11 september:quote:De rechtse activist Charlie Kirk (31), een fervente aanhanger van Donald Trump, is neergeschoten tijdens een evenement op een universiteit in de Amerikaanse staat Utah. Dat meldt een woordvoerder van de universiteit aan ‘NBC News’ .
Op beelden die circuleren op sociale media is het moment te zien waarop Kirk wordt geraakt en er paniek uitbreekt onder de aanwezigen op het evenement, dat plaatsvond op de Utah Valley University. Op de beelden, die niet konden worden geverifieerd, is ook te zien hoe een oudere man door omstaanders in bedwang wordt gehouden. Het is niet duidelijk of het om de schutter gaat.
Een woordvoerder van Kirk zegt tegen ‘Fox News’ dat het niet bekend is in welke toestand hij verkeert. Ook over de identiteit van de schutter en het motief bestaat nog geen duidelijkheid.
Trump
De Amerikaanse president Donald Trump heeft via zijn eigen socialemediaplatform Truth Social gereageerd op het incident. “We moeten allemaal bidden voor Charlie Kirk, die werd neergeschoten. Hij is fantastisch, van kop tot teen.” Ook vicepresident JD Vance betuigt zijn medeleven op X: “Bid voor Charlie Kirk, een goede man en een jonge vader.”
Charlie Kirk is een prominente Amerikaanse conservatieve activist en de oprichter van Turning Point USA, een organisatie die zich richt op het mobiliseren van jonge conservatieven. Hij staat bekend om zijn rol in het verspreiden van rechts-populistische ideeën, het ondersteunen van Donald Trump en het bevorderen van een christelijk-nationalistische agenda.
Kirk is vooral bekend van zijn debatten op universiteiten, waarvan hij vaak fragmenten deelt op TikTok. Hij presenteert ook een eigen radioprogramma, ‘The Charlie Kirk Show’.
12 september:quote:De FBI heeft in de zoektocht naar de schutter die de rechts-conservatieve Charlie Kirk doodschoot het vermoedelijke moordwapen gevonden. Ook is er goed beeldmateriaal van de schutter. Volgens de FBI zijn er op dit moment geen andere mensen in gevaar.
Het gaat vermoedelijk om een jonge verdachte, deelt de FBI op een persconferentie. Hij viel door zijn leeftijd niet op tussen het universiteitspubliek.
Uit het politieonderzoek blijkt dat de schutter rond 11.50 uur (lokale tijd) aankwam op de campus van de Utah Valley University, ongeveer een half uur voordat hij het schot op Kirk loste. De politie heeft vanaf dat moment zijn sporen kunnen volgen.
Zo weten ze dat de verdachte over de campus naar het trappenhuis van een gebouw is gelopen. Via daar ging die naar het dak. Na de aanslag op Kirk rende de vermeende schutter over het dak en sprong eraf. Vervolgens zou de verdachte de omliggende wijk van de universiteit ingevlucht zijn.
De onderzoekers hebben "goed beeldmateriaal van de persoon", zegt Beau Mason, het hoofd van het veiligheidsdepartement van de Amerikaanse staat Utah. De beelden worden voorlopig nog niet gedeeld, omdat de politie het gezicht van de verdachte probeert te identificeren. Pas als dat niet lukt, worden de beelden mogelijk vrijgegeven.
Ook hebben de autoriteiten een afdruk van zijn hand en onderarm gevonden, wat kan bijdragen aan het opsporen van de schutter, zegt een FBI-agent tijdens de persconferentie. Daarnaast hebben ze een indruk van welke schoenen de verdachte zou hebben gedragen.
quote:22-jarige man uit Utah aangehouden voor moord op Charlie Kirk
De Amerikaanse autoriteiten hebben vrijdag na een klopjacht een verdachte aangehouden voor de moord op de rechts-conservatieve activist Charlie Kirk. De verdachte is een 22-jarige man uit Utah, zeggen bronnen.
President Donald Trump zei eerder op de dag tegen Fox News dat de verdachte door iemand uit zijn directe omgeving is aangegeven. De gouverneur van Utah, Spencer J. Cox, bevestigde die lezing op een persconferentie. Ook bevestigde de gouverneur dat de verdachte uit Utah komt.
Volgens Cox zijn de autoriteiten getipt door een familielid van de verdachte. Hij zou tijdens het avondeten opmerkingen hebben gemaakt over Kirk. De verdachte zou Kirk "haatdragend commentaar" hebben verweten.
De autoriteiten hebben ook een kamergenoot van de verdachte ondervraagd. Die wees de politie op berichten op sociale media van de schutter. Daar zou zijn gesproken over het ophalen en achterlaten van een geweer.
De gouverneur bevestigde bovendien dat er inderdaad boodschappen op gevonden kogelhulzen waren gegraveerd. Geruchten daarover deden al enige tijd de ronde. Een van de boodschappen luidde: "hé fascist, vangen!" Op een andere huls stond "bella ciao, ciao, ciao", zei Cox, die de moord op Kirk omschreef als een aanslag op alles waar de Verenigde Staten voor staan.
De geëmotioneerd Cox riep jongeren op om meningsverschillen te omarmen en discussie niet uit de weg te gaan. Hij hoopt dat de moord op Kirk een keerpunt wordt voor Amerikanen. Ook FBI-directeur Kash Patel had het zwaar op de persconferentie.
Schutter handelde alleen en loste één schot
De 31-jarige Kirk werd woensdag tijdens een debat op de Utah Valley University in zijn nek geschoten en overleed even later aan zijn verwondingen in het ziekenhuis. Er waren zo'n drieduizend bezoekers bij het debat aanwezig, onder wie Kirks vrouw en kinderen.
De schutter, die volgens Cox geen student was, handelde alleen en loste één schot. Dat gebeurde vanaf het dak van een universiteitsgebouw op zo'n 180 meter afstand. Het vermoedelijke moordwapen, een "krachtig geweer", werd eerder al gevonden in een bosrijk gebied, meldde de FBI donderdag op een persconferentie.
Ook werd toen bekend dat de verdachte na de aanslag op Kirk over het dak rende en ervan afsprong. Vervolgens zou de verdachte de omliggende wijk in zijn gevlucht. Enkele uren na de persconferentie deelde de FBI beelden van de verdachte op X en vroeg om hulp bij het identificeren van de persoon.
Volgens de autoriteiten ging het om een gerichte aanval op Kirk. Gouverneur Spencer Cox van de Amerikaanse staat Utah, waar de universiteit staat, noemde de schietpartij een politiek gemotiveerde moordaanslag.
Na de schietpartij werden twee mensen aangehouden. Zij werden vrij snel daarna weer vrijgelaten en zouden niet betrokken zijn bij de schietpartij.
Tucker is nu weer anti Trump.quote:Op donderdag 18 september 2025 11:24 schreef recursief het volgende:
Als zelfs Tucker Carlson ervoor waarschuwt dat de regering Trump de dood van Kirk misbruikt om de "freedom of speech" in te perken en Amerikaanse burgers te arresteren dan weet je wel dat er echt iets aan de hand is.
Zo is ie altijd al geweest dus goede gok van je man.quote:Op donderdag 18 september 2025 11:27 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Tucker is nu weer anti Trump.
En compleet van het padje af. Die is full on Jensen gegaan. Ik vermoed dat bij hem alles op basis van ‘waarmee kan ik het meeste geld binnenharken’ gaat.
Dit snap ik niet. Wat hebben de lagere kijkcijfers te maken met de hoge productiekosten? Kijkcijfers van 15 jaar geleden zijn simpelweg niet vergelijkbaar met die van nu.quote:Op donderdag 18 september 2025 11:25 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De kosten zijn niet lager geworden. En Kimmel zat recent nog tegen de 2 miljoen en Colbert richting de 3 miljoen.
Terwijl The Tonight Show onder Leno de nummer 1 was. Dus er is echt wel wat meer aan de hand dan concurrentie van niet lineaire tv.
Het is commerciële televisie. Dat draait toch echt om geld verdienen.quote:Op donderdag 18 september 2025 11:44 schreef KillemWieft het volgende:
[..]
Dit snap ik niet. Wat hebben de lagere kijkcijfers te maken met de hoge productiekosten? Kijkcijfers van 15 jaar geleden zijn simpelweg niet vergelijkbaar met die van nu.
Dat snap ik, alleen was mij argument dat cijfers van het Leno tijdperk geen goed vergelijkingsmateriaal zijn. Meer niet.quote:Op donderdag 18 september 2025 11:45 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het is commerciële televisie. Dat draait toch echt om geld verdienen.
Daar reageerde ik dan ook op met de cijfers van Kimmel en Colbert.quote:Op donderdag 18 september 2025 11:47 schreef KillemWieft het volgende:
[..]
Dat snap ik, alleen was mij argument dat cijfers van het Leno tijdperk geen goed vergelijkingsmateriaal zijn. Meer niet.
Jij moet niks? Dat werk uitvoeren zal toch enigszins vrijwillig gaan hè....quote:Op woensdag 17 september 2025 23:42 schreef RetepV het volgende:
[..]
Even heel sec. Ik kende Kirk niet persoonlijk, heb hem nooit ontmoet, woont aan de andere kant van de oceaan, en had gedachtengoed waar ik niet tegen kan. Ik zie dus helemaal niet in waarom ik Robinson's leven weg zou moeten nemen, en wens daar ook niet door peer pressure van andere mensen die Kirk helemaal niet kenden toe gedwongen te worden.
En ga nou niet zeggen dat je Kirk kende doordat je al zijn in elkaar gefabriceerde videos hebt gezien. Je weet heel goed dat het op internet bedroevend makkelijk is een ideaalbeeld van jezelf te projecteren. Miljoenen mensen doen het. Kijk maar op Facebook. Niemand is eerlijk, iedereen liegt tegen de buitenwereld.
Smakeloos.quote:Op donderdag 18 september 2025 12:27 schreef ToT het volgende:
[ afbeelding ]
Deze al voorbij gekomen?
Ik ben wel een Trekkie, maar damn...
Het gaat om de trend van de laatste paar dagen om mensen die achter Kirk's gedachtengoed stonden op te hemelen en mensen die niet achter Kirk's gedachtengoed stonden als vijand van de wereld weg te zetten.quote:Op donderdag 18 september 2025 12:17 schreef ludovico het volgende:
[..]
Jij moet niks? Dat werk uitvoeren zal toch enigszins vrijwillig gaan hè....
Ik snap verder totaal niet wat het ertoe doet wat Kirk zij meningen zijn geweest.
Als het ging om "waarmee kan ik het meeste geld binnenharken", zouden mensen zoals Tucker Carlson of Robert Jensen een narratief verkondigen dat volledig aansluit bij de verwachtingen van hun achterban, zodat ze geen donateurs of volgers kwijtraken. Toch zie ik dat het tegenovergestelde waar is: je ziet dat ze, naarmate ze meer inzicht krijgen, vaker meningen uitdragen die in strijd zijn met die van hun vaste achterban, zoals kritiek op Trump, Israël, enz. Dit resulteert vaak in het verlies van volgers en donateurs (wat ze zelf ook aangeven), wat aangeeft dat ze niet geheel uit commercieel belang opereren, maar vooral vanuit hun eigen overtuigingen of veranderende inzichten.quote:Op donderdag 18 september 2025 11:27 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Tucker is nu weer anti Trump.
En compleet van het padje af. Die is full on Jensen gegaan. Ik vermoed dat bij hem alles op basis van ‘waarmee kan ik het meeste geld binnenharken’ gaat.
Nee. Dit is niet de tijd om aan de wereld uit te leggen waarom je het niet met Kirk eens was. Dat had je kunnen doen voordat hij laf werd afgeslacht.quote:Op donderdag 18 september 2025 12:51 schreef RetepV het volgende:
[..]
Het gaat om de trend van de laatste paar dagen om mensen die achter Kirk's gedachtengoed stonden op te hemelen en mensen die niet achter Kirk's gedachtengoed stonden als vijand van de wereld weg te zetten.
Kirk zijn meningen staan daar centraal in, toch?
Die trend heet "peer pressure". Er wordt druk uitgeoefend op de mensen die Kirk's mening niet deelden, om hen stil te houden. En er worden voorbeelden gemaakt van de mensen die zich ondanks die peer pressure TOCH niet stil willen houden. Ze worden in een hoek gedrukt en hen wordt de mogelijkheden om hun mening te geven afgenomen. Onder het mom van "fatsoen" en "bescherming van vrijheid van mening" wordt hun mening vermoord en hun vrijheid van meningsuiting onderdrukt.
Ik gebruik de Nederlandse taal toch goed?
Jahoor maar wat doet het ertoe bij de vraag of de moordenaar doodstraf verdient?quote:Op donderdag 18 september 2025 12:51 schreef RetepV het volgende:
[..]
Het gaat om de trend van de laatste paar dagen om mensen die achter Kirk's gedachtengoed stonden op te hemelen en mensen die niet achter Kirk's gedachtengoed stonden als vijand van de wereld weg te zetten.
Kirk zijn meningen staan daar centraal in, toch?
Die trend heet "peer pressure". Er wordt druk uitgeoefend op de mensen die Kirk's mening niet deelden, om hen stil te houden. En er worden voorbeelden gemaakt van de mensen die zich ondanks die peer pressure TOCH niet stil willen houden. Ze worden in een hoek gedrukt en hen wordt de mogelijkheden om hun mening te geven afgenomen. Onder het mom van "fatsoen" en "bescherming van vrijheid van mening" wordt hun mening vermoord en hun vrijheid van meningsuiting onderdrukt.
Ik gebruik de Nederlandse taal toch goed?
Heel normale omgangs vormen weer die men hier demonstreert met "effe je bek houden".quote:Op donderdag 18 september 2025 13:36 schreef Lyrebird het volgende:
. Gewoon effe je bek houden. Zo gaan mensen met elkaar om.
Wat een bespottelijke onzin man.quote:Op donderdag 18 september 2025 13:36 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Nee. Dit is niet de tijd om aan de wereld uit te leggen waarom je het niet met Kirk eens was. Dat had je kunnen doen voordat hij laf werd afgeslacht.
In de dagen na de moord op Kennedy was het ook niet kies om te gaan zitten zeveren over z’n buitenechtelijke relaties of dat ie bang was van zijn vader. Gewoon effe je bek houden. Zo gaan mensen met elkaar om.
Stel je aan.quote:Op donderdag 18 september 2025 13:36 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Nee. Dit is niet de tijd om aan de wereld uit te leggen waarom je het niet met Kirk eens was. Dat had je kunnen doen voordat hij laf werd afgeslacht.
In de dagen na de moord op Kennedy was het ook niet kies om te gaan zitten zeveren over z’n buitenechtelijke relaties of dat ie bang was van zijn vader. Gewoon effe je bek houden. Zo gaan mensen met elkaar om.
Ik ben het in principe wel met je eens maar in die tijden leven we helaas niet meer.quote:Op donderdag 18 september 2025 13:36 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ja dat moet dan wel van twee kanten komen en het geduld is redelijk op.quote:Op donderdag 18 september 2025 14:20 schreef Perox het volgende:
[..]
Ik ben het in principe wel met je eens maar in die tijden leven we helaas niet meer.
Jeetje, in mijn beleving (en dat moet eind jaren '90 geweest zijn bij NBC) zag hij er al uit alsof hij toen ieder moment kon omvallen.quote:Op donderdag 18 september 2025 14:47 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Hij is nog altijd alive and kicking. Zijn vrouw daarentegen, daar gaat het wat minder mee.
Het blijft toch bijzonder hoe sommige mensen op social media dit soort grappen maken. Kijk, dat je zoiets onder vrienden doet... ja, ik maak ook wel eens snoeiharde grappen. Maar er is een tijd en plaats voor dit soort zaken.quote:Op donderdag 18 september 2025 12:36 schreef ToT het volgende:
[..]
Ja die knakker krijgt flink de wind van voren uit meerdere hoeken, en terecht!
Ok. Dan is het insane in the membrane...quote:Op donderdag 18 september 2025 13:07 schreef ejtleeditnA het volgende:
[..]
Als het ging om "waarmee kan ik het meeste geld binnenharken", zouden mensen zoals Tucker Carlson of Robert Jensen een narratief verkondigen dat volledig aansluit bij de verwachtingen van hun achterban, zodat ze geen donateurs of volgers kwijtraken. Toch zie ik dat het tegenovergestelde waar is: je ziet dat ze, naarmate ze meer inzicht krijgen, vaker meningen uitdragen die in strijd zijn met die van hun vaste achterban, zoals kritiek op Trump, Israël, enz. Dit resulteert vaak in het verlies van volgers en donateurs (wat ze zelf ook aangeven), wat aangeeft dat ze niet geheel uit commercieel belang opereren, maar vooral vanuit hun eigen overtuigingen of veranderende inzichten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |