Vertegenwoordigers uit het politieke spectrum van links tot rechts, meer rechts dan links zelfs, dus allesbehalve partijdig. Kun je ook opmaken uit het rapport zelf waar de VVD allesbehalve gespaard blijft.quote:Op maandag 20 oktober 2025 17:26 schreef GezondRechts het volgende:
De orde van advocaten bestaat uit mensen van het CDA, PVDA/GROENLINKS, D66 EN VVD hoe partijdig wil je het hebben.
Zeker. Maar op dit gebied geven sommige mensen aan dat de grondwet niet gehandhaafd hoeft te worden. Dat krijg je denk ik met al dat flauwe geneuzel over noodwetten en dergelijke. En dat is onzin; niet tornen aan de huidige werking van de grondwet.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 17:44 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat staat toch niet gespecificeerd in de verkiezingsprogramma's? De grondwet en internationale verdragen worden regelmatig veranderd.
Dat klopt, bij de politiek is hij even subjectief als bij de orde van advocaten. Daarom gaan we allemaal stemmen volgende week op wat wij goede plannen vinden en heeft het heel wat voeten in de aarde om daadwerkelijk iets te veranderen.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 17:20 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou nee het is meer om aan te geven dat de definitie van rechtsstaat bij politieke partijen gewoon helemaal subjectief is. Net als de PVV ook heel erg beweert voor vrijheid te zijn en de FvD heel erg voor democratie.
De orde van advocaten baseert zich meer op een definitie die apolitiek is vastgesteld en breed gedragen is
Dat betekent niet dat partijen geen wetten kunnen aanpassen. Maar het leidt er dus toe dat onze rechtsstaat zwakker wordt. Dat is een politieke keuze en die wordt door de orde in beeld gebracht om duidelijk te maken waar je dan voor kiest.
Ja, dat ben ik wel met je eens, maar zo wordt het in het rapport dus niet beoordeeld.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 17:49 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Zeker. Maar op dit gebied geven sommige mensen aan dat de grondwet niet gehandhaafd hoeft te worden. Dat krijg je denk ik met al dat flauwe geneuzel over noodwetten en dergelijke. En dat is onzin; niet tornen aan de huidige werking van de grondwet.
Maar ik heb het niet over het rapport of partijen. Het gaat mij om de mensen die op basis van een negatieve houding binnen een onderwerp claimen dat het zo belangrijk is dat we dan de grondwet maar even buitenspel moeten zetten.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 17:52 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ja, dat ben ik wel met je eens, maar zo wordt het in het rapport dus niet beoordeeld.
Als een plan in een verkiezingsprogramma staat van een democratische partij wat niet in lijn is met de huidige grondwetten of verdragen dan dient dat geïnterpreteerd te worden als dat men daar een andere interpretatie aan geeft of dat deze gewijzigd dienen worden.
Allemaal met de natte vinger en zo subjectief als maar wat.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 13:06 schreef Hexagon het volgende:
Uiteraard kun je wetten en verdragen aanpassen.
Maar het resultaat is volgens de advocaten nog steeds dat de rechtsstaat minder is dan die voorheen was.
Niet iedereen heeft de grondwet op zijn nachtkastje.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 18:10 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Maar ik heb het niet over het rapport of partijen. Het gaat mij om de mensen die op basis van een negatieve houding binnen een onderwerp claimen dat het zo belangrijk is dat we dan de grondwet maar even buitenspel moeten zetten.
Het blijft wel de basis waardoor jij bijvoorbeeld openlijk jouw mening of ideeën kunt spuien op een forum.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 18:28 schreef inslagenreuring het volgende:
Niet iedereen heeft de grondwet op zijn nachtkastje.
Dat is ook gewoon grotendeels een gedateerd boekwerk.
Daar zijn de meningen over verdeeld.quote:
Ik denk het niet.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 18:38 schreef matigeuser het volgende:
ik denk dat als je nu een referendum zou houden over stoppen immigratie ja of nee, dat meer dan 50% van de Nederlanders voor stoppen zou zijn.
Klopt. En volgens mij wil ook helemaal niemand daar iets aan veranderen.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 18:37 schreef golfer het volgende:
[..]
Het blijft wel de basis waardoor jij bijvoorbeeld openlijk jouw mening of ideeën kunt spuien op een forum.
Dat zou dan bijzonder dom zijn, want onze economie is al eeuwenlang grotendeels afhankelijk van migranten. Een bedrijf als ASML bestaat niet zonder migranten.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 18:38 schreef matigeuser het volgende:
[..]
Daar zijn de meningen over verdeeld.
Sterker nog, ik denk dat als je nu een referendum zou houden over stoppen immigratie ja of nee, dat meer dan 50% van de Nederlanders voor stoppen zou zijn.
Dus het is wel degelijk tijd om de oude verdragen eens af te stoffen en er opnieuw naar te kijken.
Vertel, hoe past artikel 23 daar precies in?quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 19:04 schreef Hexagon het volgende:
De rechtsstaat beschermt ons tegen potentaten die iedereen die ze niet leuk vinden willen marginaliseren of hun wil opleggen.
Ik begrijp dat de fans van dat soort sterke mannen hier zoiets maar lastig vinden.
Artikel 23 is eengoede bescherming tegen een staatsapparaat dat zijn propaganda via het onderwijs in kinderhoofdjes wil proppen.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 19:04 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Vertel, hoe past artikel 23 daar precies in?
quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 19:05 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Artikel 23 is eengoede bescherming tegen een staatsapparaat dat zijn propaganda via het onderwijs in kinderhoofdjes wil proppen.
Het is een artikel dat soms ingewikkeld isquote:Op dinsdag 21 oktober 2025 19:08 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]![]()
![]()
Wat, zoals aangeleerd krijgen dat je als vrouw ondergeschikt bent aan de man?
Dat je als homo niet deugt?
Dat je in een hellevuur eindigt als je niet doet wat 'god' wil?
Ah, zoals thans gebeurt op religieuze scholen? Waar je als homo of vrouw niet eens hoeft te solliciteren?quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 19:11 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het is een artikel dat soms ingewikkeld is
Maar het alternatief is de mogelijkheid dat een of ander kabinet al zijn eigen waarheden in schoolboekjes kan voorschrijven en lastige leraren kan ontslaan.
Eeuwenlang dit, eeuwenlang dat, migranten.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 19:03 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Dat zou dan bijzonder dom zijn, want onze economie is al eeuwenlang grotendeels afhankelijk van migranten. Een bedrijf als ASML bestaat niet zonder migranten.
Ja ik zei al dat de rechtsstaat soms ingewikkeld is.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 19:12 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ah, zoals thans gebeurt op religieuze scholen? Waar je als homo of vrouw niet eens hoeft te solliciteren?
Dialoog...quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 19:44 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja ik zei al dat de rechtsstaat soms ingewikkeld is.
Maar voor de reden waarom artikel 23 nog niet zo slecht is schijn je nog niet het minst begrip te willen opbrengen. Jouw gelijk is blijkbaar belangrijker dan een dialoog daarover.
Doe maar niet, dit...quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 19:03 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Dat zou dan bijzonder dom zijn, want onze economie is al eeuwenlang grotendeels afhankelijk van migranten. Een bedrijf als ASML bestaat niet zonder migranten.
Nou vooral de reden waarom artikel 23 ook zijn voordelen heeft, namelijk bescherming tegen autocratische bestuurders.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 19:45 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dialoog...
Welke dialoog?
Vertel: welke reden heb je precies om toe te staan dat de overheid onderwijs financiert dat vrouwenongelijkheid en intolerantie jegens LGBTQ promoot?
Oh, wat is die andere kant van het verhaal?quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 19:49 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou vooral de reden waarom artikel 23 ook zijn voordelen heeft, namelijk bescherming tegen autocratische bestuurders.
En er valt natuurlijk daarbinnen te praten wat mogelijk is om achterlijke denkbeelden te bestrijden. Maar dat vergt ook wel enig begrip voor de andere kant van het verhaal.
Wat ik al zeg. Dat onderwijs wordt beschermd tegen dubieuze inmenging vanuit de regering.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 19:50 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Oh, wat is die andere kant van het verhaal?
Ja, en wat dénk je dat deze dame over een wereld buiten het paradijs van Lukachenko meegekregen heeft?quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 19:51 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Wat ik al zeg. Dat onderwijs wordt beschermd tegen dubieuze inmenging vanuit de regering.
Verkeerde topicquote:Op dinsdag 21 oktober 2025 19:52 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, en wat dénk je dat deze dame over een wereld buiten het paradijs van Lukachenko meegekregen heeft?
Dubieuze inmenging vanuit kerk of moskee daarentegen...quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 19:51 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Wat ik al zeg. Dat onderwijs wordt beschermd tegen dubieuze inmenging vanuit de regering.
Mwa, die zitten er wel een heel stuk langer dan 40 jaar geleden hoorquote:Op dinsdag 21 oktober 2025 19:22 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Eeuwenlang dit, eeuwenlang dat, migranten.
Elke nationaliteit van de wereld zit tegenwoordig in Rotterdam. Dat in nog geen 40 jaar tijd.
Migratie en migranten zijn dan ook behoorlijke containerbegrippen.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 19:53 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Mwa, die zitten er wel een heel stuk langer dan 40 jaar geleden hoormigratie is een grote hap binnen de structuur van onze economie. Kun je helemaal niet opdoeken.
Zeker, maar dat waren ook andere vormen van migratie en zelfs daar zijn ook flinke fouten gemaakt. Denk aan de Molukkers die letterlijk in kampen zijn gepropt. Gastarbeiders die we in de stront hebben laten zakken, etc.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 19:53 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Mwa, die zitten er wel een heel stuk langer dan 40 jaar geleden hoormigratie is een grote hap binnen de structuur van onze economie. Kun je helemaal niet opdoeken.
Ook daar zijn grenzen aan.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 19:53 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dubieuze inmenging vanuit kerk of moskee daarentegen...
quote:vraag:mag een school onderwijzen dat homo's minderwaardig zijn
ChatGPT said:
Nee — absoluut niet.
Dat is in strijd met de Nederlandse wet, ook als een school zich beroept op de vrijheid van onderwijs (artikel 23 Grondwet).
Laten we even precies uit elkaar halen waar de grens ligt tussen religieuze overtuiging en discriminatie:
⚖️ 1. Vrijheid van onderwijs ≠ vrijheid om te discrimineren
Artikel 23 Grondwet geeft scholen ruimte om onderwijs te geven vanuit een levensbeschouwelijke of religieuze identiteit, maar die vrijheid wordt begrensd door andere grondrechten, zoals:
Artikel 1 Grondwet – gelijkheidsbeginsel en verbod op discriminatie;
Wet op het primair/voortgezet onderwijs – scholen moeten veilig en inclusief onderwijs bieden;
Burgerschapswet (2021) – scholen moeten respect voor democratische waarden en mensenrechten bevorderen.
Dat betekent:
Een school mag vanuit geloof uitleggen dat het huwelijk volgens hun religie een man-vrouwverbond is, maar
zij mag nooit onderwijzen of impliceren dat homoseksuele mensen minder waard zijn, zondig zijn als persoon, of niet gelijkwaardig aan anderen.
🧩 2. Juridische en inspectiepraktijk
De Onderwijsinspectie ziet hier streng op toe.
Als een school:
negatieve uitspraken over LHBTI-personen in het lesmateriaal heeft,
of een onveilig klimaat creëert voor LHBTI-leerlingen,
dan kan de Inspectie:
een herstelopdracht geven;
of (in ernstige gevallen) bekostiging stopzetten of het bestuur ter verantwoording roepen.
Er zijn ook voorbeelden waar de Inspectie scholen heeft aangesproken op anti-homoseksuele lesstof of onveilige geloofsopvattingen in het curriculum (o.a. bij streng-christelijke en islamitische scholen).
🏫 3. Wat wél mag
Een religieuze school mag:
haar morele visie op huwelijk en seksualiteit onderwijzen,
zolang dat gebeurt met respect voor menselijke waardigheid en zonder leerlingen te veroordelen.
De wet verlangt expliciet dat leerlingen leren:
“om te gaan met verschillen in overtuigingen, levensovertuiging, seksuele oriëntatie en genderidentiteit.”
(Wet op het voortgezet onderwijs, artikel 17 lid 2; Wet burgerschapsonderwijs 2021)
✅ Samengevat
Situatie Toegestaan? Toelichting
Religieuze visie onderwijzen (bijv. huwelijk man-vrouw) ✅ Ja, mits met respect
Lesstof die zegt dat homo’s minderwaardig zijn 🚫 Nee, dat is discriminatie
Lesklimaat waarin LHBTI-leerlingen zich onveilig voelen 🚫 Nee, Inspectie kan ingrijpen
Onderwijs over respect voor LHBTI-rechten en diversiteit ✅ Verplicht onder burgerschapswet
Kort gezegd:
Vrijheid van onderwijs stopt waar de gelijkwaardigheid van mensen wordt ontkend.
Volgens mij niet. Het probleem zit ‘m juist in het deel van de mensen wat een asielzoeker ziet als een migrant, maar ook een statushouder, en een derde generatie Marokkaanse-Nederlander etc etc. Maar het is vrij makkelijk te definiëren in verschillende sectoren. Een statement als “stoppen met migratie” is daarom ook zo ontzettend lachwekkend.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 19:56 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Migratie en migranten zijn dan ook behoorlijke containerbegrippen.
Maar dan heb je het over de manier waarop migratie (in het verleden) is geregeld. Dat is de discussie niet.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 19:57 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Zeker, maar dat waren ook andere vormen van migratie en zelfs daar zijn ook flinke fouten gemaakt. Denk aan de Molukkers die letterlijk in kampen zijn gepropt. Gastarbeiders die we in de stront hebben laten zakken, etc.
Die twee gaan natuurlijk hand in hand.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 20:02 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Maar dan heb je het over de manier waarop migratie (in het verleden) is geregeld. Dat is de discussie niet.
Welke 2?quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 20:06 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Die twee gaan natuurlijk hand in hand.
Als je chatgpt gebruikt en het wil hebben over zuiver argumenteren, zou ik vooral even heel stil in een hoekje gaan zittenquote:
Het is niet meer dan een hulpmiddel. Vertel eens wat er onwaar is aan wat er staat?quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 20:38 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Als je chatgpt gebruikt en het wil hebben over zuiver argumenteren, zou ik vooral even heel stil in een hoekje gaan zitten
Vooral de laatste zin is precies waar het om draait.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 19:57 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ook daar zijn grenzen aan.
ChatGPT maakt het duidelijker
[..]
Heeft haagse insider ook nog een naam? Iemand die anoniem iets zegt op Twitter hoeft niemand serieus te nemen.quote:
Ad (no) hominem.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 21:01 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Heeft haagse insider ook nog een naam? Iemand die anoniem iets zegt op Twitter hoeft niemand serieus te nemen.
Zeker is die vrijheid er en die moet ook blijven, maar het behelst ook de vrijwaring van godsdienst. En juist jonge beïnvloedbare kinderen verdienen het hiervan (gedeeltelijk) gevrijwaard te worden.quote:Op maandag 20 oktober 2025 22:48 schreef golfer het volgende:
Gelukkig heeft Nederland een grondwet waar in artikel 2 staat dat er vrijheid van godsdienst is.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |