Bron: nos.nlquote:Tientallen meldingen en aangiften na optreden Bob Vylan in Amsterdam
De politie in Amsterdam heeft tientallen meldingen en aangiften ontvangen naar aanleiding van het optreden van het punkrapduo Bob Vylan gisteravond in Paradiso. Tijdens het optreden riepen de Britten leuzen als "dood aan de IDF" (het Israëlische leger). Ook noemden ze de deze week vermoorde radicaal-rechtse Amerikaan Charlie Kirk "een stuk stront" en zouden ze "fuck de fascisten, fuck de zionisten. Ga ze vinden op straat" hebben geroepen.
Rond 10.00 uur waren er dertig meldingen gedaan bij de politie Amsterdam. Daar is niet bekend hoeveel mensen online of in een andere gemeente aangifte hebben gedaan.
Het CIDI, het Centrum Informatie en Documentatie Israël, riep bezoekers aan het einde van de ochtend op om massaal aangifte te doen. De organisatie doet zelf ook aangifte en overweegt aangifte tegen Paradiso voor medeplichtigheid.
Het Centraal Joods Overleg spreekt op X van "een oproep tot opnieuw een pogrom in de straten van Amsterdam". Het zegt dat het een kort geding zal aanspannen om optredens van Bob Vylan in Nijmegen en Tilburg tegen te houden als de poppodia Doornroosje en 013 besluiten om ze te laten doorgaan.
De politie zegt de aangiften te bespreken met het Openbaar Ministerie. Het OM moet beoordelen of de uitspraken strafbaar zijn. De Amsterdamse burgemeester Halsema zegt dat ze dat onderzoek wil afwachten, maar dat "artistieke vrijheid nooit kan betekenen dat concertbezoekers of Amsterdammers zich bedreigd voelen of dat er wordt opgeroepen tot haat of geweld".
Paradiso: je stem verheffen is noodzakelijk
Poppodium Paradiso zegt in een reactie dat het zal meewerken aan een onderzoek van het OM. Paradiso wijst erop dat artiesten "soms voor taal kiezen die confronterend of gewelddadig klinkt. Dat is onderdeel van de expressie, maar niet automatisch woorden die wij als podium onderschrijven."
Paradiso deelt naar eigen zeggen "de verontwaardiging en betrokkenheid rondom het genocidaal geweld dat zich in Gaza afspeelt. Dat Bob Vylan daartegen zijn stem verheft is legitiem en noodzakelijk."
Commotie
Bob Vylan kwam eerder in het nieuws toen het duo op het Britse festival Glastonbury "dood, dood aan het Israëlische leger" en "free, free Palestine" had geroepen. Dat leidde internationaal tot commotie en verontwaardiging. Verscheidene optredens werden geschrapt of verzet.
In Paradiso stond Bob Vylan aanvankelijk geprogrammeerd als voorprogramma van een andere band, maar dat ging niet door. Vervolgens werd de show van Bob Vylan zelf verplaatst naar gisteravond.
'Compleet gestoord'
Op sociale media laten mensen weten dat ze aangifte doen tegen Bob Vylan, anderen spreken hun afkeer uit en noemen de uitlatingen een oproep tot geweld. Daarbij wordt Paradiso als "medeplichtige" genoemd.
Ook Kamerleden reageren op het optreden. Ze zeggen dat oproepen tot geweld strafbaar is, dat dit niet is hoe de vrijheid van meningsuiting werkt en dat zulke mensen geen podium verdienen in Nederland. BBB zegt Kamervragen te zullen stellen.
D66-leider Jetten zei dat hij ook geen begrip kan opbrengen voor de fans van Bob Vylan, die luid juichten om zijn uitspraken. "Daar maak ik uit op dat je echt compleet gestoord bent", zei hij bij WNL.
Achteraf kun je podia daarvoor niet aansprakelijk stellen, maar wordt dus wel anders als ze al eerder opriepen tot geweld. Zoals bij deze band.quote:Op zondag 14 september 2025 17:18 schreef Glazenmaker het volgende:
Vrijheid van meningsuiting is dood als plekken om te spreken verantwoordelijk zijn voor wat mensen daar roepen.
Als de situatie zo wart wit is had die band zelf aangepakt moeten worden en die rol ligt imho niet bij podia.quote:Op zondag 14 september 2025 17:30 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Achteraf kun je podia daarvoor niet aansprakelijk stellen, maar wordt dus wel anders als ze al eerder opriepen tot geweld. Zoals bij deze band.
quote:Op zondag 14 september 2025 17:57 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Zou het OM hiervoor ook vooraf uitgeprinte aangifteformulieren klaar hebben liggen zoals bij Wilders?
Dan had hij dit moeten zeggen. Dan was de wereld te klein geweest.quote:"fuck de moslims, fuck de woke liberalen. Ga ze vinden op straat"
Mooi.quote:Op zondag 14 september 2025 17:36 schreef Tokus het volgende:
De show in 013 van aanstaande dinsdag is geannuleerd door het poppodium.
Zijn Marokkanen uitspraak was al iets in die richting.quote:Op zondag 14 september 2025 17:59 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
[..]
Dan had hij dit moeten zeggen. Dan was de wereld te klein geweest.
Welk citaat impliceert politieke moord?quote:Op zondag 14 september 2025 18:14 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Politieke moord goedpraten.
Dat is wat je hier doet.
Uh uuuh
Oproepen tot geweld? waar?quote:Op zondag 14 september 2025 18:15 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Dus oproepen tot geweld en het bagatelliseren van een politieke moord is ook jouw ding.
Duidelijk.
Gelukkig is daar geen sprake van.quote:Op zondag 14 september 2025 18:16 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]![]()
Oproepen tot geweld is not done.
Dit valt in de categorie 'Welkom, welkom in mijn land'.quote:Op zondag 14 september 2025 18:21 schreef hondonspain het volgende:
Snap niet dat Nederlandse zalen deze gast een podium willen geven, weinig te maken met vrijheid van meningsuiting als je oproept tot geweld, maar we leven in een tijd dat zelf Hamas goed word gepraat.
Hey als het allemaal ok was zal er wel een volledige opname zonder knippen beschikbaar komen toch?quote:
Probleem is inderdaad tegenwoordig dat als je je Hamasjasje niet aantrekt je een liefhebber bent van genocide.quote:Op zondag 14 september 2025 18:21 schreef hondonspain het volgende:
Snap niet dat Nederlandse zalen deze gast een podium willen geven, weinig te maken met vrijheid van meningsuiting als je oproept tot geweld, maar we leven in een tijd dat zelf Hamas goed word gepraat.
ja, post maarquote:Op zondag 14 september 2025 18:42 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Hey als het allemaal ok was zal er wel een volledige opname zonder knippen beschikbaar komen toch?
Deze gast treed niet meer op hier en kan maar beter maken dat ie ergens anders zit. ik zie hem nog wel veroordeeld worden.quote:Op zondag 14 september 2025 17:36 schreef Tokus het volgende:
De show in 013 van aanstaande dinsdag is geannuleerd door het poppodium.
prima maat, maar imho hebben kunnen we zulke figuren missen als kiespijn.quote:Op zondag 14 september 2025 17:53 schreef Filosoofert het volgende:
Ik vind het nogal onsmakelijk, maar een pogrom?
Een of andere gek roept iets, volgens mij is niemand die avond op jodenjacht gegaan toch? Misschien als we niet iedere x massaal ophef creëren wordt zo'n uitspraak niet zo groot.
Beschikbaar komen indiceert toekomstige tijd vriend, is nu nog wat lastig. Maar geloof me deze boi gaat aangeklaagd worden.quote:
Aangeklaagd worden kan altijd. Vervolgd worden is andere koek.quote:Op zondag 14 september 2025 18:48 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Beschikbaar komen indiceert toekomstige tijd vriend, is nu nog wat lastig. Maar geloof me deze boi gaat aangeklaagd worden.
Om zwaar vervolgd te worden hoef je maar een vermeend zogenaamd 'ultra extreem rechts' klein scheetje in een vacuüm gezogen dixie te laten. Anderzijds kan bijna alles onbeperkt.quote:Op zondag 14 september 2025 18:49 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Aangeklaagd worden kan altijd. Vervolgd worden is andere koek.
Nee hoor, zolang het binnen de grenzen van de wet is.quote:Op zondag 14 september 2025 18:59 schreef NatteLont het volgende:
[..]
Om zwaar vervolgd te worden hoef je maar een vermeend zogenaamd 'ultra extreem rechts' klein scheetje in een vacuüm gezogen dixie te laten. Anderzijds kan bijna alles onbeperkt.
Hij lijkt ook een klein beetje op die andere bekende woordkunstenaar.quote:Op zondag 14 september 2025 19:03 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
Oh is gewoon dus weer dezelfde kneus die eerder ook in het nieuws kwam
Oh helemaal eens. Maar voor nu is dat soort zwervers gewoon negeren het beste.quote:Op zondag 14 september 2025 18:47 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
prima maat, maar imho hebben kunnen we zulke figuren missen als kiespijn.
Kan je de citaat posten waarin opgeroepen wordt om joden in mekaar te slaan? Als dat het geval is, zal ik het uiteraard veroordelen.quote:Op zondag 14 september 2025 19:15 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Toen een meisje niet aangenomen werd vanwege haar hoofddoek in een oliebollen kraam, stond grotendeels extreem links te schuimbekken. Want hee dat doet het meisje pijn. Ook al is het om veiligheid.
Oliebollenkraam werd gecanceld.
Maar oproepen om Joden in elkaar te slaan dat is prima.
Ja doei het is al genoeg gepost, je ontkent het gewoon.quote:Op zondag 14 september 2025 19:19 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Kan je de citaat posten waarin opgeroepen wordt om joden in mekaar te slaan? Als dat het geval is, zal ik het uiteraard veroordelen.
"genoeg gepost". Niet in dit topic in ieder geval.quote:Op zondag 14 september 2025 19:21 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Ja doei het is al genoeg gepost, je ontkent het gewoon.
Hans Anders.quote:Op zondag 14 september 2025 19:25 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
"genoeg gepost". Niet in dit topic in ieder geval.
Net of een rechter de juiste uitspraak kan doenquote:Op zondag 14 september 2025 19:23 schreef Mikeytt het volgende:
Dit zijn dezelfde mensen die de bekende leus in Zuid-Afrika "kill de boer" opvatten als oproep om alle boeren in Zuid-Afrika uit te moorden.. Natuurlijk flauwekul.
Inmiddels de uitspraak van Vylan met volledige context gecheckt. Geen idee of dit te ver gaat. Dat laat ik aan de rechter over
Bij Hamas. 0900-Hamas. Of via de Partij vd Dieren.quote:Op zondag 14 september 2025 19:50 schreef Starhopper het volgende:
Waar kan ik tickets kopen voor een optreden?
quote:Op zondag 14 september 2025 19:39 schreef hondonspain het volgende:
[..]
Net of een rechter de juiste uitspraak kan doen
Bij de GGZquote:Op zondag 14 september 2025 19:50 schreef Starhopper het volgende:
Wat een onzin.quote:Op zondag 14 september 2025 18:59 schreef NatteLont het volgende:
[..]
Om zwaar vervolgd te worden hoef je maar een vermeend zogenaamd 'ultra extreem rechts' klein scheetje in een vacuüm gezogen dixie te laten. Anderzijds kan bijna alles onbeperkt.
Zionisten opzoeken op de straat interpreteer ik toch alsof ze niet gezellig een theetje ermee willen gaan drinken.quote:Op zondag 14 september 2025 19:43 schreef Harvest89 het volgende:
Tsja het is natuurlijk niet zo gek dat als er (bijna) genocide aan de hand is, zoals nu in palestina, dat allerlei artiesten daar een statement over maken. Dat hoeft niet elke dag nieuws te zijn, het lijkt mij voor de hand liggend dat zoiets onwenselijk is.
In Gaza.quote:Op zondag 14 september 2025 19:50 schreef Starhopper het volgende:
quote:Op zondag 14 september 2025 19:39 schreef hondonspain het volgende:
[..]
Net of een rechter de juiste uitspraak kan doen
Waar negers als Bob letterlijk onderaan de raciale ladder staan en nog net niet worden gezien als insecten.quote:
Mwah. Ze hebben wel een dienstplicht he. En met die te proberen te ontlopen zijn de gevolgen niet mis.quote:Op zondag 14 september 2025 20:28 schreef TLC het volgende:
Het zou wel mooi zijn als israëlische soldaten allemaal last kregen van een combinatie van nierstenen, aambeien en diarree, dat wens ik ze wel toe
Taylor Swift Updates was ahead of her timequote:Op zondag 14 september 2025 20:29 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Mwah. Ze hebben wel een dienstplicht he. En met die te proberen te ontlopen zijn de gevolgen niet mis.
Is dat alles?quote:Op zondag 14 september 2025 20:28 schreef TLC het volgende:
Het zou wel mooi zijn als israëlische soldaten allemaal last kregen van een combinatie van nierstenen, aambeien en diarree, dat wens ik ze wel toe
Ik ben om, ik ga GL stemmen volgende maandquote:Op zondag 14 september 2025 20:28 schreef TLC het volgende:
Je kunt als je de dienstplicht ontloopt in de gevangenis belanden, moeite hebben met het vinden van een baan en door iedereen veroordeeld worden. Dat vind ik nogal wat.quote:
Dat onschuldige mensen gewoon vermoord worden vind ik ook nogal wat.quote:Op zondag 14 september 2025 20:55 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Je kunt als je de dienstplicht ontloopt in de gevangenis belanden, moeite hebben met het vinden van een baan en door iedereen veroordeeld worden. Dat vind ik nogal wat.
Veel Israëliërs zien dat anders, zeker na 7 oktober. Maar nu is het gewoon klaar. Maar ja, die dienstplicht hè.quote:Op zondag 14 september 2025 20:59 schreef TLC het volgende:
[..]
Dat onschuldige mensen gewoon vermoord worden vind ik ook nogal wat.
Zoals op 7 oktober. De aanleiding van al deze ellende.quote:Op zondag 14 september 2025 20:59 schreef TLC het volgende:
[..]
Dat onschuldige mensen gewoon vermoord worden vind ik ook nogal wat.
En sindsdien is het iedere dag 7 oktober in Gazaquote:Op zondag 14 september 2025 22:25 schreef Gehakt_bal het volgende:
[..]
Zoals op 7 oktober. De aanleiding van al deze ellende.
7 oktober had vele aanleidingen en was zeker niet het begin van "deze ellende".quote:Op zondag 14 september 2025 22:25 schreef Gehakt_bal het volgende:
[..]
Zoals op 7 oktober. De aanleiding van al deze ellende.
Deze racistische neger gebruikt Gaza gewoon voor zijn eigen agenda. Trap er niet in zou graaf Kuzu hebben gezegd.quote:
Gek he.quote:Op zondag 14 september 2025 22:47 schreef TLC het volgende:
[..]
En sindsdien is het iedere dag 7 oktober in Gaza
Een nieuw hoofdstuk in de eeuwig durende ellende.quote:Op zondag 14 september 2025 22:50 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
7 oktober had vele aanleidingen en was zeker niet het begin van "deze ellende".²
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De vraag wie wel of niet slechter is dan de ander is niet meer interessant, want zo zal die hele oorlog nooit stoppen.quote:Op zondag 14 september 2025 23:16 schreef TLC het volgende:
De Israëliërs daar zijn dus geen haar beter dan leden van hamas
wat een idioot is dit zegquote:Op zondag 14 september 2025 23:44 schreef PowerLoungen het volgende:
[ x ]
Ach gut de amoebe probeert zich eruit te redden omdat nergens meer mag optreden
Even plat gezegd : als jouw mening is dat je op moet roepen tot geweld, dan is dat toch gewoon vrij?quote:Op zondag 14 september 2025 18:21 schreef hondonspain het volgende:
Maar natuurlijk is de advocaat in kwestie uit bepaald ideologisch hout gesneden:quote:Ging Bob Vylan te ver? 'Ook schokkende uitlatingen mogen van de rechter'
"Een orgie van haat jegens joden en andersdenkenden", "gestoorde gek" en "haatprediker": politici waren er zondag snel bij om het optreden van Bob Vylan in Paradiso te veroordelen. De BBB pleit er zelfs voor om het punkrapduo het land uit te gooien.
Zanger Bobby Vylan deed tijdens het optreden in Amsterdam vergaande uitspraken. Hij riep "dood aan de IDF" (het Israëlische leger) en hij liet zich positief uit over de moord op de radicaal-rechtse Amerikaan Charlie Kirk. Mag een artiest zo ver gaan in zijn uitingen?
'Schokkende uitlatingen zijn toegestaan'
"Ik denk dat het ontzettend lastig wordt om hier een goede zaak van te maken", zegt advocaat Willem Jebbink. Hij staat regelmatig groepen bij die de randen van de wet opzoeken, zoals krakers, bezettende studenten en klimaatbeweging Extinction Rebellion.
De uitspraak "Death to the IDF" lijkt misschien op een doodsbedreiging richting het Israëlisch leger. Maar de rechter zal dat waarschijnlijk anders beoordelen, zegt Jebbink. "'Death to' kan ook betekenen 'weg met'. Bovendien is het een uiting in een maatschappelijk debat over wat Israël doet in Gaza. Daar zal de rechter ook naar kijken." Volgens Jebbink vinden "de meeste mensen" dat het Israëlische leger genocide pleegt en dat het een leger is van een staat die zich al jarenlang schuldig maakt aan mensenrechtenschendingen.
"Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens zegt: schokkende uitlatingen die heel verontrustend zijn, vallen allemaal onder die vrijheid van het publieke debat."
Vrijheid kent grenzen
Ook in een liedje mag je heel ver gaan, zegt Jebbink. "Als voor het publiek heel duidelijk is dat je het lied gebruikt als kunstenaar om je mening te versterken, dan zal de rechter veel milder zijn."
Toch kent ook de vrijheid van kunstenaars grenzen. Zo was er ruim tien jaar geleden een zaak rond rapper Hozny, die in een videoclip een personage dat leek op PVV-leider Geert Wilders gijzelde en executeerde. In een essay betoogden juristen toen: "Als de rap al een kunstzinnig karakter draagt, is dat op zichzelf nog niet voldoende om de uiting verder strekkend te beschermen".
Oftewel: niet alle uitspraken zijn zomaar toegestaan als ze in rapvorm worden gedaan. Een muzikale doodsbedreiging kan nog steeds als doodsbedreiging worden bestraft. Dat deed de rechter dan ook in de zaak tegen Hozny.
Bobby Vylan deed ook nog uitspraken die gezien kunnen worden als opruiend. Hij zei "fuck de fascisten, fuck de zionisten", "vind ze en tref ze op straat". De Joodse belangenorganisatie CIDI ziet dit als een oproep tot geweld en doet aangifte.
Vylan lijkt ook "fight" (bevecht ze) te hebben geroepen over fascisten en zionisten. Maar ook dat hoeft niet strafbaar te zijn, zegt Jebbink, omdat 'bevechten' niet per se fysiek aanvallen hoeft te betekenen. "De rechter zal kijken of dit overdrachtelijk bedoeld is, bijvoorbeeld als het bestrijden van opvattingen. Of gaat het echt om het aanvallen van mensen? Om tot opruiing te komen, moet je echt een beeld geven in je uiting wat je nou precies bedoelt."
'Onethisch'
Dan zijn er nog Vylans uitspraken over Charlie Kirk. Vylan noemde Kirk "a piece of shit" en hij zei: "als je shit praat, krijg je een pak slaag!".
In WNL op Zondag zei D66-leider Rob Jetten daarover: "Je hebt niks begrepen van de vrijheid van meningsuiting en de manier waarop je met elkaar van mening kan verschillen als je hier de moord op iemand staat toe te juichen."
"Het is echt wel onethisch om dit soort dingen te zeggen over iemand die dood is", zegt Jebbink. "Maar ik denk dat Rob Jetten niks begrepen heeft van de vrijheid van meningsuiting door dit te veroordelen, want het is niet een strafbaar feit."
Toch vindt ook het Tilburgse poppodium 013 dit te ver gaan. De directie schrapt een optreden van Bob Vylan komende dinsdag vanwege "het bagatelliseren van politieke moord".
Op deze manier kan een samenleving buiten de rechter om toch grenzen stellen, zegt Jebbink. "Poppodia zijn private partijen en die mogen zelf kiezen wie ze toelaten."
Paradiso heeft 'geen spijt'
Poppodium Paradiso heeft geen spijt van het optreden van Bob Vylan, zegt directeur Geert van Itallie. "Maar we gaan wel kritisch kijken of ze binnen de grenzen zijn gebleven van wat acceptabel is. We programmeren bands als Bob Vylan vanuit de overtuiging dat we zoveel mogelijk ruimte moeten bieden aan kritische geluiden. Maar er zijn ook grenzen, zoals het aanzetten tot geweld, haat of discriminatie. Als daar duidelijk sprake van is, moeten we natuurlijk heroverwegen. Dat beoordelen is echter ingewikkeld, en daarom moet het Openbaar Ministerie dat doen."
De politie zegt de aangiften tegen Vylan te bespreken met het Openbaar Ministerie, dat moet beoordelen of de uitspraken strafbaar zijn. De Amsterdamse burgemeester Femke Halsema zegt dat ze dat onderzoek wil afwachten, maar ook dat "artistieke vrijheid nooit kan betekenen dat concertbezoekers of Amsterdammers zich bedreigd voelen of dat er wordt opgeroepen tot haat of geweld".
quote:Op maandag 15 september 2025 10:15 schreef HowardRoark het volgende:
Uiteraard is er meteen een narratief opgetuigd om dit goed te praten. Het valt allemaal onder vrijheid van meningsuiting.
[..]
Maar natuurlijk is de advocaat in kwestie uit bepaald ideologisch hout gesneden:
[ twitter ]
In de volksmond beter bekend als kutgasten.quote:Hij staat regelmatig groepen bij die de randen van de wet opzoeken, zoals krakers, bezettende studenten en klimaatbeweging Extinction Rebellion.
Jan Roos werd zonder aangifte van iemand van zijn bed gelicht door het OM en meegenomen. Vanwege een grap in een satirisch programma.quote:Op maandag 15 september 2025 10:15 schreef HowardRoark het volgende:
Uiteraard is er meteen een narratief opgetuigd om dit goed te praten. Het valt allemaal onder vrijheid van meningsuiting.
[..]
Maar natuurlijk is de advocaat in kwestie uit bepaald ideologisch hout gesneden:
[ twitter ]
Ik lees vooral veel verontwaardiging in plaats dat 'de halve wereld' het wel ok vindt.quote:Op maandag 15 september 2025 10:41 schreef matspontius het volgende:
Wat een gestoorde randdebiel is dit. Het is niet dat hij dit al niet eerder heeft gedaan dus ontzetend naief om te denken dat het nu niet weer zou gebeuren. Die halve gare zou komen om te "zingen" en net om politieke statements maken en mensen te demoniseren. Maar ja als het over Israel of Charlie Kirk gaat vind de halve wereld dat wel ok
Waar praat de pers iets goed?quote:Op maandag 15 september 2025 10:41 schreef Homey het volgende:
[..]
en kijk hoe onze pers dat goedpraat onder het mom van vrijheid van meningsuiting.
Ik blijf me hier aan ergeren.quote:Op maandag 15 september 2025 10:41 schreef Homey het volgende:
Wilders werd veroordeeld voor zijn minder minder uitspraak.
Ja, maar jij leest altijd wat jij wil dus dat is geen graadmeterquote:Op maandag 15 september 2025 10:43 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Ik lees vooral veel verontwaardiging in plaats dat 'de halve wereld' het wel ok vindt.
Was dat geen artistieke vrijheid?quote:Op maandag 15 september 2025 10:49 schreef Zorro het volgende:
[..]
Ik blijf me hier aan ergeren.
Wilders heeft geen minder minder uitspraak gedaan.
Wilders zei "Willen jullie meer of minder Marokkanen?"
HET PUBLIEK riep "minder, minder"
Wilders zei "Dan gaan we dat regelen"
Artistieke vrijheid van de media om zijn woorden te verdraaien of zo?quote:
https://www.doornroosje.nl/event/bob-vylan/quote:Op zondag 14 september 2025 19:50 schreef Starhopper het volgende:
Je riep dus zomaar weer wat.quote:Op maandag 15 september 2025 10:51 schreef matspontius het volgende:
[..]
Ja, maar jij leest altijd wat jij wil dus dat is geen graadmeter
Helaas kan ik niet maar Bob Vylan is tofquote:Op maandag 15 september 2025 10:54 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
https://www.doornroosje.nl/event/bob-vylan/
"Laatste kaarten."
En voor dar dat laatste kreeg de dader een deal van het OM aangeboden zodat hij er zonder straf vanaf kwam.quote:Op maandag 15 september 2025 06:09 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
“Woorden doen er toe”.. maar blijkbaar niet als een negert weer eens dreigt met grof geweld en het verheerlijken er van.
Net als met onze eigen “woorden dichter” en het schoppen van zwarte piet verklede mensen in hun gezicht.
Wat jij zegt klinkt als iemand die politiek niet in muziek thuis vind horenquote:Op maandag 15 september 2025 10:41 schreef matspontius het volgende:
Wat een gestoorde randdebiel is dit. Het is niet dat hij dit al niet eerder heeft gedaan dus ontzetend naief om te denken dat het nu niet weer zou gebeuren. Die halve gare zou komen om te "zingen" en net om politieke statements maken en mensen te demoniseren. Maar ja als het over Israel of Charlie Kirk gaat vind de halve wereld dat wel ok
Een sterk tribale pers doet niets anders.quote:Op maandag 15 september 2025 10:53 schreef Zorro het volgende:
[..]
Artistieke vrijheid van de media om zijn woorden te verdraaien of zo?
Niet op deze manier en zeker niet iemand afzeiken die net voor de ogen van zijn 2 jonge kinderen en vrouw is afgeknald - hoe treurig ben je dan om dat even te gaan verheerlijken tijdens je optredenquote:Op maandag 15 september 2025 10:59 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Wat jij zegt klinkt als iemand die politiek niet in muziek thuis vind horenOproepen tot geweld gaat te ver (denk ik) maar verder zijn politiek en muziek natuurlijk al sinds (minimaal) diep in de vorige eeuw met elkaar verbonden. Muziek reflecteert de maatschappij en na jaren van politiekloze muziek is dat gelukkig weer helemaal terug.
En het word natuurlijk weer verdraait en gedownplayed waar mogelijk. In het filmpje kun je duidelijk horen dat ie roept "of you talk shit you get banged", doelend op de moord. Maar de NOS blijkt te verstaan "als je shit praat krijg je een pak slaag". Die kunnen dus blijkbaar geen Engels daar ofzo?quote:Op maandag 15 september 2025 10:15 schreef HowardRoark het volgende:
Dit is bewust van de NOS. Knippen, plakken en gedownplayede vertalingen.quote:Op maandag 15 september 2025 11:17 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
En het word natuurlijk weer verdraait en gedownplayed waar mogelijk. In het filmpje kun je duidelijk horen dat ie roept "of you talk shit you get banged", doelend op de moord. Maar de NOS blijkt te verstaan "als je shit praat krijg je een pak slaag". Die kunnen dus blijkbaar geen Engels daar ofzo?![]()
Want hij bedoelde dus echt;"als je poep praat word je afgeknald".
Ik denk zelfs dat NOS en OM Bob Vylan gevraagd hebben de teksten lekker aan te dikken zodat ze extra van het schuimbekken konden genieten.quote:Op maandag 15 september 2025 11:40 schreef Homey het volgende:
[..]
Dit is bewust van de NOS. Knippen, plakken en gedownplayede vertalingen.
Je ziet een opzetje tussen de pers en het OM. De eerste praat het goed, daarna kan het OM besluiten niks te doen, want "er is niet veel aan de hand".
Hoe anders was dat met Wilders. De pers klopte dat juist enorm op, waarna het OM snel ging handelen. Allemaal met veel bombarie.
Iedereen die denkt dat we allemaal 'onafhankelijke' instituten hebben, heeft echt een gaatje in zijn of haar hoofd.
In die zin juist, dat de Halsema's etc altijd kunnen zeggen 'ik had die woorden niet gekozen' maar idd smullen dat zo'n primitieve gast dat wel doet. Wat ook weer werkt voor die gast, want uitverkochte zalen en veel bekendheid. Dat is cashen!quote:Op maandag 15 september 2025 11:54 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Ik denk zelfs dat NOS en OM Bob Vylan gevraagd hebben de teksten lekker aan te dikken zodat ze extra van het schuimbekken konden genieten.
Verdomme natuurlijk, ze hebben Gerard Cox een spuitje gegeven om de aandacht weer van Bob Vylan af te leiden.quote:Op maandag 15 september 2025 12:15 schreef Homey het volgende:
Meest waarschijnlijke scenario: het OM zegt tijd nodig te hebben voor onderzoek.....en veel later volgt vrijspraak, maar intussen is de media storm voorbij. Glas, plas. Doofpotje.
Toets vraag voor allen hier: wie heeft het nog over de dader van Lisa? Wie is dat precies?
Exact, zie hoe een doofpot werkt?
quote:Op maandag 15 september 2025 10:43 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Ik lees vooral veel verontwaardiging in plaats dat 'de halve wereld' het wel ok vindt.
quote:Op maandag 15 september 2025 10:43 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Waar praat de pers iets goed?
quote:
quote:Op maandag 15 september 2025 11:54 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Ik denk zelfs dat NOS en OM Bob Vylan gevraagd hebben de teksten lekker aan te dikken zodat ze extra van het schuimbekken konden genieten.
Jij gooit hoge ogen naar de titel van forumpareltje van de week als ik al jouw waardevolle bijdragen uit slechts 1 topic op een rijtje zet.quote:Op maandag 15 september 2025 12:18 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Verdomme natuurlijk, ze hebben Gerard Cox een spuitje gegeven om de aandacht weer van Bob Vylan af te leiden.
Een klassieke trol. Kan iemand zijn die zich dood verveelt in zijn kantoorbaantje.quote:Op maandag 15 september 2025 12:25 schreef quo_ het volgende:
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
Jij gooit hoge ogen naar de titel van forumpareltje van de week als ik al jouw waardevolle bijdragen uit slechts 1 topic op een rijtje zet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |