Ja, hoewel ik echt niet naïef ben dat het na het vertrek van Israël allemaal één groot feest gaat zijn op het ESF, denk ik wel dat je dan een heel ander sentiment krijgt, en makkelijker artiesten kan overtuigen om toch een nummer te proberen.quote:Op donderdag 25 september 2025 20:44 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Maar daarom is het raar dat ze eerst de inschrijving sluiten en dan zeggen: oh ja, we doen niet mee als Israël meedoet. Terwijl dat alles verandert.
Neem een Douwe Bob. Niet dat ik nou zo enorm pro-Douwe ben, maar die gaat natuurlijk niet naar Eurovisie met Israël erbij als hij net (gewild of ongewild) de meest prominente pro-Palestina artiest in Nederland is.
Nee, dat lijkt me in elk geval uitgesloten. Het gaat door zonder Israël of niet door met Israël, omdat het dan niet meer te betalen is.quote:Op donderdag 25 september 2025 21:41 schreef Em31 het volgende:
[..]
Het zou toch bijna hilarisch zijn als het zonder al deze landen alsnog doorgaat mét Israël.
Hij zei toch juist dat - hoewel de commissie geen officiële stem had in wel of geen boycot - hij daarvóór al had aangegeven dat hij zelf vond dat er iets moest gebeuren? Ik zat het letterlijk mee te typen in Cee d'r whatsapp aan het begin van het onderwerp haha, verstond ik dat dan zo verkeerd? Ik begreep juist dat hij als persoon erg vóór was maar er zelf (omdat Eva dat letterlijk vroeg) net als de andere commissieleden geen officiële stem in had.quote:Op donderdag 25 september 2025 22:04 schreef Fred_B het volgende:
Overigens viel me net tijdens het terugkijken op dat Cornald zelf blijkbaar niet zo enthousiast was voor een boycot. Met het idee van “straks ben je de enige, en gaat de rest zonder ons verder”. Ik had hem toch wel wat politiek principiëler verwacht.
Ik heb hier op dit moment in elk geval nog geen "nu gaat het goedkomen, eindelijkquote:Op donderdag 25 september 2025 22:25 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Nee, dat lijkt me in elk geval uitgesloten. Het gaat door zonder Israël of niet door met Israël, omdat het dan niet meer te betalen is.
Het enige lastige aan die stemming is dat niemand de procedure echt lijkt te kennen in de (sociale) media. Het enige waar overtuiging over is, is dat een gewone meerderheid genoeg is, al beweert KAN in een persbericht dat het toch echt 75% moet zijn.
Maar goed, is deze stemming anoniem?
Doen alle landen mee, ook niet-ESF-deelnemers of geschorste EBU-leden?
Telt een land dat blanco stemt mee in het opkomstpercentage?
Ook nog wel aardig is dat elk land niet één keer stemt, maar 24 stemmen heeft. Dat is voor landen met meerdere omroepen, zodat ze over die omroepen verdeeld kunnen worden (al dan niet naar verhouding hoeveel ze afdragen aan de EBU). Voor Nederland weet ik niet of de NPO stemt, of dat alle 14 losse omroepen dat moeten, waaronder bijvoorbeeld ook Ongehoord Nederland (). Maar ik vermoed dat AVROTROS dit gewoon namens de hele NPO mag afhandelen.
Zie het filmpje hieronder. En types als Jort zijn de ellende van Nederlandse talkshows, waar altijd sidekicks en andere onbenullen moeten aanschuiven, die niet geremd door kennis van zaken hun bek maar een slinger geven.quote:Op donderdag 25 september 2025 23:02 schreef Greys het volgende:
[..]
Hij zei toch juist dat - hoewel de commissie geen officiële stem had in wel of geen boycot - hij daarvóór al had aangegeven dat hij zelf vond dat er iets moest gebeuren? Ik zat het letterlijk mee te typen in Cee d'r whatsapp aan het begin van het onderwerp haha, verstond ik dat dan zo verkeerd? Ik begreep juist dat hij als persoon erg vóór was maar er zelf (omdat Eva dat letterlijk vroeg) net als de andere commissieleden geen officiële stem in had.
We kunnen van Cornald veel vinden maar niet dat hij zich niet durft uit te spreken, nota bene meneer 'FUCK DE EBU' voor de camera's haha.
En er waren toch ook al landen die zich vóór NL hadden uitgesproken, dus 'straks ben je de enige' waren we sowieso niet geweest. Volgens mij ging dat meer om de verschillende sentimenten die er nu zijn over deze beslissing. Maar ik kan het echt totaal verkeerd gehoord hebben, zal het morgen even terugkijken.
Hij zei ook dat ze wél verplicht zijn het uit te zenden (omdat je anders het jaar erna ook niet mee mag doen) maar dat hij nog niet wist of hij het dan wel van commentaar moet voorzien. Of iets in die trant. "Want dat zou wel een hele rare situatie zijn". En dat het al eerder is uitgezonden zonder commentaar begreep ik, in één of meer jaren dat Nederland niet meedeed.
Oh en Jort Kelder vroeg zich daarna af sinds wanneer AvroTros een politieke partij was en dat hij het eens is met Lenny Kuhr. Om de chaos compleet te maken.
Met Israël wel, omdat ik niet denk dat zelfs de EBU zo dom is dat ze een stemming gaan houden, die daadwerkelijk uit kan komen op iets als 48% voor het verwijderen van Israël, en 52% tegen of geen mening. Waarop Nederland, België, Noorwegen, IJsland, Finland, Spanje, Ierland, Portugal, Slovenië en Polen ofzo collectief opstappen.quote:Op donderdag 25 september 2025 23:06 schreef Greys het volgende:
[..]
Ik heb hier op dit moment in elk geval nog geen "nu gaat het goedkomen, eindelijk" gevoel bij. Jij?
Ah dank je, dan heb ik die zin inderdaad verkeerd verstaan over 'ik heb natuurlijk wel vooraf gezegd dat..'. Maar ik vind hem er zelf gewoon achter staan juist en dat zijn wmb heel verstandige en terechte overpeinzingen voorafgaande aan die beslissing: dat als je de enige bent je er weinig mee opschiet. Is gewoon een feit. Dat zullen ze ook in die andere landen hebben besproken lijkt me, zou dom zijn als je zulke dingen en eventuele gevolgen níet vooraf goed zou bespreken.quote:Op donderdag 25 september 2025 23:08 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Zie het filmpje hieronder. En types als Jort zijn de ellende van Nederlandse talkshows, waar altijd sidekicks en andere onbenullen moeten aanschuiven, die niet geremd door kennis van zaken hun bek maar een slinger geven.
[ x ]
Echt? Ik hoop uiteraard dat je gelijk hebt! Maar ik durf dit nog niet echt als done deal te voelen, zelfbescherming weer denk ik.quote:Op donderdag 25 september 2025 23:15 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Met Israël wel, omdat ik niet denk dat zelfs de EBU zo dom is dat ze een stemming gaan houden, die daadwerkelijk uit kan komen op iets als 48% voor het verwijderen van Israël, en 52% tegen of geen mening. Waarop Nederland, België, Noorwegen, IJsland, Finland, Spanje, Ierland, Portugal, Slovenië en Polen ofzo collectief opstappen.
En stiekem zijn er nog best wat moslimlanden lid van de EBU, dus als die het naaien van Israël wel een geinig idee vinden, tikt dat ook wel lekker door.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op donderdag 25 september 2025 23:47 schreef Greys het volgende:
[..]
Echt? Ik hoop uiteraard dat je gelijk hebt! Maar ik durf dit nog niet echt als done deal te voelen, zelfbescherming weer denk ik.
Het voelt voor mij nu iig nog niet alsof 35 van die landen vóór verwijderen van Israël uit het ESF gaan stemmen. Maar misschien als het idd anoniem mag blijven, dan wel.
Afijn, straks nóg wat oorlogen erbij in de wereld door deze Eurovisiestemmingen...(sorry maar wat een wereld wat een wereld dit).
Dit vind ik belachelijk. Marokko en Libanon die meestemmen over Eurovisie. En dat zeg ik als iemand die wil dat Israël uit Eurovisie gestemd wordt waarbij je Marokko en Libanon waarschijnlijk goed kunt gebruiken.quote:
In dat geval: graag achter de schermen houden, als aansturende kracht achter een vers talent, wmb.quote:Op donderdag 25 september 2025 19:48 schreef NailQueen het volgende:
[..]
Dat wordt weer een belletje plegen naar Ilse Delange.
Eensquote:Op vrijdag 26 september 2025 00:16 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Dit vind ik belachelijk. Marokko en Libanon die meestemmen over Eurovisie. En dat zeg ik als iemand die wil dat Israël uit Eurovisie gestemd wordt waarbij je Marokko en Libanon waarschijnlijk goed kunt gebruiken.
Doet me denken aan die FIFA-verkiezingen waarin allemaal landen met 3 koeien en een schaap evenveel inspraak hebben als Brazilië.
Zelfs dit weten de Israëliërs in propaganda om te zetten, met hun 75%quote:
Ook weer typisch EBU. Vooral zelf geen keuze maken en ook nog eens iedereen betrekken zodat het echt om de omroep lijkt te gaan.quote:Op vrijdag 26 september 2025 00:16 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Dit vind ik belachelijk. Marokko en Libanon die meestemmen over Eurovisie. En dat zeg ik als iemand die wil dat Israël uit Eurovisie gestemd wordt waarbij je Marokko en Libanon waarschijnlijk goed kunt gebruiken.
Doet me denken aan die FIFA-verkiezingen waarin allemaal landen met 3 koeien en een schaap evenveel inspraak hebben als Brazilië.
Dat Cornald het einddoel onderschrijft, daar twijfel ik uiteraard geen seconde aan. Het verbaasde me alleen dat hij het zo’n groot risico vond dat je misschien de enige zou zijn. Dan vraag ik me af wat je nou te verliezen hebt. De relatie met de EBU is totaal verzuurd na het gedoe met Joost, wat dit jaar ook weer opspeelde. Het ESF zelf is al twee jaar een schertsvertoning. En (al zou dat niet mee moeten spelen) we hebben blijkbaar een voorselectie van niets. Wat is er dan erg aan dat je in het slechtste geval een jaar boos thuis zit, terwijl de rest van Europa weer zo’n Israël-promo als ESF doet?quote:Op donderdag 25 september 2025 23:42 schreef Greys het volgende:
[..]
Ah dank je, dan heb ik die zin inderdaad verkeerd verstaan over 'ik heb natuurlijk wel vooraf gezegd dat..'. Maar ik vind hem er zelf gewoon achter staan juist en dat zijn wmb heel verstandige en terechte overpeinzingen voorafgaande aan die beslissing: dat als je de enige bent je er weinig mee opschiet. Is gewoon een feit. Dat zullen ze ook in die andere landen hebben besproken lijkt me, zou dom zijn als je zulke dingen en eventuele gevolgen níet vooraf goed zou bespreken.
Er zijn waarschijnlijk door AvroTros dus toen ook wel gesprekken geweest met die andere landen, dat gevoel hadden wij zelf ook al hier toch, dat we zeiden 'Ik had NL eigenlijk al iets eerder verwacht maar ze hebben misschien onderling era besproken en een volgorde van bekendmaken en daar zijn ze dan!'.
Toen Jort dat riep over allemaal onzin en eens met Lenny Kuhr ben ik even gezapt want m'n bloeddruk riep 'Hallo we hebben vakantie deze week, nok eens'.
Cornald is meestal vrij behoudend als het gaat om echt verantwoordelijkheid nemen. Nou geef ik hem in dit geval geen ongelijk, hij kan lekker schuilen achter de Avrotros-directie zodat rabiaat rechts de boze tweets en dreigmails niet aan hem richt. En hij zat natuurlijk ook aan tafel met zo'n meningenfabriek als Jort Kelder, je hebt er ook geen zin in om je voor Koning Jort te moeten verantwoorden.quote:Op vrijdag 26 september 2025 09:20 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Dat Cornald het einddoel onderschrijft, daar twijfel ik uiteraard geen seconde aan. Het verbaasde me alleen dat hij het zo’n groot risico vond dat je misschien de enige zou zijn. Dan vraag ik me af wat je nou te verliezen hebt. De relatie met de EBU is totaal verzuurd na het gedoe met Joost, wat dit jaar ook weer opspeelde. Het ESF zelf is al twee jaar een schertsvertoning. En (al zou dat niet mee moeten spelen) we hebben blijkbaar een voorselectie van niets. Wat is er dan erg aan dat je in het slechtste geval een jaar boos thuis zit, terwijl de rest van Europa weer zo’n Israël-promo als ESF doet?
Als iedereen in de evolutie een paar miljard jaar terug ook zo had geredeneerd, waren we nu allemaal nog plankton geweest. Dan kan je toch veel beter het voortouw nemen om er iets aan te doen, en vanzelf merken of je bijval krijgt of niet. En als dat niet het geval is, dan wil je er sowieso niet meer bijhoren.
Ja, maar zoals @Fred_B al zei, straks heb je 52% van de landen die vóór stemmen en 48% tegen (waaronder dus landen die helemaal geen reet te maken hebben met Eurovisie), dat is dan toch ook nietszeggend. Dan zul je als EBU toch ook eens moreel leiderschap moeten tonen ipv alles altijd maar op z'n beloop te laten.quote:Op vrijdag 26 september 2025 08:32 schreef Em31 het volgende:
[..]
Ook weer typisch EBU. Vooral zelf geen keuze maken en ook nog eens iedereen betrekken zodat het echt om de omroep lijkt te gaan.
De EBU kent de stemprocedure, en dat stelt me in zoverre wel gerust dat ze zeker van hun zaak zullen zijn. Het maakt nogal een verschil of de stemming anoniem is en ook of onthoudingen meetellen bij het totaal.quote:Op donderdag 25 september 2025 23:47 schreef Greys het volgende:
[..]
Echt? Ik hoop uiteraard dat je gelijk hebt! Maar ik durf dit nog niet echt als done deal te voelen, zelfbescherming weer denk ik.
Het voelt voor mij nu iig nog niet alsof 35 van die landen vóór verwijderen van Israël uit het ESF gaan stemmen. Maar misschien als het idd anoniem mag blijven, dan wel.
Afijn, straks nóg wat oorlogen erbij in de wereld door deze Eurovisiestemmingen...(sorry maar wat een wereld wat een wereld dit).
Ja dat zou leuk zijnquote:Op vrijdag 26 september 2025 09:36 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Cornald is meestal vrij behoudend als het gaat om echt verantwoordelijkheid nemen. Nou geef ik hem in dit geval geen ongelijk, hij kan lekker schuilen achter de Avrotros-directie zodat rabiaat rechts de boze tweets en dreigmails niet aan hem richt. En hij zat natuurlijk ook aan tafel met zo'n meningenfabriek als Jort Kelder, je hebt er ook geen zin in om je voor Koning Jort te moeten verantwoorden.
[..]
Ja, maar zoals @:Fred_B al zei, straks heb je 52% van de landen die vóór stemmen en 48% tegen (waaronder dus landen die helemaal geen reet te maken hebben met Eurovisie), dat is dan toch ook nietszeggend. Dan zul je als EBU toch ook eens moreel leiderschap moeten tonen ipv alles altijd maar op z'n beloop te laten.
"Propaganda" is wel een zwaar woord.quote:Op vrijdag 26 september 2025 08:10 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Zelfs dit weten de Israëliërs in propaganda om te zetten, met hun 75%
De kwestie zal dus vermoedelijk gaan dus tussen deze twee secties:quote:6.5. The General Assembly may in addition meet in extraordinary session in accordance
with the procedure provided for in Article 19. Participation is limited to Members.
quote:19.4. Decisions in the course of such sessions are valid only if taken by a majority of at
least three-quarters of the votes that are cast, including blank or invalid voting slips.
Israël kan beargumenteren dat deze 'extraordinary session' valt onder artikel 19. Dus 75% van de stemmen zijn benodigd.quote:15.3. Except where otherwise stipulated in these Statutes, an absolute majority (i.e. more
than half) of the votes validly cast is required.
Het zal een combinatie van aspecten zijn. De hoofdsponsor speelt een rol, maar ook het feit dat de steun voor zo'n besluit minder algemeen is dan in het geval van Rusland. De EBU is ruggengraatloos en kiest de weg van de minste weerstand. Nu zitten ze met een dilemma, waarbij beide wegen weerstand opleveren. Dan is niets doen en afwachten altijd het gemakkelijkste. Wachten tot de UEFA Israël schorst, had het gemakkelijker gemaakt om te handelen, maar de EBU kiest voor de nog gemakkelijkere weg door het aan de leden over te laten. Dan kan men zich alsnog verschuilen achter de keuze van anderen, al zie ik ook die strategie mislukken, waardoor je uiteindelijk met een nog grotere shitshow zit. (Bijv. een heel klein stemmenverschil; landen aan beide kanten die op hun strepen gaan staan; politiek gaat zich ermee bemoeien; etc.)quote:Op vrijdag 26 september 2025 11:24 schreef Greys het volgende:
Maar kan iemand ajb aan me uitleggen waarom al deze toestanden met stemmen *gebaart weids* helemaal niet nodig waren om Rusland de deelname aan het ESF te ontzeggen?
De EBU kan een land toch de deelname ontzeggen als die deelname de integriteit van het evenement in diskrediet brengt oid. Die regel is er toch én dat is nu toch aan de orde?
Is dit dan puur omdat de EBU het wel aandurfde met Rusland en nu niet, ivm de hoofdsponsor ofzo? Ik probeer hun gedachtengang te snappen maar het lukt me niet.
Ik denk omdat Cornald prima weet dat als AvroTros straks echt als enige thuis zou zitten en de rest vrolijk Ee-Es-Eft met Israël half Nederland maandenlang over AvroTros en hem heen valt op alle socials en de Jorten in de talkshows etc. en dat normaal niet zo héél erg is maar als een grote groep dan ook nog eens piswoest en spuugbriesend de ANTISEMIETEHHHH-kaart gaat trekken (geen ongegronde zorg hebben we de laatste tijd gemerkt) wordt het best een enorme kuttijd voor ze, ondanks je principes.quote:Op vrijdag 26 september 2025 09:20 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Dat Cornald het einddoel onderschrijft, daar twijfel ik uiteraard geen seconde aan. Het verbaasde me alleen dat hij het zo’n groot risico vond dat je misschien de enige zou zijn. Dan vraag ik me af wat je nou te verliezen hebt. De relatie met de EBU is totaal verzuurd na het gedoe met Joost, wat dit jaar ook weer opspeelde. Het ESF zelf is al twee jaar een schertsvertoning. En (al zou dat niet mee moeten spelen) we hebben blijkbaar een voorselectie van niets. Wat is er dan erg aan dat je in het slechtste geval een jaar boos thuis zit, terwijl de rest van Europa weer zo’n Israël-promo als ESF doet?
Als iedereen in de evolutie een paar miljard jaar terug ook zo had geredeneerd, waren we nu allemaal nog plankton geweest. Dan kan je toch veel beter het voortouw nemen om er iets aan te doen, en vanzelf merken of je bijval krijgt of niet. En als dat niet het geval is, dan wil je er sowieso niet meer bijhoren.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |