Ooh dat had ik even niet door. Sorry!quote:Op maandag 22 september 2025 18:35 schreef Jippie het volgende:
[..]
Ik constateer alleen, iemand anders had al aktie ondernomen
Waarom niet?quote:
Waarom zou je geen fascist mogen zeggen?quote:Op maandag 22 september 2025 19:45 schreef Jippie het volgende:
[..]
Fascisten x 642690 Horst Wessel etc etc
Staat op de lijst met polariserende woordjes.quote:Op maandag 22 september 2025 21:39 schreef VoMy het volgende:
[..]
Waarom zou je geen fascist mogen zeggen?
Wat zou er dan mis zijn met dit artikel? Er waren toch ook velen die de aanslag online hebben toegejuicht?quote:Op maandag 22 september 2025 21:50 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Staat op de lijst met polariserende woordjes.
Ondertussen mogen dit soort dingen natuurlijk wel: Links Amerika blijft dood Kirk goedpraten, haalt citaten uit context
Zie de laatste 10 pagina's Feedback-NWS.quote:Op maandag 22 september 2025 21:39 schreef VoMy het volgende:
[..]
Waarom zou je geen fascist mogen zeggen?
Daarin kon je het ook al niet uitleggen.quote:Op maandag 22 september 2025 21:52 schreef Jippie het volgende:
[..]
Zie de laatste 10 pagina's Feedback-NWS.
Of jij snapt het gewoon niet.quote:Op maandag 22 september 2025 22:07 schreef VoMy het volgende:
[..]
Daarin kon je het ook al niet uitleggen.
WTF ...quote:Op maandag 22 september 2025 21:50 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ondertussen mogen dit soort dingen natuurlijk wel: Links Amerika blijft dood Kirk goedpraten, haalt citaten uit context
Heb je je weleens verdiept in het Duitsland van de jaren 30?quote:Op maandag 22 september 2025 21:52 schreef Jippie het volgende:
[..]
Zie de laatste 10 pagina's Feedback-NWS.
Vervelende persoonlijke aanval dit.quote:
Deze opmerking is hier niet op zijn plek en kun je plaatsen in Feedback voor de Frontpage.quote:Op maandag 22 september 2025 21:50 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Hoezo? Als het een besluit van Danny is, kan hij die vraag toch ff beantwoorden? Het is niet of het de paus is hè, die je hier niet ziet. Als hij iets bepaalt, wil ie het vast prima even uitleggen als je het even vraagtquote:Op maandag 22 september 2025 22:23 schreef Aberkullie het volgende:
Maar is het een crewbesluit of komt het van Danny want in het laatste geval heeft het weinig zin om er hier verder over te klagen.
Oh geen idee ik zie hem in FB al nooit reageren.quote:Op maandag 22 september 2025 22:26 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Hoezo? Als het een besluit van Danny is, kan hij die vraag toch ff beantwoorden? Het is niet of het de paus is hè, die je hier niet ziet. Als hij iets bepaalt, wil ie het vast prima even uitleggen als je het even vraagt
Zekerquote:Op maandag 22 september 2025 22:21 schreef Falco het volgende:
[..]
Heb je je weleens verdiept in het Duitsland van de jaren 30?
Dat mag jij vinden. Ik vind het hardnekkige gedram over het wel of niet mogen gebruiken van bepaalde woorden lijken op het gedrag wat jullie van bepaalde politieke leiders verfoeien.quote:Op maandag 22 september 2025 22:21 schreef Falco het volgende:
[..]
Vervelende persoonlijke aanval dit.
Wat is "het crewbesluit" precies? Moderatie strenger geworden? Lastig teruglezen hier, gaat al pagina's door hier.quote:Op maandag 22 september 2025 22:23 schreef Aberkullie het volgende:
Maar is het een crewbesluit of komt het van Danny want in het laatste geval heeft het weinig zin om er hier verder over te klagen.
Als je het woord fascisme gebruikt komt Jippie je huis opzoekenquote:Op maandag 22 september 2025 22:30 schreef Sanvi het volgende:
[..]
Wat is "het crewbesluit" precies? Moderatie strenger geworden? Lastig teruglezen hier, gaat al pagina's door hier.
Lees de laatste versie van de policy er maar op na. Daar is iedereen zodra hij/zij op FOK! post mee akkoord gegaan.quote:Op maandag 22 september 2025 22:23 schreef Aberkullie het volgende:
Lol niemand leest de policy.quote:Op maandag 22 september 2025 22:33 schreef Jippie het volgende:
[..]
Lees de laatste versie van de policy er maar op na. Daar is iedereen zodra hij/zij op FOK! post mee akkoord gegaan.
Nee, ik loop geen visites. Wat iemand thuis doet of zegt moet iedereen lekker zelf weten. Ik kijk alleen naar wat er hier word gepost.quote:Op maandag 22 september 2025 22:31 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Als je het woord fascisme gebruikt komt Jippie je huis opzoeken
Is de policy veranderd, of de manier waarop die geïnterpreteerd en gehandhaafd wordt?quote:Op maandag 22 september 2025 22:33 schreef Jippie het volgende:
[..]
Lees de laatste versie van de policy er maar op na. Daar is iedereen zodra hij/zij op FOK! post mee akkoord gegaan.
Dit niet:quote:• 'Wilders is niets meer dan een vieze racist'
• 'Greenpeace zie ik toch echt als een groep eco-terroristen'
En verder mag je elkaar - imho, vanzelfsprekend - onderling niet voor rotte vis uitmaken (dus geen "jij bent een fascist / nazi / communist")quote:• 'Rutte moet zijn fascistische teringmuil houden'
Er zal gerust wel eens overheen gelezen worden, maar het staat al vanaf 2019 in de policy. Als ik het tegenkom in de topics gaat het vrijwel altijd weg.quote:Op maandag 22 september 2025 22:39 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Is de policy veranderd, of de manier waarop die geïnterpreteerd en gehandhaafd wordt?
Nee, want daarin noemt hij derden fascist en dat is niet de bedoeling.quote:Op maandag 22 september 2025 22:47 schreef SnertMetChoco het volgende:
Ik vind het wel verwarrend icm bovenstaande discussie ... volgende de policy mag dit wel:
[..]
Dit niet:
[..]
En verder mag je elkaar - imho, vanzelfsprekend - onderling niet voor rotte vis uitmaken (dus geen "jij bent een fascist / nazi / communist")
Dat lijkt toch wel een stuk af te wijken van het niet mogen plaatsen van een opiniestuk die Falco eerder plaatste bv.
De voorbeelden uit de policy mogen dus ook nietquote:Op maandag 22 september 2025 22:52 schreef Jippie het volgende:
[..]
Nee, want daarin noemt hij derden fascist en dat is niet de bedoeling.
Opmerkingen over de policy kun je kwijt via de welbekende mailbox.
Maar racist of eco-terrorist mag dus wel over derden?quote:Op maandag 22 september 2025 22:52 schreef Jippie het volgende:
[..]
"Dat is niet de bedoeling".quote:Op maandag 22 september 2025 22:52 schreef Jippie het volgende:
[..]
Mag je Trump een fascist noemen?quote:Op maandag 22 september 2025 22:52 schreef Jippie het volgende:
[..]
Zou een moderne variant hierop nog wel mogen?quote:Op maandag 22 september 2025 23:15 schreef recursief het volgende:
Ik zou niet zo ver gaan om Trump fascist te noemen maar het regime waar hij de leider van is heeft ontegenzeggelijk een aantal fascistische kenmerken. Ik vind het eerlijk gezegd een gevaarlijke ontwikkeling om in die context fascisme tot verboden woord te verklaren. Zeker als de uitleg is dat het gebruik "niet de bedoeling is".
Denk erom dat XR-activisten, en pro-Palestina betogers, milieuactivisten hier zonder enig probleem terroristen worden genoemd.
En tevens het argument dat er 'aspecten' van fascisme zou zijn is een drogredenering. Er zijn ook aspecten met communisme bij bepaalde partijen of politici, mogen die nu ook structureel op die manier worden weggezet? Nou, dat zou de inhoudelijke discussie ook niet ten goede komen.quote:Fascism as a formal, state-recognized ideology and system of government, as it existed in Italy under Mussolini or Germany under Hitler, is not present in any country in 2025. This form of government, defined by a single-party totalitarian state, aggressive nationalism, militarism, and the violent suppression of opposition, is considered a historical phenomenon.
Bron: Google Gemini
Het enige wat raar is, is dat jullie fascisme zien. Jullie zijn duidelijk verblind door haat. Heb trouwens niet de indruk dat mijn woorden er veel zullen toe doen, werk aan jezelf zou ik zeggen.quote:Op dinsdag 23 september 2025 09:51 schreef Frozen-assassin het volgende:
Het zou raar zijn om fascist/fascisme niet meer te mogen gebruiken bij bijvoorbeeld Trump/GOP of andere bepaalde figuren.
Verliest het aan waarde; mogelijk maar dat betekent niet dat het maar verboden moet worden.
Jullie? Wie zijn "jullie"?quote:Op dinsdag 23 september 2025 10:00 schreef zeetheefje het volgende:
[..]
Het enige wat raar is, is dat jullie fascisme zien. Jullie zijn duidelijk verblind door haat. Heb trouwens niet de indruk dat mijn woorden er veel zullen toe doen, werk aan jezelf zou ik zeggen.
Is goed, heb je tips?quote:Op dinsdag 23 september 2025 10:00 schreef zeetheefje het volgende:
[..]
Het enige wat raar is, is dat jullie fascisme zien. Jullie zijn duidelijk verblind door haat. Heb trouwens niet de indruk dat mijn woorden er veel zullen toe doen, werk aan jezelf zou ik zeggen.
Ik twijfelde even of ik hier serieus op in zou gaan maar ik doe het toch.quote:Op dinsdag 23 september 2025 10:00 schreef zeetheefje het volgende:
[..]
Dit geldt niet, wel van links maar goed.quote:Het begrip fascisme is niet eenduidig te definiëren. Het is een complex en gevarieerd verschijnsel dat moeilijk beknopt is te omschrijven. Toch heeft het fascisme een aantal basiskenmerken die het onderscheiden van andere politieke stromingen:
Het fascisme is de tegenstander van zowel de traditioneel linkse als rechtse politieke partijen.[8][9]
Ook nietquote:Het fascisme minacht eigentijdse conservatieve instellingen.[8][9]
Trump houdt hier nogal van. Zie ook Capitool bestorming, militaire parade. Omdopen naar Dept of War.quote:Het fascisme vereert militarisme, machtsvertoon en het gebruik van geweld.
Trump meet zich graag deze autoritaire status aanquote:Het fascisme kent een autoritaire structuur met aan het hoofd daarvan een leider aan wie charismatische eigenschappen worden toegeschreven.
Zo ver zijn we nog niet maar Trump heeft zichzelf al een derde termijn gegeven, bijzonder allemaal welquote:Het fascisme streeft naar de instelling van een politieke dictatuur.
Trump wil over elke bedrijf, universiteit, musea of wat dan ook bepalen wat zij wel/niet mogen doen.quote:Het fascisme streeft naar een totalitaire staat – de volledige controle over het maatschappelijk leven en de sociale en culturele organisaties.
Jaquote:Het fascisme is extreem nationalistisch.
An sich hoeft USA niet over te leven, die zijn al de sterkste maar zoeken wel heftig de strijd op met andere naties.quote:Het fascisme pleit voor een continue strijd om de eigen natie te kunnen doen overleven te midden van andere staten.
Dat dan weer niet denk ik. Trump heeft maar weinig op met de mensen.quote:Het fascisme berust in hoofdzaak op de maatschappelijke middenklasse.
Ook nietquote:Het fascisme streeft naar sociale eenheid van de populatie en de opheffing van alle bestaande klassen- en belangentegenstellingen.
Zoals eerder gezegd bemoeit Trump elke dag zich met van alles en nog wat voor eigen gewin.quote:Op economisch gebied pleiten veel fascisten voor corporatisme, alsmede een door de staat geleide economie. De overheid bemoeit zich intensief met de economie en het bedrijfsleven met als doel om alle publieke en private middelen aan te wenden om (intern)nationale doelen te bereiken.
Met onderbouwing.quote:Op dinsdag 23 september 2025 10:00 schreef zeetheefje het volgende:
[..]
Het enige wat raar is, is dat jullie fascisme zien.
quote:Op vrijdag 19 september 2025 20:33 schreef recursief het volgende:
[..]
Dat is geen antwoord op mijn vraag. Mag je niet praten over parallellen met fascisme als je in sommige hedendaagse ontwikkelingen bepaalde kenmerken van het fascisme waarneemt, zoals bijvoorbeeld:
• Een autoritaire machtsstructuur met 1 leider die volgens zijn volgelingen charismatische kenmerken heeft
• Handelingen die richting een politieke dictatuur gaan (regeren bij dictaat of decreet)
• Een streven naar een politiek bewind waarbij de macht geconcentreerd is bij 1 persoon of partij
• Een streven naar controle over het maatschappelijk leven en sociale en culturele organisaties
• Een extreem nationalisme, waarbij de eigen natie altijd voorop gaat
Zoals Robert Paxton het omschreef:quote:Een vorm van politiek gedrag dat gekenmerkt wordt door een obsessieve zorg voor het verval van de gemeenschap, vernedering of slachtofferschap, en door een compenserende cultus van eenheid, vitaliteit en zuiverheid, waarin een op de massa steunende partij met toegewijde nationalistische militanten, in een ongemakkelijke maar efficiënte samenwerking met traditionele elites, afstand doet van democratische vrijheden, en met bevrijdend geweld en zonder ethische of wettelijke beperkingen binnenlandse zuivering en buitenlandse expansie nastreeft.
Precies wat er op dit moment, stapje voor stapje, in de VS aan het gebeuren is.quote:Op dinsdag 23 september 2025 09:42 schreef HowardRoark het volgende:
waarbij het grootste kenmerk is de afschaffing van de democratie.
Niet dat je er gaat naar luisteren, probeer eens een kerk ofzo, er is vast wel een goeie in de buurt.quote:
Het afschaffen van democratie is vooral een Europees/Nederlands fenomeen.quote:Op dinsdag 23 september 2025 10:22 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Precies wat er op dit moment, stapje voor stapje, in de VS aan het gebeuren is.
Het is dan nogal vreemd wanneer dat van de ene op de andere dag hier ineens om onduidelijke redenen niet meer benoemd mag worden.
Whatever. Open er een topic over. Het punt hier is dat je vieze donkerbruine beestjes blijkbaar niet meer bij hun naam mag noemen.quote:Op dinsdag 23 september 2025 10:30 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Het afschaffen van democratie is vooral een Europees/Nederlands fenomeen.
Dank je wel. Welke kerk raad je me aan?quote:Op dinsdag 23 september 2025 10:28 schreef zeetheefje het volgende:
[..]
Niet dat je er gaat naar luisteren, probeer eens een kerk ofzo, er is vast wel een goeie in de buurt.
Ik had een goede ervaring met een Every Nation kerk in mijn gemeente. Veel jongere mensen en niet zo oubollig als een gewone (katholieke) kerk. Zoek en gij zult vindenquote:Op dinsdag 23 september 2025 10:39 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Dank je wel. Welke kerk raad je me aan?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |