God toont Zijn liefde naar ons door alles in het werk te hebben gesteld om de gevolgen van onverstandige keuzes, en ook gedrag dat we van nature doen. Zelfs nog voordat we tot Hem terug zijn gekeerd.

Vergelijk het met een echtgenote die haar partner heeft verlaten en ergens anders is gaan wonen, bij iemand die haar verleid heeft en nu slecht behandelt.

De echtgenoot komt haar niet met geweld terughalen, maar laat de deur wagenwijd openstaan en heeft zijn huis al voorbereid op haar terugkomst. De tafel is gedekt, het bed verschoond, alles netjes en opgeruimd, en zijn grootste verlangen is dat zij terug bij hem komt, zodat hij haar weer zijn liefde kan geven.

Het enige wat zij hoeft te doen, is tot inkeer komen en terugkeren naar degene die werkelijk van haar houdt en haar gelukkig kan maken.

In de bijbel wordt dit voorgesteld in het boek Hosea, die met een prostituee trouwt die hem steeds verlaat en die hij steeds terugneemt. Dit is een metafoor voor God die Zijn ontrouwe vrouw (zijn volk) steeds vergeeft en weer terugneemt, omdat Zijn liefde voor haar groter is dan Zijn wil om haar in de steek te laten vanwege de ontrouw. Maar ze moet wel zelf ervoor kiezen om terug te komen, want liefde kun je niet dwingen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ali_Kannibali op 27-10-2025 11:21:22 ]
pi_219118009
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2025 01:38 schreef Mijk het volgende:

[..]
Nee, want tis niet te vinden buiten jezelf, dus zou je zeer zorgvuldig moeten kijken naar waar je je info vandaan haalt. Mensen, halfgoden, of goden buiten jezelf gaan aanbidden is voorbij t geen wat je zoekt. T mijkisme propageert dan ook geen specifieke leer, omdat taal het in directe zin al in de weg zit.

Its not found in books, churches or temples, its found within.

The kingdom of heaven is within. Zeiden wijze mensen vroeger. Misschien heb je er wel ns van gehoord.
Hemel, zo had ik er nog nooit tegenaan gekeken. Wat een verlichting, wat een wijsheid, wat een inzicht! Het is alsof ik sliep en nu wakker ben, alsof mijn ogen geopend zijn. Je hebt me overtuigd van je onmetelijke kennis en onfeilbare spirituele onderscheidingsvermogen. Ik zal nooit meer een woord tegen je inbrengen om te voorkomen dat ik met schaamte terug moet krabbelen in de schaduw van mijn onwetendheid. Vergeef me daarom als ik mijn eigen ideeën hier nog tentoonstel, het zijn slechts de willekeurige, inferieure hersenspinsels van iemand die het nog niet begrijpt. Als je erop reageert, zal ik gegarandeerd niet in staat zijn om een weerwoord te geven, dus verwacht dat alsjeblieft ook niet. Ik zal in mijn kleinheid de orakelen die uit jouw mond stromen gulzig opslorpen in de hoop dat ik er ooit een fractie van zal begrijpen, al ben ik bang dat ik daar nooit toe in staat zal zijn. Jouw wijsheid zij geprezen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ali_Kannibali op 27-10-2025 11:21:38 ]
  Moderator maandag 27 oktober 2025 @ 12:09:32 #74
57816 crew  Mijk
BAM
pi_219119726
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2025 09:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Hemel, zo had ik er nog nooit tegenaan gekeken. Wat een verlichting, wat een wijsheid, wat een inzicht! Het is alsof ik sliep en nu wakker ben, alsof mijn ogen geopend zijn. Je hebt me overtuigd van je onmetelijke kennis en onfeilbare spirituele onderscheidingsvermogen. Ik zal nooit meer een woord tegen je inbrengen om te voorkomen dat ik met schaamte terug moet krabbelen in de schaduw van mijn onwetendheid. Vergeef me daarom als ik mijn eigen ideeën hier nog tentoonstel, het zijn slechts de willekeurige, inferieure hersenspinsels van iemand die het nog niet begrijpt. Als je erop reageert, zal ik gegarandeerd niet in staat zijn om een weerwoord te geven, dus verwacht dat alsjeblieft ook niet. Ik zal in mijn kleinheid de orakelen die uit jouw mond stromen gulzig opslorpen in de hoop dat ik er ooit een fractie van zal begrijpen, al ben ik bang dat ik daar nooit toe in staat zal zijn. Jouw wijsheid zij geprezen.
Be ga nou niet de zelfde fout door mensen te gaan aanbidden Ali, hooguit jezelf ^O^
As above, so below.
  Moderator maandag 27 oktober 2025 @ 12:13:01 #75
57816 crew  Mijk
BAM
pi_219119751
quote:
7s.gif Op maandag 27 oktober 2025 09:37 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]
Geen enkele god Mijk, we kunnen menselijke eigenschappen en emoties antropomorfiseren om in verhalen en symboliek over te leveren maar die godheden en wezens zijn niet werkelijk bestaande.
Ja het maakt me dan ook niet zo gek veel uit hoe je het noemt he, Stel je noemt een menselijke eigenschap "joaieghaeroehgoashgr" ipv de divine spark, of "god" , geef het eem term. De term die je er aan geeft doet er niet zoveel toe he. Labelprobleem, en dus semantissche discussie. Hierom zit taal dus in directe zin in de weg, maar valid point.

^O^
As above, so below.
pi_219129657
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2025 19:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Uiteraard is dat beeldspraak. Ik heb dat zelf ook nooit letterlijk genomen. Ook nooit gezegd dat iemand anders dat wel moet doen.
[..]
Dat zou kunnen, ware het niet dat Jezus' andere uitspraken deze interpretatie direct tegenspreken, zoals deze:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Oftewel: Jezus is de enige mogelijke ware wijnstok, omdat Jezus de enige is die Zijn leven voor ons heeft gegeven. Mohammed, boedha, Krishna, en alle anderen, hebben dat niet gedaan. Daarom kunnen zij ons niet redden. Dat maakt Jezus speciaal. Die anderen zijn dieven en rovers, omdat zij de schapen wegleiden van de goede Herder.

Overigens stellen de druiven ook het bloed van Christus voor, vanwege het rode sap dat eruit komt. Jezus is de enige die Zijn bloed uitgegoten heeft om ons te redden van de dood. Geen enkele andere religieuze figuur claimt dat of kan dat claimen.

Als je Jezus volgt, volg je dus iemand die Zijn leven voor je heeft gegeven.
Dat is wat mij betreft de enige godheid en religieuze leider die het volgen waard is.
[..]
Daarmee wil ik slechts zeggen dat een uitspraak of stelling gebaseerd is op de geschriften, en niet zuiver een persoonlijke mening.
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2025 19:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Maar je haalt dingen door elkaar die ik nu juist gescheiden heb.

In de Christelijke theologie maken we onderscheid tussen twee processen:

1. Rechvaardiging
2. Heiligmaking

Rechtvaardiging = rechtvaardig worden voor God. Rechtvaardig wil zeggen dat je als 'goed' wordt gezien, als niet-schuldig, als vergeven. Alsof je aangeklaagd bent voor een misdaad, en de rechter je onschuldig verklaart.

In de protestante traditie (die wmb overeen komt met wat de bijbel hier letterlijk over leert) gebeurt dat door genade uit geloof:

Efeze 2:8Want uit genade bent u zalig geworden (zalig = gerechtvaardigd, vergeven, gered), door het geloof, en dat niet uit u, het is de gave van God;
9niet uit werken, opdat niemand zou roemen.

Vergelijk het met dit: Als mens zit je gevangen in een brandend huis. Je kunt er zelf niet uit. Jezus komt als brandweerman je uit dat huis redden. Zodra hij je komt halen, laat je hem jou al kuchend en hoestend over Zijn schouder leggen en je naar buiten dragen..

Heb je nu zelf iets gedaan om jezelf uit dat huis te redden? Heb je een of ander goed werk gedaan? Heb je een soepkeuken in de buurt opgezet om gered te worden uit het brandende huis? Nee.

Je hebt simpelweg gelooft dat Jezus je is komen redden, en Hem dat laten doen. En dat is genoeg.

Oké, nu ben je gered. Wat nu? Dan volgt heiligmaking:

10Want wij zijn Zijn maaksel, geschapen in Christus Jezus om goede werken te doen, die God van tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen.

Dus nu Jezus je gered heeft, zegt hij: ga goede werken doen, de werken die ik voor je heb voorbereid.

Doe je die werken nu om uit het huis gered te worden? Of ben je al gered uit het huis?

Je bent al gered uit het huis. Oftewel: je bent al gerechtvaardigd voor God, en nu begint de heiligmaking, het doen van Gods wil.

Daarom zeg ik: werken zijn belangrijk, maar niet om vergeven voor je zonden te worden. Want die vergeving is alleen mogelijk door het geloof in Christus' redding.

Als onze redding afhankelijk zou zijn van onze werken, zouden we allemaal verloren zijn, want niemands werken zijn perfect. En God vereist perfectie. Alleen Jezus heeft perfect geleefd, en daarom is Zijn plaatsvervangend offer voor ieder van ons acceptabel.

Andere religies zeggen in wezen dat je goede werken moet doen om uit het brandende huis te ontsnappen. Maar dat kan helemaal niet, want je zit vast in een brandend huis. Iemand moet je daar eerst uit redden.

Dus ja, werken zijn essentieel, want het gaat erom dat we Gods wil doen. Maar zolang we in een brandend huis gevangen zitten, moeten we daar eerst uit gered worden. En dat doet Jezus.
[..]
Ik ken ze voldoende om de conclusie te trekken dat geen van hen leert dat Jezus je redt.

In plaats daarvan ligt de focus op wat je zelf moet doen, of dat nu is om Allah's wil te doen, of om nirvana te bereiken, of iets anders.

De kern is steeds hetzelfde: geloof in Jezus Christus voor redding vs geloof in iets anders, met name je eigen werken.

En als het waar is dat alleen Jezus je kan redden, zijn al die andere religies dwaalwegen van dieven die de schapen willen stelen, zoals Hij zelf zei.
Deze discussie begon bij je opmerking dat in andere religies de nadruk ligt op wat mensen zelf doen (daden), waarmee je de indruk wekte dat dat in het christendom niet het geval is. Je zegt in je posts nu dat in het christendom daden ook belangrijk zijn, en daarmee is de kwestie wat mij betreft rond en zijn we het eens. Dat de discussie zo langdradig wordt, komt doordat de focus wordt verlegd, nu naar het aspect geloof.

Om je analogie van het brandend huis te gebruiken: als je daar gevangen zit, weet je niet zeker of er een brandweerman zal komen. Zelfs als je 112 belt, ligt je eerste verantwoordelijkheid bij jezelf, door zelf in actie te komen, de brand te bestrijden of een manier vinden om toch het huis te verlaten. Als je wacht op de brandweerman loop je het risico levend verbrand te worden.

Daarom hecht Jezus ook zoveel belang aan daden (net als in andere religies), wat duidelijk blijkt uit zijn uitspraken. In de gelijkenis van de wijnstok zegt hij zelfs dat een rank, zelfs wanneer die met hem ‘verbonden’ is, wordt ‘afgesneden’ als die ‘geen vrucht’ draagt. Ook in Mattheüs 25, bij het laatste oordeel, wordt er geoordeeld op basis van daden. Daarmee wil ik niet zeggen dat geloof binnen religies onbelangrijk is, het was alleen niet het punt waar het mij om ging.

TL;DR:

- In vrijwel alle religies ligt de nadruk op geloof (waarvan de inhoud verschilt) als daden.
- Zoals ik je begrijp, legt het christendom de nadruk op de persoon van Jezus.
- Jezus zelf benadrukt zowel geloof als daden: zonder daden word je, zelfs als je met hem ‘verbonden’ bent, uiteindelijk ‘afgesneden’. Of zie Jacobus 2:14-26: “Geloof zonder werken is dood.

[ Bericht 0% gewijzigd door ejtleeditnA op 28-10-2025 18:37:20 ]
pi_219129674
quote:
Oftewel: Jezus is de enige mogelijke ware wijnstok, omdat Jezus de enige is die Zijn leven voor ons heeft gegeven. Mohammed, boedha, Krishna, en alle anderen, hebben dat niet gedaan. Daarom kunnen zij ons niet redden. Dat maakt Jezus speciaal. Die anderen zijn dieven en rovers, omdat zij de schapen wegleiden van de goede Herder.

Overigens stellen de druiven ook het bloed van Christus voor, vanwege het rode sap dat eruit komt. Jezus is de enige die Zijn bloed uitgegoten heeft om ons te redden van de dood. Geen enkele andere religieuze figuur claimt dat of kan dat claimen.

Als je Jezus volgt, volg je dus iemand die Zijn leven voor je heeft gegeven.
Dat is wat mij betreft de enige godheid en religieuze leider die het volgen waard is.
Als dat is wat je gelooft, dan respecteer ik dat. Ik neem het andere religieuze leiders uit andere tijden en culturen niet kwalijk dat ze Jezus niet kenden en hem dus niet konden volgen. Ik zou het dan eerder Jezus kwalijk moeten nemen dat hij zich niet aan iedereen tegelijk heeft geopenbaard. Toch heb ik diepe eerbied en liefde voor deze religieuze leiders (ook die uit het OT), voor hun zoektocht, hun lijden, hun offers en de inzichten die ze met hun volk deelden, terwijl zij zich afkeerden van materiële rijkdom. Net zoals ik Jezus respecteer om zijn toewijding en offers. Ik zie geen reden om op hen neer te kijken of hen te verachten.

Ik denk dat ik met deze houding eerder in de geest van Jezus handel dan in die van de farizeeën, die hem verwierpen en hem ook beschuldigden een misleider, oproerkraaier, godslasteraar en handlanger van de duivel te zijn.
pi_219132470
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 16:41 schreef ejtleeditnA het volgende:

[..]
[..]
Deze discussie begon bij je opmerking dat in andere religies de nadruk ligt op wat mensen zelf doen (daden), waarmee je de indruk wekte dat dat in het christendom niet het geval is. Je zegt in je posts nu dat in het christendom daden ook belangrijk zijn, en daarmee is de kwestie wat mij betreft rond en zijn we het eens. Dat de discussie zo langdradig wordt, komt doordat de focus wordt verlegd, nu naar het aspect geloof.
Nee, je citeert me maar half. Ik leg nu steeds duidelijk uit dat het verschil is dat daden in andere religies belangrijk zijn om gered te worden (in welke vorm dat dan ook wordt voorgesteld), terwijl in het Christelijke geloof het geloof in de effectiviteit van Jezus' vergoten bloed de manier is om gered te worden.

Dat wil niet zeggen dat daden in het geheel geen enkele rol spelen, maar het ging specifiek om het gered worden

Die nuance is van essentieel belang. Daarom heb ik uitgebreid de tijd en moeite genomen om uit te leggen wat daarmee bedoeld wordt.

Om het brandweermanverhaal te hervatten:

In het Christendom moet Jezus je uit het brandende huis redden om goede werken te kunnen doen.
In andere religies moet je goede werken doen om jezelf uit het brandende huis te redden. Je redt jezelf.

Dat is het verschil.

Vraag is dan natuurlijk: hoe kan iemand goede werken doen als hij opgesloten zit in een brandend huis?

Of spiritueler: hoe kun je de werken van de levende God doen als je spiritueel dood bent door je zondige natuur?

Want dat is het 'brandende huis' in wezen: je natuurlijke, zondige lichaam dat zich van nature niet onderwerpt aan de wil van God. Daar zitten we allemaal in gevangen, en daar wil Jezus ons van redden door ons Zijn goddelijke natuur te geven, die wel de wil van God kan doen.

quote:
[ afbeelding ]
Om je analogie van het brandend huis te gebruiken: als je daar gevangen zit, weet je niet zeker of er een brandweerman zal komen. Zelfs als je 112 belt, ligt je eerste verantwoordelijkheid bij jezelf, door zelf in actie te komen, de brand te bestrijden of een manier vinden om toch het huis te verlaten. Als je wacht op de brandweerman loop je het risico levend verbrand te worden.
Daarom stuurt Jezus mensen als mij naar jou en anderen toe om je erover te vertellen. Daarna heb je geen excuus meer. Die brandweerman heeft mij immers al gered, en daarom vertel ik jullie daarover. Als Jezus mij niet had gered, zou ik geen uren en uren en jaren van mijn leven besteden om over Hem te vertellen. Er is zo'n brandweerman, en als je in Hem gelooft en je bekeert, zal Hij jou ook redden.

quote:
Daarom hecht Jezus ook zoveel belang aan daden (net als in andere religies), wat duidelijk blijkt uit zijn uitspraken. In de gelijkenis van de wijnstok zegt hij zelfs dat een rank, zelfs wanneer die met hem ‘verbonden’ is, wordt ‘afgesneden’ als die ‘geen vrucht’ draagt. Ook in Mattheüs 25, bij het laatste oordeel, wordt er geoordeeld op basis van daden. Daarmee wil ik niet zeggen dat geloof binnen religies onbelangrijk is, het was alleen niet het punt waar het mij om ging.
Dat klopt, maar dit heeft dus niets te maken met de aanvankelijke redding die Jezus eerst doet om ervoor te zorgen dat je uberhaupt goede werken kunt doen. Of om met de druivenstokken te vergelijken: Jezus greft je eerst in zichzelf. Maar als je vervolgens geen vruchten draagt, wordt je als nutteloos, dood hout. En dan kun je inderdaad het vuur in.

Maar die aanvankelijke greffing werd niet door jouzelf gedaan door eerst vruchten te dragen. Want je kan geen vruchten dragen als je niet aan de wijnstok vastzit. Logisch toch?

quote:
TL;DR:

- In vrijwel alle religies ligt de nadruk op geloof (waarvan de inhoud verschilt) als daden.
- Zoals ik je begrijp, legt het christendom de nadruk op de persoon van Jezus.
- Jezus zelf benadrukt zowel geloof als daden: zonder daden word je, zelfs als je met hem ‘verbonden’ bent, uiteindelijk ‘afgesneden’. Of zie Jacobus 2:14-26: “Geloof zonder werken is dood.
Geloof zonder werken is inderdaad dood, omdat waar geloof tot werken zal leiden. Waar geloof zorgt er namelijk voor dat je uit het brandende huis en in de levende wijnstok blijft, waardoor je vruchten draagt.

Je kunt je spirituele gesteldheid dus afleiden aan de hand van of je de werken van God doet of niet.

TL:DR: Je wordt gered om goede werken te doen, maar je doet geen goede werken om gered te worden. Je doet goede werken omdat dat de wil van God is, en je ervoor kiest om die vrijwillig te doen, wat ze ook zijn. Zoals David zei:

Psalm 40:9 Ik vind er vreugde in, Mijn God, om Uw welbehagen te doen;
Uw wet draag Ik diep in Mijn binnenste.
10Ik breng de blijde boodschap van de gerechtigheid
in de grote gemeente;
zie, mijn lippen belet ik niet.
Ú, HEERE, weet het!

[ Bericht 3% gewijzigd door Ali_Kannibali op 28-10-2025 22:07:27 ]
pi_219132685
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 16:43 schreef ejtleeditnA het volgende:

[..]
Als dat is wat je gelooft, dan respecteer ik dat. Ik neem het andere religieuze leiders uit andere tijden en culturen niet kwalijk dat ze Jezus niet kenden en hem dus niet konden volgen. Ik zou het dan eerder Jezus kwalijk moeten nemen dat hij zich niet aan iedereen tegelijk heeft geopenbaard. Toch heb ik diepe eerbied en liefde voor deze religieuze leiders (ook die uit het OT), voor hun zoektocht, hun lijden, hun offers en de inzichten die ze met hun volk deelden, terwijl zij zich afkeerden van materiële rijkdom. Net zoals ik Jezus respecteer om zijn toewijding en offers. Ik zie geen reden om op hen neer te kijken of hen te verachten.

Ik denk dat ik met deze houding eerder in de geest van Jezus handel dan in die van de farizeeën, die hem verwierpen en hem ook beschuldigden een misleider, oproerkraaier, godslasteraar en handlanger van de duivel te zijn.
Het gaat er voor mij niet om of we Mohammed of andere religieuze leiders waarderen of respecteren. MIj gaat het strikt gezien om wat de waarheid is.

Als Jezus werkelijk de enige ware messias van de mensheid is, dan is dat simpelweg zo, wat ik er zelf ook van vind. En als dat zo is, dan heb ik er een belang bij om dat ook te geloven, dat is dan voor mijn eigen bestwil. Omdat je alleen dan in harmonie met de realiteit leeft.

Dat die anderen nog niet over Jezus wisten, kan hen moeilijk kwalijk worden genomen. Ik veroordeel hen dan ook niet: ik stel alleen de diagnose dat zij niet de weg, de waarheid en het leven zijn. Feitelijk, onsentimenteel. Wat dat voor verdere implicaties heeft, is voor mij nu niet zo van belang. Want God is een rechtvaardig God en zal dus ook rechtvaardig oordelen, daar vertrouw ik op.
  woensdag 29 oktober 2025 @ 04:57:14 #80
510276 Geldprintkabouter
Clandestiene puntmuts
pi_219133542
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 22:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Het gaat er voor mij niet om of we Mohammed of andere religieuze leiders waarderen of respecteren. MIj gaat het strikt gezien om wat de waarheid is.

Als Jezus werkelijk de enige ware messias van de mensheid is, dan is dat simpelweg zo, wat ik er zelf ook van vind. En als dat zo is, dan heb ik er een belang bij om dat ook te geloven, dat is dan voor mijn eigen bestwil. Omdat je alleen dan in harmonie met de realiteit leeft.

Dat die anderen nog niet over Jezus wisten, kan hen moeilijk kwalijk worden genomen. Ik veroordeel hen dan ook niet: ik stel alleen de diagnose dat zij niet de weg, de waarheid en het leven zijn. Feitelijk, onsentimenteel. Wat dat voor verdere implicaties heeft, is voor mij nu niet zo van belang. Want God is een rechtvaardig God en zal dus ook rechtvaardig oordelen, daar vertrouw ik op.
Kortom, Jezus is voor jou je persoonlijke God. Mijn "persoonlijke God" is het toetsbare inzicht, de feiten en het onbegrensde menselijke vermogen tot kennis dat voortkomt uit de wetenschappelijke methode. Dat is geen geloof maar een hypothese die voortdurend wordt getoetst aan de realiteit en wordt bijgesteld op basis van empirisch bewijs.
pi_219136834
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2025 04:57 schreef Geldprintkabouter het volgende:

[..]
Kortom, Jezus is voor jou je persoonlijke God. Mijn "persoonlijke God" is het toetsbare inzicht, de feiten en het onbegrensde menselijke vermogen tot kennis dat voortkomt uit de wetenschappelijke methode. Dat is geen geloof maar een hypothese die voortdurend wordt getoetst aan de realiteit en wordt bijgesteld op basis van empirisch bewijs.
Nee, ik geloof dat het de universele God en Schepper van het universum is, ook voor jou, of je er nu in gelooft of niet.

Het empirische bewijs heeft me nu juist steeds tot Jezus geleid. Ik heb geen beter model.
  Moderator woensdag 29 oktober 2025 @ 14:16:39 #82
57816 crew  Mijk
BAM
pi_219137003
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 22:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Als Jezus werkelijk de enige ware messias van de mensheid is,
Maar in Islam is Jezus ook Messias.
As above, so below.
pi_219137027
quote:
3s.gif Op woensdag 29 oktober 2025 14:16 schreef Mijk het volgende:

[..]
Maar in Islam is Jezus ook Messias.
Wat bedoel je daar precies mee?
  Moderator woensdag 29 oktober 2025 @ 14:21:45 #84
57816 crew  Mijk
BAM
pi_219137036
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2025 14:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Wat bedoel je daar precies mee?
Misschien hadden zij ook wel een vorm van waarheid in pacht dan, wat overeenkomt met de jouwe. Zo ver ligt het niet uit elkaar.
As above, so below.
pi_219137099
quote:
3s.gif Op woensdag 29 oktober 2025 14:21 schreef Mijk het volgende:

[..]
Misschien hadden zij ook wel een vorm van waarheid in pacht dan, wat overeenkomt met de jouwe. Zo ver ligt het niet uit elkaar.
Hoezo ligt het niet zo ver uit elkaar?

Wat verstaat men binnen de Islam onder messias? En binnen het Christendom? Wat zijn de overeenkomsten en wat zijn de verschillen?
  Moderator woensdag 29 oktober 2025 @ 14:39:15 #86
57816 crew  Mijk
BAM
pi_219137145
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2025 14:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Hoezo ligt het niet zo ver uit elkaar?

Wat verstaat men binnen de Islam onder messias? En binnen het Christendom? Wat zijn de overeenkomsten en wat zijn de verschillen?
Die weet je prima toch? Anders kun je lastig een uitspraak hierover doen verder.
As above, so below.
pi_219137174
quote:
3s.gif Op woensdag 29 oktober 2025 14:39 schreef Mijk het volgende:

[..]
Die weet je prima toch? Anders kun je lastig een uitspraak hierover doen verder.
Hallo, jij doet de claim dat ze niet ver van elkaar liggen. Waarom doe je die claim?
  Moderator woensdag 29 oktober 2025 @ 14:50:49 #88
57816 crew  Mijk
BAM
pi_219137214
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2025 14:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Hallo, jij doet de claim dat ze niet ver van elkaar liggen. Waarom doe je die claim?
Nouja omdat dus Jezus ook de Messias is in Islam.

Jij hebt het over ;

quote:
Maar in context van Islam klopt deze tekst (van jou) dus ook. Dus dan vraag ik aan jou waarom het één wel en het ander niet, want dat kan ik niet voor jou invullen.
As above, so below.
pi_219137224
quote:
3s.gif Op woensdag 29 oktober 2025 14:50 schreef Mijk het volgende:

[..]

Jij hebt het over ;
[..]
Maar in context van Islam klopt deze tekst (van jou) dus ook. Dus dan vraag ik aan jou waarom het één wel en het ander niet, want dat kan ik niet voor jou invullen.
Ja leuk, maar 'Messias' is maar een woord waarvan de betekenis afhangt van de stroming. Ik vroeg je om te verhelderen wat dat precies betekent binnen die twee stromingen. Leg dat eens uit, en wat de overeenkomsten en verschillen zijn, en waarom ze dus volgens jou niet ver van elkaar liggen?
  Moderator woensdag 29 oktober 2025 @ 15:07:55 #90
57816 crew  Mijk
BAM
pi_219137309
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2025 14:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ja leuk, maar 'Messias' is maar een woord waarvan de betekenis afhangt van de stroming. Ik vroeg je om te verhelderen wat dat precies betekent binnen die twee stromingen. Leg dat eens uit, en wat de overeenkomsten en verschillen zijn, en waarom ze dus volgens jou niet ver van elkaar liggen?
De betekenis hangt niet af van de stroming, het betekent ook "the chosen one", of "de gezalfde".

Er wordt gewoon gedoeld op dezelfde persoon daar.

De overeenkomsten;
Deze is de verlosser in zowel Islam als Christendom.
Deze zal ook terug keren om de gerechtigheid te herstellen in zowel Islam als Christendom.
Geboren uit maagd Maria.
Geneeskundige krachten.
Heilig/uitverkoren.
Sprak t woord van God
Zondeloos

Het enige serieuze verschil;

Oprecht berouw (Tawbah) van zonde laat ze vervallen ipv een offer. Het enige verschil daarin is dat de dood niet per kruisiging was. God verhief Jezus levend en spaarde zijn zoon, het zou een lookalike zijn of een ander die gekruisigd werd op dat moment.

Oprecht berouw wordt ook heel sterk naar voren gebracht in het Christendom dus óók dit is in overeenkomst met wat er in de bijbel staat.

Nu gaat het dus om een mogelijke persoonswap en verhalen, we waren er allemaal niet bij, het is véélste lang geleden om hier daadwerkelijk wat over te zeggen, dus dit is van bede kanten een aanname, en wat waar is weten we niet zeker.

Hierom zeg ik dus vaker; Het is geografisch bepaald of je Moslim of Christen bent, niet op basis van wat "waarheid" is in dit geval dan, want niemand weet dit zeker, niemand kan dit aantonen, niemand was erbij.

Dus vertel jij maar, waarom geloof je het één wel en niet het ander.

Geloof jij in de Trinity?
As above, so below.
pi_219137340
quote:
5s.gif Op woensdag 29 oktober 2025 15:07 schreef Mijk het volgende:
Het enige verschil daarin is dat de dood niet per kruisiging was. God verhief Jezus levend en spaarde zijn zoon, het zou een lookalike zijn of een ander die gekruisigd werd op dat moment.
"Het enige verschil daarin is dat de dood niet per kruisiging was. God verhief Jezus levend en spaarde zijn zoon, het zou een lookalike zijn of een ander die gekruisigd werd op dat moment."

Dit is de kern van de Christelijke leer:

Hebreeën 9:22 En bijna alles wordt volgens de wet door bloed gereinigd, en zonder het vergieten van bloed vindt er geen vergeving plaats.

Als Jezus niet aan het kruis is gestorven en daar zijn bloed niet heeft vergoten, is er geen vergeving van zonden.

En dan is die Jezus dus ook geen messias of redder, want de essentie van de messias in het Christendom is dat Hij vergeving van zonden biedt.

Oftewel: ze verschillen op het meest fundamentele, belangrijkste kernpun van elkaar.

Dat is alsof je zegt: een auto en een eenwieler zijn in principe hetzelfde, want ze hebben allebei een wiel.

Nee, ze zijn niet in principe hetzelfde en ze zijn niet ver van elkaar verwijderd, ze zijn diametrisch tegenovergesteld en overenigbaar in hun implicaties.

En dan kun je dus nog een stap verder gaan:

2 Johannes 2:22Wie is de leugenaar anders dan hij die loochent dat Jezus de Christus is? Dat is de antichrist, die de Vader en de Zoon loochent.
23 Ieder die de Zoon loochent, heeft ook de Vader niet.

Islam ontkent het messiasschap van Jezus, omdat het ontkent dat Hij aan het kruis is gestorven. Het maakt niet uit dat ze hem dan messias in naan noemen: ze ontkennen Zijn kruisdood, die Hem tot messias maakt.

En dat is blijkbaar de geest van antichristus.

Dus nee, ze zijn zo ver van elkaar verwijderd als het oosten en het westen van elkaar verwijderd zijn.

[ Bericht 7% gewijzigd door Ali_Kannibali op 29-10-2025 15:20:01 ]
  Moderator woensdag 29 oktober 2025 @ 15:20:11 #92
57816 crew  Mijk
BAM
pi_219137370
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2025 15:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
"Het enige verschil daarin is dat de dood niet per kruisiging was. God verhief Jezus levend en spaarde zijn zoon, het zou een lookalike zijn of een ander die gekruisigd werd op dat moment."

Dit is de kern van de Christelijke leer:
Ja dat zegt niets over waarheid toch? In jouw ogen misschien wel, maar objectief gezien niet.

quote:
Hebreeën 9:22 En bijna alles wordt volgens de wet door bloed gereinigd, en zonder het vergieten van bloed vindt er geen vergeving plaats.
Er werd bloed vergoten, maar was het Jezus? Dat weten we niet zeker.

De Koran (Soera 4:157) zegt:

“Zij hebben hem niet gedood, noch gekruisigd, maar het scheen hun zo.”

En zo gek is dit niet gedacht als "Romeinen" op aandringen van "Joden" dit deden. Als Romeinen óók in Jezus geloofden (roomskatholiek anyone?!), dan is het zéér denkbaar dat zij de persoon wisselden om niet de zoon van God te doden. Of ben je dit niet met me eens?

quote:
Als Jezus niet aan het kruis is gestorven en daar zijn bloed niet heeft vergoten, is er geen vergeving van zonden.
Moest het persee Jezus' bloed zijn, en zo ja waarom, op basis van wat? In je passage staat enkel dat er "bloed vergoten moet worden", hierom ook t lam, remember?

quote:
En dan is die Jezus dus ook geen messias of redder, want de essentie van de messias in het Christendom is dat Hij vergeving van zonden biedt.
Hier twijfel ik aan. Want zodra je door Tawbah (oprecht berouw) je zonden verliest, dan kom je in een staat net als Jezus, deze was immers ook Zondeloos toch? Dus als je Zondeloos wordt door dat fenomeen, kun je dan zeggen dat je ook "Jezus gevonden hebt"? Best een interessante kwestie imo.

quote:
Oftewel: ze verschillen op het meest fundamentele, belangrijkste kernpun van elkaar.

Dat is alsof je zegt: een auto en een eenwieler zijn in principe hetzelfde, want ze hebben allebei een wiel.

Nee, ze zijn niet in principe hetzelfde en ze zijn niet ver van elkaar verwijderd, ze zijn diametrisch tegenovergesteld en overenigbaar in hun implicaties.
Nee, dit is een heel slechte vergelijking, ik heb veel meer overeenkomsten gegeven dan een éénwieler en auto vergelijking.

Dan zou je eerder moeten zeggen;
"Hee een opel corsa in deze leer, en een renault clio in de andere leer"

't blijft een auto.
't blijft Jezus.
As above, so below.
pi_219137409
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2025 15:20 schreef Mijk het volgende:

[..]
Ja dat zegt niets over waarheid toch? In jouw ogen misschien wel, maar objectief gezien niet.
Sorry wat? De discussie gaat niet over wat voor mij of jou waar is, maar of om twee doctrines verenigbaar met elkaar zijn. En dat zijn ze niet.

quote:
Er werd bloed vergoten, maar was het Jezus? Dat weten we niet zeker.
Daar gaat deze discussie helemaal niet om. We vergelijken hier twee geschriften: Christelijke en Islamitische.

quote:
De Koran (Soera 4:157) zegt:

“Zij hebben hem niet gedood, noch gekruisigd, maar het scheen hun zo.”

En zo gek is dit niet gedacht als "Romeinen" op aandringen van "Joden" dit deden. Als Romeinen óók in Jezus geloofden (roomskatholiek anyone?!), dan is het zéér denkbaar dat zij de persoon wisselden om niet de zoon van God te doden. Of ben je dit niet met me eens?
De Rooms Katholieke kerk bestond toen nog helemaal niet.

Nee, dit is niet waarschijnlijk, want ook buitenbijbelse bronnen bevestigen dat Jezus van Nazareth aan het kruis werd gedood.

quote:
Moest het persee Jezus' bloed zijn, en zo ja waarom, op basis van wat? In je passage staat enkel dat er "bloed vergoten moet worden", hierom ook t lam, remember?
Dat moet het bloed van een onschuldige, zondeloze zijn, anders is het geen waardige plaatsvervanger. Volgens de geschriften was Jezus onschuldig en zondeloos. Want een zondaar kan niet sterven voor de zonden van een ander: die kan alleen voor zijn eigen zonden sterven.

Hebreeën 4:14 Nu wij dan een grote Hogepriester hebben, Die de hemelen is doorgegaan, namelijk Jezus, de Zoon van God, laten wij aan deze belijdenis vasthouden.
15 Want wij hebben geen Hogepriester Die geen medelijden kan hebben met onze zwakheden, maar Een Die in alles op dezelfde wijze als wij is verzocht, maar zonder zonde.

quote:
Hier twijfel ik aan. Want zodra je door Tawbah (oprecht berouw) je zonden verliest, dan kom je in een staat net als Jezus, deze was immers ook Zondeloos toch? Dus als je Zondeloos wordt door dat fenomeen, kun je dan zeggen dat je ook "Jezus gevonden hebt"? Best een interessante kwestie imo.
Je wordt niet zondeloos door oprecht berouw, maar door geloof in het verzoeningsoffer worden je zonden vergeven.

quote:
Nee, dit is een heel slechte vergelijking, ik heb veel meer overeenkomsten gegeven dan een éénwieler en auto vergelijking.

Dan zou je eerder moeten zeggen;
"Hee een opel corsa in deze leer, en een renault clio in de andere leer"

't blijft een auto.
't blijft Jezus.
Mijn vergelijking is prima: je doet alsof appels en peren hetzelfde zijn, alsof eenwielers en auto's hetzelfde zijn omdat ze ergens een paar vergelijkbare punten hebben. Maar dat is onzin, want in de kern gaat het om totaal verschillende dingen die elkaar uitsluiten. Jezus is aan het kruis gestorven of niet. Als Hij dat niet is, is Hij niet de messias, hoe je hem ook noemt.
  Moderator woensdag 29 oktober 2025 @ 15:32:42 #94
57816 crew  Mijk
BAM
pi_219137436
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2025 15:27 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Sorry wat? De discussie gaat niet over wat voor mij of jou waar is, maar of om twee doctrines verenigbaar met elkaar zijn. En dat zijn ze niet.

Daar gaat deze discussie helemaal niet om. We vergelijken hier twee geschriften: Christelijke en Islamitische.
Nee, het gaat erom wat waarheid is in deze.

En dan ga je voorbij aan mn oorspronkelijke vraag;

Op basis van wat precies, geloof jij het één wel, en het ander niet?

Dát is de kwestie.

quote:
[..]

De Rooms Katholieke kerk bestond toen nog helemaal niet.
Nee, maar het kan wel zijn dat de romeinen destijds óók in Jezus geloofden en dat hij dus God en/of Zoon van God was. Dan konden ze de joden tevreden stellen door t doen alsof ze hem gedood hadden, maar niet daadwerkelijk God's zoon hebben gedood. Die is zeker denkbaar, dat roomskatholiek later kwam, is irrelevant, die denkbeelden hadden ze al ver voor t geloof natuurlijk, en zéker toen Jezus nog in leven was.

quote:
Nee, dit is niet waarschijnlijk, want ook buitenbijbelse bronnen bevestigen dat Jezus van Nazareth aan het kruis werd gedood.
Ja, maar dat haalt de persoonsswap niet onderuit als argument.

quote:
[..]
Dat moet het bloed van een onschuldige, zondeloze zijn, anders is het geen waardige plaatsvervanger. Volgens de geschriften was Jezus onschuldig en zondeloos. Want een zondaar kan niet sterven voor de zonden van een ander: die kan alleen voor zijn eigen zonden sterven.
Oke dit is wel een interessant punt, waarom moet iemand blanco zijn daarvoor, staat hier iets over in de bijbel?

quote:
Hebreeën 4:14 Nu wij dan een grote Hogepriester hebben, Die de hemelen is doorgegaan, namelijk Jezus, de Zoon van God, laten wij aan deze belijdenis vasthouden.
15 Want wij hebben geen Hogepriester Die geen medelijden kan hebben met onze zwakheden, maar Een Die in alles op dezelfde wijze als wij is verzocht, maar zonder zonde.
[..]
Je wordt niet zondeloos door oprecht berouw, maar door geloof in het verzoeningsoffer worden je zonden vergeven.
Ja dat is wat in de bijbel staat, maar de bijbel is niet "maatstaf voor waarheid", anders had de mensheid totaal geen twijfel en discussie meer gehad.

quote:
[..]
Nee, jouw hele betoog is slecht.
Jammer dit weer, je gaat weer de kant op waar je me zelf verwijten over gaat maken als ik daarin mee ga en je dan uiteindelijk op basis van verhitte discussie weer argumentloos afdruipt, dus laten we dat niet gaan doen nu. En gewoon ns kijken naar dit, want ik vind dit best een interessant iets.
As above, so below.
pi_219137472
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2025 15:32 schreef Mijk het volgende:

[..]
Nee, het gaat erom wat waarheid is in deze.

En dan ga je voorbij aan mn oorspronkelijke vraag;

Op basis van wat precies, geloof jij het één wel, en het ander niet?

Dát is de kwestie.
Wat ben je toch ook een vreselijk vervelende discussiepartner.

Jij maakte hierboven een claim dat in de Islam Jezus ook 'messias' wordt genoemd en het niet ver van elkaar afligt.

Ik vroeg je om dat te verhelderen.

Vervolgens gaf je zelf aan dat Jezus volgens de Islam niet aan het kruis is gestorven, wat de kern van het Christelijke geloof is.

Ik wees je er toen op dat ze daarom dus niet hetzelfde zijn en ook niet 'niet ver van elkaar afliggen'.

En nu maak je er ineens een punt van dat ik moet aantonen waarom ik geloof wat de waarheid is? Dat dat je 'oorspronkelijke vraag' is? Jij maakte een claim, je stelde mij geen vraag.

Dat heeft niets met het originele punt te maken. Dat was of 'messias' in het Christendom en de Islam op hetzelfde neerkomt of niet. En dat is niet zo.

De rest heb ik geen zin meer om op te reageren, het is echt hondsvermoeiend om een coherent gesprek met jou te proberen te voeren. Dan duik je vast weer in de slachtofferrol, maar dat zij maar zo, ik ga mijn tijd hier verder niet meer aan besteden voordat je eens een normaal gesprek kunt voeren en bij de les blijft.

Verder zou het je ook sieren als je eens gewoon toegeeft als je geen gelijk hebt. Dat koppige ego-gedram van je waarmee je elke discussie laat ontsporen is bloedirritant.
  Moderator woensdag 29 oktober 2025 @ 16:10:31 #96
57816 crew  Mijk
BAM
pi_219137596
quote:
En nu maak je er ineens een punt van dat ik moet aantonen waarom ik geloof wat de waarheid is? Dat dat je 'oorspronkelijke vraag' is? Jij maakte een claim, je stelde mij geen vraag.
quote:
3s.gif Op woensdag 29 oktober 2025 14:50 schreef Mijk het volgende:

[..]

Jij hebt het over ;
[..]
Niet ineens, jij vraagt waarom ik de claim doe, dan reageer ik erop met een gigaload aan overeenkomsten en één verschil wat van beide kanten in t heden "AANNAMES" zijn, het is niet te achterhalen.

Dus vergelijk ik idd Bijbel met Koran en beweer op basis daarvan dat het niet zo gek ver uit elkaar ligt.

Vóórdat ik de overeenkomsten post, vraag ik al op basis waarvan jij dan wat gelooft... waarom je dat doet.

En dan ga je totaal bezerk als ik dat dan nog een keer vraag.

Geen normaal gesprek mogelijk zo lijkt, prima.
As above, so below.
pi_219137618
Mijn originele vraag was inderdaad wie er nou gelijk heeft: de christen zwaaiend met de bijbel of de moslim zwaaiend met de koran. Of de twee verenigbaar zijn is een andere discussie, waar ik me liever niet aan waag. Ben een keer begonnen te lezen in de Koran, maar ben gestopt, want ik werd er zwaar depressief van.
  Moderator woensdag 29 oktober 2025 @ 16:15:22 #98
57816 crew  Mijk
BAM
pi_219137641
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2025 16:12 schreef -Sigaartje het volgende:
Mijn originele vraag was inderdaad wie er nou gelijk heeft: de christen zwaaiend met de bijbel of de moslim zwaaiend met de koran. Of de twee verenigbaar zijn is een andere discussie, waar ik me liever niet aan waag. Ben een keer begonnen te lezen in de Koran, maar ben gestopt, want ik werd er zwaar depressief van.
Ja je moet behoorlijk symbolisch kunnen lezen en dat is de moeilijkste taal ter wereld. Dat leer je on the go maar dat heeft mij dik 10y gekost. En dan nog kan ik lang niet uit alle teksten wijs. De bijbel is belachelijk cryptisch maar tegelijkertijd geniaal, de Koran idem.
As above, so below.
pi_219137684
quote:
3s.gif Op woensdag 29 oktober 2025 16:15 schreef Mijk het volgende:

[..]
Ja je moet behoorlijk symbolisch kunnen lezen en dat is de moeilijkste taal ter wereld. Dat leer je on the go maar dat heeft mij dik 10y gekost. En dan nog kan ik lang niet uit alle teksten wijs. De bijbel is belachelijk cryptisch maar tegelijkertijd geniaal, de Koran idem.
Het rare is dat de Koran zelfde verhalen vertelt die in de bijbel staan, maar dat de boodschap van het evangelie niet is meegenomen. Je zou kunnen concluderen dat Jhwh dezelfde is als Allah. De ideeën van Mohammed schijnen ontsproten zijn uit de Joodse godsdienst. In de tijd van Mohammed was er een godsdienst met meerdere goden. Naast een godsdienst in Iran, was er nog één monotheďstische godsdienst (die waarschijnlijk eerder polytheďstisch was), de Joodse. Dat was dus schijnbaar een modernisering. Binnen die Joodse opvattingen zal toen wel de Islam zijn ontstaan en zijn de heilswoorden van Jezus weggelaten.
  Moderator woensdag 29 oktober 2025 @ 16:29:00 #100
57816 crew  Mijk
BAM
pi_219137735
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2025 16:20 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Het rare is dat de Koran zelfde verhalen vertelt die in de bijbel staan, maar dat de boodschap van het evangelie niet is meegenomen. Je zou kunnen concluderen dat Jhwh dezelfde is als Allah. De ideeën van Mohammed schijnen ontsproten zijn uit de Joodse godsdienst. In de tijd van Mohammed was er een godsdienst met meerdere goden. Naast een godsdienst in Iran, was er nog één monotheďstische godsdienst (die waarschijnlijk eerder polytheďstisch was), de Joodse. Dat was dus schijnbaar een modernisering. Binnen die Joodse opvattingen zal toen wel de Islam zijn ontstaan en zijn de heilswoorden van Jezus weggelaten.
Ja natuurlijk, in imo is Jhwh ook dezelfde als Allah. Voor zover ik weet (uit mn hoofd, dus pin me niet vast), is het zoiets als dit;

De term God kenden de Joden niet, en wat het dus Elohim (meervoud, dus dit lijkt op GODEN) maar dat is niet waar, in Tenach staat iets van "bereshit bora Elohim" (ja, die bereshit onthoud ik :+ ) maar in het Hebreeuws wordt deze meervoudsvorm gebruikt als Koningsmeervoud omdat Eloha (eenvoud voor god) zó overstijgend is dat Elohim gebruikt wordt.

Goed, in het Aramees (De taal die jezus sprak, en dit moet ik even opzoeken), is het Alāhā, het Arabisch nam dit over van het Semitisch waar in het Arabisch dus de term voor "god" ilah zou zijn, en omdat zij hier ook "de enige god" bedoelen, is dat ; "Al-Ilah" geworden, en hier komt Allah vandaan.

Dit is grotendeels uit mn hoofd , maar hiermee is uiteraard ALLAH gelijk aan JHWH.
As above, so below.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')