abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Forum Admin maandag 6 oktober 2025 @ 20:37:35 #1
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_218954921
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  maandag 6 oktober 2025 @ 20:43:09 #2
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_218954955
Wanneer wordt de nieuwe voorzitter gekozen? Is dat gewoon na de verkiezingen gelijk?
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  maandag 6 oktober 2025 @ 20:46:38 #3
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_218954970
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 20:43 schreef Mikeytt het volgende:
Wanneer wordt de nieuwe voorzitter gekozen? Is dat gewoon na de verkiezingen gelijk?
Ja. Meestal in de eerste twee weken na installatie.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 6 oktober 2025 @ 20:47:15 #4
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218954975
quote:
Dat lijkt me wel, anders is er een probleem wanneer de oude voorzitter niet in de Kamer zou terugkeren.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  maandag 6 oktober 2025 @ 20:49:11 #5
346939 Janneke141
pi_218954989
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 20:47 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Dat lijkt me wel, anders is er een probleem wanneer de oude voorzitter niet in de Kamer zou terugkeren.
Nee hoor, daar heb je ondervoorzitters/vervangers voor. Bergkamp stond bijvoorbeeld niet meer op de lijst bij de vorige verkiezingen. De eerste vergadering(en) tot aan de benoeming van Bosma zijn toen, ik dacht bij roulatie, door verschillende ondervoorzitters gedaan. Maar het is uiteraard niet iets dat je al te lang wil volhouden.
pi_218954992
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 20:33 schreef KaheemSaid het volgende: [..] Is de volkswil wat gelijk aan de wil van de (gewone) Nederlander?
Dat weet je niet. Vandaar dat je ook democratisch te werk wil gaan. En dan nog is er geen volkswil aangezien niemand de absolute meerderheid haalt.

Bovendien zijn er binnen deze demo ook verschillende gedachten.
Zo kan (in deze kwestie) iemand wel vinden dat Israël prima zijn werk doet, maar her en der toch te ver gaat. Of zowel Israël als de Palestijnen beiden rechten wil geven. Terwijl er ook mensen meelopen die vinden dat heel Israël geen bestaansrecht heeft.

Nou, zeg het maar, wat is die volkswil dan?
En de overgrote meerderheid nam de moeite niet. Of heeft prioriteiten elders liggen.
pi_218955002
quote:
Als het goed is, is afgelopen donderdag een profielschets opgesteld, die wordt vastgesteld op de eerste vergadering van de nieuwe kamer. Dan kunnen de kamerleden zich kandidaat stellen. Dat kon de vorige keer tot 12 december, terwijl 23 november de verkiezingen waren en 6 december de Kamer voor het eerst bij elkaar kwam (waarom zat daar ook al weer zo veel tijd tussen?). Op 14 december werd Bosma verkozen. Er gaat dus wel enige tijd over heen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Hanca op 06-10-2025 20:57:14 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  maandag 6 oktober 2025 @ 20:51:33 #8
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218955010
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 20:49 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Nee hoor, daar heb je ondervoorzitters/vervangers voor. Bergkamp stond bijvoorbeeld niet meer op de lijst bij de vorige verkiezingen. De eerste vergadering(en) tot aan de benoeming van Bosma zijn toen, ik dacht bij roulatie, door verschillende ondervoorzitters gedaan. Maar het is uiteraard niet iets dat je al te lang wil volhouden.
Uiteraard zijn die er, dat snap ik natuurlijk ook wel, maar het is niet zo dat een voorzitter voor een vaste periode is gekozen onafhankelijk van het ontbinden en een nieuwe installatie van de Kamer lijkt me.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_218955018
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 20:47 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Vorige keer was ondervoorzitter Kamminga tijdelijk voorzitter als vervanger van Arib. Nu blijft Bosma waarschijnlijk gewoon zitten, maar anders zou Lahlah het worden omdat Van der Lee niet herkiesbaar is.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  maandag 6 oktober 2025 @ 20:53:42 #10
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218955024
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 20:50 schreef Hanca het volgende:
Als het goed is, is afgelopen donderdag een profielschets opgesteld,
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  maandag 6 oktober 2025 @ 20:56:01 #11
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_218955043
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 20:50 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als het goed is, is afgelopen donderdag een profielschets opgesteld, die wordt vastgesteld op de eerste vergadering van de nieuwe kamer. Dan kunnen de kamerleden zich kandidaat stellen. Dat kon de vorige keer tot 12 december, terwijl 23 november de verkiezingen waren en 6 december de Kamer voor het eerst bij elkaar kwam. Op 14 december werd Bosma verkozen. Er gaat dus wel enige tijd over heen.
oh, maar dat is dan omdat ze in reces waren? of was dat nog niet?
Met dezelfde timeline zouden we dus paas ergens eind november een nieuwe voorzitter hebben.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_218955077
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 20:56 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
oh, maar dat is dan omdat ze in reces waren? of was dat nog niet?
Met dezelfde timeline zouden we dus paas ergens eind november een nieuwe voorzitter hebben.
Ik verwacht eigenlijk dat de nieuwe TK 4 november gewoon bij elkaar komt, dat je je verkiesbaar kunt stellen tot 11 november en dat ze 13 november een nieuwe voorzitter kiezen. Tot die tijd blijft Bosma dan dus gewoon in functie, er hoeft niet zoals de vorige keer begonnen te worden met het inzweren van een nieuwe voorzitter. Tenminste, of PVV moet 5 of minder zetels halen.
  maandag 6 oktober 2025 @ 21:01:14 #13
346939 Janneke141
pi_218955090
quote:
1s.gif Op maandag 6 oktober 2025 20:50 schreef Hanca het volgende:
(waarom zat daar ook al weer zo veel tijd tussen?).
Volgens mij omdat de kiesraad wel enige tijd nodig heeft om de verkiezingsuitslag vast te stellen zonder dat er door een hertelling nog wat aan kan veranderen. Het lijkt me vrij onwenselijk dat je een Kamerlid beëdigd die daar helemaal niet had mogen zitten.
  maandag 6 oktober 2025 @ 21:01:54 #14
346939 Janneke141
pi_218955098
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 21:00 schreef Hanca het volgende:
Tenminste, of PVV moet 5 of minder zetels halen.
Een mens mag hopen.
pi_218955111
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 21:01 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Volgens mij omdat de kiesraad wel enige tijd nodig heeft om de verkiezingsuitslag vast te stellen zonder dat er door een hertelling nog wat aan kan veranderen. Het lijkt me vrij onwenselijk dat je een Kamerlid beëdigd die daar helemaal niet had mogen zitten.
O, dat zou kunnen ja. Er was toen wel een hertelling, de laatste uitslag was er pas op 4 december. https://www.kiesraad.nl/a(...)2-november-2023-vast

Als dat nu weer zo lang duurt, schuift dus alles een week op.
pi_218955144
Deze vergadering op 20 november zal er iig een beëdigde Kamer moeten zijn: https://www.parlement.com(...)achtig-jaar-vrijheid
Maar dat hoeft nog niet met nieuwe voorzitter. Allereerst is Bosma er nog gewoon, maar een verenigde vergadering wordt volgens mij altijd voorgezeten door de voorzitter van de Eerste Kamer. Die wordt morgen verkozen: https://www.eerstekamer.n(...)iest_de_eerste_kamer
pi_218955163
In de Eerste Kamer gaat het morgen trouwens tussen Klip-Martin (fractievoorzitter VVD), Lagas (fractievoorzitter BBB) en huidig waarnemend voorzitter Mei Li Vos (GroenLinks-PvdA).
  maandag 6 oktober 2025 @ 21:17:42 #18
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_218955249
Ik heb zo'n gevoel dat Bosma zijn baantje wel leuk vindt en daar ook gewoon mee verder wil gaan.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_218955264
quote:
1s.gif Op maandag 6 oktober 2025 20:18 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Wat niet helemaal lijkt te werken met partijpropagandaspotjes over brandhaarden van bedreigingen en Yesilgoz die liters olie op dat vuur van bedreigingen gooit ipv de brandjes blust.

Bekijk deze YouTube-video
Mooi toh ?
pi_218955289
quote:
1s.gif Op maandag 6 oktober 2025 20:07 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Ik vind dat we altijd solidair moeten zijn met slachtoffers wereldwijd. Toen Engeland Ierland liet stikken was het een Ottomaanse Sultan die Ierland hielp en mede daarom zijn de Ieren in de breedte het meest vocaal over steun aan Gaza.

De meme (jaja, niveautje..) vat het mooi samen

[ afbeelding ]
De Britten hebben wel meer van dit soort vuiligheden op hun kerfstok. Bijvoorbeeld de Russische tsarenfamilie die op brute wijze is afgeslacht omdat de Britse regering na WOI om politieke redenen geen asiel wilde verlenen o.a. omdat Maria Fjodorovna van Duitse afkomst was.
pi_218955308
quote:
2s.gif Op maandag 6 oktober 2025 21:17 schreef JAM het volgende:
Ik heb zo'n gevoel dat Bosma zijn baantje wel leuk vindt en daar ook gewoon mee verder wil gaan.
Maar of hij weer een meerderheid gaat krijgen is de vraag. Voorlopig staat rechts, incl VVD, op een zetel of 68-70. De rest lijkt hem behoorlijk zat te zijn, zo heb ik het gevoel. Hij zat ook in het presidium onder Bergkamp, waar dat gedoe met Arib speelde, dat zit ook niet helemaal lekker bij de Kamer.

Als een Lahlah (GL-PvdA, huidige ondervoorzitter) of een Van Campen (VVD, mits herkozen op plek 11) zich kandidaat stelt heb je best kans dat Bosma helemaal niet wint.
  maandag 6 oktober 2025 @ 21:23:17 #22
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218955311
quote:
1s.gif Op maandag 6 oktober 2025 21:10 schreef Hanca het volgende:
In de Eerste Kamer gaat het morgen trouwens tussen Klip-Martin (fractievoorzitter VVD), Lagas (fractievoorzitter BBB) en huidig waarnemend voorzitter Mei Li Vos (GroenLinks-PvdA).
Lijkt me niet dat je daar zo'n institutiesloper wilt hebben zitten dus er zijn eigenlijk maar 2 serieuze kandidaten.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  maandag 6 oktober 2025 @ 21:24:26 #23
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218955320
quote:
1s.gif Op maandag 6 oktober 2025 21:22 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar of hij weer een meerderheid gaat krijgen is de vraag. Voorlopig staat rechts, incl VVD, op een zetel of 68-70. De rest lijkt hem behoorlijk zat te zijn, zo heb ik het gevoel. Hij zat ook in het presidium onder Bergkamp, waar dat gedoe met Arib speelde, dat zit ook niet helemaal lekker bij de Kamer.

Als een Lahlah (GL-PvdA, huidige ondervoorzitter) of een Van Campen (VVD, mits herkozen op plek 11) zich kandidaat stelt heb je best kans dat Bosma helemaal niet wint.
Lahlah zit net een jaartje in de Kamer, kan me niet voorstellen dat ze daar interesse in zou hebben.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  maandag 6 oktober 2025 @ 21:26:01 #24
346939 Janneke141
pi_218955335
Die voorzittersverkiezing is uiteindelijk ook een politieke koehandel en deels afhankelijk van de verkiezingsuitslag. Er is wat dat aangaat weinig peil op te trekken.
pi_218955340
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 21:24 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Lahlah zit net een jaartje in de Kamer, kan me niet voorstellen dat ze daar interesse in zou hebben.
Ze is nu eerste vice-voorzitter, dan ben je eigenlijk automatisch kandidaat. Ik had Van der Lee geweldig gevonden, maar die stopt er mee. Zit sowieso straks weer weinig ervaring in de Kamer, met die enorme schommelingen. Misschien maken Paulusma of Van der Werf van D66 wel een kans, die zijn ervaren en zitten ook in het presidium.

[ Bericht 1% gewijzigd door Hanca op 06-10-2025 21:32:28 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')