abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 30 september 2025 @ 06:31:15 #76
510276 Geldprintkabouter
Clandestiene puntmuts
pi_218902253
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2025 15:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dat is leuk voor je, maar iemand die niet met het geloof opgroeit, heeft dat misschien wel nodig om overtuigd te worden.
:lijstje: Wetenschap zoekt feiten, geloof vreest ze.
Geld maakt niet gelukkig tenzij versleten schoenen wanhopig naar je staren
  woensdag 1 oktober 2025 @ 09:11:06 #77
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_218909961
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2025 00:29 schreef -Sigaartje het volgende:
Ik heb op internet de profetieën voor Jezus opgezocht, de statenvertaling erbij gepakt en sommige dingen zijn inderdaad wel treffend. Zoals de tekst in Zacharias over de 30 zilverlingen.
Er blijkt alleen nergens dat Zacharias hiermee iets over een Messias voorspelt. M.a.w. dit is geen profetie. Het lijkt er sterk op dat Mattheus hier en daar wat teksten uit het OT heeft geplukt om de Jezus uit zijn evangelie een messiaanse status te kunnen verlenen. Er staat ook net iets te vaak een zinsnede bij als "Zo ging in vervulling wat gezegd is" , in dit geval door de profeet Jeremia. Maar die hele zinsnede is zoals gezegd niet te vinden in Jeremia.

[ Bericht 10% gewijzigd door hoatzin op 01-10-2025 11:42:17 ]
pi_218911825
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2025 00:29 schreef -Sigaartje het volgende:
Ik heb op internet de profetieën voor Jezus opgezocht, de statenvertaling erbij gepakt en sommige dingen zijn inderdaad wel treffend. Zoals de tekst in Zacharias over de 30 zilverlingen.
Lees ook het verhaal over Jozef nog eens, dat barst van de verwijzingen naar Jezus.
pi_218918016
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2025 19:01 schreef Geldprintkabouter het volgende:

[..]
Dus de Bijbel stimuleert slavernij tussen volkeren? Is die exegese van bovenvermelde tekst juist?
Vroeger was dat anders en gebeurde alleen in het oude testament niet in het nieuwe en daar willen ze christenen op pakken oh wat een slechte God maar komt door de mens niet God die zijn verrot namelijk niet God. En komt omdat het vaak zo gruwelijk was maar toen was het normaal en in het nieuwe testament is dat ook anders.En daar vallen slavernij onder en stenigen en genocide(ook van dieren)en polygamie. En dat deed God omdat de mens zo koppig is en bleef. In Mattheus 14:8 is het antwoordt Hij zeide tot hen: Mozes heeft vanwege de hardigheid uwer harten u toegelaten uw vrouwen te verlaten; maar van den beginne is het alzo niet geweest. God gaf dus de mensen wat ze wilden omdat hij zo barmhartig en genadig is stond hij het toe. En onze tegenwoordige cultuur van nu hadden ze vroeger weer raar gevonden en zo blijft het. En ook christenen die vallen onder gratie zitten te zeuren oh ik mag dat meer en dat niet meer dus ook nu is het niet goed en zijn vele hypocriet. Vroeger in het land van de Kanaänieten hadden ze sex met dieren, sodomie, en ze hadden geen condooms en geslachtsziekten en geen geneesmiddelen en hun antwoordt daarop was genocide omdat te verwijderen.
pi_218918119
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2025 12:35 schreef Geldprintkabouter het volgende:

[..]
Echt geen speld tussen te krijgen. Het is een verademing om een wetenschapper te lezen ipv sprookjes vertellend fantasten.
Nee wetenschappers geloven niet in wonderen die God vaak doet want valt buiten de wetenschap. En de wetenschap kan alleen meten wat ze zien maar waren er niet bij vanaf het begin dus kunnen ze niet weten. Hoe oud is het heelal weten ze niet maar alles staat en valt op met het feit dat materie niet eeuwig kan blijven bestaan want materie vergaat zegt de 2de wet van Thermodynamica en de 1ste wet zegt dat energie niet uit zichzelf kan ontstaan dus de big bang valt af en donkere materie of zwaartekracht of wat je verzint kan gewoon niet. En die 2 wetten waarvan Einstein zegt dat het de 2 grootste wetten zijn haten wetenschappers, want haalt alles onderuit waar ze in geloven. Want wat was er voor de big bang als het al mogelijk was en blijf je doorgaan. En God houdt alles in stand want anders was alles allang vergaan. Psalmen 102:26-28 zegt het heel mooi Gij hebt voormaals de aarde gegrond, en de hemelen zijn het werk Uwer handen: Die zullen vergaan, maar Gij zult staande blijven. Maar Gij zijt hetzelfde en Uw jaren zullen niet geëindigd worden. Ja maar je hebt God nooit gezien nou de maker van je horloge heb je ook niet gezien en toch werkt het. Dus iets Almachtig, iets heel intelligents heeft het universum geschapen dat buiten de wetenschap valt en is is logischer.

[ Bericht 1% gewijzigd door Doedelzak77 op 02-10-2025 12:24:36 ]
  donderdag 2 oktober 2025 @ 12:14:02 #81
510276 Geldprintkabouter
Clandestiene puntmuts
pi_218918123
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 11:59 schreef Doedelzak77 het volgende:
Dus de Bijbel stimuleert slavernij tussen volkeren? Is die exegese van bovenvermelde tekst juist?
Vroeger was dat anders en gebeurde alleen in het oude testament niet in het nieuwe en daar willen ze christenen op pakken oh wat een slechte God maar komt door de mens niet God die zijn verrot namelijk niet God. En komt omdat het vaak zo gruwelijk was maar toen was het normaal en in het nieuwe testament is dat ook anders.En daar vallen slavernij onder en stenigen en genocide(ook van dieren)en polygamie. En dat deed God omdat de mens zo koppig is en bleef. In Mattheus 14:8 is het antwoordt Hij zeide tot hen: Mozes heeft vanwege de hardigheid uwer harten u toegelaten uw vrouwen te verlaten; maar van den beginne is het alzo niet geweest. God gaf dus de mensen wat ze wilden omdat hij zo barmhartig en genadig is stond hij het toe. En onze tegenwoordige cultuur van nu hadden ze vroeger weer raar gevonden en zo blijft het. En ook christenen die vallen onder gratie zitten te zeuren oh ik mag dat meer en dat niet meer dus ook nu is het niet goed en zijn vele hypocriet. Vroeger in het land van de Kanaänieten hadden ze sex met dieren, sodomie, en ze hadden geen condooms en geslachtsziekten en geen geneesmiddelen en hun antwoordt daarop was genocide omdat te verwijderen.
Dit is een problematisch antwoord want jij verschuift duidelijk de verantwoordelijkheid van God naar de mens. Het is een gruwelijke ondermijning van Gods Almacht en Rechtvaardigheid: Als God, die wordt beschouwd als almachtig, het niet in zijn macht zou hebben om de mens te weerhouden van wrede daden en daarom dergelijke opdrachten "toestaat," roept dit vragen op over zijn macht. En een dergelijke vraag is ontoelaatbaar. Het is alsof God een compromis moet sluiten met de onwil van de mens, wat zijn goddelijke soevereiniteit in twijfel trekt.

Als ik gelovige zou zijn, dan zou ik oproepen tot jouw vervolging wegens ketterse gedachten. Maar ik geloof nergens in behalve in mijzelf, dus jouw zonden zijn vergeven Mijn Zoon.
pi_218918140
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 12:14 schreef Geldprintkabouter het volgende:

[..]
Dit is een problematisch antwoord want jij verschuift duidelijk de verantwoordelijkheid van God naar de mens. Het is een gruwelijke ondermijning van Gods Almacht en Rechtvaardigheid: Als God, die wordt beschouwd als almachtig, het niet in zijn macht zou hebben om de mens te weerhouden van wrede daden en daarom dergelijke opdrachten "toestaat," roept dit vragen op over zijn macht. En een dergelijke vraag is ontoelaatbaar. Het is alsof God een compromis moet sluiten met de onwil van de mens, wat zijn goddelijke soevereiniteit in twijfel trekt.

Als ik gelovige zou zijn, dan zou ik oproepen tot jouw vervolging wegens ketterse gedachten. Maar ik geloof nergens in behalve in mijzelf, dus jouw zonden zijn vergeven Mijn Zoon.
Nee niks God is Heilig en in hem zit geen kwaad dus kan niet van Hem komen en de mens is sinds de zondeval verrot omdat ze niet wilde luisteren dus is 100% aan de mens te wijten. En ook de duivel was goed en was een Cherub en de hoogste ook en ook die viel uit zichzelf en is satan geworden. En God heeft de mens getest om te kijken wat ze deden en duidelijk gezegd dat ze zullen sterven(spiritueel) en dat betekent afgescheiden van God en daarom de zondeval en dat was niet Gods wil maar onze eigen wil.

[ Bericht 1% gewijzigd door Doedelzak77 op 02-10-2025 12:29:11 ]
  donderdag 2 oktober 2025 @ 12:23:01 #83
510276 Geldprintkabouter
Clandestiene puntmuts
pi_218918187
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 12:17 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]
Nee niks God is Heilig en in hem zit geen kwaad dus kan niet van Hem komen en de mens is sinds de zondeval verrot omdat ze niet wilde luisteren dus is 100% aan de mens te wijten.
Ga eens inhoudelijk in op mijn argument dat God almachtig is en dus de mens kan weerhouden tot wrede daden. Gewoon, feiten naast elkaar zetten en dan vervolgens tot een logische redenatie komen. Dit is F&L waar denkkracht een vereiste is om tot zinnige uitspraken te komen. Er zijn hier al teveel fantasten die van alles en nog wat beweren zonder feitelijke basis. In het land der blinden is immers éénoog koning.
pi_218918251
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 12:23 schreef Geldprintkabouter het volgende:

[..]
Ga eens inhoudelijk in op mijn argument dat God almachtig is en dus de mens kan weerhouden tot wrede daden. Gewoon, feiten naast elkaar zetten en dan vervolgens tot een logische redenatie komen. Dit is F&L waar denkkracht een vereiste is om tot zinnige uitspraken te komen. Er zijn hier al teveel fantasten die van alles en nog wat beweren zonder feitelijke basis. In het land der blinden is immers éénoog koning.
Nee dan had God robots moeten maken zonder vrije wil snap je dat nou niet, want je denkt slim te zijn maar zo slim ben je niet hoor. Want God zegt in zijn woord een dwaas zegt dat er geen God is. Jij wilt in deze wereld toch doen wat je wil en je hebt de keuze om te geloven wat je wil en jij vind de wijsheid van de wereld belangrijker dan God blijkbaar. En geloven dat wij zonder God hadden bestaan is geloven in fantasie hoor, want kan niet en heb ik laten zien.

[ Bericht 1% gewijzigd door Doedelzak77 op 02-10-2025 12:39:07 ]
  donderdag 2 oktober 2025 @ 12:55:26 #85
510276 Geldprintkabouter
Clandestiene puntmuts
pi_218918369
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 12:31 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]
Nee dan had God robots moeten maken zonder vrije wil snap je dat nou niet, want je denkt slim te zijn maar zo slim ben je niet hoor. Want God zegt in zijn woord een dwaas zegt dat er geen God is. Jij wil in deze wereld toch doen wat je wil en je hebt de keuze om te geloven wat je wil en jij vind de wijsheid van de wereld belangrijker dan God blijkbaar.
Je maakt een denkfout. De vrije wil bestaat niet want Gods almacht is zo absoluut dat Hij elke gebeurtenis, inclusief al onze keuzes, al heeft vastgesteld. Onze ervaring van een vrije wil is slechts een illusie. Alles maar dan ook alles is voorbestemd, gedetermineerd door Onze Heer de Vader. God is de ultieme oorzaak van alles, niet de mens. Elke keuze die wij denken te maken, is in feite al vooraf bepaald door God. Hij heeft het scenario al geschreven en wij voeren verplicht die rol uit. Jij bent slechts een onbeduidende acteur in het existentiële schouwspel dat geschreven is door God en die hij als bovennatuurlijke regisseur aan ons heeft toebedeeld. Dus omdat God alles al heeft voorbestemd dan kunnen wij eenvoudige stervelingen niet verantwoordelijk worden gehouden voor onze zonden (of goede daden). Alleen God is verantwoordelijk voor het Kwaad (en het Goede) op aarde. Niet de mens. Mijn favoriete filosoof, de vrolijke aartspessimist, Arthur Schopenauer stelde al dat de menselijke wil niet vrij is maar wordt bepaald door oorzaken die buiten de wil liggen.

En ...... de stelling dat de vrije wil niet bestaat, heeft een grote impact op ons begrip van verantwoordelijkheid, moraal en straf. Als we geen echte vrije wil hebben, hoe kunnen we dan iemand prijzen voor een heldendaad of straffen voor een misdaad? Deze vragen maken van het debat over de vrije wil een van de meest boeiende en uitdagende in de filosofie.

Dit is logisch redeneren op grond van premissen ("de vrije wil bestaat niet"). Toon maar aan dat deze premisse niet klopt. Kernvraag blijft: hoe verhoudt de vermeende almacht en alwetendheid van God (vroeger, nu en in de toekomst) zich met een onvoorspelbare vrije wil van de mens?

[ Bericht 0% gewijzigd door Geldprintkabouter op 03-10-2025 01:12:21 ]
pi_218919848
Wat nou illusie is niet waar God zegt het duidelijk in zijn woord van de boom van goed en kwaad blijf je af anders sterf je. Dus zelfs in de perfecte staat zonder zonde wou de mens nog steeds tegen God in. En wij zijn God niet en zijn dus gevallen. En God is mens geworden in Jezus en heeft perfect geleefd wat niemand anders kan om als offer te dienen voor de zonde zodat een ieder die in Hem gelooft gered kan worden en heft de val van Adam weer op en je de Heilige Geest krijgt waardoor je straks terug naar de hemel kan na de dood of de echte opname die eraan komt.

En filosofie komt van de duivel, want wijsheid zonder God is nutteloos. En God wist het ook van te voren maar wij niet en hij liet aan ons de keuze omdat het een goeie God is die niemand dwingt tot iets. En iedereen is schuldig aan de zonde ook jij en zal God je ook aanrekenen want je kan ervan komen met zijn hulp. En wel knap voor iets dat niet bestaat dat ik van mijn verslavingen ben gekomen 3 gr wiet per dag naar niks en geen depressies meer heb en van een hele zware hernia met zenuwpijn de hele dag af ben en ineens helemaal weg is na bidden en daar kom je niet zomaar vanaf hoor.

Want een buurvrouw heeft al 3 operaties gehad en nog steeds veel last dus is echt vervelend. En als ik bid hoort God mij en merk toch dat ie ze verhoort en doet zoveel voor mij maar fantasie haha kom op man. Je wilt God niet en leeft liever in de zonde en doet liever je eigen ding en is goed maar na de dood komt het oordeel en zonder Jezus ga je gewoon verloren en naar het poel van vuur voor altijd.

[ Bericht 0% gewijzigd door Doedelzak77 op 02-10-2025 20:12:00 ]
pi_218920036
Spreuken 16:4 De HEERE heeft alles gewrocht om Zijns wil; ja, ook den goddeloze tot den dag des kwaads. Dus hier zie je dat tot de dag des kwaads je kan doen wat je wil.

Filemon 8:14 Maar ik heb zonder uw goedvinden niets willen doen, opdat uw goeddadigheid niet zou zijn als naar bedwang, maar naar vrijwilligheid. Weer vrijwilligheid.

Genesis 2:16 En de HEERE God gebood den mens, zeggende: Van allen boom dezes hofs zult gij vrijelijk eten.

Ezra 7:13-15-16 Van mij wordt bevel gegeven, dat al wie vrijwillig is in mijn koninkrijk, van het volk van Israël, en van deszelfs priesteren en Levieten, om te gaan naar Jeruzalem, dat hij met u ga. En om henen te brengen het zilver en goud, dat de koning en zijn raadsheren vrijwilliglijk gegeven hebben aan den God Israëls, Wiens woning te Jeruzalem is. Mitsgaders al het zilver en goud, dat gij vinden zult in het ganse landschap van Babel, met de vrijwillige gave des volks en der priesteren, die vrijwilliglijk geven, ten huize huns Gods, dat te Jeruzalem is.

Richteren 5:2 Looft den HEERE, van het wreken der wraken in Israël, van dat het volk zich gewillig heeft aangeboden.

Kronieken 21:14 En Kore, de zoon van Jimna, de Leviet, de poortier tegen het oosten, was over de vrijwillige gaven Gods, om het hefoffer des HEEREN en het allerheiligste uit te delen.

Nehemia 11:2 En het volk zegende al de mannen, die vrijwilliglijk aanboden te Jeruzalem te wonen. En zo zijn er nog tig verzen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Doedelzak77 op 02-10-2025 20:13:37 ]
pi_218920471
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 12:55 schreef Geldprintkabouter het volgende:
Je maakt een denkfout. De vrije wil bestaat niet want Gods almacht is zo absoluut dat Hij elke gebeurtenis, inclusief al onze keuzes, al heeft vastgesteld. Onze ervaring van een vrije wil is slechts een illusie. Alles maar dan ook alles is voorbestemd, gedetermineerd door Onze Heer de Vader. God is de ultieme oorzaak van alles, niet de mens. Elke keuze die wij denken te maken, is in feite al vooraf bepaald door God. Hij heeft het scenario al geschreven en wij voeren verplicht die rol uit. Jij bent slechts een onbeduidende acteur in het existentiële schouwspel dat geschreven is door God en die hij als bovennatuurlijke regisseur aan ons heeft toebedeeld. Dus omdat God alles al heeft voorbestemd dan kunnen wij eenvoudige stervelingen niet verantwoordelijk worden gehouden voor onze zonden (of goede daden). Alleen God is verantwoordelijk voor het Kwaad (en het Goede) op aarde. Niet de mens. Mijn favoriete filosoof, de vrolijke aartspessimist, Arthur Schopenauer stelde al dat de menselijke wil niet vrij is, maar wordt bepaald door oorzaken die buiten de wil liggen.
Wat is dit nou weer? Eerst beweer je dat je alleen gelooft in de wetenschap en jezelf en logica dit en dat en nou kom je hier weer mee? Er valt geen touw aan vast te knopen bij jou. Dus God is verantwoordelijk voor al het vreselijke geweld op aarde? Al die wereldoorlogen, Hitler, Putin, de pest? Dat is wat je hier beweert.
Dan is God nog veel en veel slechter dan de duivel. Satan is nog een heilige hiermee vergeleken.
pi_218920483
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 17:11 schreef Doedelzak77 het volgende:
Wat nou illusie is niet waar God zegt het duidelijk in zijn woord van de boom van goed en kwaad blijf je af anders sterf je. Dus zelfs in de perfecte staat zonder zonde wou de mens nog steeds tegen God in. En wij zijn God niet en zijn dus gevallen. En God is mens geworden in Jezus en heeft perfect geleefd wat niemand anders kan om als offer te dienen voor de zonde zodat een ieder die in Hem gelooft gered kan worden en heft de val van Adam weer op en je de Heilige Geest krijgt waardoor je straks terug naar de hemel kan na de dood of de echte opname die eraan komt. En filosofie komt van de duivel, want wijsheid zonder God is nutteloos. En God wist het ook van te voren maar wij niet en hij liet aan ons de keuze omdat het een goeie God is die niemand dwingt tot iets. En iedereen is schuldig aan de zonde ook jij en zal God je ook aanrekene,n want je kan ervan komen met zijn hulp. En wel knap voor iets dat niet bestaat dat ik van mijn verslavingen ben gekomen 3 gr wiet per dag naar niks en geen depressies meer heb en van een hele zware hernia met zenuwpijn de hele dag af ben en ineens helemaal weg is na bidden en daar kom je niet zomaar vanaf hoor. Want een buurvrouw heeft al 3 operaties gehad en nog steeds veel last dus is echt vervelend. En als ik bid hoort God mij en merk toch dat ie ze verhoort en doet zoveel voor mij maar fantasie haha kom op man. Je wilt God niet en leeft liever in de zonde en doet liever je eigen ding en is goed maar na de dood komt het oordeel en zonder Jezus ga je gewoon verloren en naar het poel van vuur voor altijd.
Probeer eens wat alinea's in je tekst te brengen en wat kortere zinnen te maken. Dit is niet te volgen.
pi_218920631
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2025 14:09 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik denk dat daar dus wel redenen voor zijn. Op basis van de argumenten van mensen die je zelf waarschijnlijk negeert, omdat ze niet passen binnen het door jou gekozen kader.

Ik denk dat je jezelf dan misschien ten onrechte opsluit in een kader waarin je eigenlijk vooral je gevestigde ideeën bevestigt.

Dat is begrijpelijk: ik ga ook niet elke claim van de Islam over Jezus onderzoeken bijvoorbeeld. Tenzij er echt iets heel steekhoudends zou zijn dat gevestigde overtuigingen ontkracht.
Nou de Koran verteld heel veel onzin eerst is Jezus niet gedood en later weer wel. De aarde is eerst in 6 dagen gemaakt en later weer in 2 dagen ja wat is het nou. Adam is eerst gemaakt uit water dan weer uit aarde oeps weer fout dan door een bloedklomp ehhh weer fout dan weer door klei haha en dan door sperma nou allah weet het ook niet echt. de Farao is eerst wel verdronken in de rode zee en daarna toch weer niet haha.

Dan moeten moslims mensen dwingen moslim te worden ja in koran 2:193 maar even later in koran 2:256 geen dwang. Mohammed kon niet lezen en schrijven maar Allah wil hem wel gebruiken haha en pas in de 7de eeuw komt de koran in 610 na christus terwijl de bijbel het eerste boek was en was er vanaf het begin al. Mohammed had zijn boek van Gabriel met vleugels maar engelen in de bijbel hebben geen vleugels en liepen als gewone mensen rond.

En wie hebben wel vleugels gevallen engelen en Jezus zei al dat zelfs als een engel uit de hemel een ander evangelie verkondigt die zij vervloekt dus Mohammed was vervloekt. En Allah noemt zichzelf in Qur'an 3:54 the Best Deciever en in de bijbel is dat satan. En God liegt niet en heeft geen fouten in zijn woord dus kan de koran niet van God zijn maar is van de duivel man.

Dan nog het islamitische dilemma want de koran zegt dat de Torah en de gospels te vertrouwen zijn. En als dat zo is maakt het automatisch de koran vals, want verkondigt iets anders. En als de bijbel corrupt is is de koran ook vals want zegt dat het wel zo is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Doedelzak77 op 02-10-2025 20:15:19 ]
pi_218920754
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 19:56 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Probeer eens wat alinea's in je tekst te brengen en wat kortere zinnen te maken. Dit is niet te volgen.
Ja heb een hekel aan al dat intikken en aan taal en wil te snel en dan doe ik dat maar heb het verbeterd man haha
pi_218920855
quote:

[..]
Wat is dit nou weer? Eerst beweer je dat je alleen gelooft in de wetenschap en jezelf en logica dit en dat en nou kom je hier weer mee? Er valt geen touw aan vast te knopen bij jou. Dus God is verantwoordelijk voor al het vreselijke geweld op aarde? Al die wereldoorlogen, Hitler, Putin, de pest? Dat is wat je hier beweert.
Dan is God nog veel en veel slechter dan de duivel. Satan is nog een heilige hiermee vergeleken.
Ja precies ze komen steeds weer met iets nieuws haha. En Calvinisten geloven niet in vrije wil maar zijn ook zo vals als de pest.
pi_218921777
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 20:06 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]
Nou de Koran verteld heel veel onzin eerst is Jezus niet gedood en later weer wel. De aarde is eerst in 6 dagen gemaakt en later weer in 2 dagen ja wat is het nou. Adam is eerst gemaakt uit water dan weer uit aarde oeps weer fout dan door een bloedklomp ehhh weer fout dan weer door klei haha en dan door sperma nou allah weet het ook niet echt. de Farao is eerst wel verdronken in de rode zee en daarna toch weer niet haha.

Dan moeten moslims mensen dwingen moslim te worden ja in koran 2:193 maar even later in koran 2:256 geen dwang. Mohammed kon niet lezen en schrijven maar Allah wil hem wel gebruiken haha en pas in de 7de eeuw komt de koran in 610 na christus terwijl de bijbel het eerste boek was en was er vanaf het begin al. Mohammed had zijn boek van Gabriel met vleugels maar engelen in de bijbel hebben geen vleugels en liepen als gewone mensen rond.

En wie hebben wel vleugels gevallen engelen en Jezus zei al dat zelfs als een engel uit de hemel een ander evangelie verkondigt die zij vervloekt dus Mohammed was vervloekt. En Allah noemt zichzelf in Qur'an 3:54 the Best Deciever en in de bijbel is dat satan. En God liegt niet en heeft geen fouten in zijn woord dus kan de koran niet van God zijn maar is van de duivel man.

Dan nog het islamitische dilemma want de koran zegt dat de Torah en de gospels te vertrouwen zijn. En als dat zo is maakt het automatisch de koran vals, want verkondigt iets anders. En als de bijbel corrupt is is de koran ook vals want zegt dat het wel zo is.
Daarom neem ik de Koran niet serieus inderdaad.
  donderdag 2 oktober 2025 @ 21:51:49 #94
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_218921833
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 20:20 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]
Ja precies ze komen steeds weer met iets nieuws haha. En Calvinisten geloven niet in vrije wil maar zijn ook zo vals als de pest.
Van welke stroming bent u dan?
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  donderdag 2 oktober 2025 @ 23:55:20 #95
510276 Geldprintkabouter
Clandestiene puntmuts
pi_218922755
quote:

[..]
Ik was toch aan het uitdagen? Ik neem een religieuze premisse als uitgangspunt ("de vrije wil bestaat niet") en ga daar mee aan de slag. Ik heb nergens gezegd dat ik het met dit gegeven eens ben. Dus, probeer eens anders te denken en zet je vooroordelen opzij.

En ja, als God zou bestaan dan heeft de mens geen vrije wil. DUS (conclusie): dan zou God de oorzaak zijn van al het goede en kwade op aarde.

[ Bericht 4% gewijzigd door Geldprintkabouter op 03-10-2025 01:39:57 ]
pi_218922800
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 21:51 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Van welke stroming bent u dan?
Geen stroming ik ben een bijbel gelovende christen gered door de gratie van God. En die zijn woord volgt, want vele christelijke denominaties zijn vals helaas en gaan er tegen in. Heb in 3 kerken gezeten en allemaal vals. En volg online een goeie leraar die de bijbel zo uitlegt dat ik het ook snap nu, wat niet altijd makkelijk is en goeie hulp is erg welkom dan.

En de Katholieken zijn ook vals en stellen de Paus boven het woord van God en Jezus zelfs en is gewoon Godslastering. En de doop redt je niet en doe je na je redding omdat God dat graag wil. En alleen vertrouwen op wat Jezus heeft gedaan en doen ze niet. En ze doen veel meer wat je niet volgens de bijbel hoort te doen.

En als je veel kennis van de bijbel hebt is dat makkelijk te doorzien en ook nodig in deze tijd. Maar vele katholieken hebben veel kennis van de bijbel om hun fouten te verdoezelen en zijn vaak het lastigste om te bestrijden heb ik gemerkt. Alle andere geloven zijn makkelijk onderuit te halen.
pi_218922818
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 23:55 schreef Geldprintkabouter het volgende:

[..]
Ik was toch aan het uitdagen? Ik neem een geloofsargument ("de vrije wil bestaat niet") en ga daar mee aan de slag. Probeer eens anders te denken en zet je vooroordelen opzij.

En ja, als God zou bestaan dan heeft de mens geen vrije wil. DUS (conclusie): dan zou God de oorzaak zijn van al het goede en kwade op aarde.
Leviticus 19:2 Spreek tot de ganse vergadering der kinderen Israëls, en zeg tot hen: Gij zult heilig zijn, want Ik, de HEERE, uw God, ben heilig! En een God die heilig is kan niet verantwoordelijk zijn voor het kwaad natuurlijk gaat tegen zijn natuur in.

Dat God heilig is betekent dat Hij totaal anders is dan Zijn schepping. En de zonde en God kunnen niet samen bestaan. En daarom krijgt iedere christen gelijk na de opname een nieuw lichaam dat niet zondigen kan, net als Jezus nadat hij was opgestaan, want anders kunnen we niet in de hemel leven.
  vrijdag 3 oktober 2025 @ 00:37:43 #98
510276 Geldprintkabouter
Clandestiene puntmuts
pi_218922834
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 00:24 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]
Leviticus 19:2 Spreek tot de ganse vergadering der kinderen Israëls, en zeg tot hen: Gij zult heilig zijn, want Ik, de HEERE, uw God, ben heilig! En een God die heilig is kan niet verantwoordelijk zijn voor het kwaad natuurlijk gaat tegen zijn natuur in.

Dat God heilig is betekent dat Hij totaal anders is dan Zijn schepping. En de zonde en God kunnen niet samen bestaan. En daarom krijgt iedere christen gelijk na de opname een nieuw lichaam dat niet zondigen kan, net als Jezus nadat hij was opgestaan, want anders kunnen we niet in de hemel leven.
Je maakt weer een denkfout. De bijbel is geen bron van kennis maar van moraal en ethiek. Bijbelse woorden hebben geen feitelijke betekenis maar zijn aan te merken als interpretaties, misverstanden en misleidingen. Je kan dus beter je eigen gezond verstand gebruiken om tot inzicht en wijsheid te komen.
  vrijdag 3 oktober 2025 @ 07:56:50 #99
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_218923881
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 00:14 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]
Geen stroming ik ben een bijbel gelovende christen gered door de gratie van God. En die zijn woord volgt, want vele christelijke denominaties zijn vals helaas en gaan er tegen in. Heb in 3 kerken gezeten en allemaal vals. En volg online een goeie leraar die de bijbel zo uitlegt dat ik het ook snap nu, wat niet altijd makkelijk is en goeie hulp is erg welkom dan.

En de Katholieken zijn ook vals en stellen de Paus boven het woord van God en Jezus zelfs en is gewoon Godslastering. En de doop redt je niet en doe je na je redding omdat God dat graag wil. En alleen vertrouwen op wat Jezus heeft gedaan en doen ze niet. En ze doen veel meer wat je niet volgens de bijbel hoort te doen.

En als je veel kennis van de bijbel hebt is dat makkelijk te doorzien en ook nodig in deze tijd. Maar vele katholieken hebben veel kennis van de bijbel om hun fouten te verdoezelen en zijn vaak het lastigste om te bestrijden heb ik gemerkt. Alle andere geloven zijn makkelijk onderuit te halen.
Dank voor je eerlijke antwoord.

Denk je dat zij, christenen die je vals noemt (als ik je goed versta; katholieken, calvinisten, de 3 kerken waar je in hebt gezeten en uit diverse andere stromingen) wel gered zullen worden of eeuwig zullen branden?
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_218926484
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 07:56 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Dank voor je eerlijke antwoord.

Denk je dat zij, christenen die je vals noemt (als ik je goed versta; katholieken, calvinisten, de 3 kerken waar je in hebt gezeten en uit diverse andere stromingen) wel gered zullen worden of eeuwig zullen branden?
Nou dan moeten ze die kerk of stroming verlaten en sommige kunnen wel gered zijn maar is net of ze juiste manier geloven. En dat is alleen vertrouwen op wat Jezus heeft gedaan dat Hij aan het kruis heeft gehangen, is begraven en is opgestaan. En dat Zijn bloed onze zonde schoon wast en je het gratis geschenk van verlossing geeft en aanneemt .

Hij heeft de prijs betaald en je moet weten dat je schuldig bent en een zondaar bent en er ook vanaf wil stappen. Dus Goddelijke spijt en geen wereldse spijt van oh ik ben betrapt met stelen bv maar er wel mee doorgaan. En weten dat Jezus God is en hem aannemen als je persoonlijke Redder en Heer van je leven. En als je dat echt gelooft in je hart ben je gewoon gered en God hou je niet voor de gek, want kent je hart. En als je ook de doop erbij rekent dan niet want dat doe je na je redding niet voor en ook je goeie werken zijn voor je beloning in de hemel en niet voor je redding. En katholieken hebben een probleem dan.

En calvinisten geloven in goeie werken doen voor redding om te laten zien dat je gered bent en draaien het om. En Charismatische beweging zijn denk wel gered want daar kwam ik tot redding maar doen de verkeerde dingen zoals helingen en wonderen en demonen uitdrijven en was meer in de tijd van de apostelen en is ook gevaarlijk, want als God je niet heelt sta je mooi voor lul en hou je mensen af van God. En God heelt nog wel maar niet door andere zoals toen en als God heelt is het instant en ben je er gelijk ervan af. En niet het is iets beter bla bla en is vaak van de duivel. Had al weken last van gekneusde pols en deed echt zeer en denk waarom bid ik er niet voor nu en net gedaan en is gelijk weg dus God is goed de hele tijd :)
pi_218926558
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 00:37 schreef Geldprintkabouter het volgende:

[..]
Je maakt weer een denkfout. De bijbel is geen bron van kennis maar van moraal en ethiek. Bijbelse woorden hebben geen feitelijke betekenis maar zijn aan te merken als interpretaties, misverstanden en misleidingen. Je kan dus beter je eigen gezond verstand gebruiken om tot inzicht en wijsheid te komen.
Nou als er 1 ding in deze wereld waarheid is is het Gods woord hoor. En dan wel de juiste bijbel en dat is de KJV in het Engels en bij ons de Statenvertaling dat zegent God als je hem leest. En de rest is vals en zitten aan zijn woord en passen verzen aan en laten weg of voegen toe. En is heel gevaarlijk, want we moet wel het perfecte woord van God hebben. Want hoe weet je anders wat waarheid is. Dus zijn woord moet perfect zijn. En ik dien de God die alles gemaakt heeft en geen fouten maakt.

En in zijn woord zegt God ook dat ieder woord meer waard is dan puur goud en zegt genoeg. En het is een geschiedenisboek van de mens en ook om ons dingen te leren en verteld ons waarom we hier zijn, wat de bedoeling is en waar we heen gaan. En dat lees je in geen enkel ander boek hoor. En de God die alles gemaakt heeft geeft geen kennis haha alles komt toch bij hem vandaan en hij kent ook jou hart en alle haren op je hoofd. En o.a het boek Spreuken zit vol wijsheid, waar je ook echt wat aan hebt. En alle kennis buiten God is pas nutteloos want heb je niet veel aan.

En je snapt de bijbel niet zomaar nee en heb je heel veel studie en leiding van God nodig. En ook een goeie leraar is belangrijk om het te snappen. En ook ik snap het nog lang niet allemaal en het nieuwe testament veel meer maar het oude testament is iets lastiger en ook een stuk dikker. En kost veel tijd ook maar langzaam gaat het al beter.

En jij vertrouwd dus liever op jezelf als zondig mens met veel fouten dan op een perfecte God die ons gemaakt heeft en ons wil helpen. Nou vind ik best knap en wat je wil man God heeft je een vrije wil gegeven om in deze wereld te doen en te laten wat je wil. Tot de dood dan en daarna komt het oordeel.

[ Bericht 5% gewijzigd door Doedelzak77 op 03-10-2025 19:31:52 ]
  vrijdag 3 oktober 2025 @ 12:49:30 #102
510276 Geldprintkabouter
Clandestiene puntmuts
pi_218926653
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 12:36 schreef Doedelzak77 het volgende:

En het is een geschiedenisboek van de mens .....

Adam & Eva, slang, een aarde van 6.000 jaar oud. Tja.

De Bijbel bevat onbetwistbaar historische elementen zoals het bestaan van bepaalde plaatsen, personen en culturele praktijken maar veel van de cruciale verhalen (vooral in het Oude Testament, zoals de schepping, de zondvloed en de Exodus) zijn moeilijk of onmogelijk om volledig te verifiëren met onafhankelijke, niet-Bijbelse bronnen. En we zoeken allemaal naar "waarheid", toch? Nee, de Bijbel is een historisch belangrijk religieus document dat historische claims en verslagen bevat maar het is geen geschiedenisboek zoals we dat vandaag de dag kennen. De geschiedkunde is een serieuze wetenschap ook al suggereer jij dus van niet.
  vrijdag 3 oktober 2025 @ 13:31:30 #103
510276 Geldprintkabouter
Clandestiene puntmuts
pi_218927010
quote:

Tot de dood dan en daarna komt het oordeel.
Er is maar één oordeel na de dood: de vergetelheid. Na de dood zal je als mens uiteindelijk vergeten worden. Over 100 en zeker na 1.000 jaar is er niemand die nog weet dat je hier op aarde hebt rondgelopen. Laat staan over 1.000.000.000 jaar hetgeen een schijntje is afgezet tegen de oneindigheid van tijd. De enige die een oordeel velt over de mens is de Tijd en niet een fictief Opperwezen.
pi_218927910
Kunnen we geen specifieke teksten bespreken ipv weer te vervallen in discussies over het waarheidsgehalte van de bijbel, de geschiedenis, de totstandkoming etc.? Daar is dit topic niet voor bedoeld volgens mij, ik denk dat we inmiddels allemaal wel van elkaar weten wat onze mening daarover is. Laten we het eerder over de inhoud zelf hebben, dat lijkt me interessanter.
pi_218928089
Ok, laten we dat maar doen dan. De Bijbelse dagkalender van het Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap begon woensdag met Habakuk. En het was gelijk raak. Om jullie te dienen heb ik één van mijn Statenvertalingen erbij gepakt (ik heb meerdere vertalingen). Ik heb er mijn eigen kanttekeningen bij gezet.

1. De lasten, welken Habakuk, de profeet, gezien heeft.
Aha, hier komt dat vreselijke aanwijzend voornaamwoord welke dus vandaan. Ik erger me er altijd mateloos aan als mensen schrijven als De instantie welke deelneemt in dit project... En het wordt zelfs omgeroepen op de stations "De trein welke..." Zo ontzettend ouderwets. Ik hoor het pas sinds 2010 weer.

2. HEERE, hoe lang schreeuw ik en Gij hoort niet, hoe lang roep ik tot U: Geweld! en Gij verlost niet?
Een zeer welbekende roep die door velen hier worden gedaan in dit subforum en dat veel leidt tot afvalligheid.

Dit gaat een tijdje door en dan lezen we dit in vers 6:
Want zie, Ik verwek de Chaldeën, een bitter en snel volk, trekkende door de breedten der aarde, om erfelijk te bezitten woningen, die de zijne niet zijn.
Hee, en wij maar denken dat de invasie van asielzoekers met hun gevolg een modern probleem is.

Ik ga me er eens fijn in verdiepen in deze Habakuk.
  vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:07:59 #106
510276 Geldprintkabouter
Clandestiene puntmuts
pi_218928145
Ok. We kunnen het bijvoorbeeld hebben over bizarre teksten in de bijbel. Er zijn behoorlijk veel van die teksten te vinden, teksten die ons nu als bizar in de oren klinken. Maar wat zouden de schrijvers pakweg 2.500 jaar geleden ermee hebben bedoeld?

Ik trap af:

2 Koningen 2:23-24 – Elisa en de berinnen
42 kinderen worden door beren verscheurd omdat ze Elisa “kaalkop” noemen.

quote:
23 En hij ging van daar op naar Beth-el. Als hij nu den weg opging, zo kwamen kleine jongens uit de stad; die bespotten hem, en zeiden tot hem: Kaalkop, ga op, kaalkop, ga op!

24 En hij keerde zich achterom, en hij zag ze, en vloekte hen, in den Naam des HEEREN. Toen kwamen twee beren uit het woud, en verscheurden van dezelve twee en veertig kinderen.
Waarschijnlijk bedoeld om respect voor profeten te benadrukken???
pi_218928177
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 16:07 schreef Geldprintkabouter het volgende:
Ok. We kunnen het bijvoorbeeld hebben over bizarre teksten in de bijbel. Er zijn behoorlijk veel van die teksten te vinden, teksten die ons nu als bizar in de oren klinken. Maar wat zouden de schrijvers pakweg 2.500 jaar geleden ermee hebben bedoeld?

Ik trap af:

[..]
Dit vind ik nou een geweldig initiatief, hier kun je de diepte mee in. Kom er later op terug.
pi_218928283
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 16:07 schreef Geldprintkabouter het volgende:

Ik trap af:

[..]
Het verhaal is niet erg geloofwaardig. Ik zie twee berinnen niet zo snel een complete groep van 42 kinderen verslinden in een omgeving waar je snel kunt vluchten. Twee kinderen doden is al een hele kluif, vier zou ook nog kunnen, maar dan houdt het echt op. Zal me niet verbazen als 42 een symbolisch getal is dat ergens voor staat.
  vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:47:52 #109
510276 Geldprintkabouter
Clandestiene puntmuts
pi_218928442
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 16:29 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Het verhaal is niet erg geloofwaardig. Ik zie twee berinnen niet zo snel een complete groep van 42 kinderen verslinden in een omgeving waar je snel kunt vluchten. Twee kinderen doden is al een hele kluif, vier zou ook nog kunnen, maar dan houdt het echt op. Zal me niet verbazen als 42 een symbolisch getal is dat ergens voor staat.
Ok, even kijken wat ChatGPT zegt over het getal 42 want ik ben geen numeroloog:

quote:
Hier zijn enkele symbolische en religieuze betekenissen die aan 42 verbonden zijn:

📜 Bijbel en joodse traditie

42 reizen van de Israëlieten: In het boek Numeri worden 42 pleisterplaatsen genoemd tijdens de tocht van de Israëlieten uit Egypte naar het Beloofde Land. Sommigen zien dit als symbool van een levensweg of spirituele reis.

42 jongens: In 2 Koningen 2:23–24 laat de profeet Elisa twee beren 42 kinderen verscheuren die hem hadden bespot. Dit wordt soms gezien als een symbool van oordeel of waarschuwing.

De Naam van God: In de joodse mystiek (Kabbala) wordt gesproken over een zogenoemde “42-letterige Naam van God” die als krachtig en heilig wordt beschouwd.

Oude en religieuze tradities

Egyptische mythologie: In het Dodenboek moesten zielen voor 42 rechters verschijnen die elk een zonde of overtreding vertegenwoordigden. Alleen wie “rein” was kon door naar het hiernamaals.

Boeddhisme: Er bestaat een oud Chinees boeddhistisch geschrift genaamd de Sutra van 42 hoofdstukken – één van de eerste teksten waarin het boeddhisme in China werd geïntroduceerd.

🔢 Numerologische en symbolische duidingen

Numerologie: 42 wordt soms gezien als een combinatie van 4 (stabiliteit, aarde) en 2 (dualiteit, relatie), die samen naar balans en harmonie zouden verwijzen.

Wiskundige eigenaardigheden: het is een zogeheten pronic number (product van twee opeenvolgende getallen: 6 × 7), en omdat 6 en 7 in veel culturen “heilige” of symbolische getallen zijn, wordt 42 daardoor soms extra betekenisvol geacht.
Kunnen we hier iets mee?
  Moderator vrijdag 3 oktober 2025 @ 17:55:22 #110
57816 crew  Mijk
BAM
pi_218928882
quote:

[..]
42 staat voor ASCII = *

Dit was ooit een grap uit een stripboek die viral ging , over "whats the meaning of life", waarop de computer reageerde 42.

*,... anything dus
As above, so below.
pi_218929377
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 17:55 schreef Mijk het volgende:

[..]
42 staat voor ASCII = *

Dit was ooit een grap uit een stripboek die viral ging , over "whats the meaning of life", waarop de computer reageerde 42.

*,... anything dus
Volgens mij was het antwoord van een computer na miljoenen jaren op de vraag waarom het heelal er is. De aarde zou dan de nieuwe computer zijn die moest achterhalen wat de exacte vraag was. Zoiets.
Hitchhiker's guide to the galaxy. Ik heb ze allemaal in huis. Heerlijke boekjes.
pi_218929399
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 16:47 schreef Geldprintkabouter het volgende:

[..]
Ok, even kijken wat ChatGPT zegt over het getal 42 want ik ben geen numeroloog:
[..]
Kunnen we hier iets mee?
Denk het wel. Ik ga het hele verhaal nog eens doorlezen, want ik heb het vermoeden dat de scheldpartij niet in verbinding staat met het verschijnen van de beren. De suggestie wordt dan wel gewekt, maar het is zoiets van (ik verzin maar iets), een auto rijdt op de weg met 80 en wordt ingehaald door een auto met hoge snelheid vol met joelende jochies die roepen "ouwe lul" en dan een enorme waterplas tegenkomen, in de slip raken en in volle vaart frontaal tegen een boom belanden. Alle vier dood.
Als je dat leest, denk je, wauw, ze zijn gestraft. Maar dit zijn dus twee gebeurtenissen die los van elkaar staan.
Zo zie ik die bijbeltekst ook.

Maar, ik moet het nog even lezen.
  vrijdag 3 oktober 2025 @ 19:08:22 #113
510276 Geldprintkabouter
Clandestiene puntmuts
pi_218929444
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 19:01 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Denk het wel. Ik ga het hele verhaal nog eens doorlezen, want ik heb het vermoeden dat de scheldpartij niet in verbinding staat met het verschijnen van de beren. De suggestie wordt dan wel gewekt, maar het is zoiets van (ik verzin maar iets), een auto rijdt op de weg met 80 en wordt ingehaald door een auto met hoge snelheid vol met joelende jochies die roepen "ouwe lul" en dan een enorme waterplas tegenkomen, in de slip raken en in volle vaart frontaal tegen een boom belanden. Alle vier dood.
Als je dat leest, denk je, wauw, ze zijn gestraft. Maar dit zijn dus twee gebeurtenissen die los van elkaar staan.
Zo zie ik die bijbeltekst ook.

Maar, ik moet het nog even lezen.
Ok, maar vergeet niet: het blijft interpretatie
pi_218929451
quote:
En dan wel de juiste bijbel en dat is de KJV in het Engels en bij ons de Statenvertaling dat zegent God als je hem leest.
Dat kan zo zijn, maar wat me opvalt is dat in de nieuw gedrukte statenvertalingen de kanttekeningen zijn weggehaald. Terwijl die kanttekeningen een schat aan informatie waarborgen. Mijn droom is dat ik dat een statenvertaling kan krijgen met kanttekeningen voor een schappelijke prijs. Waarom die kanttekeningen zijn weggehaald, is mij een raadsel, want die waren een geweldige meerwaarde van het boek. Die vertalers van toen hebben een megaklus gedaan, echt complimenten.

En daarnaast, waarom hebben ze die Statenvertaling niet onder handen genomen met al dat geGij, en al die andere middeleeuwse woorden zoals iegelijk. Je hoeft geen afbreuk te doen aan de exacte vertaling, maar het zou wel mooi zijn om al die ouderwetse woorden die wij niet begrijpen te vervangen door iets leesbaars.

[ Bericht 2% gewijzigd door -Sigaartje op 03-10-2025 19:16:52 ]
  vrijdag 3 oktober 2025 @ 19:27:00 #115
510276 Geldprintkabouter
Clandestiene puntmuts
pi_218929582
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 19:09 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Je hoeft geen afbreuk te doen aan de exacte vertaling, maar het zou wel mooi zijn om al die ouderwetse woorden die wij niet begrijpen te vervangen door iets leesbaars.
Is er al: BGT (bijbel in Gewone Taal) en NBV21 (de Bijbel voor de 21e eeuw). In NBV21 wordt niet meer gesproken van kribbe maar van voederbak. De vraag is, ben je daar dan blij mee?
pi_218929604
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 19:09 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Dat kan zo zijn, maar wat me opvalt is dat in de nieuw gedrukte statenvertalingen de kanttekeningen zijn weggehaald. Terwijl die kanttekeningen een schat aan informatie waarborgen. Mijn droom is dat ik dat een statenvertaling kan krijgen met kanttekeningen voor een schappelijke prijs. Waarom die kanttekeningen zijn weggehaald, is mij een raadsel, want die waren een geweldige meerwaarde van het boek. Die vertalers van toen hebben een megaklus gedaan, echt complimenten.

En daarnaast, waarom hebben ze die Statenvertaling niet onder handen genomen met al dat geGij, en al die andere middeleeuwse woorden zoals iegelijk. Je hoeft geen afbreuk te doen aan de exacte vertaling, maar het zou wel mooi zijn om al die ouderwetse woorden die wij niet begrijpen te vervangen door iets leesbaars.
Ja maar zijn toch niet goed hoor die aantekeningen en kloppen vaak ook niet dus ik gebruik het liever niet. En ik heb zelf de Tukker versie uit 1977 en is de enige versie die iets moderne woorden gebruikt zonder iets te veranderen maar is moeilijk te krijgen en lang gezocht en 2de hands gevonden.

Maar lees ook graag de KJV en de oude staten is inderdaad erg oud qua taal maar je hebt een dun boekje die de moeilijke woorden verklaard en heet Verklaring van moeilijke woorden in de Statenbijbel en kost 4,50 maar en helpt wel. En je kan ook in de You Version bijbel app de makkelijke vertaling lezen in andere versies en kom je er ook wel uit maar doe ik liever niet zelf.
pi_218929657
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 19:27 schreef Geldprintkabouter het volgende:

[..]
Is er al: BGT (bijbel in Gewone Taal) en NBV21 (de Bijbel voor de 21e eeuw). In NBV21 wordt niet meer gesproken van kribbe maar van voederbak. De vraag is, ben je daar dan blij mee?
Ja, want geen hond weet wat een kribbe is.
pi_218929707
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 12:49 schreef Geldprintkabouter het volgende:

[..]
Adam & Eva, slang, een aarde van 6.000 jaar oud. Tja.

De Bijbel bevat onbetwistbaar historische elementen zoals het bestaan van bepaalde plaatsen, personen en culturele praktijken maar veel van de cruciale verhalen (vooral in het Oude Testament, zoals de schepping, de zondvloed en de Exodus) zijn moeilijk of onmogelijk om volledig te verifiëren met onafhankelijke, niet-Bijbelse bronnen. En we zoeken allemaal naar "waarheid", toch? Nee, de Bijbel is een historisch belangrijk religieus document dat historische claims en verslagen bevat maar het is geen geschiedenisboek zoals we dat vandaag de dag kennen. De geschiedkunde is een serieuze wetenschap ook al suggereer jij dus van niet.
De aarde is niet 6000 jaar oud en er zit een gat tussen Genesis 1 en 2 want eerst was de aarde woest en ledig en kon er nog niks wonen. En had tijd nodig op een natuurlijke manier dus de hemel en de aarde zijn inderdaad ouder. En de slang was de duivel en had ook sex met Eva waar Cain uit kwam en was een duivels kind en daarom sloeg ie Abel dood.

Openbaring 12:9 En de grote draak is geworpen, namelijk de oude slang, welke genaamd wordt duivel en satanas, die de gehele wereld verleidt, hij is, zeg ik, geworpen op de aarde; en zijn engelen zijn met hem geworpen.
  vrijdag 3 oktober 2025 @ 19:38:09 #119
510276 Geldprintkabouter
Clandestiene puntmuts
pi_218929723
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 19:34 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Als zwaar overtuigd ongelovige weet ik al meer dan 60 jaar dat het kindeke Jezus na zijn maagdelijke geboorte in een kribbe in Bethlehem lag. Waarom weet jij dat dan niet?
pi_218929731
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 19:34 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Nou ik wel hoor zo moeilijk is dat toch niet en dan zoek je het toch ff op kleine moeite.
pi_218930074
quote:

[..]
42 is inderdaad een belangrijk getal in profetie.

Het wordt als tijdsaanduiding gebruikt waarbij 42 een aantal maanden is.

42 maanden = 1260 dagen = 3,5 jaar = een tijd, tijden en een halve tijd.

Enkele verzen die deze periode noemen:

Daniël 7:25 Woorden tegen de Allerhoogste zal hij spreken, de heiligen van de Allerhoogste zal hij te gronde richten. Hij zal erop uit zijn bepaalde tijden en de wet te veranderen, en zij zullen in zijn hand worden overgegeven voor een tijd, tijden en een halve tijd.

Daniël 12:7 Toen hoorde ik de Man gekleed in linnen, Die Zich boven het water van de rivier bevond, en Hij hief Zijn rechter- en Zijn linkerhand op naar de hemel en zwoer bij Hem Die eeuwig leeft: Na een vastgestelde tijd, vastgestelde tijden en een helft, wanneer Hij er een einde aan gemaakt zal hebben om de macht van het heilige volk stuk te slaan, zal er aan al deze dingen een einde komen.

Openbaring 11: 2Maar laat de buitenste voorhof van de tempel erbuiten en meet die niet, want die is aan de heidenen gegeven. En zij zullen de heilige stad vertrappen, tweeënveertig maanden lang.
3En Ik zal Mijn twee getuigen macht geven, en zij zullen, in rouwkleding gekleed, twaalfhonderdzestig dagen lang profeteren.

Openbaringn 12:6 6En de vrouw vluchtte naar de woestijn, waar zij een plaats had, die door God voor haar gereedgemaakt was, opdat men haar daar zou voeden twaalfhonderdzestig dagen.

Openbaring 12:14 En aan de vrouw werden twee vleugels van een grote arend gegeven, opdat zij naar de woestijn zou vliegen, naar haar plaats, waar zij gevoed wordt, een tijd en tijden en een halve tijd, buiten het gezicht van de slang.

Openbaring 13:5 En het werd een mond gegeven om grote woorden en godslasteringen te spreken, en het werd macht gegeven om dit tweeënveertig maanden lang te doen.

Het wordt gebruikt om een belangrijke periode van vervolging door de 'kleine hoorn' van Daniël 7 gaan te duiden. Die kleine hoorn wordt ook wel 'antichristus' genoemd. Tegelijkertijd wordt geeft God Zijn kerk tijdens die periode een schuilplaats.

Profetisch gezien volgt na deze periode een tijd van ontwaking, vlak voor dag des doordeels.

Het lijkt mij dus absoluut geen toeval dat het 42 kinderen (of waarschijnlijk eerder jonge mannen, geen kleine kinderen, dat lijkt geen nauwkeurige vertaling te zijn) zijn die de profeet Elisha bespotten. Vooral omdat Elisha dezelfde missie had als Elijah, en Elijah is als een voorbode van Johannes de Doper (die de komst van de messias aankondigde bij Zijn eerste komst) en een toekomstige, anti-typologische Elijah aan het einde der tijden (om de tweede komst van de messias aan te kondigen):

5Zie, Ik zend tot u
de profeet Elia,
voordat de dag van de HEERE komt,

die grote en ontzagwekkende dag.
6Hij zal het hart van de vaders tot de kinderen terugbrengen,
en het hart van de kinderen tot hun vaders,
opdat Ik niet zal komen
en de aarde met de ban zal slaan.

Het gaat hierbij dus om een profetische boodschap die door de hele bijbel heen loopt en door meerdere profeten wordt verkondigd: verzet tegen idolen, oproep tot bekering, geloof in de messias.

Wat mij betreft is het punt van het verhaal niet dat die jonge mannen werden gestraft omdat ze Elisha's kale hoofd bespotten, maar omdat ze door die daad met God zelf spotten, omdat Elisah Gods vertegenwoordiger met een boodschap tot bekering was.

Zij hadden zich dus tegen God zelf verhard tot het punt dat er geen genade meer voor hen was.

Een beetje zoals Jezus zegt: als ze je niet horen, schud het stof van je voeten.

De twee beren komen in dat opzicht goed overeen met de twee getuigen van Openbaring 11:

2Maar laat de buitenste voorhof van de tempel erbuiten en meet die niet, want die is aan de heidenen gegeven. En zij zullen de heilige stad vertrappen, tweeënveertig maanden lang.
3En Ik zal Mijn twee getuigen macht geven, en zij zullen, in rouwkleding gekleed, twaalfhonderdzestig dagen lang profeteren.
4 Zij zijn de twee olijfbomen en de twee kandelaars, die voor de God van de aarde staan.
5En als iemand hun schade wil toebrengen, komt er vuur uit hun mond en dat verslindt hun vijanden. En als iemand hun schade wil toebrengen, moet hij op dezelfde manier gedood worden.
6 Zij hebben macht de hemel te sluiten, zodat er geen regen zal vallen in de dagen dat zij profeteren. En zij hebben macht over de wateren om die in bloed te veranderen, en de aarde te treffen met allerlei plagen, zo vaak zij dat willen.

Als mensen God niet willen horen, is het resultaat vernietiging. Niet per se door beren, maar omdat God de bron van het leven is. De bron van het leven weigeren = de dood. God stuurt altijd boodschappers, en als we die boodschappers weigeren en zelfs mishandelen, tekenen we daarmee voor onze eigen vernietiging. Dat is wat mij betreft de impliciete boodschap van dat verhaal. Want God laat niet met zich spotten, er zijn grenzen aan Zijn genade.

[ Bericht 3% gewijzigd door Ali_Kannibali op 03-10-2025 20:18:27 ]
pi_218930140
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 19:38 schreef Geldprintkabouter het volgende:

[..]
Als zwaar overtuigd ongelovige weet ik al meer dan 60 jaar dat het kindeke Jezus na zijn maagdelijke geboorte in een kribbe in Bethlehem lag. Waarom weet jij dat dan niet?
Ja, ik weet dat ook wel, maar ik denk aan de jongere generatie.
pi_218930200
Wat ik ook apart vind: Ik heb een paar belijdenisbijbeltjes op de kop getikt. Daar staat alleen het Nieuwe testament in en dan de psalmen en iets van 200 nog wat gezangen. Waar is het oude testament dan, vraag ik me af. Het zijn bijbeltjes uit de jaren 1920.
Ik moet eerlijk zeggen, ik heb er best wel veel moeite mee. Voorin staan de namen, in prachtige letters, van degenen die toen belijdenis deden. Hoe komen die bijbeltjes in het handelcircuit. Ik voel me gewoon schuldig als ik ze opensla en ik zou graag willen om ze te terug te geven aan hun familie.
pi_218931480
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 20:15 schreef -Sigaartje het volgende:
Wat ik ook apart vind: Ik heb een paar belijdenisbijbeltjes op de kop getikt. Daar staat alleen het Nieuwe testament in en dan de psalmen en iets van 200 nog wat gezangen. Waar is het oude testament dan, vraag ik me af. Het zijn bijbeltjes uit de jaren 1920.
Ik moet eerlijk zeggen, ik heb er best wel veel moeite mee. Voorin staan de namen, in prachtige letters, van degenen die toen belijdenis deden. Hoe komen die bijbeltjes in het handelcircuit. Ik voel me gewoon schuldig als ik ze opensla en ik zou graag willen om ze te terug te geven aan hun familie.
Een NT zonder OT is als een dak zonder huis eronder.
  zaterdag 4 oktober 2025 @ 11:56:29 #125
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_218933560
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 12:17 schreef Doedelzak77 het volgende:
Nee niks God is Heilig en in hem zit geen kwaad dus kan niet van Hem komen
Als God alles geschapen heeft, waar komt het dan vandaan?
  zaterdag 4 oktober 2025 @ 11:58:41 #126
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_218933586
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 12:31 schreef Doedelzak77 het volgende:
Nee dan had God robots moeten maken zonder vrije wil snap je dat nou niet
Nee. God had gemakkelijk mensen mèt vrije wil kunnen maken die geen kwaad in de zin hadden.

God kan alles, weet je nog wel?
pi_218933997
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 19:37 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]
De aarde is niet 6000 jaar oud en er zit een gat tussen Genesis 1 en 2 want eerst was de aarde woest en ledig en kon er nog niks wonen. En had tijd nodig op een natuurlijke manier dus de hemel en de aarde zijn inderdaad ouder. En de slang was de duivel en had ook sex met Eva waar Cain uit kwam en was een duivels kind en daarom sloeg ie Abel dood.

Openbaring 12:9 En de grote draak is geworpen, namelijk de oude slang, welke genaamd wordt duivel en satanas, die de gehele wereld verleidt, hij is, zeg ik, geworpen op de aarde; en zijn engelen zijn met hem geworpen.
Ruckman was een idioot.
https://www.ruckmanism.or(...)ve-and-fathered-cain

Genesis 1 kun je ook zien als profetisch, 'door God gesproken dingen die niet zijn alsof ze zijn'
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
  zaterdag 4 oktober 2025 @ 12:49:33 #128
545 dop
:copyright: dop
pi_218934009
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2025 11:56 schreef hoatzin het volgende:
[..]
als het een gelovige goed uit komt, kan iets in eens wel uit het niet(s) ontstaan.
Zonde, boete en schuld zijn geweldige concepten, om het gepeupel in je macht te houden.
Als het even allemaal niet uitkomt schuif je gewoon alles af op een denkbeeldige 3e persoon.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_218934012
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 13:31 schreef Geldprintkabouter het volgende:

[..]
Er is maar één oordeel na de dood: de vergetelheid. Na de dood zal je als mens uiteindelijk vergeten worden. Over 100 en zeker na 1.000 jaar is er niemand die nog weet dat je hier op aarde hebt rondgelopen. Laat staan over 1.000.000.000 jaar hetgeen een schijntje is afgezet tegen de oneindigheid van tijd. De enige die een oordeel velt over de mens is de Tijd en niet een fictief Opperwezen.
De ware definitie van hel, hades, sheol. De Christelijke hoop is de wederopstanding.
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_218934048
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 16:01 schreef -Sigaartje het volgende:
Ok, laten we dat maar doen dan. De Bijbelse dagkalender van het Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap begon woensdag met Habakuk. En het was gelijk raak. Om jullie te dienen heb ik één van mijn Statenvertalingen erbij gepakt (ik heb meerdere vertalingen). Ik heb er mijn eigen kanttekeningen bij gezet.

1. De lasten, welken Habakuk, de profeet, gezien heeft.
Aha, hier komt dat vreselijke aanwijzend voornaamwoord welke dus vandaan. Ik erger me er altijd mateloos aan als mensen schrijven als De instantie welke deelneemt in dit project... En het wordt zelfs omgeroepen op de stations "De trein welke..." Zo ontzettend ouderwets. Ik hoor het pas sinds 2010 weer.

2. HEERE, hoe lang schreeuw ik en Gij hoort niet, hoe lang roep ik tot U: Geweld! en Gij verlost niet?
Een zeer welbekende roep die door velen hier worden gedaan in dit subforum en dat veel leidt tot afvalligheid.

Dit gaat een tijdje door en dan lezen we dit in vers 6:
Want zie, Ik verwek de Chaldeën, een bitter en snel volk, trekkende door de breedten der aarde, om erfelijk te bezitten woningen, die de zijne niet zijn.
Hee, en wij maar denken dat de invasie van asielzoekers met hun gevolg een modern probleem is.

Ik ga me er eens fijn in verdiepen in deze Habakuk.
Chaldeen = Babylon. Geschiedkundig gezien is het gebeurd.
pi_218935525
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 oktober 2025 12:46 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]
Ruckman was een idioot.
https://www.ruckmanism.or(...)ve-and-fathered-cain

Genesis 1 kun je ook zien als profetisch, 'door God gesproken dingen die niet zijn alsof ze zijn'
Nee hoor was een hele goeie leraar juist en je snapt er ook weinig van blijkbaar.
pi_218935584
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2025 11:58 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Nee. God had gemakkelijk mensen mèt vrije wil kunnen maken die geen kwaad in de zin hadden.

God kan alles, weet je nog wel?
Dat ligt niet aan God maar aan ons die een vrije wil hebben. Lucifer was ook eerst goed en een Cherub en de hoogste ook en die zijn nog hoger dan engelen. En ook hij had een vrije wil en wou als God zijn maar dat kan niemand worden uiteraard en is gevallen en uit de hemel getrapt en terecht. Dus je blijft het maar bij God leggen maar als je hem blijft verwerpen ga je toch echt naar het poel van vuur. En God is zo goed en barmhartig en gaat daarom ook niemand dwingen.
pi_218935669
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2025 11:56 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Als God zegt dat er iets moet komen is het er gelijk door gesproken woorden zo krachtig is Hij en Jezus heeft de wereld geschapen zegt zijn woord.

Kolossensen 1:15 Dewelke het Beeld is des onzienlijken Gods, de Eerstgeborene aller kreaturen.

16: Want door Hem zijn alle dingen geschapen, die in de hemelen en die op de aarde zijn, die zienlijk en die onzienlijk zijn, hetzij tronen, hetzij heerschappijen, hetzij overheden, hetzij machten; alle dingen zijn door Hem en tot Hem geschapen;

17 En Hij is voor alle dingen, en alle dingen bestaan te zamen door Hem;

18 En Hij is het Hoofd des lichaams, namelijk der Gemeente, Hij, Die het Begin is, de Eerstgeborene uit de doden, opdat Hij in allen de Eerste zou zijn.

[ Bericht 1% gewijzigd door Doedelzak77 op 04-10-2025 16:42:03 ]
pi_218935693
quote:
De aarde is niet 6000 jaar oud en er zit een gat tussen Genesis 1 en 2 want eerst was de aarde woest en ledig en kon er nog niks wonen.
Hoe oud denk jij dat de aarde is?
pi_218936089
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2025 16:19 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Het verrast me, omdat je zweert bij de Statenvertaling en daar een heel duidelijke mening over hebt. Dit geeft dus aan dat de bijbel het helemaal niet heeft over een 6.000 jaar oude aarde. Iets wat ik ook altijd heb beweert. Het staat nergens. Het was huisnijverheid van een één of andere katholieke geestelijke.
ik heb nooit gezegd dat de aarde 6000 jaar oud is. De mens is 6000 jaar oud maar de aarde en hemel veel ouder kijk maar terug. Maar andere verzen maken het wel duidelijk dat het ouder is hoor. En in het begin was de aarde woest en ledig en kon er nog niks leven dat had tijd nodig.
pi_218936314
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2025 16:43 schreef Doedelzak77 het volgende:
ik heb nooit gezegd dat de aarde 6000 jaar oud is.
Dat heb ik ook nooit beweerd. Maar mensen die de bijbel letterlijk nemen hebben er een handje van om toevoegingen van mensen daar ook bij te nemen, toevoegingen die niet in de bijbel staan, zoals de leeftijd van de aarde, de drie-eenheid (is door de Katholieke kerk bedacht) en zo zijn er nog een paar meer. Vandaar mijn verbazing.
pi_218939392
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 oktober 2025 17:33 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]
Ruckman leraars zweren op de kjv en gaan daar creatief mee om en nemen elk vertaald woord letterlijk, maar vinden het not done om de grondteksten te raadplegen.
Geloof je ook dat de antichrist de letterlijke Judas zal zijn?
Wat weet jij er nou van ben je zelf een christen zo niet kan je mij niks vertellen. En Judas komt terug inderdaad want is de enige waar satan zelf in is gegaan en zal weer gebeuren. Want Jezus noemde hem een duivel en de antichrist is ook een duivel en zijn naam heeft 13 letters en is een slecht getal ook.

En welke grondteksten van de dooie Hebreeuwse taal of het Grieks terwijl God al wist dat Engels de beste taal is in onze tijd maar snap je ook niet zeker. Je moet nooit never terug naar de originele grondteksten omdat we nu iets beters hebben. En de KJV is welke God zegent maar snap je ook niet en niet de grondteksten.

Johannes 17:12 Toen Ik met hen in de wereld was, bewaarde Ik ze in Uw Naam. Die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik bewaard, en niemand uit hen is verloren gegaan, dan de zoon der verderfenis, opdat de Schrift vervuld worde.

2 Thessalonicensen 2:3 Dat u niemand verleide op enigerlei wijze; want die komt niet, tenzij dat eerst de afval gekomen zij, en dat geopenbaard zij de mens der zonde, de zoon des verderfs; Die zich tegenstelt, en verheft boven al wat God genaamd, of als God geëerd wordt, alzo dat hij in den tempel Gods als een God zal zitten, zichzelven vertonende, dat hij God is.

En in Johannes bedoelt Jezus met de zoon des verderfs Judas en in 2 Thessalonicensen is de zoon des verderfs de antichrist daar heb je je antwoordt. Maar jij bestudeert de bijbel niet zoals christenen die gered zijn en de bijbel ook echt wil snappen. En het legt zichzelf uit als je verzen met verzen vergelijkt.
pi_218939517
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2025 17:11 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Dat heb ik ook nooit beweerd. Maar mensen die de bijbel letterlijk nemen hebben er een handje van om toevoegingen van mensen daar ook bij te nemen, toevoegingen die niet in de bijbel staan, zoals de leeftijd van de aarde, de drie-eenheid (is door de Katholieke kerk bedacht) en zo zijn er nog een paar meer. Vandaar mijn verbazing.
De drie-eenheid verzonnen door de Katholieke prutkerk kom op de bijbel leert het maar Johannes hoort niet in de bijbel zeggen ze dan terwijl hij met Jezus zelf geleefd heeft. De KJV is het perfecte woord van God. Jezus is God de zoon, God is God de Vader en de Heilige Geest is ook God man. En je kan niet eens gered worden als je niet gelooft dat Jezus God is dus zou dat maar snel gaan doen dan.

En God zeide: Laat Ons mensen maken, naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis; en dat zij heerschappij hebben over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over het vee, en over de gehele aarde, en over al het kruipend gedierte, dat op de aarde kruipt. Wie is ons want in Genesis 1:27 En God schiep den mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij ze. Dus de drie-eenheid is bijbels en alle 3 zijn ze dezelfde God. En de Heilige Geest krijgt iedere gelovige dus God kan zich splitsen in miljarden versies van zichzelf anders zou niemand opnieuw geboren kunnen worden dus slaat echt nergens op sorry.

Johannes 1:1 In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.

Johannes 1:14 En het Woord is vlees geworden, en heeft onder ons gewoond (en wij hebben Zijn heerlijkheid aanschouwd, een heerlijkheid als des Eniggeborenen van den Vader), vol van genade en waarheid.

Wie zou dat nou zijn het Woord met hoofdletter dat is Jezus, want heeft onder ons gewoond en is vlees geworden.

Johannes 1:15 Johannes getuigt van Hem, en heeft geroepen, zeggende: Deze was het, van Welken ik zeide: Die na mij komt, is voor mij geworden, want Hij was eer dan ik.

Hoe kan Jezus er zijn voor Johannes als ie erna geboren is..? omdat ie er al was vanaf het begin en Jezus heeft ook alles geschapen lees je hier want Jezus is de Eerstgeborene

Kolossensen 1:15-17 Dewelke het Beeld is des onzienlijken Gods, de Eerstgeborene aller kreaturen.
Want door Hem zijn alle dingen geschapen, die in de hemelen en die op de aarde zijn, die zienlijk en die onzienlijk zijn, hetzij tronen, hetzij heerschappijen, hetzij overheden, hetzij machten; alle dingen zijn door Hem en tot Hem geschapen; En Hij is voor alle dingen, en alle dingen bestaan te zamen door Hem;

[ Bericht 1% gewijzigd door Doedelzak77 op 04-10-2025 23:33:48 ]
pi_218939585
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2025 17:11 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Dus als je op de deze manier gered wordt kan je naar de hemel straks en anders niet man.

Dus wat je moet doen is toegeven dat je een zondaar bent en daar spijt van hebben en dat je niet meer wilt zondigen dus Goddelijke spijt en geen wereldse spijt en dat is dat je baalt dat je betrapt bent met stelen bv en er gewoon mee doorgaat. Geloof dat Jezus God is en geloof in de dood, begrafenis en opstanding van Jezus en dat zijn bloed de prijs betaalde en accepteer zijn gratis geschenk van verlossing en belijd het aan God. En accepteer Jezus als je Heer en redder. En als je het echt meent, vanuit je hart, zul je gered worden en word je wedergeboren en ontvang je de Heilige Geest. En nadat je gered bent, laat je dopen omdat je gered bent, niet voor je redding. Vertrouw dus alleen op wat Jezus aan het kruis deed, niet op werken zoals je Bijbel lezen, naar de kerk gaan, stoppen met zondigen, enz. En God kent je hart, dus je kunt hem niet voor de gek houden. En als je eenmaal gered bent, zal de duivel proberen je leven te ruïneren, omdat hij het haat dat je gered bent.
pi_218939907
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2025 23:34 schreef Doedelzak77 het volgende:
Dus wat je moet doen is toegeven dat je een zondaar bent
Wat heb ik fout gedaan?
Mijn excuses als ik je gekwetst zou hebben, maar om daar een hele preek van te maken...
  zondag 5 oktober 2025 @ 16:31:53 #141
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_218945690
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 00:24 schreef Doedelzak77 het volgende:
En een God die heilig is kan niet verantwoordelijk zijn voor het kwaad natuurlijk gaat tegen zijn natuur in.
Oh ja?

1 Koningen 22:22 Statenvertaling (Importantia edition) (STV)
En de HEERE zeide tot hem: Waarmede? En hij zeide: Ik zal uitgaan, en een leugengeest zijn in den mond van al zijn profeten.

God zet satans in, God gebruikt een leugen. Hij kan zeker kwaad doen. En dat bevestigt hij meermaals:

Jesaja 45:
‘Ik ben de HEERE, en niemand anders.
Ik formeer het licht en schep de duisternis,
Ik maak vrede en schep het onheil;
Ik, de HEERE, doe al deze dingen.

In klaagliederen 3:38 en Amos 3:6 wordt iets soortgelijks vermeld.

Het is gewoon blasfemie om te bewerend dat er iets is of bestaat wat niet van God afkomstig is.
  zondag 5 oktober 2025 @ 16:35:56 #142
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_218945717
quote:
En de slang was de duivel
Die alleen Gods wil kon uitvoeren zoals we uitvoerig lezen in het boek Job.

Conclusie: de zondeval MOEST gebeuren.
pi_218945885
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2025 16:35 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Die alleen Gods wil kon uitvoeren zoals we uitvoerig lezen in het boek Job.

Conclusie: de zondeval MOEST gebeuren.
1Pe 1:20 KJV [Jesus] Who verily was foreordained before the foundation of the world, but was manifest in these last times for you,
pi_218947471
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2025 16:31 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Oh ja?

1 Koningen 22:22 Statenvertaling (Importantia edition) (STV)
En de HEERE zeide tot hem: Waarmede? En hij zeide: Ik zal uitgaan, en een leugengeest zijn in den mond van al zijn profeten.

God zet satans in, God gebruikt een leugen. Hij kan zeker kwaad doen. En dat bevestigt hij meermaals:

Jesaja 45:
‘Ik ben de HEERE, en niemand anders.
Ik formeer het licht en schep de duisternis,
Ik maak vrede en schep het onheil;
Ik, de HEERE, doe al deze dingen.

In klaagliederen 3:38 en Amos 3:6 wordt iets soortgelijks vermeld.

Het is gewoon blasfemie om te bewerend dat er iets is of bestaat wat niet van God afkomstig is.
Nee God gebruikt het kwaad, want zelf kan hij het niet doen dus de duivel moet dat doen om ons te straffen zodat God niet het kwade zelf doet. En jullie komen altijd met dat vers aanzetten en wordt je ook zo moe van. En nutteloos want jullie blijven maar met dingen komen waarvan je denkt dat je het snapt. Maar met duisternis en onheil bedoelt God beproevingen of tegenspoed zoals in het boek Job inderdaad. Maar dat maakt God zelf niet slecht, want is nodig om mensen weer op zijn pad te brengen of te testen en is niks mee hoor. Want uiteindelijk zijn wij evil in Gods ogen en is ook zo.

De engelen waren perfect en ook wij waren perfect in het begin en we zijn zelf fout gegaan doordat God ons heeft getest en dat mag Hij. En ook jij hebt de keuze om zonden te gegaan of niet maar omdat de mens zo slap is en niet zonder zonde kan leven moest God dat zelf doen. Zodat een ieder gered kan worden en alsnog naar de hemel kan. Dus zie het probleem niet behalve dat je God niet kan uitstaan. Maar God kan zelf niet zondigen en is perfect dus ook Jezus kon niet zondigen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Doedelzak77 op 05-10-2025 20:17:31 ]
  zondag 5 oktober 2025 @ 22:08:39 #145
545 dop
pi_218948300
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2025 20:08 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]
Nee God gebruikt het kwaad, want zelf kan hij het niet doen dus de duivel moet dat doen om ons te straffen zodat God niet het kwade zelf doet. En jullie komen altijd met dat vers aanzetten en wordt je ook zo moe van. En nutteloos want jullie blijven maar met dingen komen waarvan je denkt dat je het snapt.
de enige die hier doet als of hij alles snapt ben jij
quote:
Maar met duisternis en onheil bedoelt God beproevingen of tegenspoed zoals in het boek Job inderdaad. Maar dat maakt God zelf niet slecht, want is nodig om mensen weer op zijn pad te brengen of te testen
er valt weinig te testen als je alles vooraf al weet
quote:
en is niks mee hoor. Want uiteindelijk zijn wij evil in Gods ogen en is ook zo.
inclusief jij zelf, wie kom je hier de les lezen dan?
quote:
De engelen waren perfect en ook wij waren perfect in het begin en we zijn zelf fout gegaan doordat God ons heeft getest en dat mag Hij.
wie bepaalt wat God mag, wat is dat voor onzin
quote:
En ook jij hebt de keuze om zonden te gegaan of niet maar omdat de mens zo slap is en niet zonder zonde kan leven moest God dat zelf doen.
God heeft het hele zooitje zelf gemaakt, dat is geen kwestie van moeten, ook god heeft vrije wil
quote:
Zodat een ieder gered kan worden en alsnog naar de hemel kan. Dus zie het probleem niet behalve dat je God niet kan uitstaan. Maar God kan zelf niet zondigen en is perfect dus ook Jezus kon niet zondigen.
mooi verhaal, klinkt bekend.
Het is allemaal fout gegaan en nu moet iemand de schuld krijgen.
De zonde val is een verzinsel van god.
Het is het is een infantiele en liefdeloze manier om macht te houden over de ander.

[ Bericht 0% gewijzigd door dop op 05-10-2025 22:15:40 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
pi_218948630
quote:
1s.gif Op zondag 5 oktober 2025 22:08 schreef dop het volgende:

[..]
de enige die hier doet als of hij alles snapt ben jij
[..]
er valt weinig te testen als je alles vooraf al weet
[..]
inclusief jij zelf, wie kom je hier de les lezen dan?
[..]
wie bepaalt wat God mag, wat is dat voor onzin
[..]
God heeft het hele zooitje zelf gemaakt, dat is geen kwestie van moeten, ook god heeft vrije wil
[..]
mooi verhaal, klinkt bekend.
Het is allemaal fout gegaan en nu moet iemand de schuld krijgen.
De zonde val is een verzinsel van god.
Het is het is een infantiele en liefdeloze manier om macht te houden over de ander.

Ik doe heel veel bijbel studie en hou van zijn woord en jullie niet en dat het grootste verschil. En laat keer op keer zien dat jullie ongelijk hebben maar willen jullie niet zien of kan je niet hebben. En echt de geest van de boze helaas. Maar sommige ongelovige snotneuzen hier waaronder jij snappen het totaal niet, want je gelooft niet eens in God en alleen maar commentaar op de God die alles gemaakt heeft. En heel gevaarlijk want ooit sta je voor hem. En ik weet ook lang niet alles hoor dus hoog van mezelf denk ik absoluut niet. Maar sommige hier zijn te erg voor woorden. God is Heilig en weet niet of je weet wat dat inhoudt dat betekent dat God afgezonderd, apart en volmaakt is, los van de schepping en vrij van zonde en onreinheid.

Openbaring 4:8 En de vier dieren hadden elkeen voor zichzelven zes vleugelen rondom, en waren van binnen vol ogen; en hebben geen rust dag en nacht, zeggende: Heilig, heilig, heilig is de Heere God, de Almachtige, Die was, en Die is, en Die komen zal.

[ Bericht 0% gewijzigd door Doedelzak77 op 05-10-2025 23:15:34 ]
pi_218948833
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2025 23:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
strekking
Van deze video bedoel je waarom kijk je hem niet gewoon dan..? Erg boeiend hoor en gaat over de Heiligheid van God. En dat iedereen het wel erg vind om te zondigen als het hunzelf schaadt of familie maar dat God ze niets doet. En over dat het christelijke leven niet makkelijk is en zo lijkt. En welke teksten bedoel je..?
pi_218948863
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 00:28 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]
Van deze video bedoel je waarom kijk je hem niet gewoon dan..? Erg boeiend hoor en gaat over de Heiligheid van God. En dat iedereen het wel erg vind om te zondigen als het hunzelf schaadt of familie maar dat God ze niets doet. En over dat het christelijke leven niet makkelijk is en zo lijkt. En welke teksten bedoel je..?
Ik kijk hem niet 'gewoon' omdat mijn tijd kostbaar is. Dus als je er een discussie op gang mee wilt brengen, is het handiger als je de strekking ervan plaatst en de teksten die we kunnen bespreken. Het topic heet immers bijbelstudie...
pi_218948884
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 00:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik kijk hem niet 'gewoon' omdat mijn tijd kostbaar is. Dus als je er een discussie op gang mee wilt brengen, is het handiger als je de strekking ervan plaatst en de teksten die we kunnen bespreken. Het topic heet immers bijbelstudie...
Eens. En deze week zal ik wat dieper ingaan op het boek Habakuk. Dan zijn we al samen bezig met bijbelstudie. Slaap ze allemaal, morgen nieuwe week, nieuwe kansen.
  maandag 6 oktober 2025 @ 05:53:58 #150
545 dop
pi_218949164
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2025 23:07 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]
Ik doe heel veel bijbel studie en hou van zijn woord en jullie niet en dat het grootste verschil. En laat keer op keer zien dat jullie ongelijk hebben maar willen jullie niet zien of kan je niet hebben.
het lukt je niet om simpele concepten uit te leggen, je komt niet verder dan God heeft altijd gelijk, en de bijbel is foutloos. Er is geen studie voor nodig om dat op te houden, als je verder niets kunt uitleggen
quote:
En echt de geest van de boze helaas. Maar sommige ongelovige snotneuzen hier waaronder jij snappen het totaal niet, want je gelooft niet eens in God en alleen maar commentaar op de God die alles gemaakt heeft. En heel gevaarlijk want ooit sta je voor hem.
dus god heeft onze vrije wil gegeven om het niet te mogen gebruiken, zodat hij ons kan straffen als we het wel doen?
quote:
En ik weet ook lang niet alles hoor dus hoog van mezelf denk ik absoluut niet. Maar sommige hier zijn te erg voor woorden. God is Heilig en weet niet of je weet wat dat inhoudt dat betekent dat God afgezonderd, apart en volmaakt is, los van de schepping en vrij van zonde en onreinheid.
als je een ander een andere set regels geeft als jezelf, dan heb je altijd gelijk, in je eigen wereld
quote:
Openbaring 4:8 En de vier dieren hadden elkeen voor zichzelven zes vleugelen rondom, en waren van binnen vol ogen; en hebben geen rust dag en nacht, zeggende: Heilig, heilig, heilig is de Heere God, de Almachtige, Die was, en Die is, en Die komen zal.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')