-----------------------quote:Nederlandse Orde van Advocaten: overgrote meerderheid partijen heeft plannen die in strijd zijn met rechtsstaat
Twaalf van de vijftien partijen in de Tweede Kamer hebben plannen die indruisen tegen de rechtsstaat. Dat concludeert de Nederlandse Orde van Advocaten (NOvA) na het doorlichten van de verkiezingsprogramma's. De PVV en Forum voor Democratie (FVD) spannen de kroon. In zeker 30 gevallen zijn plannen van deze partijen onrechtsstatelijk, stelt een onafhankelijke commissie van de beroepsorganisatie voor advocaten.
Zo wil de PVV een verbod op islamitisch onderwijs en de BBB een verbod op het oprichten van nieuwe islamitische scholen, wat in strijd is met het discriminatieverbod en de vrijheid van onderwijs. De PVV, FVD en JA21 willen een totale asielstop, wat volgens de NOvA in strijd is met internationale verdragen die voorschrijven dat asielzoekers niet mogen worden teruggestuurd naar een land waar ze mogelijk gevaar lopen.
Het standpunt van NSC en VVD dat de opvang voor overlastgevende asielzoekers moet worden versoberd, is volgens de advocaten ook niet in lijn met internationale afspraken. GroenLinks-PvdA, Volt en de Partij voor de Dieren hebben volgens de NOvA geen voorstellen gedaan die in strijd zijn met de rechtsstaat.
De NOvA heeft naast rode ook gele vlaggen uitgedeeld voor plannen die een risico vormen voor de rechtsstaat. Alle partijen hebben minstens één gele vlag gekregen. FVD kreeg de meeste gele vlaggen (18), terwijl Denk en D66 er allebei één hebben.
'Zorgelijke ontwikkeling'
De NOvA spreekt van een zorgelijke ontwikkeling. In ruim tien jaar is het aantal partijen dat plannen heeft die indruisen tegen de rechtsstaat, flink toegenomen. In 2012 werden de verkiezingsprogramma's voor het eerst doorgelicht en hadden slechts twee partijen volgens de advocatenorde onrechtsstatelijke plannen.
'Trots op plannen'
VVD-leider Yesilgöz zegt tegen nieuwszender BNR dat ze juist "trots" is op de plannen die door de NOvA als onrechtsstatelijk worden gezien. Op X schrijft de VVD-leider dat plannen om criminelen steviger aan te pakken en het Nederlanderschap afpakken na een veroordeling voor een terroristisch misdrijf zijn bedoeld om "op te komen voor onze veiligheid en vrije rechtsstaat". "Dat je de wet wil wijzigen betekent niet dat je tegen de rechtsstaat in gaat."
https://nos.nl/liveblog/2(...)r-is-ruimte-voor-nsc
Ik dacht dat je zo enorm tegen het zwaar vergroter van het defensiebudget was en tegen het geven van wapens en geld aan Oekraïne. Waarom dan geen stem voor Vrede voor de Dieren?quote:Op maandag 20 oktober 2025 16:13 schreef Starhopper het volgende:
[..]
-----------------------
Bizar dat 12 van de 15 partijen plannen hebben die tegen de rechtsstaat ingaanIk ben echt trots dat mijn PvdD daar niet tussen zit
Vind het wel super zorgwekkend dat dit blijkbaar normaal begint te worden? Maar dat de PVV en FVD de kroon spannen verbaast me dan weer totaal niet
Omdat alles en dan ook alles aan "hem" nep is. Tijd om in te grijpen.quote:Op maandag 20 oktober 2025 16:24 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Ik dacht dat je zo enorm tegen het zwaar vergroter van het defensiebudget was en tegen het geven van wapens en geld aan Oekraïne. Waarom dan geen stem voor Vrede voor de Dieren?
Daar ben ik niet op tegen.quote:Op maandag 20 oktober 2025 16:24 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Ik dacht dat je zo enorm tegen het zwaar vergroter van het defensiebudget was en tegen het geven van wapens en geld aan Oekraïne. Waarom dan geen stem voor Vrede voor de Dieren?
Tot het grappig is, in jouw ogen, dan opeens weer wel.quote:
Je hebt daar in elk geval meer mee dan met het huidige PvdD. Tevens een goede motivatie voor de PvdD om de volgende keer meer pacifistische standpunten in te nemen.quote:
PvdD heeft zijn volledige imago verpest door die knettergekke defensie uitgaven.quote:Op maandag 20 oktober 2025 16:24 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Tja, het zijn dan ook dissidenten van de PvdD. Maar ik hoef me daar toch niet in te verdiepen want ik weet al op wie ik ga stemmen en dat zijn zeker geen PvdD of VvdD.quote:Op maandag 20 oktober 2025 16:29 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
PvdD heeft zijn volledige imago verpest door die knettergekke defensie uitgaven.
Maar Vrede voor Dieren is nog knettergekker. Dacht dat het een pacifistische PvdD zou zijn, maar die partij is echt door en door knettergek.
Esther Ouwehand oogt ook niet helemaal 100. Zit zeker aan dezelfde drugs als Elon.quote:Op maandag 20 oktober 2025 16:29 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
PvdD heeft zijn volledige imago verpest door die knettergekke defensie uitgaven.
Maar Vrede voor Dieren is nog knettergekker. Dacht dat het een pacifistische PvdD zou zijn, maar die partij is echt door en door knettergek.
Nooit!!!quote:Op maandag 20 oktober 2025 16:47 schreef Jahr00n het volgende:
Soms moeten we gewoon de rechtsstaat maar even aan de kant zetten in landsbelang. Dit om de tientallen crisissen op te lossen.
Dit wil de EU zelf toch ook?quote:Externalisering Asielprocedures: Het alleen buiten de EU in behandeling nemen van asielaanvragen (CDA, FvD) wordt ook als strijdig met het beginsel van non-refoulement beoordeeld.
Nee, we moeten gewoon weer de rechtsstaat zien voor wat die is en al die figuren die doen alsof ze met hun pretstudie van 4 jaar na een uiterst moeizaam VWO diploma met de goddelijke wijsheid bekleed zijn weer terug in hun hok schoppen.quote:Op maandag 20 oktober 2025 16:47 schreef Jahr00n het volgende:
Soms moeten we gewoon de rechtsstaat maar even aan de kant zetten in landsbelang. Dit om de tientallen crisissen op te lossen.
Dit geeft wel heel erg "elk rondje is anders" vibes.quote:Op maandag 20 oktober 2025 16:45 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Esther Ouwehand oogt ook niet helemaal 100. Zit zeker aan dezelfde drugs als Elon.
[ x ]
Regel 1 in een gezonde democratie is dat je dat nooit doet. In geen enkele vorm of situatie. Aan de hand van noodwetgeving kun je zaken anders aanpakken, maar dat is inmiddels al zo vaak verkeerd gebruikt door de populisten dat je die ook wel kunt vergeten.quote:Op maandag 20 oktober 2025 16:47 schreef Jahr00n het volgende:
Soms moeten we gewoon de rechtsstaat maar even aan de kant zetten in landsbelang.
mee eens wel. de rechtsstaat mag niet zo heilig zijn dat het noodzakelijke hervormingen blokkeert.quote:Op maandag 20 oktober 2025 16:47 schreef Jahr00n het volgende:
Ik denk dat dit ketamine is. Uiterlijke tekenen zijn een glazige blik, starende ogen, rare grimassen en schokkerige bewegingen.quote:Op maandag 20 oktober 2025 17:24 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Dit geeft wel heel erg "elk rondje is anders" vibes.![]()
Klaarblijkelijk past coke of pep snuiven wel gewoon binnen de ethiek van deze figuren.
Ik denk dat je mensen niet zomaar van drugsgebruik moet betichten.quote:Op maandag 20 oktober 2025 17:35 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Ik denk dat dit ketamine is. Uiterlijke tekenen zijn een glazige blik, starende ogen, rare grimassen en schokkerige bewegingen.
Dit gaat over veiligheid in de bouw zodat mensen elkaar kunnen waarschuwen als het fout gaat. Gelukkig kan iedereen tegenwoordig Pools, Bulgaars en Sloveens.quote:Op maandag 20 oktober 2025 16:21 schreef Mikeytt het volgende:
Die ene rode van de SP is overigens wel erg ruim uit z'n verband getrokken
[ afbeelding ]
Gewoon de rechtsstaat maar even aan de kant zetten…quote:Op maandag 20 oktober 2025 16:47 schreef Jahr00n het volgende:
quote:PVV
De commissie signaleert dat het opleggen van minimumstraffen en het in bepaalde gevallen onmogelijk maken van taakstraffen rechtsstatelijk onjuist is. Op deze wijze beperkt de wetgever de rechter in zijn beoordelingsvrijheid, hetgeen spanning kan opleveren met het in onze constitutie gehuldigde principe van de trias politica. Ook het aan de digitale schandpaal nagelen van daders van gewelds – en zedenmisdrijven, zoals voorgestaan op pagina 14, roept rechtsstatelijk vraagtekens op.
FVD
Het standpunt ‘wij zijn tegen toetsing aan grondrechten, in elke vorm’ betekent een aantasting van de rechtsstaat, aangezien de rechtsstaat juist op rondrechten is geschraagd.
Het door Forum voorgestane verbod van LGBT+ - propaganda op de publieke omroep (pagina 18) is in strijd met de vrijheid van meningsuiting en laat zich ook niet rijmen met de tevens door Forum gepropageerde anti-censuurwet (pagina 25).
BBB
De door de BBB op pagina 90 van het verkiezingsprogramma voorgestane wijziging van artikel 3: 305a BW, waardoor maatschappelijke (algemeen belang) organisaties de toegang tot de rechter wordt ontzegd, staat een effectieve toegang tot een onafhankelijke en onpartijdige rechter in de weg en dient ook niet de toetsbaarheid van overheidshandelen, dat een ander wezenlijk uitgangspunt voor de rechtsstaat vormt
Wappiepartij met nauwelijks zetels wil wappiedingen doen.quote:Op maandag 20 oktober 2025 17:55 schreef Akathisia het volgende:
Die internationale verdragen zelf gaan in tegen de rechtsstaat. Maar ook als je het niet zo ziet: FvD wil deze gewoon opzeggen dus daarmee verdwijnt dit 'probleem' gewoon.
Nou, vertel eens op welke punten de rechtsstaat niet meer van deze tijd zou zijn, en herzien zou moeten worden.quote:Op maandag 20 oktober 2025 18:00 schreef Saekerhett het volgende:
Misschien is de rechtsstaat niet meer van deze tijd en misschien moet de rechtsstaat wel herzien worden. Als iets niet meer werkt of achterhaald is, passen we dat normaal gesproken aan toch? Anders zat je nu nog steeds met een waxinelichtje naar de tv te kijken.
Nou, bijvoorbeeld de vrijheid van onderwijs. We zijn hier in Nederland en ik vind dat islamitisch onderwijs niet in onze cultuur hoort en een potentieel gevaar is voor radicalisering. En ik vind dat er een totale asielstop moet komen, want Nederland is vol. Ik wil graag dat onze kinderen later ook gemakkelijk aan een betaalbaar huis kunnen komen en dat die niet worden ingepikt door criminele gelukszoekers uit Verwardistan.quote:Op maandag 20 oktober 2025 18:04 schreef OllieA het volgende:
[..]
Nou, vertel eens op welke punten de rechtsstaat niet meer van deze tijd zou zijn, en herzien zou moeten worden.
Gelukkig is er nog een meerderheid in Nederland die het allemaal niet zoals jij vinden en de rechtstaat behouden willen zonder verboden op godsdiensten en zonder waanbeelden over huizen inpikkende buitenlanders.quote:Op maandag 20 oktober 2025 21:28 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Nou, bijvoorbeeld de vrijheid van onderwijs. We zijn hier in Nederland en ik vind dat islamitisch onderwijs niet in onze cultuur hoort en een potentieel gevaar is voor radicalisering. En ik vind dat er een totale asielstop moet komen, want Nederland is vol. Ik wil graag dat onze kinderen later ook gemakkelijk aan een betaalbaar huis kunnen komen en dat die niet worden ingepikt door criminele gelukszoekers uit Verwardistan.
Daar, heb je er twee.
Nou ja, als ik mag kiezen of kinderen op de kleuterschool al met hun my little bible leren dat God goed is en er geen andere weg is dan de weg van de heer of dat we scholen neutraal houden en verbieden om een voorkeur op te leggen aan kinderen die niet beter weten en hier zelf nog geen keuze in kunnen maken, dan zou ik wel weten wat mij beter in de oren klinkt.quote:Op maandag 20 oktober 2025 22:17 schreef golfer het volgende:
[..]
Gelukkig is er nog een meerderheid in Nederland die het allemaal niet zoals jij vinden en de rechtstaat behouden willen zonder verboden op godsdiensten en zonder waanbeelden over huizen inpikkende buitenlanders.
Het zijn allemaal geïndoctrineerde die toevallig op dezelfde politieke oriëntatie zitten als de gevestigde orde.quote:Op maandag 20 oktober 2025 22:38 schreef timmmmm het volgende:
We hebben toch met zijn allen ooit de wet gemaakt? Waarom doen we dan zo hysterisch over plannen die tegen de wet zijn?
Als we daar allemaal op stemmen, dan gaan we dat gewoon maken. Dan hebben we nieuwe plannen gemaakt en zijn de oude plannen onrechtstatelijk.
Gaan we hier boos doen over onrechtstatelijkheid, maar als we als maatschappij de vrijheid van onderwijs willen veranderen interesseert het me niets dat er wat mensen roepen dat dit onrechtstatelijk is. Voeren we de wijziging in. In de toekomst vinden we het dan bizar dat iedere gek zijn eigen school op mag richten en kinderen van 3 af aan mogen indoctrineren met een bepaald gedachtegoed.
Ga lekker stemmen volgende week en kijk dan welke plannen je goed vindt en welke plannen je slecht vindt. Maar ik vind het een gotspe dat we per definitie tegen nieuwe wetten en wetswijzigingen zijn omdat ze tegen de wet zijn.
Vrijheid van godsdienst en religieus onderwijs zijn wat mij betreft twee verschillende dingen.quote:Op maandag 20 oktober 2025 22:48 schreef golfer het volgende:
Gelukkig heeft Nederland een grondwet waar in artikel 2 staat dat er vrijheid van godsdienst is.
Ook dat staat in onze grondwet.quote:Op maandag 20 oktober 2025 23:32 schreef Cockwhale het volgende:
Vrijheid van godsdienst en religieus onderwijs zijn wat mij betreft twee verschillende dingen.
Dat is eigenlijk al heel lang duidelijkk. FVD wil een compleet andere koers varen en botst daardoor regelmatig met bestaande wetten en regels. Vooral op het gebied van migratie willen ze ingrijpende veranderingen doorvoerendie haaks staan op de huidige rechtsstatelijke grenzen. Het is dus niet verrassend dat een commisssie dat zo beoordeelt.quote:Op maandag 20 oktober 2025 16:13 schreef Starhopper het volgende:
[..]
-----------------------
Bizar dat 12 van de 15 partijen plannen hebben die tegen de rechtsstaat ingaanIk ben echt trots dat mijn PvdD daar niet tussen zit
Vind het wel super zorgwekkend dat dit blijkbaar normaal begint te worden? Maar dat de PVV en FVD de kroon spannen verbaast me dan weer totaal niet
Doch dat is wat anders dan vrijheid die godsdienst te mogen misbruiken op jonge kindertjes door hen met de facto vergif mentaal te beschadigen.quote:Op maandag 20 oktober 2025 22:48 schreef golfer het volgende:
Gelukkig heeft Nederland een grondwet waar in artikel 2 staat dat er vrijheid van godsdienst is.
Top, maar artikel 23 is dus in de huidige vorm helemaal kut.quote:Op maandag 20 oktober 2025 23:37 schreef golfer het volgende:
[..]
Ook dat staat in onze grondwet.
Artikel 23
Dat misbruiken is een mening. Maar niet grondwettelijk of rechtsgrondelijk.quote:Op maandag 20 oktober 2025 23:41 schreef ludovico het volgende:
Doch dat is wat anders dan vrijheid die godsdienst te mogen misbruiken op jonge kindertjes door hen met de facto vergif mentaal te beschadigen.
Dus, weg ermee?quote:
Niemand verbiedt jou een (foute)mening te hebben. Ook dat is rechtstatelijk vastgelegd.quote:Op maandag 20 oktober 2025 23:42 schreef ludovico het volgende:
Top, maar artikel 23 is dus in de huidige vorm helemaal kut.
Mij die mening verbieden is onrechtsstatelijk.
Nee hoor. In Nederland mag je een afwijkende mening hebben.quote:
Nee artikel 23 GW aanpassen zodat religieus onderwijs weg is uit dit land?quote:Op maandag 20 oktober 2025 23:47 schreef golfer het volgende:
[..]
Nee hoor. In Nederland mag je een afwijkende mening hebben.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |