abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator woensdag 17 september 2025 @ 18:17:08 #51
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_218796129
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 18:05 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dan steek je de sleutel er in en draai je hem om? (Ja, in het voorportier, niet in het achterportier.)
Dan moet je dus alsnog in een noodsituatie de sleutel uit de auto halen en dan omlopen, of je moet de sleutel thuis/binnen gaan halen? Ik zie namelijk het scenario niet waarbij de accu INEENS leeg is waarbij je kind in de auto zit maar jij niet én het is een noodsituatie? Tenzij je het hebt over een ongeval maar als jij niet in de auto zat tijdens het gebeuren van dat noodgeval, dan lijkt het me dat je überhaupt niet in de buurt bent en als je wél in de auto zit en INEENS is de accu leeg dan doe je het van binnen uit?

Ik probeer me het scenario voor te stellen waarbij er een samenloop van omstandigheden is waarbij je zelf buiten de auto bent maar je kind niet EN de deuren zijn dicht EN ineens is op dat moment spontaan de accu zo leeg dat je de deur niet meer kunt openen?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_218796150
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 18:17 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dan moet je dus alsnog in een noodsituatie de sleutel uit de auto halen en dan omlopen, of je moet de sleutel thuis/binnen gaan halen? Ik zie namelijk het scenario niet waarbij de accu INEENS leeg is waarbij je kind in de auto zit maar jij niet én het is een noodsituatie? Tenzij je het hebt over een ongeval maar als jij niet in de auto zat tijdens het gebeuren van dat noodgeval, dan lijkt het me dat je überhaupt niet in de buurt bent en als je wél in de auto zit en INEENS is de accu leeg dan doe je het van binnen uit?

Ik probeer me het scenario voor te stellen waarbij er een samenloop van omstandigheden is waarbij je zelf buiten de auto bent maar je kind niet EN de deuren zijn dicht EN ineens is op dat moment spontaan de accu zo leeg dat je de deur niet meer kunt openen?
Ah, jij hebt een Tesla. Nou zie je, de meeste mensen hebben zo'n ding, een sleutel, wat ze gebruiken om hun deur open te maken en hun auto te starten. Als ze iets met hun auto willen doen hebben ze dat bij zich.
  Moderator woensdag 17 september 2025 @ 18:22:32 #53
16180 crew  CoolGuy
pi_218796176
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 18:19 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ah, jij hebt een Tesla. Nou zie je, de meeste mensen hebben zo'n ding, een sleutel, wat ze gebruiken om hun deur open te maken en hun auto te starten. Als ze iets met hun auto willen doen hebben ze dat bij zich.
Dat is leuk, maar welk scenario zie jij waarbij de auto op slot is terwijl je kind in de auto zit maar jij niet EN de deuren zijn op slot EN op dat moment is de accu leeg EN het is een noodgeval?
pi_218796214
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 18:22 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat is leuk, maar welk scenario zie jij waarbij de auto op slot is terwijl je kind in de auto zit maar jij niet EN de deuren zijn op slot EN op dat moment is de accu leeg EN het is een noodgeval?
Als de LiPo accu in brand vliegt?
pi_218796226
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 17:49 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Hoe doe je dat bij een andere auto dan? Want die hebben ook vaak dat de auto op slot gaat als je weg rijdt maar als dan 'ineens' de accu leeg is doet de keyfob ook niets meer, dus hoe ga je dan van buiten die deur open maken? Want die zit op slot. En dan?
Met de sleutel.

https://youtube.com/shorts/IEdEZp8N5ZE?si=vHy6sAf_Sz6N1oB1

[ Bericht 12% gewijzigd door Wantie op 17-09-2025 18:34:11 ]
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  Moderator woensdag 17 september 2025 @ 18:31:49 #56
16180 crew  CoolGuy
pi_218796254
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 18:26 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Als de LiPo accu in brand vliegt?
Waarbij je kind wel in de auto zit maar jij niet EN de deuren zijn op slot? En net op dat moment t liegt die accu in brand? Want dat is wel er enorm toevallige samenloop van omstandigheden he?

Want Tesla of welke andere auto dan ook, ik zie geen situatie waarbij de deuren op slot zijn gedaan (want dat kon nog net wél schijnbaar) maar jij niet in de auto zit maar je kind wel en net op dat moment ontstaat er brand.

Ik zou dat scenario eerder zien tijdens het rijden, niet zo zeer thuis op de oprit, maar als het tijdens het rijden is zit je dus ín de auto.
pi_218796302
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 18:31 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Waarbij je kind wel in de auto zit maar jij niet EN de deuren zijn op slot? En net op dat moment t liegt die accu in brand? Want dat is wel er enorm toevallige samenloop van omstandigheden he?

Want Tesla of welke andere auto dan ook, ik zie geen situatie waarbij de deuren op slot zijn gedaan (want dat kon nog net wél schijnbaar) maar jij niet in de auto zit maar je kind wel en net op dat moment ontstaat er brand.

Ik zou dat scenario eerder zien tijdens het rijden, niet zo zeer thuis op de oprit, maar als het tijdens het rijden is zit je dus ín de auto.
Kennelijk zijn er in de VS 4 situaties geweest waarbij het raam ingeslagen moest worden om de auto te openen.

Geen idee of dat echt noodsituaties waren, maar het is eigenlijk van de zotte dat de auto van buitenaf niet open kan als er geen stroom is.

En dat geldt voor elke auto, niet specifiek Tesla.
pi_218796305
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 18:31 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Nou, je parkeert een beetje onhandig en stoot met de onderkant van de auto tegen een paaltje / trottoir. Je stapt uit, want je moet even wat gaan doen. Je doet de auto op slot, zodat je kind niet kan ontsnappen / niemand je kind kan ontvoeren en dan vliegt de accu in de fik. Dat is wat er meestal gebeurt.

En dan ben je nog blij dat je niet al in de winkel stond, want zo'n brand gaat hard.
  Moderator woensdag 17 september 2025 @ 18:46:02 #59
16180 crew  CoolGuy
pi_218796374
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 18:36 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Nou, je parkeert een beetje onhandig en stoot met de onderkant van de auto tegen een paaltje / trottoir. Je stapt uit, want je moet even wat gaan doen. Je doet de auto op slot, zodat je kind niet kan ontsnappen / niemand je kind kan ontvoeren en dan vliegt de accu in de fik. Dat is wat er meestal gebeurt.

En dan ben je nog blij dat je niet al in de winkel stond, want zo'n brand gaat hard.
Right...je stoot met de onderkant van de auto tegen een paaltje of een trottoir waarbij de klap zo hard is dat er dermate veel schade optreedt dat de accu ervan in de fik vliegt, maar na dat ongeval (want dat is het dan) is je 1e ingeving hey ik ga lekker verder met m'n programma, vergeet dat ik net de auto fiks heb beschadigd terwijl ik met m'n kind in de auto zat. Fuck dat allemaal, ik loop weg van de auto?

I see.
pi_218796382
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 17:49 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Hoe doe je dat bij een andere auto dan? Want die hebben ook vaak dat de auto op slot gaat als je weg rijdt maar als dan 'ineens' de accu leeg is doet de keyfob ook niets meer, dus hoe ga je dan van buiten die deur open maken? Want die zit op slot. En dan?
Nou, als ik in de auto zit kan ik dat zelf van binnenuit. En bij mijn auto zit die op een logische plek.

Maar ik zie zelf in Nederland niet echt de handigheid in het automatisch vergrendelen tijdens het rijden.
Een vergrendelde kofferbak is wel voldoende.
Gelukkig kan ik dat uitzetten.
pi_218796425
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 18:46 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Right...je stoot met de onderkant van de auto tegen een paaltje of een trottoir waarbij de klap zo hard is dat er dermate veel schade optreedt dat de accu ervan in de fik vliegt, maar na dat ongeval (want dat is het dan) is je 1e ingeving hey ik ga lekker verder met m'n programma, vergeet dat ik net de auto fiks heb beschadigd terwijl ik met m'n kind in de auto zat. Fuck dat allemaal, ik loop weg van de auto?

I see.
Het geeft wat lawaai, maar dan loop je even om de auto heen en zie je niets, dus valt het wel mee. Of is dat jou nog nooit gebeurd?
pi_218799300
Bekijk deze YouTube-video

Linus Tech Tips, bekende tech reviewer, werpt een blik op Tesla FSD.
pi_218799943
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 18:46 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

I see.
Hunter Biden actie noem ik dat. Zwaar aan de crack.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_218804265
quote:
10s.gif Op woensdag 17 september 2025 23:14 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
Hunter Biden actie noem ik dat. Zwaar aan de crack.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat moet je eigenlijk doen als je met een Tesla per ongeluk het water in rijd?
  Moderator donderdag 18 september 2025 @ 16:31:55 #65
16180 crew  CoolGuy
pi_218804358
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 18:50 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Het geeft wat lawaai, maar dan loop je even om de auto heen en zie je niets, dus valt het wel mee. Of is dat jou nog nooit gebeurd?
Dat ik over iets heen rij wat lawaai maakt, en dat ik dan vervolgens uitstap, een rondje om de auto loop, en vervolgens gewoon maar weg loop ZONDER onder de auto te kijken?

Nee, dat is mij nog nooit gebeurt inderdaad, maar ik heb sowieso nog nooit schade gereden waarbij het mijn eigen schuld was.
pi_218804365
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2025 16:31 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat ik over iets heen rij wat lawaai maakt, en dat ik dan vervolgens uitstap, een rondje om de auto loop, en vervolgens gewoon maar weg loop ZONDER onder de auto te kijken?

Nee, dat is mij nog nooit gebeurt inderdaad, maar ik heb sowieso nog nooit schade gereden waarbij het mijn eigen schuld was.
Ik ga graag over onverharde wegen rijden, met een behoorlijke snelheid.
  Moderator donderdag 18 september 2025 @ 16:35:10 #67
16180 crew  CoolGuy
pi_218804374
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2025 16:33 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ik ga graag over onverharde wegen rijden, met een behoorlijke snelheid.
Eh, ja, oke I guess? Dat is een keuze die ik niet maak.

Maar vervolgens stap je uit op die onverharde weg en dan loop je naar de winkel waar je iets ging doen terwijl je je kind in de auto laat zitten?
pi_218804406
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2025 16:35 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Eh, ja, oke I guess? Dat is een keuze die ik niet maak.

Maar vervolgens stap je uit op die onverharde weg en dan loop je naar de winkel waar je iets ging doen terwijl je je kind in de auto laat zitten?
Ik heb geen kinderen, dus ik zou het niet weten. Maar dat blijkt heel regelmatig te gebeuren, zeker als ze in een zitje zitten. Zeker als je dan eerst de kinderwagen uit moet vouwen.

Ik heb ook nog nooit een elektrische auto gehad, daarmee is over onverharde wegen rijden ook niet zo verstandig.
  Moderator donderdag 18 september 2025 @ 17:20:31 #69
16180 crew  CoolGuy
pi_218804599
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2025 16:41 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ik heb geen kinderen, dus ik zou het niet weten. Maar dat blijkt heel regelmatig te gebeuren, zeker als ze in een zitje zitten. Zeker als je dan eerst de kinderwagen uit moet vouwen.

Ik heb ook nog nooit een elektrische auto gehad, daarmee is over onverharde wegen rijden ook niet zo verstandig.
Maar als je deuren gesloten zijn gaan die van het slot op het moment dat je een deur opent. En zolang je bij de auto blijft met je telefoon gaan de deuren niet op slot, dus een kinderwagen uitvouwen kan zonder dat de deuren op slot gaan.

Als je niét je telefoon als sleutel gebruikt bij een Tesla, maar puur de sleutelkaart, dan moet je actief die kaart bij de deurpost houden om de auto te sluiten, want hij gaat dan niet automatisch op slot (tenzij een instelling maar die heb ik dan niet gevonden als die bestaat).

Dus in de auto zitten, uitstappen en dan naar de kofferbak gaan om een kinderwagen uit te vouwen terwijl de auto zichzelf weer afsluit gebeurt denk ik niet zo snel. Al helemaal niet als je de sleutelkaart gebruikt en dus niét de telefoon als sleutel. En zelfs met de telefoon als sleutel dan moet je van de auto weg lopen, wat dus niét hetzelfde is als bij de kofferbak een kinderwagen uitvouwen.
pi_218804650
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2025 17:20 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maar als je deuren gesloten zijn gaan die van het slot op het moment dat je een deur opent. En zolang je bij de auto blijft met je telefoon gaan de deuren niet op slot, dus een kinderwagen uitvouwen kan zonder dat de deuren op slot gaan.

Als je niét je telefoon als sleutel gebruikt bij een Tesla, maar puur de sleutelkaart, dan moet je actief die kaart bij de deurpost houden om de auto te sluiten, want hij gaat dan niet automatisch op slot (tenzij een instelling maar die heb ik dan niet gevonden als die bestaat).

Dus in de auto zitten, uitstappen en dan naar de kofferbak gaan om een kinderwagen uit te vouwen terwijl de auto zichzelf weer afsluit gebeurt denk ik niet zo snel. Al helemaal niet als je de sleutelkaart gebruikt en dus niét de telefoon als sleutel. En zelfs met de telefoon als sleutel dan moet je van de auto weg lopen, wat dus niét hetzelfde is als bij de kofferbak een kinderwagen uitvouwen.
Het gaat er om, dat mensen overal hun auto mee naar toe nemen en als je even wat moet doen, zoals een brief posten of even wat gaan halen in de winkel, dan is dat allemaal werk waar je geen zin in hebt. Dan doe je de deur op slot (of je loopt gewoon weg als het een Tesla is) en gaat dat even doen.

Als in die korte tijd er iets gebeurd waardoor de accu uitvalt, dan kom je er niet meer in en komt je kind er niet (snel) uit. Waarom dat gebeurt of wat er gebeurt is verder niet spannend. Het gebeurt regelmatig, ook omdat er heel veel van die auto's rondrijden. En dat was dus al meerdere malen een groot probleem, soms ook met lichamelijk letsel, waaronder aan kinderen die er in zaten maar er niet uit konden. Shit happens.
  Moderator donderdag 18 september 2025 @ 18:52:11 #71
16180 crew  CoolGuy
pi_218805302
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2025 17:27 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Het gaat er om, dat mensen overal hun auto mee naar toe nemen en als je even wat moet doen, zoals een brief posten of even wat gaan halen in de winkel, dan is dat allemaal werk waar je geen zin in hebt. Dan doe je de deur op slot (of je loopt gewoon weg als het een Tesla is) en gaat dat even doen.

Als in die korte tijd er iets gebeurd waardoor de accu uitvalt, dan kom je er niet meer in en komt je kind er niet (snel) uit. Waarom dat gebeurt of wat er gebeurt is verder niet spannend. Het gebeurt regelmatig, ook omdat er heel veel van die auto's rondrijden. En dat was dus al meerdere malen een groot probleem, soms ook met lichamelijk letsel, waaronder aan kinderen die er in zaten maar er niet uit konden. Shit happens.
Ik begreep dat er 4 van die situaties waren bij auto's uit bouwjaar 2021? Want nogmaals, áls je de sleutelkaart gebruikt en niet je telefoon gaat de auto NIET automatisch op slot als je weg loopt. Ik heb dit issue nog nooit gehoord, tenminste, niet als zijnde een voorkomend probleem bij de honderden (letterlijk) Tesla's die wij hebben rijden.

Maar goed, een beperkt aantal gevallen op alle Tesla's uit bouwjaar 2021 die er rijden. En dan grijpen we dat aan om maar iets te kunnen vinden zodat er gezegd kan worden 'zie je wel wat een kut auto'. Want dat is waar dit om gaat.
pi_218805360
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2025 18:52 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik begreep dat er 4 van die situaties waren bij auto's uit bouwjaar 2021? Want nogmaals, áls je de sleutelkaart gebruikt en niet je telefoon gaat de auto NIET automatisch op slot als je weg loopt. Ik heb dit issue nog nooit gehoord, tenminste, niet als zijnde een voorkomend probleem bij de honderden (letterlijk) Tesla's die wij hebben rijden.

Maar goed, een beperkt aantal gevallen op alle Tesla's uit bouwjaar 2021 die er rijden. En dan grijpen we dat aan om maar iets te kunnen vinden zodat er gezegd kan worden 'zie je wel wat een kut auto'. Want dat is waar dit om gaat.
Dus, zolang je de passagiers goed laat zien waar de handbediening verstopt zit, zoals je zelf hebt uitgelegd, is er niks aan de hand?
  Moderator donderdag 18 september 2025 @ 19:07:59 #73
16180 crew  CoolGuy
pi_218805417
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2025 19:00 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dus, zolang je de passagiers goed laat zien waar de handbediening verstopt zit, zoals je zelf hebt uitgelegd, is er niks aan de hand?
Nee, wat ik zeg is dat je maar al te graag alles aangrijpt om maar lekker negatief te kunnen zijn omdat je nou eenmaal negatief wil zijn over Tesla/Musk.
pi_218807483
quote:
1s.gif Op woensdag 17 september 2025 18:36 schreef Wantie het volgende:

[..]
Kennelijk zijn er in de VS 4 situaties geweest waarbij het raam ingeslagen moest worden om de auto te openen.

Geen idee of dat echt noodsituaties waren, maar het is eigenlijk van de zotte dat de auto van buitenaf niet open kan als er geen stroom is.

En dat geldt voor elke auto, niet specifiek Tesla.
Bij een boel "traditionele" auto's lijkt het alsof er geen fysieke sleutel meer is, maar bijvoorbeeld bij toyota en lexus zit er gewoon nog een fysieke sleutel in de keyfob. Dus zelfs als je accu of het batterijtje van je sleutel echt helemaal leeg is, dan kan je nog steeds je auto gewoon met de sleutel open draaien. Ook wel handig, want als je je lege accu wil opladen, dan moet je de motorkap/achterklep open kunnen doen om bij de 12v accu te komen.

Nog een grappig design detail; zie je het platte stukje aan het topje van de metalen sleutel? Dat zit er aan als een soort schroevendraaier om de keyfob open te maken, zodat je het horlogebatterijtje daarin kan vervangen zonder gereedschap te kunnen gebruiken.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_218807514
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2025 22:00 schreef knoopie het volgende:

[..]
Bij een boel "traditionele" auto's lijkt het alsof er geen fysieke sleutel meer is, maar bijvoorbeeld bij toyota en lexus zit er gewoon nog een fysieke sleutel in de keyfob. Dus zelfs als je accu of het batterijtje van je sleutel echt helemaal leeg is, dan kan je nog steeds je auto gewoon met de sleutel open draaien. Ook wel handig, want als je je lege accu wil opladen, dan moet je de motorkap/achterklep open kunnen doen om bij de 12v accu te komen.

Nog een grappig design detail; zie je het platte stukje aan het topje van de metalen sleutel? Dat zit er aan als een soort schroevendraaier om de keyfob open te maken, zodat je het horlogebatterijtje daarin kan vervangen zonder gereedschap te kunnen gebruiken.
[ afbeelding ]
Dat is een veel betere oplossing dan een raam inslaan ^O^
pi_218808814
Tesla grijpt in:

Tesla gaat het deurslotensysteem van zijn auto's aanpassen. Dat zegt de hoofdontwerper van het bedrijf.

quote:
Bij lage spanning doet het elektronische slot het niet meer, terwijl voor kinderen het mechanische slot niet goed bruikbaar is.

Het belangrijkste is dat de elektronische en mechanische klink op dezelfde plek komen te zitten, zodat klanten niet hoeven te zoeken bij een noodgeval, schrijft Bloomberg. Alle Tesla's hebben een handmatige manier van openen, maar die verschilt per model en klanten hebben die zelden nodig, waardoor ze niet weten waar die zitten. Bovendien is het huidige systeem ingewikkeld voor kinderen.
pi_218808822
quote:
Nog even en ze komen tot de conclusie dat pantserglas en staal voor je lego auto niet handig is als de brandweer bij je wil komen.
pi_218812491
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2025 07:43 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Nog even en ze komen tot de conclusie dat pantserglas en staal voor je lego auto niet handig is als de brandweer bij je wil komen.
Daar dacht ik meteen al aan bij de demonstratie Musk destijds..
pi_218814526
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2025 07:43 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
In Duitsland is vorige week een ongeluk gebeurt waarbij een Tesla van de weg raakte en begon te branden. Er was iemand die wilde helpen, maar die kreeg naar eigen zeggen de deuren niet open.
https://www.t-online.de/n(...)-ging-nicht-auf.html

Ik kan mij herinneren dat ADAC of NCAP vroeger ook altijd testten met hoeveel kracht je aan de deurhendel van een (klemmende/geblokkeerde) autodeur kon trekken voordat hij kapot ging. Om dus de realistische situatie te simuleren dat je auto door een ongeluk zo vervormd is dat je deur klemt, of zo terecht is gekomen dat hij over de grond schraapt bijvoorbeeld.
Maar daar kan ik niks meer van vinden. Wordt dat niet meer getest?

Ik heb één keer een autodeur opengetrokken van iemand die een ongeluk had gehad. En ondanks dat het een relatief klein ongeluk en een nieuwe auto was, was het verrassend moeilijk om de deur open te krijgen. Zou toch bijzonder onhandig zijn als je dan geen deurgreep hebt om beet te pakken, of als je ineens met alleen een losse deurgreep in je hand staat.

[ Bericht 14% gewijzigd door knoopie op 19-09-2025 18:40:34 ]
pi_218814629
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2025 18:34 schreef knoopie het volgende:

[..]
In Duitsland is vorige week een ongeluk gebeurt waarbij een Tesla van de weg raakte en begon te branden. Er was iemand die wilde helpen, maar die kreeg naar eigen zeggen de deuren niet open.

Ik kan mij herinneren dat ADAC of NCAP vroeger ook altijd testten met hoeveel kracht je aan de deurhendel van een (klemmende/geblokkeerde) autodeur kon trekken voordat hij kapot ging. Om dus de realistische situatie te simuleren dat je auto door een ongeluk zo vervormd is dat je deur klemt, of zo terecht is gekomen dat hij over de grond schraapt bijvoorbeeld.
Maar daar kan ik niks meer van vinden. Wordt dat niet meer getest?

Ik heb één keer een autodeur opengetrokken van iemand die een ongeluk had gehad. En ondanks dat het een relatief klein ongeluk en een nieuwe auto was, was het verrassend moeilijk om de deur open te krijgen. Zou toch bijzonder onhandig zijn als je dan geen deurgreep hebt om beet te pakken, of als je ineens met alleen een losse deurgreep in je hand staat.

Net zoals bij een airbag wat explosieven er omheen, om hem in geval van nood open te blazen?

;)
pi_218815003
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2025 18:46 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Net zoals bij een airbag wat explosieven er omheen, om hem in geval van nood open te blazen?

;)
En dan zo'n mooie Japanner erin die soms een shotgun is.
pi_218815015
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2025 18:34 schreef knoopie het volgende:

[..]

Ik begreep dat de kans dat zoiets gebeurt verwaarloosbaar klein is...

Anyway, tragisch ongeval.
Vreselijk om zo aan je einde te komen en verschrikkelijk dat je als bijstaander niets kunt doen.
  vrijdag 19 september 2025 @ 19:49:41 #83
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_218815251
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 september 2025 19:34 schreef Wantie het volgende:

[..]

Vreselijk om zo aan je einde te komen en verschrikkelijk dat je als bijstaander niets kunt doen.
Gebeurt helaas aan de lopende band.

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_218815439
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2025 18:46 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]

;)
Dat had de mercedes sls, omdat je de vleugeldeuren niet open kon krijgen als hij op de kop ligt. Daar worden de deurscharnieren automatisch opgeblazen als de auto op de kop terecht komt.
Zou de tesla X ook zoiets hebben?

In ieder geval is het allemaal een oplossing voor een probleem dat er helemaal niet hoeft te zijn. Mechanische deurgrepen doen het prima en heb je veel meer kans dat je een (klemmende) deur nog open kan trekken. En kan je met een beetje fantasie ook prima aerodynamisch maken.

SPOILER
pi_218815502
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2025 20:02 schreef knoopie het volgende:

[..]
Dat had de mercedes sls, omdat je de vleugeldeuren niet open kon krijgen als hij op de kop ligt. Daar worden de deurscharnieren automatisch opgeblazen als de auto op de kop terecht komt.
Zou de tesla X ook zoiets hebben?

In ieder geval is het allemaal een oplossing voor een probleem dat er helemaal niet hoeft te zijn. Mechanische deurgrepen doen het prima en heb je veel meer kans dat je een (klemmende) deur nog open kan trekken. En kan je met een beetje fantasie ook prima aerodynamisch maken.

SPOILER
Ja, Musk heeft ook vaak gezegd, dat het allemaal scifi en hightech moest zijn. Net zoals Star Trek. Vandaar ook de tablet als display. Spraakgestuurd en het moest allemaal vanzelf open gaan als je aan kwam lopen.
pi_218815536
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 september 2025 19:34 schreef Wantie het volgende:

[..]

De kans op een frontale botsing is, als je zelf redelijk normaal rijdt, ook verwaarloosbaar klein. Toch koop ik liever geen auto zonder airbags.
pi_218815607
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2025 20:08 schreef knoopie het volgende:

[..]
De kans op een frontale botsing is, als je zelf redelijk normaal rijdt, ook verwaarloosbaar klein. Toch koop ik liever geen auto zonder airbags.
Ik heb gewerkt bij een bedrijf waar ze die dingen testen en vaak ben je dan toch blij dat je daar niet zat. Het was vooral bedoeld voor Amerikanen die gordels maar voor mietjes vonden.
pi_218816265
Gluren bij de buren:

Xiaomi past fout aan in meer dan 100.000 elektrische auto's na dodelijke crash

quote:
Xiaomi gaat bij ruim 100.000 van zijn elektrische auto's op afstand een fout in het rijhulpsysteem herstellen. Dat hebben het bedrijf en Chinese toezichthouders vrijdag bekendgemaakt. De stap volgt maanden na een dodelijk ongeval met het populaire model SU7

Chinese techbedrijven en autofabrikanten hebben miljarden geïnvesteerd in slimme rijtechnologieën. Maar Beijing heeft de veiligheidsregels aangescherpt, nadat een Xiaomi SU7 in de rijhulpmodus eerder dit jaar crashte, waarbij drie studenten omkwamen.

Xiaomi past in totaal meer dan 116.000 auto's van het model SU7 op afstand aan, ongeveer 40 procent van alle verkochte exemplaren. Het rijhulpsysteem herkent gevaarlijke situaties mogelijk niet en waarschuwt hier ook niet voor, stelt een Chinese toezichthouder. Dat verhoogt het risico op botsingen als bestuurders niet snel genoeg ingrijpen.
Het is mooi dat Xiaomi na 1 dodelijke crash al ingrijpt.

Maar het zou fijner zijn dat rijhulpsystemen veel beter getest worden voordat ze op de markt gebracht worden.
pi_218825038
Tesla is charging far less than rivals at Supercharger Stations across the world
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_218825664
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2025 17:46 schreef Digi2 het volgende:
Tesla is charging far less than rivals at Supercharger Stations across the world
Niet echt nieuws, Tesla Supercharger is ook in Nederland tot 2/3 goedkoper dan andere snelladers.
Ik laad alleen maar bij Tesla.
Die vind je bij Vandervalk hotels, kun je gelijk een bakje koffie drinken van je bespaarde euro's.
En bij Vandervalk staan ook concurrerende snelladers die de hoofdprijs rekenen.
Ik zou niet weten waarom iemand daarvoor zou kiezen.
Misschien lease bakken met een zakelijke laadpas?
pi_218826027
Ondertussen in Duitsland:

Escalatie in Duitse Tesla-fabriek van Elon Musk: 'tot drie jaar terug loon terugvorderen'

quote:
In de Duitse Tesla-fabriek in Grünheide is de onrust opnieuw opgelaaid, zo meldt Handelsblatt. Fabrieksdirecteur André Thierig stuurde vlak na de zomervakantie een lange mail naar alle medewerkers waarin hij hard uithaalde naar vakbondsleden.

“Helaas moest ik vorige week vaststellen dat er nog steeds een groep medewerkers is die blijkbaar geen plezier beleeft aan ons succes”, schreef hij. En scherper nog: “Wie altijd overal tegen is, hoort niet bij ons.”

[...]

Nu gaat Tesla nog een stap verder: medewerkers die zich ziek melden maar volgens het bedrijf onterecht, riskeren niet alleen dat hun loon wordt stopgezet, maar ook dat reeds betaald salaris tot drie jaar terug wordt teruggevorderd.

Volgens Thierig is dat “een eerlijke regeling” en “volledig legitiem”. Vakbond IG Metall noemt het juist een “schandalig spel” dat werknemers financieel de afgrond in kan duwen.
Ik snap wel waarom Tesla iets tegen vakbonden heeft.

Als individuele werknemer heb je natuurlijk weinig in te brengen tegen dit soort draconische maatregelen...

Dat ziet Tesla kennelijk liever.
pi_218827605
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 september 2025 19:31 schreef Wantie het volgende:
Ondertussen in Duitsland:

Escalatie in Duitse Tesla-fabriek van Elon Musk: 'tot drie jaar terug loon terugvorderen'

[..]
Ik snap wel waarom Tesla iets tegen vakbonden heeft.

Als individuele werknemer heb je natuurlijk weinig in te brengen tegen dit soort draconische maatregelen...

Dat ziet Tesla kennelijk liever.
Als jij je ten onrechte ziek meldt, dan is terugvordering toch logisch?

Of zijn vakbonden voor oplichting?
pi_218827730
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2025 21:59 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Als jij je ten onrechte ziek meldt, dan is terugvordering toch logisch?

Of zijn vakbonden voor oplichting?
3 jaar loon terugvorderen?

En wie bepaalt of je onterecht ziek bent?
Tesla?
pi_218827954
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 september 2025 22:11 schreef Wantie het volgende:

[..]

Tesla?
Er moet uiteindelijk wel een medisch dossier beschikbaar zijn net zoals hier. Aan de hand daarvan kan de arbeidscapaciteit worden bepaald. Hier loopt dat hand in hand en is grootschalig misbruik lastig te verhullen. In Dl is dat lastiger en zal de werkgevers pas na onraad te ruiken actie ondernemen. Hier is men vooral preventief en actief bezig met verzuim.

quote:
Een verzuimtraject in Nederland volgt de Wet verbetering poortwachter, die werkgevers en werknemers verplicht samen te werken aan snelle en effectieve re-integratie van de zieke werknemer. Dit traject begint zodra iemand langer dan zes weken ziek is, en omvat het opstellen van een Plan van aanpak, het inschakelen van een bedrijfsarts, het regelmatig evalueren van de voortgang en het aanpassen van het plan om de werknemer zo snel mogelijk terug aan het werk te krijgen.

[ Bericht 24% gewijzigd door Digi2 op 20-09-2025 22:42:12 ]
pi_218828447
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 september 2025 22:11 schreef Wantie het volgende:

[..]

Tesla?
Daar hebben we rechters voor.

En voor gemeentes is jarenlang onterecht genoten uitkeringen terugvorderen doodnormaal. Dus ik snap niet wat je nu ineens zo raar vindt hieraan.
pi_218828463
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2025 23:47 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Daar hebben we rechters voor.

En voor gemeentes is jarenlang onterecht genoten uitkeringen terugvorderen doodnormaal. Dus ik snap niet wat je nu ineens zo raar vindt hieraan.
Jij vindt dat kennelijk ook raar, want je geeft aan dat dat via de rechter moet.
pi_218828471
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 september 2025 23:53 schreef Wantie het volgende:

[..]
Jij vindt dat kennelijk ook raar, want je geeft aan dat dat via de rechter moet.
Want gemeentes doen dat niet via de rechter? Dat is nieuws voor mij.

Ja, natuurlijk zijn er ook mensen die meteen betalen, maar ik kan je vertellen dat dat unicorns zijn.
pi_218828488
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2025 23:56 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Want gemeentes doen dat niet via de rechter? Dat is nieuws voor mij.

Ja, natuurlijk zijn er ook mensen die meteen betalen, maar ik kan je vertellen dat dat unicorns zijn.
Wat hebben gemeentes hiermee te maken?

Dit staat in het artikel:

quote:
Streng beleid tegen ziekteverzuim
Al langer kampt de fabriek met een uitzonderlijk hoog ziekteverzuim. Om dit terug te dringen, bezocht de leiding vorig jaar zelfs onaangekondigd werknemers thuis die zich ziek hadden gemeld – een aanpak die op veel weerstand stuitte.

Nu gaat Tesla nog een stap verder: medewerkers die zich ziek melden maar volgens het bedrijf onterecht, riskeren niet alleen dat hun loon wordt stopgezet, maar ook dat reeds betaald salaris tot drie jaar terug wordt teruggevorderd.
Dus de leiding van Tesla, niet de bedrijfsarts, neemt poolshoogte bij de werknemer thuis.
Dat is al vrij opmerkelijk.
En als Tesla vindt dat het ziekmelden onterecht is wordt niet alleen het loon stopgezet, maar het salaris tot 3 jaar terug terug gevorderd...

Staat nergens dat Tesla hiervoor naar de rechter gaat.
pi_218828492
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 september 2025 23:53 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dat gebeurt hier ook in het uiterste geval. Duitsland loopt niet alleen met digitalisering achter, ik vermoed dat het met ziekteverzuim minstens zo abominabel is. Als je hier echt langdurig ziek blijft kom je op het bordje van het UWV terecht, niet langer de werkgever. Je kunt dan recht hebben op WIA, is daar onenigheid over tav de ingeschatte arbeidscapaciteit, dan pas komt de rechter in beeld.
pi_218828502
quote:
0s.gif Op zondag 21 september 2025 00:03 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Dat gebeurt hier ook in het uiterste geval. Duitsland loopt niet alleen met digitalisering achter, ik vermoed dat het met ziekteverzuim minstens zo abominabel is. Als je hier echt langdurig ziek blijft kom je op het bordje van het UWV terecht, niet langer de werkgever. Je kunt dan recht hebben op WIA, is daar onenigheid over tav de ingeschatte arbeidscapaciteit, dan pas komt de rechter in beeld.
Maar hier gaat het om fraude.
En dat zien we in Nederland ook wel, dat een werknemer bijvoorbeeld aan het beunen is, terwijl hij zich heeft ziekgemeld.
Dat levert een gang naar de rechter op.
En volgens mij zal geen vakbond daar op tegen zijn.
In Nederland in ieder geval niet meegemaakt.

Maar bij Tesla in Duitsland staat de vakbond op zijn achterste benen.

Dan heb ik niet het idee dat het hier om fraudegevallen gaat, waarbij met tussenkomst van de rechter er sancties volgen tegen de werknemer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')