SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.NOSNu ook volgens de VN commissiequote:Nu zo'n grote organisatie dit uitgesproken heeft sluit het net zich ook juridisch om hen die genocide plegen.
Het is de negende keer in het ruim dertigjarige bestaan van IAGS dat de leden consensus hebben bereikt dat er een genocide gaande is. Gerichte aanvallen op burgers, journalisten, artsen, ziekenhuizen, scholen en universiteiten: daar maakt Israël zich volgens de verklaring schuldig aan. Ook wordt gewezen op de uithongering van de Palestijnse enclave en het vernietigen van ruim 90 procent van alle woningen in Gaza.
Die vier daden zijn het doden van leden van een groep, het toebrengen van ernstig lichamelijk en geestelijk letsel aan hen, het opzettelijk creëren van omstandigheden die erop gericht zijn de groep te vernietigen, en het voorkomen van geboorten. De groep staat voor de Palestijnse bevolking.
De commissie stelt ook dat Israëlische leiders zoals premier Benjamin Netanyahu en voormalig defensieminister Yoav Gallant uitspraken hebben gedaan die "hebben aangezet tot het plegen van genocide". Ook wordt gesteld dat "genocide de enige conclusie is" die getrokken kon worden uit het gedragspatroon van de Israëlische autoriteiten en het leger in Gaza.
Dat patroon bestaat volgens de commissie onder meer uit het opzettelijk doden en ernstig verwonden van een "ongekend aantal Palestijnen", de systematische en wijdverbreide aanvallen op religieuze, culturele en educatieve gebouwen, het opleggen van een blokkade van Gaza en het laten verhongeren van de bevolking.
Het Israëlische ministerie van Buitenlandse Zaken het rapport in een reactie en zegt dat het "verdraaid en onjuist" is. Een woordvoerder van het ministerie beschuldigt de commissieleden ervan dat ze "proxies van Hamas" zijn en "volledig vertrouwen op leugens van Hamas".
Steeds meer onderzoekers en experts spreken van genocidaal geweld
Sinds Israël de operatie in Gaza is begonnen, nadat Hamas in oktober 2023 een aanslag op Israëlisch grondgebied had uitgevoerd, zijn meer dan 60.000 Palestijnen om het leven gekomen. Het grootste deel van de bevolking is ontheemd geraakt. Naar schatting is meer dan 90 procent van de huizen in de Gazastrook beschadigd of verwoest.
Er is sprake van hongersnood in de Gazastrook. Hulp in de vorm van voedsel, water en medicijnen komt het gebied maar mondjesmaat binnen. Sanitaire en hygiënische voorzieningen en de gezondheidszorg zijn vernietigd. Sinds maart spreken steeds meer onderzoekers en experts van genocidaal geweld in Gaza. Onder meer Amnesty stelde in december vorig jaar dat Israël zich schuldig maakt aan genocide.
De onafhankelijke, internationale onderzoekscommissie van de bezette Palestijnse gebieden is in 2021 opgericht door de Mensenrechtenraad van de VN, om alle vermeende schendingen van mensenrechten te onderzoeken. Het panel van drie deskundigen staat onder leiding van Navi Pillay. Zij was hoge commissaris voor de Mensenrechten van de VN en voorzitter van het internationale tribunaal voor de genocide in Rwanda.[/quote]
quote:Een onderzoekscommissie van de Verenigde Naties oordeelt in een nieuw rapport dat Israël genocide pleegt in Gaza. De commissie heeft vastgesteld dat Israël zich sinds oktober 2023 schuldig heeft gemaakt aan vier van de vijf genocidale daden die onder internationaal recht vallen.
Die vier daden zijn het doden van leden van een groep, het toebrengen van ernstig lichamelijk en geestelijk letsel aan hen, het opzettelijk creëren van omstandigheden die erop gericht zijn de groep te vernietigen, en het voorkomen van geboorten. De groep staat voor de Palestijnse bevolking.
De commissie stelt ook dat Israëlische leiders zoals premier Benjamin Netanyahu en voormalig defensieminister Yoav Gallant uitspraken hebben gedaan die "hebben aangezet tot het plegen van genocide". Ook wordt gesteld dat "genocide de enige conclusie is" die getrokken kon worden uit het gedragspatroon van de Israëlische autoriteiten en het leger in Gaza.
Dat patroon bestaat volgens de commissie onder meer uit het opzettelijk doden en ernstig verwonden van een "ongekend aantal Palestijnen", de systematische en wijdverbreide aanvallen op religieuze, culturele en educatieve gebouwen, het opleggen van een blokkade van Gaza en het laten verhongeren van de bevolking.
Het Israëlische ministerie van Buitenlandse Zaken het rapport in een reactie en zegt dat het "verdraaid en onjuist" is. Een woordvoerder van het ministerie beschuldigt de commissieleden ervan dat ze "proxies van Hamas" zijn en "volledig vertrouwen op leugens van Hamas".
Steeds meer onderzoekers en experts spreken van genocidaal geweld
Sinds Israël de operatie in Gaza is begonnen, nadat Hamas in oktober 2023 een aanslag op Israëlisch grondgebied had uitgevoerd, zijn meer dan 60.000 Palestijnen om het leven gekomen. Het grootste deel van de bevolking is ontheemd geraakt. Naar schatting is meer dan 90 procent van de huizen in de Gazastrook beschadigd of verwoest.
Er is sprake van hongersnood in de Gazastrook. Hulp in de vorm van voedsel, water en medicijnen komt het gebied maar mondjesmaat binnen. Sanitaire en hygiënische voorzieningen en de gezondheidszorg zijn vernietigd. Sinds maart spreken steeds meer onderzoekers en experts van genocidaal geweld in Gaza. Onder meer Amnesty stelde in december vorig jaar dat Israël zich schuldig maakt aan genocide.
De onafhankelijke, internationale onderzoekscommissie van de bezette Palestijnse gebieden is in 2021 opgericht door de Mensenrechtenraad van de VN, om alle vermeende schendingen van mensenrechten te onderzoeken. Het panel van drie deskundigen staat onder leiding van Navi Pillay. Zij was hoge commissaris voor de Mensenrechten van de VN en voorzitter van het internationale tribunaal voor de genocide in Rwanda.
Bron: NU
OP wordt aangevuldquote:LIVE Midden-Oosten | Europese Commissie legt Israël importtarieven op en zet Israëlische ministers op sanctielijst
De Europese Commissie heeft woensdag een pakket maatregelen tegen Israël gepresenteerd. De handelsvoordelen voor export naar de EU worden opgeschort, wat betekent dat er importtarieven op onder meer fruit en groenten worden geheven. Twee extremistische ministers, een aantal Israëlische kolonisten en een aantal Hamas-leiders worden op de sanctielijst gezet. Hun tegoeden worden bevroren en ze mogen niet naar de EU reizen.
De Europese Commissie heeft woensdag een pakket maatregelen tegen Israël gepresenteerd. De handelsvoordelen voor export naar de EU worden opgeschort, wat betekent dat er importtarieven op onder meer fruit en groenten worden geheven. Twee extremistische ministers, een aantal Israëlische kolonisten en een aantal Hamas-leiders worden op de sanctielijst gezet. Hun tegoeden worden bevroren en ze mogen niet naar de EU reizen.
Het gaat om de ministers Itamar Ben-Gvir en Bezalel Smotrich. Daarnaast stopt de Europese Commissie met financiële bijdragen aan uitwisselingsprojecten met een totale waarde van 20 miljoen euro. De maatregelen blijven van kracht tot Israël meer voedsel en humanitaire hulp in Gaza toelaat en ervoor zorgt dat een tweestatenoplossing mogelijk wordt.
Voor het opschorten van het handelsdeel van het associatieverdrag tussen de EU en Israël moet een gekwalificeerde meerderheid van de EU-lidstaten instemmen. Dat betekent dat 55 procent van de lidstaten, die samen minimaal 65 procent van de totale EU-bevolking vertegenwoordigen, akkoord moet gaan. Voor het instellen van sancties is unanimiteit vereist.
Tot nu toe zijn de lidstaten verdeeld.
De EU is voor Israël de belangrijkste handelspartner. 32 procent van zijn handel wordt naar de EU geëxporteerd. Over bijna 6 miljard euro aan exportproducten moet Israël invoerrechten gaan betalen. Het gaat daarbij om een bedrag van jaarlijks 227 miljoen euro.
De Europese Commissie stelt geen importverbod voor de Israëlische nederzettingen in de bezette gebieden voor. Nederland wil dat wel. Het kabinet besloot eind juli de ministers Ben-Gvir en Smotrich een inreisverbod op te leggen.
Bron: https://www.ad.nl/buitenl(...)nctielijst~aafe837f/
Waar zeg ik dat? Ik dulde op als je in een christelijke familie op groeit dat de religie er ook met de paplepel ingegoten word bij de kinderen. Dit betreft alle religie. Het zelfde geld voor extremisme als de ouders bijvoorbeeld joden haten dan word dat ook overgebracht op het kind. Ik kom uit een katholiek gezin en dus danig opgevoed.. plus zelfs mij oa probeerde mij een politieke voorkeur aan te smeren. Beide ben ik vanaf gestapt. Want ik zie me nu als een zwaar irritatie atheïst.. want bij elke religie heb ik een shitload aan vragen. Al vind ik veel religies interessant.quote:Op woensdag 17 september 2025 10:32 schreef Red_85 het volgende: [..] Wat een gelul Ik zie anders geen aanslagen en religieus geweld komen uit de biblebelt bijvoorbeeld.
Niet waar.quote:Op woensdag 17 september 2025 11:22 schreef ludovico het volgende:
[..]
Om aan de definitie te voldoen zul je aan alle voorwaarden moeten voldoen, niet aan een enkele. De intentie is de hoofdmoot van de definitie.
https://www.niod.nl/longreads/wat-genocidequote:In het verdrag inzake voorkoming en bestraffing van genocide van 1948 wordt onder genocide het volgende verstaan: een van de volgende handelingen, gepleegd met het oogmerk om een nationale, etnische, godsdienstige groep, dan wel een groep, behorende tot een bepaald ras, geheel of gedeeltelijk als zodanig te vernietigen:
(a) het doden van leden van de groep; (b) het toebrengen van ernstig lichamelijk of geestelijk letsel aan leden van de groep; (c) het opzettelijk aan de groep opleggen van levensvoorwaarden die gericht zijn op haar gehele of gedeeltelijke lichamelijke vernietiging; (d) het nemen van maatregelen, bedoeld om geboorten binnen de groep te voorkomen; (e) het gewelddadig overbrengen van kinderen van de groep naar een andere groep.
Volgens deze VN-definitie omvat ‘genocide’ dus niet alleen het doden van leden van een bepaalde groep, maar ook andere handelingen die erop gericht zijn om het voortbestaan van een groep te verhinderen. Verder kunnen individuele daders verantwoordelijk worden gehouden voor (1) genocide; (2) samenspanning om genocide te plegen; (3) rechtstreeks en openbaar aanzetten tot genocide; (4) poging tot genocide; en (5) medeplichtigheid aan genocide.
Religie zelf had ik het niet over. Ik had het over de haat richting anderen die bij de islam nogal duidelijk aanwezig is.quote:Op woensdag 17 september 2025 11:31 schreef theguyver het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat? Ik dulde op als je in een christelijke familie op groeit dat de religie er ook met de paplepel ingegoten word bij de kinderen.
Goedzo.quote:Dit betreft alle religie. Het zelfde geld voor extremisme als de ouders bijvoorbeeld joden haten dan word dat ook overgebracht op het kind. Ik kom uit een katholiek gezin en dus danig opgevoed.. plus zelfs mij oa probeerde mij een politieke voorkeur aan te smeren. Beide ben ik vanaf gestapt. Want ik zie me nu als een zwaar irritatie atheïst.. want bij elke religie heb ik een shitload aan vragen. Al vind ik veel religies interessant.
met het oogmerkquote:Op woensdag 17 september 2025 11:32 schreef recursief het volgende:
[..]
Niet waar.
[..]
https://www.niod.nl/longreads/wat-genocide
Er wordt hier enorm met onzin gesmeten. Dat genocide niet zou bestaan als de rechter dat niet bepaald heeft is niet waar. Hoe zou je dan in hemelsnaam het in het VN-verdrag genoemde voorkomen van genocide moeten zien? Door de rechter te beletten een uitspraak te doen? Dat is echt klinkklare onzin.
En ook hierboven de bewering dat iets pas genocide is als aan alle kenmerken wordt voldaan, dat is gewoon niet waar.
Misschien is het tijd om de pijnlijke realiteit onder ogen te zien en te erkennen dat er misschien toch meer aan de hand is dan je hoopt. En kom niet aanzetten met dat het allemaal "Hamas-propaganda" is, of andere nare frames. Hamas is een verschrikkelijke terreurorganisatie, en Israel heeft het volste recht zich daar tegen te verdedigen. Daar is bijna iedereen het wel over eens. Maar zoals Israel in Gaza tekeer gaat, is buiten alle proporties.
Als aan alle vereisten van de definitie wordt voldaan.quote:Op woensdag 17 september 2025 11:32 schreef recursief het volgende:
En ook hierboven de bewering dat iets pas genocide is als aan alle kenmerken wordt voldaan, dat is gewoon niet waar.
Ga zelf dan met je vredesmissie in Gaza bivakkeren. Maar dan wel met een groot genoege ploeg dat je indruk maakt op Israel dat er geen raketten meer te verwachten zijn vanuit Gaza.quote:Op woensdag 17 september 2025 11:32 schreef recursief het volgende:
Maar zoals Israel in Gaza tekeer gaat, is buiten alle proporties.
Op de laatste pagina in het vorige topic nog wat over geschreven.quote:Op woensdag 17 september 2025 11:32 schreef recursief het volgende:
[..]
Niet waar.
[..]
Jep. Vooral door hamas, de propaganda machine, iedereen die het klakkeloos overneemt.quote:Er wordt hier enorm met onzin gesmeten. (...)
Het is ook opmerkelijk dat dit dan meteen tienduizenden likes krijgt, veel te veel mensen nemen meteen zulke narratieven bij de beelden voor de waarheid aan. Helaas ook veel Westerse media.quote:Op woensdag 17 september 2025 11:18 schreef Nober het volgende:
Mooi dat de genocide nu in gaza stad losbarst.
[ x ]
https://x.com/JoeTruzman/status/1968023488368873475
Kan je lezen?quote:Op woensdag 17 september 2025 11:34 schreef ludovico het volgende:
[..]
met het oogmerk
Natuurlijk wel, als je niet aan de volledige definitie voldoet voldoe je niet aan de volledige definitie, dat is letterlijk per definitie.
EEN van de volgende handelingen. Niet ALLE volgende handelingen.quote:... wordt onder genocide het volgende verstaan: een van de volgende handelingen ...
gepleegd met het oogmerk omquote:Op woensdag 17 september 2025 11:36 schreef recursief het volgende:
[..]
Kan je lezen?
[..]
EEN van de volgende handelingen. Niet ALLE volgende handelingen.
Zou ook raar zijn he, als je je aan de eerste vier schuldig maakt, maar alleen niet aan het overbrengen van kinderen, dan zou het opeens geen genocide meer zijn.
Ik herhaal nogmaals:quote:Op woensdag 17 september 2025 11:32 schreef recursief het volgende:
Maar zoals hamas in Israel tekeer gaat, is buiten alle proporties.
quote:Niemand heeft het verder over wat er zou gebeuren met Israel zodra de islamieten hun kans schoon zien. We hebben een voorproeftje gezien op die bewuste 7de oktober. Een compleet volksfeest waren het gevolg plus woorden daarna van de hamasleiding van dat ze het nog desnoods 1000x over willen doen tot Israel totaal is vernietigd.
Ofwel: een 2de Shoah.
Denk daar eens over na.
Ik mis de intentie van het vernietigen van het gazavolk totaal.quote:Op woensdag 17 september 2025 11:37 schreef ludovico het volgende:
[..]
gepleegd met het oogmerk om
Dat is een 2e eis.
Aan alle eisen moet worden voldaan.
Dus 1: X of Y of Z of ZA.
én eis 2: Oogmerk / intentie.
Die is er ook helemaal niet. Mensen willen dat er een genocide is vanuit hun haat jegens Israël, dat is iets anders. Een daadwerkelijke genocide zou namelijk een reden geven die haat verder te kunnen botvieren en ook in te zetten op pogingen om Israël als land te schaden.quote:Op woensdag 17 september 2025 11:42 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik mis de intentie van het vernietigen van het gazavolk totaal.
Dan zou israel geen doorknockers gebruiken en ook niet oproepen tot het verlaten van een gebied dat aangevallen wordt. 100x.
Dan carpetbomben ze het geheel met volk er in.
Ik las serieus dat Israël een IVF kliniek met reageerbuisjes had gebombardeerd en daarom werd ze verweten genocide op kinderen te plegen.quote:Op woensdag 17 september 2025 11:42 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik mis de intentie van het vernietigen van het gazavolk totaal.
Dan zou israel geen doorknockers gebruiken en ook niet oproepen tot het verlaten van een gebied dat aangevallen wordt. 100x.
Dan carpetbomben ze het geheel met volk er in.
Riiiight.quote:Op woensdag 17 september 2025 11:46 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Ik las serieus dat Israël een IVF kliniek met reageerbuisjes had gebombardeerd en daarom werd ze verweten genocide op kinderen te plegen.
Waarom zou je niet juichen wanneer er weer meerdere terroristen zijn gegenocidiceert?quote:Op woensdag 17 september 2025 11:48 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Jij stond te juichen bij genocide, met een instemmend duimpje van @:Howardroark
Daar gaat het om
Je hebt het dus niet gelezen.quote:Op woensdag 17 september 2025 11:15 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Die albanese? Flikker op joh. Die heeft inmiddels 3x hetzelfde flutmeninkje de wereld in geslingerd. Negerende wat er werkelijk aan de hand is daar.
Schaamteloze zelfquote:
[..]
En daar ben jij er eentje van gezien je vlaggetje in je ui en je haatposts hier.
Smotrich zei:quote:Op woensdag 17 september 2025 11:34 schreef ludovico het volgende:
[..]
met het oogmerk
Natuurlijk wel, als je niet aan de volledige definitie voldoet voldoe je niet aan de volledige definitie, dat is letterlijk per definitie.
Omdat is vastgesteld dat er niet alleen terroristen worden gegenocideert.quote:Op woensdag 17 september 2025 11:52 schreef Nober het volgende:
[..]
Waarom zou je niet juichen wanneer er weer meerdere terroristen zijn gegenocidiceert?
De kans zit er dik in dat er inderdaad een genocide, of op zijn minst etnische zuivering gaande is in Gaza. Het is nogal irrationeel om de internationale consensus hierin te gaan ontkennen.quote:Op woensdag 17 september 2025 11:32 schreef recursief het volgende:
[..]
Niet waar.
[..]
Er wordt hier enorm met onzin gesmeten. Dat genocide niet zou bestaan als de rechter dat niet bepaald heeft is niet waar. Hoe zou je dan in hemelsnaam het in het VN-verdrag genoemde voorkomen van genocide moeten zien? Door de rechter te beletten een uitspraak te doen? Dat is echt klinkklare onzin.
Misschien is het tijd om de pijnlijke realiteit onder ogen te zien en te erkennen dat er misschien toch meer aan de hand is dan je hoopt. En kom niet aanzetten met dat het allemaal "Hamas-propaganda" is, of andere nare frames. Hamas is een verschrikkelijke terreurorganisatie, en Israel heeft het volste recht zich daar tegen te verdedigen. Daar is bijna iedereen het wel over eens. Maar zoals Israel in Gaza tekeer gaat, is buiten alle proporties.
Hier wil ik toch even inbreken:quote:Op woensdag 17 september 2025 11:45 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Die is er ook helemaal niet. Mensen willen dat er een genocide is vanuit hun haat jegens Israël, dat is iets anders. Een daadwerkelijke genocide zou namelijk een reden geven die haat verder te kunnen botvieren en ook in te zetten op pogingen om Israël als land te schaden.
Intens tot etnische zuivering, inderdaad.quote:Op woensdag 17 september 2025 12:05 schreef recursief het volgende:
Lees ook dit (en kijk de video van Smotrich die daar in gelinkt wordt als je het allemaal niet gelooft). Smotrich heeft gepleit voor de totale vernietiging van Gaza en het volledig verdrijven van de bevolking. Als dat geen intent is weet ik het niet meer.
https://www.theatlantic.c(...)ir-palestine/682986/
quote:Op woensdag 17 september 2025 11:18 schreef Nober het volgende:
Mooi dat de genocide nu in gaza stad losbarst.
[ x ]
https://x.com/JoeTruzman/status/1968023488368873475
[ x ]
https://x.com/HuntersOfNazis/status/1968197605126705583
[ x ]
https://x.com/HuntersOfNazis/status/1967564285665824926
[ x ]
https://x.com/IDF/status/1967609779032859056
[ x ]
https://x.com/NoaMagid/status/1967599273014628597
Tot etnische zuivering ja, niet genocide. Andere discussie, niet minder (iets minder) ernstig.quote:Op woensdag 17 september 2025 12:05 schreef recursief het volgende:
Lees ook dit (en kijk de video van Smotrich die daar in gelinkt wordt als je het allemaal niet gelooft). Smotrich heeft gepleit voor de totale vernietiging van Gaza en het volledig verdrijven van de bevolking. Als dat geen intent is weet ik het niet meer.
https://www.theatlantic.c(...)ir-palestine/682986/
Oh, de post staat nog. Dan snap ik niet zo goed waarom de moderators mijn screenshot daarvan hebben verwijderd, waar aan het instemmend duimpje ook te zien is dat @HowardRoark weer kleur lijkt te bekennen.quote:Op woensdag 17 september 2025 12:14 schreef Momo het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
![]()
Alle flats plat gooien
![]()
![]()
![]()
![]()
Dode burgers
![]()
![]()