quote:Artikel door RTL Z • 6u •Zuidas
© ANP
Door hoge huren en een mager aanbod aan huurwoningen, kopen buitenlanders - waaronder expats - steeds vaker een woning in Nederland. Vooral in de regio's Den Haag, Eindhoven en Amsterdam drukken ze een stempel op de markt, en is soms meer dan de helft van de kopers een 'international' met een groter budget dan gemiddeld.
Dat blijkt uit een analyse van gegevens van makelaarsvereniging NVM, uitgevoerd door data-dochter Brainbay.
Het aandeel via NVM-makelaars verkochte koopwoningen aan zogenoemde internationals is sinds 2020 verdubbeld, tot 1,6 procent in 2025, zegt de instantie. Het aandeel huurders blijft stabiel: "Ongeveer 1 op de 4 huurders via een NVM-makelaar is international."
Anderstaligen
Onder 'internationals' verstaan de makelaars alle anderstaligen, zoals expats, buitenlandse studenten, arbeidsmigranten en ondernemers die zich voor kortere of langere tijd in Nederland vestigen.
"Internationals willen bij aankomst vaak eerst huren vanwege de flexibiliteit en onzekerheid over hun verblijfsduur, maar door regulering en sterk teruglopend aanbod in de vrije huursector zien steeds meer zich gedwongen om te kopen", zegt René Loman, woordvoerder van de NVM over de koopdrift. "Ook komen er door het uitponden van voormalige huurwoningen meer woningen te koop die ook voor internationals interessant kunnen zijn."
Landelijk gezien is het aandeel van internationals op de woningmarkt beperkt, maar bepaalde regio’s springen eruit. Zo huurde 60 procent van de buitenlanders dit en vorig jaar een woning in de gemeente Amsterdam of Den Haag, mede dankzij de aanwezigheid van internationale bedrijven, scholen en organisaties.
Op de koopmarkt springen Amstelveen, Eindhoven, Veldhoven, Haarlemmermeer en Uithoorn eruit. Het hoofdkantoor van chipmachinereus ASML, die veel internationale werknemers heeft, is bijvoorbeeld te vinden in Veldhoven.
Helft kopers is expat
Ook op de bedrijvencampus Brainport bij Eindhoven zijn veel internationale werknemers en studenten te vinden. In die regio bestaat inmiddels '50 tot 60 procent van de kopers uit internationals', aldus de NVM. En dat heeft 'directe invloed op de woningbouwplanning'.
"Internationals spelen een gigantisch rol in de woningmarkt in regio Zuidoost-Brabant", zegt de Eindhovense makelaar Pieter van Santvoort in het rapport van de NVM. "Hun aanwezigheid bepaalt waar, hoe en hoeveel er gebouwd moet worden."
In nieuwbouwwijken bij Eindhoven, zoals Meerhoven, bestaat inmiddels 50 procent van de bewoners uit internationals en is 60 tot 70 procent van de kopers een international. In het Hoofddorpse Hyde Park loopt dit zelfs op tot 75 procent.
Top-10 gemeenten met internationale kopers
1 • Amstelveen 20%
2 • Veldhoven 14%
3 • Ouder-Amstel 13%
4 • Eindhoven 12%
5 • Amsterdam 11%
6 • Uithoorn 10%
7 • Haarlemmermeer 9%
8 • Geldrop-Mierlo 7%
9 • Aalsmeer 7%
9 • Waalre 7%
Bram Geleijns, makelaar bij Saelmans Makelaardij in Weert is voorzichtiger. Ook in zijn plaats zijn meer expats te vinden, maar er is geen overvloed, zegt hij. "Er zijn altijd meer mensen voor één woning en dat drijft de prijzen op", zegt hij. "Ook omdat er nauwelijks huurhuizen zijn."
Expats willen een instapklaar huis en hebben vaak weinig trek in verbouwen. Ook moet er een extra kamer zijn voor bezoekende vrienden en familie, aldus Geleijns. Sommigen kiezen ervoor om te blijven en laten een nieuw huis bouwen.
Weert profiteert
Volgens de Weertse wethouder Thomas van Gemert profiteren zijn gemeente en veel omliggende gemeentes van de populariteit van Eindhoven. "We zien de groei ook als kans, want doordat er ook hier meer mensen komen, kunnen we het theater en het zwembad openhouden", zegt hij.
Rondom het station is extra aandacht voor nieuwbouw, zodat er aansluiting is met Eindhoven. "We zien dat de druk op de woningmarkt groot is, maar willen ook oog blijven houden voor de woonbehoeftes van alle inwoners van Weert."
Wie langer dan drie jaar in Nederland blijft, kiest vaker voor koop, zegt de NVM. Daarbij profiteren expats van een (tijdelijke) belastingkorting, de zogenoemde 30%-regeling, waardoor ze 'bij eenzelfde salaris een hoger inkomen' genieten waarmee ook een hogere hypotheek kan worden afgesloten - en maakt dat kopen aantrekkelijker dan huren.
"Internationals hebben over het algemeen een hoger budget voor een woning dan Nederlandse woningzoekers", stelt de NVM. In de wijken en regio’s die gewild zijn, zijn expats vaker bereid om boven de vraagprijs te bieden. Hun gemiddelde koopprijs ligt op 591.000 euro, iets hoger dan bij andere kopers (575.000 euro).
2000 euro per maand
Op de huurmarkt betaalt ruim 80 procent van de internationals meer dan 2000 euro per maand, mede doordat zij vaak kiezen voor gestoffeerde of gemeubileerde woningen.
Het is, al met al, ook goed voor de business van makelaars, zegt NVM-woordvoerder Loman. Zijn vereniging benadrukt net als veel internationale bedrijven het economische belang van internationale krachten in Nederland. Maar met 1,6 procent van de verkopen, blijft het aandeel volgens hem ook bescheiden. "Ruim 98 procent van de verkopen gaat naar starters en doorstromers op de woningmarkt."
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Expats zijn niet meer wat het geweest was. Was het vroeger een medewerker van Shell of de ambassade die van het ene land in het andere land ging werken. Nu is het gewoon halve massa migratie geworden.quote:
Heb jij ook weleens ergens een stempel op gedrukt?quote:Op donderdag 18 september 2025 16:35 schreef DeVerzamelaar het volgende:
En statushouders drukken juist weer een grote stempel op het aanbod van de sociale huurwoningen. Nederland; het land voor de migrant.
Als het skilled migrant workers betreft (dus zeg maar de arbeidsmigratie van buiten de EU) zit er een inkomenstoets aan vast. Dit zijn geen schoonmakers ofzo.quote:Op donderdag 18 september 2025 16:33 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Expats zijn niet meer wat het geweest was. Was het vroeger een medewerker van Shell of de ambassade die van het ene land in het andere land ging werken. Nu is het gewoon halve massa migratie geworden.
Als ze nou van binnen of van buiten de EU komen ..... het zijn er aardig wat vind je niet?quote:Op donderdag 18 september 2025 17:25 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Als het skilled migrant workers betreft (dus zeg maar de arbeidsmigratie van buiten de EU) zit er een inkomenstoets aan vast. Dit zijn geen schoonmakers ofzo.
moeten betreffende landen zelf weten.quote:Op donderdag 18 september 2025 17:25 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
En die miljoen Nederlanders die in het buitenland wonen weer terug?
Zeker. Iemand moet de AOW en zorgkosten helpen betalen.quote:Op donderdag 18 september 2025 17:33 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Als ze nou van binnen of van buiten de EU komen ..... het zijn er aardig wat vind je niet?
Want expats worden niet oud en gaan nooit naar het ziekenhuis of de tandarts?quote:Op donderdag 18 september 2025 17:34 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Zeker. Iemand moet de AOW en zorgkosten helpen betalen.
Het gaat erom dat de boomers en generaties daarna niet genoeg kinderen hebben gebaard en dat dat problemen geeft.quote:Op donderdag 18 september 2025 17:34 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Want expats worden niet oud en gaan nooit naar het ziekenhuis of de tandarts?
Welk tekort bedoel je hier specifiek?quote:Op donderdag 18 september 2025 17:40 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Het gaat erom dat de boomers en generaties daarna niet genoeg kinderen hebben gebaard en dat dat problemen geeft.
Daarvoor is het denk ik nodig dat het tekort voor een stuk wordt opgevangen door hoogopgeleide migranten. Ik zie daar geen echt alternatief voor.
Boomers nemen dus te 'weinig' kinderen. Maar waarom zou immigratie dat oplossen? Dadelijk nemen die immigranten ook weinig kinderen, en dan? Weer immigranten importeren? Als die immigranten wel veel kinderen nemen, en hun kinderen ook dan explodeert je bevolking (exp groei als dat je wat zegt) en wordt je nog eens omgevolkt ook. Is dat goed?quote:Hoeft verder niet te leiden tot een absolute groei van de arbeidspopulatie, maar een wat minder harde daling is wel prettig voor de jongere generaties.
We hebben wat systemen opgezet waar ouderen van profiteren, maar die grotendeels overeind worden gehouden door huidige werkenden. Dan denk ik aan de AOW en zorg. Dit betreft dus financiering vanuit de overheid en arbeid.quote:Op donderdag 18 september 2025 17:47 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Welk tekort bedoel je hier specifiek?
Te weinig om bepaalde dingen goed financierbaar te houden ten opzichte van de systemen die zijn opgebouwd ja. Als destijds naast het opbouwen van het vrijwillig pensioen (wat wel grotendeels is opgebouwd door de generatie zelf die het ook krijgt) de AOW langzaamaan was omgezet naar een systeem waar de generatie zelf op had ingelegd hadden een hoop problemen voorkomen kunnen worden.quote:[..]
Boomers nemen dus te 'weinig' kinderen. Maar waarom zou immigratie dat oplossen? Dadelijk nemen die immigranten ook weinig kinderen, en dan? Weer immigranten importeren? Als die immigranten wel veel kinderen nemen, en hun kinderen ook dan explodeert je bevolking (exp groei als dat je wat zegt) en wordt je nog eens omgevolkt ook. Is dat goed?
Wat klopt nou niet aan wat ik zeg?quote:Op donderdag 18 september 2025 18:13 schreef SnertMetChoco het volgende:
Te weinig om bepaalde dingen goed financierbaar te houden ten opzichte van de systemen die zijn opgebouwd ja. Als destijds naast het opbouwen van het vrijwillig pensioen (wat wel grotendeels is opgebouwd door de generatie zelf die het ook krijgt) de AOW langzaamaan was omgezet naar een systeem waar de generatie zelf op had ingelegd hadden een hoop problemen voorkomen kunnen worden.
Daar zit verder niet een moreel oordeel achter, maar gewoon een constatering van een situatie waar we (en de rest van de Westerse wereld) nu mee te maken hebben.
Iemand die hier komt om te werken en een hoog inkomen heeft zal over het algemeen zelf meer belasting betalen dan gebruiken en tegelijk ook economische output leveren waar we ook eventueel van kunnen profiteren afhankelijjk van wat die persoon precies doet.
Er is letterlijk niets wat er op wijst dat er een bevolkingsexplosie volgt. Over de hele wereld krijgen mensen steeds minder kinderen. En ja, dat gaat zeker problemen geven. Maar je kunt niet alle problemen van de wereld nu oplossen, wel een stukje probleem verzachten hier voor de komende 2 decennia.
Hier is trouwens een onderzoek van vorig jaar in opdracht van het ministerie van Financien over de 30% regeling om hoogopgeleide expats aan te trekken waar wat effecten doorgerekend zijn inclusief bv. het afschaffen (met logischerwijze minder expats tot gevolg): https://www.seo.nl/wp-con(...)kosten-en-keuzes.pdf
Geen partner bij de Big-4 zijnquote:Op donderdag 18 september 2025 18:43 schreef RamboDirk het volgende:
¤750.000 voor een tussenwoning in Amstelveen
Ik zie je helemaal geen claim maken, maar wat vragen stellen.quote:Op donderdag 18 september 2025 18:41 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Wat klopt nou niet aan wat ik zeg?
je snapt verder dat ik geen 156 pag ga lezen
Woningtekorten zou toch geen probleem zijn als iedere man die lichamelijk 100% is, zijn handen uit de mouwen zou steken en zou gaan helpen bij het bouwen van woningen?quote:Op donderdag 18 september 2025 16:20 schreef Alpha0 het volgende:
50 jaar lang je huizen weggeven aan de halve wereld vanwege asiel / arbeidsmigratie / gezinsherreniging etc en nu woningnood hebben.We zijn he-le-maal van het padje af. En reken maar weer dat we in oktober het kruisje zetten bij al die partijen die dit veroorzaakt hebben hoor. Naïef als we zijn.
Het probleem was de afgelopen 70 jaar niet het bouwen maar het overheids monopolie op hoeveel er gebouwd mocht worden. De door jou zo geliefde plan economiequote:Op donderdag 18 september 2025 19:31 schreef torentje het volgende:
[..]
Woningtekorten zou toch geen probleem zijn als iedere man die lichamelijk 100% is, zijn handen uit de mouwen zou steken en zou gaan helpen bij het bouwen van woningen?
Na, eerder dat iedereen dat wist maar de overheid daar hún beleid niet op aanpastequote:Op donderdag 18 september 2025 17:40 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Het gaat erom dat de boomers en generaties daarna niet genoeg kinderen hebben gebaard en dat dat problemen geeft.
Mijn geliefde plan economie? Hoezo, is dat relevant op het gegeven dat iedere man die lichamelijk 100% is, niet zijn handen uit de mouwen wil steken om de tekorten op te lossen?quote:Op donderdag 18 september 2025 19:45 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Het probleem was de afgelopen 70 jaar niet het bouwen maar het overheids monopolie op hoeveel er gebouwd mocht worden. De door jou zo geliefde plan economie
Lees mijn post nog eens en denk er eens over na.quote:Op donderdag 18 september 2025 19:55 schreef torentje het volgende:
[..]
Mijn geliefde plan economie? Hoezo, is dat relevant op het gegeven dat iedere man die lichamelijk 100% is, niet zijn handen uit de mouwen wil steken om de tekorten op te lossen?
Onjuist. De grootste oorzaak van het woningtekort is het almaar groeiende aantal alleenwonenden.quote:Op donderdag 18 september 2025 19:45 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Het probleem was de afgelopen 70 jaar niet het bouwen maar het overheids monopolie op hoeveel er gebouwd mocht worden. De door jou zo geliefde plan economie
Dus ze pikken de goede jobs in? En de rechtse partijen willen weer fabrieksarbeid voor de Nederlanders?quote:Op donderdag 18 september 2025 17:25 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Als het skilled migrant workers betreft (dus zeg maar de arbeidsmigratie van buiten de EU) zit er een inkomenstoets aan vast. Dit zijn geen schoonmakers ofzo.
Hoe ga je een tekort aan bouwkavels oplossen met "de handen uit de mouwen steken"?quote:Op donderdag 18 september 2025 19:55 schreef torentje het volgende:
[..]
Mijn geliefde plan economie? Hoezo, is dat relevant op het gegeven dat iedere man die lichamelijk 100% is, niet zijn handen uit de mouwen wil steken om de tekorten op te lossen?
Nederlanders hebben inderdaad een rare obsessie met rijtjeshuizen. Dat had ik zelf ook pas in de gaten toen ik naar het buitenland verhuisde.quote:Op donderdag 18 september 2025 21:34 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Onjuist. De grootste oorzaak van het woningtekort is het almaar groeiende aantal alleenwonenden.
Dat de overheid de oplossing van het probleem middels regelgeving en (gebrek aan) sturing in stand houdt is dan wel weer correct.
Er blijven buiten de grote steden voornamelijk monotone wijken vol grondgebonden gezinswoningen uit de grond gestampt worden. Terwijl ons land procentueel gezien al ongeveer de meeste gezinswoningen heeft van heel Europa.
En ouderen die misschien wat minder mobiel worden. Mijn ouders bijvoorbeeld zouden graag hun gezinswoning willen inruilen voor een comfortabel gelijkvloers appartement. Maar vanwege een gebrek daaraan blijven ze maar een ruime gezinswoning bezet houden.quote:De meest alleenstaanden zitten niet te wachten op een 50-100m² tuin om te onderhouden. En hebben ook geen behoefte aan 3 slaapkamers + zolder.
In mijn beleving is die trend al gaande. Zelf gekozen (als alleenstaande) voor een woning van de jaren '90 omdat je toen grotere percelen had. Je ziet nu ook nog maar weinig woningen met een garage.quote:Op donderdag 18 september 2025 21:34 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Onjuist. De grootste oorzaak van het woningtekort is het almaar groeiende aantal alleenwonenden.
Dat de overheid de oplossing van het probleem middels regelgeving en (gebrek aan) sturing in stand houdt is dan wel weer correct.
Er blijven buiten de grote steden voornamelijk monotone wijken vol grondgebonden gezinswoningen uit de grond gestampt worden. Terwijl ons land procentueel gezien al ongeveer de meeste gezinswoningen heeft van heel Europa.
Bouw appartementen die voor kleine huishoudens dezelfde kwaliteit van leven bieden als gezinswoningen: kleinschalig, voldoende parkeerruimte, een mooie buitenruimte (tuintje, balkon/dakterras van minimaal 15m²) en voldoende bergruimte. En kies daarbij ook eens rustigere locaties.
Typisch worden appartementen gebouwd op de slechtste locaties binnen een wijk (naast het winkelcentrum of langs de drukste wegen) en wordt er enorm bezuinigd op buitenruimte en bergruimte omdat de appartementen nu eenmaal "goedkoop" moeten zijn om aan het quotum voor "betaalbare" woningen te komen wat door de gemeente aan de ontwikkelaar van de wijk wordt opgelegd.
En door zulk beleid waardoor je in een appartement daadwerkelijk minder fijn woont dan in een grondgebonden woning, gaan mensen een appartement nooit zien als een volwaardig alternatief voor een grondgebonden woning.
De meest alleenstaanden zitten niet te wachten op een 50-100m² tuin om te onderhouden. En hebben ook geen behoefte aan 3 slaapkamers + zolder.
Grappig. Ik heb dat me nooit zo gerealiseerd. Dat verschil met andere landen.quote:Op donderdag 18 september 2025 21:42 schreef knoopie het volgende:
[..]
Hoe ga je een tekort aan bouwkavels oplossen met "de handen uit de mouwen steken"?
[..]
Nederlanders hebben inderdaad een rare obsessie met rijtjeshuizen. Dat had ik zelf ook pas in de gaten toen ik naar het buitenland verhuisde.
[..]
En ouderen die misschien wat minder mobiel worden. Mijn ouders bijvoorbeeld zouden graag hun gezinswoning willen inruilen voor een comfortabel gelijkvloers appartement. Maar vanwege een gebrek daaraan blijven ze maar een ruime gezinswoning bezet houden.
Nee, dat is geen oorzaak, dat is de realiteit, de oorzaak is dat de monopolist overheid het beleid niet aanpast aan de realiteit.quote:Op donderdag 18 september 2025 21:34 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
35m2 is prima mits je bergruimte huurt voor je spullen welke je seizoensgebonden nodig hebt en er een wasserette in de straat zit.quote:Op donderdag 18 september 2025 22:48 schreef Anton91 het volgende:
[..]
In mijn beleving is die trend al gaande. Zelf gekozen (als alleenstaande) voor een woning van de jaren '90 omdat je toen grotere percelen had. Je ziet nu ook nog maar weinig woningen met een garage.
Toen ik in 2015 voor mijn appartement tekende was 55m2 ongeveer het minimum van de projecten die ik zag. In 2023-2024 zag ik appartementen voorbij komen van ongeveer 35m2. In diezelfde wijk heb je ook nieuwbouw woningen die vrijstaand zijn (met ong 1.5m looppad tussen de woningen) Ze hadden er net zo goed rijtjeshuizen van kunnen maken.
Zeker, we hebben nog meer rariteiten:quote:Op donderdag 18 september 2025 21:42 schreef knoopie het volgende:
Nederlanders hebben inderdaad een rare obsessie met rijtjeshuizen. Dat had ik zelf ook pas in de gaten toen ik naar het buitenland verhuisde.
quote:Op donderdag 18 september 2025 21:42 schreef knoopie het volgende:
Nederlanders Projectontwikkelaars en gemeentes hebben inderdaad een rare obsessie met rijtjeshuizen. Dat had ik zelf ook pas in de gaten toen ik naar het buitenland verhuisde.
[..]
Dat komt omdat Nederland erg klein is, maar in Oost-Groningen, de Achterhoek en Zeeland vergrijzen de dorpen wel degelijk.quote:Op vrijdag 19 september 2025 02:54 schreef ootjekatootje het volgende:
En weet je wat we hier ook niet hebben? Spookdorpen, dorpjes vol bejaarden waar niemand naar omkijkt.
Ook heel Nederlands en misschien wel iets waar we wel massaal trots op kunnen zijn.![]()
Welk tekort? De mannen die lichamelijk 100% zijn, zijn toch de overheid? Kunnen dus doen en laten wat zij willen, want iemand die lichamelijk niet 100% is, kan hen niet tegenhouden.quote:Op donderdag 18 september 2025 21:42 schreef knoopie het volgende:
Hoe ga je een tekort aan bouwkavels oplossen met "de handen uit de mouwen steken"?
Het is een niet inhoudelijk antwoord op mijn reactie, dus nogmaals lezen heeft geen zin.quote:Op donderdag 18 september 2025 20:46 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Lees mijn post nog eens en denk er eens over na.
Naja het is dan nog steeds een van de oorzaken samen met een enorme bevolkingsgroei. Beiden niet goed voorspeld door het cbs zodat men bang was voor enorme leegstand.quote:Op vrijdag 19 september 2025 02:25 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Nee, dat is geen oorzaak, dat is de realiteit, de oorzaak is dat de monopolist overheid het beleid niet aanpast aan de realiteit.
Net zoals de pensioenen. De oorzaak van die problematiek is ook niet steeds minder kinderen sinds de jaren 60/70, maar het niet aanpassen van het beleid bij de realiteit
Vergeet niet dat de VVD samen met het oh zo sociale PvdA de bejaardentehuizen hebben gesloten onder rutte 2. Ouderen blijven daardoor zitten in hun woning, vaak ruim en vrijstaand en ideaal voor gezinnen met kinderen.quote:Op vrijdag 19 september 2025 08:37 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Naja het is dan nog steeds een van de oorzaken samen met een enorme bevolkingsgroei. Beiden niet goed voorspeld door het cbs zodat men bang was voor enorme leegstand.
Dat leidde weer tot het vasthouden aan inbreiden en de rode contouren terwijl we zoveel woningen nodig hebben dat er geen plein of park overblijft. Die angst om waardeloze grasvelden op te offeren voor alles behalve woningen is echt verschrikkelijk en dat was 10 jaar geleden al problematisch.
Daarnaast heeft de vvd de woningcorporaties vanaf ca 2010 zo afgeroomd dat er amper geld beschikbaar was voor nieuwbouw. Heeft tot een veel heftigere crisis geleid in de bouw met als gevolg dat veel vaklui er mee kapten.
Maar huizen weggeven heeft toch niks te maken met expats die juist heel veel betalen voor woningen?quote:Op donderdag 18 september 2025 16:20 schreef Alpha0 het volgende:
50 jaar lang je huizen weggeven aan de halve wereld vanwege asiel / arbeidsmigratie / gezinsherreniging etc en nu woningnood hebben.We zijn he-le-maal van het padje af. En reken maar weer dat we in oktober het kruisje zetten bij al die partijen die dit veroorzaakt hebben hoor. Naïef als we zijn.
Het is al decennia duidelijk dat er meer, veel meer gebouwd moet worden, maar iedereen behalve de starters heeft er financiële belangen bij de markt krap te houden.quote:Op vrijdag 19 september 2025 08:37 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Naja het is dan nog steeds een van de oorzaken samen met een enorme bevolkingsgroei. Beiden niet goed voorspeld door het cbs zodat men bang was voor enorme leegstand.
Dat leidde weer tot het vasthouden aan inbreiden en de rode contouren terwijl we zoveel woningen nodig hebben dat er geen plein of park overblijft. Die angst om waardeloze grasvelden op te offeren voor alles behalve woningen is echt verschrikkelijk en dat was 10 jaar geleden al problematisch.
Daarnaast heeft de vvd de woningcorporaties vanaf ca 2010 zo afgeroomd dat er amper geld beschikbaar was voor nieuwbouw. Heeft tot een veel heftigere crisis geleid in de bouw met als gevolg dat veel vaklui er mee kapten.
'weggeven' niet letterlijk bedoelt natuurlijk.quote:Op vrijdag 19 september 2025 09:27 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Maar huizen weggeven heeft toch niks te maken met expats die juist heel veel betalen voor woningen?
Nee er zijn gewoon te veel mensen in dit kleine land. 1 miljoen nieuwe bewoners er bij elk decennia. Valt niet tegen op te bouwen, moet je ook niet willen.quote:Op vrijdag 19 september 2025 09:55 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Vind het opvallend hoe er een carrousel van vingerwijzing is, scheefhuurders, ouderen die niet willen doorstromen, HRA gebruikers, migranten, ex-pats, etc etc.
Terwijl de oorzaak al decennialang duidelijk is. Er wordt te weinig gebouwd.
Nogmaals, hoe vaak moet ik het nog schrijven, als de mannen die lichamelijk 100% zijn, de handen uit de mouwen zouden steken, dan waren er geen woningtekorten en ook geen volksverhuizingen.quote:Op vrijdag 19 september 2025 10:30 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Nee er zijn gewoon te veel mensen in dit kleine land. 1 miljoen nieuwe bewoners er bij elk decennia. Valt niet tegen op te bouwen, moet je ook niet willen.
geen idee wat je hiermee bedoeltquote:Op vrijdag 19 september 2025 10:34 schreef torentje het volgende:
[..]
Nogmaals, hoe vaak moet ik het nog schrijven, als de mannen die lichamelijk 100% zijn, de handen uit de mouwen zouden steken, dan waren er geen woningtekorten en ook geen volksverhuizingen.
Je vergeet voor het gemak dat de voorraad sociale huurwoningen de afgelopen decennia gedaald is. Als woningbouwverenigingen geen zin hadden om te verduurzamen, ging een woning gewoon in de verkoop.quote:Op donderdag 18 september 2025 16:35 schreef DeVerzamelaar het volgende:
En statushouders drukken juist weer een grote stempel op het aanbod van de sociale huurwoningen. Nederland; het land voor de migrant.
Heel eerlijk niet perse voorstander maar met de personeelstekorten in de zorg is er ook niet echt meer een andere oplossing.quote:Op vrijdag 19 september 2025 09:23 schreef antweerkie het volgende:
[..]
Vergeet niet dat de VVD samen met het oh zo sociale PvdA de bejaardentehuizen hebben gesloten onder rutte 2. Ouderen blijven daardoor zitten in hun woning, vaak ruim en vrijstaand en ideaal voor gezinnen met kinderen.
Zie het nog erg veel om mij heen.
En de zzp'ers in de wijkverpleging zitten de halve dag in de auto en doen daarmee alle behaalde "winst" teniet.quote:Op vrijdag 19 september 2025 09:23 schreef antweerkie het volgende:
[..]
Vergeet niet dat de VVD samen met het oh zo sociale PvdA de bejaardentehuizen hebben gesloten onder rutte 2. Ouderen blijven daardoor zitten in hun woning, vaak ruim en vrijstaand en ideaal voor gezinnen met kinderen.
Zie het nog erg veel om mij heen.
Welk deel begrijp jij dan niet? Weet jij niet hoe iemand eruit ziet die lichamelijk 100% is? Of weet jij niet wat er bedoelt wordt met de handen uit de mouwen steken?quote:
Ga buiten spelen is prachtig weerquote:Op vrijdag 19 september 2025 11:27 schreef torentje het volgende:
[..]
Welk deel begrijp jij dan niet? Weet jij niet hoe iemand eruit ziet die lichamelijk 100% is? Of weet jij niet wat er bedoelt wordt met de handen uit de mouwen steken?
Klopt, want op dit forum zitten schrijvers die geen respect hebben voor lichamelijk gehandicapten met geen geestelijk gebrek.quote:Op vrijdag 19 september 2025 11:41 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ga buiten spelen is prachtig weer
`quote:Op vrijdag 19 september 2025 11:41 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ga buiten spelen is prachtig weer
Om hier ook even op te reageren: dat is (helaas) hoe de zaken rollen.quote:Op vrijdag 19 september 2025 10:47 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Je vergeet voor het gemak dat de voorraad sociale huurwoningen de afgelopen decennia gedaald is. Als woningbouwverenigingen geen zin hadden om te verduurzamen, ging een woning gewoon in de verkoop.
bevolkingsgroei in Nl?quote:Op vrijdag 19 september 2025 08:37 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 19 september 2025 13:34 schreef Lospedrosa het volgende:
Bev
[..]
bevolkingsgroei in Nl?
Heb je onder een steen gelegen? De bevolking krimpt al tijden, onder de 13 miljoen Nederlanders nu en tandende
Jij zal je hier wel thuis voelen met zoveel verstandelijk gehandicapten die de leiders niet kritisch willen bekijken?quote:Op vrijdag 19 september 2025 12:04 schreef Scjvb het volgende:
[..]
`
Inderdaad veel beter.
Het is namelijk voor deze mijnheer ''de grote boze wereld''. Iedereen heeft het gedaan, behalve hij. Keer op keer!
En u spreekt hier over verstandelijk gehandicapten.quote:Op vrijdag 19 september 2025 18:36 schreef torentje het volgende:
[..]
Jij zal je hier wel thuis voelen met zoveel verstandelijk gehandicapten die de leiders niet kritisch willen bekijken?
Niet met de stikstofproblematiek.quote:Op vrijdag 19 september 2025 13:03 schreef Scjvb het volgende:
Derhalve verdient fors bijbouwen van zowel sociale huur als koop- en vrije sectorwoningen de hoogste prioriteit. En hier wordt wmb dan ook hard naartoe gewerkt.
Scjvb
Men moet wel verstandelijk gehandicapt zijn als men een geloof heeft en dat geloof uitdraagt.quote:Op vrijdag 19 september 2025 19:13 schreef Scjvb het volgende:
[..]
En u spreekt hier over verstandelijk gehandicapten.
Wist je dat niet? Als er geen migratie was zaten we onder de 13milj en met huizen overschotquote:
Maar die zijn er wel gekomen.quote:Op vrijdag 19 september 2025 20:39 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Wist je dat niet? Als er geen migratie was zaten we onder de 13milj en met huizen overschot
https://www.ewmagazine.nl(...)e-bevolking-1050288/
Wat is je probleem met buitenlanders?quote:Op vrijdag 19 september 2025 21:29 schreef TAmaru het volgende:
Er zijn ook genoeg landen waar het verboden is voor buitenlanders om huizen te kopen en dat lijkt me heel verstandig
Dus die regel hier ook zsm invoeren ajb
Heb totaal geen probleem met buitenlanders of wie dan ook, maar de eigen bevolking moet altijd op 1 staan en ook 2, 3, 4 en 5.quote:Op vrijdag 19 september 2025 21:30 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wat is je probleem met buitenlanders?
Dus nationaliteit is voor jou veel belangrijker dan wat iemand bijdraagt aan de maatschappij?quote:Op vrijdag 19 september 2025 21:30 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Heb totaal geen probleem met buitenlanders of wie dan ook, maar de eigen bevolking moet altijd op 1 staan en ook 2, 3, 4 en 5.
De Nederlandse overheid moet er zijn voor de Nederlandse burger die hier is geboren en opgegroeid. Ik vind wel dat buitenlanders/nieuwkomers bepaalde rechten mogen verdienen. Dus bijv. 10 jaar hier werken en dan het recht verdienen op het kopen van een huis, het krijgen van uitkeringen etc. Een paspoort pas na 15 of 20 jaar.quote:Op vrijdag 19 september 2025 21:32 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dus nationaliteit is voor jou veel belangrijker dan wat iemand bijdraagt aan de maatschappij?
Waarom meet je dat in tijd? Waarom niet in bijdrage?quote:Op vrijdag 19 september 2025 21:34 schreef TAmaru het volgende:
[..]
De Nederlandse overheid moet er zijn voor de Nederlandse burger die hier is geboren en opgegroeid. Ik vind wel dat buitenlanders/nieuwkomers bepaalde rechten mogen verdienen. Dus bijv. 10 jaar hier werken en dan het recht verdienen op het kopen van een huis, het krijgen van uitkeringen etc. Een paspoort pas na 15 of 20 jaar.
Criminelen moeten ze sowieso keihard straffen en alle uitkeringen moeten ze stoppen, maar dat terzijde ...quote:Op vrijdag 19 september 2025 21:35 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Waarom meet je dat in tijd? Waarom niet in bijdrage?
Jij vind een Nederlandse crimineel die in de bijstand hangt zijn hele leven dus meer dan een migrant die een bedrijf opzet en duizenden mensen aan werk helpt, een enorme bijdrage levert aan Nederland?
Je draaitquote:Op vrijdag 19 september 2025 21:38 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Criminelen moeten ze sowieso keihard straffen en alle uitkeringen moeten ze stoppen, maar dat terzijde ...
En ja, bijdragen aan de maatschappij zijn moeilijk te meten, maar nationaliteit en tijdsduur van hier in Nederland wonen vind ik wel een belangrijke graadmeter ja
Nee. Tuurlijk is iemands bijdrage objectief moeilijk te meten. Maar dit is Nederland. We hebben het hier over de Nederlandse politiek. Die moet dus opkomen voor de Nederlander. Ja, mensen mogen best hier bijdragen en rechten verdienen, maar daar moet een tijdslimiet aan zitten. Bijv. een bepaalde hoeveelheid belasting vind ik dan ook niet eerlijk, want iemand die hier komt schoonmaken, draagt in zekere zin net zoveel bij als iemand die hier verpleegster is of een groot bedrijf heeft. Maar die schoonmaker betaalt wel veel minder belasting. Daarom is 10 jaar om dit soort rechten te verdienen een prima periode.quote:
En een rampzalige economiequote:Op vrijdag 19 september 2025 20:39 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Wist je dat niet? Als er geen migratie was zaten we onder de 13milj en met huizen overschot
https://www.ewmagazine.nl(...)e-bevolking-1050288/
En wat denk je daar mee op te lossen?quote:Op vrijdag 19 september 2025 21:43 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Nee. Tuurlijk is iemands bijdrage objectief moeilijk te meten. Maar dit is Nederland. We hebben het hier over de Nederlandse politiek. Die moet dus opkomen voor de Nederlander. Ja, mensen mogen best hier bijdragen en rechten verdienen, maar daar moet een tijdslimiet aan zitten. Bijv. een bepaalde hoeveelheid belasting vind ik dan ook niet eerlijk, want iemand die hier komt schoonmaken, draagt in zekere zin net zoveel bij als iemand die hier verpleegster is of een groot bedrijf heeft. Maar die schoonmaker betaalt wel veel minder belasting. Daarom is 10 jaar om dit soort rechten te verdienen een prima periode.
Het feit dat expats een significant deel van de woningvoorraad opmakenquote:Op vrijdag 19 september 2025 21:44 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
En wat denk je daar mee op te lossen?
En hoe maakt dat de woningmarkt beter?quote:Op vrijdag 19 september 2025 21:48 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Het feit dat expats een significant deel van de woningvoorraad opmaken
Dan gaan ze maar huren (en betalen ze dus relatief meer)
Waarom gebruik je die term dan? Je doet alsof wij ze wat voor niets geven, terwijl ze in werkelijkheid arbeid verrichten, veel verdienen en daar dure woningen mee kopen. Een totaal ander iets dan wat jij met je "niet letterlijk"insinueert.quote:Op vrijdag 19 september 2025 09:30 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
'weggeven' niet letterlijk bedoelt natuurlijk.
Bijbouwen .... wat vergt & belast het? Naast puur het grondgebruik?quote:Op vrijdag 19 september 2025 09:55 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Terwijl de oorzaak al decennialang duidelijk is. Er wordt te weinig gebouwd.
Omdat ik compact taalgebruik die soms lichtelijk gechargeerd is wat lezen leuk maakt en mijn punt accentueert en bovendien in sommige gevallen gewoon de waarheid is prefereer. Kan je nu met een goed gevoel naar bed of moet ik nog uitweiden over hoe Voltaire en Vondel dit zouden aanpakken?quote:Op vrijdag 19 september 2025 22:07 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Waarom gebruik je die term dan? Je doet alsof wij ze wat voor niets geven, terwijl ze in werkelijkheid arbeid verrichten, veel verdienen en daar dure woningen mee kopen. Een totaal ander iets dan wat jij met je "niet letterlijk"insinueert.
Lichtelijk gechargeerd? Het is gewoon het omgekeerde van hoe het er werkelijk aan toe gaat. Ipv dat ze iets gratis krijgen, betalen ze er juist bakken vol met geld aan, zelfs meer dan de gemiddelde Nederlander. En dat is nu juist het probleem. Niet hetgeen jij insinueerde.quote:Op vrijdag 19 september 2025 23:08 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Omdat ik compact taalgebruik die soms lichtelijk gechargeerd is wat lezen leuk maakt en mijn punt accentueert en bovendien in sommige gevallen gewoon de waarheid is prefereer. Kan je nu met een goed gevoel naar bed of moet ik nog uitweiden over hoe Voltaire en Vondel dit zouden aanpakken?
Zucht.
Niet het omgekeerde, het omgekeerde zou zijn als ze huis en geld toe krijgen, laat echter dat nou net óók gebeuren. Feit blijft dat migranten huizen innemen (als dat woord je beter bevalt) waardoor er voor Nederlanders minder overblijven.quote:Op vrijdag 19 september 2025 23:45 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Lichtelijk gechargeerd? Het is gewoon het omgekeerde van hoe het er werkelijk aan toe gaat. Ipv dat ze iets gratis krijgen, betalen ze er juist bakken vol met geld aan, zelfs meer dan de gemiddelde Nederlander. En dat is nu juist het probleem. Niet hetgeen jij insinueerde.
Welk punt probeerde je dan te maken?
De Nederlandse overheid is slechts goed voor gewelddadige mannen, blijven hen faciliteren met benodigdheden zodat zij kunnen autorijden en niet lang hoeven te zoeken naar warmte en voeding.quote:Op vrijdag 19 september 2025 21:34 schreef TAmaru het volgende:
[..]
De Nederlandse overheid moet er zijn voor de Nederlandse burger die hier is geboren en opgegroeid. Ik vind wel dat buitenlanders/nieuwkomers bepaalde rechten mogen verdienen. Dus bijv. 10 jaar hier werken en dan het recht verdienen op het kopen van een huis, het krijgen van uitkeringen etc. Een paspoort pas na 15 of 20 jaar.
Het maakt het vooral beter voor Nederlanders, omdat wij makkelijker een huis kunnen vindenquote:Op vrijdag 19 september 2025 21:49 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
En hoe maakt dat de woningmarkt beter?
Nee, want je verdient meer met jouw hoge huur aan ex-pats. Denk eens verder na dan je van de heup geschoten oplossingen. Je roept kort door de bocht wat, met grote stelligheid. Krijg je vervolgens kritiek op, zit er nog maar heel weinig wijn in je water, je komt met de volgende ballon, waar je ook niet nadenkt over wat daar de gevolgen van zijn. Wat dat betreft zou je het prima doen in Den Haag, waar men ook precies dat doet.quote:Op zaterdag 20 september 2025 10:02 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Het maakt het vooral beter voor Nederlanders, omdat wij makkelijker een huis kunnen vinden
De grap is ook weer dat het vaak de Nederlandse bedrijven zelf zijn die de huur betalen voor de expats.quote:Op zaterdag 20 september 2025 10:03 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Nee, want je verdient meer met jouw hoge huur aan ex-pats
Dit dus, een Nederlandse NV of BV koopt de huizen en deze gaan dan als bedrijfswoning aan de Werknemer.quote:Op zaterdag 20 september 2025 10:08 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
De grap is ook weer dat het vaak de bedrijven zelf zijn die de huur betalen.
Het was wel een dikke vetpot moet ik toegeven. Tijdje (toen het puntensysteem het toeliet) verhuurt aan expat voor 1700 euro p/m. Maar eigenlijk bizar ook. En dit was 7 jaar geleden ofzo. Zal wel hoger liggen nu.quote:Op zaterdag 20 september 2025 10:09 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dit dus, een Nederlandse NV of BV koopt de huizen en deze gaan dan als bedrijfswoning aan de Werknemer.
En de oplossing is heel eenvoudig, meer bouwen. Veel meer bouwen.quote:Op zaterdag 20 september 2025 10:13 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Het was wel een dikke vetpot moet ik toegeven. Tijdje (toen het puntensysteem het toeliet) verhuurt aan expat voor 1700 euro p/m. Maar eigenlijk bizar ook. En dit was 7 jaar geleden ofzo. Zal wel hoger liggen nu.
Alleen Amsterdam een klein aantal andere steden bouwen eigenlijk substantiele hoeveelheden nieuwe woningen voor alle segmenten. Aan de rand van Amsterdam ontstaan hele nieuwe skylines. Maar het is nog steeds een druppel op een gloeiende plaat idd. Meeste projecten zijn nog steeds eindeloze rijtjeshuizen of hele dure alleenstaande woningen. Dan moet je idd heel nederland volbouwen om aan de vraag te voldoen. Omhoog is de enige optie.quote:Op zaterdag 20 september 2025 10:22 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
En de oplossing is heel eenvoudig, meer bouwen. Veel meer bouwen.
Migratie is prima, maar wel alleen voor mensen die duidelijk bijdragen aan de maatschappij. Nederland wat opleveren, niet mensen die alleen maar geld kosten.
Bijdragen? alsof het vrijwilligerswerk bij de tennisvereniging betreft. Het is gewoon incorrecte beeldspraak. Nee, expats en arbeidsmigranten dragen alleen maar bij aan de overbevolking en het huizentekort. Echter iedereen trapt er in, dus in dat opzicht heb je 'gelijk'.quote:Op zaterdag 20 september 2025 10:22 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Migratie is prima, maar wel alleen voor mensen die duidelijk bijdragen aan de maatschappij. Nederland wat opleveren, niet mensen die alleen maar geld kosten.
De slavenmentaliteit van het niet erg vinden om vervangen te worden, als het maar is door mensen die de multinationals meer opleveren..quote:Op zaterdag 20 september 2025 10:22 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
De maatschappij is bot en gewelddadig, dus het is verstandig om die niet te faciliteren.quote:Op zaterdag 20 september 2025 10:22 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Migratie is prima, maar wel alleen voor mensen die duidelijk bijdragen aan de maatschappij.
Indiërs behoren tot de groep hoogst opgeleide kennismigranten. En laten er sinds vandaag ineens tienduizenden hoog opgeleide Indiërs extra op zoek zijn naar een baan en wij deze arbeidsmigranten goed kunnen gebruiken.quote:Op zaterdag 20 september 2025 10:40 schreef Alpha0 het volgende:
Stel je haalt 10 miljoen Indiërs hierheen. Gaan die dan allemaal 'bijdragen'? Het hele argument klopt gewoon niet.
Toentertijd was het beeld dat woningcorporaties vuige bedrijven waren die gestraft moesten worden door hun wanbeleid at toen aan de orde was (Vestia-affaire, maserati-directeuren, rare projecten in cruise-schepen en buitenlandse projecten o.a.). Zo gaan die dingen. Alles slingert alle kanten op, de waan van de dag regeert. Je noemt nu specifiek de VVD, waarschijnlijk door een eigen voorkeur, maar het hele politieke spectrum vond hier wat van. En de linkse partijen vonden het geen goed iets wat die woningcorporaties deden. De overton window is ondertussen weer verschoven, en nu wordt er weer anders naar die woningcorporaties gekeken. Rinse repeat. Politiek in een notendop.quote:Op vrijdag 19 september 2025 08:37 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Wat ik er steeds over lees is dat hoogbouw te duur is geworden door regelgeving (duurzaamheid, veiligheid), installaties van allerlei soorten, onderhoud, exploitatiekosten en marktrisico hoog is. De mensen die erin gaan zitten zullen niet zoveel betalen dan een dure gezinswoning.quote:Op zaterdag 20 september 2025 10:28 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Alleen Amsterdam een klein aantal andere steden bouwen eigenlijk substantiele hoeveelheden nieuwe woningen voor alle segmenten. Aan de rand van Amsterdam ontstaan hele nieuwe skylines. Maar het is nog steeds een druppel op een gloeiende plaat idd. Meeste projecten zijn nog steeds eindeloze rijtjeshuizen of hele dure alleenstaande woningen. Dan moet je idd heel nederland volbouwen om aan de vraag te voldoen. Omhoog is de enige optie.
[ afbeelding ]
quote:Op zaterdag 20 september 2025 10:31 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Bijdragen? alsof het vrijwilligerswerk bij de tennisvereniging betreft. Het is gewoon incorrecte beeldspraak. Nee, expats en arbeidsmigranten dragen alleen maar bij aan de overbevolking en het huizentekort. Echter iedereen trapt er in, dus in dat opzicht heb je 'gelijk'.
Probeer eens wat minder onderbuik emotiesquote:Op zaterdag 20 september 2025 10:40 schreef Alpha0 het volgende:
Stel je haalt 10 miljoen Indiërs hierheen. Gaan die dan allemaal 'bijdragen'? Het hele argument klopt gewoon niet.
Precies wie wordt er vervangen door de Expats die in Amsterdam in het Financiele dienstverlening komen werken of bij ASMLquote:Op zaterdag 20 september 2025 10:33 schreef LXIV het volgende:
[..]
De slavenmentaliteit van het niet erg vinden om vervangen te worden, als het maar is door mensen die de multinationals meer opleveren..
Nogmaals: goed gebruiken, wat betekent dat nou werkelijk? Leg dat nou eens uit? Ja er zijn individuele ondernemers die ze goed kunnen gebruiken, maar maakt dat dat wij als land ze 'goed kunnen gebruiken'?quote:Op zaterdag 20 september 2025 10:56 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Indiërs behoren tot de groep hoogst opgeleide kennismigranten. En laten er sinds vandaag ineens tienduizenden hoog opgeleide Indiërs extra op zoek zijn naar een baan en wij deze arbeidsmigranten goed kunnen gebruiken.
https://nos.nl/artikel/25(...)-van-kennismigranten
Holy moly, dit is juist heel duidelijk beredeneert. Maar jij hebt daar blijkbaar niks tegen in te brengen.quote:Op zaterdag 20 september 2025 11:18 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
[..]
Probeer eens wat minder onderbuik emoties
Dat is het gekke: die prijzen zijn net zo hoog als de bouwwerken: skyhigh. Domweg om dat de grondprijs/m2 met een factor vermenigvuldigd wordt, gelijk aan het aantal verdiiepingen.quote:Op zaterdag 20 september 2025 11:17 schreef Akkerdjie het volgende:
De mensen die erin gaan zitten zullen niet zoveel betalen dan een dure gezinswoning.
Dat dus. Alle regels zijn als een valkuil waar we in gekieperd zijn en het klapluik boven de kuil is dichtgeklapt. Alleen een nieuwe regering kan die weer openmaken en de bouw uit het slop trekken. Dat wordt lachen na 29-10quote:Op zaterdag 20 september 2025 11:17 schreef Akkerdjie het volgende:
Daarbij zijn er bergen regels zoals hoogtebeperking, uitzichtlijnen, schaduw, veiligheid en natuurlijk de bezwaarrondes van omwonenden die dit soort projecten jaren en jaren kunnen vertragen. Als dit van de grond moet komen op grote schaal moet het hele beleidcircus omgegooid worden. Ik zie het niet snel gebeuren.
Klopt deels vanwege wandaden met collectief geld. Maar dit idee werd door de vvd doorgedrukt vanwege de lobby van beleggers die geen concurrentie dulden op de midden huur.quote:Op zaterdag 20 september 2025 11:05 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Toentertijd was het beeld dat woningcorporaties vuige bedrijven waren die gestraft moesten worden door hun wanbeleid at toen aan de orde was (Vestia-affaire, maserati-directeuren, rare projecten in cruise-schepen en buitenlandse projecten o.a.). Zo gaan die dingen. Alles slingert alle kanten op, de waan van de dag regeert. Je noemt nu specifiek de VVD, waarschijnlijk door een eigen voorkeur, maar het hele politieke spectrum vond hier wat van. En de linkse partijen vonden het geen goed iets wat die woningcorporaties deden. De overton window is ondertussen weer verschoven, en nu wordt er weer anders naar die woningcorporaties gekeken. Rinse repeat. Politiek in een notendop.
Verder was geld toen ook veel minder beschikbaar. De hele woningmarkt lag de jaren erna op zijn gat, een huis verkopen was verdomd lastig. Dit was nog de tijd van de eurocrisis en de euro was nog niet kapotgeQE’d
Ik heb in de jaren 80 mede een woningbouw vereniging opgericht en zat in het bestuur van een ander. Hield zich bezig met volkshuisvesting. Woningbouwverenigingen zouden er goed aan doen zich bezig te houden waar de eens voor bedoeld waren, betaalbare goede woningen voor mensen als verplegers, agenten, arbeiders, schoenverkopers of magazijnmedewerkers en andere in die inkomensklasse.quote:Op zaterdag 20 september 2025 13:50 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Klopt deels vanwege wandaden met collectief geld. Maar dit idee werd door de vvd doorgedrukt vanwege de lobby van beleggers die geen concurrentie dulden op de midden huur.
Frappant zeg, in die 14 jaar dat ik aan het einde van een straat met sociale huurwoningen woonde, waren het vnl. uitkeringstrekkers, zuiplappen, lawaaischoppers en verslaafden die er nog langer woonden dan ik. Kende er zegge en schrijven één "arbeider": een collega van mij,quote:Op zaterdag 20 september 2025 14:03 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Woningbouwverenigingen zouden er goed aan doen zich bezig te houden waar de eens voor bedoeld waren, betaalbare goede woningen voor mensen als verplegers, agenten, arbeiders, schoenverkopers of magazijnmedewerkers en andere in die inkomensklasse.
Wat je noemt een slechte buurt. Maar je begrijpt best wat ik bedoel hoop ik?quote:Op zaterdag 20 september 2025 15:44 schreef blomke het volgende:
[..]
Frappant zeg, in die 14 jaar dat ik aan het einde van een straat met sociale huurwoningen woonde, waren het vnl. uitkeringstrekkers, zuiplappen, lawaaischoppers en verslaafden die er nog langer woonden dan ik. Kende er zegge en schrijven één "arbeider": een collega van mij,
Uiteraard en dat was mogelijk vanwege het overton window van toen, met alle gevolgen van dien. Dat is ook mijn punt: politiek is simpelweg overton windows proberen te verschuiven naar waar je ze wilt hebben om je doelen te bereiken. Kijken waar je het publiek mee kunt kneden. In dit geval het “bedrijven-zijn-slecht-sentiment” (links) en “de markt wordt teveel weggedrukt door deze semi-overheidsvoorzieningen die rare dingen doen en we moeten bezuinigen want eurocrisis (rechts die aan de macht was (incl cda), waar op dat moment sprake van was waar een zittende coalitie mee aan de haal is gegaan. Geen visie, geen langetermijnvisie, simpelweg spinnen en wanneer de kans schoon gezien wordt doordrukken. Je ziet het op alle fronten. De onvoorziene bijeffecten zien we later wel weer en spinnen we dan wel weer om diezelfde overton window te beinvloeden.quote:Op zaterdag 20 september 2025 13:50 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Klopt deels vanwege wandaden met collectief geld. Maar dit idee werd door de vvd doorgedrukt vanwege de lobby van beleggers die geen concurrentie dulden op de midden huur.
Dat is zo'n beetje zijn zeer beperkte Modus Operandi. Het is een vast riedeltje waar iedereen en zijn Moeder van beschuldigt wordt. En zo komt het altijd tot niks, vanzelf. Zo voorspelbaar.quote:Op zaterdag 20 september 2025 12:24 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Holy moly, dit is juist heel duidelijk beredeneert. Maar jij hebt daar blijkbaar niks tegen in te brengen.
Oh dearquote:Op zaterdag 20 september 2025 17:04 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat is zo'n beetje zijn zeer beperkte Modus Operandi. Het is een vast riedeltje waar iedereen en zijn Moeder van beschuldigt wordt. En zo komt het altijd tot niks, vanzelf. Zo voorspelbaar.
En nou heeft ie weer in het verleden een woningbouwvereniging opgericht... Groot fantast.
Maar dus altijd: Respect My Authority!
Bekijk deze YouTube-video
Wat je bedoelt begrijp ik wel, maar de realiteit heb ik ervaren.quote:Op zaterdag 20 september 2025 16:11 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wat je noemt een slechte buurt. Maar je begrijpt best wat ik bedoel hoop ik?
Precies dit Jan. Precies dit.quote:Op zaterdag 20 september 2025 17:15 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Oh dear
Ik heb echt een keer je hartje gebroken klaarblijkelijk en ik herinner me geeneens, moet moeilijk voor je zijn.
En nope, geen fantasie, was in de tijd dat ik het provinciaal bestuur van een landelijke politieke partij zat.
Maar goed, neem het lekker verder op voor histerische Neo fascistische xenofoobjes die het over 10 miljoen Indiërs hebben en migranten de schuld geven.
Er zijn meer buurten en wijken, en ja, er zijn slechte en goede.quote:Op zaterdag 20 september 2025 17:41 schreef blomke het volgende:
[..]
Wat je bedoelt begrijp ik wel, maar de realiteit heb ik ervaren.
In mijn optiek, een achterhaald concept.quote:Op zondag 21 september 2025 08:58 schreef Jan_Onderwater het volgende:
\
Maar goed, het ging niet over de verpauperde volksbuurten, maar over wat de klassieke taken van WBV zijn/waren.
Dat kan, wat zie jij dan als een beter/actueel concept?quote:Op zondag 21 september 2025 09:07 schreef blomke het volgende:
[..]
In mijn optiek, een achterhaald concept.
Dat bouwgrond veel goedkoper wordt uitgegeven en (groepen) mensen (ondernemers/investeerders) zelf hun huis(huizen) (laten) bouwen, met een overheid (banken) die ondersteunt met logistiek, kapitaal, infrastructuur en vergunningen.quote:Op zondag 21 september 2025 09:15 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dat kan, wat zie jij dan als een beter/actueel concept?
Zou erg mooi zijn en eigenlijk ook een taak van de overheid dat te voorzien, maar een verlies van een grote bron van inkomsten van de gemeenten.quote:Op zondag 21 september 2025 09:52 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat bouwgrond veel goedkoper wordt uitgegeven en (groepen) mensen (ondernemers/investeerders) zelf hun huis(huizen) (laten) bouwen, met een overheid (banken) die ondersteunt met logistiek, kapitaal, infrastructuur en vergunningen.
Nou lekker. Maakt de overheid schulden, mag de startende huizenkoper er voor opdraaien d.m.v. hoge grondprijs in casu hoge hypotheek. Maar goed dat er de hypotheekrenteaftrek bestaat; kost diezelfde overheid iets van 11.000.000.000,- (?)quote:Op zondag 21 september 2025 10:13 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Zou erg mooi zijn en eigenlijk ook een taak van de overheid dat te voorzien, maar een verlies van een grote bron van inkomsten van de gemeenten.
Nederlandse gemeenten verdienen jaarlijks honderden miljoenen euro’s aan het bouwrijp maken en verkopen van grond, met de waardesprong van landbouwgrond naar bouwgrond als belangrijkste bron van inkomsten. In 2024 bedroeg de gemiddelde waardestijging per hectare ongeveer 1,4 miljoen euro zodra de grond bouwrijp was verklaard, wat resulteerde in een totale grondslag van rond de 8 miljard euro per jaar voor alle gemeenten samen.
https://www.woonbond.nl/n(...)eenten-veel-geld-op/
Dit is ook het probleem, overheid en banken verdienen gigantisch aan het krap houden van de markt, huisbezitters menen ook dat zij verdienen omdat hun huis meer waard wordt (maar je moet toch ergens wonen dus het is fictief). Het wordt bij de jongere generaties neergelegd, die in de draaimolen steeds meer geld pompt. Omdat de huizenprijzen niet meegenomen worden in de inflatiecijfers duiken ze daar niet op, maar feitelijk wordt het geld gewoon steeds minder waard als je dat wel doet.
Wat hiermee ook gebeurd is dat feitelijk de totale uitgave van de overheid omgezet wordt naar hypotheekschuld van privé mensen. Kortom, privatisering van de schulden. De totale overheid gaat minder schuld aan omdat men die feitelijk bij de burger neerlegt.
Wat mij verraste is dat toen ik mijn hypotheek in D afsloot, de rentestand duidelijk lager was dan in Nederland. Verrekende ik de HRA met rente in NL met wat ik hier in D betaalde, kom ik ongeveer op hetzelfde uit. Feitelijk is de HRA een subsidie voor de banken. De HRA wordt links of rechtsom afgeschaft de komende jaren, ga daar maar vanuit. Wat feitelijk een lastenverzwaring is, hoe hoger de hypotheek, hoeveel hoger de lasten worden.quote:Op zondag 21 september 2025 10:16 schreef blomke het volgende:
[..]
Nou lekker. Maakt de overheid schulden, mag de startende huizenkoper er voor opdraaien d.m.v. hoge grondprijs in casu hoge hypotheek. Maar goed dat er de hypotheekrenteaftrek bestaat; kost diezelfde overheid iets van 11.000.000.000,- (?)
Op een hectare passen gemiddeld tussen de 20 en 45 eengezinswoningen, afhankelijk van het type wijk, parkeernormen en ruimtelijke opzet.quote:Op zondag 21 september 2025 10:16 schreef blomke het volgende:
Btw, nou we het toch over hectares hebben: stel je hebt een ha bouwgrond, enig idee wat een gemiddelde aantal woningen (mengsel koop 70% en 30% huur) is dat je op 'n ha kwijt kunt???
Bij die bouwrijpkosten ¤800.000 (2013??), zou dat per woning dus ¤18.000, - ¤40.000, - uitkomen. Of is dat sindsdien geïndexeerd??quote:Op zondag 21 september 2025 10:28 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Op een hectare passen gemiddeld tussen de 20 en 45 eengezinswoningen, afhankelijk van het type wijk, parkeernormen en ruimtelijke opzet.
Weet niet waar jij deze cijfers vandaan haaltquote:Op zondag 21 september 2025 11:14 schreef blomke het volgende:
[..]
Bij die bouwrijpkosten ¤800.000 (2013??), zou dat per woning dus ¤18.000, - ¤40.000, - uitkomen. Of is dat sindsdien geïndexeerd??
Uit jouw link;quote:Op zondag 21 september 2025 11:41 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Weet niet waar jij deze cijfers vandaan haalt
Je hebt hiermee weer een vrind in mij.quote:Op zondag 21 september 2025 10:26 schreef Jan_Onderwater het volgende:
De HRA wordt links of rechtsom afgeschaft de komende jaren, ga daar maar vanuit. Wat feitelijk een lastenverzwaring is, hoe hoger de hypotheek, hoeveel hoger de lasten worden.
Het is een systeem wat heel veel geld rondpompt, maar waar de mensen in NL uiteindelijk voor betalen.
De HRA afschaffen is in principe prima, schaf dan ook alle andere aftrekposten af, alle toe en bijslagen, subsidies en ander geldrondpomperij, verlaag daarmee de lasten sterk (mag van mij prima ten goede komen van de onder en middenklasse voor het grootste deel) en neem afscheid van alle rondpompers (Aanvraag toekenners, controleurs, verwerkers en hun overhead) en steek dat geld ook in lastenverlichting.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |