Zo oud is die toch niet?quote:
Appelstroop met kaas is echt goddelijk. Laagje appelstroop en dan beleggen met extra belegen of oude kaasquote:Op zaterdag 6 september 2025 18:12 schreef Invisibli het volgende:
Ik doe even alsof ik de appelstroop met kaas niet gezien heb.
Voorderest: Mickeytt en eettopics
Bruine bonen met piccalily, doen ze dat in andere landen ook?
Waarschijnlijk gebruikt je oma boter, ipv margarine.quote:Op zaterdag 6 september 2025 17:51 schreef Mikeytt het volgende:
Ik kom steeds weer achter nieuwe snacks die mensen vroeger en nu nog steeds eten die typisch Nederlands zijn.
Ben wel benieuwd wat voor typisch Nederlands jullie vroeger atenEn dan bedoel ik niet hele maaltijden als snert of stamppot, maar dingen zoals:
[ afbeelding ]
Nog steeds mijn guilty pleasure. Boterham met margarine en speculaas.![]()
Om 1 of andere reden is ie bij mijn oma altijd lekkerder terwijl het zo simpel te maken is...![]()
Geen idee, maar volgens mij is het de traditie hier dat het kapucijners moeten zijn ipv die typische bruine bonen.quote:Op zaterdag 6 september 2025 18:12 schreef Invisibli het volgende:
Bruine bonen met piccalily, doen ze dat in andere landen ook?
Wat zijn dit dan? Lijkt op een soort french toast met poedersuikerquote:
wentelteefjes natuurlijkquote:Op zaterdag 6 september 2025 19:58 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Wat zijn dit dan? Lijkt op een soort french toast met poedersuiker
Ik zal het eens vragen de volgende keer. Volgens mij gewoon margarine, want zit in een kuipquote:Op zaterdag 6 september 2025 19:41 schreef maily het volgende:
[..]
Waarschijnlijk gebruikt je oma boter, ipv margarine.
ahh, wist niet dat de Nederlandse versie zonder kaneel is.quote:
Zeeuwse bolusquote:
Toch lekkerder dan pannenkoeken. Wel naturel met poedersuiker en boter, niet met chocolade ongein enzoquote:
Regelmatig maak ik die voor het ontbijt voor mijn dochter. Lekker hoor, wentelteefjesquote:
Er zullen nog wel wat omaatjes zijn die daar mee bakken of op brood smeren.quote:Op zaterdag 6 september 2025 19:59 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Ik zal het eens vragen de volgende keer. Volgens mij gewoon margarine, want zit in een kuip
Nu je het zegt... zal inderdaad margarine zijn, want ze heeft ook zo'n keramisch bakje boter die altijd op het aanrecht staat i.p.v. in de koelkast, dus het kuipje zal wel margarine zijn en op het aanrecht echt boter.quote:Op zaterdag 6 september 2025 20:01 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Er zullen nog wel wat omaatjes zijn die daar mee bakken of op brood smeren.
Boter was vroeger duur, en margarine was goedkoop.
Ik voor mezelf. Zoet of hartig.quote:Op zaterdag 6 september 2025 20:01 schreef capricia het volgende:
[..]
Regelmatig maak ik die voor het ontbijt voor mijn dochter. Lekker hoor, wentelteefjes![]()
Doet me gelijk denken aan de witlof met ham eromheen die mijn moeder maakte, dikke laag gesmolten oude kaas erover van de restjes die we over hadden. Goh wat was witlof toen ook nog bitterquote:Op zondag 7 september 2025 11:33 schreef golfer het volgende:
Asperges uit een potje met hamrolletjes er omheen:
[ afbeelding ]
quote:Op zondag 7 september 2025 02:10 schreef Invisibli het volgende:
Vroeger, aten wij weleens haan in plaats van kip.
Ik vond die toen heel lekker.
Steviger en smakvoller uit de oven dan kip in mijn beleving.
Waarom dat geen ding meer is..
Heel soms zie ik het nog op een menu staan.
Dat is toch niet oud-hollands? of wel?quote:Op zondag 7 september 2025 12:53 schreef LangeTabbetje het volgende:
De rolmops ! Als ik af en toe weer eens in Nederland ben, staat ie op het menu !
Ei(eren) klutsen met zeer fijn geraspte kaas. Beetje peper en zout.quote:Op zondag 7 september 2025 18:30 schreef Smallish het volgende:
[..]
Wat doe je bij hartige wentelteefjes? Ik ken alleen zoete
Dat klinkt best oké!quote:Op zondag 7 september 2025 18:31 schreef maily het volgende:
[..]
Ei(eren) klutsen met zeer fijn geraspte kaas. Beetje peper en zout.
O zo lekker! Die gesuikerde dan. Je had ook hele grote spekken. Traktatie!quote:Op zondag 7 september 2025 12:24 schreef RobertoCarlos het volgende:
Is dit ook een oud-hollandse snack (spekkies!!) ? Of wordt dit nog veel gegeten?
[ afbeelding ]
Dat is toch in veel landen? Pindakaas met zoet?quote:Op zondag 7 september 2025 12:19 schreef RobertoCarlos het volgende:
Het verbaast me dat bij het broodbeleg de boterham pindakaas met hagelslag nog niet is genoemd..... klassiekertje![]()
[ afbeelding ]
Aaahhhhhh maak me gek!quote:Op zaterdag 6 september 2025 19:57 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Geen idee, maar volgens mij is het de traditie hier dat het kapucijners moeten zijn ipv die typische bruine bonen.
Kapucijners, met spek, ui, klein beetje azijn, en piccalily.
Ja. Volgens mij ook. Vind dat niet specifiek Nederlands.quote:Op zondag 7 september 2025 19:00 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dat is toch in veel landen? Pindakaas met zoet?
Kapucijners ja.quote:Op zaterdag 6 september 2025 19:57 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Geen idee, maar volgens mij is het de traditie hier dat het kapucijners moeten zijn ipv die typische bruine bonen.
Als er speculaaskruiden bestaan waarom heeft Nederland er dan als enige land koeken mee gemaakt?quote:Op zaterdag 6 september 2025 17:51 schreef Mikeytt het volgende:
Ik kom steeds weer achter nieuwe snacks die mensen vroeger en nu nog steeds eten die typisch Nederlands zijn.
Ben wel benieuwd wat voor typisch Nederlands jullie vroeger atenEn dan bedoel ik niet hele maaltijden als snert of stamppot, maar dingen zoals:
[ afbeelding ]
Nog steeds mijn guilty pleasure. Boterham met margarine en speculaas.![]()
Om 1 of andere reden is ie bij mijn oma altijd lekkerder terwijl het zo simpel te maken is...
quote:Op zaterdag 6 september 2025 17:51 schreef Mikeytt het volgende:
Ohja, en de appelstroop met kaas![]()
[ afbeelding ]
Stroopsoldatenquote:
Geen idee... ik ken het alleen voor mijzelf van vroeger... Het gaat mij echt om de combi pindakaas-hagelslag. En hagelslag is volgens mij wel typisch Hollands... maar ik heb het niet uitgebreid onderzocht.. sorry...quote:Op zondag 7 september 2025 19:00 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dat is toch in veel landen? Pindakaas met zoet?
Dat klinkt Engels, dus dat is ZEKER niet oud-hollands!quote:Op zondag 7 september 2025 19:03 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Volgens mij ook. Vind dat niet specifiek Nederlands.
Peanut butter and jelly sandwich enzo.
Speculaaskruiden is een kruidenmengsel, net als kerrie. Mogelijk is het een typische NL manier van kruiden mengen.. al is die combi nou ook weer niet zo moeilijk om zelf te bedenken..quote:Op zondag 7 september 2025 19:17 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Als er speculaaskruiden bestaan waarom heeft Nederland er dan als enige land koeken mee gemaakt?
Dat is een Captain's dunner.quote:Op zaterdag 6 september 2025 19:57 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Bestaat ook onder andere namen, ik ken het als Bokkevetquote:Op maandag 8 september 2025 00:04 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Helemaal nieuw voor mij... best interessant!
Ken het ook dan nog niet...quote:Op maandag 8 september 2025 04:50 schreef drakin het volgende:
[..]
Bestaat ook onder andere namen, ik ken het als Bokkevet
Borsthoning, Jodenvet, masseebrokkenquote:Op maandag 8 september 2025 11:23 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Ken het ook dan nog niet...Het lijkt me echt iets dat in eerste instantie komt uit een periode waarin mensen veel koolhydraten nodig hadden..
Ik ga er eens op letten, als ik het ergens tegen kom, wil ik het proeven![]()
Weet ik het, ik heb het in wikipedia opgezocht en ook deze namen ken ik gewoon niet.... Het enige wat mij daar bekend voorkwam was ' kletskop', maar daar werd dan weer niet weer het koekje mee bedoeldquote:Op maandag 8 september 2025 11:30 schreef maily het volgende:
[..]
Borsthoning, Jodenvet, masseebrokken
Zie ik idd ook niet als snacks... maar dan meer omdat je daar wat uitgebreider de tijd voor neemt, bijv. bij de koffie. Een snack is wmb echt is voor snel er tussendoor, eerder idd wat hartiger, maar snoep kan ik me daar ook nog wel een beetje bij voorstellenquote:Op maandag 8 september 2025 12:31 schreef golfer het volgende:
Snacks zijn in mijn beleving hartig, dus stroopwafels, advocaatje met slagroom en tom poucen zie ik niet als snacks.
Bestaat helaas niet meer.quote:Op maandag 8 september 2025 00:04 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Helemaal nieuw voor mij... best interessant!
Maily gaf hierboven nog een link, dus wie weetquote:Op maandag 8 september 2025 13:05 schreef Curiosity het volgende:
[..]
Bestaat helaas niet meer.
Het was een bijproduct in de aardappelstroop industrie.
Het zette zich vast aan de machine en als het hard was werd het verwijderd, en het bleek heel lekker te zijn.
Maar goed, TS geeft als voorbeeld boterham met speculaas, en TS bepaaltquote:Op maandag 8 september 2025 12:31 schreef golfer het volgende:
Snacks zijn in mijn beleving hartig, dus stroopwafels, advocaatje met slagroom en tom poucen zie ik niet als snacks.
Heel veel vrouwen snacken om niet te hoeven snikken. Kortom, veel vrouwen eten chocolade als ze zich een beetje depri voelen.quote:Op maandag 8 september 2025 12:31 schreef golfer het volgende:
Op voorraadquote:Op maandag 8 september 2025 13:08 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Maily gaf hierboven nog een link, dus wie weet
https://www.dropgigant.nl(...)-massee-brokken.html
Het bestaat niet meer.quote:Op maandag 8 september 2025 13:08 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Maily gaf hierboven nog een link, dus wie weet
https://www.dropgigant.nl(...)-massee-brokken.html
Er bestaan idd alleen maar alternatieven om de smaak na te maken. Het is niet hetzelfde dus ik koop het allemaal niet.quote:Op maandag 8 september 2025 14:29 schreef Curiosity het volgende:
[..]
Het bestaat niet meer.
Ik heb nu deze.
[ link | afbeelding ]
Komt redelijk in de buurt maar minder romig.
Van maïszetmeel.
Ik had een jaren 80 kadobox gehad van een vriendin met allemaal 80's producten, waaronder de borsthoning.quote:Op maandag 8 september 2025 15:08 schreef Molo het volgende:
[..]
Er bestaan idd alleen maar alternatieven om de smaak na te maken. Het is niet hetzelfde dus ik koop het allemaal niet.
Wel goede herinneringen aan het echte spul van vroeger
Die snoepketting is een klassieker kennelijk. Die is zeker een halve eeuw oud.quote:Op maandag 8 september 2025 16:19 schreef RobertoCarlos het volgende:
Valt een krentenbol met kaas ook onder een Oud-Hollandse snack?![]()
Het verbaast me trouwens dat deze er nog is:
[ afbeelding ]
Daar breek je je tanden niet meer opquote:Op maandag 8 september 2025 14:29 schreef Curiosity het volgende:
[..]
Het bestaat niet meer.
Ik heb nu deze.
[ link | afbeelding ]
Komt redelijk in de buurt maar minder romig.
Van maïszetmeel.
Klopt.quote:Op maandag 8 september 2025 20:13 schreef drakin het volgende:
[..]
Daar breek je je tanden niet meer op
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |