abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zondag 28 september 2025 @ 22:43:36 #276
375570 crew  Cyan9
pi_218895772
quote:
9s.gif Op zondag 28 september 2025 20:17 schreef Arashimashou het volgende:

[..]
-Lap tekst.-
Waarvan akte. Maar iedereen met een afwijkende mening wegzetten als niet goed geïnformeerd is nogal een zwaktebod. En je verwoord het omslachtig, maar andere users antisemitisme verwijten ga ik hier niet toestaan. Verder hebben we voor de politieke aspecten een topic in POL, die discussie hoeft hier niet herhaald te worden.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
  Eurovisie Songfestival Queen zondag 28 september 2025 @ 23:10:31 #277
163650 Greys
pi_218895895
quote:
Of hebben we dan eigenlijk gewoon onder druk van desinformatie en propaganda de enige Joodse staat de deur gewezen?
Nee, want het gaat niet om "Joden".
Want, (even een oudere post van stal halen):

quote:
1s.gif Op vrijdag 12 september 2025 20:12 schreef Greys het volgende:
Wat alle klagers (Verlinde en co en ook alhier) kennelijk keer op keer vergeten tijdens het briesen is dat Israël altijd gewoon prima kon meedoen en winnen, tot enkele jaren geleden.
Niemand ging in protest, ook andere omroepen niet. Dus als dat nu ineens wél zo is, is dat geen jodenhaat natuurlijk. Want die had er dan al veel eerder geweest. Dan is er veel meer aan de hand. *gebaart weids naar het nieuws en naar alle stemoproepen en het walgelijke gedrag van Israëlische journalisten ter plaatse en zo kan ik nog wel even doorgaan*.

Genoeg is genoeg.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_218896000
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2025 22:43 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Waarvan akte. Maar iedereen met een afwijkende mening wegzetten als niet goed geïnformeerd is nogal een zwaktebod. En je verwoord het omslachtig, maar andere users antisemitisme verwijten ga ik hier niet toestaan. Verder hebben we voor de politieke aspecten een topic in POL, die discussie hoeft hier niet herhaald te worden.
Goed, maar dan verwacht ik ook gelijke monniken, gelijke kappen. Het kan niet de bedoeling zijn dat users via tekst en video beschuldigingen van genocide kunnen uiten waarop vervolgens niet gereageerd mag worden. Verder werp ik de beschuldiging over het betichten van de aanwezigen in deze reeks van antisemitisme verre van mij.
pi_218896094
zucht.
  Eurovisie Songfestival Queen maandag 29 september 2025 @ 10:26:55 #280
163650 Greys
pi_218897092
quote:
Het songfestival is hier een slachtoffer van een veel grotere oorlog. En het spijt mij te zeggen dat aan het 'songfestival-front' het gevecht al bijna verloren is. Als Israël niet wordt geweerd zullen hoogstwaarschijnlijk toch een aantal landen afhaken. Veel kijkers zullen zo'n besluit niet begrijpen en niet langer willen kijken. Als Israël met succes wordt verwijderd zullen we naar alle waarschijnlijkheid ook landen en kijkers verliezen.
Arashimashou, we zijn het zeker niet overal over eens, maar voor wat betreft dit specifieke deel kan ik je gewoon gelijk geven. Het Songfestival heeft sowieso al verloren. En wat je ook van het Songfestival vindt, dat is best heel erg gezien het van oorsprong verbindende karakter van dit evenement.

Dus laten we ons hier in ESF vooral richten op dat deel waar we het over eens kunnen zijn, dus op het 'praktische' deel qua gevolgen voor het Eurovisie, hoe moeilijk dat soms (voor mij en jou en iedereen) ook is met alle emoties en alle bloeddrukken. :)
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_218898664
Stel, Israël doet in 2026 gewoon mee, en Nederland niet, dan wil AvroTros het wel uitzenden, omdat Nederland anders in 2027 niet mee mag doen. Zo zijn de regels nu.

Maar... Ik stel voor dat AvroTros niks uitzend. Want, de reden waarom we niet meedoen is omdat we vinden dan Israël het recht verspeeld heeft om nog langer deel te nemen aan het feest. Trek dan de principes maar helemaal door, en laat het 'feest' volledig voorbijgaan.

Mocht het in 2027 nog steeds doorgaan mét Israël, dan is de rampspoed in Gaza vast niet ineens opgelost, en ik verwacht ook niet dat Israël er in dat jaar veel moeite voor zal doen om het de Gazanen weer een beetje meer leefbaar te maken. Dus een feest mét Israël is ook in 2027 nog steeds niet iets waar AvroTros naar uit zou moeten kijken.

Mocht de stemming in 2027 inmiddels zodanig zijn dat nu echt de laatste twijfelaars over Israëls deelname ook bakzeil halen en Israël aan de kant zetten, dan zal de EBU blij zijn met alle landen die willen deelnemen. En zal de regel van 'je moet het jaar ervoor het ESF hebben uitgezonden om mee te kunnen doen' voor ieders gemak gewoon even geschrapt worden.

Dus AvroTros, als Israël blijft in 2026, programmeer maar gewoon iets anders op die dagen in mei. En hou de eer aan jezelf.
pi_218899669
quote:

Nee. Laten we iets kritischer zijn. Laten we iets kritischer zijn wanneer het doelwit van onze beschuldigingen hetzelfde volk is dat we al eeuwen hebben verguisd, vervolgd en vermoord. Laten we iets kritischer zijn wanneer de Israëlische deelnemers na een halve eeuw ineens veelvuldig beschuldigd worden van agressie, geheim filmen en het veroorzaken van onrust nadat deelnemers van andere landen zich hebben laten wijsmaken dat Israël genocide pleegt.
Dit is allemaal zulke propagandistische onzin. In de eerste plaats heeft kritiek op de staat Israël HELEMAAL NIETS te maken met kritiek op joden an sich. Joden staan niet gelijk aan Israël. Stop eens met het herhalen van die pure Netanyahu-propagandateksten.

Daarnaast ging de discussie tijdens het puberale pestgedrag van de Israëlische delegatie vorig jaar helemaal niet over genocide. Het ging over hun gedrag, wat veelvoudig is vastgelegd... nota bene door henzelf, want ze wilden graag laten weten wat ze van de mede-deelnemers vonden, en vooral welke deelnemers niet pro-Israël genoeg waren (vaak zonder enige gegronde reden overigens... Joost heeft bv. nog nooit iets over Israël gezegd). Als één delegatie zich zo kan misdragen omdat niemand ze een strobreed in de weg durft te leggen weet je dat er sprake is van een totaal scheve situatie. En dat is een microkosmos van wat er op dit moment op het wereldtoneel aan de gang is, al begint de publieke opinie zich toch wel behoorlijk te keren.
  Moderator maandag 29 september 2025 @ 18:17:44 #283
375570 crew  Cyan9
pi_218899687
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2025 23:42 schreef Arashimashou het volgende:

[..]
Goed, maar dan verwacht ik ook gelijke monniken, gelijke kappen. Het kan niet de bedoeling zijn dat users via tekst en video beschuldigingen van genocide kunnen uiten waarop vervolgens niet gereageerd mag worden. Verder werp ik de beschuldiging over het betichten van de aanwezigen in deze reeks van antisemitisme verre van mij.
Ik heb nergens gezegd dat er niet op gereageerd mag worden, maar de discussie van wel of niet genocide is hier gewoon niet op z'n plek. Dat is meer op het terrein van NWS en POL, en aldaar zijn er dan ook topics over.

En je mag die "beschuldiging" toch wel even ter harte nemen, als je zo nadrukkelijk zegt dat men Israël wil uitsluiten als enige Joodse staat. Dat is niet waar het om gaat hier, en ook niet de motivering van de users in deze discussie.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_218899966
De betrouwbaarheid van dit nieuwtje dat de ronde doet op de sociale media weet ik niet, maar het kan Martin Green en Co wel de nodige grijze haren bezorgen:

twitter
De Sahara is zonder meer erg droog.
  maandag 29 september 2025 @ 19:14:07 #285
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_218899996
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2025 19:06 schreef Fred_B het volgende:
De betrouwbaarheid van dit nieuwtje dat de ronde doet op de sociale media weet ik niet, maar het kan Martin Green en Co wel de nodige grijze haren bezorgen:

[ x ]
Union of European Football Associations en de VS die daar druk op zet?
pi_218900077
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2025 19:14 schreef Momo het volgende:

[..]
Union of European Football Associations en de VS die daar druk op zet?
Ja, wat ze precies willen en welk belang ze erbij hebben is mij ook niet helemaal duidelijk. Je zou zeggen dat ze bij de FIFA moeten zijn. Maar als de VS iets wil, kunnen ze natuurlijk een hoop voor elkaar krijgen.
pi_218900322
quote:
1s.gif Op maandag 29 september 2025 10:26 schreef Greys het volgende:

[..]
Arashimashou, we zijn het zeker niet overal over eens, maar voor wat betreft dit specifieke deel kan ik je gewoon gelijk geven. Het Songfestival heeft sowieso al verloren. En wat je ook van het Songfestival vindt, dat is best heel erg gezien het van oorsprong verbindende karakter van dit evenement.

Dus laten we ons hier in ESF vooral richten op dat deel waar we het over eens kunnen zijn, dus op het 'praktische' deel qua gevolgen voor het Eurovisie, hoe moeilijk dat soms (voor mij en jou en iedereen) ook is met alle emoties en alle bloeddrukken. :)
Waar we het over eens kunnen zijn... tja. Ik hoop dat Kroatië weer met een goed nummer komt. Maar daar spreekt mijn bias een beetje. Er waren heus wel wat goede inzendingen dit jaar, maar deze collab was voor mij toch het hoogtepunt van de avond.
Bekijk deze YouTube-video
Wat volgend jaar betreft... het is september. Wat valt er te bespreken wanneer nog niemand iets klaar heeft staan?

[ Bericht 36% gewijzigd door Cyan9 op 30-09-2025 00:57:03 ]
pi_218903296
Ik ga me verder niet in deze discussie mengen, want ik heb eerlijk gezegd gewoon geen energie voor het doorlezen van ellenlange posts met allemaal welles nietes toestanden. Wat een vermoeiend gebeuren is dit geworden.

Vroeger was het ESF een feestje waar je naar uitkeek, en zeker op dit forum. Met z’n allen jubelen over onze deelnemer en de gezamenlijke mental breakdowns bij de onthullingen van panter- en vogelpakken en smoky splinths.
Nu is het al een paar jaar een bron van frustratie, ook hier, hoe je het ook bekijkt. Begrijpelijk, maar heel erg jammer.
Voor mij is ook alle vreugde die ik voor het festival had weg. En dat is super zonde, but at least we had a good run.
pi_218904710
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2025 19:06 schreef Fred_B het volgende:

[ x ]
De UEFA zet de ban van Israël blijkbaar wel door, hoewel dat dan alleen voor door de UEFA georganiseerde toernooien zou gelden (EK en Europacup), niet voor het door de FIFA in Noord-Amerika georganiseerde WK.

Op papier wellicht logisch, maar je komt in de merkwaardige situatie dat de UEFA WK-kwalificatiewedstrijden moet organiseren voor een land dat ze zelf dus kwijt willen.

twitter
pi_218904718
En vanuit Noord-Europa blijft er weinig enthousiasme om tegen Israël op het ESF te stemmen. In dit geval van Denemarken:

twitter

pi_218905002
"zolang ze zich aan de regels houden" is natuurlijk ook wel op verschillende manieren te interpreteren. Politieke inmenging staat nogal haaks op de geldende regels. :+

Ik denk overigens dat als dit vredesplan van Trump en Netanyahu er nu doorheen komt dat die hele stemming er niet gaat komen, dan is Israel er volgend jaar gewoon bij. Blijft de vraag wat Nederland & co dan gaan doen... Verder ben ik dan wel benieuwd wat er nog aan aanvullende maatregelen wordt genomen tegen de poltieke inmenging bij de televote.
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_218905355
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2025 17:04 schreef TheVulture het volgende:
"zolang ze zich aan de regels houden" is natuurlijk ook wel op verschillende manieren te interpreteren. Politieke inmenging staat nogal haaks op de geldende regels. :+

Ik denk overigens dat als dit vredesplan van Trump en Netanyahu er nu doorheen komt dat die hele stemming er niet gaat komen, dan is Israel er volgend jaar gewoon bij. Blijft de vraag wat Nederland & co dan gaan doen... Verder ben ik dan wel benieuwd wat er nog aan aanvullende maatregelen wordt genomen tegen de poltieke inmenging bij de televote.
"Vredesplan van Trump en Netanyahu" is natuurlijk een oxymoron, dat gaat nergens toe leiden. Er bestaat inderdaad wel een grote kans dat de EBU-leden zich daarachter gaan verschuilen om alles lekker zo te laten. En de Avrotros kan dan ook doen alsof er iets is veranderd en zich vrolijk weer aansluiten.

Ik schat de kans dat Israël meedoet eigenlijk op 99%. Ik zie niet gebeuren dat de meerderheid van de landen eindelijk eens het moreel juiste doet. Als je zo'n flutstatement van de Deense omroep leest, ze leren het gewoon nooit.
  dinsdag 30 september 2025 @ 18:37:28 #293
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_218905604
twitter

Een Est
  ESF Reporter dinsdag 30 september 2025 @ 18:43:30 #294
87554 Cee
Welluk?
pi_218905649
Hooooooo yeah
*O*

Grappige naam ook.
pi_218905658
Volgens mij is de sfeer zodanig verzuurd dat geen enkele beslissing voor of tegen de gemoederen nog kan bedaren of enthousiasmeren. Het festival is gewoon aan het wachten tot het in de rug of de buik wordt neergestoken. Na de stemming gaan landen zich terug trekken, het lijkt onvermijdelijk.
pi_218905661
Verrassende ontwikkelingen, want Avrotros is on fire:

quote:
Nederlandse boycot bij deelname Israël blijft hoe dan ook: ‘Inmenging regering bij afgelopen songfestival weegt mee’

Wat er de komende tijd ook verandert aan de situatie in Gaza, Nederland zal niet meedoen aan het Eurovisie Songfestival als Israël deelneemt. Dat laat omroep AvroTros desgevraagd aan deze site weten. Maandagavond kondigde de Amerikaanse president Trump een plan aan om de oorlog in Gaza te beëindigen met steun van Israël.

Ook een staakt-het-vuren in Gaza zal daarin geen verandering brengen. „We vergeten het ernstige menselijke leed in Gaza niet, net zomin als de aantasting van de persvrijheid en de vele slachtoffers onder journalisten. Ook de inmenging van de Israëlische regering in de afgelopen editie weegt mee in ons oordeel.”
„Als er in de nabije toekomst een staakt-het-vuren komt of het conflict zich anders ontwikkelt, verandert dat niets aan ons standpunt voor 2026. Voor deelname in de jaren daarna maken we opnieuw een afweging, afhankelijk van de omstandigheden op dat moment.”
Bron:AD https://www.ad.nl/songfes(...)ame-israel~a67d8044/
pi_218905671
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2025 18:37 schreef Momo het volgende:
[ x ]

Een Est
Gert Kark, niet te verwarren met Harry Muskee.

Bijzonder dat dit een niet-Zweed is, en zelfs een Oost-Europeaan.
  dinsdag 30 september 2025 @ 18:55:48 #298
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_218905727
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2025 18:46 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Gert Kark, niet te verwarren met Harry Muskee.

Bijzonder dat dit een niet-Zweed is, en zelfs een Oost-Europeaan.
Estland is wel het Zweden van Oost-Europa
pi_218905792
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2025 11:41 schreef Mandy040986 het volgende:
Ik ga me verder niet in deze discussie mengen, want ik heb eerlijk gezegd gewoon geen energie voor het doorlezen van ellenlange posts met allemaal welles nietes toestanden. Wat een vermoeiend gebeuren is dit geworden.

Vroeger was het ESF een feestje waar je naar uitkeek, en zeker op dit forum. Met z’n allen jubelen over onze deelnemer en de gezamenlijke mental breakdowns bij de onthullingen van panter- en vogelpakken en smoky splinths.
Nu is het al een paar jaar een bron van frustratie, ook hier, hoe je het ook bekijkt. Begrijpelijk, maar heel erg jammer.
Voor mij is ook alle vreugde die ik voor het festival had weg. En dat is super zonde, but at least we had a good run.
Dat laatste had ik ook zo erg na de puntentelling de afgelopen keer, ineens was het klaar ofzo. Hele interesse weg. :')

Hoe men online ook massaal blij was dat Oostenrijk won om de verkeerde reden (begrijpelijk). Helemaal prima dat we er dan volgend jaar geen onderdeel van zijn als het zo moet.
pi_218905812
De politieke inmenging lijkt me sowieso valide om dan niet meer te doen, al ben ik bang dat ze de enigen gaan zijn...
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')