Ja. Meestal in de eerste twee weken na installatie.quote:Op maandag 6 oktober 2025 20:43 schreef Mikeytt het volgende:
Wanneer wordt de nieuwe voorzitter gekozen? Is dat gewoon na de verkiezingen gelijk?
Dat lijkt me wel, anders is er een probleem wanneer de oude voorzitter niet in de Kamer zou terugkeren.quote:Op maandag 6 oktober 2025 20:43 schreef Mikeytt het volgende:
Wanneer wordt de nieuwe voorzitter gekozen? Is dat gewoon na de verkiezingen gelijk?
Nee hoor, daar heb je ondervoorzitters/vervangers voor. Bergkamp stond bijvoorbeeld niet meer op de lijst bij de vorige verkiezingen. De eerste vergadering(en) tot aan de benoeming van Bosma zijn toen, ik dacht bij roulatie, door verschillende ondervoorzitters gedaan. Maar het is uiteraard niet iets dat je al te lang wil volhouden.quote:Op maandag 6 oktober 2025 20:47 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat lijkt me wel, anders is er een probleem wanneer de oude voorzitter niet in de Kamer zou terugkeren.
Dat weet je niet. Vandaar dat je ook democratisch te werk wil gaan. En dan nog is er geen volkswil aangezien niemand de absolute meerderheid haalt.quote:Op maandag 6 oktober 2025 20:33 schreef KaheemSaid het volgende: [..] Is de volkswil wat gelijk aan de wil van de (gewone) Nederlander?
Als het goed is, is afgelopen donderdag een profielschets opgesteld, die wordt vastgesteld op de eerste vergadering van de nieuwe kamer. Dan kunnen de kamerleden zich kandidaat stellen. Dat kon de vorige keer tot 12 december, terwijl 23 november de verkiezingen waren en 6 december de Kamer voor het eerst bij elkaar kwam (waarom zat daar ook al weer zo veel tijd tussen?). Op 14 december werd Bosma verkozen. Er gaat dus wel enige tijd over heen.quote:Op maandag 6 oktober 2025 20:43 schreef Mikeytt het volgende:
Uiteraard zijn die er, dat snap ik natuurlijk ook wel, maar het is niet zo dat een voorzitter voor een vaste periode is gekozen onafhankelijk van het ontbinden en een nieuwe installatie van de Kamer lijkt me.quote:Op maandag 6 oktober 2025 20:49 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee hoor, daar heb je ondervoorzitters/vervangers voor. Bergkamp stond bijvoorbeeld niet meer op de lijst bij de vorige verkiezingen. De eerste vergadering(en) tot aan de benoeming van Bosma zijn toen, ik dacht bij roulatie, door verschillende ondervoorzitters gedaan. Maar het is uiteraard niet iets dat je al te lang wil volhouden.
Vorige keer was ondervoorzitter Kamminga tijdelijk voorzitter als vervanger van Arib. Nu blijft Bosma waarschijnlijk gewoon zitten, maar anders zou Lahlah het worden omdat Van der Lee niet herkiesbaar is.quote:Op maandag 6 oktober 2025 20:47 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat lijkt me wel, anders is er een probleem wanneer de oude voorzitter niet in de Kamer zou terugkeren.
quote:Op maandag 6 oktober 2025 20:50 schreef Hanca het volgende:
Als het goed is, is afgelopen donderdag een profielschets opgesteld,
oh, maar dat is dan omdat ze in reces waren? of was dat nog niet?quote:Op maandag 6 oktober 2025 20:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als het goed is, is afgelopen donderdag een profielschets opgesteld, die wordt vastgesteld op de eerste vergadering van de nieuwe kamer. Dan kunnen de kamerleden zich kandidaat stellen. Dat kon de vorige keer tot 12 december, terwijl 23 november de verkiezingen waren en 6 december de Kamer voor het eerst bij elkaar kwam. Op 14 december werd Bosma verkozen. Er gaat dus wel enige tijd over heen.
Ik verwacht eigenlijk dat de nieuwe TK 4 november gewoon bij elkaar komt, dat je je verkiesbaar kunt stellen tot 11 november en dat ze 13 november een nieuwe voorzitter kiezen. Tot die tijd blijft Bosma dan dus gewoon in functie, er hoeft niet zoals de vorige keer begonnen te worden met het inzweren van een nieuwe voorzitter. Tenminste, of PVV moet 5 of minder zetels halen.quote:Op maandag 6 oktober 2025 20:56 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
oh, maar dat is dan omdat ze in reces waren? of was dat nog niet?
Met dezelfde timeline zouden we dus paas ergens eind november een nieuwe voorzitter hebben.
Volgens mij omdat de kiesraad wel enige tijd nodig heeft om de verkiezingsuitslag vast te stellen zonder dat er door een hertelling nog wat aan kan veranderen. Het lijkt me vrij onwenselijk dat je een Kamerlid beëdigd die daar helemaal niet had mogen zitten.quote:Op maandag 6 oktober 2025 20:50 schreef Hanca het volgende:
(waarom zat daar ook al weer zo veel tijd tussen?).
Een mens mag hopen.quote:Op maandag 6 oktober 2025 21:00 schreef Hanca het volgende:
Tenminste, of PVV moet 5 of minder zetels halen.
O, dat zou kunnen ja. Er was toen wel een hertelling, de laatste uitslag was er pas op 4 december. https://www.kiesraad.nl/a(...)2-november-2023-vastquote:Op maandag 6 oktober 2025 21:01 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Volgens mij omdat de kiesraad wel enige tijd nodig heeft om de verkiezingsuitslag vast te stellen zonder dat er door een hertelling nog wat aan kan veranderen. Het lijkt me vrij onwenselijk dat je een Kamerlid beëdigd die daar helemaal niet had mogen zitten.
Mooi toh ?quote:Op maandag 6 oktober 2025 20:18 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Wat niet helemaal lijkt te werken met partijpropagandaspotjes over brandhaarden van bedreigingen en Yesilgoz die liters olie op dat vuur van bedreigingen gooit ipv de brandjes blust.
Bekijk deze YouTube-video
De Britten hebben wel meer van dit soort vuiligheden op hun kerfstok. Bijvoorbeeld de Russische tsarenfamilie die op brute wijze is afgeslacht omdat de Britse regering na WOI om politieke redenen geen asiel wilde verlenen o.a. omdat Maria Fjodorovna van Duitse afkomst was.quote:Op maandag 6 oktober 2025 20:07 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik vind dat we altijd solidair moeten zijn met slachtoffers wereldwijd. Toen Engeland Ierland liet stikken was het een Ottomaanse Sultan die Ierland hielp en mede daarom zijn de Ieren in de breedte het meest vocaal over steun aan Gaza.
De meme (jaja, niveautje..) vat het mooi samen
[ afbeelding ]
Maar of hij weer een meerderheid gaat krijgen is de vraag. Voorlopig staat rechts, incl VVD, op een zetel of 68-70. De rest lijkt hem behoorlijk zat te zijn, zo heb ik het gevoel. Hij zat ook in het presidium onder Bergkamp, waar dat gedoe met Arib speelde, dat zit ook niet helemaal lekker bij de Kamer.quote:Op maandag 6 oktober 2025 21:17 schreef JAM het volgende:
Ik heb zo'n gevoel dat Bosma zijn baantje wel leuk vindt en daar ook gewoon mee verder wil gaan.
Lijkt me niet dat je daar zo'n institutiesloper wilt hebben zitten dus er zijn eigenlijk maar 2 serieuze kandidaten.quote:Op maandag 6 oktober 2025 21:10 schreef Hanca het volgende:
In de Eerste Kamer gaat het morgen trouwens tussen Klip-Martin (fractievoorzitter VVD), Lagas (fractievoorzitter BBB) en huidig waarnemend voorzitter Mei Li Vos (GroenLinks-PvdA).
Lahlah zit net een jaartje in de Kamer, kan me niet voorstellen dat ze daar interesse in zou hebben.quote:Op maandag 6 oktober 2025 21:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar of hij weer een meerderheid gaat krijgen is de vraag. Voorlopig staat rechts, incl VVD, op een zetel of 68-70. De rest lijkt hem behoorlijk zat te zijn, zo heb ik het gevoel. Hij zat ook in het presidium onder Bergkamp, waar dat gedoe met Arib speelde, dat zit ook niet helemaal lekker bij de Kamer.
Als een Lahlah (GL-PvdA, huidige ondervoorzitter) of een Van Campen (VVD, mits herkozen op plek 11) zich kandidaat stelt heb je best kans dat Bosma helemaal niet wint.
Ze is nu eerste vice-voorzitter, dan ben je eigenlijk automatisch kandidaat. Ik had Van der Lee geweldig gevonden, maar die stopt er mee. Zit sowieso straks weer weinig ervaring in de Kamer, met die enorme schommelingen. Misschien maken Paulusma of Van der Werf van D66 wel een kans, die zijn ervaren en zitten ook in het presidium.quote:Op maandag 6 oktober 2025 21:24 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Lahlah zit net een jaartje in de Kamer, kan me niet voorstellen dat ze daar interesse in zou hebben.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |