quote:Thuisbatterij levert fors minder op: van 175 naar 90 euro per maand
Wie zich heeft laten overtuigen door de verkooppraatjes van bijvoorbeeld Zonneplan, Frank Energie of Tibber voor een thuisbatterij en hoopte de investering snel terug te verdienen, zal zich de afgelopen tijd achter de oren krabben. Waar eigenaren vorig jaar gemiddeld zo'n 175 euro per maand verdienden, is dit bedrag nu gedaald naar 90 euro. Hoe kan dat?
Er wordt nog altijd flink mee geadverteerd: thuisbatterijen. De grote vraag is nog altijd: is zo'n batterij nou wel of niet terug te verdienen?
Nee, was begin vorig jaar nog de conclusie. Onderzoeksbureau CE Delft stelde toen dat het je zeker 15 jaar zou kosten om de aanschafprijs van een thuisbatterij terug te verdienen - minder of gelijk aan de levensduur van de batterij.
In balans brengen
In diezelfde periode beweerde Zonneplan een batterij te verkopen die wel rendabel was, de Nexus. Het ging specifiek om een thuisbatterij die op afstand wordt aangestuurd en het energienet in balans helpt brengen. Als plotseling meer of minder energie wordt opgewekt dan verwacht, bijvoorbeeld omdat het harder of zachter waait dan een dag eerder was voorspeld, dan kan zo'n batterij bijspringen door razendsnel te laden of ontladen.
Met de vergoeding die daar tegenover staat, kon de batterij worden terugverdiend, beweerde Zonneplan begin vorig jaar. In vijf jaar zelfs. Experts plaatsten toen al kanttekeningen bij deze 'onbalansbatterijen':
Dragan Blom is een van de eersten die zo’n thuisbatterij bestelde, voor zo'n 7000 euro. Hij heeft in totaal nu 2200 euro terugverdiend. "In het begin gingen de inkomsten heel hard", zegt hij.
Maar: "Je ziet nu de rendementen wat terugzakken." In augustus vorig jaar verdiende hij 257 euro. Een wereld van verschil met augustus dit jaar, geeft hij toe. Nog geen 75 euro kwam er binnen. Hij deelt de grafiek die hij ziet in de app
Het verschil tussen augustus vorig jaar en dit jaar.
De schatting was dat hij de investering in zes jaar zou hebben terugverdiend. De vraag is of dat nog realistisch is. "Je weet nooit wat de komende 4,5 jaar gaat doen. Het blijven schattingen. In het ergste geval draai je quitte, maar hierdoor ben ik wel van het gas af."
Dit hele verhaal lijkt gebaseerd te zijn op handelen ipv met panelen die dingen vol te laden en dan in de avond en nacht uren te gebruiken, iets wat na afschaffing salderen interessanter wordt.quote:Op vrijdag 5 september 2025 10:34 schreef SnertMetChoco het volgende:
Kan een mogelijke oorzaak niet zijn dat er meer van dit soort batterijen zijn gekomen en de prijzen gedurende de dag daardoor naar elkaar toe gekropen zijn?
Dat handelen was om die accu rendabel te maken. De meeste mensen verbruiken 's nachts niet zoveel.quote:Op vrijdag 5 september 2025 11:47 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dit hele verhaal lijkt gebaseerd te zijn op handelen ipv met panelen die dingen vol te laden en dan in de avond en nacht uren te gebruiken, iets wat na afschaffing salderen interessanter wordt.
Ik verbruik in een avond/nacht in de zomer met aircos aan en tv etc toch al gauw tussen de 4 en 5 kwh. Ik koop dan ook een accu voor ons huishouden straks, niet voor anderen.quote:Op vrijdag 5 september 2025 12:41 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat handelen was om die accu rendabel te maken. De meeste mensen verbruiken 's nachts niet zoveel.
Dit is het hele eieren eten. Die accu's waren rendabel op het moment van verkopen, maar als iedereen massaal zo'n accu koopt dan wordt de winst van de onbalans verdeeld over alle deelnemers.quote:Op vrijdag 5 september 2025 10:34 schreef SnertMetChoco het volgende:
Kan een mogelijke oorzaak niet zijn dat er meer van dit soort batterijen zijn gekomen en de prijzen gedurende de dag daardoor naar elkaar toe gekropen zijn?
Of je laat die dingen van maart tot oktober uit staan, op ongeveer 15 dagen per jaar dat het echt warm is. Heb je ook geen accu nodig, kun je na gaan wat je nog meer kan besparenquote:Op vrijdag 5 september 2025 12:44 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik verbruik in een avond/nacht in de zomer met aircos aan en tv etc toch al gauw tussen de 4 en 5 kwh. Ik koop dan ook een accu voor ons huishouden straks, niet voor anderen.
En waarvoor dan gebruiken?quote:Op vrijdag 5 september 2025 09:50 schreef CoolGuy het volgende:
Gewoon dat ding vol laden met je panelen en 's nachts verbruiken, in plaats van willen handelen met dat ding.
Te lage capaciteit en geen omvormer.quote:Op vrijdag 5 september 2025 13:05 schreef onlogisch het volgende:
Kan je niet gewoon beter een accu van een stevige vrachtwagen in je schuur plaatsen?
Je koopt geen vrachtwagen om het stil te laten staan. Dat is @onlogischquote:Op vrijdag 5 september 2025 13:05 schreef onlogisch het volgende:
Kan je niet gewoon beter een accu van een stevige vrachtwagen in je schuur plaatsen?
Of ik zet ze gewoon wél aan.quote:Op vrijdag 5 september 2025 13:11 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Of je laat die dingen van maart tot oktober uit staan, op ongeveer 15 dagen per jaar dat het echt warm is. Heb je ook geen accu nodig, kun je na gaan wat je nog meer kan besparen
Dat doe ik dan ook al. Mijn vrouw ook.quote:Op vrijdag 5 september 2025 13:14 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
En waarvoor dan gebruiken?
Dan moet je overdag een elektrische auto overdag leeg gaan rijden ofzo
quote:
"Ik ben rijk. En groen."quote:Op vrijdag 5 september 2025 14:11 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat doe ik dan ook al. Mijn vrouw ook.
Dat is wel duidelijk en ook dat hij alleen maar aan zichzelf denkt en niet aan het klimaat of eigenlijk aan iets anders dan zichzelfquote:Op vrijdag 5 september 2025 16:04 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
[..]
"Ik ben rijk. En groen."
Als je dat nou meteen zegt, kun je al die andere dingen overslaan. Dat bespaart ons weer de moeite ze te lezen.
Neequote:Op vrijdag 5 september 2025 13:05 schreef onlogisch het volgende:
Binnenkort moet je betalen voor uploaden, reken je dat ook mee?quote:Op vrijdag 5 september 2025 09:45 schreef SnodeSnuiter het volgende:
https://www.rtl.nl/nieuws(...)stuk-minder-nog-maar
[..]
[ afbeelding ]
7000 investeren, en 75 euro per maand verdienen
7000 euro over 10 jaar met 3%rente is 9400 euro na 10 jaar, dat zijn 125 maanden van 75 euro,
een terugverdientijd van 10 jaar op je investering.
Als je eerder was ingestapt heb je wat sneller kunnen terugverdienen , als je nu een batterij koopt mag je 10 jaar wachten op quitte spelen, en dan is het maar te hopen dat er niets stuk gaat
Misschien brengt het stoppen van de saldering nog wat verlichting voor de batterij bezitters
Kan ook iedereen aanraden om accu's niet aan te melden. Er is geen verplichting.quote:Op vrijdag 5 september 2025 13:01 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dit is het hele eieren eten. Die accu's waren rendabel op het moment van verkopen, maar als iedereen massaal zo'n accu koopt dan wordt de winst van de onbalans verdeeld over alle deelnemers.
Waarom zou je een accu aanmelden?quote:Op vrijdag 5 september 2025 16:48 schreef xzaz het volgende:
[..]
Kan ook iedereen aanraden om accu's niet aan te melden. Er is geen verplichting.
Goed puntquote:Op vrijdag 5 september 2025 16:46 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Binnenkort moet je betalen voor uploaden, reken je dat ook mee?
Ik interesseer me niet voor groen. Jij komt dit topic binnen om op mij te reageren. Het is niet zo moeilijk. Ik heb stroom over dus die probeer ik zoveel mogelijk te gebruiken.quote:Op vrijdag 5 september 2025 16:04 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
[..]
"Ik ben rijk. En groen."
Als je dat nou meteen zegt, kun je al die andere dingen overslaan. Dat bespaart ons weer de moeite ze te lezen.
Nee, hoor. Ik kwam hier inhoudelijk reageren. Niet alles gaat over jou.quote:Op vrijdag 5 september 2025 17:21 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik interesseer me niet voor groen. Jij komt dit topic binnen om op mij te reageren. Het is niet zo moeilijk. Ik heb stroom over dus die probeer ik zoveel mogelijk te gebruiken.
Mijn puntquote:Op vrijdag 5 september 2025 16:55 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Waarom zou je een accu aanmelden?
Hmmm.... zodra je - al of niet indirect - gaat leveren zal je toch wat moeten aanmelden.quote:Op vrijdag 5 september 2025 16:48 schreef xzaz het volgende:
[..]
Kan ook iedereen aanraden om accu's niet aan te melden. Er is geen verplichting.
Kan je al helemaal offgrid wat betreft stroom?quote:Op vrijdag 5 september 2025 12:44 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik verbruik in een avond/nacht in de zomer met aircos aan en tv etc toch al gauw tussen de 4 en 5 kwh. Ik koop dan ook een accu voor ons huishouden straks, niet voor anderen.
Hier is het verbuik van het gezin tussen 21:00 en 6:30 niks meer dan een enkele telefoonlader. Lijkt me niet de moeite waard.quote:Op vrijdag 5 september 2025 12:44 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat kan ongeveer niemand. In de wintermaanden gebruiken veel gasloze huizen veel stroom ivm warmtepomp, maar leveren ze zonnepanelen amper stroom.quote:Op zaterdag 6 september 2025 06:36 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Kan je al helemaal offgrid wat betreft stroom?
Laden van je auto met eigen zonnestroom betekend ook niet hoeven bètalen voor terugleverenquote:Op zaterdag 6 september 2025 08:55 schreef ToT het volgende:
Of je gebruikt je elektrische auto als batterij, als je er eentje hebt; die dingen kunnen vaak ook terugleveren!
Maar dan sta je 's ochtends met een vrijwel lege batterij in je auto en kun je onderweg alsnog duur gaan snelladen!
Handiger is dus dat te doen als je de volgende dag niet ver hoeft te rijden.
Geen koelkast, computer, tv etc etceteraquote:Op zaterdag 6 september 2025 07:26 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Hier is het verbuik van het gezin tussen 21:00 en 6:30 niks meer dan een enkele telefoonlader. Lijkt me niet de moeite waard.
Ja laden is prima, dat deed ik ook, maar de auto gebruiken als accu voor opslag leek me niet zo'n goed idee.quote:Op zaterdag 6 september 2025 09:10 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Laden van je auto met eigen zonnestroom betekend ook niet hoeven bètalen voor terugleveren
"Aanmelden is verplicht voor elke thuisbatterij vanaf 0,8 kWh".quote:Op vrijdag 5 september 2025 16:48 schreef xzaz het volgende:
[..]
Juist, dit.quote:Op zaterdag 6 september 2025 09:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
Zoals hier al genoemd: die berekeningen gaan uit van in- en verkoop van stroom met een dynamisch contract.
Als je de accu's moet terugverdienen met alleen het prijsverschil tussen in- en verkoop van stroom of inkoop en zelf gebruiken dan duurt dat inderdaad heel lang.
Als je zonnepanelen hebt, vul je de thuisbatterij zo'n 7-8 maanden per jaar geheel op zonnestroom (en kan je de rest van het jaar eventueel goedkoop inkopen met een dynamisch contract in de goedkope uurtjes en dat later op de dag zelf gebruiken).
Omdat salderen er af gaat vanaf begin 2027 wordt dat vanaf dat moment nog wat interessanter, iedere kWh die je kan opslaan en later zelf gebruiken is dan de volle kWh prijs waard voor jou omdat je hem niet hoeft in te kopen.
Samengevat: het artikel gaat over een heel beperkt scenario voor een thuisaccu en als je alleen de kop leest, zou je inderdaad denken dat een thuisbatterij voor jou geen nut heeft.
Hoezo niet, als je 60 kWh in de auto hebt zitten kun je daar toch prima 5-10 kWh uit gebruiken?quote:Op zaterdag 6 september 2025 09:22 schreef ToT het volgende:
[..]
Ja laden is prima, dat deed ik ook, maar de auto gebruiken als accu voor opslag leek me niet zo'n goed idee.
Maar die Marstek lees ik wel wat wisselende verhalen over. Geen idee verder hoe terecht die verhalen zijn, ik heb er nog geen hands on ervaring mee, maar, het is dan ook nog geen 2027.quote:Op zaterdag 6 september 2025 09:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
Prijzen van thuisbatterijen dalen wel razendsnel op het moment.
Je hebt nu bijvoorbeeld al een Plug-In Marstek (5kWh) voor ¤1.450 waar zo'n accu 15 jaar geleden nog ¤7000 voor de kale accu's zelf betaalde (dus zonder behuizing, bms, etc).
In China gaan de prijzen nog sneller naar beneden, So-Ion (van CATL) komt al richting de $10 per kWh.
Dat is dan wel kale celprijs maar wel een doorbraak t.o.v. de $65 van LFP-cellen.
Dus reken dat accu's goedkoper blijven worden voorlopig.
Ja ok maar ik ken mensen die dan hout/kolen/pellets of petroleum stoken ipv een warmtepomp.quote:Op zaterdag 6 september 2025 08:16 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Dat kan ongeveer niemand. In de wintermaanden gebruiken veel gasloze huizen veel stroom ivm warmtepomp, maar leveren ze zonnepanelen amper stroom.
Thuisbatterijen worden voor veel mensen pas echt interessant als je er betaalbaar een paar duizend kWh in kunt opslaan, zodat je in de zomer je overschot kunt bewaren voor de winter.
preciesquote:Op zaterdag 6 september 2025 09:22 schreef ToT het volgende:
[..]
Ja laden is prima, dat deed ik ook, maar de auto gebruiken als accu voor opslag leek me niet zo'n goed idee.
Vooral ook als het gaat om 'groen'.quote:Op vrijdag 5 september 2025 11:53 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Ik schrik hier van. Jubelverhalen en beloofde gouden bergen worden normaal altijd waargemaakt.
Op zich kan dat, alleen zijn in de wintermaanden de verschillen door de dag heen een stuk kleiner dan in de zomer. Heb afgelopen winter best veelbewogen gehad dat het goedkoopste uur amper 5 cent goedkoper was dan het duurste uur. Maar goed, ik heb alles in een database staan, dus in theorie kan ik kijken wat (optimaal gezien) de terugverdientijd kan wordenquote:Op zaterdag 6 september 2025 09:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
(en kan je de rest van het jaar eventueel goedkoop inkopen met een dynamisch contract in de goedkope uurtjes en dat later op de dag zelf gebruiken).
Op Tweakers loop er een topic over, sinds de firmware van halverwege dit jaar gaat het wel aardig dacht ik.quote:Op zaterdag 6 september 2025 09:48 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar die Marstek lees ik wel wat wisselende verhalen over. Geen idee verder hoe terecht die verhalen zijn, ik heb er nog geen hands on ervaring mee, maar, het is dan ook nog geen 2027.
Mijn voorkeur gaat uit naar Solaredge maar dat is puur omdat mijn omvormers daar ook van zijn dus dan blijf je binnen hetzelfde ecosysteem zeg maar.quote:Op zaterdag 6 september 2025 09:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Op Tweakers loop er een topic over, sinds de firmware van halverwege dit jaar gaat het wel aardig dacht ik.
Ik ga zelf voor GoodWe 40kWh in de nieuwe woning maar dat is hobby
Ja, hangt wat van de dag af.quote:Op zaterdag 6 september 2025 09:56 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Op zich kan dat alleen zijn in de wintermaanden de verschil door de dag heen een stuk kleiner dan in de zomer. Heb afgelopen winter best veelbewogen gehad dat het goedkoopste uur amper 5 cent goedkoper was dan het duurste uur. Maar goed, ik heb alles in een database staan, dus in theorie kan ik kijken wat (optimaal gezien) de terugverdientijd kan worden
Klopt, alleen hadden die geen 40kWh oplossing, dat hield op bij 23kWh ofzoquote:Op zaterdag 6 september 2025 10:00 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Mijn voorkeur gaat uit naar Solaredge maar dat is puur omdat mijn omvormers daar ook van zijn dus dan blijf je binnen hetzelfde ecosysteem zeg maar.
Dat klopt, maar ik heb dan weer geen 40 kWh nodig. Of nou ja, zou leuk zijn om te hebben, maar ik zie de usecase niet.quote:Op zaterdag 6 september 2025 10:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Klopt, alleen hadden die geen 40kWh oplossing, dat hield op bij 23kWh ofzo
Begrijp ik. In mijn geval is het ook deel hobby. Veel computers draaien (Dutch Power Cows), tot 5 airco's en ook nog een PHEV en EV. Dus dat komt regelmatig wel opquote:Op zaterdag 6 september 2025 10:23 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat klopt, maar ik heb dan weer geen 40 kWh nodig. Of nou ja, zou leuk zijn om te hebben, maar ik zie de usecase niet.
Het hobby gedeelte snap ik.quote:Op zaterdag 6 september 2025 10:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Begrijp ik. In mijn geval is het ook deel hobby. Veel computers draaien (Dutch Power Cows), tot 5 airco's en ook nog een PHEV en EV. Dus dat komt regelmatig wel op
Als je er 10 plaatst zou het wel kunnen. Moet je nog wel wat doen aan de configuratie eromheen.quote:Op vrijdag 5 september 2025 13:05 schreef onlogisch het volgende:
Alleen interessant om over op te scheppen, maar financieel gezien (nog) niet.quote:Op vrijdag 5 september 2025 11:47 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dit hele verhaal lijkt gebaseerd te zijn op handelen ipv met panelen die dingen vol te laden en dan in de avond en nacht uren te gebruiken, iets wat na afschaffing salderen interessanter wordt.
Dat zeg ik, op het moment dat de saldering er niet meer is, zal het wellicht wel iets veranderen qua usecase.quote:Op zaterdag 6 september 2025 11:17 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Alleen interessant om over op te scheppen, maar financieel gezien (nog) niet.
Dan moet de prijs of omstandigheden wel erg veel veranderen en dat is vooral gokken. Zoals TheFreshPrince ook aangeeft zou het voor 7-8 maanden interessant kunnen zijn. Maar in die maanden heb ik een gebruik van 80-100kWh uit het net. Dat zou rond de ¤180 euro besparen op jaarbasis, maar wat ik vaak ook mis in de berekeningen van mensen is het rendement + dat de batterij een keer kapot gaat.quote:Op zaterdag 6 september 2025 11:18 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat zeg ik, op het moment dat de saldering er niet meer is, zal het wellicht wel iets veranderen qua usecase.
Nee hoorquote:Op zaterdag 6 september 2025 01:57 schreef Vallon het volgende:
[..]
Hmmm.... zodra je - al of niet indirect - gaat leveren zal je toch wat moeten aanmelden.
Nee hoorquote:Op zaterdag 6 september 2025 01:57 schreef Vallon het volgende:
[..]
Hmmm.... zodra je - al of niet indirect - gaat leveren zal je toch wat moeten aanmelden.
Wel jammer van home wizardquote:Op zaterdag 6 september 2025 10:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, hangt wat van de dag af.
Mijn moeder heeft nu 4x HomeWizard PIB's staan. Die zijn in verhouding eigenlijk te duur en verdienen zich niet terug maar omdat ik ze gekocht heb en zij ze gebruikt is het voor haar 100% winst
Ze draaien in de zomer gewoon "NOM (nul op meter)" maar voor de winter heb ik al een Homey Pro script ("Flow") om stroom in te kopen en tijdens de pieken zelf te gebruiken. Dat doet hij alleen als het prijsverschil groot genoeg is, je moet ook het rendementsverlies van de batterij zelf overbruggen.
Het gaat me alleen om die 4-6 dure uurtjes stroom per dag vroeg de ochtend en eind van de middag / begin avond.
[ afbeelding ]
Eigen groep:
[ afbeelding ]
Nee is niet verplichtquote:Op zaterdag 6 september 2025 09:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
"Aanmelden is verplicht voor elke thuisbatterij vanaf 0,8 kWh".
Misschien dat er geen consequenties aan hangen maar als jij als de zon al onder is ineens een paar Watt gaat terugleveren omdat je thuisbatterij niet perfect NOM (nul op de meter) kan draaien vanwege een snel schakelend apparaat (kookplaat bijvoorbeeld), zien ze dat bij de netbeheerder heus wel.
quote:
https://www.netbeheernede(...)-op-energieleverennlquote:Wie in Nederland een thuisbatterij laat installeren, is verplicht technische gegevens van deze installatie te registreren. Netbeheerders moeten immers rekening kunnen houden met de elektriciteit die via deze thuisbatterij aan het net kan worden onttrokken en geleverd, bijvoorbeeld om lokale overbelasting (netcongestie) te voorkomen. Op de website energieleveren.nl kunnen vanaf 7 mei 2024 naast zonnepanelen ook thuisbatterijen (elektriciteitsopslageenheden tot 1 megawatt) apart worden geregistreerd.
De Europese verordening Requirements for Generators (RfG) en Demand Connection (DCC) zijn van toepassing. Deze verordeningen stellen onder meer strengere eisen aan installaties die energie opwekken of terugleveren. Door de toename van installaties in het net bestaat de behoefte bij netbeheerders om een beter zicht te hebben op deze decentrale installaties om het elektriciteitsnet stabiel en betrouwbaar te houden. De RfG en DCC stellen respectievelijk eisen aan de aansluiting van elektriciteitsproducenten op het net en aan de aansluiting van gebruikers op het net. Aangezien een elektriciteitsopslageenheid (batterij) zowel een productie- als verbruiksinstallatie is, en kan deelnemen aan vraagsturing, is de ACM het eens met de gezamenlijke netbeheerders dat de relevante eisen uit de RfG en DCC van toepassing zijn. Op de website energieleveren.nl kunnen de thuisbatterijen nu ook worden gemeld.
Kunnen ze schrijven.quote:Op zondag 7 september 2025 01:35 schreef ACT-F het volgende:
[..]
[..]
https://www.netbeheernede(...)-op-energieleverennl
Dus als de overheid zegt dat je ze moet registreren, dan is dat niet zo?quote:
bron: https://www.rvo.nl/onderwerpen/netcongestie/registreer-uw-batterijsysteemquote:Klimaat en energie
Heeft u een batterijsysteem met een vermogen van 0,8 kilowatt (kW) of meer? Dan moet u dit registreren. Dit geldt voor bijvoorbeeld thuisbatterijen, batterijen bij bedrijven, batterijen bij zon- of windparken en batterijen met een eigen aansluiting op het net.
bron: https://www.netbeheernederland.nl/artikelen/nieuws/meld-thuisbatterijen-aan-op-energieleverennlquote:Wie in Nederland een thuisbatterij laat installeren, is verplicht technische gegevens van deze installatie te registreren. Netbeheerders moeten immers rekening kunnen houden met de elektriciteit die via deze thuisbatterij aan het net kan worden onttrokken en geleverd, bijvoorbeeld om lokale overbelasting (netcongestie) te voorkomen. Op de website energieleveren.nl kunnen vanaf 7 mei 2024 naast zonnepanelen ook thuisbatterijen (elektriciteitsopslageenheden tot 1 megawatt) apart worden geregistreerd.
bron: https://www.liander.nl/grootzakelijk/energie-opwekken-en-terugleveren/meld-uw-energieopslag-aanquote:Bent u van plan een batterij aan te sluiten achter uw aansluiting? Of heeft u al een batterij, maar gaat u uw installatie aanpassen? Dan bent u verplicht uw energieopslag aan te melden. Lees wat dit voor u betekent.
Waarom is aanmelden verplicht?
De verwachting is dat energieopslag de komende jaren toeneemt. Energieopslag kan onder andere helpen om spanningsproblemen te beperken en het net stabiel te houden.
Voor ons is het van belang te weten waar de opslageenheden staan en wat de capaciteit is. Volgens de Nederlandse Netcode Elektriciteit bent u verplicht uw energieopslag aan te melden bij een opslageenheid vanaf 0,8 kW.
Wij gebruiken uw gegevens voor onderhoud van het net en bij beslissingen voor uitbreiding of aanpassingen. Daarnaast mogen wij deze gegevens gebruiken bij onderzoeken naar mogelijkheden voor congestiemanagement.
bron: https://www.stedin.net/duurzaamheid-bij-u-thuis/thuisbatterijenquote:Meld uw thuisbatterij aan
Laat u een thuisbatterij installeren? Meld deze dan aan via de website energieleveren.nl. Dit is wettelijk verplicht. Op deze website kunt u zowel uw zonnepanelen als thuisbatterij (opslageenheid tot 1 Megawatt) eenvoudig aanmelden. Als we weten welke installaties u gebruikt, kunnen we ook inschatten of uitbreiding van het energienet nodig is. Op die manier houden we het stroomnet gezamenlijk stabiel en betrouwbaar.
Nogmaals ze kunnen schrijven wat ze willen. Er is geen enkele wet die aangeeft dat accus, auto's met VTG geregistreerd MOETEN worden.quote:Op zondag 7 september 2025 11:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dus als de overheid zegt dat je ze moet registreren, dan is dat niet zo?
[..]
bron: https://www.rvo.nl/onderwerpen/netcongestie/registreer-uw-batterijsysteem
Als de vereniging van alle Netbeheerders zegt dat je ze moet registreren, dan is dat niet zo?
[..]
bron: https://www.netbeheernederland.nl/artikelen/nieuws/meld-thuisbatterijen-aan-op-energieleverennl
Als Liander zegt dat je thuisbatterijen moet registreren dan is dat niet zo?
[..]
bron: https://www.liander.nl/grootzakelijk/energie-opwekken-en-terugleveren/meld-uw-energieopslag-aan
Als Stedin zegt dat je je thuisbatterij moet registeren dan is dat niet zo?
[..]
bron: https://www.stedin.net/duurzaamheid-bij-u-thuis/thuisbatterijen
Wie is ze?quote:Op zondag 7 september 2025 12:58 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ze kunnen je ook afsluiten nadat je een paar waarschuwingen hebt gekregen.
Dat is een uitzondering: "Batterijen tot 800Watt (0,8kW) die niet kunnen terug leveren".quote:Op zondag 7 september 2025 13:20 schreef xzaz het volgende:
[..]
edit: https://www.reddit.com/r/(...)uisbatterijen_08kwh/
Zie ook hier; ze willen heeeeel graag dat je je het aanmeld maar het is echt niet verplicht.
Je lult heel veel maar je hebt nog steeds de wet niet gevonden die het verplicht. Ik ken niemand met een VTG die zijn auto als batterij heeft aangemeld.quote:Op zondag 7 september 2025 13:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat is een uitzondering: "Batterijen tot 800Watt (0,8kW) die niet kunnen terug leveren".
Het is notabene een HomeWizard subreddit en die leveren geen thuisbatterijen die terugleveren.
En ik weet dat, omdat ik exact die batterijen bij m'n moeder heb staan en ze niet geregistreerd heb.
Daarnaast hecht ik wat meer waarde aan informatie van de Rijksoverheid en netbeheerders dan van 1 bedrijfje die iets beweert.
Ik heb nergens gesteld dat het voor de WET verplicht is.quote:Op zondag 7 september 2025 13:43 schreef xzaz het volgende:
[..]
Je lult heel veel maar je hebt nog steeds de wet niet gevonden die het verplicht.
Ook V2G hoor je aan te melden als thuisaccu. Dat jij niemand kent die het doet zegt mij verder niets.quote:Ik ken niemand met een VTG die zijn auto als batterij heeft aangemeld.
Als contractant moet die bij technische wijziging van een installatie, bv vanwege een aangesloten accu van >0,8kWh, de netbeheerder dat voorafgaand laten weten.quote:Op zondag 7 september 2025 13:20 schreef xzaz het volgende:
[..]
Nogmaals ze kunnen schrijven wat ze willen. Er is geen enkele wet die aangeeft dat accus, auto's met VTG geregistreerd MOETEN worden.
Dat ze het willen; tuurlijk ze willen kijken wie ze later meer geld kunnen vragen vanwege 'onbalans'.
edit: https://www.reddit.com/r/(...)uisbatterijen_08kwh/
Zie ook hier; ze willen heeeeel graag dat je je het aanmeld maar het is echt niet verplicht.
Het mag toch geen verrassing zijn dat wanneer dat handelen financieel zo interessant is, dat anderen dat spelletje dan ook gaan meespelen. Dan krijg je dus meer concurrentie. En dat betekent doorgaans dat het handeltje financieel minder aantrekkelijk wordt.quote:Op vrijdag 5 september 2025 12:41 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat handelen was om die accu rendabel te maken. De meeste mensen verbruiken 's nachts niet zoveel.
En wat voor accu is dan het best betaalbaar? We zitten al jaren op degelijke en betaalbare zoutaccu's te wachten, maar die hebben zich toch nog niet weten te bewijzen.quote:Op zondag 7 september 2025 16:37 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Het mag toch geen verrassing zijn dat wanneer dat handelen financieel zo interessant is, dat anderen dat spelletje dan ook gaan meespelen. Dan krijg je dus meer concurrentie. En dat betekent doorgaans dat het handeltje financieel minder aantrekkelijk wordt.
Dat gaat door tot de haalbare marges vrij klein zijn.
Dus een beetje non-nieuws.
Straks zonder salderen is het gewoon weer aantrekkelijk om je nacht verbruik te overbruggen.
En als netbeheerders de transport tarieven gaan aanpassen aan de piekvermogens die een klant afneemt, kan peak-shaving met een accu ook interessant zijn.
Op ijskoude dagen heb ik gemiddeld niet meer dan 2kW nodig. Maar pieken liggen dan rond 10kW.
Er is inderdaad meer dan alleen elektriciteit uit zonnepanelen.quote:Op zaterdag 6 september 2025 09:53 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ja ok maar ik ken mensen die dan hout/kolen/pellets of petroleum stoken ipv een warmtepomp.
Die mensen zitten er aan te denken om de meter te laten verwijderen.
Doe dit niet. Het is NOOIT "interessant". Die kleine molens zijn de schandvlek van de "transitie". In de zin dat het veel meer energie kost om zo'n ding te fabriceren dan dat ie kan opbrengen tijdens de levensduur.quote:Op zondag 7 september 2025 16:49 schreef Ivo1985 het volgende:
Kleine windturbine kan interessant zijn als je in de winter off-grid wilt.
Als je nu kijkt naar de kale kWh-prijs van LFP en So-Ion cellen, dan zijn die zoutwater accu's al ingehaald.quote:Op zondag 7 september 2025 16:40 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
En wat voor accu is dan het best betaalbaar? We zitten al jaren op degelijke en betaalbare zoutaccu's te wachten, maar die hebben zich toch nog niet weten te bewijzen.
Het hangt er natuurlijk nog van af of je 's nachts je auto op wilt kunnen laden. Dat lijkt me nu nog niet heel praktisch.
Ik kwam er door dit topic achter dat een SolarEdge 400V 9,2 kWh accu momenteel zo'n 3900 euro doet bij Bol.com. Dat vind ik helemaal niet slecht.quote:Op zaterdag 6 september 2025 10:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, hangt wat van de dag af.
Mijn moeder heeft nu 4x HomeWizard PIB's staan. Die zijn in verhouding eigenlijk te duur en verdienen zich niet terug maar omdat ik ze gekocht heb en zij ze gebruikt is het voor haar 100% winst
Ze draaien in de zomer gewoon "NOM (nul op meter)" maar voor de winter heb ik al een Homey Pro script ("Flow") om stroom in te kopen en tijdens de pieken zelf te gebruiken. Dat doet hij alleen als het prijsverschil groot genoeg is, je moet ook het rendementsverlies van de batterij zelf overbruggen.
Het gaat me alleen om die 4-6 dure uurtjes stroom per dag vroeg de ochtend en eind van de middag / begin avond.
[ afbeelding ]
Eigen groep:
[ afbeelding ]
Maar waarom in Godesnaam? Waarom heb je dat nodig?quote:
Klopt, kijk je puur naar de LFP-cellen ($65-75 per kWh in China) dan is maar zo'n $650 daarvan de cel-prijs.quote:Op zondag 7 september 2025 16:54 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik kwam er door dit topic achter dat een SolarEdge 400V 9,2 kWh accu momenteel zo'n 3900 euro doet bij Bol.com. Dat vind ik helemaal niet slecht.
Zoals gezegd:quote:Op zondag 7 september 2025 16:54 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Maar waarom in Godesnaam? Waarom heb je dat nodig?
Als hele rare hobby kan dat misschien best. Een man heeft een hobby nodig. Maar er zijn m.i. zoveel nuttiger hobby's.
Ja, ik ben ook, wat ik al zei, voorstander van SE, maar dat is ook alleen maar omdat mijn omvormers daar van zijn. Dat werkt leuk met elkaar én het is integreerbaar met Home Assistant. Het is zonde om overdag stroom op te wekken die verloren gaat, waar je dan straks ook nog voor moet betalen, en dan zodra de zon onder is alle stroom weer moet inkopen.quote:Op zondag 7 september 2025 16:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Klopt, kijk je puur naar de LFP-cellen ($65-75 per kWh in China) dan is maar zo'n $650 daarvan de cel-prijs.
Er zit dus wel wat marge op en ik verwacht dat het verder naar beneden komt.
Hier ook geen verdienmodel. Het enige wat mooi is, is dat beide panden stroom houden als de stroom er een tijdje af ligt, in de zomer wel enkele dagen tot een week (of eigenlijk "onbeperkt" aangezien de panelen nog wel werken in de zomer), in de winter 1,5 dag als de accu vol genoeg is.quote:Op zondag 7 september 2025 17:00 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, ik ben ook, wat ik al zei, voorstander van SE, maar dat is ook alleen maar omdat mijn omvormers daar van zijn. Dat werkt leuk met elkaar én het is integreerbaar met Home Assistant. Het is zonde om overdag stroom op te wekken die verloren gaat, waar je dan straks ook nog voor moet betalen, en dan zodra de zon onder is alle stroom weer moet inkopen.
Natuurlijk is het terugverdienmodel er momenteel nog niet, maar het is leuk om wat mee experimenteren.
Ja, centrale opwekking kan altijd efficiënter en goedkoper. Het is net als met elektrische treinen: ja, je moet eerst rails leggen en kabels ophangen en je hebt een grote en zware trein nodig, maar dan is het ineens heel goedkoop.quote:Op zondag 7 september 2025 16:51 schreef Bart2002 het volgende:
Ergens in een topic over dit merkte iemand op dat al dat micromanagement van een "commodity" dodelijk vermoeiend is. Ik ben het daar mee eens.
Als je dan op Tweakers ziet topics als "show your meterkast" dan weet je dat het waar is en dat er ergens in de geschiedenis iets serieus is misgegaan....
Het is meer dat we alles elektrisch zouden gaan doen maar netbeheerders jarenlang niet de investeringen hebben gedaan / mogen doen die nodig waren. Nu is er een inhaalslag in een tijd van personeelsschaarste.quote:Op zondag 7 september 2025 17:02 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, centrale opwekking kan altijd efficiënter en goedkoper. Het is net als met elektrische treinen: ja, je moet eerst rails leggen en kabels ophangen en je hebt een grote en zware trein nodig, maar dan is het ineens heel goedkoop.
Het ging natuurlijk al fout toen we wel allemaal alles elektrisch moesten gaan doen maar de infrastructuur niks mocht kosten en de markt het maar op moest lossen.
En voor de Duidelijkheid, het zijn bedrijven in eigendom van overheden die meer geïnteresseerd waren het geld af te romenquote:Op zondag 7 september 2025 17:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is meer dat we alles elektrisch zouden gaan doen maar netbeheerders jarenlang niet de investeringen hebben gedaan / mogen doen die nodig waren. Nu is er een inhaalslag in een tijd van personeelsschaarste.
De jaren na 2008 hadden we een crisis en mensen werkloos thuis zitten.
Ja, dat bedoel ik inderdaad met "mogen doen". Er is geld uitgehaald en niet vooruit gekeken.quote:Op zondag 7 september 2025 17:07 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
En voor de Duidelijkheid, het zijn bedrijven in eigendom van overheden die meer geïnteresseerd waren het geld af te romen
Dit. Mensen proberen weer die hele innovatie de tering in te kapitaliserenquote:Op vrijdag 5 september 2025 09:50 schreef CoolGuy het volgende:
Gewoon dat ding vol laden met je panelen en 's nachts verbruiken, in plaats van willen handelen met dat ding.
En, wat natuurlijk gewoon kansloos is, is dat het me een beetje jeukt dat ik het 'energie'overzicht in Home Assistant nu geen accu zie staan terwijl ik wel weet dat dat kan, moet je alleen wel een accu hebben.quote:Op zondag 7 september 2025 17:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Hier ook geen verdienmodel. Het enige wat mooi is, is dat beide panden stroom houden als de stroom er een tijdje af ligt, in de zomer wel enkele dagen tot een week (of eigenlijk "onbeperkt" aangezien de panelen nog wel werken in de zomer), in de winter 1,5 dag als de accu vol genoeg is.
En dat kan je natuurlijk wel rekken door alles uit te zetten wat niet strikt nodig is
Naja, kijk, als er een voordeel te behalen is staan de meeste mensen er wel voor open, inclusief ik. Maar goed, wat ik zeg, dat hele artikel is gebaseerd op dynamische prijzen en dus laden bij lage prijzen en verkopen bij hoge prijzen, maar dat is voor mij in ieder geval niet het gebruiksdoel.quote:Op zondag 7 september 2025 17:10 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Dit. Mensen proberen weer die hele innovatie de tering in te kapitaliseren
Ja, als we nou een regering hadden gehad die infrastructuur belangrijk had gevonden was het een uitstekende manier geweest om de crisis te lijf te gaan. Zo hebben we dat in het verleden ook meestal gedaan. Het is het Nederland B.V. denken, waarbij alles geld op moet brengen, in combinatie met dat ze het belachelijk vinden dat zulke dingen zo lastig te privatiseren zijn.quote:Op zondag 7 september 2025 17:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is meer dat we alles elektrisch zouden gaan doen maar netbeheerders jarenlang niet de investeringen hebben gedaan / mogen doen die nodig waren. Nu is er een inhaalslag in een tijd van personeelsschaarste.
De jaren na 2008 hadden we een crisis en mensen werkloos thuis zitten.
In opdracht van hun grootste (en vaak enige) aandeelhouder. Dat is tenslotte wat bedrijven doen.quote:Op zondag 7 september 2025 17:07 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
En voor de Duidelijkheid, het zijn bedrijven in eigendom van overheden die meer geïnteresseerd waren het geld af te romen
Politiek is erg reactief, kiezers zijn dat ook. Weinig visie, veel ad-hoc en waan van de dag.quote:Op zondag 7 september 2025 17:16 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, als we nou een regering hadden gehad die infrastructuur belangrijk had gevonden was het een uitstekende manier geweest om de crisis te lijf te gaan. Zo hebben we dat in het verleden ook meestal gedaan. Het is het Nederland B.V. denken, waarbij alles geld op moet brengen, in combinatie met dat ze het belachelijk vinden dat zulke dingen zo lastig te privatiseren zijn.
Hoe bevallen die homewizard accu's? Want die ontladen maar tot 800 watt toch? Al zal dat misschien meer worden op het moment dat je er meer hebt?quote:Op zondag 7 september 2025 17:12 schreef TheFreshPrince het volgende:
Met een dynamisch contract en thuisaccu's kan je op zich wel op de goedkoopste momenten van de dag stroom inkopen en zelf weer gebruiken in de maanden dat je panelen niet zoveel doen.
Dat vind ik dan nog wel interessant.
Vanmiddag om 14:00 was de stroomprijs -¤0,06 dus toen gingen de zonnepanelen uit (waren al uit bij -¤0,02), heeft de warmtepomp warm water gemaakt en zijn de PIB's bij m'n moeder opgeladen en ze kreeg nog geld toe ook.
De energiebelasting wordt t/m eind 2026 nog weggestreept dus daar doen we niets mee.
Maar handelen (weer terug leveren) ga ik niet doen.
Ze bevallen op zich wel goed, wat "kinderziekten" maar dat lijkt per firmware-upgrade (iedere maand wel 1) wel wat beter te worden (zie Tweakers topic).quote:Op zondag 7 september 2025 17:30 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Hoe bevallen die homewizard accu's? Want die ontladen maar tot 800 watt toch? Al zal dat misschien meer worden op het moment dat je er meer hebt?
Kortom, mensen die menen dat dit soort bedrijven bij de staat horen omdat dat beter is zitten er naast.quote:Op zondag 7 september 2025 17:16 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
In opdracht van hun grootste (en vaak enige) aandeelhouder. Dat is tenslotte wat bedrijven doen.
Mja, dat is wat me daarvan dan weer tegenhoudt. Als ik in de avond de wasmachine aan wil zetten en dat ding pakt op zn piek 2300w dan wil ik dat de batterij dat kan leveren. Kan dus ook, bij meerdere van die dingen, maar dan ben ik ongeveer net zo veel kwijt als voor die SE.quote:Op zondag 7 september 2025 17:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ze bevallen op zich wel goed, wat "kinderziekten" maar dat lijkt per firmware-upgrade (iedere maand wel 1) wel wat beter te worden (zie Tweakers topic).
Maar economisch totaal niet interessant, veel te duur per kWh.
Voor m'n moeder wel praktisch, makkelijk uit te leggen, remote te beheren en werkt zonder poespas met de Homey Pro samen. En de HomeWizard display is ook simpel, ze kan altijd zien hoeveel stroom er nog in de batterijen zit, of er stroom uit de panelen komt, wat de actuele stroomprijs is, etc.
Je kan ze inderdaad vrijgeven als ze op een eigen groep zitten (zonder andere verbruikers of omvormers).
En dat zitten ze ook, dus dan kunnen ze 800Watt bij 1 exemplaar, 1.600Watt bij 2 exemplaren, 2.400Watt bij 3 exemplaren en 3.200Watt bij 4 exemplaren leveren. Opladen kan sowieso met de maximale snelheid omdat je hooguit een automaat / zekering eruit jaagt als er teveel op een groep zit.
De netbeheerder moet gewoon lekker ons netwerk op 220 houden en z'n mond houden.quote:Op zondag 7 september 2025 14:03 schreef Vallon het volgende:
[..]
Als contractant moet die bij technische wijziging van een installatie, bv vanwege een aangesloten accu van >0,8kWh, de netbeheerder dat voorafgaand laten weten.
Dan kan iemand op z'n kop staan of dat - doen alsof of eigenwijs - negeren, wat die plicht niet anders maakt.
De normering en wet daartoe stelt het niet expliciet verplicht maar de voorwaarden van jouw leverancier doen dat immers overduidelijk wel. Dit als plichtmatig recht van de verantwoordelijke beheerder om eisen op te leggen waaraan een gebruiksinstallatie moet voldoen.
Het is verder niet aan de gebruiker om eenzijdig te bepalen of voorwaarden al of niet moet worden nagekomen.
Dat hangt van het type regering af. Rechtse rakkers vinden dat iedereen zelf maar moet betalen voor wat ze belangrijk vinden. Gewoon de energierekening verdubbelen, dus.quote:Op zondag 7 september 2025 17:39 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Kortom, mensen die menen dat dit soort bedrijven bij de staat horen omdat dat beter is zitten er naast.
Goh, ik verbaas mij over de inhoudelijk zo goed onderbouwde post, bravo. verder zo.quote:Op maandag 8 september 2025 12:39 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat hangt van het type regering af. Rechtse rakkers vinden dat iedereen zelf maar moet betalen voor wat ze belangrijk vinden. Gewoon de energierekening verdubbelen, dus.
Ja, jij denkt nog dat ambtenaren alleen maar vergaderen, pauzeren en buurten bij de koffieautomaat.quote:Op maandag 8 september 2025 16:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Goh, ik verbaas mij over de inhoudelijk zo goed onderbouwde post, bravo. verder zo.
230 volt en 50 Hertz krijg jij uit je stopcontact, maar niet van de Netbeheerder, maar van je stroomleverancier.quote:Op maandag 8 september 2025 09:02 schreef xzaz het volgende:
[..]
De netbeheerder moet gewoon lekker ons netwerk op 220 houden en z'n mond houden.
Ik heb bij overheden gewerkt, ik weet wat daar de dagindeling is.quote:Op maandag 8 september 2025 16:49 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, jij denkt nog dat ambtenaren alleen maar vergaderen, pauzeren en buurten bij de koffieautomaat.
Onzin; ik heb geen 'stroomleverancier'. Als consument heb je met twee partijen te maken:quote:Op maandag 8 september 2025 16:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
230 volt en 50 Hertz krijg jij uit je stopcontact, maar niet van de Netbeheerder, maar van je stroomleverancier.
Wat heb jij als Consument met bv TenneT te maken?quote:Op maandag 8 september 2025 16:59 schreef xzaz het volgende:
[..]
Onzin; ik heb geen 'stroomleverancier'. Als consument heb je met twee partijen te maken:
- De netbeheerders
- De energieleveranciers
Stroomleveranciers bestaan niet. Energieleveranciers zijn gewoon papieren winkels waar wordt gehandeld met inkoop en verkoop.
Die leggen de kabel in de meterkast en sluiten hem aan op de meter. Alhoewel ze dat uiteraard vaak uitbesteden.quote:Op maandag 8 september 2025 17:00 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wat heb jij als Consument met bv TenneT te maken?
Nederland kent twee landelijke netbeheerders: Tennet en Nederlandse Gasunie. Daarnaast zijn er in 2025 zes regionale Netbeheerders actief: Coteq Netbeheer, Enexis Netbeheer, Liander, Rendo Netbeheer, Stedin, Westland Infra Netbeheer.
Denk niet dat jij daar als consument wat mee te maken hebt.
Daar heb je dus als consument verder niets mee te maken, tenzij je een huis bouwtquote:Op maandag 8 september 2025 17:10 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Die leggen de kabel in de meterkast en sluiten hem aan op de meter. Alhoewel ze dat uiteraard vaak uitbesteden.
Of je aansluiting wilt veranderenquote:Op maandag 8 september 2025 18:31 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Daar heb je dus als consument verder niets mee te maken, tenzij je een huis bouwt
Dat is het idee van gemiddeld hè en het hangt er maar net vanaf wat de situatie op de energiemarkt. Als stroom geen drol kost en/of ie verbruikt weinig dan zijn zonnepanelen waarschijnlijk niet zo boeiend. Als je verbruik hoog is en je kunt je verbruik ook nog relatief goed timen dan zijn zonnepanelen wel interessant.quote:Op zaterdag 6 september 2025 11:28 schreef 111210 het volgende:
Dit is het zelfde met al die zonnepanelen bedrijfjes, kwamen met allemaal mooie vooruitzichten van duizenden euros besparen, terug verdient in 5 a 6 jaar.
Toen mijn jaarlijkse stroomverbruik van de afgelopen 3 jaar er zelf bij gepakt, blijkt dat ik mrt ons lage verbruik echt pas na 15 jaar de kosten eruit heb.
Wat een aperte flauwekul met alle respect natuurlijk weer. Er is geen "stroomleverancier" buiten de netbeheerder. Enkel wat (stuk of 80) administratieve entiteiten. Zij hebben niks met het netwerk te maken en mogen daar ook niet aanzitten, vanzelf. Dus zoiets als een "stroomleverancier" bestaat maar in 1 vorm.quote:Op maandag 8 september 2025 16:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:
230 volt en 50 Hertz krijg jij uit je stopcontact, maar niet van de Netbeheerder, maar van je stroomleverancier.
Sterker nog de netbeheerders transporteren het alleen maar.quote:Op maandag 8 september 2025 20:39 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Wat een aperte flauwekul met alle respect natuurlijk weer. Er is geen "stroomleverancier" buiten de netbeheerder. Enkel wat (stuk of 80) administratieve entiteiten. Zij hebben niks met het netwerk te maken en mogen daar ook niet aanzitten, vanzelf. Dus zoiets als een "stroomleverancier" bestaat maar in 1 vorm.
Hoe je dat soort dingen toch altijd weer verzint en zeer dringend brengt...
Ja, we moeten een vrije markt hebben, dus je stopt er zoveel mogelijk verdienmodellen tussen die allemaal winst moeten maken. En sommige mensen, zoals @Jan_Onderwater denken daarmee alles veel efficiënter te maken. Het verschil is natuurlijk waar dat geld terecht komt: bij de bevolking of de bedrijven. Want die arme aandeelhouders kunnen anders geen derde vakantiehuis kopen.quote:Op maandag 8 september 2025 20:39 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Wat een aperte flauwekul met alle respect natuurlijk weer. Er is geen "stroomleverancier" buiten de netbeheerder. Enkel wat (stuk of 80) administratieve entiteiten. Zij hebben niks met het netwerk te maken en mogen daar ook niet aanzitten, vanzelf. Dus zoiets als een "stroomleverancier" bestaat maar in 1 vorm.
De meeste elektriciteitscentrales, windparken en veel grote zonneparken zijn toch echt in eigendom van energieleveranciers. Die dus elektriciteit produceren en leveren...quote:Op maandag 8 september 2025 20:39 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Je maar dan heb je het over producenten. De bulk van de "leveranciers" is enkel een administratieve entiteit.quote:Op dinsdag 9 september 2025 07:11 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
De meeste elektriciteitscentrales, windparken en veel grote zonneparken zijn toch echt in eigendom van energieleveranciers. Die dus elektriciteit produceren en leveren...
Klopt het dat ik op deze screenshots de batterij niet kan zien?quote:Op dinsdag 9 september 2025 07:34 schreef asco het volgende:
Voor wie het interessant vindt, hier mijn stats. 19 panelen, 10 kWh thuisbatterij:
Dit jaar:
[ afbeelding ]
Gehele tijd:
[ afbeelding ]
Die 93.x en 89.x% waar PV (Persoonlijke Voorziening) bijstaat is wat ik verbruik van de accu.quote:Op dinsdag 9 september 2025 07:37 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Klopt het dat ik op deze screenshots de batterij niet kan zien?
Ik vind het onoverzichtelijk of ik ben nog niet echt wakker.quote:Op dinsdag 9 september 2025 07:41 schreef asco het volgende:
[..]
Die 93.x en 89.x% waar PV (Persoonlijke Voorziening) bijstaat is wat ik verbruik van de accu.
Neuh, dat vond ik het in het begin ook.quote:Op dinsdag 9 september 2025 07:46 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik vind het onoverzichtelijk of ik ben nog niet echt wakker.
Waarom zulke stropoppen over een fictieve situatie knul? Nederland heeft een gigantisch probleem met Energie en Electriciteit omdat de overheid wilde dat wij van het gas afgingen en niet de consequenties daarvan (enorm investeren in de infra) niet wilde nemen, maar liever het geld wat de netwerkbedrijven verdienden afroomden en verjubelden. Zowel provincies en landelijke overheid. Net zoals met de aardgasbaten. Dat is geen kwestie van vrije markt vs overheid, het is het falen van de Nederlandse overheid (over decennia). De Noorse overheid liet zien dat ze dat veel beter kunnen.quote:Op dinsdag 9 september 2025 00:15 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, we moeten een vrije markt hebben, dus je stopt er zoveel mogelijk verdienmodellen tussen die allemaal winst moeten maken. En sommige mensen, zoals @:Jan_Onderwater denken daarmee alles veel efficiënter te maken. Het verschil is natuurlijk waar dat geld terecht komt: bij de bevolking of de bedrijven. Want die arme aandeelhouders kunnen anders geen derde vakantiehuis kopen.
Maar ik kan dus niet de cijfers van puur de batterij zien? Dus in de zin van nou je panelen hebben X opgewekt, en daarvan heb je X direct verbruikt, Y is naar de batterij gegaan (en dus ook verbruikt) en de rest Z is terug geleverd, ofzo.quote:Op dinsdag 9 september 2025 08:05 schreef asco het volgende:
[..]
Neuh, dat vond ik het in het begin ook.
De toegevoegde waarde van een batterij is dat je meer van je eigen opgewekte stroom zelf kan gebruiken, 's Nachts bijvoorbeeld, en bij wisselvallig weer.quote:Op dinsdag 9 september 2025 08:17 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar ik kan dus niet de cijfers van puur de batterij zien? Dus in de zin van nou je panelen hebben X opgewekt, en daarvan heb je X direct verbruikt, Y is naar de batterij gegaan (en dus ook verbruikt) en de rest Z is terug geleverd, ofzo.
Ik wil graag kunnen zien wat de toegevoegde waarde van die batterij is.
Oh please gaan we Noorwegen er weer bijhalen. Check de Nummers en de schade die de Noorse olieindustrie eens doet en kom dan terug.quote:Op dinsdag 9 september 2025 08:16 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Waarom zulke stropoppen over een fictieve situatie knul? Nederland heeft een gigantisch probleem met Energie en Electriciteit omdat de overheid wilde dat wij van het gas afgingen en niet de consequenties daarvan (enorm investeren in de infra) niet wilde nemen, maar liever het geld wat de netwerkbedrijven verdienden afroomden en verjubelden. Zowel provincies en landelijke overheid. Net zoals met de aardgasbaten. Dat is geen kwestie van vrije markt vs overheid, het is het falen van de Nederlandse overheid (over decennia). De Noorse overheid liet zien dat ze dat veel beter kunnen.
En of dat nu linkse of rechtse regeringen zijn, maakt geen ruk uit. Men schuift alle problemen naar de toekomst, of het nu energie of vergrijzing is, woningbouw, milieubeleid, zorg,
Ga nu eens in op mijn post.quote:Op dinsdag 9 september 2025 08:57 schreef xzaz het volgende:
[..]
Oh please gaan we Noorwegen er weer bijhalen. Check de Nummers en de schade die de Noorse olieindustrie eens doet en kom dan terug.
Noorwegen is echt niet te vergelijken met Nederland. Je kan ze beter vergelijken met Oman.
Ja, dank. Ik snáp wat de toegevoegde waarde van een batterij is, op zich.quote:Op dinsdag 9 september 2025 08:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
De toegevoegde waarde van een batterij is dat je meer van je eigen opgewekte stroom zelf kan gebruiken, 's Nachts bijvoorbeeld, en bij wisselvallig weer.
Bij mij is het een 30% van mijn stroomverbruik die ik uit mijn batterij haal.
Loont zich een accu is dan de volgende vraag.
Daar zijn meerdere factoren
1. prijs van de stroom die je koopt
2, kan je salderen
3. Hoe groot is je stroomverbruik
4. Hoe groot is het 's nachts van maart tot november?
5. Krijg je a) een teruglever vergoeding, of moet je b) betalen (en hoeveel zijn a en b)
6. Hoe groot is de accu en wat kost deze
7. Hoeveel stroom produceer je per maand en hoe groot is je overproductie van je panelen per maand
8. Wat is de verwachte levensduur van de accu
Dit kan je allemaal in een excel zetten en dan berekenen, vs verschillende grote van Accu's en hun prijs. Ik weet nu dat mijn accu zich pas gaat terugverdienen na 8-9 jaar. Dit komt bij mij omdat ik niet in Nederland woon, niet kan salderen, een geringe teruglever vergoeding krijg,
Op het moment dat je voor teruggeleverde stroom moet gaan betalen loont een accu zich natuurlijk veel sneller.
Dan moet je thuisaccu dat wel kunnen. Dit is niet standaard en technisch niet zo eenvoudigquote:Op dinsdag 9 september 2025 09:01 schreef Zoddie het volgende:
Ik heb ook wel aan een thuisaccu gedacht, ik heb toch al zonnepanelen.
Maar dan gaat het me niet eens zozeer om het milieu of geld maar meer om mocht er in de toekomst periodes langdurige stroomuitval zijn dan heb ik nog een dikke accu om mee te koken of te verwarmen of wat dan ook.
Dan begrijp je dat zijn cijfers niet zoveel over jouw situatie zeggen. De uitkomst van mijn berekening ook niet. Gewoon ff een excel maken en daar de factoren in kloppen.quote:Op dinsdag 9 september 2025 09:02 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, dank. Ik snáp wat de toegevoegde waarde van een batterij is, op zich.![]()
Ik had alleen gehoopt dat de cijfers van hem uiteen zouden vallen in wat ik net zei. Ik snap verder het theoretische verhaal uiteraard wel.
Natuurlijk zegt het niks over mijn situatie. Die is toch heel anders dan zijn situatie? Ik ben gewoon benieuwd.quote:Op dinsdag 9 september 2025 09:04 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dan begrijp je dat zijn cijfers niet zoveel over jouw situatie zeggen. De uitkomst van mijn berekening ook niet. Gewoon ff een excel maken en daar de factoren in kloppen.
Wat was dat % dan voor je die accu had? Of weet je dat ook niet?quote:Op dinsdag 9 september 2025 09:14 schreef asco het volgende:
Wat ik weet is dat dus sinds ik de installatie heb 89.5% van al mijn verbruikte stroom gratis was.
Wat je exact van de accu pakt en hoeveel als de accu vol is kun je inderdaad niet terugzien. Maar om aan 89.5% te komen is het duidelijk dat dat (logischerwijs) fors is.
De airco staat hier sinds juni bijvoorbeeld zo goed als elke nacht aan en volgens mij waren er 2 dagen met ingekochte energie sinds juni.
Nee, hele installatie tegelijk laten plaatsen.quote:Op dinsdag 9 september 2025 09:18 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Wat was dat % dan voor je die accu had? Of weet je dat ook niet?
Ah ja, nice. Ik heb dus nog geen accu maar ik kan zien dat mijn direct zelf verbruikte energie voor 2025 niet verder komt dan 46%, dus dat is wel een verschilletje met jouw 89,5%. Maar dat is natuurlijk wel appels met peren vergelijken.quote:Op dinsdag 9 september 2025 09:19 schreef asco het volgende:
[..]
Nee, hele installatie tegelijk laten plaatsen.
Het heeft geen zin maar ga het nogmaals proberen.quote:Op dinsdag 9 september 2025 09:02 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ga nu eens in op mijn post.
Je gaat niet in op mijn post, alleen maar op de zijdelingse opmerking dat de Noren veel beter met hun baten om zijn gegaan dan Nederland. Je gaat niet in op het faalbeleid van het geld op je jubelen ipv het te investeren. Zowel met gas als met netwerkbeheerders. Je gaat niet in op de kritiek dat de NL overheid al decennia lang alles voor zich uitschuift, dat men beleid voert maar niet de consequenties van dat beleid meeneemt.quote:Op dinsdag 9 september 2025 10:07 schreef xzaz het volgende:
[..]
Het heeft geen zin maar ga het nogmaals proberen.
De Noren zwemmen in de olie; die hebben niet 1 plek waar ze het kunnen oppompen; ook hebben ze daar geen last dat er een complete stad boven op een boorplatform zit.
In Schoonebeek gaan ze weer beginnen met pompen maar stoppen ze het afvalwater weer in de grond.
We hebben geen Noordzee waar een oneindig hoeveelheid olie en gas in zit.
Ook zijn de gasbaten niet zomaar uitgegeven; die zijn uitgegeven om boomers een goed leven te geven, namelijk sosciale voorzieningen. Hadden we dat anders moeten doen? Misschien wel ja. Maar het beeld dat geld zomaar over de balk is gegooid is gewoon onjuist. Anders hadden mensen geen paars moeten stemmen.
Het heeft niet zoveel nut om in te gaan op jouw posts. Jij bent er van overtuigd, dat alles wat de overheid doet slecht is en alles wat bedrijven doen goed is. Veel ingewikkelder is het niet. De vraag waarom je vind dat het zo is wordt altijd afgedaan met de opmerking dat ambtenaren maar lui zijn en niet de juiste prioriteiten hebben. En "iedereen weet" dat bedrijven efficiënter zijn dan een overheid, duh! Want zo heb je dat de afgelopen veertig jaar van de VVD geleerd.quote:Op dinsdag 9 september 2025 10:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Je gaat niet in op mijn post, alleen maar op de zijdelingse opmerking dat de Noren veel beter met hun baten om zijn gegaan dan Nederland. Je gaat niet in op het faalbeleid van het geld op je jubelen ipv het te investeren. Zowel met gas als met netwerkbeheerders. Je gaat niet in op de kritiek dat de NL overheid al decennia lang alles voor zich uitschuift, dat men beleid voert maar niet de consequenties van dat beleid meeneemt.
Date heeft niet zo veel met Paars te maken, of met Rutte, of wat daarvoor er allemaal zat. Dit was voor Lubbers zo en Na de erestructureringen onder Lubbers op een paar gebieden deed men weer niet. Tax&Spend.
Wel veel migratie, maar geen huizen en Infrastructuur bouwen
Wel van het gas af, maar niet meer investeren in de vervangende voorzieningen (Netwerk, Kerncentrales etc)
Niets doen aan de kosten van de vergrijzing die iedereen met drie hersencellen al zag aankomen, al vanaf de jaren 70/80
Niets echte doen aan de Nitraatbelasting door de intensieve veeteelt
Enige wat jij post zijn stropoppen, maar dat neem ik je niet kwalijk. Je doet je best.quote:Op dinsdag 9 september 2025 10:56 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het heeft niet zoveel nut om in te gaan op jouw posts. Jij bent er van overtuigd, dat alles wat de overheid doet slecht is en alles wat bedrijven doen goed is. Veel ingewikkelder is het niet. De vraag waarom je vind dat het zo is wordt altijd afgedaan met de opmerking dat ambtenaren maar lui zijn en niet de juiste prioriteiten hebben. En "iedereen weet" dat bedrijven efficiënter zijn dan een overheid, duh! Want zo heb je dat de afgelopen veertig jaar van de VVD geleerd.
5 a 6 jaar was in sommige gevallen zelfs lang. In mijn situatie verdiende ik ze binnen 3 jaar al terug. Op dit moment is tvt heel anders.quote:Op zaterdag 6 september 2025 11:28 schreef 111210 het volgende:
Dit is het zelfde met al die zonnepanelen bedrijfjes, kwamen met allemaal mooie vooruitzichten van duizenden euros besparen, terug verdient in 5 a 6 jaar.
Toen mijn jaarlijkse stroomverbruik van de afgelopen 3 jaar er zelf bij gepakt, blijkt dat ik mrt ons lage verbruik echt pas na 15 jaar de kosten eruit heb.
Zelfde hier. Maar airco valt erg mee qua verbruik, een 13000BTU split-unit zit doorgaans op gemiddeld 250 watt. Monoblocks zijn de grote slurpers met meer dan 1000 watt. Maar bij ons thuis draaien ook wat servers 24/7, daardoor ligt het verbruik snachts altijd rond 1000 watt en overdag het dubbele. Ik schaf zo'n accu dan ook niet aan om ermee te verdienen, maar puur eigen opbrengst snachts gebruiken en bescherming tegen stroomuitval. Met een thuisaccu kun je in eilandbedrijf draaien. De hele wijk zonder licht, maar bij jou blijft het licht wel branden.quote:Op vrijdag 5 september 2025 12:44 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Met een thuisaccu? jazeker. Met voldoende panelen kan dat. Maar bij een gemiddeld huis is het dak niet groot genoeg hiervoor. In de zomer kan het makkelijk, maar in de winter wordt het tricky en heb je heel veel panelen nodig om voldoende op te wekken. Op een boerderij of als je land hebt kan het, maar in woonwijken kunt je het wel vergeten, er is gewoon niet genoeg ruimte.quote:Op zaterdag 6 september 2025 06:36 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Kan je al helemaal offgrid wat betreft stroom?
Ja, ik zie het stroomverbruik van de airco's, en die pakken in het begin relatief veel, maar op een gegeven moment valt het verbruik heel erg terug. Maar toch zo'n 4 a 5 kWh per nacht, maar dat is dan het verbruik van het hele huis, niet alleen van de airco's.quote:Op dinsdag 9 september 2025 16:18 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
Zelfde hier. Maar airco valt erg mee qua verbruik, een 13000BTU split-unit zit doorgaans op gemiddeld 250 watt. Monoblocks zijn de grote slurpers met meer dan 1000 watt. Maar bij ons thuis draaien ook wat servers 24/7, daardoor ligt het verbruik snachts altijd rond 1000 watt en overdag het dubbele. Ik schaf zo'n accu dan ook niet aan om ermee te verdienen, maar puur eigen opbrengst snachts gebruiken en bescherming tegen stroomuitval. Met een thuisaccu kun je in eilandbedrijf draaien. De hele wijk zonder licht, maar bij jou blijft het licht wel branden.
Ik snap eerlijk gezegd niet waarom mensen hier een probleem van maken... Dat doe je toch gewoon even?quote:Op zondag 7 september 2025 11:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dus als de overheid zegt dat je ze moet registreren, dan is dat niet zo?
[..]
bron: https://www.rvo.nl/onderwerpen/netcongestie/registreer-uw-batterijsysteem
Als de vereniging van alle Netbeheerders zegt dat je ze moet registreren, dan is dat niet zo?
[..]
bron: https://www.netbeheernederland.nl/artikelen/nieuws/meld-thuisbatterijen-aan-op-energieleverennl
Als Liander zegt dat je thuisbatterijen moet registreren dan is dat niet zo?
[..]
bron: https://www.liander.nl/grootzakelijk/energie-opwekken-en-terugleveren/meld-uw-energieopslag-aan
Als Stedin zegt dat je je thuisbatterij moet registeren dan is dat niet zo?
[..]
bron: https://www.stedin.net/duurzaamheid-bij-u-thuis/thuisbatterijen
Los daarvan, als je thuisbatterijen die 's nachts stroom terug leveren (al dan niet per ongeluk) ziet de netbeheerder alsnog dat je thuisbatterijen hebt of dat ze denken dat je meter stuk is.quote:Op dinsdag 9 september 2025 16:28 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
Ik snap eerlijk gezegd niet waarom mensen hier een probleem van maken... Dat doe je toch gewoon even?
Er is geen reden om het wel te doen.quote:Op dinsdag 9 september 2025 16:28 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
Ik snap eerlijk gezegd niet waarom mensen hier een probleem van maken... Dat doe je toch gewoon even?
Dat kan je ook gewoon uitzetten.quote:Op dinsdag 9 september 2025 16:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Los daarvan, als je thuisbatterijen die 's nachts stroom terug leveren (al dan niet per ongeluk) ziet de netbeheerder alsnog dat je thuisbatterijen hebt of dat ze denken dat je meter stuk is.
Uiteindelijk komen ze er toch wel achter.
Omdat lekker dwars willen liggen.quote:Op dinsdag 9 september 2025 16:28 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
In theorie kan je dat uitzetten.quote:
Het is vrij simpel, tenminste, dat denk ik. Je hebt teruglevertelwerken en die doen niks als je niks hebt dat teruglevering kan veroorzaken. Als een accu terug kan leveren, en zonnepanelen kunnen dat ook, dan gaan die telwerken oplopen. Een accu moet je melden, zonnepanelen ook.quote:Op dinsdag 9 september 2025 16:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
In theorie kan je dat uitzetten.
Maar als je een inductiekookplaat hebt of een andere apparaat dat pulserend stroom afneemt dan zal je thuisbatterij altijd een beetje achter de feiten aanlopen (afhankelijk van je slimme meter versie wordt dat meestal 1x per 1 of 10 seconden uitgelezen) en kan dus op sommige momenten een klein beetje stroom gaan terug leveren omdat de vraag al is weggevallen. Op jaarbasis gaat dat misschien om enkele centen of dubbeltjes maar het is zichtbaar voor de netbeheerder.
Klopt. En als ze 's nachts teruglopen (als de zon onder is) dan begrijpt de netbeheerder ook heus wel dat het geen maneschijn isquote:Op dinsdag 9 september 2025 17:01 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Het is vrij simpel, tenminste, dat denk ik. Je hebt teruglevertelwerken en die doen niks als je niks hebt dat teruglevering kan veroorzaken. Als een accu terug kan leveren, en zonnepanelen kunnen dat ook, dan gaan die telwerken oplopen. Een accu moet je melden, zonnepanelen ook.
Als je die niet gemeld hebt maar je teruglevertelwerken lopen wel op gaat er ergens niet helemaal goed. Hetzij dat de meter fout/kapot is, hetzij dat je iets niet hebt aangemeld maar wél hebt.
Dus het is maar goed dat we nu allemaal spaarlampen hebben?quote:Op dinsdag 9 september 2025 16:18 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
Zelfde hier. Maar airco valt erg mee qua verbruik, een 13000BTU split-unit zit doorgaans op gemiddeld 250 watt. Monoblocks zijn de grote slurpers met meer dan 1000 watt. Maar bij ons thuis draaien ook wat servers 24/7, daardoor ligt het verbruik snachts altijd rond 1000 watt en overdag het dubbele. Ik schaf zo'n accu dan ook niet aan om ermee te verdienen, maar puur eigen opbrengst snachts gebruiken en bescherming tegen stroomuitval. Met een thuisaccu kun je in eilandbedrijf draaien. De hele wijk zonder licht, maar bij jou blijft het licht wel branden.
Zeker. Toendertijd verving ik alle lampen in huis door spaarlampen. Het stroomverbruik ging hierdoor met 300 watt omlaag.quote:Op dinsdag 9 september 2025 18:03 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dus het is maar goed dat we nu allemaal spaarlampen hebben?
Tijdens het opstellen van het Klimaatakkoord (2017) was het uitgangspunt: energie bezuinigen. We moesten gemiddeld zo'n 40% minder energie gaan verbruiken. Nou was het verbruik van de huishoudens maar zo'n 20% van het totaal en slechts 20% daarvan was elektriciteit, de rest aardgas.quote:Op dinsdag 9 september 2025 19:14 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
Zeker. Toendertijd verving ik alle lampen in huis door spaarlampen. Het stroomverbruik ging hierdoor met 300 watt omlaag.
Geen idee, en het interesseert ook niemand iets, want niemand die thuis een lampje uit doet of wat minder lang onder de douche staat vanwege 'het klimaatakkoord'.quote:Op dinsdag 9 september 2025 19:19 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Tijdens het opstellen van het Klimaatakkoord (2017) was het uitgangspunt: energie bezuinigen. We moesten gemiddeld zo'n 40% minder energie gaan verbruiken. Nou was het verbruik van de huishoudens maar zo'n 20% van het totaal en slechts 20% daarvan was elektriciteit, de rest aardgas.
Hebben we over de hele linie die doelstelling gehaald, denk je? Stadswarmte is in deze een lastige, omdat je dan ook de grond flink zit te verwarmen.
Natuurlijk niet, die eis in de eerste plaats is al onzin, omdat het stroomverbruik van particulieren slechts een klein deelvan het geheel is. de bulk van alle stroom gaat naar de industrie. Maar onze slappe overheid durft het bedrijfsleven niet aan te pakken, ze zijn als de dood dat ze uit nederland vertrekken, dus pakken ze enkel de easy target: hun eigen volk. prutsers.quote:Op dinsdag 9 september 2025 19:19 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Tijdens het opstellen van het Klimaatakkoord (2017) was het uitgangspunt: energie bezuinigen. We moesten gemiddeld zo'n 40% minder energie gaan verbruiken. Nou was het verbruik van de huishoudens maar zo'n 20% van het totaal en slechts 20% daarvan was elektriciteit, de rest aardgas.
Hebben we over de hele linie die doelstelling gehaald, denk je? Stadswarmte is in deze een lastige, omdat je dan ook de grond flink zit te verwarmen.
Als je nu nog spaarlampen hebt word het misschien eens tijd voor led lampen.quote:Op dinsdag 9 september 2025 18:03 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dus het is maar goed dat we nu allemaal spaarlampen hebben?
En het bedrijfsleven betaalt ook nog eens 1 appel + 1 ei voor die energie. Veeeeeel minder dan de particulier.quote:Op dinsdag 9 september 2025 20:24 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
Natuurlijk niet, die eis in de eerste plaats is al onzin, omdat het stroomverbruik van particulieren slechts een klein deelvan het geheel is. de bulk van alle stroom gaat naar de industrie. Maar onze slappe overheid durft het bedrijfsleven niet aan te pakken, ze zijn als de dood dat ze uit nederland vertrekken, dus pakken ze enkel de easy target: hun eigen volk. prutsers.
Lekker. Welke pomp heb je?quote:Op dinsdag 9 september 2025 21:04 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Als je nu nog spaarlampen hebt word het misschien eens tijd voor led lampen.
Maar die 40% waar je het een paar posts later over hebt gaat volgens mij niet om energie, maar om broeikassen. Als ik naar mijzelf kijk heb ik relatief makkelijk een besparing een grotere besparing kunnen halen dan die 40% dmv vloerverwarming in combinatie met een warmtepomp.
Voor het verwarmen ben ik van ongeveer +-1700m3 gas (ongeveer 15.000kWh) naar 3300kWh gegaan, waarvan ongeveer 500kWh zelf direct opgewekt. Dit jaar verwacht ik nog minder nodig te hebben en hoger aandeel eigen verbruik.
De Marstek is zelfs te vinden voor 1200 euro inclusief BTW inmiddels. Terugverdientijd op dat ding is met ons stroomverbruik zo'n 3 jaar en een beetje.quote:Op zaterdag 6 september 2025 09:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
Prijzen van thuisbatterijen dalen wel razendsnel op het moment.
Je hebt nu bijvoorbeeld al een Plug-In Marstek (5kWh) voor ¤1.450 waar zo'n accu 15 jaar geleden nog ¤7000 voor de kale accu's zelf betaalde (dus zonder behuizing, bms, etc).
In China gaan de prijzen nog sneller naar beneden, So-Ion (van CATL) komt al richting de $10 per kWh.
Dat is dan wel kale celprijs maar wel een doorbraak t.o.v. de $65 van LFP-cellen.
Dus reken dat accu's goedkoper blijven worden voorlopig.
LG monoblock, ik heb nog wel stadswarmte voor het warmewater. Maar de hele installatie (alleen warmtepomp, de rest zoals vloerverwarming wilde ik al) verdien ik zeker binnen 2-3 jaar terug.quote:
Bedrijfsleven heeft eerlijk gezegd een groot probleem (goed niet allemaal) dat ze niet kunnen uitbreiden omdat er geen capaciteit beschikbaar is. Project ontwikkelaars kunnen geen wijken bouwen omdat er geen capaciteit beschikbaar is.quote:Op dinsdag 9 september 2025 21:10 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
En het bedrijfsleven betaalt ook nog eens 1 appel + 1 ei voor die energie. Veeeeeel minder dan de particulier.
Het is daarom ook dat energiebesparende zaken voor de bedrijven nooit "uit kunnen" omdat ze dan verlies maken. De grootverbruiker wordt ontzettend in de watten gelegd en de kleinverbruiker zwaar aangepakt.
Dat is hoe de "B.V. Nederland" rolt. De VVD is daar de hoofdschuldige.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |