...en toen werd jijzelf of een familielid van je zo ziek dat hij of zij niet meer kan werken, dan piep je plots totaal anders. Wat een walgelijke kijk op de samenleving heb jij. Dat doen alsof er allerlei mensen bewust leven van een uitkering geeft al aan dat je ook nog eens totaal ongeïnformeerd bent.quote:Op woensdag 10 september 2025 21:05 schreef TAmaru het volgende:
[..]
De energieprijs zal vanzelf omlaag gaan als de overheid niet meer die idiote belastingen daarop heft. De boodschappen zullen door goedkope arbeid ook stukken goedkoper worden. De zorg is inderdaad duur. Ik ben ook voor hogere zorgpremies, omdat de zorgverzekering nu te goedkoop is en in feite betaald wordt door de belastingcenten van hardwerkende Nederlanders. Vaak ook nog meestal om de slechte gewoonten van de armen te bekostigen. Hard werken is natuurlijk gezond, veel beter dan thuis in een uitkering zitten, dus dat is al één punt waar winst geboekt wordt. Feit is wel dat sommigen de zorg dan niet langer zullen kunnen bekostigen. Maar de harde realiteit is dat het zorgsysteem niet langer draaiende te houden is op dit moment. Daar zal triage moeten plaatsvinden, en dan dienen de mensen die er het meest voor betalen natuurlijk voorrang te krijgen.
Huur kan ook omlaag als de overheid stopt met allerlei beperkingen op te leggen, zoals bestemmingsplannen, minimumgroottes e.d. Er zal dan meer gebouwd worden. Maar armen zullen er rekening mee houden dat ze niet in hun socialehuurwoning kunnen blijven in hun eentje. Ze zullen vaker een woning moeten gaan delen met anderen of hun familie of in miniwoninkjes moeten gaan wonen.
Oké.quote:Op woensdag 10 september 2025 20:13 schreef TAmaru het volgende:
Die mensen zouden morgenochtend uit hun huis gehaald moeten worden; dan krijgen ze vijf minuten om zich om te kleden en worden ze naar hun schoonmaaklocatie gereden.
Ik heb net nog drie of vier voorbeelden geciteerd vanuit mijn eigen persoonlijke geschiedenis en omgeving van misbruik van voorzieningen en uitkeringen, allemaal van mensen die prima in staat zouden zijn om in elk geval schoonmaakwerk te doen.quote:Op woensdag 10 september 2025 21:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
...en toen werd jijzelf of een familielid van je zo ziek dat hij of zij niet meer kan werken, dan piep je plots totaal anders. Wat een walgelijke kijk op de samenleving heb jij. Dat doen alsof er allerlei mensen bewust leven van een uitkering geeft al aan dat je ook nog eens totaal ongeïnformeerd bent.
Het aantal zelfmoorden zal forse stijgen als dit werklijkheid gaat worden, totaal idioterie ditquote:Op woensdag 10 september 2025 21:05 schreef TAmaru het volgende:
[..]
De energieprijs zal vanzelf omlaag gaan als de overheid niet meer die idiote belastingen daarop heft. De boodschappen zullen door goedkope arbeid ook stukken goedkoper worden. De zorg is inderdaad duur. Ik ben ook voor hogere zorgpremies, omdat de zorgverzekering nu te goedkoop is en in feite betaald wordt door de belastingcenten van hardwerkende Nederlanders. Vaak ook nog meestal om de slechte gewoonten van de armen te bekostigen. Hard werken is natuurlijk gezond, veel beter dan thuis in een uitkering zitten, dus dat is al één punt waar winst geboekt wordt. Feit is wel dat sommigen de zorg dan niet langer zullen kunnen bekostigen. Maar de harde realiteit is dat het zorgsysteem niet langer draaiende te houden is op dit moment. Daar zal triage moeten plaatsvinden, en dan dienen de mensen die er het meest voor betalen natuurlijk voorrang te krijgen.
Huur kan ook omlaag als de overheid stopt met allerlei beperkingen op te leggen, zoals bestemmingsplannen, minimumgroottes e.d. Er zal dan meer gebouwd worden. Maar armen zullen er rekening mee houden dat ze niet in hun socialehuurwoning kunnen blijven in hun eentje. Ze zullen vaker een woning moeten gaan delen met anderen of hun familie of in miniwoninkjes moeten gaan wonen.
Jij denkt dat ze schoonmaakwerk kunnen doen, of ze dat kunnen is heel wat anders. Richting buitenwereld lijkt het ook alsof ik heel wat kan, die zien niet dat ik vervolgens thuis naar de wc moet kruipen omdat ik niet op mijn benen kan staan of dat ik na een leuk familieweekend 8 dagen in bed lig.quote:Op woensdag 10 september 2025 21:20 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Ik heb net nog drie of vier voorbeelden geciteerd vanuit mijn eigen persoonlijke geschiedenis en omgeving van misbruik van voorzieningen en uitkeringen, allemaal van mensen die prima in staat zouden zijn om in elk geval schoonmaakwerk te doen.
En ik heb nooit gezegd dat mensen die erg ziek worden en niet kunnen werken geen vorm van steun verdienen. Vind wel dat dat probleem in de eerste plaats bij de familie ligt.
Ik moet ook na sociale bijeenkomsten dagen bijkomen.quote:Op woensdag 10 september 2025 21:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jij denkt dat ze schoonmaakwerk kunnen doen, of ze dat kunnen is heel wat anders. Richting buitenwereld lijkt het ook alsof ik heel wat kan, die zien niet dat ik vervolgens thuis naar de wc moet kruipen omdat ik niet op mijn benen kan staan of dat ik na een leuk familieweekend 8 dagen in bed lig.
Edit: en nee, ik leef niet van een uitkering, niet ziek genoeg volgens de overheid.
We hebben hier weer een geval "gevolgen van de bezuinigingen op de GGZ" zo te lezen.quote:Op woensdag 10 september 2025 21:27 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Ik moet ook na sociale bijeenkomsten dagen bijkomen.
Maar ik heb wel online werk gevonden dat bij mij past en waarmee ik genoeg verdien om minder dan parttime te kunnen werken en meer dan modaal over te houden.
Bij veel mensen is de psychische en lichamelijke zwakte ook het gevolg van te veel nadenken, te veel vrije tijd en te weinig gewoon werken. Bij mij is dat ook zo trouwens. Ik weet het uit ervaring. Soms wilde ik ook dat ik ertoe gedwongen werd om harder te werken, maar ik werk ook altijd zo weinig mogelijk. Uiteindelijk zou het vermoedelijk beter voor me zijn als ik echt 40 of 50 uur zou moeten werken om rond te komen.
Het is inmiddels niet meer te ontkennen dat de maatschappij mentaal en fysiek is verzwakt door al dat pappen en nathouden vanuit de overheid en het staatsinfuus is daarbij nummer 1.quote:Op woensdag 10 september 2025 21:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
We hebben hier weer een geval "gevolgen van de bezuinigingen op de GGZ" zo te lezen.
Zo groot is de LP ook weer niet.quote:Op woensdag 10 september 2025 21:22 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Het aantal zelfmoorden zal forse stijgen als dit werklijkheid gaat worden, totaal idioterie dit
Dat 'staatsinfuus' van jou bestaat alleen niet, er bestaan alleen hele lage uitkeringen (zie de voedselbanken) waarvoor je alleen in aanmerking komt als je door heel veel hoepels bent gesprongen. Zeker arbeidsongeschikt wordt je niet zo maar verklaard.quote:Op woensdag 10 september 2025 21:32 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Het is inmiddels niet meer te ontkennen dat de maatschappij mentaal en fysiek is verzwakt door al dat pappen en nathouden vanuit de overheid en het staatsinfuus is daarbij nummer 1.
Hoe zouden die hallucinerende taalmodelletjes iets bijdragen aan het onderwijs? Ik geloof dat ze de helft van hun data van social media halen. Ik zag al wetenschappelijk onderzoek langs komen dat AI de gebruikers dommer maakt. Ik denk dat je dit soort nonsense ver van scholen moet houden. De kinderen zijn al bestookt genoeg door bedrijven uit Silicon Valley.quote:Op woensdag 10 september 2025 21:03 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dan sla je onderwijs wel erg plat tot kennisoverdracht, vind ik. Natuurlijk kunnen AI-toepassingen ondersteunen bij de inhoudelijke kant van het onderwijs, maar op sociaal vlak zie ik het toch geen enkele rol van betekenis spelen.
Tot nu toe zijn er nog maar weinig/geen succesvolle ervaringen met technologie als vervanging voor de leerkracht (minder leerkrachten per leerling)in het onderwijs. Technisch gezien is het prima mogelijk om alle leerstof per leerling op maat gemaakt aan te bieden. Omdat leren veel meer behelst dan alleen de juiste informatie tot je nemen, is dit nog nergens echt gelukt.quote:Op woensdag 10 september 2025 21:48 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Hoe zouden die hallucinerende taalmodelletjes iets bijdragen aan het onderwijs? Ik geloof dat ze de helft van hun data van social media halen. Ik zag al wetenschappelijk onderzoek langs komen dat AI de gebruikers dommer maakt. Ik denk dat je dit soort nonsense ver van scholen moet houden. De kinderen zijn al bestookt genoeg door bedrijven uit Silicon Valley.
Dat wil niet zeggen dat ik tegen technologie in scholen ben. Bijvoorbeeld met de hand schrijven lijkt me verspilde moeite om nog aan kinderen te leren.
AI is wel iets meer dan de ChatGPT die wij recepten op basis van de koelkast laten schrijven hè.quote:Op woensdag 10 september 2025 21:48 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Ik geloof dat ze de helft van hun data van social media halen.
Klopt het is een enorme bubbel die door sommige haast magische mogelijkheden wordt toegedicht. Zo heb je al mensen die in AI geloven. Het helpt natuurlijk dat films als de terminator mensen al een halve eeuw klaarstomen om te geloven in de mogelijkheden ervan. Nu zijn de grootste bedrijven op aarde er totaal de boot mee ingegaan maar ze willen nog wel iedereen laten geloven dat ze echt briljante investeringen hebben gedaan.quote:Op woensdag 10 september 2025 21:57 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
AI is wel iets meer dan de ChatGPT die wij recepten op basis van de koelkast laten schrijven hè.
Ik heb het nergens over magische mogelijkheden gehad, daar kom je zelf mee. Maar voor adaptieve lesmethodes biedt het zeker mogelijkheden en dat kan de docent in het lokaal helpen bij het differentiëren op niveau of snelheid. Dat vraagt dan wel weer andere dingen van leraren - en van leerlingen. Onderwijs van schermen brengt ook weer wat nadelen met zich mee.quote:Op woensdag 10 september 2025 22:03 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Klopt het is een enorme bubbel die door sommige haast magische mogelijkheden wordt toegedicht. Zo heb je al mensen die in AI geloven. Het helpt natuurlijk dat films als de terminator mensen al een halve eeuw klaarstomen om te geloven in de mogelijkheden ervan. Nu zijn de grootste bedrijven op aarde er totaal de boot mee ingegaan maar ze willen nog wel iedereen laten geloven dat ze echt briljante investeringen hebben gedaan.
Het is niet voor niks dat Google je wanhopig elke zoekopdracht AI laat gebruiken, dat is niet omdat het beter is dan wat ze aanboden. Dat is omdat ze de cijfers van het AI gebruik op moeten pompen om hun gigantische investeringen erin te kunnen rechtvaardigen.
Goede prompt neerzetten, tien meerkeuze vragen maken, even checken of er geen onzin in staat en je hebt in een fractie van de tijd die het je normaal kost een goede huiswerk opdracht. Bespaart heel veel mankracht en wat @Janneke141 zegt, het helpt met differentiëren.quote:Op woensdag 10 september 2025 21:48 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Hoe zouden die hallucinerende taalmodelletjes iets bijdragen aan het onderwijs? Ik geloof dat ze de helft van hun data van social media halen. Ik zag al wetenschappelijk onderzoek langs komen dat AI de gebruikers dommer maakt. Ik denk dat je dit soort nonsense ver van scholen moet houden. De kinderen zijn al bestookt genoeg door bedrijven uit Silicon Valley.
Dat wil niet zeggen dat ik tegen technologie in scholen ben. Bijvoorbeeld met de hand schrijven lijkt me verspilde moeite om nog aan kinderen te leren.
Wat voor mogelijkheden hebben we het dan over? Dat leerlingen leren meer van het uitzoeken van onderwerpen over kunnen laten aan een systeem?quote:Op woensdag 10 september 2025 22:06 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik heb het nergens over magische mogelijkheden gehad, daar kom je zelf mee. Maar voor adaptieve lesmethodes biedt het zeker mogelijkheden en dat kan de docent in het lokaal helpen bij het differentiëren op niveau of snelheid. Dat vraagt dan wel weer andere dingen van leraren - en van leerlingen. Onderwijs van schermen brengt ook weer wat nadelen met zich mee.
Dan heb je toch ook niks geleerd. Iets wat me de kern van het onderwijs lijkt.quote:Op woensdag 10 september 2025 22:12 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
[..]
Goede prompt neerzetten, tien meerkeuze vragen maken, even checken of er geen onzin in staat en je hebt in een fractie van de tijd die het je normaal kost een goede huiswerk opdracht. Bespaart heel veel mankracht en wat @:janneke141 zegt, het helpt met differentiëren.
Het is sowieso vreselijk nuttig maar wel met juiste interpretatie van de leerkracht.
Tot je er zelf aan komt te liggen, egoistquote:Op woensdag 10 september 2025 21:32 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Het is inmiddels niet meer te ontkennen dat de maatschappij mentaal en fysiek is verzwakt door al dat pappen en nathouden vanuit de overheid en het staatsinfuus is daarbij nummer 1.
Ik schrik er nogal van dat er blijkbaar toch aardig wat mensen tegen inkomensverhoging (al dan niet via een basisinkomen) zijn van de mensen 'wiens werk niemand wil doen' (waar blijkbaar zorg en onderwijs ook onder vallen), omdat er dan het risico bestaat dat die mensen minder gaan werken tot een niveau wat zij beter bij hun werkdruk vinden passen, en dan al dat werk wat zij niet meer doen blijft liggen.quote:Op woensdag 10 september 2025 20:34 schreef EttovanBelgie het volgende:
Wat mij onderhand wel duidelijk is, is dat een hoop lieden die lopen te klagen over radicalisme en extremisme op rechts er zelf net zo wanstaltig ongenuanceerde denkbeelden op nahouden.
Hangt af van de deugfactor.
Om maar een voorbeeld uit mijn eigen vak te pakken: Stel, je geeft een les over het oplossen van kwadratische vergelijkingen. Je geeft als docent een instructie en daarna gaan leerlingen oefenen. AI kan sneller dan de docent, en bovendien bij 25 leerlingen tegelijk, bepalen wat iedere leerling goed en fout doet, daar feedback op geven en de vervolgoefeningen daarop aanpassen. Dat is voor een menselijke docent niet te doen. Er zijn namelijk een paar verschillende varianten, een paar oplossingsstrategieën en een paar veelvoorkomende fouten. Ik ken ze als docent natuurlijk allemaal, maar heb echt niet de tijd om bij iedere leerling te bepalen waar het probleem zit.quote:Op woensdag 10 september 2025 22:16 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Wat voor mogelijkheden hebben we het dan over?
Ik heb dit drie keer gelezen, en ik snap nog steeds niet wat er staat.quote:Dat leerlingen leren meer van het uitzoeken van onderwerpen over kunnen laten aan een systeem?
Natuurlijk. Het heeft er vooral voor gezorgd dat zowel docent als leerling veel minder tijd hoeven te steken in dingen die makkelijk te automatiseren zijn en als handmatige vaardigheid weinig toegevoegde waarde bieden in vervolg-leerprocessen.quote:Heeft de computer eigenlijk het onderwijs flink veranderd?
Mee eens, met wel een nuance.quote:Op woensdag 10 september 2025 22:28 schreef probeer het volgende:
[..]
Ik schrik er nogal van dat er blijkbaar toch aardig wat mensen tegen inkomensverhoging (al dan niet via een basisinkomen) zijn van de mensen 'wiens werk niemand wil doen' (waar blijkbaar zorg en onderwijs ook onder vallen), omdat er dan het risico bestaat dat die mensen minder gaan werken tot een niveau wat zij beter bij hun werkdruk vinden passen, en dan al dat werk wat zij niet meer doen blijft liggen.
Laten we vooral verplegers en onderwijzers niet meer betalen, want als zij minder gaan werken (doordat de werkdruk momenteel zo hoog is) dan moeten wij hun werk wellicht gaan doen.
Tot zover Rutgers verhaal over hoogopgeleiden met moreel zinloze banen.
Nee, de zorg en het onderwijs moet toch echt zodanig slecht betalen dat die werknemers het niet in hun hoofd halen minder te werken of iets anders te gaan doen, want dan heeft de rest blijkbaar een probleem. En dát moeten we echt niet hebben.
Ik zei al eerder iets over Amerikaans kapitalisme wat een arme onderklasse vereist. Blijkbaar is die manier van denken Nederland ook niet vreemd.
Het probleem is inmiddels niet meer het loon. Wel de werkdruk en regellast.quote:Op woensdag 10 september 2025 22:36 schreef papert het volgende:
[..]
Mee eens, met wel een nuance.
Zelf werk ik in het onderwijs, en ik moet eerlijk zeggen dat het loon daar behoorlijk marktconform is geworden.
Het is een beetje een taboe om het te zeggen, maar de brutale leerlingen en ouders zorgen voor de meeste uitval in het onderwijs.
We leren op de lerarenopleiding dat, volgens Deci en Ryan, iedere leerling behoefte heeft aan autonomie (de mogelijkheid om beslissingen te nemen), competentie (het idee dat je in staat bent om te doen wat er van je gevraagd wordt) en verbondenheid (het gevoel dat je erbij hoort). Een weinig omstreden theorie.quote:Op woensdag 10 september 2025 22:39 schreef probeer het volgende:
[..]
Het probleem is inmiddels niet meer het loon. Wel de werkdruk en regellast.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |