Is Belgie dan geen idee? Dat heeft mijn broer ook gedaan. Uiteindelijk iets laten bouwen wat goedkoper bleek dan Nederland. En de mensen zijn SOMS normaler.quote:Op zaterdag 6 september 2025 22:09 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
West-Brabant.
Het zal overal wel spelen maar dit is in ieder geval wat ik via mijn broer weet omdat die afgelopen tijd op huizenjacht is geweest en elke keer dit verhaal van makelaars kreeg.
Klopt. Maar ook beleid: welke soort hypotheek, welke van de inkomens tellen mee, wat te doen met de overwaarde en ga zo maar door. Veel knoppen waar je aan kan draaien.quote:Op zaterdag 6 september 2025 22:12 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Huizenprijzen gaan hand in hand met hypotheekrente. Die twee kun je namelijk niet los van elkaar zien.
Ik ben afgelopen donderdag bij een klant in België geweest. Ik ken de markt daar niet maar in België schijnt het niet veel anders te zijn. Een Belg kan maar maximaal 70% van de koopsom lenen. Met een huis van 4 ton moet je dus zelf meer dan een ton meenemen.quote:Op zaterdag 6 september 2025 22:14 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Is Belgie dan geen idee? Dat heeft mijn broer ook gedaan. Uiteindelijk iets laten bouwen wat goedkoper bleek dan Nederland. En de mensen zijn SOMS normaler.
Je hebt tegenwoordig (en veel eerder) gewoon te maken met die kosten. Ik weet nog dat huren in Amsterdam 20 jaar geleden al duur en waardeloos was. Ik kwam uit bij Gaasperplas in een appartement van ik denk 2500 euro p/m. Dan zat je onveilig op het eind van metro 51 Bijlmer. Nu een ERG gevaarlijk gedeelte bijlmer. Mijn buitenlandse ex zag het gevaar nog niet. + je moest 2,5 keer de huur bruto/neto (?) verdienden om serieus genomen te worden. Ik nam de makelaar niet serieus.quote:Op zaterdag 6 september 2025 22:15 schreef blomke het volgende:
[..]
Klopt. Maar ook beleid: welke soort hypotheek, welke van de inkomens tellen mee, wat te doen met de overwaarde en ga zo maar door. Veel knoppen waar je aan kan draaien.
Dat kende ik niet. Maar zeker onmogelijk voor veel mensen. Maar heb jij gekocht of gehuurd? Accepteer je de prijs?quote:Op zaterdag 6 september 2025 22:17 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik ben afgelopen donderdag bij een klant in België geweest. Ik ken de markt daar niet maar in België schijnt het niet veel anders te zijn. Een Belg kan maar maximaal 70% van de koopsom lenen. Met een huis van 4 ton moet je dus zelf meer dan een ton meenemen.
De metro van Amsterdam ...quote:Op zaterdag 6 september 2025 22:20 schreef Jaroon het volgende:
Dan zat je onveilig op het eind van metro 51 Bijlmer. Nu een ERG gevaarlijk gedeelte bijlmer. Mijn buitenlandse ex zag het gevaar nog niet. + je moest 2,5 keer de huur bruto/neto (?) verdienden om serieus genomen te worden. Ik nam de makelaar niet serieus.
Dat moest ik uitleggen aan mijn Aziatische ex . Die had voor het eerst met die metro te maken en begreep niet dat dat erger zou zijn dan Amsterdam oost indische buurt. Dan kun je echt elke avond je vriendin of vrouw gaan ophalen bij de halte.quote:Op zaterdag 6 september 2025 22:22 schreef blomke het volgende:
[..]
De metro van Amsterdam ...reden om daar niet meer te (willen) werken.
Internationaal gezien is dat vrij gebruikelijk, en het lijkt me voor Nederland ook niet zo'n gekke regel eigenlijk. Het is raar dat je de volledige woningwaarde als lening kan afsluiten, zo vreemd is het niet om er eerst een beetje voor te sparen. Moet dat overigens wel fiscaal fatsoenlijk geregeld worden.quote:Op zaterdag 6 september 2025 22:17 schreef Vliegbaard het volgende:
Een Belg kan maar maximaal 70% van de koopsom lenen.
Tegenwoordig moet je echt een forse sam cash neerleggen . Dat was vroeger niet zo.quote:Op zaterdag 6 september 2025 22:25 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Internationaal gezien is dat vrij gebruikelijk, en het lijkt me voor Nederland ook niet zo'n gekke regel eigenlijk. Het is raar dat je de volledige woningwaarde als lening kan afsluiten, zo vreemd is het niet om er eerst een beetje voor te sparen. Moet dat overigens wel fiscaal fatsoenlijk geregeld worden.
Wij hebben in een relatief lage markt in 2013 een huis gekocht. Waarde van dat huis is in 9 jaar tijd gigantisch gestegen. Zijn wel verhuisd van een dorp met 50.000 inwoners naar een dorp verderop. Wij wilden groter wonen en meer ruimte hebben maar dat ging in onze vorige woonplaats niet voor wat we konden lenen. Nu zitten we op 10 minuten fietsen van ons oude huis maar wel in een royale vrijstaande woning.quote:Op zaterdag 6 september 2025 22:21 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dat kende ik niet. Maar zeker onmogelijk voor veel mensen. Maar heb jij gekocht of gehuurd? Accepteer je de prijs?
Goed gedaan en besloten. Maar 50.000 inwoners is wel meer dan een dorp. Heb je al een wolf gezien nu je in een echt dorp woont?quote:Op zaterdag 6 september 2025 22:27 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Wij hebben in een relatief lage markt in 2013 een huis gekocht. Waarde van dat huis is in 9 jaar tijd gigantisch gestegen. Zijn wel verhuisd van een dorp met 50.000 inwoners naar een dorp verderop. Wij wilden groter wonen en meer ruimte hebben maar dat ging in onze vorige woonplaats niet voor wat we konden lenen. Nu zitten we op 10 minuten fietsen van ons oude huis maar wel in een royale vrijstaande woning.
Oh, ik vind dat ook vrij gebruikelijk. maar als de gemiddelde huizenprijs in België ook al richting de 4 ton loopt hebben we het wel over een ton eigen geld. En dan is er nog niks verbouwd. Een ton sparen is toch wel vrij fors. Het wordt dan echt een luxepositie dat je je een koophuis kunt veroorloven.quote:Op zaterdag 6 september 2025 22:25 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Internationaal gezien is dat vrij gebruikelijk, en het lijkt me voor Nederland ook niet zo'n gekke regel eigenlijk. Het is raar dat je de volledige woningwaarde als lening kan afsluiten, zo vreemd is het niet om er eerst een beetje voor te sparen. Moet dat overigens wel fiscaal fatsoenlijk geregeld worden.
50.000 is in Zeeland en Friesland misschien een stad maar hier is dat gewoon een groot dorp.quote:Op zaterdag 6 september 2025 22:28 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Goed gedaan en besloten. Maar 50.000 inwoners is wel meer dan een dorp. Heb je al een wolf gezien nu je in een echt dorp woont?
Lijkt mij ook. Het verbouwen is/was dan wel iets goedkoper. Hangt van de plek af.quote:Op zaterdag 6 september 2025 22:31 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Oh, ik vind dat ook vrij gebruikelijk. maar als de gemiddelde huizenprijs in België ook al richting de 4 ton loopt hebben we het wel over een ton eigen geld. En dan is er nog niks verbouwd. Een ton sparen is toch wel vrij fors. Het wordt dan echt een luxepositie dat je je een koophuis kunt veroorloven.
Op sommige gebieden hadden mensen het inderdaad makkelijker, en op sommige gebieden niet. Wat is nu je punt dan?quote:Op zaterdag 6 september 2025 21:10 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wat hadden mensen het toch gemakkelijk vroeger.
Het leven was soms wel rustiger.quote:Op zondag 7 september 2025 09:12 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Op sommige gebieden hadden mensen het inderdaad makkelijker, en op sommige gebieden niet. Wat is nu je punt dan?
quote:
Vroeger waren er dingen beter en dingen niet beter. Nu zijn er dingen niet beter en beter.quote:
Wat zit jij nog steeds te boommeren hier?quote:Op zaterdag 6 september 2025 21:21 schreef blomke het volgende:
[..]
Exact dat. Het zijn de eisen die men (kopers) aan de omstandigheden stelt, niet de omstandigheden zelf.
quote:Op maandag 8 september 2025 19:40 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Wat zit jij nog steeds te boommeren hier?Je bent reeds lang boven Jan en hebt geen problemen.
Zoiets, en vervolgens dook je op je werk in de oude metalen bak om pijpresten op te duiken om thuis te klussen. Uit je kennissenkring dook je de handige jongens op, om te behangen en schilderen. Dat was het zo'n beetje. Bij Lenie Bakker de inboedel.quote:Op maandag 8 september 2025 19:43 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Netto dus de helft, alleen kocht je voor een ton guldens een leuk huis
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |