quote:Op zaterdag 6 september 2025 21:30 schreef blomke het volgende:
[..]Ach, weer jongeren die zich niet voortplanten. Middenklasse zijn is niet goed genoeg. Zijn natuurlijk ook maar mensen die beide modaal inkomen hebben dan verdien je dat ook niet natuurlijk. Maar dan worden heel veel mensen toch heel boos en beginnen over omvolking enzo? En maar verbaasd zijn dat zo weinig mensen kinderen krijgen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mwoah, zou nou niet direct m'n allergrootste zorg zijn .quote:Op zaterdag 6 september 2025 21:37 schreef Momo het volgende:
Ach, weer jongeren die zich niet voortplanten. Middenklasse zijn is niet goed genoeg. Zijn natuurlijk ook maar mensen die beide modaal inkomen hebben dan verdien je dat ook niet natuurlijk. Maar dan worden heel veel mensen toch heel boos en beginnen over omvolking enzo? En maar verbaasd zijn dat zo weinig mensen kinderen krijgen.
100% aflossingsvrij zeker? Want anders lijkt me dit nogal sterk, ook in die tijd lagen de huizen niet voor het oprapen.quote:Op zaterdag 6 september 2025 21:03 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik maak ruim meer dan 40 uur maar kan ook niks kopen. Mijn vader kon op 1 salaris dichtbij minimum salaris gewoon een 2 onder 1 kap kopen in de jaren 90. Moeders die thuis bleef. En ik weet dat zoiets compleet uit mijn bereik is. Moet je nu eens proberen 1 persoon op een salaris dicht bij minimum salaris en 1 persoon die thuis blijft een 2 onder 1 kap kopen.
Dat heeft je vader waarschijnlijk in die tijd niet met een simpel salaris gekocht. Dat soort huizen waren toen al duur.quote:Op zaterdag 6 september 2025 21:03 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik maak ruim meer dan 40 uur maar kan ook niks kopen. Mijn vader kon op 1 salaris dichtbij minimum salaris gewoon een 2 onder 1 kap kopen in de jaren 90. Moeders die thuis bleef. En ik weet dat zoiets compleet uit mijn bereik is. Moet je nu eens proberen 1 persoon op een salaris dicht bij minimum salaris en 1 persoon die thuis blijft een 2 onder 1 kap kopen.
dan niet , maar niet iedereen gaat vroeg naar godquote:Op zaterdag 6 september 2025 21:34 schreef blomke het volgende:
[..]
De mijne (en mijn schoonouders) zijn allang gaan hemelen.
En hoe zorgt dat voor meer woonruimte?
Als ze beide 40-uur gaan werken zal het allicht wel wat makkelijker zijn iets te vinden wat naar wens is. Nog steeds geen garantie. Maar een logisch gevolg zou wel zijn eerst een huis en dan kinderen.quote:Op zaterdag 6 september 2025 20:59 schreef Momo het volgende:
[..]
En als ze wel 40 ipv 32 uur gaan werken beide gaan ze dan wel die woning vinden? Is het raar als twee personen van 28 jaar die een kinderwens een woning zouden willen hebben waar ze kinderen zouden kunnen krijgen? Of moeten ze hun bek houden en geen kinderen krijgen, waarna allerlei figuren komen klagen dat de jongere generatie tegenwoordig geen kinderen krijgt?
Nogal een verschil tussen 1990-1992 en 1999-2000. Been there ...quote:Op zaterdag 6 september 2025 21:50 schreef Jaroon het volgende:
Dat soort huizen waren toen al duur.
in 1980 was de rente 13%quote:Op zaterdag 6 september 2025 21:50 schreef Jaroon het volgende:
[..]
. Dat soort huizen waren toen al duur.
Je kan echt vragen om thuiszorg. Dat werktte een tijd gelden nog goed in vele gevallen. En soms kan het niet meer en moet iemand naar een aanleunwoning. Waar je je nu ook niet aan kan komen.quote:Op zaterdag 6 september 2025 21:27 schreef Momo het volgende:
[..]
Als je dan echt zorgbehoevende ouders hebt moet er ook nog iemand thuis blijven voor de zorg. Kan bij veel mensen financieel niet uit. Zou ook wat zijn als die ouders komen inwonen bij Bart die nog op 40 m2 woont.
Wat is er mis met Drenthe? Een soort hunnebed huren.quote:Op zaterdag 6 september 2025 21:27 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Luxemburg. Alpen was te duur man.
Wellicht kan je eens wat anders dan eeuwig uit jouw jeugd ventileren?quote:Op zaterdag 6 september 2025 21:56 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
in 1980 was de rente 13%
toen waren huizen goedkoop
Dat was net in die tijd dat mijn opa en oma met 6 kinderen op straat kwamen staan omdat ze de hypotheekrente niet meer konden betalen.quote:Op zaterdag 6 september 2025 21:17 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Voor de leuk, check even hoe het met de hypotheekrente zat in '81.
Nee, echt een luilekkerland was het voor de boomers.
Het was toen al duur. Ik kom uit 1972 en heb het meegemaakt. Je kon toen wel in naardere wijken in de stad goed kopen.....als je slim was. Ik heb vrienden die ouder zijn dan ik (52) en die kochten dat soort huizen en hadden daar echt een serieus salaris voor nodig. Maar......nu is de woningmarkt idd onmogelijk als je geen grote aabetaling kan doen. Daar hebben sommige mensen ouders voor.quote:Op zaterdag 6 september 2025 21:55 schreef blomke het volgende:
[..]
Nogal een verschil tussen 1990-1992 en 1999-2000. Been there ...
Niet als je moest lenen dus.quote:Op zaterdag 6 september 2025 21:56 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
in 1980 was de rente 13%
toen waren huizen goedkoop
Dit schijnt in mijn regio wel het grootste probleem te zijn voor starters die geen of weinig eigen geld meenemen. Die moeten opbieden tegen mensen met een koopwoning met overwaarde of starters met rijke ouders.quote:Op zaterdag 6 september 2025 21:59 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Het was toen al duur. Ik kom uit 1972 en heb het meegemaakt. Je kon toen wel in naardere wijken in de stad goed kopen.....als je slim was. Ik heb vrienden die ouder zijn dan ik (52) en die kochten dat soort huizen en hadden daar echt een serieus salaris voor nodig. Maar......nu is de woningmarkt idd onmogelijk als je geen grote aabetaling kan doen. Daar hebben sommige mensen ouders voor.
Ja. Ik zie het ook in mijn omgeving. Dat drijft prijzen op. Nieuwe buren van vrienden (2 onder 1 kap in Naarden...dus duur) zijn beginnend in carriere maar kopen een huis van zeg 900.000 met hulp van ouders. Die willen ook de erfenis eerder geven. Maar het is raar en scheef.quote:Op zaterdag 6 september 2025 22:02 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Dit schijnt in mijn regio wel het grootste probleem te zijn voor starters die geen of weinig eigen geld meenemen. Die moeten opbieden tegen mensen met een koopwoning met overwaarde of starters met rijke ouders.
was maar een korte tijd, de reagan tijdquote:
Welke regio? Het speelt overal behalve in Assen denk ik.quote:Op zaterdag 6 september 2025 22:02 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Dit schijnt in mijn regio wel het grootste probleem te zijn voor starters die geen of weinig eigen geld meenemen. Die moeten opbieden tegen mensen met een koopwoning met overwaarde of starters met rijke ouders.
Waar het mij om ging, 1990 plm 75 - 80.000, 1999 plm. 130 - 150.000quote:Op zaterdag 6 september 2025 21:59 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Het was toen al duur. Ik kom uit 1972 en heb het meegemaakt. Je kon toen wel in naardere wijken in de stad goed kopen.....als je slim was.
West-Brabant.quote:Op zaterdag 6 september 2025 22:06 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Welke regio? Het speelt overal behalve in Assen denk ik.
Kun je hier dan ook de grafiek van de hypotheekrente overheen zetten want zonder de hypotheekrente is dit een vrij waardeloze statistiek.quote:Op zaterdag 6 september 2025 22:06 schreef blomke het volgende:
[..]
Waar het mij om ging, 1990 plm 75 - 80.000, 1999 plm. 130 - 150.000
[ afbeelding ]
De vraag ging over de prijzen.quote:Op zaterdag 6 september 2025 22:10 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Kun je hier dan ook de grafiek van de hypotheekrente overheen zetten want zonder de hypotheekrente is dit een vrij waardeloze statistiek.
Huizenprijzen gaan hand in hand met hypotheekrente. Die twee kun je namelijk niet los van elkaar zien.quote:Op zaterdag 6 september 2025 22:11 schreef blomke het volgende:
[..]
De vraag ging over de prijzen.
Anyway: [ afbeelding ]
Dat ziet er naar uit. Ken de bron niet. Er zit en zaten meer ups en dows in die stijging. Bij familie en vroenden zie ik dat ook. Iets is 800.000 waard en ineens 980.000. Die mensen weten ook niet wat ze moeten doen. Verkopen betekend soms wel 'winst' maar je moet ook iets anders kopen. Echt dure huizen zijn helemaal een drama. Moeilijk kopers te vinden voor grote huizen van normaliter 4 miljoen gaan weg voor de helft.quote:Op zaterdag 6 september 2025 22:06 schreef blomke het volgende:
[..]
Waar het mij om ging, 1990 plm 75 - 80.000, 1999 plm. 130 - 150.000
[ afbeelding ]
In Boerenkoolstronkeradeel schijnt het ook niet het grootste probleem te zijn.quote:Op zaterdag 6 september 2025 22:06 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Welke regio? Het speelt overal behalve in Assen denk ik.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |