Welke instellingen heb je gehanteerd? 5KWh accu of groter?quote:Op woensdag 10 september 2025 20:18 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee, ik had de juiste range, die ik net zei, maar ik had per dag geexporteerd en hij heeft per 15 min nodig, maar dan is die range weer te groot.
Dus ik heb nu van 15 juni '24 t/m 14 juni '25, en dan komt daar een besparing uit van 465 euro op jaarbasis.
10 kWh accu, daar ik een warmtepomp + airco's + EV heb. Dat zou een TVT zijn van 8,39 jaar, uitgaande van een injectietarief van 5ct, maar ik héb nog geen injectietarief, én ik mag nog salderen, dus ik weet niet of wel/niet salderen wordt meegenomen op die website.quote:Op woensdag 10 september 2025 20:19 schreef HMFuckyouall het volgende:
[..]
Welke instellingen heb je gehanteerd? 5KWh accu of groter?
Zolang je kunt salderen levert de accu je nul euro op want het net levert je al het geld op, zoveel is evident zou je zeggenquote:Op woensdag 10 september 2025 20:20 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
10 kWh accu, daar ik een warmtepomp + airco's + EV heb. Dat zou een TVT zijn van 8,39 jaar, uitgaande van een injectietarief van 5ct, maar ik héb nog geen injectietarief, én ik mag nog salderen, dus ik weet niet of wel/niet salderen wordt meegenomen op die website.
Ah, de vergoeding. Ja nou ja, dat is momenteel gewoon mijn stroomtarief, dus de accu heeft NU geen zin, daar salderen nog mag. Dit is alleen interessant vanaf 2027.quote:Op woensdag 10 september 2025 20:24 schreef HMFuckyouall het volgende:
[..]
Zolang je kunt salderen levert de accu je nul euro op want het net levert je al het geld op, zoveel is evident zou je zeggen.
De gekozen term injectietarief is ongelukkig gekozen. Het betreft de vergoeding die consumenten krijgen voor overtollige stroom die ze terug leveren aan het net. Het is belangrijk te weten dat de vergoeding voor het terugleveren van zonnestroom sterk is gedaald de afgelopen jaren en nog veel sterker zal dalen, vermoedelijk tot het nulpunt. Lager dan dat mag per 01 januari 2027 niet meer en de ACM gaat daarop handhaven.
Absoluut. Maar een verstandig mens bereidt zich een jaar voor feitelijke veranderingen al voor op die verandering. Ik ben daarom al langer aan het oriënteren, ondanks dat ik het stroomnet ook maximaal misbruik momenteel en dat kan blijven doen tot 31 december 23:59:59.quote:Op woensdag 10 september 2025 20:26 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ah, de vergoeding. Ja nou ja, dat is momenteel gewoon mijn stroomtarief, dus de accu heeft NU geen zin, daar salderen nog mag. Dit is alleen interessant vanaf 2027.
Geinig, als ik 'm instel op 5 kWh dan is de vergoeding nog 403 euro, maar dat betekent dus dat de meerprijs van die extra 5 kWh in return maar 140 euro extra oplevert per jaar. Geinig. Even gaan zoeken wat een 5 kWh accu dan kost.quote:Op woensdag 10 september 2025 20:24 schreef HMFuckyouall het volgende:
[..]
Mijn tip zou zijn: kijk eens naar 5KWh. De aanschafwaarde daarvan zit op een 'perfect punt'. Een grotere accu is vaak, gek genoeg, minder efficiënt, omdat je heel vaak niet in staat bent meer dan 5KWh op te slaan.
De prijzen zullen gaan dalen naar rond de 1000 komend jaar is mijn verwachting.
1200 euro, de Marstek 5,12KWh V2 euro die ik net tiptequote:Op woensdag 10 september 2025 20:28 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Geinig, als ik 'm instel op 5 kWh dan is de vergoeding nog 403 euro, maar dat betekent dus dat de meerprijs van die extra 5 kWh in return maar 140 euro extra oplevert per jaar. Geinig. Even gaan zoeken wat een 5 kWh accu dan kost.
Maar die wil ik niet, want ik wil binnen het SolarEdge ecosysteem blijvenquote:Op woensdag 10 september 2025 20:28 schreef HMFuckyouall het volgende:
[..]
1200 euro, de Marstek 5,12KWh a 1200 euro die ik net tipte.
Je P1 meter is ook geen onderdeel van het SolarEdge ecosysteem maar een andere leverancier?quote:Op woensdag 10 september 2025 20:29 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar die wil ik niet, want ik wil binnen het SolarEdge ecosysteem blijven
Wel bijzonder. Dus een 4,6 kWh SolarEdge accu zie ik staan voor grofweg 2000 euro, maar voor 4000 euro zie ik een Motoma 20 kWh (!!!) accu staan op bolpuntcom.quote:Op woensdag 10 september 2025 20:30 schreef HMFuckyouall het volgende:
Het is tot 5KWh redelijk "makkelijk" om de accu volledig vol en leeg te laden gedurende dag/nachtcyclus.
10KWh opladen lukt je echt alleen in hoogzomer. Maar die accu moet het niet hebben van juli, augustus en september
SolarEdge is duur spul, MarStek en HomeWizard een stuk goedkoper. De HomeWizard is alleen qua capaciteit een stukje kleiner dan de MarStek.quote:Op woensdag 10 september 2025 20:31 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Wel bijzonder. Dus een 4,6 kWh SolarEdge accu zie ik staan voor grofweg 2000 euro, maar voor 4000 euro zie ik een Motoma 20 kWh (!!!) accu staan op bolpuntcom.
Dat is waar, maar de innerlijke autist trekt het niet als ik nu een ander systeem zou aanschaffen, want de SE app laat dan niet leuk die accu zien etc. I know i know, belachelijkquote:Op woensdag 10 september 2025 20:30 schreef HMFuckyouall het volgende:
[..]
Je P1 meter is ook geen onderdeel van het SolarEdge ecosysteem maar een andere leverancier?
Deze thuisaccu (Marstek) praat met je P1 meter. Wordt zelfs in de app van HomeWizard ingeladen en je kunt daarin zien wat hij doet. Hij wordt volledig ondersteund door HomeWizard (of vice versa, is maar hoe je er naar kijkt)
Maar dan kom je weer op het punt dat je dus een eigen stopcontact moet hebben op een eigen groep, en daar de accu op zolder zou moeten komen, en ik daar geen eigen stopcontact én geen eigen groep heb zou k dat dus moeten gaan laten aanleggen, wat ook weer kosten met zich mee brengt?quote:Op woensdag 10 september 2025 20:31 schreef HMFuckyouall het volgende:
Hij weet dus "wat hij moet doen" dankzij de P1 meter die hem om de seconde vertelt "ladeuhhh" of "ontladeuhhh". Dat kan hij met maximaal 2000W indien hij gekoppeld is aan een eigen groep via een eigen stopcontact.
Maar je ziet toch de productie van je panelen, je afname uit het net én de thuisaccu allemaal in de HomeWizard app? dat is dan toch veel beter dan alleen je productie zien in de SE app, die niet je verbruik inzichtelijk maakt?quote:Op woensdag 10 september 2025 20:32 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat is waar, maar de innerlijke autist trekt het niet als ik nu een ander systeem zou aanschaffen, want de SE app lat dan niet leuk die accu zien etc. I know i know, belachelijk
Dan kun je kiezen hem maximaal op 800W te laten ontladen.quote:Op woensdag 10 september 2025 20:33 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar dan kom je weer op het punt dat je dus een eigen stopcontact moet hebben op een eigen groep, en daar de accu op zolder zou moeten komen, en ik daar geen eigen stopcontact én geen eigen groep heb zou k dat dus moeten gaan laten aanleggen, wat ook weer kosten met zich mee brengt?
Maar ik kijk niet in de homewizard app, ik kijk in Home Assistant, en ja, ik weet dat ik dan ook om de SE app heen ga, maar om de een of andere reden ga ik op tilt als ik géén SE batterij neem, wat, ik herhaal het nog maar een keer, volslagen belachelijk is.quote:Op woensdag 10 september 2025 20:34 schreef HMFuckyouall het volgende:
[..]
Maar je ziet toch de productie van je panelen, je afname uit het net én de thuisaccu allemaal in de HomeWizard app? dat is dan toch veel beter dan alleen je productie zien in de SE app, die niet je verbruik inzichtelijk maakt?
Ik heb geen loze leiding, dat is het issue, en 800 watt ontladen wil ik pertinent niet, want het hele idee is dat ik niet alsnog stroom uit het net moet trekken als ik bv een wasmachine laat draaien.quote:Op woensdag 10 september 2025 20:36 schreef HMFuckyouall het volgende:
[..]
Dan kun je kiezen hem maximaal op 800W te laten ontladen.
Een eigen groep aanleggen kost geen drol, mits je een loze leiding hebt. Kwestie van een automaatje in je meterkast drukken a 20 euro, groengeel/blauw/bruin door de loze leiding trekken (a 3 euro de meter) en een stopcontact afmonteren (a een tientje).
Voor 50 euro ben je klaar, een electricien vraagt 150 euro.
Heb je een beetje moderne woning, is het zeer aannemelijk dat je überhaupt al heel snel een groep over hebt. Denk bijvoorbeeld aan de wasmachine/wasdroger, waarbij mensen vaak maar één apparaat hebben (de wasmachine) of ze om en om gebruiken maar niet tegelijkertijd (kunnen dan dus op dezelfde groep en dan houd je de groep van de wasdroger over).
Waarom zou je de accu op zolder willen en niet in of nabij je meterkast?
Oke, iedere gek zijn eigen gebrek zullen we zeggenquote:Op woensdag 10 september 2025 20:36 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar ik kijk niet in de homewizard app, ik kijk in Home Assistant, en ja, ik weet dat ik dan ook om de SE app heen ga, maar om de een of andere reden ga ik op tilt als ik géén SE batterij neem, wat, ik herhaal het nog maar een keer, volslagen belachelijk is.
Zeker, en ik heb er nogal watquote:Op woensdag 10 september 2025 20:37 schreef HMFuckyouall het volgende:
[..]
Oke, iedere gek zijn eigen gebrek zullen we zeggen
Wasmachine/wasdroger op dezelfde groep? Kunnen zelfs als je moderne apparaten hebt onder de 3500W blijven en dus samen op één groep tegelijkertijd draaien. Houd je de andere groep overquote:Op woensdag 10 september 2025 20:37 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik heb geen loze leiding, dat is het issue, en 800 watt ontladen wil ik pertinent niet, want het hele idee is dat ik niet alsnog stroom uit het net moet trekken als ik bv een wasmachine laat draaien.
Dit huis had voor de wasmachine en droger dus maar 1 groep en ook maar 1 stopcontact. Vraag me niet waarom. Maar inderdaad, ik heb dus om die reden een nieuwe wasmachine + droger gekocht die samen op hun piek max tot 3100 watt komen, maar daar is dus maar 1 groep. Er is dus geen sprake van een 'andere' groep die dan over blijft.quote:Op woensdag 10 september 2025 20:37 schreef HMFuckyouall het volgende:
[..]
Wasmachine/wasdroger op dezelfde groep? Kunnen zelfs als je moderne apparaten hebt onder de 3500W blijven en dus samen op één groep tegelijkertijd draaien. Houd je de andere groep over
rijk en groen dat kan niet. het is een van beidequote:Op vrijdag 5 september 2025 16:04 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
[..]
"Ik ben rijk. En groen."
Als je dat nou meteen zegt, kun je al die andere dingen overslaan. Dat bespaart ons weer de moeite ze te lezen.
Nou ja, een goeie YouTube tutorial en een loze leiding zoeken en je hebt dit zo gefixtquote:Op woensdag 10 september 2025 20:39 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dit huis had voor de wasmachine en droger dus maar 1 groep en ook maar 1 stopcontact. Vraag me niet waarom. Maar inderdaad, ik heb dus om die reden een nieuwe wasmachine + droger gekocht die samen op hun piek max tot 3100 watt komen, maar daar is dus maar 1 groep. Er is dus geen sprake van een 'andere' groep die dan over blijft.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |