De druk is wel enorm nu. Bijna de hele wereld plus bijna alle relevante islamistische en Arabische landen steunen het plan, inclusief Qatar en Turkije, die hamasleden onderdak bieden.quote:Op dinsdag 30 september 2025 17:14 schreef Homey het volgende:
Toch is er een kans dat Hamas akkoord gaat. En stel dat ze dan meewerken.
Imagine de meltdown van Hamas aanhangers in West-Europa. De redacties van de Volkskrant, NRC en het NOS journaal. Die gaan tranen laten!
Dit. Dat Qatar en Turkije de deal steunen, voert echt wel de druk op.quote:Op dinsdag 30 september 2025 17:18 schreef oblo het volgende:
[..]
De druk is wel enorm nu. Bijna de hele wereld plus bijna alle relevante islamistische en Arabische landen steunen het plan, inclusief Qatar en Turkije, die hamasleden onderdak bieden.
West-Europa haar besturen en media steunen nog Hamas. Maar denk dat de invloed van de Arabische landen, waar je in onze pers amper iets over hoort, wel eens doorslaggevend kan zijn.quote:Op dinsdag 30 september 2025 17:18 schreef oblo het volgende:
[..]
De druk is wel enorm nu. Bijna de hele wereld plus bijna alle relevante islamistische en Arabische landen steunen het plan, inclusief Qatar en Turkije, die hamasleden onderdak bieden.
Een aantal Europese landen + de president van de Europese commissie en de secretaris generaal van de VN hebben hun steun geuit vandaag.quote:Op dinsdag 30 september 2025 17:30 schreef Homey het volgende:
[..]
West-Europa haar besturen en media steunen nog Hamas. Maar denk dat de invloed van de Arabische landen, waar je in onze pers amper iets over hoort, wel eens doorslaggevend kan zijn.
Ik denk dat er weinig funding vanuit westerse landen richting de top van Hamas vloeit. Anders dan van landen die Israël haten zoals Iran en voorheen Qatar.quote:Op dinsdag 30 september 2025 17:25 schreef MoreDakka het volgende:
Tja, Hamas voelt de steun van de westerse landen die een Palestijnse staat erkennen. Waarom zouden ze nu nog akkoord gaan? Ze hoeven niets te doen en Europa steunt ze toch.
Ik verwacht dat als Hamas deze kans laat gaan de steun in Europa weer gaat afnemen. Niet bij extreem linkse gekkies en het zal bv GL/PvdA kunnen verscheuren, maar je kan toch lastig volhouden dat Israël de boeman is als Hamas net als destijds de PLO gewoonweg weigert om vrede te sluiten.quote:Op dinsdag 30 september 2025 17:25 schreef MoreDakka het volgende:
Tja, Hamas voelt de steun van de westerse landen die een Palestijnse staat erkennen. Waarom zouden ze nu nog akkoord gaan? Ze hoeven niets te doen en Europa steunt ze toch.
Op het moment dat je in de Gaza als 10 jarige jongetje een geweer in je handen gedrukt krijgt om te schieten op de Israeli's soldaten ben je zogenaamd ook lid van Hamas en een terrorist. Dit is ook gewoon de realiteit wat daar al tientallen jaren gebeurd.quote:Op dinsdag 30 september 2025 16:55 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Hamas is een Islamitische terreurbeweging die meermaals openlijk heeft aangekondigd de vernietiging van Israël na te streven en zelfs opgeroepen tot geweld wereldwijd jegens Joden.
In de Gazastrook opereert de groep als een 'politieke partij' met talloze instanties en organisaties die men volledig in controle heeft, aangestuurd en gefinancierd door Iran en Qatar.
En voor de aanslagen van 7 oktober 2023, had Hamas naar schatting 30k militanten in dienst in de gewapende tak van de terreurorganisatie en ook nog de nodige individuele terreurcellen in de Westelijke Jordaanoever. Ook werkte de groepering geregeld samen met andere terreurgroeperingen zoals de Palestijnse Jihad.
Veel Palestijnen staan achter Hamas. Dit hebben we kunnen zien aan de bereidheid van medewerking tijdens de aanslagen van 7 oktober 2023, maar ook uit onderzoeken waar een merendeel van de Palestijnen eerder dit jaar nog aangaf niet wilde dat Hamas de wapens zou neerleggen in ruil voor vrede.
[ afbeelding ]
Bron (p. 9)
Kortom, jouw poging tot bagatelliseren over wat Hamas zou zijn klopt simpelweg niet ook de claim over 'moordpartijen' klopt niet. Israël voert bombardementen uit, bombardementen zijn geen 'moordpartijen'.
Zoals ik al meldde er is geen duidelijke leiderschap meer van deze groepering.quote:de meest waarschijnlijke formele leider was tot voor kort Yahya Sinwar. Maar aangezien hij in oktober 2024 ook is vermoord volgens sommige verslagen, en er sindsdien geen duidelijk, publiek bevestigd opvolger is benoemd, ligt de leiding nu bij een soort interimpanel of gezamenlijke leiderschap met onder meer Darwish, al-Hayya en anderen.
Functionarissen waarvan niemand zelfs weet hoe die heten. RARA wie zou Trump zogenaamd gebeld hebbenquote:Na de dood van Haniyeh en Sinwar zijn er berichten dat er geen formeel “permanent” opvolger is aangesteld. De leiding lijkt gedeeld te zijn door een aantal senior Hamas-functionarissen
Er is eigenlijk weinig meer van over. De Israeli's regering weet dit dondersgoed. Maar Netanyahu zal straks wel gaan melden dat de oorlog is gewonnen mede door zijn inbreng.quote:sraëlische en westerse diensten melden dat Hamas aanzienlijke verliezen heeft en veel bestuurlijke capaciteit kwijt is, maar dat het nog steeds over strijders en netwerkcapaciteit beschikt.
Reuters
+1
Analyses tonen dat Hamas zich deels heeft gereorganiseerd: nieuwe rekruten, verspreide commandostructuren en deels herstelde tunnels/infrastructuur. Ze zijn niet verdwenen, maar hun kwaliteit en controle zijn getroffen.
Er is bizar veel geld naar 'palestina' gegaan de laatste 30 jaar. Veel naar Hamas.quote:Op dinsdag 30 september 2025 17:44 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik denk dat er weinig funding vanuit westerse landen richting de top van Hamas vloeit. Anders dan van landen die Israël haten zoals Iran en voorheen Qatar.
Zeker.quote:Op dinsdag 30 september 2025 17:53 schreef Homey het volgende:
[..]
Er is bizar veel geld naar 'palestina' gegaan de laatste 30 jaar. Veel naar Hamas.
De Palestijn is veruit de meest gesubsidieerde persoon op aarde.
Vergelijk dat eens met wat een Congolees of Sudanees krijgt aan donaties.
Allemnaal onzin. Het gaza gebied is 1 van de meest gevaarlijke en armste gebieden in de wereld al decennia lang.quote:Op dinsdag 30 september 2025 17:53 schreef Homey het volgende:
[..]
Er is bizar veel geld naar 'palestina' gegaan de laatste 30 jaar. Veel naar Hamas.
De Palestijn is veruit de meest gesubsidieerde persoon op aarde.
Vergelijk dat eens met wat een Congolees of Sudanees krijgt aan donaties.
quote:Op dinsdag 30 september 2025 18:01 schreef Aadil het volgende:
Dit ‘vredesplan’ is gewoon schijnbedrog. Met steun vanuit de VS gaat Netanyahu rustig verder door met het etnisch zuiveren van de Palestijnen. Criminele leiders kun je nooit op hun woorden vertrouwen..
Het kan zomaar zijn dat er straks weer 1 grote verrassingsaanval komt op Israel. Het gebied en de mensen in dat gebied zijn totaal onvoorspelbaar.quote:Op dinsdag 30 september 2025 18:02 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]![]()
Dat zuiveren lukt dan matig hè.
Als Kaag voorgedragen was, hadden de meeste hier met afschuw en ontzetting gereageerd terwijl al die mensen unaniem hopen dat Hamas zo snel mogelijk tekent en daarna het leven laat.quote:Op dinsdag 30 september 2025 11:50 schreef capricia het volgende:
Ik geloof dat er een heleboel mensen geen vrede willen.
Je zou toch denken dat het beëindigen van de 'genocide' voorrang boven alles heeft.
[ x ]
10-jaar zal niet, maar een jaar of 15 kan zeker gebeuren. Vooral op de Westelijke Jordaanoever komt dit voor. De pijnlijke realiteit is echter dat in het hardst van de strijd, kogels geen leeftijd kennen en militairen zullen terugschieten als er op hun wordt geschoten of bewapende mensen een bedreiging vormen.quote:Op dinsdag 30 september 2025 17:48 schreef Oracle2025 het volgende:
[..]
Op het moment dat je in de Gaza als 10 jarige jongetje een geweer in je handen gedrukt krijgt om te schieten op de Israeli's soldaten ben je zogenaamd ook lid van Hamas en een terrorist. Dit is ook gewoon de realiteit wat daar al tientallen jaren gebeurd.
Hamas kent nog altijd een duidelijke structuur, zowel in Qatar als Turkije en de Gazastrook en op de Westelijke Jordaanoever heeft men leiders. En gesneuvelde strijders worden vervangen met nieuwe vanuit de Palestijnse samenleving.quote:Op dinsdag 30 september 2025 17:48 schreef Oracle2025 het volgende:
[..]
Zoals ik al meldde er is geen duidelijke leiderschap meer van deze groepering.
Er zijn dus nog genoeg mensen over, niet voor niets verschuilen zich er nog mensen onder de grond die ook de resterende tientallen Israëlische gijzelaars vasthouden.quote:Op dinsdag 30 september 2025 17:48 schreef Oracle2025 het volgende:
[..]
Er is eigenlijk weinig meer van over. De Israeli's regering weet dit dondersgoed. Maar Netanyahu zal straks wel gaan melden dat de oorlog is gewonnen mede door zijn inbreng.
Hoe zou dat nu komen.quote:Op dinsdag 30 september 2025 17:59 schreef Oracle2025 het volgende:
[..]
Allemnaal onzin. Het gaza gebied is 1 van de meest gevaarlijke en armste gebieden in de wereld al decennia lang.
Ik denk juist dat Israel het meet gesubsieerde land van de wereld is.
quote:Op dinsdag 30 september 2025 16:35 schreef Oracle2025 het volgende:
[..]
Dus Trump heeft even met iemand uit Quatar gebeld?. Hier heb ik nog nooit van gehoord eigenlijk. KLinkt ook heel ongeloofwaardig.
Ik denk dat hamas al helemaal uitgemoord is en daarom worden er op dit moment ook helemaal geen tegenacties meer uitgevoerd op Israel.
Israel weet dat natuurlijk ook en zien nu kans om een genocide uit te voeren en het gebied weg te vegen.
Als Hamas dit afschiet, dan is die steun zo weer beperkt tot wat linkse gekkies en splinters.quote:Op dinsdag 30 september 2025 17:25 schreef MoreDakka het volgende:
quote:Op dinsdag 30 september 2025 19:40 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Laatste kans om geen zekere dood te sterven en van heel Gaza een stukje Israël maken?
Het zal allemaal niets oplossen.quote:Op dinsdag 30 september 2025 18:45 schreef phpmystyle het volgende:
Dit lijkt mij een hele grote dag in de menselijke beschaving.
Hopelijk zorgt Trump ervoor dat het bloeden stopt. En als Hamas tóch doorgaat dan zal Trump Bibi in staat stellen om écht door te pakken.
"Er is eigenlijk weinig meer van over"quote:Op dinsdag 30 september 2025 19:43 schreef Oracle2025 het volgende:
[..]
Het zal allemaal niets oplossen.
Je weet nu al dat er een grote wraakactie zal volgen net als 2 jaar geleden. Het is allemaal een kwestie van tijd. Ik vraag me af wat Hamas nu allemaal aan het bekokstoven is op dit moment. Achter de schermen zal er waarschijnlijk iets broeden die alles wat er de laatste tijd is gebeurd moet gaan rechtzetten.
Zo werkt het nu eenmaal in deze oorlog. De ene partij geeft een klap vervolgens gaat de andere partij weer een klap teruggeven. Dit zal nog heel lang doorgaan.
We gaan het afwachten. Ik voorspel binnen een jaar een hele grote actie in Israel.
Klopt heb ik gezegd.quote:Op dinsdag 30 september 2025 19:45 schreef capricia het volgende:
[..]
"Er is eigenlijk weinig meer van over"
Je moet de vrede een kans geven, en Hamas een way out.quote:Op dinsdag 30 september 2025 19:43 schreef Oracle2025 het volgende:
[..]
Je weet nu al dat er een grote wraakactie zal volgen net als 2 jaar geleden. Het is allemaal een kwestie van tijd. Ik vraag me af wat Hamas nu allemaal aan het bekokstoven is op dit moment. Achter de schermen zal er waarschijnlijk iets broeden die alles wat er de laatste tijd is gebeurd moet gaan rechtzetten.
Zo werkt het nu eenmaal in deze oorlog. De ene partij geeft een klap vervolgens gaat de andere partij weer een klap teruggeven. Dit zal nog heel lang doorgaan.
We gaan het afwachten. Ik voorspel binnen een jaar een hele grote actie in Israel.
Er is niets meer van over. Toch?quote:Op dinsdag 30 september 2025 19:49 schreef Oracle2025 het volgende:
[..]
Klopt heb ik gezegd.
Maar wat er niet is kan weer komen. Want als je 50000 palestijnen de afgelopen 2 jaar heb uitgemoord dan zal de honger naar wraak altijd blijven bestaan.
Dus zullen er nieuwe mensen gerecruteerd worden die het stokje zullen gaan overnemen want de eer van kinderen, broers en zussen, ooms en tantes, vaders en moeders moeten gewroken worden.
Wraak zal altijd blijven bestaan in dat gebied.
quote:Op dinsdag 30 september 2025 16:43 schreef Oracle2025 het volgende:
[..]
Hamas is niet anders dan een versplinterde organisatie geweest die individueel of in cellen acties uitvoerde op Israel. Is niets meer van over. Iedereen weet dat.
Maar net doen alsof die groep nog bestaat tegenover de rest van de wereld om die moordpartijen door te laten gaan op dit moment.
Er zijn de afgelopen 50 jaar al diverse vredes akkoorden gesloten. Iedereen weet dat het allemaal shit is die niet gaat werken in dit gebied. Er zijn teveel doden gevallen die gewroken moet worden.quote:Op dinsdag 30 september 2025 19:50 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je moet de vrede een kans geven, en Hamas een way out.
Als Gazanen wederom de fout in gaan is het voor iedereen en de wereld duidelijk waarom Israel handelt zoals zij doet.
Zolang ze de veiligheidsgaranties maar krijgen van Qatar voor hun bankrekeningen, dan gaat de leiding van Hamas gewoon akkoord.quote:Op dinsdag 30 september 2025 19:52 schreef sp3c het volgende:
Mag hopen dat er geen Nederlanders aan die vresesmacht mee hoeven te doen
Hopelijk gaat Hamas akkoord, gok van niet
Gaan Islamitische landen vooral aan bijdragen. Indonesië wil heel graag.quote:Op dinsdag 30 september 2025 19:52 schreef sp3c het volgende:
Mag hopen dat er geen Nederlanders aan die vresesmacht mee hoeven te doen
Hopelijk gaat Hamas akkoord, gok van niet
https://www.aljazeera.com(...)aza-war-interim-rolequote:Prabowo Subianto, the president of Indonesia, the country with the largest Muslim population, told the UNGA he was ready to send in thousands of peacekeeping forces, and ended his speech with “shalom”.
Ja als Hamas ga je daar nooit mee akkoordquote:Op dinsdag 30 september 2025 19:55 schreef capricia het volgende:
[..]
Gaan Islamitische landen vooral aan bijdragen. Indonesië wil heel graag.
[..]
https://www.aljazeera.com(...)aza-war-interim-role
Ik kan niet inschatten hoe sterk Hamas nog is. En dan bedoel ik.vooral de leiders buiten Gaza.quote:Op dinsdag 30 september 2025 19:58 schreef xzaz het volgende:
[..]
Ja als Hamas ga je daar nooit mee akkoord
Dit is een gevaarlijke onderschatting. Die lui zijn getikt. De 'heilige' strijd is belangrijker dan geld of het leven.quote:Op dinsdag 30 september 2025 19:53 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Zolang ze de veiligheidsgaranties maar krijgen van Qatar voor hun bankrekeningen, dan gaat de leiding van Hamas gewoon akkoord.
Hamas is vooral een idee.quote:Op dinsdag 30 september 2025 20:00 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik kan niet inschatten hoe sterk Hamas nog is. En dan bedoel ik.vooral de leiders buiten Gaza.
Ik las vandaag ergens iets dat de gesprekken vanuit Qatar met die Hamas-kopstukken daar ook over ging: hoe Qatar hun veilige aftocht en hun veiligheid kan garanderen.quote:Op dinsdag 30 september 2025 19:53 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Zolang ze de veiligheidsgaranties maar krijgen van Qatar voor hun bankrekeningen, dan gaat de leiding van Hamas gewoon akkoord.
Dan heb je niet begrepen wat deze deal onder andere inhoudt.quote:Op dinsdag 30 september 2025 20:00 schreef xzaz het volgende:
Allemaal kansloos.
Hamas gaat hier niet mee akkoord
Israël zegt zie je wel
vs zegt dan zoek je het maar uit
En er veranderd niets
Zo werkte het in 1945 anders niet. De nazi's waren verslagen, alles lag in puin en toen begon de wederopbouw. Geen nieuwe nazi-partij, maar gewoon democratie.quote:Op dinsdag 30 september 2025 19:43 schreef Oracle2025 het volgende:
[..]
Als je je centen mag houden, geen kopje kleiner wordt gemaakt en dan rustig ergens in Qatar of zo kunt gaan zitten.,..quote:Op dinsdag 30 september 2025 19:58 schreef xzaz het volgende:
[..]
Ja als Hamas ga je daar nooit mee akkoord
De vs gaat dat echt niet doenquote:Op dinsdag 30 september 2025 20:14 schreef MagnificentAlfonso het volgende:
[..]
Dan heb je niet begrepen wat deze deal onder andere inhoudt.
Als Hamas nee zegt, dan grijpt de VS in. Dat is het grote verschil met de voorgaande pogingen. Hamas kan letterlijk en figuurlijk geen kant meer op.
Wat niet betekent dat ze akkoord gaan, want wat wij wel eens willen vergeten (bewust of onbewust) is dat zij op een heilige missie zijn. Joden doden. Moet van Allah (vmbo).Dus dat kunnen ze niet opgeven al zouden ze het willen. Zo verknipt zijn die lui.
Hamas moet helemaal weg, geen way out.quote:Op dinsdag 30 september 2025 19:50 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je moet de vrede een kans geven, en Hamas een way out.
Als Gazanen wederom de fout in gaan is het voor iedereen en de wereld duidelijk waarom Israel handelt zoals zij doet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |