Maar er IS dus geen loze leiding, dat is het hele dingquote:Op woensdag 10 september 2025 20:40 schreef HMFuckyouall het volgende:
[..]
Nou ja, een goeie YouTube tutorial en een loze leiding zoeken en je hebt dit zo gefixt [ afbeelding ]
Overigens geldt volgens mij dat de SolarEdge juist weer een integraal onderdeel wordt van je huis en dus niet los afkoppelbaar is
Ik kan het niet meer oneens met je zijn, afhankelijk van wat je definitie van rijk is. Miljardair, eens, miljonair+, absoluut oneens.quote:Op woensdag 10 september 2025 20:40 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
rijk en groen dat kan niet. het is een van beide
In de meterkast is altijd nog ruimtequote:Op woensdag 10 september 2025 20:41 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar er IS dus geen loze leiding, dat is het hele ding
Dan is het in mijn geval netto ongeveer 3400 euro he. De warmtepomp (zelf gekocht, zal wel grijze import zijn) was ongeveer 3500 euro. De totale kosten voor installatie, material, doorvoeren etc zo'n 3000 euro.quote:Op woensdag 10 september 2025 18:12 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Oh toch nog 6500 euro? Dat had ik dan niet verwacht. Ik was netto 6600 euro kwijt, maar dat komt omdat ik ook iets van 4200 subsidie kreeg, maar in die 6600 (zonder subsidie uiteraard 10.800) euro zat dan wel de aanpassing van de meterkast en de verzwaring van de aansluiting door de netbeheerder.
Ja, als ik de meterkast laat vervangen wel ja, want de huidige zit prop- en propvol.quote:Op woensdag 10 september 2025 20:41 schreef HMFuckyouall het volgende:
[..]
In de meterkast is altijd nog ruimte
NIET ZO MOEILIJK DOEN
om dat te beoordelen heb ik wat meer gegevens nodig over je woon en werk situatie en dergelijke, maar die hoef je hier niet te delenquote:Op woensdag 10 september 2025 20:41 schreef HMFuckyouall het volgende:
[..]
Ik kan het niet meer oneens met je zijn, afhankelijk van wat je definitie van rijk is.
Wij houden ongelofelijk veel geld over elke maand juist omdat we nauwelijks tot niet consumeren. Dan ben je rijk en groen bezig.
Dat zie je verkeerdquote:Op woensdag 10 september 2025 20:42 schreef Anton91 het volgende:
Je hebt volgens mij een nieuwbouw woning dus dan is 3x25A volgens mij de standaard
Nee, ik had 1x40A, en ik ging naar 3x25A. De oude warmtepomp (die ik dus heb laten vervangen) kon 1 fase aangesloten worden, maar de huidige pomp vereiste 3 fasen.quote:Op woensdag 10 september 2025 20:42 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Dan is het in mijn geval netto ongeveer 3400 euro he. De warmtepomp (zelf gekocht, zal wel grijze import zijn) was ongeveer 3500 euro. De totale kosten voor installatie, material, doorvoeren etc zo'n 3000 euro.
Ik heb in die tijd ook offertes aangevraagd en die vareerden van 10,5k tot 12k. Daar ging dan nog wel de subsidie vanaf maar was ook een installatie zoals dat ik die niet wilde, met buffervat etc.
En verzwaring van de aansluiting? Je hebt volgens mij een nieuwbouw woning dus dan is 3x25A volgens mij de standaard. In dat geval denk ik dat er mogelijkheden zijn waarbij een accu snel rendabel is, want als je het hebt over verzwaring dan gok ik 3x35A? Dat kost per maand +- 120 euro extra ten opzichte van 3x25A.
Ik ben met je eens dat het ongebruikelijk is, maar kijk eens in de FIRE topics op Tweakers of op Reddit wat voor lui er op de wereld rondlopen. Er zijn meer mensen dan je denkt die in een appartement wonen van 50 vierkante meter in een willekeurig goedkoop dorp met een paar miljoen op de bank.quote:Op woensdag 10 september 2025 20:44 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
om dat te beoordelen heb ik wat meer gegevens nodig over je woon en werk situatie en dergelijke, maar die hoef je hier niet te delen
je kan natuurlijk iemand zijn met een hoog inkomen die als een kluizenaar leeft , maar je zult toch wel met me eens zijn dat dat niet heel erg gebruikelijk is.
Ik had een heel verhaal getypt, maar blijkbaar niet doorgekomen. Maar ik denk dat een thuisaccu vaak nog niet zo rendabel is. Als ik naar mijn eigen situatie kijk zou ik in de ideale situatie zo'n 750kWh kunnen besparen.quote:Op woensdag 10 september 2025 20:26 schreef HMFuckyouall het volgende:
[..]
Maar wat ik zeg: kijk eens naar de Marstek met een uitgangspunt aanschaf 1000 a 1200 euro tegen die tijd en ga eens uit van de 5KWh optie. Dan zul je zien dat de TVT een stuk lager ligt
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ligt aan de periode, maar lijkt nu wel vaak de standaard:quote:
Had ik in mijn nieuwbouw appartement (oplevering 2018) ook, nu word er ook kleiner gebouwd en zal het ook wel misschien wat vaker lager zijn?quote:https://www.liander.nl/nieuwbouw
Soorten bouwaansluitingen
3x25A (standaardaansluiting) standaardapparaten, zoals een elektrische kookplaat, elektrische boiler, koelkast, hybride warmtepomp, wasmachine, computer, verlichting.
Maar mijn huis is niet nieuwbouw, het had al een vorige eigenaar maar is wel uit 2010.quote:Op woensdag 10 september 2025 21:12 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Ligt aan de periode, maar lijkt nu wel vaak de standaard:
[..]
Had ik in mijn nieuwbouw appartement (oplevering 2018) ook, nu word er ook kleiner gebouwd en zal het ook wel misschien wat vaker lager zijn?
Strikt genomen moet volgens NEN1010 elk vast opgesteld apparaat van meer dan 2000Watt afgenomen vermogen, alleen op een eigen (afgezekerde) groep zitten. Er geldt een uitzondering voor incidenteel gebruik mits ook onder direct toezicht.quote:Op woensdag 10 september 2025 20:39 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dit huis had voor de wasmachine en droger dus maar 1 groep en ook maar 1 stopcontact. Vraag me niet waarom. Maar inderdaad, ik heb dus om die reden een nieuwe wasmachine + droger gekocht die samen op hun piek max tot 3100 watt komen, maar daar is dus maar 1 groep. Er is dus geen sprake van een 'andere' groep die dan over blijft.
Alleen zijn die NEN-normen een dingetje van installateurs etc. Als particulier heb je dacht ik niks met die richtlijnen te maken. Het is niet wettelijk geregeld. Dus wat de particulier allemaal zelf in huis haalt is in principe niet geregeld cq wetteloos.quote:Op woensdag 10 september 2025 21:46 schreef Vallon het volgende:
Strikt genomen moet volgens NEN1010 elk vast opgesteld apparaat van meer dan 2000Watt afgenomen vermogen, alleen op een eigen (afgezekerde) groep zitten. Er geldt een uitzondering voor incidenteel gebruik mits ook onder direct toezicht.
Dat iemand het niet weet (of beter; niet wil weten) is wat anders dan bedenken dat het niet geregeld zou zijn.quote:Op woensdag 10 september 2025 22:10 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Alleen zijn die NEN-normen een dingetje van installateurs etc. Als particulier heb je dacht ik niks met die richtlijnen te maken. Het is niet wettelijk geregeld. Dus wat de particulier allemaal zelf in huis haalt is in principe niet geregeld cq wetteloos.
Als je op Tweakers ziet wat voor brandgevaarlijke bouwsels van dubieuze Chinese onderdelen zij in huis hebben... De verzekering zal daar iets van vinden als het fout gaat.
Dus al die Chinese accu's (en dat zijn ze zonder uitzondering) kunnen u en uw gezin in de fik zetten. Allemaal wegens deze dubieuze hobby om een paar centen te besparen. Het is bepaald niet ongevaarlijk tot zelfs erg riskant.
Dit is hoe het op Tweakers en door HomeWizard wordt voorgeschreven: op een eigen groep.quote:Op woensdag 10 september 2025 21:46 schreef Vallon het volgende:
[..]
//--//
Wat hier dus TheFreshPrince in NWS / Thuisbatterij levert fors minder op staat, opgesteld lijkt mij sws niet de bedoeling voor een vaste opstelling.
Zolang het totaal onder 800W blijft bij batterijen en ik meen 400W bij (converters van)panelen, mag dat met één stekker van een batterij op één groep. Mogelijk als een groep specifiek voor dat doel separaat is aangelegd, kan dat iets anders liggen. Regelgeving is sws onduidelijk. Dingen gaan goed totdat iemand het fout(je) vindt.quote:Op woensdag 10 september 2025 23:41 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dit is hoe het op Tweakers en door HomeWizard wordt voorgeschreven: op een eigen groep.
Heb het stopcontact er speciaal voor aangelegd en in de meterkast op een eigen automaat laten zetten door m'n vaste installateur.
Er mogen absoluut geen andere apparaten op die groep.
[ afbeelding ]
Voor de stekkeromvormers voor/met panelen zag ik voorheen altijd 600Watt maar nu lijkt de Europese 800Watt gebruikt te worden. Je ziet die setjes nu overal opduiken, zelfs in supermarkten.quote:Op donderdag 11 september 2025 00:51 schreef Vallon het volgende:
[..]
Zolang het totaal onder 800W blijft bij batterijen en ik meen 400W bij (converters van)panelen, mag dat met één stekker van een batterij op één groep.
Het klittenband zorgt dat aan de omhoog staande stekkers niet veel treklast is.quote:BTW netjes aangelegd (ABB doos?) en ik zelf niet de vierdubbele wandcontact zou willen gebruiken omdat haakse stekkers daarin (nek omhoog ingestoken) kunnen gaan afbuigen/vervormen.
Flir'ren kan inzichtgevend zijn om te weten of alles in evenwicht - goed aangesloten - is.quote:Op donderdag 11 september 2025 07:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Voor de stekkeromvormers voor/met panelen zag ik voorheen altijd 600Watt maar nu lijkt de Europese 800Watt gebruikt te worden. Je ziet die setjes nu overal opduiken, zelfs in supermarkten.
In België mag het sinds kort ook, daar wordt 800Watt aangehouden.
[..]
Het klittenband zorgt dat aan de omhoog staande stekkers niet veel treklast is.
Bij de meeste dubbele opbouwstopcontacten staat er ook 1 stekker overeind, of je moet hem 90 graden draaien plaatsen.
Zodra het warmtepompseizoen begint zal ik er eens met de Flir langs om te zien wat voor temperaturen er gehaald worden (draad / stopcontact / automaat).
Precies. Dit is het resultaat van 12 jaar rutte.quote:Op dinsdag 9 september 2025 21:10 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
En het bedrijfsleven betaalt ook nog eens 1 appel + 1 ei voor die energie. Veeeeeel minder dan de particulier.
Het is daarom ook dat energiebesparende zaken voor de bedrijven nooit "uit kunnen" omdat ze dan verlies maken. De grootverbruiker wordt ontzettend in de watten gelegd en de kleinverbruiker zwaar aangepakt.
Dat is hoe de "B.V. Nederland" rolt. De VVD is daar de hoofdschuldige.
Dit staat toch niet in een natte ruimte mag ik hopen?quote:Op woensdag 10 september 2025 23:41 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dit is hoe het op Tweakers en door HomeWizard wordt voorgeschreven: op een eigen groep.
Heb het stopcontact er speciaal voor aangelegd en in de meterkast op een eigen automaat laten zetten door m'n vaste installateur.
Er mogen absoluut geen andere apparaten op die groep.
[ afbeelding ]
Ja, in de douchecabine.quote:Op vrijdag 12 september 2025 09:23 schreef xzaz het volgende:
[..]
Dit staat toch niet in een natte ruimte mag ik hopen?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |