abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219033214
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 00:03 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Pechtold heeft D66 toch meer dan 10 jaar met succes geleid. Vanuit een hopeloze positie naar flinke overwinningen.

Zijn politieke einde was vrij lelijk. Maar ik vergeet de goede jaren niet.
Vanuit de oppositie is het goed scoren, vraag Wilders maar.
pi_219033222
Wat ik me nog het meest herinner van Pechtold was de affaire rondom de schenking van een appartement door een bevriende Canadese diplomaat. Pechtold had verzuimd om die schenking te melden aan het geschenkenregister van de Tweede Kamer omdat hij het als een privé zaak zag. Binnen D66 werd daar niet zo zwaar aan getild en werd deze affaire met de mantel der liefde bedekt.
  vrijdag 17 oktober 2025 @ 00:08:05 #203
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219033226
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 00:05 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Vanuit de oppositie is het goed scoren, vraag Wilders maar.
Niet per se. De SP bakt er al jaren niks van in de oppositie.

In die jaren is D66 als het ware heruitgevonden tot een partij die het daarvoor nooit was.
pi_219033227
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 00:06 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Wat ik me nog het meest herinner van Pechtold was de affaire rondom de schenking van een appartement door een bevriende Canadese diplomaat. Pechtold had verzuimd om die schenking te melden aan het geschenkenregister van de Tweede Kamer omdat hij het als een privé zaak zag. Binnen D66 werd daar niet zo zwaar aan getild en werd deze affaire met de mantel der liefde bedekt.
Nah, dat was dom, zou Maxima zeggen. Heel VVD en het CDA stikt van dat soort affaires, kun jij een partij opnoemen waar niks van dit soort zaken aan kleeft?
pi_219033230
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 00:03 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Sowieso dien je in de gemeenteraad een ander belang dan in de Tweede Kamer.
Ook dat.

Kwam vooral een beetje over alsof Nieuwsuur moeite had om wat te vinden, men ging ook wel redelijk ver terug in de tijd om Jetten met allerlei prestaties van voormalige D66-ministers te confronteren.
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_219033234
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 00:10 schreef TheVulture het volgende:

[..]
Ook dat.

Kwam vooral een beetje over alsof Nieuwsuur moeite had om wat te vinden, men ging ook wel redelijk ver terug in de tijd om Jetten met allerlei prestaties van voormalige D66-ministers te confronteren.
Ik heb ook het idee gekregen dat ze bij Nieuwsuur vooral de partijen die in de lift zitten hard aanpakken.
pi_219033235
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 00:08 schreef Hexagon het volgende:
In die jaren is D66 als het ware heruitgevonden tot een partij die het daarvoor nooit was.
Dat heb je heel juist gezien.
Vroeger was D66 de partij die de burger meer inspraak wilde geven in het bestuur van het land door zaken als gekozen burgemeesters, gekozen minister-president, en vooral het referendum. Daar hoor je ze tegenwoordig nooit meer over.
In de jaren waarin Pechtold partijleider was, is D66 gedegenereerd tot de partij die het raadgevend referendum heeft afgeschaft, zonder dat er iets beters voor in de plaats kwam.
pi_219033237
https://www.ad.nl/politie(...)er-ietsjes~ab687484/

BIj het AD vinden ze het maar een 'bonusje', zo zou ik 4 zetels in de plus niet willen noemen :P
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_219033239
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 00:12 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Vroeger was D66 de partij die de burger meer inspraak wilde geven in het bestuur van het land door zaken als gekozen burgemeesters, gekozen minister-president, en vooral het referendum. Daar hoor je ze tegenwoordig nooit meer over.
In de jaren waarin Pechtold partijleider was, is D66 gedegenereerd tot de partij die het raadgevend referendum heeft afgeschaft, zonder dat er iets beters voor in de plaats kwam.
Caroline zou zeggen, tja, we zitten in de regering, dan moet je consessies doen.
  vrijdag 17 oktober 2025 @ 00:15:20 #210
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219033240
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 00:12 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Het raadgevend referendum was een probeersel van D66 zelf. Maar het is zoiets als communisme. Op papier leuk, in de praktijk een drama.

Maar heel fijn dat de partij ook bereid is zijn eigen troep op te ruimen.
pi_219033241
quote:

[..]
Ik vind het afschaffen van het raadgevend referendum wel positief. Neem nou de Brexit, wat ook zo'n mooi raadgevend referendum was. Politici voelen zich dan gedwongen die "raad" op te volgen, maar het is volstrekt niet helder wat die raad dan precies behelst. Welke van de 20 smaken Brexit moet er dan wel opgeserveerd worden?!
pi_219033242
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 00:15 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Het raadgevend referendum was een probeersel van D66 zelf. Maar het is zoiets als communisme. Op papier leuk, in de praktijk een drama.

Meewaaien met alle winden is dan weer het andere uiterste.
pi_219033243
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 00:08 schreef Firuze60 het volgende:
Nah, dat was dom, zou Maxima zeggen. Heel VVD en het CDA stikt van dat soort affaires, kun jij een partij opnoemen waar niks van dit soort zaken aan kleeft?
Bij andere partijen gebeuren dat soort affaires ook , dat kamerleden niet alle geschenken die ze krijgen aanmelden in het geschenkenregister of niet al hun neveninkomsten opgeven. Daarom vond ik het een paar jaar geleden zo onverteerbaar hypocriet dat Thierry Baudet wel voor een week de mond gesnoerd werd en niet aan debatten mocht deelnemen omdat hij niet al zijn neveninkomsten opgaf.
  vrijdag 17 oktober 2025 @ 00:17:56 #214
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219033244
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 00:16 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Meewaaien met alle winden is dan weer het andere uiterste.
Je kan toch moeilijk zeggen dat referenda een groot succes zijn gebleken.
pi_219033247
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 00:17 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Het was wel een van de kroonjuwelen die ze opgaven.
  vrijdag 17 oktober 2025 @ 00:21:40 #216
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219033248
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 00:20 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Het was wel een van de kroonjuwelen die ze opgaven.
Ja, vast. Maar bijna geen enkele partij vind nog hetzelfde als wat ze in 1966 vonden. De zogenaamde schuivende panelen.
pi_219033250
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 00:17 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Bij andere partijen gebeuren dat soort affaires ook , dat kamerleden niet alle geschenken die ze krijgen aanmelden in het geschenkenregister of niet al hun neveninkomsten opgeven. Daarom vond ik het een paar jaar geleden zo onverteerbaar hypocriet dat Thierry Baudet wel voor een week de mond gesnoerd werd en niet aan debatten mocht deelnemen omdat hij niet al zijn neveninkomsten opgaf.
Huh? Daar lag wel iets meer aan ten grondslag dan dat.
pi_219033251
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 00:15 schreef Hexagon het volgende:

Natuurlijk was dat raadgevend referendum niet ideaal, maar het gaat me veel te ver om het een drama te noemen. Maar ik begrijp best dat ze het bij D66 een drama vonden, want de resultaten van de raadgevende referenda waren niet zoals D66 die graag had gezien.
pi_219033253
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 00:22 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Natuurlijk was dat raadgevend referendum niet ideaal, maar het gaat me veel te ver om het een drama te noemen. Maar ik begrijp best dat ze het bij D66 een drama vonden, want de resultaten van de raadgevende referenda waren niet zoals D66 die graag had gezien.
Nee, daarom meer onderwijs!
  vrijdag 17 oktober 2025 @ 00:25:41 #220
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219033255
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 00:22 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Mensen gaven de grootst mogelijke onzinredenen om tegen te stemmen. De SP riep zelfs op om tegen te stemmen met als doel de regering te saboteren.

Het is leuk op papier. Maar in de praktijk iets dat kwaadaardige politici te gemakkelijk met leugens kunnen manipuleren.
pi_219033258
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 00:25 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Mensen gaven de grootst mogelijke onzinredenen om tegen te stemmen. De SP riep zelfs op om tegen te stemmen met als doel de regering te saboteren.

Het is leuk op papier. Maar in de praktijk iets dat kwaadaardige politici te gemakkelijk met leugens kunnen manipuleren.
Zie de UK, de helft heeft spijt van stemmen voor de Brexit.
pi_219033259
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 00:17 schreef Hexagon het volgende:
Als je een referendum alleen een succes vindt als het resultaat jou bevalt, dan kan ik me voorstellen dat je referenda geen succes vindt.
  vrijdag 17 oktober 2025 @ 00:28:37 #223
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219033263
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 00:27 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Zie de UK, de helft heeft spijt van stemmen voor de Brexit.
Inderdaad, maar terugdraaien kan dan ook niet meer als het resultaat slecht uitpakt.
  vrijdag 17 oktober 2025 @ 00:30:00 #224
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219033266
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 00:27 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Als je een referendum alleen een succes vindt als het resultaat jou bevalt, dan kan ik me voorstellen dat je referenda geen succes vindt.
Referenda zouden werken in een land zonder populisme.

Helaas hebben we populisten die met tig leugens het verpest hebben. Jammer maar helaas.
pi_219033269
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 00:30 schreef Hexagon het volgende:
Referenda zouden werken in een land zonder populisme.

Helaas hebben we populisten die met tig leugens het verpest hebben. Jammer maar helaas.
Populisten zijn geen oorzaak van een probleem maar een symptoom. Populisten krijgen alleen kans als mensen toch al geen vertrouwen in de politiek meer hebben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')