abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218943050
quote:
Rijke ouders kopen kamers voor hun kinderen, gemeente Utrecht grijpt in

Utrecht - De gemeente Utrecht gaat optreden tegen de verkopers van losse kamers. Het gaat om kamers die eerst werden verhuurd en meestal na een snelle opknapbeurt voor veel geld worden verkocht.

De gemeente zegt steeds vaker te zien dat kamers binnen één woning apart te koop worden aangeboden. Deze kamers zijn niet volledig zelfstandig. Er is bijvoorbeeld een gedeeld toilet op de gang.

Volgens de gemeente financieren hypotheekverstrekkers deze kamers niet. Dat betekent dat ze alleen gekocht kunnen worden door mensen die het volledige bedrag zelf kunnen betalen. De kosten zijn vaak tussen de 100.000 en 200.000 euro.

Ouders met geld
Omdat het hele bedrag in één keer betaald moet worden, zijn de kamers alleen beschikbaar voor mensen met een grote portemonnee. De gemeente ziet in de praktijk vooral dat vermogende ouders de kamers kopen voor hun kinderen. De gemeente noemt dat "onwenselijk", omdat het de ongelijkheid op de woningmarkt vergroot.

Ook gebeurt het meestal met een constructie waarmee de koper het gebruiksrecht van één kamer krijgt, zonder dat de woning officieel is gesplitst. Dat betekent dat een bestaande woning in twee of meer zelfstandige woonruimtes wordt verdeeld, zonder dat daar een vergunning voor is. Dat is niet toegestaan.

Verkopers van deze kamers kunnen vanaf nu een bericht van de gemeente verwachten. "Daar hoort een last onder dwangsom en eventueel een bestuurlijke boete bij", schrijft de gemeente.

Hoofdprijs
“Ik heb hier geen goed woord voor over", zegt woonwethouder Dennis de Vries. "Onder de streep komt er niet één woning bij, maar wordt er alleen ontzettend veel geld verdiend."

Hij vervolgt: "Verhuurders die van hun pand af willen geven het een likje verf, zetten er een paar nieuwe keukens en douches in en verkopen het vervolgens voor de hoofdprijs aan mensen die het bedrag zo op tafel kunnen leggen. Dat past niet bij ons idee van volkshuisvesting en het past niet bij Utrecht, waar we juist inzetten op gelijke kansen."
Als ik het goed begrijp is de aankoop dus gewoon niet geldig / legaal. Bizar, wat nu?
  zondag 5 oktober 2025 @ 13:55:36 #2
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_218943094
Bouw dan meer huizen
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_218943143
Bouw huizen, kutjes.
-nee-
  zondag 5 oktober 2025 @ 14:07:51 #4
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_218943297
quote:
3s.gif Op zondag 5 oktober 2025 13:51 schreef Alpha0 het volgende:
De kosten zijn vaak tussen de 100.000 en 200.000 euro.
:')
Voor een fucking kamer.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  Forum Admin zondag 5 oktober 2025 @ 14:09:58 #5
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_218943340
Luister eens, het is de bedoeling dat dat soort vastgoed tussen huisjesmelkers verhandeld wordt. Hoe moeten mijn volgevreten vrinden anders hun volgende Bentley veroorloven?
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_218943344
Veel familieleden ook gedaan, kamer / app in Amsterdam Utrecht GRONINGEN, opknappen, laten wonen een tijdje, flippen voor winst.
Zolang die prijzen zo stijgen en er geen woningen gebouwd worden vragen gemeenten daar toch om?
Vakman pur sang
  zondag 5 oktober 2025 @ 14:12:06 #7
402274 Cruzinats
love bacon, hate hamas
pi_218943376
En hoe vaak komt dit precies voor? "steeds vaker te zien" lekker vaag, kom met cijfers ofzo. Het zal wel gaan om enkele transacties.

Of ga je bezighouden met de echte problematiek. Waarom is de woningnood juist zo hoog op plekken waar links aan de macht is?
pi_218943447
Een van de gevolgen van een kapotte markt. Pak de oorzaken aan ipv weer dit soort gevolgen te gaan zitten micromanagen.

quote:
Omdat het hele bedrag in één keer betaald moet worden, zijn de kamers alleen beschikbaar voor mensen met een grote portemonnee. De gemeente ziet in de praktijk vooral dat vermogende ouders de kamers kopen voor hun kinderen. De gemeente noemt dat "onwenselijk", omdat het de ongelijkheid op de woningmarkt vergroot.
Ja, en dat ga je gewoon niet oplossen. Dan gaan ze anders wel andere potentiele huurders overbieden of kopen ze een appartement ofzo.
pi_218943448
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2025 14:07 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
:')
Voor een fucking kamer.
Tja, 6000 euro/m2 is in Utrecht heel normaal.
pi_218943476
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2025 14:12 schreef Cruzinats het volgende:
En hoe vaak komt dit precies voor? "steeds vaker te zien" lekker vaag, kom met cijfers ofzo. Het zal wel gaan om enkele transacties.

Of ga je bezighouden met de echte problematiek. Waarom is de woningnood juist zo hoog op plekken waar links aan de macht is?
In het land Nederland is rechts al tig jaren aan de macht en is de woningnood nog hoger. :')

Rechts schreeuwt alleen maar lost al decennia geen enkel probleem qua woning tekorten op.
pi_218943533
quote:

Omdat mensen daar graag wonen.
-nee-
  zondag 5 oktober 2025 @ 14:24:50 #12
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_218943584
Waarom zou dit nou precies verboden zijn, eigenlijk?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_218943592
quote:
Echt links doet toch al tijden vreedzaam demonstreren omdat er geen menswaardige woningen voor ieder mens worden gebouwd door de bouwende wereld? Tenminste ik ben daar al decennia vreedzaam mee bezig.
  zondag 5 oktober 2025 @ 14:26:20 #14
402274 Cruzinats
love bacon, hate hamas
pi_218943610
quote:
14s.gif Op zondag 5 oktober 2025 14:21 schreef Marsenal het volgende:

[..]
Omdat mensen daar graag wonen.
Heeft er weinig mee te maken, maar okay.
pi_218943614
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2025 14:24 schreef Janneke141 het volgende:
Zoals in het stukje staat.

Ook gebeurt het meestal met een constructie waarmee de koper het gebruiksrecht van één kamer krijgt, zonder dat de woning officieel is gesplitst. Dat betekent dat een bestaande woning in twee of meer zelfstandige woonruimtes wordt verdeeld, zonder dat daar een vergunning voor is. Dat is niet toegestaan.
pi_218943645
quote:
Ik lees verschillende zaken in de OP, wat ietswat verwarrend is eigenlijk.

quote:
Dat mag idd niet, maar zou je nu dus al kunnen handhaven toch?

quote:
Het gaat om kamers die eerst werden verhuurd en meestal na een snelle opknapbeurt voor veel geld worden verkocht.
Maar waarom dit niet zou mogen is mij onduidelijk, mits alles qua papierwerk gewoon klopt. Je verhuurde kamers en die verkoop je nu, per stuk of als geheel blok. Wat wil je daartegen doen dan?
  Moderator zondag 5 oktober 2025 @ 14:29:26 #17
5428 crew  miss_sly
pi_218943649
quote:
Daar zitten wettelijk nog wel wat haken en ogen aan.
Om een deel van een pand te kunnen kopen, dient een pand gesplitst te zijn in appartementsrechten. Doe je dat niet, dan zit je dus met heel veel problemen en vragen, bijvoorbeeld over wie financieel verantwoordelijk is voor welk deel van het pand. Ook gezamenlijke delen zoals gevels, daken, kozijnen, fundering.
Om te kunnen splitsen moeten het zelfstandige woonruimten zijn, dus een eigen keuken, badkamer, toilet en voordeur.
Om maar even een paar dingen te noemen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zondag 5 oktober 2025 @ 14:31:27 #18
346939 Janneke141
pi_218943682
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2025 14:26 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Zoals in het stukje staat.

Maar het is geen zelfstandige woning. Je deelt immers sanitair.
pi_218943702
quote:

Omdat dit de de grootste steden zijn waar de meeste mensen willen wonen.
  Moderator zondag 5 oktober 2025 @ 14:32:41 #20
5428 crew  miss_sly
pi_218943706
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2025 14:31 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Maar het is geen zelfstandige woning. Je deelt immers sanitair.
Klopt.
Ik snap de link ook niet naar ongelijkheid. Wat ze nu doen, kan wettelijk gewoon al niet. Geen enkele notaris zou een dergelijke verkoop kunnen passeren, zou je denken. Dus handhaven moet gewoon al kunnen.
  zondag 5 oktober 2025 @ 14:32:46 #21
346939 Janneke141
pi_218943708
Dit lijkt me gewoon onwil van een paar gemeente-ambtenaren. Het voorziet duidelijk in een behoefte op een toch al gespannen woningmarkt, dus dan kun je dat ook gewoon mogelijk maken zonder de bureaucraat uit te hangen.
pi_218943715
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2025 14:29 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Ik lees verschillende zaken in de OP, wat ietswat verwarrend is eigenlijk.
Omdat het nogal een mengelmoes is tussen niet mogen en niet willen; het merendeel is niet willen en da's leuk, maar dan heb je pech.
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
pi_218943795
quote:
7s.gif Op zondag 5 oktober 2025 14:29 schreef miss_sly het volgende:
Om te kunnen splitsen moeten het zelfstandige woonruimten zijn, dus een eigen keuken, badkamer, toilet en voordeur.
Maar geen eigen woonkamer, zo ontwijken ze het volgens mij.
Bijvoorbeeld https://studentenkamerkop(...)in-hartje-rotterdam/
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
pi_218943835
quote:
7s.gif Op zondag 5 oktober 2025 14:26 schreef Cruzinats het volgende:

[..]
Heeft er weinig mee te maken, maar okay.
Nou, dat lijkt me juist de makkelijkste vraag van het topic.

Volgens mij was je vraag retorisch, of niet? Het zou wel van goede manieren getuigen als je dan ook daadwerkelijk zelf aangeeft wat je denkt dat het antwoord is, dan kan ik weer zeggen waarom dat onzin is.
-nee-
  Moderator zondag 5 oktober 2025 @ 14:38:58 #25
5428 crew  miss_sly
pi_218943846
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2025 14:36 schreef nostra het volgende:

[..]
Maar geen eigen woonkamer, zo ontwijken ze het volgens mij.
Bijvoorbeeld https://studentenkamerkop(...)in-hartje-rotterdam/
Dat kan met woningzoekenden in verhuur. Niet met splitsen. Zonder splitsen kun je niet verkopen. Het is mij een raadsel hoe hier een notaris in mee heeft kunnen gaan en ik geloof dan ook niet dat dit op grote schaal is gebeurd. Het is gewoon illegaal.
pi_218943883
quote:
7s.gif Op zondag 5 oktober 2025 14:38 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dat kan met woningzoekenden in verhuur. Niet met splitsen. Zonder splitsen kun je niet verkopen. Het is mij een raadsel hoe hier een notaris in mee heeft kunnen gaan en ik geloof dan ook niet dat dit op grote schaal is gebeurd. Het is gewoon illegaal.
Perplexity zegt dit erover:

Smart living kamers, waarbij kamers worden verkocht of apart bewoond in panden die normaal niet zo zijn gesplitst, bevinden zich in een grijs juridisch gebied en zijn lang niet altijd legaal in Nederland. Volgens de huidige wetgeving moeten eigenaren in de meeste gemeenten een vergunning aanvragen als zij een pand willen opsplitsen of kamers willen verhuren aan drie of meer personen. Zonder zo’n vergunning kan de gemeente direct een handhavingstraject starten om de situatie te beëindigen.

Wet- en regelgeving per gemeente
In veel steden, zoals Utrecht en Delft, is het splitsen van woningen of kamergewijze verhuur vergunningplichtig, vaak geregeld via de Huisvestingsverordening.

Een omzettingsvergunning is verplicht bij de verhuur van kamers aan minstens drie personen, of als zelfstandige woonruimte wordt omgezet naar onzelfstandige woonruimte voor kamerbewoning.

Gemeenten kunnen vergunningen weigeren, bijvoorbeeld vanwege leefbaarheidsproblemen of wanneer er al sprake is van ongewenste concentratie van kamers in een wijk.

Praktijk: de constructie Smart Living
Smart living-kamers worden, bijvoorbeeld in Utrecht, soms aangeboden zonder dat hiervoor de vereiste vergunningen zijn aangevraagd. Dit gebeurt vaak door het “verkopen” van een kamer waarvoor strikt genomen geen individuele appartementsrechten bestaan. Gemeenten reageren hier doorgaans kritisch op en kunnen optreden.

Conclusie
Smart living kamers zijn niet per definitie legaal. De legaliteit hangt af van lokale regelgeving en het al dan niet bezitten van de juiste vergunning(en). In de meeste gevallen is zonder vergunning kamerbewoning met meer dan twee personen verboden en riskeer je handhaving door de gemeente.

Voor een concreet geval is het verstandig de regels op te vragen bij de betreffende gemeente.
pi_218943888
Wat voor bewijs ontvang je dan dat de kamer jouw eigendom is? Je komt niet op het koopcontract van het huis te staan, lijkt me...

[ Bericht 2% gewijzigd door Cockwhale op 05-10-2025 15:56:07 ]
  Moderator zondag 5 oktober 2025 @ 14:43:29 #28
5428 crew  miss_sly
pi_218943920
quote:
7s.gif Op zondag 5 oktober 2025 14:40 schreef nostra het volgende:

[..]
Perplexity zegt dit erover:

Smart living kamers, waarbij kamers worden verkocht of apart bewoond in panden die normaal niet zo zijn gesplitst, bevinden zich in een grijs juridisch gebied en zijn lang niet altijd legaal in Nederland. Volgens de huidige wetgeving moeten eigenaren in de meeste gemeenten een vergunning aanvragen als zij een pand willen opsplitsen of kamers willen verhuren aan drie of meer personen. Zonder zo’n vergunning kan de gemeente direct een handhavingstraject starten om de situatie te beëindigen.

Wet- en regelgeving per gemeente
In veel steden, zoals Utrecht en Delft, is het splitsen van woningen of kamergewijze verhuur vergunningplichtig, vaak geregeld via de Huisvestingsverordening.

Een omzettingsvergunning is verplicht bij de verhuur van kamers aan minstens drie personen, of als zelfstandige woonruimte wordt omgezet naar onzelfstandige woonruimte voor kamerbewoning.

Gemeenten kunnen vergunningen weigeren, bijvoorbeeld vanwege leefbaarheidsproblemen of wanneer er al sprake is van ongewenste concentratie van kamers in een wijk.

Praktijk: de constructie Smart Living
Smart living-kamers worden, bijvoorbeeld in Utrecht, soms aangeboden zonder dat hiervoor de vereiste vergunningen zijn aangevraagd. Dit gebeurt vaak door het “verkopen” van een kamer waarvoor strikt genomen geen individuele appartementsrechten bestaan. Gemeenten reageren hier doorgaans kritisch op en kunnen optreden.

Conclusie
Smart living kamers zijn niet per definitie legaal. De legaliteit hangt af van lokale regelgeving en het al dan niet bezitten van de juiste vergunning(en). In de meeste gevallen is zonder vergunning kamerbewoning met meer dan twee personen verboden en riskeer je handhaving door de gemeente.

Voor een concreet geval is het verstandig de regels op te vragen bij de betreffende gemeente.
Lang niet altijd illegaal is gewoon niet legaal.
Zoek jij maar een notaris die deze verkoop passeert.
pi_218943966
quote:
7s.gif Op zondag 5 oktober 2025 14:43 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Lang niet altijd illegaal is gewoon niet legaal.
Zoek jij maar een notaris die deze verkoop passeert.
Ze zijn er blijkbaar; geen idee welke loophole of welk zwart ze als grijs denken te kunnen betitelen, maar hij zal ook weer niet zo snel een tuchtrechtzaak voor die paar mille op het spel zetten denk ik dan.
pi_218944009
quote:
14s.gif Op zondag 5 oktober 2025 14:09 schreef Straatcommando. het volgende:
Luister eens, het is de bedoeling dat dat soort vastgoed tussen huisjesmelkers verhandeld wordt. Hoe moeten mijn volgevreten vrinden anders hun volgende Bentley veroorloven?
Heb je geen reet aan in utrecht, probeer m daar maar eens te parkeren
  Moderator zondag 5 oktober 2025 @ 14:49:51 #31
5428 crew  miss_sly
pi_218944047
quote:
7s.gif Op zondag 5 oktober 2025 14:46 schreef nostra het volgende:

[..]
Ze zijn er blijkbaar; geen idee welke loophole of welk zwart ze als grijs denken te kunnen betitelen, maar hij zal ook weer niet zo snel een tuchtrechtzaak voor die paar mille op het spel zetten denk ik dan.
Ik vraag me af of aan deze constructie een notaris te pas is gekomen. Ik ben erg benieuwd wie dat zou doen. De regels zijn inderdaad erg strikt, maar ook daar zitten rotte appels tussen natuurlijk die graag het randje opzoeken.
pi_218944121
Zoveel rijke families met studerende kinderen zijn er nou ook weer niet.
Je hebt het dan over minimaal miljonairs.

Nou hoeveel zijn er daarvan die aan de criteria voldoen?
  zondag 5 oktober 2025 @ 14:54:37 #33
346939 Janneke141
pi_218944149
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2025 14:52 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Zoveel rijke families met studerende kinderen zijn er nou ook weer niet.
Je hebt het dan over minimaal miljonairs.

Nou hoeveel zijn er daarvan die aan de criteria voldoen?
Om een kamer van anderhalve ton te kopen hoef je toch geen miljonair te zijn?
  zondag 5 oktober 2025 @ 14:56:33 #34
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_218944173
Utrecht: jaaaaa alle (EU) studenten kom naar hier! ja ook jullie aziaten en amerikanen kom allemaal!
Ook Utrecht: neee koop geen kamer voor je studerende kind! dat is slecht voor de woningmarkt!

[ Bericht 5% gewijzigd door Twiitch op 05-10-2025 15:06:28 ]
  Redactie Sport zondag 5 oktober 2025 @ 15:00:23 #35
274204 crew  Mexicanobakker
pi_218944220
quote:
Omdat het een deel van een woning is, dat mag niet apart verkocht worden.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_218944301
Ah, dus je mag het wel verhuren, maar niet verkopen, die losse kamers.
  Redactie Sport zondag 5 oktober 2025 @ 15:05:13 #37
274204 crew  Mexicanobakker
pi_218944331
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2025 14:32 schreef Janneke141 het volgende:
Dit lijkt me gewoon onwil van een paar gemeente-ambtenaren. Het voorziet duidelijk in een behoefte op een toch al gespannen woningmarkt, dus dan kun je dat ook gewoon mogelijk maken zonder de bureaucraat uit te hangen.
Ja, net als bij dat meisje dat haar huis als kamerverhuur voor vriendinnen wilden gebruiken.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_218946011
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2025 13:54 schreef Nober het volgende:
Extreemlinkse gemeente Utrecht wil dus geen oplossing.
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2025 15:03 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Ah, dus je mag het wel verhuren, maar niet verkopen, die losse kamers.
Opgelost.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_218946099
quote:
7s.gif Op zondag 5 oktober 2025 14:29 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Daar zitten wettelijk nog wel wat haken en ogen aan.
Om een deel van een pand te kunnen kopen, dient een pand gesplitst te zijn in appartementsrechten. Doe je dat niet, dan zit je dus met heel veel problemen en vragen, bijvoorbeeld over wie financieel verantwoordelijk is voor welk deel van het pand. Ook gezamenlijke delen zoals gevels, daken, kozijnen, fundering.
Om maar even een paar dingen te noemen.
Op zichzelf kun je zonder splitsing niet een recht op een specifiek deel van een pand kopen. Echter, je kan natuurlijk wel gezamenlijk een pand kopen en dan onderling afspraken maken over wie welke kamer gebruikt.

Wat mij hier het probleem lijkt is dat er zonder vergunning een soort van studentenhuis wordt gemaakt. Dat kan natuurlijk niet. Maar dat staat helemaal los van het verkopen. Dus ik vind het een heel onduidelijk verhaal en de redenatie dat het bijdraagt aan de tweedeling op de woningmarkt slaat helemaal nergens op, want een villa kan ook niet iedereen betalen.
pi_218946154
quote:
1s.gif Op zondag 5 oktober 2025 14:41 schreef Cockwhale het volgende:
Wat voor bewijs ontvang je dan dat de kamer jouw eigendom is? Je komt niet op het koopcontract van het huis te staan, lijkt me...
Dat hangt er vanaf...

Je kan natuurlijk een woning die in 4 kamers is gesplitst voor 25% verkopen en daar dan weer afspraken over maken. Als zodanig ben je dan gewoon voor 25% eigenaar van het geheel, maar dat laat onverlet dat je andere afspraken hebt gemaakt.

Wat ook zou kunnen is dat het geheel in 1 hand blijft, maar je een soort eeuwigdurend en overdraagbaar huurrecht krijgt. Dat kan gewoon onderhands (huurcontract en dan alle huurpenningen voor de eeuwigheid voldoen in een lump sum. Heel lastig op te handhaven, zeker als maximaal 2 volwassenen zich inschrijven.
pi_218947875
Volgens mij kopen de studenten gewoon samen het pand. Met geld van de ouders. En spreken ze onderling s kamers af. Hoeft het ook helemaal niet gesplitst te worden.

quote:
Een nieuw woonconcept van StudentenkamerKopen.nl, waarbij studenten samen eigenaar worden van een pand, stuit op stevige kritiek van de gemeente Utrecht. Die noemt het initiatief “kwalijk” en vreest hogere woonlasten en verdere uitholling van het betaalbare kamersegment. Toch is die kritiek opvallend, juist omdat lokale en landelijke overheden zélf het aanbod aan studentenkamers al jaren laten dalen — onder meer door strenge vergunningseisen voor woningdelen en de invoering van het huurpuntensysteem.

In plaats van een bedreiging, biedt StudentenkamerKopen.nl juist een innovatieve oplossing voor het woningtekort onder studenten. In tegenstelling tot de uitpondgolf waarbij panden worden omgezet in dure koopappartementen en studentenkamers verdwijnen, blijven de kamers bij dit model behouden. Het verschil is dat studenten – vaak met hulp van hun ouders – niet langer huur betalen aan commerciële verhuurders, maar gezamenlijk eigenaar worden. Zo krijgen ze meer zeggenschap, stabiliteit en bescherming tegen excessieve huren of malafide huisbazen. Op een volledig legale wijze, volgens advocaat Nicky Loekemeijer: “Er is geen sprake van een bouwkundige splitsing, dus je hebt hiervoor geen vergunning nodig.”

Waar gemeentelijke regelgeving het kamersegment heeft uitgehold en huren heeft opgedreven, biedt dit concept een concreet alternatief dat het bestaande aanbod behoudt én recht doet aan de enorme vraag. Dat de gemeente zich daartegen verzet, is daarom eerder een poging tot symptoombestrijding dan een structurele oplossing
https://studentenkamerkop(...)rzaakte-kamertekort/

Hier lijkt me helemaal niets mis mee.
Vind het dan ook ontzettend gezeur van de gemeente.
  zondag 5 oktober 2025 @ 21:15:03 #42
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_218947925
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2025 13:55 schreef monkyyy het volgende:
Bouw dan meer huizen
Wie?
pi_218948302
quote:
Omdat je feitelijk splitst zonder vergunning.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_218948417
quote:
1s.gif Op zondag 5 oktober 2025 22:08 schreef recursief het volgende:

[..]
Omdat je feitelijk splitst zonder vergunning.
Mensen snappen niet hoe het werkt met vergunningen, dat zaken zoals brandveiligheid meespelen.
pi_218948464
Dan krijg je dus dit soort dingen: https://www.funda.nl/deta(...)straat-700/43073837/

Een onmzelfstandige kamer van 10m2 voor ¤125.000, waar je geen hypotheek voor krijgt. En dan betaal je ook nog ¤217/maand aan de VvE.

quote:
ALLEEN VOOR CASH BUYERS EN FAMILIEHYPOTHEEK

[...]

De kamer is gelegen op de zevende verdieping en biedt ruimte genoeg voor een bed, bureau en een (kleding)kast. Daarnaast is de kamer nu voorzien van, een wastafel, spiegel en een nette vloer. Veel bewoners hebben tevens nog een koelkastje in de kamer geplaatst. De kozijnen in de kamer zijn van kunststof en voorzien van dubbele beglazing. De verwarming is middels blokverwarming. Tevens is er zeer goede Wifi aanwezig wat onderdeel uit maakt van de servicekosten.

[...]

De bijdrage voor de VvE is ¤ 217,- per maand inclusief stookkosten van ¤ 30,- per maand. Wifi, water, elektriciteit, schoonmaak 3 keer per week van de gemeenschappelijke ruimten, liftonderhoud, groot onderhoud van het gebouw vallen ook onder deze maandelijkse kosten.
pi_218948473
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2025 22:33 schreef recursief het volgende:
Dan krijg je dus dit soort dingen: https://www.funda.nl/deta(...)straat-700/43073837/

Een onmzelfstandige kamer van 10m2 voor ¤125.000, waar je geen hypotheek voor krijgt. En dan betaal je ook nog ¤217/maand aan de VvE.
[..]

En hoe verzeker je zo’n hok?
pi_218948486
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2025 22:35 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
En hoe verzeker je zo’n hok?
De opstalverzekering loopt kennelijk via de VvE (wat volgens mij redelijk gebruikelijk is).
pi_218948496
Maar het is natuurlijk van de zotte dat een bezemkast van 10m2 ¤125.000 + ¤217/maand moet kosten.
  zondag 5 oktober 2025 @ 22:45:10 #50
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218948516
Beter bouwt Utrecht meer studentenhuisvesting dan zich met dit soort micromanagement bezig te houden.
pi_218948544
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2025 22:45 schreef Hexagon het volgende:
Beter bouwt Utrecht meer studentenhuisvesting dan zich met dit soort micromanagement bezig te houden.
Nee het is juist heel goed dat ze dit handhaven. Om te mogen splitsen is een vergunning nodig en als je daar normaal wel op handhaaft maar bij deze kamersgewijze verkoop niet ontstaat rechtsongelijkheid. Dat levert niet alleen precedentwerking op maar ook nog risico op een hoop juridische shit ivm geweigerde splitsingsvergunningen, uit het verleden of in de toekomst.

Verder is het niet aan de gemeente om studentenwoningen te bouwen. Deze kamersgewijze verkoop vloeit rechtstreeks voort uit alle wettelijke restricties die er voor hebben gezorgd dat verhuurders hun rendement zien inkakken. Dan gaan ze op zoek naar andere manieren om er toch zoveel mogelijk rendement uit te slepen, en dit is een manier.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')