Vanuit de oppositie is het goed scoren, vraag Wilders maar.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 00:03 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Pechtold heeft D66 toch meer dan 10 jaar met succes geleid. Vanuit een hopeloze positie naar flinke overwinningen.
Zijn politieke einde was vrij lelijk. Maar ik vergeet de goede jaren niet.
Niet per se. De SP bakt er al jaren niks van in de oppositie.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 00:05 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Vanuit de oppositie is het goed scoren, vraag Wilders maar.
Nah, dat was dom, zou Maxima zeggen. Heel VVD en het CDA stikt van dat soort affaires, kun jij een partij opnoemen waar niks van dit soort zaken aan kleeft?quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 00:06 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Wat ik me nog het meest herinner van Pechtold was de affaire rondom de schenking van een appartement door een bevriende Canadese diplomaat. Pechtold had verzuimd om die schenking te melden aan het geschenkenregister van de Tweede Kamer omdat hij het als een privé zaak zag. Binnen D66 werd daar niet zo zwaar aan getild en werd deze affaire met de mantel der liefde bedekt.
Ook dat.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 00:03 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Sowieso dien je in de gemeenteraad een ander belang dan in de Tweede Kamer.
Ik heb ook het idee gekregen dat ze bij Nieuwsuur vooral de partijen die in de lift zitten hard aanpakken.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 00:10 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Ook dat.
Kwam vooral een beetje over alsof Nieuwsuur moeite had om wat te vinden, men ging ook wel redelijk ver terug in de tijd om Jetten met allerlei prestaties van voormalige D66-ministers te confronteren.
Dat heb je heel juist gezien.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 00:08 schreef Hexagon het volgende:
In die jaren is D66 als het ware heruitgevonden tot een partij die het daarvoor nooit was.
Caroline zou zeggen, tja, we zitten in de regering, dan moet je consessies doen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 00:12 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Dat heb je heel juist gezien.
Vroeger was D66 de partij die de burger meer inspraak wilde geven in het bestuur van het land door zaken als gekozen burgemeesters, gekozen minister-president, en vooral het referendum. Daar hoor je ze tegenwoordig nooit meer over.
In de jaren waarin Pechtold partijleider was, is D66 gedegenereerd tot de partij die het raadgevend referendum heeft afgeschaft, zonder dat er iets beters voor in de plaats kwam.
Het raadgevend referendum was een probeersel van D66 zelf. Maar het is zoiets als communisme. Op papier leuk, in de praktijk een drama.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 00:12 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Vroeger was D66 de partij die de burger meer inspraak wilde geven in het bestuur van het land door zaken als gekozen burgemeesters, gekozen minister-president, en vooral het referendum. Daar hoor je ze tegenwoordig nooit meer over.
In de jaren waarin Pechtold partijleider was, is D66 gedegenereerd tot de partij die het raadgevend referendum heeft afgeschaft, zonder dat er iets beters voor in de plaats kwam.
Ik vind het afschaffen van het raadgevend referendum wel positief. Neem nou de Brexit, wat ook zo'n mooi raadgevend referendum was. Politici voelen zich dan gedwongen die "raad" op te volgen, maar het is volstrekt niet helder wat die raad dan precies behelst. Welke van de 20 smaken Brexit moet er dan wel opgeserveerd worden?!quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 00:12 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Meewaaien met alle winden is dan weer het andere uiterste.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 00:15 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het raadgevend referendum was een probeersel van D66 zelf. Maar het is zoiets als communisme. Op papier leuk, in de praktijk een drama.
Maar heel fijn dat de partij ook bereid is zijn eigen troep op te ruimen.
Bij andere partijen gebeuren dat soort affaires ook , dat kamerleden niet alle geschenken die ze krijgen aanmelden in het geschenkenregister of niet al hun neveninkomsten opgeven. Daarom vond ik het een paar jaar geleden zo onverteerbaar hypocriet dat Thierry Baudet wel voor een week de mond gesnoerd werd en niet aan debatten mocht deelnemen omdat hij niet al zijn neveninkomsten opgaf.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 00:08 schreef Firuze60 het volgende:
Nah, dat was dom, zou Maxima zeggen. Heel VVD en het CDA stikt van dat soort affaires, kun jij een partij opnoemen waar niks van dit soort zaken aan kleeft?
Je kan toch moeilijk zeggen dat referenda een groot succes zijn gebleken.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 00:16 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Meewaaien met alle winden is dan weer het andere uiterste.
Het was wel een van de kroonjuwelen die ze opgaven.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 00:17 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Je kan toch moeilijk zeggen dat referenda een groot succes zijn gebleken.
Ja, vast. Maar bijna geen enkele partij vind nog hetzelfde als wat ze in 1966 vonden. De zogenaamde schuivende panelen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 00:20 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Het was wel een van de kroonjuwelen die ze opgaven.
Huh? Daar lag wel iets meer aan ten grondslag dan dat.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 00:17 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Bij andere partijen gebeuren dat soort affaires ook , dat kamerleden niet alle geschenken die ze krijgen aanmelden in het geschenkenregister of niet al hun neveninkomsten opgeven. Daarom vond ik het een paar jaar geleden zo onverteerbaar hypocriet dat Thierry Baudet wel voor een week de mond gesnoerd werd en niet aan debatten mocht deelnemen omdat hij niet al zijn neveninkomsten opgaf.
Natuurlijk was dat raadgevend referendum niet ideaal, maar het gaat me veel te ver om het een drama te noemen. Maar ik begrijp best dat ze het bij D66 een drama vonden, want de resultaten van de raadgevende referenda waren niet zoals D66 die graag had gezien.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 00:15 schreef Hexagon het volgende:
Het raadgevend referendum was een probeersel van D66 zelf. Maar het is zoiets als communisme. Op papier leuk, in de praktijk een drama.
Maar heel fijn dat de partij ook bereid is zijn eigen troep op te ruimen.
Nee, daarom meer onderwijs!quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 00:22 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Natuurlijk was dat raadgevend referendum niet ideaal, maar het gaat me veel te ver om het een drama te noemen. Maar ik begrijp best dat ze het bij D66 een drama vonden, want de resultaten van de raadgevende referenda waren niet zoals D66 die graag had gezien.
Mensen gaven de grootst mogelijke onzinredenen om tegen te stemmen. De SP riep zelfs op om tegen te stemmen met als doel de regering te saboteren.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 00:22 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Natuurlijk was dat raadgevend referendum niet ideaal, maar het gaat me veel te ver om het een drama te noemen. Maar ik begrijp best dat ze het bij D66 een drama vonden, want de resultaten van de raadgevende referenda waren niet zoals D66 die graag had gezien.
Zie de UK, de helft heeft spijt van stemmen voor de Brexit.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 00:25 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Mensen gaven de grootst mogelijke onzinredenen om tegen te stemmen. De SP riep zelfs op om tegen te stemmen met als doel de regering te saboteren.
Het is leuk op papier. Maar in de praktijk iets dat kwaadaardige politici te gemakkelijk met leugens kunnen manipuleren.
Als je een referendum alleen een succes vindt als het resultaat jou bevalt, dan kan ik me voorstellen dat je referenda geen succes vindt.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 00:17 schreef Hexagon het volgende:
Je kan toch moeilijk zeggen dat referenda een groot succes zijn gebleken.
Inderdaad, maar terugdraaien kan dan ook niet meer als het resultaat slecht uitpakt.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 00:27 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Zie de UK, de helft heeft spijt van stemmen voor de Brexit.
Referenda zouden werken in een land zonder populisme.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 00:27 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Als je een referendum alleen een succes vindt als het resultaat jou bevalt, dan kan ik me voorstellen dat je referenda geen succes vindt.
Populisten zijn geen oorzaak van een probleem maar een symptoom. Populisten krijgen alleen kans als mensen toch al geen vertrouwen in de politiek meer hebben.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 00:30 schreef Hexagon het volgende:
Referenda zouden werken in een land zonder populisme.
Helaas hebben we populisten die met tig leugens het verpest hebben. Jammer maar helaas.
En dan gaan we de boel maar vandaliseren. Lekker bezig johquote:Op vrijdag 17 oktober 2025 00:32 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Populisten zijn geen oorzaak van een probleem maar een symptoom. Populisten krijgen alleen kans als mensen toch al geen vertrouwen in de politiek meer hebben.
Toen de onderhandelingen over de Brexit nog liepen, waren er op een gegeven moment verkiezingen in het Verenigd Koninkrijk.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 00:27 schreef Firuze60 het volgende:
Zie de UK, de helft heeft spijt van stemmen voor de Brexit.
Ja, als je als individu continu tegen allerlei onzinnige overheidsregeltjes aanloopt dan word je pissig. Het enige dat je dan kan doen is zelf in de politiek gaan.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 00:32 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Populisten zijn geen oorzaak van een probleem maar een symptoom. Populisten krijgen alleen kans als mensen toch al geen vertrouwen in de politiek meer hebben.
En nu spijt, want het gaat nog beroerder dan daarvoor. (voor de gewone modale Brit)quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 00:36 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Toen de onderhandelingen over de Brexit nog liepen, waren er op een gegeven moment verkiezingen in het Verenigd Koninkrijk.
Conservative voerde campagne met de leuze "Get Brexit Done" en won de verkiezingen.
Liberal Democrats voerden campagne met de leuze "Revoke and Remain" en kregen een pak slaag van de kiezers.
De Britten hebben de Brexit echt wel gewild.
Nouja je kan vinden dat de huidige politici het slecht doen. Dat mag.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 00:36 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ja, als je als individu continu tegen allerlei onzinnige overheidsregeltjes aanloopt dan word je pissig. Het enige dat je dan kan doen is zelf in de politiek gaan.
Iets dat al kapot is kun je niet vandaliseren.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 00:34 schreef Hexagon het volgende:
En dan gaan we de boel maar vandaliseren. Lekker bezig joh
Jawel hoor, als je ons land vergelijkt met Venezuela bijvoorbeeld, dan valt er nog veel te vandaliseren in Nederland.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 00:40 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Iets dat al kapot is kun je niet vandaliseren.
Momenteel heeft minder dan 10 procent van de mensen nog vertrouwen in de politiek. Dat betekent dus dat misschien wel de helft of nog meer van de kiezers die niet op populisten stemmen, ook al geen vertrouwen in de politiek hebben. Ik vind het verbijsterend dat politici zich daar zo weinig zorgen over maken en dat hier zo weinig politieke discussie over is.
Maar niemand wist wat de Brexit precies moest zijn, alleen dat ze voor "Brexit" hadden gestemd en het dus logisch was dat er "Brexit" moest komen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 00:36 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Toen de onderhandelingen over de Brexit nog liepen, waren er op een gegeven moment verkiezingen in het Verenigd Koninkrijk.
Conservative voerde campagne met de leuze "Get Brexit Done" en won de verkiezingen.
Liberal Democrats voerden campagne met de leuze "Revoke and Remain" en kregen een pak slaag van de kiezers.
De Britten hebben de Brexit echt wel gewild.
Dat de PVV nog steeds hoog scoort in de opiniepeilingen nadat ze in de regering hebben gezeten en niets voor elkaar hebben gekregen, is voor mij ook onbegrijpelijk.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 00:42 schreef Hexagon het volgende:
Jawel hoor, als je ons land vergelijkt met Venezuela bijvoorbeeld, dan valt er nog veel te vandaliseren in Nederland.
Verder kiest de kiezer zelf voor populistische stoethaspels die niks voor elkaar krijgen. Dus wellicht ook eens bij zichzelf te rade gaan hoe het komt dat er niks ten goede wil veranderen.
Corona liet zien hoe ongelooflijk incompetent en repressief een overheid kan worden zonder daar nadien ook maar enige verantwoording over hoeven af te leggen. Let wel: fouten en blunders worden er tijdens crises altijd gemaakt, maar het bizarre gemak waarmee persoonlijke vrijheden terzijde werden geschoven en geld onrechtmatig uitgegeven werd is ongekend. En dan zat Nederland nog in de redelijk gematigde hoek.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 02:16 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Overigens zal ik van mijn levensdagen nooit vergeten dat D66 tijdens de pandemie als bijna geen andere partij voorstander was van een 2G beleid, waarbij ongevaccineerden dus in hoge mate van deelname aan de maatschappij zouden worden uitgesloten. D66 bleef voorstander van 2G ook toen een wetenschappelijk rapport van TU Delft tegen invoering van 2G adviseerde.
Caroline moet haar plaats eens kennen, met haar handvol zeteltjes en in de min in de peiling, en niet - samen met Mona - doen alsof ze de redders van het vaderland zijn...quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 00:14 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Caroline zou zeggen, tja, we zitten in de regering, dan moet je consessies doen.
Ja, prima toch? 9 partijen die op de voor hun achterban belangrijke onderwerpen een signaalfunctie hebben en een stem geven aan minderheden in het land. Natuurlijk zouden het eigenlijk partijen met 5-8 zetels moeten zijn omdat we de Kamer in dit land veel te klein hebben gemaakt (ga minstens naar 250 zetels), dat zou het voor die partijen net wat werkbaarder maken.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 01:56 schreef kladderadatsch het volgende:
Sjeezzz, we hebben inmiddels dus gewoon 10 partijen die minder dan 5 zetels in de peilingen hebben! Nou ja, 9 eigenlijk want NSC is na de verkiezingen wel weg, maar dan nog.
Dit stuk probeert het een en ander te verklaren.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 00:42 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Jawel hoor, als je ons land vergelijkt met Venezuela bijvoorbeeld, dan valt er nog veel te vandaliseren in Nederland.
Verder kiest de kiezer zelf voor populistische stoethaspels die niks voor elkaar krijgen. Dus wellicht ook eens bij zichzelf te rade gaan hoe het komt dat er niks ten goede wil veranderen.
Daar is juist veel politieke discussie over, alle partijen benoemen het geregeld. CDA haar hele campagne is er op gebaseerd (een persoonscampagne rondom een betrouwbaar figuur en verder zo min mogelijk beloven zodat je geen dingen zegt die je niet waar kunt maken). Maar wat kun je er aan doen? Je ziet al minder grote beloftes langs komen deze campagne, dus geen beloftes die gebroken worden (alleen Yeşilgöz heeft dat nog niet begrepen). Je ziet dat Timmermans, Bontenbal, Jetten en Yeşilgöz elkaar heel proberen te houden. En verder kun je alleen maar proberen de komende periode beleid uit te zetten wat wel werkt om zo het vertrouwen terug te winnen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 00:40 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Iets dat al kapot is kun je niet vandaliseren.
Momenteel heeft minder dan 10 procent van de mensen nog vertrouwen in de politiek. Dat betekent dus dat misschien wel de helft of nog meer van de kiezers die niet op populisten stemmen, ook al geen vertrouwen in de politiek hebben. Ik vind het verbijsterend dat politici zich daar zo weinig zorgen over maken en dat hier zo weinig politieke discussie over is.
Dit was een van de redenen voor mij om niet op ze te stemmen twee jaar terug. Het hele vaccinatie’drang’beleid was een doorn in het oog. Niet omdat ik tegen vaccinaties ben, maar juist omdat ik het zelfbeschikkingsrecht zo belangrijk vind en D66 dé partij was die zich daar altijd hard voor maakte.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 02:16 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Overigens zal ik van mijn levensdagen nooit vergeten dat D66 tijdens de pandemie als bijna geen andere partij voorstander was van een 2G beleid, waarbij ongevaccineerden dus in hoge mate van deelname aan de maatschappij zouden worden uitgesloten. D66 bleef voorstander van 2G ook toen een wetenschappelijk rapport van TU Delft tegen invoering van 2G adviseerde.
Ik schipper bij hen altijd tussen 'zitten best goede ideeën tussen' en 'erg gericht op mensen die de wind mee hebben'.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 07:59 schreef KareldeStoute het volgende:
Ook wel gezellig dat de D66-haat weer helemaal terug is na een goede peiling
Ik neem het de politiek niet kwalijk dat ze op urgente anticipatiethema's zoals een pandemie (!) voorsorteren op de wetenschap van dat moment. Achteraf is het allemaal heel mooi te duiden, maar het zijn complexe topics en het is nooit 'gesettelde wetenschap'. Ik heb veel kritiek ook op de regering Rutte, maar ik denk dat men het best aardig heeft gedaan met zeilen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 02:16 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Ik vind dit uit een artikel van vandaag wel een erg kenmerkende zin voor D66:quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 08:02 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Ik schipper bij hen altijd tussen 'zitten best goede ideeën tussen' en 'erg gericht op mensen die de wind mee hebben'.
Van die mensen die qua combinatie van genen en achtergrond zo gunstig in elkaar gezet zijn, dat het leven zowat 'on autopilot' verloopt.
https://nos.nl/collectie/(...)n-voor-tijdsindelingquote:Voor PVV, JA21 en de VVD staat vooral de Nederlandse cultuur centraal, terwijl SP, GroenLinks-PvdA en de Partij voor de Dieren solidariteit hoog in het vaandel hebben. CDA, BBB en NSC leggen de nadruk op de lokale gemeenschap, D66 focust op individuele rechten en vrijheden.
https://www.trouw.nl/binn(...)%2F%2Fgo.bsky.app%2Fquote:Rapport: PVV zowel in woord als in daad het slechtst voor de persvrijheid
En ook weer: BBB levert, noemt ze 2 voorbeelden... De nota Ruimte die door De Jonge was aangevraagd en waarvan een groot deel zelfs al door De Jonge was gepresenteerd, dit kabinet heeft de uiteindelijke versie vooral tegengehouden. En een juridische puinhoop die Wiersma gelukkig niet door de Kamer krijgt en waarbij er veel meer nieuwe PAS melders komen. Dat is dan leveren, volgens BBB.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 10:04 schreef Faraday01 het volgende:
Karolientje weer met een totaal kansloos en onhaalbaar standpunt dat er niet op landbouwgrond gebouwd mag worden. Zal bij de kleine achterban het ongetwijfeld goed doen maar wie trapt hier verder nog in
Inleveren is ook leverenquote:Op vrijdag 17 oktober 2025 10:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
En ook weer: BBB levert, noemt ze 2 voorbeelden... De nota Ruimte die door De Jonge was aangevraagd en waarvan een groot deel zelfs al door De Jonge was gepresenteerd, dit kabinet heeft de uiteindelijke versie vooral tegengehouden. En een juridische puinhoop die Wiersma gelukkig niet door de Kamer krijgt en waarbij er veel meer nieuwe PAS melders komen. Dat is dan leveren, volgens BBB.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |