abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 26 september 2025 @ 21:04:15 #126
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_218879267
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2025 20:37 schreef PirE het volgende:

[..]
Nederland bleef netjes zitten en benadrukt dat we vooral in gesprek moeten blijven en we moeten stoppen met asielzoekers (elk probleem in Nederland heeft asielzoekers als eindstation).
Het is sws ronduit bizar en vooral kleingeestig, dat diplomaten en/of vertegenwoordigende politici weglopen uit een vergadering, het gesprek of het debat en reden te meer dat als overleg kennelijk niet meer mogelijk is, het slagveld de verdere uitkomst zal bepalen.
En dat zeg ik niet omdat het ..vul-in.. is maar dat leiders en vertegenwoordigers nooit moeten wegkijken of wegblijven met waar(om) zij in gesprek zijn.

[ Bericht 54% gewijzigd door Vallon op 26-09-2025 21:13:13 (dupedit) ]
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_218880501
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2025 20:57 schreef Vallon het volgende:

[..]
Het is geen welles noch nietes maar een verhaal van twee werelden die elkaar niet ziet noch volgt vanuit tegenstellingen.

Punt 1 in normaal (Westers geënt) oorlogsrecht, wat verder abnormaal is, het niet is toegestaan om militairen te verzorgen in burgerziekenhuizen die daarmee - in die definitie - een legitiem oorlogsdoelwit worden zonder verder echt te kunnen/willen kijken wat de bijkomende schade gaat worden.
Punt 2 is dat hamas c.s. er een totaal andere denkwereld op na houden, mogen ze ook zelf weten, die een onderscheid - burgers vs strijders - simpelweg niet maakt, noch verschil maakt in haar doelen noch dus de andersdenkende erkent. Zelfs het doden van strijder is in dat denken een misdaad die haar ideologie aanvalt dat weer gewroken moet worden.

Voor de ene groep is het essentieel dat burgers worden weggehouden van oorlogsgeweld en voor de andere groep heel normaal dat ze beslist deel uitmaken van die gemeenschap. En dan krijg je ook strijd op mediaal en juridisch vlak waarbij elkaars uitgangspunten worden gebruikt om de ander te betichten van misdaden.

Men vervolgens dan partijen krijgt met aan de ene kant zeggend: "zie je wel ze overtreden ..vul-in.." en de andere kant die dat vol overtuiging niet zo ziet en zegt "zie je wel ze overtreden ..vul-in..".
Daarna ontstaan wereldvreemde coalities die op grond van hun gevoel dan een emotioneel standpunt innemen en anderen op grond van observatie een feitelijk standpunt bezien.

Opvallend, voor mij, is dat menig vrijheidminnende indirect een onderdrukkende ideologie gaat steunen omdat haar veronderstelde rechtmatigheid als zg. keuze anders zou worden bedreigd. En dan, als mens, simpelweg niet kan bevatten dat voor onderdrukking van welke aard dan ook, laat staan als staatsvorm, geen gekozen legitimiteit te vinden is.
Het zijn, de afgelopen 2-5 jaar, wel bjjzonder interessante tijden voor antropologen.
Mbt oorlogsrecht...

Komt op mij altijd over alsof het spelregels zijn voor een ziek spel.

Niks ethisch aan oorlog.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_218880520
https://www.nu.nl/midden-(...)lp-in-gaza-stad.html

Goed nieuws, Artsen zonder Grenzen stop de hulp in Gaza-stad!

Waarschijnlijk zal dit er voor zorgen dat men met de precisiebombardementen weer net een factor minder heeft om rekening mee te houden. Ik hoop dat dit doorslaggevend is in het onder controle krijgen van Gaza-stad en het vrijkrijgen van de gijzelaars. 🥳
pi_218880523
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2025 00:19 schreef GerryDV het volgende:
https://www.nu.nl/midden-(...)lp-in-gaza-stad.html

Goed nieuws, Artsen zonder Grenzen stop de hulp in Gaza-stad!

Waarschijnlijk zal dit er voor zorgen dat men met de precisiebombardementen weer net een factor minder heeft om rekening mee te houden. Ik hoop dat dit doorslaggevend is in het onder controle krijgen van Gaza-stad en het vrijkrijgen van de gijzelaars. 🥳
Worden de nu nog levende gijzelaars eigenlijk allemaal in Gaza-stad gevangen gehouden?
pi_218880539
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2025 00:21 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Worden de nu nog levende gijzelaars eigenlijk allemaal in Gaza-stad gevangen gehouden?
Dat weet niemand volgens mij. Zolang de Palestijnen en Hamas die info niet vrijgeven blijft het een kwestie van overnemen en onderzoeken wat je kan.
pi_218880544
Het lijkt me voor Israël het beste om de gehele Gazastrook in controle te hebben en langzaam elke stad en dorp uit te kammen nu voor gijzelaars en Hamas strijders c.q. Palestijnen.
pi_218880546
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2025 00:27 schreef GerryDV het volgende:

[..]
Dat weet niemand volgens mij. Zolang de Palestijnen en Hamas die info niet vrijgeven blijft het een kwestie van overnemen en onderzoeken wat je kan.
Ja. Ook echt opmerkelijk dat er ook nooit een Palestijn geweest is die aangegeven heeft waar een gijzelaar zat. Terwijl je 100% zeker weet dat er burgers zijn die dat wel wisten.
pi_218880565
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2025 00:31 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Ja. Ook echt opmerkelijk dat er ook nooit een Palestijn geweest is die aangegeven heeft waar een gijzelaar zat. Terwijl je 100% zeker weet dat er burgers zijn die dat wel wisten.
Die gijzelaars komen mondjesmaat wel boven water en vertellen ook dat ze door ‘normale burgers’ gevangen werden gehouden. Verder is de kracht en dreiging van Hamas en de brute manieren waarop je vermoord kan worden als je afvallig bent blijkbaar genoeg reden om niemand te verraden.
pi_218880568
Buiten het feit dat Hamas gewoon de regering is en dus enkele 135.000 ambtenaren heeft die trouw aan hun de regering voeren.
pi_218880573
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2025 00:36 schreef GerryDV het volgende:

[..]
Die gijzelaars komen mondjesmaat wel boven water en vertellen ook dat ze door ‘normale burgers’ gevangen werden gehouden. Verder is de kracht en dreiging van Hamas en de brute manieren waarop je vermoord kan worden als je afvallig bent blijkbaar genoeg reden om niemand te verraden.
Dat maakt al die Palestijnen wel medeplichtig.
pi_218880575
En dat ze 2+miljoen inwoners hebben waarvan er afgelopen 2 jaar 20.000 gestorven zijn wat redelijk normaal is, zeker voor een land in oorlog. Wat laat zien dat er in geen enkel geval genocide kan plaatsvinden.
pi_218880581
Ik vraag me ook af, die overleden gegijzelden die dan gevonden worden, of terug geleverd worden, die al maanden dood zijn, die worden gekoeld bewaard ofzo in Gaza?
pi_218882014
Het was weer raak met de antisemieten en eeuwige jodenhaat. :N

pi_218882033
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 september 2025 09:56 schreef Drxx het volgende:
Het was weer raak met de antisemieten en eeuwige jodenhaat. :N

[ afbeelding ]
Dat is Neturei Karta, een kleine fringe beweging, die om hele andere redenen tegen Israël is dan al die andere demonstranten daar. Het blijft bijzonder om te zien dat altijd dit soort groeperingen worden aangehaald om een punt te maken. Zie ook:
quote:
Neturei Karta is a relatively small movement within the broader Haredi (strictly Orthodox Jewish) community. While there are no official, precise membership statistics available, estimates suggest the group's size is in the low thousands.

Here are some key points about its size and presence:

Limited Numbers: It's considered a "fringe" or "controversial" sect with a small number of members.
Geographic Concentration: The majority of its members are located in Israel, particularly in Jerusalem's Meah Shearim and Batei Ungarin neighborhoods. There are also members in diaspora locations with large populations of ultra-Orthodox Jews.
Outsized Reputation: Despite its small size, Neturei Karta has a significant public profile due to its extreme anti-Zionist views and public demonstrations. Their public appearances and associations with anti-Israel groups often make headlines, giving the impression that they are larger than they actually are.

Bron: Google Gemini
Als we nu Palestijnen vinden die tegen een Palestijnse staat zijn, zoals bijvoorbeeld Mosab Hassan Yousef, telt dat dan ook?
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_218882056
quote:
14s.gif Op zaterdag 27 september 2025 09:59 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dat is Neturei Karta, een kleine fringe beweging, die om hele andere redenen tegen Israël is dan al die andere demonstranten daar. Het blijft bijzonder om te zien dat altijd dit soort groeperingen worden aangehaald om een punt te maken. Zie ook:
[..]
Als we nu Palestijnen vinden die tegen een Palestijnse staat zijn, zoals bijvoorbeeld Mosab Hassan Yousef, telt dat dan ook?
Maar wat vind je nu van hun antisemitisme, aangezien ik het daar over had?
pi_218882069
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 september 2025 10:01 schreef Drxx het volgende:

[..]
Maar wat vind je nu van hun antisemitisme, aangezien ik het daar over had?
Waarom zouden zij antisemitisch zijn? Wie heeft dit gezegd? Ik geef nota bene in mijn post aan dat zij ook om hele andere reden tegen Israël zijn dan veel andere demonstranten.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_218882076
quote:
14s.gif Op zaterdag 27 september 2025 10:02 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Waarom zouden zij antisemitisch zijn? Wie heeft dit gezegd? Ik geef nota bene in mijn post aan dat zij ook om hele andere reden tegen Israël zijn dan veel andere demonstranten.
Naja, ik hoor en lees iedere dag dat kritiek op Israël == antisemitisme. Dat zou dan ook voor hen moeten gelden lijkr mij.
pi_218882080
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 september 2025 10:03 schreef Drxx het volgende:

[..]
Naja, ik hoor en lees iedere dag dat kritiek op Israël == antisemitisme. Dat zou dan ook voor hen moeten gelden lijkr mij.
Waar lees je dat dan? Kom eens met een paar concrete voorbeelden ...
pi_218882132
quote:
14s.gif Op zaterdag 27 september 2025 10:04 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Waar lees je dat dan? Kom eens met een paar concrete voorbeelden ...
Bijvoorbeeld hier:
NWS / Ierland doet niet mee aan ESF als Israël mag deelnemen
pi_218882177
quote:
Dit is geen kritiek op Israël, dit is op basis van nationaliteit iemand willen uitsluiten. Kritiek op iets wil zeggen dat je aangeeft dat je het ergens niet mee eens bent. En dat kan best op een uitgesproken manier. Maar het buitensluiten van mensen op basis van hun nationaliteit of etniciteit is geen kritiek meer maar discriminatie.

En ook haatzaaien (zoals het anderen op basis van leugens of verzinsels proberen op te stoken tegen een groep mensen of een land), intimidatie, vandalisme of geweld vallen allemaal niet onder 'kritiek'. Dit zijn helaas allemaal dingen die we hebben gezien als het gaat om Israël.

Daarnaast willen mensen zich ook nog wel eens verspreken en glijdt de discussie af van 'Israeliers' naar 'Joden'. Zoals bijvoorbeeld zichtbaar is in post #152. Dat laat zien dat er dus wel degelijk zat mensen zijn die 'Joden' (collectief als groep) gelijkstellen aan Israël. Als Israël iets besluit, dan zegt dat iets over 'de Joden'. En inderdaad, dat is antisemitisme.

Kun je het je voorstellen dat omdat Rusland of Iran iets doet mensen naar 'christenen' en 'moslims' wijzen? Helemaal in het laatste geval zou dat voor een enorme hysterie zorgen in bepaalde contreien.
pi_218882214
quote:
14s.gif Op zaterdag 27 september 2025 10:18 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dit is geen kritiek op Israël, dit is op basis van nationaliteit iemand willen uitsluiten. Kritiek op iets wil zeggen dat je aangeeft dat je het ergens niet mee eens bent. En dat kan best op een uitgesproken manier. Maar het buitensluiten van mensen op basis van hun nationaliteit of etniciteit is geen kritiek meer maar discriminatie.

En ook haatzaaien (zoals het anderen op basis van leugens of verzinsels proberen op te stoken tegen een groep mensen of een land), intimidatie, vandalisme of geweld vallen allemaal niet onder 'kritiek'. Dit zijn helaas allemaal dingen die we hebben gezien als het gaat om Israël.

Daarnaast willen mensen zich ook nog wel eens verspreken en glijdt de discussie af van 'Israeliers' naar 'Joden'. Zoals bijvoorbeeld zichtbaar is in post #152. Dat laat zien dat er dus wel degelijk zat mensen zijn die 'Joden' (collectief als groep) gelijkstellen aan Israël. Als Israël iets besluit, dan zegt dat iets over 'de Joden'. En inderdaad, dat is antisemitisme.

Kun je het je voorstellen dat omdat Rusland of Iran iets doet mensen naar 'christenen' en 'moslims' wijzen? Helemaal in het laatste geval zou dat voor een enorme hysterie zorgen in bepaalde contreien.
Lekker kort verhaal, sterke "maar hullie" ook.

Maar was jouw stelling nou dat men die kritisch is jegens het zionisme niet onterecht worden beschuldigd van antisemitisme? Want zo kwam jouw initiële post wel over, en o.a. Douwe Bob-gate bewijst het tegendeel. En daar was zijn zionisme ≠ jodendom standpunt kristalhelder.
pi_218882252
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 september 2025 10:23 schreef Drxx het volgende:

[..]
Lekker kort verhaal, sterke "maar hullie" ook.

Maar was jouw stelling nou dat men die kritisch is jegens het zionisme niet onterecht worden beschuldigd van antisemitisme? Want zo kwam jouw initiële post wel over, en o.a. Douwe Bob-gate bewijst het tegendeel. En daar was zijn zionisme ≠ jodendom standpunt kristalhelder.
Mijn bijdrages zijn vaak uitgebreid en goed onderbouwd. Neem er een voorbeeld aan zou ik zeggen.

En Douwe Bob kon niet eens definitie geven van zionisme, dus zo helder was zijn standpunt helemaal niet.

Bovendien verschuif je nu de doelpalen. Je gaat van 'kritiek op Israël' naar 'kritisch jegens het zionisme'. In het laatste geval is men dan niet meer slechts kritisch op Israël, maar tegen het bestaan van Israël.

Maar dat vind jij een normaal standpunt om in te nemen? Vinden dat een ander land niet mag bestaan en dus ontmanteld of zelfs vernietigd moet worden?
  Moderator zaterdag 27 september 2025 @ 11:07:06 #148
375570 crew  Cyan9
pi_218882524
Maar weer eens in de herhaling dat persoonlijke aanvallen niet ok zijn.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_218882643
quote:
14s.gif Op zaterdag 27 september 2025 10:28 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Mijn bijdrages zijn vaak uitgebreid en goed onderbouwd. Neem er een voorbeeld aan zou ik zeggen.

En Douwe Bob kon niet eens definitie geven van zionisme, dus zo helder was zijn standpunt helemaal niet.

Bovendien verschuif je nu de doelpalen. Je gaat van 'kritiek op Israël' naar 'kritisch jegens het zionisme'. In het laatste geval is men dan niet meer slechts kritisch op Israël, maar tegen het bestaan van Israël.

Maar dat vind jij een normaal standpunt om in te nemen? Vinden dat een ander land niet mag bestaan en dus ontmanteld of zelfs vernietigd moet worden?
Ik begrijp dat jij hele letterlijke definities hanteert. Dat maakt deze discussie lastig, aangezien er nooit één duidelijke definitie van zionisme heeft bestaan.

Van origine was de meest overheersenede definitie het creëeren van een joodse staat. In dat geval is zionisme voltooid met het ontstaan van Israël, en hoeft er geen discussie meer te zijn.

Maar het lastige in deze is natuurlijk dat men definities blijft veranderen. Dus afhankelijk van welke nieuwe definitie jij hanteert heb ik er wel/geen problemen mee.

De één herdefinieert zionisme als het in stand houden van Israël als land. Dus antizionisme zou in dat geval betekenen dat Israël ontmanteld moet worden. Ik ben zelf voor het voortbestaan van Israël als land.

Een andere definitie is het uitbreiden van Israël, dat wil zeggen Judea en Samaria eraan toevoegen, wat nu eigenlijk al gebeurt met de koloniale nederzettingen. Dit lijkt de richting te zijn waarop Netanyahu & Co willen gaan. En daar ben ik zeer zeker op tegen.

En fin, 100 mensen hanteren 100 verschillende definities. Dat maakt het allemaal extra lastig.

Wat Douwe Bob betreft, hij heeft zelf duidelijk gemaakt hoe hij erin staat; en dat ging er dus om hoe Israël zich gedraagt in Gaza. Dat kun je zelf hier beluisteren:
Bekijk deze YouTube-video
pi_218882669
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2025 20:14 schreef EttovanBelgie het volgende:
Kan niet wachten op dat Vrije Palestina.

Salafistisch hellhole nummer zoveel waar vrouwen, homo's en andersdenkenden onderdrukt gaan worden...

Zouden al die pro-Pallie vlaggenzwaaiers daar straks ook weer de straat voor op gaan...?

Durf te vragen
Nou etto de grote hoe wil jij een duurzame vredige oplossing in die regio dan bereiken.

Moeten de hele wereld dan maar de oorlog verklaren aan alle salafisten en deze uitroeien?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')