abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator woensdag 10 september 2025 @ 20:41:14 #201
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_218733815
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 20:40 schreef HMFuckyouall het volgende:

[..]
Nou ja, een goeie YouTube tutorial en een loze leiding zoeken en je hebt dit zo gefixt [ afbeelding ]

Overigens geldt volgens mij dat de SolarEdge juist weer een integraal onderdeel wordt van je huis en dus niet los afkoppelbaar is
Maar er IS dus geen loze leiding, dat is het hele ding :P

Edit; en ik heb geen verstand van stroom, dus ik blijf daar heel ver van weg.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_218733819
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 20:40 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]
rijk en groen dat kan niet. het is een van beide
Ik kan het niet meer oneens met je zijn, afhankelijk van wat je definitie van rijk is. Miljardair, eens, miljonair+, absoluut oneens.

Wij houden ongelofelijk veel geld over elke maand juist omdat we nauwelijks tot niet consumeren. Dan ben je rijk en groen bezig.
pi_218733821
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 20:41 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maar er IS dus geen loze leiding, dat is het hele ding :P
In de meterkast is altijd nog ruimte :D

NIET ZO MOEILIJK DOEN
pi_218733825
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 18:12 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Oh toch nog 6500 euro? Dat had ik dan niet verwacht. Ik was netto 6600 euro kwijt, maar dat komt omdat ik ook iets van 4200 subsidie kreeg, maar in die 6600 (zonder subsidie uiteraard 10.800) euro zat dan wel de aanpassing van de meterkast en de verzwaring van de aansluiting door de netbeheerder.
Dan is het in mijn geval netto ongeveer 3400 euro he. De warmtepomp (zelf gekocht, zal wel grijze import zijn) was ongeveer 3500 euro. De totale kosten voor installatie, material, doorvoeren etc zo'n 3000 euro.

Ik heb in die tijd ook offertes aangevraagd en die vareerden van 10,5k tot 12k. Daar ging dan nog wel de subsidie vanaf maar was ook een installatie zoals dat ik die niet wilde, met buffervat etc.

En verzwaring van de aansluiting? Je hebt volgens mij een nieuwbouw woning dus dan is 3x25A volgens mij de standaard. In dat geval denk ik dat er mogelijkheden zijn waarbij een accu snel rendabel is, want als je het hebt over verzwaring dan gok ik 3x35A? Dat kost per maand +- 120 euro extra ten opzichte van 3x25A.
  Moderator woensdag 10 september 2025 @ 20:42:34 #205
16180 crew  CoolGuy
pi_218733826
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 20:41 schreef HMFuckyouall het volgende:

[..]
In de meterkast is altijd nog ruimte :D

NIET ZO MOEILIJK DOEN
Ja, als ik de meterkast laat vervangen wel ja, want de huidige zit prop- en propvol.
pi_218733838
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 20:41 schreef HMFuckyouall het volgende:

[..]
Ik kan het niet meer oneens met je zijn, afhankelijk van wat je definitie van rijk is.

Wij houden ongelofelijk veel geld over elke maand juist omdat we nauwelijks tot niet consumeren. Dan ben je rijk en groen bezig.
om dat te beoordelen heb ik wat meer gegevens nodig over je woon en werk situatie en dergelijke, maar die hoef je hier niet te delen

je kan natuurlijk iemand zijn met een hoog inkomen die als een kluizenaar leeft , maar je zult toch wel met me eens zijn dat dat niet heel erg gebruikelijk is.
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_218733839
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 20:42 schreef Anton91 het volgende:
Je hebt volgens mij een nieuwbouw woning dus dan is 3x25A volgens mij de standaard
Dat zie je verkeerd
  Moderator woensdag 10 september 2025 @ 20:44:28 #208
16180 crew  CoolGuy
pi_218733842
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 20:42 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Dan is het in mijn geval netto ongeveer 3400 euro he. De warmtepomp (zelf gekocht, zal wel grijze import zijn) was ongeveer 3500 euro. De totale kosten voor installatie, material, doorvoeren etc zo'n 3000 euro.

Ik heb in die tijd ook offertes aangevraagd en die vareerden van 10,5k tot 12k. Daar ging dan nog wel de subsidie vanaf maar was ook een installatie zoals dat ik die niet wilde, met buffervat etc.

En verzwaring van de aansluiting? Je hebt volgens mij een nieuwbouw woning dus dan is 3x25A volgens mij de standaard. In dat geval denk ik dat er mogelijkheden zijn waarbij een accu snel rendabel is, want als je het hebt over verzwaring dan gok ik 3x35A? Dat kost per maand +- 120 euro extra ten opzichte van 3x25A.
Nee, ik had 1x40A, en ik ging naar 3x25A. De oude warmtepomp (die ik dus heb laten vervangen) kon 1 fase aangesloten worden, maar de huidige pomp vereiste 3 fasen.

En op dat moment wist ik ook al dat mijn volgende auto (die ik dus nu heb) een EV zou worden en ook daar werd 3x25A gevraagd voor de laadpaal, dus het ging er toch van komen, dus bij het vervangen van de pomp is dat ook direct aangepast.
pi_218733844
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 20:44 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]
om dat te beoordelen heb ik wat meer gegevens nodig over je woon en werk situatie en dergelijke, maar die hoef je hier niet te delen

je kan natuurlijk iemand zijn met een hoog inkomen die als een kluizenaar leeft , maar je zult toch wel met me eens zijn dat dat niet heel erg gebruikelijk is.
Ik ben met je eens dat het ongebruikelijk is, maar kijk eens in de FIRE topics op Tweakers of op Reddit wat voor lui er op de wereld rondlopen. Er zijn meer mensen dan je denkt die in een appartement wonen van 50 vierkante meter in een willekeurig goedkoop dorp met een paar miljoen op de bank.
pi_218734032
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 20:26 schreef HMFuckyouall het volgende:

[..]
Maar wat ik zeg: kijk eens naar de Marstek met een uitgangspunt aanschaf 1000 a 1200 euro tegen die tijd en ga eens uit van de 5KWh optie. Dan zul je zien dat de TVT een stuk lager ligt :)
Ik had een heel verhaal getypt, maar blijkbaar niet doorgekomen. Maar ik denk dat een thuisaccu vaak nog niet zo rendabel is. Als ik naar mijn eigen situatie kijk zou ik in de ideale situatie zo'n 750kWh kunnen besparen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_218734051
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 20:44 schreef HMFuckyouall het volgende:

[..]
Dat zie je verkeerd
Ligt aan de periode, maar lijkt nu wel vaak de standaard:
quote:
https://www.liander.nl/nieuwbouw

Soorten bouwaansluitingen
3x25A (standaardaansluiting) standaardapparaten, zoals een elektrische kookplaat, elektrische boiler, koelkast, hybride warmtepomp, wasmachine, computer, verlichting.
Had ik in mijn nieuwbouw appartement (oplevering 2018) ook, nu word er ook kleiner gebouwd en zal het ook wel misschien wat vaker lager zijn?
  Moderator woensdag 10 september 2025 @ 21:16:51 #212
16180 crew  CoolGuy
pi_218734100
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 21:12 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Ligt aan de periode, maar lijkt nu wel vaak de standaard:
[..]
Had ik in mijn nieuwbouw appartement (oplevering 2018) ook, nu word er ook kleiner gebouwd en zal het ook wel misschien wat vaker lager zijn?
Maar mijn huis is niet nieuwbouw, het had al een vorige eigenaar maar is wel uit 2010. :P
  woensdag 10 september 2025 @ 21:46:19 #213
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_218734440
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 20:39 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dit huis had voor de wasmachine en droger dus maar 1 groep en ook maar 1 stopcontact. Vraag me niet waarom. Maar inderdaad, ik heb dus om die reden een nieuwe wasmachine + droger gekocht die samen op hun piek max tot 3100 watt komen, maar daar is dus maar 1 groep. Er is dus geen sprake van een 'andere' groep die dan over blijft.
Strikt genomen moet volgens NEN1010 elk vast opgesteld apparaat van meer dan 2000Watt afgenomen vermogen, alleen op een eigen (afgezekerde) groep zitten. Er geldt een uitzondering voor incidenteel gebruik mits ook onder direct toezicht.

Voor wasmachines/drogers e.d. zijn er speciale wisselschakelaars die wanneer de wasmachine (meer) stroom nodig heeft (eventueel automatisch) de droger afschakelt. Wanneer een wasmachine/droger in een natte ruimte staat opgesteld, behoort het stationaire apparaat ook met een vaste leiding te zijn aangesloten (en dus niet, zoals soms, met een eigen stekker en laat staan verlengsnoer).
//--//
Voor stroomleverende apparaten waaronder zonnepanelen en accu's mits daarvoor ook ontworpen, mogen die op een normale stekkergroep worden aangesloten en niet meer dan 800Watt totaal op die groep toelevert.
Probleem is dat mensen vaak niet goed weten welke wandcontactdozen er bij elkaar op één groep zitten.
En ongewild dan meerdere accu's samen op één groep zetten. Wat hier dus TheFreshPrince in NWS / Thuisbatterij levert fors minder op staat, opgesteld lijkt mij sws niet de bedoeling voor een vaste opstelling.

Een gezekerde 16A thuisgroep kan 3600W transporteren. Met 800W daarbij wordt dat 20A wat draden in een buis - laat staan bij kortsluiting - kan opwarmen. Duurt dat lang en maar vaak genoeg achtereen, kan dat na verloop zorgen voor storingen en erger. Onverlet dient een "stroomaccu" natuurlijk altijd geaard worden aangesloten.

Indien iemand niet vertrouwd is met techniek of aanleg e.d, raad ik het af dat die zelf FF een groepje bijplaatst in de meterkast. Kan zomaar zijn dat er een noodzaak is voor een extra of aparte aardlekschakelaar of dat de hele installatie (ontwerptechnisch) te zwaar wordt voor de hoofdzekering. De marges zijn er om redenen van veiligheid en niet om gebruikt te worden.
En ja, ik geef ook toe dat het soms bizar om voor schijnbaar 10minuten werk, snel ¤150 af te moeten rekenen.
Maar goed de timmerman betaal je niet alleen per spijker maar ook omdat die met het juiste materiaal komt om precies daar zoals bedoeld iets (vast) te maken en ook in staat is om bij issues en gevolgen, die te kunnen herstellen.

Dingen zijn nooit een probleem totdat het dat wel wordt. Vaak gezien hoe mensen thuis iets aanleggen omdat het kon en ik mij hoofdschuddend (stil) afvraagt waartoe die ooit daartoe op welke kunstzinnige bijgedachte waren gekomen.
Niet erg, bij mij is het ook een creatief rommeltje maar wel eentje die risico's in een situatie tot mijn inzichtelijke zelf beperkt.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_218734753
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 21:46 schreef Vallon het volgende:
Strikt genomen moet volgens NEN1010 elk vast opgesteld apparaat van meer dan 2000Watt afgenomen vermogen, alleen op een eigen (afgezekerde) groep zitten. Er geldt een uitzondering voor incidenteel gebruik mits ook onder direct toezicht.
Alleen zijn die NEN-normen een dingetje van installateurs etc. Als particulier heb je dacht ik niks met die richtlijnen te maken. Het is niet wettelijk geregeld. Dus wat de particulier allemaal zelf in huis haalt is in principe niet geregeld cq wetteloos.

Als je op Tweakers ziet wat voor brandgevaarlijke bouwsels van dubieuze Chinese onderdelen zij in huis hebben... De verzekering zal daar iets van vinden als het fout gaat.

Dus al die Chinese accu's (en dat zijn ze zonder uitzondering) kunnen u en uw gezin in de fik zetten. Allemaal wegens deze dubieuze hobby om een paar centen te besparen. Het is bepaald niet ongevaarlijk tot zelfs erg riskant.

[ Bericht 6% gewijzigd door Bart2002 op 10-09-2025 22:18:49 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  woensdag 10 september 2025 @ 22:56:49 #215
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_218735484
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 22:10 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Alleen zijn die NEN-normen een dingetje van installateurs etc. Als particulier heb je dacht ik niks met die richtlijnen te maken. Het is niet wettelijk geregeld. Dus wat de particulier allemaal zelf in huis haalt is in principe niet geregeld cq wetteloos.

Als je op Tweakers ziet wat voor brandgevaarlijke bouwsels van dubieuze Chinese onderdelen zij in huis hebben... De verzekering zal daar iets van vinden als het fout gaat.

Dus al die Chinese accu's (en dat zijn ze zonder uitzondering) kunnen u en uw gezin in de fik zetten. Allemaal wegens deze dubieuze hobby om een paar centen te besparen. Het is bepaald niet ongevaarlijk tot zelfs erg riskant.
Dat iemand het niet weet (of beter; niet wil weten) is wat anders dan bedenken dat het niet geregeld zou zijn.
En ja alles kan en de vraag is vooral of mensen zelf (willen) nadenken. Tegen stupiditeit is geen kruid gewassen.

Het verhaal aangaande elektra is heel simpel; je mag de huisinstallatie niet wijzigen dat strijdig is met de gestelde goedkeuring. De daarop aangesloten apparaten moet conform hun verstrekte instructies worden toegepast.
De NEN normen vormen een minimale richtlijn die leveranciers van diensten opleggen als eis.

Op het moment dat iemand niet zeker weet wat die gebruiks/normen zijn, is die persoon per definitie onkundig en moet die dus niet iets zelf willen gaan wijzigen of in onwetendheid anders (laten) gebruiken.

Elk ding in de EU, yep zelfs chinese rotzooi, wordt verkocht met in principe een CE (conformiteit)goedkeuring en een (gebruiks)handleiding die bijna zeker ergens kan worden nagelezen.
Dat mensen een ding "eigenwijs" anders (kunnen of willen) gebruiken omdat het zo prachtig goedkoop kan, is in bijna alle gevallen een gewenste consumentenkeuze.
Die el-cheapo accu kan een prima ding zijn voor af en toe maar ongeschikt om uit ondeskundig zicht dan 24/7 van 0-100 te worden leeggezogen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Vallon op 10-09-2025 23:03:38 ]
pi_218735926
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 21:46 schreef Vallon het volgende:

[..]

//--//
Wat hier dus TheFreshPrince in NWS / Thuisbatterij levert fors minder op staat, opgesteld lijkt mij sws niet de bedoeling voor een vaste opstelling.
Dit is hoe het op Tweakers en door HomeWizard wordt voorgeschreven: op een eigen groep.

Heb het stopcontact er speciaal voor aangelegd en in de meterkast op een eigen automaat laten zetten door m'n vaste installateur.

Er mogen absoluut geen andere apparaten op die groep.

[ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 10-09-2025 23:49:17 ]
  donderdag 11 september 2025 @ 00:51:04 #217
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_218736393
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 23:41 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dit is hoe het op Tweakers en door HomeWizard wordt voorgeschreven: op een eigen groep.

Heb het stopcontact er speciaal voor aangelegd en in de meterkast op een eigen automaat laten zetten door m'n vaste installateur.

[ afbeelding ]
Zolang het totaal onder 800W blijft bij batterijen en ik meen 400W bij (converters van)panelen, mag dat met één stekker van een batterij op één groep. Mogelijk als een groep specifiek voor dat doel separaat is aangelegd, kan dat iets anders liggen. Regelgeving is sws onduidelijk. Dingen gaan goed totdat iemand het fout(je) vindt.

Wanneer iets daarvoor niet bedoeld is, moet dat naast aangegeven, ook een eventueel fysiek gebruik worden uitgesloten door bijvoorbeeld de ongebruikte aansluitingen met een speciale dop/plaatje af te dekken. Kortom niet dat er zomaar iets bij/in kan worden geplugd.
Op Tweakers zullen ongetwijfeld users zijn die dat geitenpaadje van een kous anders zullen bezien en daarmee nog geen garantie biedt dat het OK is.
BTW netjes aangelegd (ABB doos?) en ik zelf niet de vierdubbele wandcontact zou willen gebruiken omdat haakse stekkers daarin (nek omhoog ingestoken) kunnen gaan afbuigen/vervormen.

Ik ken de situaties waar installateur A een mooie voorziening treft en technicus B de prachtige aansluiting doet, zonder samen te kijken of het geheel daarmee ook aan het totaal bedoelde van/voor (net)beheerder C voldoet.
pi_218737136
quote:
12s.gif Op donderdag 11 september 2025 00:51 schreef Vallon het volgende:

[..]
Zolang het totaal onder 800W blijft bij batterijen en ik meen 400W bij (converters van)panelen, mag dat met één stekker van een batterij op één groep.
Voor de stekkeromvormers voor/met panelen zag ik voorheen altijd 600Watt maar nu lijkt de Europese 800Watt gebruikt te worden. Je ziet die setjes nu overal opduiken, zelfs in supermarkten.
In België mag het sinds kort ook, daar wordt 800Watt aangehouden.

quote:
BTW netjes aangelegd (ABB doos?) en ik zelf niet de vierdubbele wandcontact zou willen gebruiken omdat haakse stekkers daarin (nek omhoog ingestoken) kunnen gaan afbuigen/vervormen.
Het klittenband zorgt dat aan de omhoog staande stekkers niet veel treklast is.
Bij de meeste dubbele opbouwstopcontacten staat er ook 1 stekker overeind, of je moet hem 90 graden draaien plaatsen.

Zodra het warmtepompseizoen begint zal ik er eens met de Flir langs om te zien wat voor temperaturen er gehaald worden (draad / stopcontact / automaat).
  donderdag 11 september 2025 @ 14:17:20 #219
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_218740833
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2025 07:00 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Voor de stekkeromvormers voor/met panelen zag ik voorheen altijd 600Watt maar nu lijkt de Europese 800Watt gebruikt te worden. Je ziet die setjes nu overal opduiken, zelfs in supermarkten.
In België mag het sinds kort ook, daar wordt 800Watt aangehouden.
[..]
Het klittenband zorgt dat aan de omhoog staande stekkers niet veel treklast is.
Bij de meeste dubbele opbouwstopcontacten staat er ook 1 stekker overeind, of je moet hem 90 graden draaien plaatsen.

Zodra het warmtepompseizoen begint zal ik er eens met de Flir langs om te zien wat voor temperaturen er gehaald worden (draad / stopcontact / automaat).
Flir'ren kan inzichtgevend zijn om te weten of alles in evenwicht - goed aangesloten - is.
In meterkasten, ook die van mij, kwam ik nog wel eens hobbywerk tegen waar contacten onvoldoende verbinding bleken te maken, hotspots of erger; vlamboogjes kunnen vormen.
Onjuist (moment) aangehaalde schroeven kunnen onder invloed van (belastings)warmte zich soms wat gaan loswerken.

[wannabe modus]
Ook die dubbele wandcontactdozen vind ik ondingen. Heb ze in de huiskamer met natuurlijk veel te veel (door verlengde) verlengsnoeren.

Heb in de woonkamer 4 aansluitpunten en daarop FF rekenen, al snel meer dan 50 stekkers zitten van allerhande consu-apparaten. Strikt formeel mag een (gesnoerde)verlengdoos niet eens permanent, laat staan onder een bank of kast, worden toegepast. In veel huizen vormt de installatie vaak geen geïntegreerd uitgangspunt waardoor mensen gaan aanrommelen.

Wanneer het gaat om vaste (semi-bedrijfs)opstelling zou ik eerder gaan voor dat spul met klepjes bv

van een ander merk, ABB meen ik, kan die horizontaal met 1,2 of 3 worden doorgekoppeld.
Ongebruikte aansluitpunten zijn dan ook afgedekt zodat een schoonmaker er gewoon met een stoffer overheen kan.
Natuurlijk duurder maar in stof/werkplaatsen/ruimten/bijkeuken e.d., oogt het als wat beter smoelwerk.
Nog mooier is natuurlijk een systeemkanaal oplossing. Maar goed, alle waar naar -en oog op het geld.
[/wannabe modus]

Om het wat ontopic te houden, buiten dat het kan, is het met die zelf aan te sluiten stroomvoorzieningen niet de bedoeling dat er meerdere op een groep worden aangesloten.
Regelgeving voor (zelf) aansluiten van zaken, is sws vaag en weet niet of daarvoor ergens iets is opgeschreven in de handleiding(en) van die thuisbatterij(en) ?
  donderdag 11 september 2025 @ 21:07:20 #220
472044 Ghost_Buster
I aint 'fraid of no ghost
pi_218745096
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 21:10 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
En het bedrijfsleven betaalt ook nog eens 1 appel + 1 ei voor die energie. Veeeeeel minder dan de particulier.

Het is daarom ook dat energiebesparende zaken voor de bedrijven nooit "uit kunnen" omdat ze dan verlies maken. De grootverbruiker wordt ontzettend in de watten gelegd en de kleinverbruiker zwaar aangepakt.

Dat is hoe de "B.V. Nederland" rolt. De VVD is daar de hoofdschuldige.
Precies. Dit is het resultaat van 12 jaar rutte. :(
  vrijdag 12 september 2025 @ 09:23:42 #221
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_218747628
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 23:41 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Dit staat toch niet in een natte ruimte mag ik hopen?
pi_219817609
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 09:23 schreef xzaz het volgende:

[..]
Dit staat toch niet in een natte ruimte mag ik hopen?
Ja, in de douchecabine.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')