abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 26 september 2025 @ 11:36:49 #251
163650 Greys
pi_218874610
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2025 11:32 schreef Gijscoman het volgende:

[..]
Het zal een combinatie van aspecten zijn. De hoofdsponsor speelt een rol, maar ook het feit dat de steun voor zo'n besluit minder algemeen is dan in het geval van Rusland. De EBU is ruggengraatloos en kiest de weg van de minste weerstand. Nu zitten ze met een dilemma, waarbij beide wegen weerstand opleveren. Dan is niets doen en afwachten altijd het gemakkelijkste. Wachten tot de UEFA Israël schorst, had het gemakkelijker gemaakt om te handelen, maar de EBU kiest voor de nog gemakkelijkere weg door het aan de leden over te laten. Dan kan men zich alsnog verschuilen achter de keuze van anderen, al zie ik ook die strategie mislukken, waardoor je uiteindelijk met een nog grotere shitshow zit. (Bijv. een heel klein stemmenverschil; landen aan beide kanten die op hun strepen gaan staan; politiek gaat zich ermee bemoeien; etc.)
Ja he, dat gevoel heb ik ook inderdaad, dat het nu nóg een grotere bende kan worden, politiek gezien inderdaad ook.

Oef. Hadden ze maar meer lef gehad. -O-
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 26 september 2025 @ 11:39:57 #252
403973 crew  Gijscoman
Hou hoog de naam van N.E.C.
pi_218874634
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 september 2025 11:36 schreef Greys het volgende:

[..]
Ja he, dat gevoel heb ik ook inderdaad, dat het nu nóg een grotere bende kan worden, politiek gezien inderdaad ook.

Oef. Hadden ze maar meer lef gehad. -O-
Is eigenlijk al bekend wanneer die meeting is? Ik heb het misschien allemaal te snel gelezen, maar kon het niet direct vinden. Hopelijk vindt het ná het UEFA-besluit plaats. Dat kan sommige landen over de streep helpen. Dan hoeft de EBU namelijk niet meer voorop te gaan, maar slechts te volgen.
  Moderator vrijdag 26 september 2025 @ 11:43:12 #253
375570 crew  Cyan9
pi_218874666
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2025 11:39 schreef Gijscoman het volgende:

[..]
Is eigenlijk al bekend wanneer die meeting is? Ik heb het misschien allemaal te snel gelezen, maar kon het niet direct vinden. Hopelijk vindt het ná het UEFA-besluit plaats. Dat kan sommige landen over de streep helpen. Dan hoeft de EBU namelijk niet meer voorop te gaan, maar slechts te volgen.
De exacte datum ben ik even kwijt, maar het is volgens de laatste geruchten/bronnen in november.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 26 september 2025 @ 11:45:58 #254
163650 Greys
pi_218874685
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2025 09:39 schreef Fred_B het volgende:

[..]
De EBU kent de stemprocedure, en dat stelt me in zoverre wel gerust dat ze zeker van hun zaak zullen zijn. Het maakt nogal een verschil of de stemming anoniem is en ook of onthoudingen meetellen bij het totaal.

Als dat tweede niet het geval is, dan is het sowieso wel gespeeld, want ik zou niet weten hoe Israël aan ruim meer dan 10 stemmen vóór zou moeten komen. Terwijl je bij de groep “tegen” Nederland, Spanje, Slovenië, Ierland, IJsland, Marokko, Algerije, Tunesië, Libië, Egypte, Libanon en Turkije al vooraf kan opschrijven.
Ik duim keihard dat je gelijk hebt! *O*
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 26 september 2025 @ 11:46:33 #255
163650 Greys
pi_218874691
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2025 11:39 schreef Gijscoman het volgende:

[..]
'Begin november' dacht ik eruit te halen.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_218874762
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 september 2025 11:24 schreef Greys het volgende:
Maar kan iemand ajb aan me uitleggen waarom al deze toestanden met stemmen *gebaart weids* helemaal niet nodig waren om Rusland de deelname aan het ESF te ontzeggen? :@

De EBU kan een land toch de deelname ontzeggen als die deelname de integriteit van het evenement in diskrediet brengt oid. Die regel is er toch én dat is nu toch aan de orde?

Is dit dan puur omdat de EBU het wel aandurfde met Rusland en nu niet, ivm de hoofdsponsor ofzo? Ik probeer hun gedachtengang te snappen maar het lukt me niet.
Ik begrijp ook niet waarom het allemaal zo moeilijk is voor de EBU. Het enige wat ik kan bedenken dat is dat KAN nog geen bezit is van de Israëlische regering. Wat bij Rusland wel het geval is. Maar dan alsnog zijn er genoeg andere redenen, die hier al eerder zijn genoemd, om ze te diskwalificeren.
pi_218874766
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 september 2025 11:24 schreef Greys het volgende:
Maar kan iemand ajb aan me uitleggen waarom al deze toestanden met stemmen *gebaart weids* helemaal niet nodig waren om Rusland de deelname aan het ESF te ontzeggen? :@

De EBU kan een land toch de deelname ontzeggen als die deelname de integriteit van het evenement in diskrediet brengt oid. Die regel is er toch én dat is nu toch aan de orde?

Is dit dan puur omdat de EBU het wel aandurfde met Rusland en nu niet, ivm de hoofdsponsor ofzo? Ik probeer hun gedachtengang te snappen maar het lukt me niet.
Rusland was minder controversieel, in de zin dat vrijwel alle Europese regeringen zich daar tegen uitspraken. In het geval van Israël heb je landen als Duitsland en Italië die er vol achter gaan staan. Eigenlijk is Israël in Eurovisie een soort microversie van hoe ze op het wereldtoneel acteren: de vervelende pestkop waar niemand wat tegen durft te doen.
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 26 september 2025 @ 12:25:25 #258
163650 Greys
pi_218875090
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2025 11:54 schreef blackswangreen het volgende:

[..]
Rusland was minder controversieel, in de zin dat vrijwel alle Europese regeringen zich daar tegen uitspraken. In het geval van Israël heb je landen als Duitsland en Italië die er vol achter gaan staan. Eigenlijk is Israël in Eurovisie een soort microversie van hoe ze op het wereldtoneel acteren: de vervelende pestkop waar niemand wat tegen durft te doen.
Hm ja. Dit klinkt wel logisch.
Brrrr.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 26 september 2025 @ 12:32:20 #259
163650 Greys
pi_218875134
Dacht net onder de douche (ja nu pas ja, ik heb vakantie :D ) nog even na over je feller moeten durven uitspreken op tv maar bedacht net dat wij wel makkelijk praten hebben hier op internet. Van sommigen hier heb ik geen idee hoe jullie in het echt heten of hoe jullie eruitzien. Je kunt vrijuit zeggen wat je vindt zonder mogelijke gevolgen. Van mij en Cee hebben mensen hier daar bv alweer ietsje meer een idee van en ook dat voelt voor mij nog veilig genoeg.

Maar mensen als degenen in die commissie zijn voor eventuele woestelingen véél makkelijker te vinden om een steen door de ruit te gooien of een dreigbrief of erger dan bv 'mensen van de directie van AvroTros'. Kan me - zeker in deze tijden - enorm goed voorstellen dat ze de bekende gezichten die met het ESF te maken hebben in NL enigszins moeten beschermen voor de gevolgen van de beslissing van AvroTros. Bv Cornald heeft vast geen beveiliging hoor. En het zijn enge tijden wat protest en geweld betreft en bedreigingen etc.

Kortom, niemand hoeft het ermee eens te zijn, maar ik heb voor mezelf besloten dat dit al heel dapper is. Zeker nu.

[ Bericht 1% gewijzigd door Greys op 26-09-2025 12:56:31 ]
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_218875360
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 september 2025 12:32 schreef Greys het volgende:
Dacht net onder de douche (ja nu pas ja, ik heb vakantie :D ) nog even na over je feller moeten durven uitspreken op tv maar bedacht net dat wij wel makkelijk praten hebben hier op internet. Van sommigen hier heb ik geen idee hoe jullie in het echt heten of hoe jullie eruitzien. Je kunt vrijuit zeggen wat je vindt zonder mogelijke gevolgen. Van mij en Cee hebben mensen hier daar bv alweer ietsje meer een idee van en ook dat voelt voor mij nog veilig genoeg.

Maar mensen als degenen in die commissie zijn voor eventuele woestelingen véél makkelijker te vinden om een steen door de ruit te gooien of een dreigbrief of erger dan bv 'mensen van de directie van AvroTros'. Kan me - zeker in deze tijden - enorm goed voorstellen dat ze de bekende gezichten die met het ESF te maken hebben in NL enigszins moeten beschermen voor de gevolgen van de beslissing van AvroTros. Bv Cornald heeft vast geen beveiliging hoor. En het zijn bizarre tijden wat protest en geweld betreft.

Kortom, niemand hoeft het ermee eens te zijn, maar ik heb voor mezelf besloten dat dit al heel dapper is. Zeker nu.
Nee, daar ben ik het wel mee eens. Maar er wonen in Nederland ook voetbalscheidsrechters, verkeersagenten, deurwaarders, gemeente-ambtenaren, treinconducteurs, rechters, schoolmeesters, kroegbazen en Daniel Dekker en die hebben ook allemaal geen persoonsbescherming, en dat gaat nagenoeg altijd goed. Natuurlijk kan er best negatieve reactie komen op het boycotten van het ESF (en eerlijk gezegd denk ik niet dat wijzen naar Spanje, Ierland of van die rare landen voor boomers als Slovenië en IJsland dan verschil maakt). En ik begijp ook prima dat Cornald de klappen niet wil opvangen. Maar hou je dan voor de camera buiten de hele discussie en geef dat zo aan, niet één zin later zeggen dat je twijfels hebt en die bij Avrotros hebt gemeld.

Overigens vond ik de ophef na de aankondiging nog best wel meevallen. De Telegraaf ging er meteen met gestrekt been in met de hoop op een rel en types als Albert en Frits waren woest. Maar dat bleek eigenlijk niet het algemene sentiment in het land, dat toch wel aan het verschuiven is. En zeker toen Johan Derksen zijn onomwonden steun uitsprak, was de angel er eigenlijk meteen uit en doofde het hele onderwerp als een nachtkaars uit.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_218875754
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2025 12:59 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Nee, daar ben ik het wel mee eens. Maar er wonen in Nederland ook voetbalscheidsrechters, verkeersagenten, deurwaarders, gemeente-ambtenaren, treinconducteurs, rechters, schoolmeesters, kroegbazen en Daniel Dekker en die hebben ook allemaal geen persoonsbescherming, en dat gaat nagenoeg altijd goed. Natuurlijk kan er best negatieve reactie komen op het boycotten van het ESF (en eerlijk gezegd denk ik niet dat wijzen naar Spanje, Ierland of van die rare landen voor boomers als Slovenië en IJsland dan verschil maakt). En ik begijp ook prima dat Cornald de klappen niet wil opvangen. Maar hou je dan voor de camera buiten de hele discussie en geef dat zo aan, niet één zin later zeggen dat je twijfels hebt en die bij Avrotros hebt gemeld.

Overigens vond ik de ophef na de aankondiging nog best wel meevallen. De Telegraaf ging er meteen met gestrekt been in met de hoop op een rel en types als Albert en Frits waren woest. Maar dat bleek eigenlijk niet het algemene sentiment in het land, dat toch wel aan het verschuiven is. En zeker toen Johan Derksen zijn onomwonden steun uitsprak, was de angel er eigenlijk meteen uit en doofde het hele onderwerp als een nachtkaars uit.
Je ziet eigenlijk ook steeds wel in opiniepeilingen dat Israël niet extreem populair is onder de mensen thuis. Lijkt vooral zo door de politiek hier en voor een deel ook onze media heb ik het gevoel. Daardoor had ik ook meer ophef verwacht.
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 26 september 2025 @ 17:58:16 #262
163650 Greys
pi_218877788
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2025 12:59 schreef Fred_B het volgende:

Ik vond het ook meevallen, maar dat wisten ze vooraf natuurlijk niet. Het kon alle kanten op. Dus dat je er dan rekening mee houdt en bespreekt dat het ook weleens heel erg NIET mee kan vallen (in deze rare licht ontvlambare tijden) snap ik.

(En dat uitgerekend Derksen dan inderdaad ervoor zorgde dat de briesers zich verder koest hielden. _O- Hadden ze vooraf vast niet op gerekend tijdens het doornemen van mogelijke scenario's haha.)
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_218878268
God wat is die Aran toch beroerd geïnformeerd. Noemt net in Boulevard dat 75% moet instemmen met een boycot, en dat is voor zover ik weet al door diverse betrouwbare bronnen ontkracht.
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_218878362
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2025 19:17 schreef TheVulture het volgende:
God wat is die Aran toch beroerd geïnformeerd. Noemt net in Boulevard dat 75% moet instemmen met een boycot, en dat is voor zover ik weet al door diverse betrouwbare bronnen ontkracht.
Waarom haalt hij het nieuws van twitter? Aran kom jij eens heel snel weer terug op het forum! Foei!

[ Bericht 1% gewijzigd door NailQueen op 26-09-2025 19:37:58 ]
pi_218882516
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2025 19:17 schreef TheVulture het volgende:
Aran is een aanfluiting. Dit is zijn baan (!) en ik denk dat bijna elke bezoeker van dit forum meer weet en meer begrijpt van Eurovisie dan hij.

Vond dit wel een interessant filmpje van Eurovision Tom. Blijkbaar heeft elk land 24 stemmen, verdeeld over de omroepen naar financiële bijdrage. Hoe zou dat dan in Nederland werken? De NPO bestaat uit 10 verschillende omroepen, bv. ook Ongehoord Nederland en die stemmen uiteraard vóór deelname van Israël... maar die dragen toch niks bij aan Eurovisie?

Bekijk deze YouTube-video
pi_218883012
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2025 11:05 schreef blackswangreen het volgende:

[..]
Aran is een aanfluiting. Dit is zijn baan (!) en ik denk dat bijna elke bezoeker van dit forum meer weet en meer begrijpt van Eurovisie dan hij.
Dat komt goed uit want ik heb wat vragen.

Gaat het in november nu wel of niet om een 'extraordinary session'? Indien wel, welke meerderheid was bij voorgaande dergelijke vergadering nodig om een voorstel aangenomen te krijgen? Gezien artikel 19 het enige artikel is wat dergelijke vergaderingen behandelt, volgt dan niet dat sectie 19.4 leidend is?

Indien het toch niet om een extraordinary session gaat, onder welke regels wordt deze online vergadering dan gehouden? Zijn die ergens terug te vinden?

Klopt het dat volgens 7.2.18 het 11-koppige bestuur zonder stemming van de volledige 'general assembly' kan overgaan tot het tijdelijk ontzeggen van deelname van landen aan activiteiten zoals het songfestival?

Ik heb geprobeerd meer informatie te vinden hierover maar het lukte mij niet zo goed. Misschien kunnen de slimmere forumleden wat bronnen delen? Alhoewel:
quote:
9.4. The deliberations of the General Assembly and of the Executive Board and all the
documents relating thereto are confidential, in the absence of any decision to the
contrary.
  zaterdag 27 september 2025 @ 12:34:52 #267
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_218883352
quote:
New polling in the UK found that…

82% of Britons think Israel should not be allowed to compete at Eurovision 2026.

69% think the UK should withdraw if Israel is permitted to take part.

The poll was commissioned by Pablo O’Hana, a senior political advisor and campaign strategist who served prominent political figures, including the UK’s Deputy Prime Minister, the campaign to Remain and Kamala Harris’s historic bid for the White House.
pi_218883541
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2025 12:34 schreef Momo het volgende:

[..]

quote:
The pollsters asked a sample of 1093 casual viewers and Eurovision fans
1. Casual viewers en fans zijn slechts een deel van de burgers die belasting betalen om de BBC draaiende te houden.
2. De testmethode en enquête zijn nergens terug te vinden.
3. En sorry dat ik het moet zeggen: een meerderheid van verkeerd geïnformeerden maakt toch dikwijls domme beslissingen.

Ik laat 4. (De 'credentials' van deze O'Hana) achterwege. Dat zijn eigen mening al vaststaat betekent niet dat het ingehuurde bedrijf 'Find Out Now' geen onafhankelijk onderzoek kan uitvoeren. Toch?

[ Bericht 1% gewijzigd door Arashimashou op 27-09-2025 13:24:32 (Dubbele 'zijn' verwijderd, domkoppen wat afgezwakt) ]
  Eurovisie Songfestival Queen zaterdag 27 september 2025 @ 13:13:02 #269
163650 Greys
pi_218883562
quote:
5s.gif Op zaterdag 27 september 2025 12:04 schreef Arashimashou het volgende:

[..]
Dat komt goed uit want ik heb wat vragen.

Gaat het in november nu wel of niet om een 'extraordinary session'?

Dit weet nog niemand zeker volgens mij, dús kan Aran (of sowieso iemand) het nog niet als feit brengen dat 75% nodig is.

Bij mijn weten hoor, ik ben niet een van die mensen die heel veel weten hier.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_218885609
quote:
3s.gif Op zaterdag 27 september 2025 13:08 schreef Arashimashou het volgende:

[..]
[..]
1. Casual viewers en fans zijn slechts een deel van de burgers die belasting betalen om de BBC draaiende te houden.
3. En sorry dat ik het moet zeggen: een meerderheid van verkeerd geïnformeerden maakt toch dikwijls domme beslissingen.

Ik laat 4. (De 'credentials' van deze O'Hana) achterwege. Dat zijn eigen mening al vaststaat betekent niet dat het ingehuurde bedrijf 'Find Out Now' geen onafhankelijk onderzoek kan uitvoeren. Toch?
Haha, ben jij ingehuurd door Netanyahu ofzo? Een enquête met (toegegeven) een nogal hoge uitslag ten nadele van Israël en uiteraard klopt er meteen niks van die enquête :)

Ik heb de statuten van de EBU er niet op nagelezen maar het schijnt dat om KAN uit te sluiten van Eurovisie er maar minimaal 50% steun hoeft te zijn. Om ze helemaal van de EBU uit te sluiten vraagt 75%. Of dit klopt horen we binnenkort.
pi_218886223
quote:
3s.gif Op zaterdag 27 september 2025 13:08 schreef Arashimashou het volgende:

[..]
[..]

Dat verkeerd geïnformeerde meerderheden domme beslissingen nemen, zien we dagelijks in Israël. Maar dat zul jij wel weer een 'gekleurde mening' vinden.
pi_218886583
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 september 2025 13:13 schreef Greys het volgende:

[..]
Dit weet nog niemand zeker volgens mij, dús kan Aran (of sowieso iemand) het nog niet als feit brengen dat 75% nodig is.

Bij mijn weten hoor, ik ben niet een van die mensen die heel veel weten hier.
Ik ook niet. Ik ben nog op zoek, eigenlijk.
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2025 16:51 schreef blackswangreen het volgende:

[..]
Haha, ben jij ingehuurd door Netanyahu ofzo?
*)
quote:

[..]
Een enquête met (toegegeven) een nogal hoge uitslag ten nadele van Israël en uiteraard klopt er meteen niks van die enquête :)
Ik heb niet gezegd dat de enquête niet 'klopt'. Ik plaats alleen wat kanttekeningen. Ik kan mij best voorstellen dat zich langzaamaan een meerderheid vormt tegen deelname van Israël, al was het maar om van al het gezeur af te zijn. Persoonlijk vind ik dat geen juiste gang van zaken.
quote:

[..]
Ik heb de statuten van de EBU er niet op nagelezen maar het schijnt dat om KAN uit te sluiten van Eurovisie er maar minimaal 50% steun hoeft te zijn. Om ze helemaal van de EBU uit te sluiten vraagt 75%. Of dit klopt horen we binnenkort.
Ik dus wel, in ieder geval de delen die ertoe lijken te doen. En daaruit word ik dus niet wijzer. Gezien de gevoeligheid van het onderwerp was het verstandig geweest van de EBU om zich meteen duidelijk op te stellen. Dat heeft het niet gedaan en dat doet het nog steeds niet. Nogmaals, volgens 7.2.18 kan de EBU denk ik overgaan tot het blokkeren van deelname aan het songfestival zonder volledige stemronde, hoewel dat waarschijnlijk dan aangevochten kan worden tijdens de algemene vergadering. Maar dat is iets anders dan een stemming tijdens een 'extraordinary session'.
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2025 17:54 schreef Aadrianus het volgende:

[..]
Dat verkeerd geïnformeerde meerderheden domme beslissingen nemen, zien we dagelijks in Israël. Maar dat zul jij wel weer een 'gekleurde mening' vinden.
Ik heb vandaag patat gegeten.
  Eurovisie Songfestival Queen zaterdag 27 september 2025 @ 22:42:57 #273
163650 Greys
pi_218888334
quote:
7s.gif Op zaterdag 27 september 2025 18:46 schreef Arashimashou het volgende:

[..]
Ik ook niet. Ik ben nog op zoek, eigenlijk.
Hebben we hier iets aan?
Die stond hier geloof ik al maar ik heb nog niet alles gelezen want vakantie (dit klinkt tegenstrijdig maar ik probeer tijdens vakantie weg te blijven van bloeddrukverhogende dingen. 😅)

Het lijkt me dat Aran deze discord ook volgt op X. En zie ook de link onderaan deze post die erbij hoort.

twitter

En hier het artikel dat onder bovenstaande tweet erbij is gepost:

https://www.timesofisrael(...)ael-from-eurovision/
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_218891003
quote:
7s.gif Op zaterdag 27 september 2025 18:46 schreef Arashimashou het volgende:

Ik heb niet gezegd dat de enquête niet 'klopt'. Ik plaats alleen wat kanttekeningen. Ik kan mij best voorstellen dat zich langzaamaan een meerderheid vormt tegen deelname van Israël, al was het maar om van al het gezeur af te zijn. Persoonlijk vind ik dat geen juiste gang van zaken.

Om van het gezeur af te zijn? Ik denk niet dat de gemiddelde Brit erg bezig is met de deelname van Israël aan Eurovisie, maar als je ze dan vraagt of Israël mee moet doen... nou nee, je wilt niet dat een staat die een genocide uitvoert z'n wandaden mag komen witwassen in een liedjeswedstrijd. Zo ingewikkeld is dat niet, en dat geldt dus (blijkbaar) voor een overgrote meerderheid van de ondervraagden.
pi_218894930
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 september 2025 22:42 schreef Greys het volgende:

[..]
Hebben we hier iets aan?
Die stond hier geloof ik al maar ik heb nog niet alles gelezen want vakantie (dit klinkt tegenstrijdig maar ik probeer tijdens vakantie weg te blijven van bloeddrukverhogende dingen. 😅)

Het lijkt me dat Aran deze discord ook volgt op X. En zie ook de link onderaan deze post die erbij hoort.

[ x ]

En hier het artikel dat onder bovenstaande tweet erbij is gepost:

https://www.timesofisrael(...)ael-from-eurovision/
Ja, volgens mij wisten we dit al. En ja, die bloeddrukverhoging daar heb ik zelf soms ook last van.
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2025 11:38 schreef blackswangreen het volgende:

[..]
Ik denk niet dat de gemiddelde Brit erg bezig is met de deelname van Israël aan Eurovisie, maar als je ze dan vraagt of Israël mee moet doen...
Het gaat niet om de gemiddelde Brit:
quote:
The pollsters asked a sample of 1093 casual viewers and Eurovision fans
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2025 11:38 schreef blackswangreen het volgende:

[..]
...maar als je ze dan vraagt of Israël mee moet doen... nou nee, je wilt niet dat een staat die een genocide uitvoert z'n wandaden mag komen witwassen in een liedjeswedstrijd. Zo ingewikkeld is dat niet, en dat geldt dus (blijkbaar) voor een overgrote meerderheid van de ondervraagden.
Er is een desinformatiecampagne aan de gang om het woord 'genocide' aan betekenis te laten inboeten.
Bij genocide draait het om de intentie een volk uit te roeien. Deze beschuldigingen aan het adres van Israël zijn niet nieuw maar na 7 oktober wel enorm in aantal toegenomen. Ironisch natuurlijk, gezien de aanval van 7 oktober wel degelijk zo was ontworpen om zo veel mogelijk Israëli's te vermoorden, verkrachten en ontvoeren om te gebruiken als menselijke schilden. Het maakte de aanvaller daarbij niet uit welke politieke overtuiging de slachtoffers hadden, hun sociaal-economische achtergrond of hun religie (Atheïstische Joden bijvoorbeeld). Maar daar Farfour de Muis geen lid is van de EBU laten we dat voor wat het is ;).

Tijdens de oorlog tegen Hamas heeft Israël, een land van tien miljoen inwoners en kleiner dan België, terwijl het tegelijkertijd in staat van oorlog verkeerde tegen Hezbollah, Iran, de Houthi's en kleinere groeperingen zoals Palestinian Islamic Jihad:

1. Gezorgd voor noodhulp, voornamelijk maar niet exclusief in de vorm van voedsel.
2. Wanneer mogelijk vooraf gewaarschuwd en evacuaties bevolen wanneer het bepaalde doelen zou aanvallen.
3. Zijn eigen jonge soldaten stedelijke gebieden ingezonden om operaties met meer nauwkeurigheid te kunnen uitvoeren met als gevolg grote verliezen aan Israëlische kant.

Twee doelen hebben altijd centraal gestaan: het vrij krijgen van de gegijzelden en het verslaan van Hamas. Hoewel dat tweede doel als belangrijk wordt beschouwd zou het mij niet verbazen als van dit doel kan worden afgezien zolang alle gegijzelden maar worden vrijgelaten.

Bedenk: burgerslachtoffers alleen zijn überhaupt geen bewijs voor genocide. Dat is het nooit geweest en zou een absurde standaard zijn. De bovenstaande punten zijn in feite een verdediging tegen de aantijgingen van oorlogsmisdaden die een veel lagere standaard kennen.
quote:
Om van het gezeur af te zijn?
Ja.

Ook wanneer het beschuldigingen van genocide betreft. Waarom zelf nadenken? Wat weten wij nou van zulke moeilijke zaken uit de Levant, die al sinds jaar en dag in de brand staat? Als een grote groep experts iets een genocide verklaart, dan is dat toch gewoon zo? Hop de pijplijn in! Van de experts naar de 'betrouwbare bron'. Van de betrouwbare bron naar Wikipedia. Enzovoort totdat het in een FOK! reeks over het songfestival belandt.
Makkelijk!

...

Nee.

Nee. Laten we iets kritischer zijn. Laten we iets kritischer zijn wanneer het doelwit van onze beschuldigingen hetzelfde volk is dat we al eeuwen hebben verguisd, vervolgd en vermoord. Laten we iets kritischer zijn wanneer de Israëlische deelnemers na een halve eeuw ineens veelvuldig beschuldigd worden van agressie, geheim filmen en het veroorzaken van onrust nadat deelnemers van andere landen zich hebben laten wijsmaken dat Israël genocide pleegt. Laten we het mogelijk manipuleren van stemmen gewoon bespreken tijdens de volgende Algemene Vergadering en indien nodig de reglementen aanpassen.

Het songfestival is hier een slachtoffer van een veel grotere oorlog. En het spijt mij te zeggen dat aan het 'songfestival-front' het gevecht al bijna verloren is. Als Israël niet wordt geweerd zullen hoogstwaarschijnlijk toch een aantal landen afhaken. Veel kijkers zullen zo'n besluit niet begrijpen en niet langer willen kijken. Als Israël met succes wordt verwijderd zullen we naar alle waarschijnlijkheid ook landen en kijkers verliezen. Ik vraag mij af of Oostenrijk zoiets wel aankan, politiek gezien. Maar belangrijker: wat hebben we dan met z'n allen op ons geweten? Het weren van de 'genocidepleger'? Of hebben we dan eigenlijk gewoon onder druk van desinformatie en propaganda de enige Joodse staat de deur gewezen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')