abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 4 september 2025 @ 16:55:02 #1
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_218678076
Algemeen topic over de wolf in Nederland.

Laatste berichten/gebeurtenissen:

quote:
Utrecht roept op niet met kind naar bos te gaan en wil wolf afschieten

De provincie Utrecht en de gemeenten Leusden, Zeist, Woudenberg en Utrechtse Heuvelrug adviseren mensen dringend om niet naar de bossen van de Utrechtse Heuvelrug te komen met kleine kinderen. Ze roepen inwoners en bezoekers op zeer voorzichtig te zijn vanwege een wolf die in het gebied rondloopt.
https://nos.nl/artikel/25(...)-wil-wolf-afschieten

quote:
Ruim drie keer zoveel wolvenaanvallen op dieren vastgesteld

Het aantal aanvallen van wolven op schapen en andere dieren is flink toegenomen. In de eerste drie maanden van dit jaar zijn er 267 aanvallen vastgesteld, waar dat er precies een jaar eerder 77 waren. Dat is ruim drie keer zoveel.
https://nos.nl/artikel/25(...)p-dieren-vastgesteld

quote:
DNA-onderzoek bevestigt: wolf betrokken bij incident met kind

De provincie Utrecht bevestigt dat een kind in Leusden eerder deze maand in aanraking is gekomen met een wolf. Op een kledingstuk dat het kind die dag droeg is het DNA van een wolf aangetroffen.
https://nos.nl/artikel/25(...)ij-incident-met-kind

quote:
Hoe gevaarlijk is de wolf? En wat als je er een tegenkomt?

Als hij tevoorschijn komt, houdt de wolf de gemoederen flink bezig. Maar hoe snel kom je het dier eigenlijk tegen? En bovenal, wat moet je doen als je oog in oog staat met de wolf? Vijf vragen over het roofdier en zijn gedrag in Nederland.
https://nos.nl/artikel/25(...)-je-er-een-tegenkomt

Originele OP:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Daar zulllen de wolven blij mee zijn , de reetjes zijn los

Uitsterfbeleid voor herten op kinderboerderij en hertenkamp

quote:
Uitsterfbeleid voor herten op kinderboerderij en hertenkamp
Redactie 27-01-2023 02:13 print
Minister Piet Adema hield donderdag in debat met de Kamercommissie Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) vast aan een 'uitsterfbeleid' voor de bij kinderboerderijen populaire herten.

Er zijn nu zo'n 250 hertenkamp in ons land en Adema heeft begrip voor de 'Bambi-adoratie' van mensen.
Maar hij is van mening dat dam- en edelherten vrij in velden en bossen moeten kunnen leven, in plaats van een afgeschermde ruimte achter een hek.

Daarom mag er vanaf 1 januari 2024 niet meer worden gefokt met de herten van hertenkampen en kinderboerderijen.
De al aanwezige herten mogen blijven tot ze doodgaan, maar er mogen geen nieuwe kalfjes meer bij komen. Op deze manier zullen de hertenkampen langzaam verdwijnen.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  donderdag 4 september 2025 @ 16:56:11 #2
323876 michaelmoore
pi_218678083
Gaat goed we gaan er weer eentje afschieten, als ie een keer en klein kindje pakt, dan is het totale oorlog met dat klote beest

alle wolven een muilkorf aan
Dat moeten gevaarlijke honden ook
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  donderdag 4 september 2025 @ 16:58:22 #3
351926 bloodymary1
pi_218678116
quote:
1s.gif Op donderdag 4 september 2025 15:54 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Dat verklaart een hele hoop dan.

Ik hoef jou niet uit te leggen dat een mens een stuk beter is in natuurbeheer dan de wolf dat is. Wederom het selectieve geshop in wat natuurlijk is en wat niet omdat mensen de wolf een cool dier vinden.

Iets zegt me dat je ook nog nooit in levende lijve hebt gezien wat een wolf, of meerderen, aanrichten bij vee of groepen wilde dieren. Jij kiest dus voor een realiteit waar dieren letterlijk elk moment van de dag hun darmen uit hun buik getrokken kunnen krijgen omdat dat "de natuur" is, maar het alternatief (afschieten) niet.

Je kies letterlijk voor dierenleed dat te voorkomen is. Bijzonder.
Maar dat is typerend voor pro-wolf clubs. Ze claimen tegen dierenleed te zijn en dierenliefhebber. Maar prediken het tegendeel. Hetzelfde geldt voor de Partij voor de Dieren. De wolf moet lopen, daarom moet vee 'snachts worden opgesloten. We zijn met paardenwelzijn eindelijk zover dat er steeds meer mensen deze dieren in kuddes houden, dag en nacht buiten. Zodat ze steeds gelukkiger worden. En dan is de partij voor de dieren daar weer tegen. Ik snap het niet.

En kan nog snappen dat je het fascinerend vindt na het gamen te kijken hoe een wolf een alpaca verslind. Ik mag ook graag kijken naar natuurdocumentaires. Maar daar zit juist het probleem. In NL is geen natuur. Elke m2 moet beheerd worden. En daar past een wolf niet. Die wolven hier zijn ook echt niet gelukkig, daarom gaan ze zulke rare capriolen uithalen. Doet ie anders nooit. In het bekende fasenoverzicht zitten ze in fase 6. Fase 7 is mensen aanvallen. Ik kan bijna niet wachten tot het zover is. Misschien gebeurt er dan eindelijk eens wat.
  donderdag 4 september 2025 @ 17:05:36 #4
351926 bloodymary1
pi_218678183
quote:
7s.gif Op donderdag 4 september 2025 16:09 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Hoezo selectief winkelen? Zoals ik al zei: ecologen zien de wolf juist als een waardevolle toevoeging aan de ecosystemen in dit land die een ontbrekende rol invult in tegenstelling tot de door jou genoemde Amerikaanse rivierkreeft.
[..]
Dat heb ik zeker gezien, en dat is inderdaad niet prettig. Overigens valt dat leed bij wilde dieren reuze mee; die kunnen immers vluchten wanneer de zwaksten uit de groep gepakt worden. Het zijn de schaapjes, paarden, ... , die geen kant op kunnen.
[..]
Beetje een raar verwijt om mij aan te wrijven, maar oké. Over selectief winkelen gesproken:
- een wolf die schapen pakt: je kiest voor leed!
- een miljoen schapen (of zo) elk jaar geslacht: business as usual.
Dat ze de zwakste uit de groep pakken is inmiddels toch ook al achterhaald in Nederland... Dat deden de wilde wolven vroeger ja, en de wolven in de Abruzzo en de weidse Poolse bossen doen dat ook vast nog. Maar de wolven in Nederland allang niet meer en leren dat ook weer door aan hun welpjes.
  donderdag 4 september 2025 @ 17:11:42 #5
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_218678244
quote:
7s.gif Op donderdag 4 september 2025 15:25 schreef Isdatzo het volgende:
Ik zie echt niet in waarom er per definitie geen plek is voor de wolf in Nederland. De wolf die hier blijkbaar graag komt bewijst juist exact het tegendeel.
Ja, de Amerikaanse rivierkreeft, beverrat, muskusrat, Japanse duizendknoop en noem al die invasieve exoten maar op vinden het hier ook prima vertoeven. Dat wil nog niet zeggen dat wij dat prima moeten vinden. Sinds wanneer hebben beesten stemrecht gekregen?
  donderdag 4 september 2025 @ 17:15:09 #6
503153 vrijgevochten
pi_218678269
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2025 16:58 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Maar dat is typerend voor pro-wolf clubs. Ze claimen tegen dierenleed te zijn en dierenliefhebber. Maar prediken het tegendeel. Hetzelfde geldt voor de Partij voor de Dieren. De wolf moet lopen, daarom moet vee 'snachts worden opgesloten. We zijn met paardenwelzijn eindelijk zover dat er steeds meer mensen deze dieren in kuddes houden, dag en nacht buiten. Zodat ze steeds gelukkiger worden. En dan is de partij voor de dieren daar weer tegen. Ik snap het niet.

En kan nog snappen dat je het fascinerend vindt na het gamen te kijken hoe een wolf een alpaca verslind. Ik mag ook graag kijken naar natuurdocumentaires. Maar daar zit juist het probleem. In NL is geen natuur. Elke m2 moet beheerd worden. En daar past een wolf niet. Die wolven hier zijn ook echt niet gelukkig, daarom gaan ze zulke rare capriolen uithalen. Doet ie anders nooit. In het bekende fasenoverzicht zitten ze in fase 6. Fase 7 is mensen aanvallen. Ik kan bijna niet wachten tot het zover is. Misschien gebeurt er dan eindelijk eens wat.
Oh wat fijn dat je hobbypaardjes zoveel gelukkig zijn zeg.
Je eet natuurlijk ook geen vlees verder om dierenwelzijn te bevorderen.
Die dubbele moraliteit is zum kotzen.

Er is genoeg natuur want de wolf redt zich prima.

O jullie wachten niet toch, jullie schieten de wolf nu al, weer schijnheilig
  donderdag 4 september 2025 @ 17:16:42 #7
503153 vrijgevochten
pi_218678282
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2025 17:11 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ja, de Amerikaanse rivierkreeft, beverrat, muskusrat, Japanse duizendknoop en noem al die invasieve exoten maar op vinden het hier ook prima vertoeven. Dat wil nog niet zeggen dat wij dat prima moeten vinden. Sinds wanneer hebben beesten stemrecht gekregen?
Commando heeft een direct lijntje met dieren, vraag het hem
  donderdag 4 september 2025 @ 17:22:52 #8
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_218678335
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2025 17:16 schreef vrijgevochten het volgende:
Commando heeft een direct lijntje met dieren, vraag het hem
Kap toch met dat kinderachtige gedrag.
  donderdag 4 september 2025 @ 17:32:54 #9
503153 vrijgevochten
pi_218678411
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2025 17:22 schreef AchJa het volgende:

[..]
Kap toch met dat kinderachtige gedrag.
Stel je aan
  donderdag 4 september 2025 @ 17:34:42 #10
323876 michaelmoore
pi_218678425
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2025 15:51 schreef vrijgevochten het volgende:

[..]
Dat was toch heel wat anders, niks met natuur te maken.

De wolf is vrij
de wasbeerhond ook

dat is een excoot ,maar die gaat noot meer weg , al wil ie wel eens een vogelnestje leegroven
het is ook een lief dier

Als de PVDD hoort dat je dit beest schiet dat zijn ze ook weer boos

wij denken dat we god zijn en natuur moeten maken
quote:
AI-overzicht
Ja, de wasbeerhond wordt in Duitsland afgeschoten.
Het afschot is een onderdeel van de bestrijding van deze invasieve diersoort, die zich in Duitsland sterk heeft vermenigvuldigd en zich richting Nederland verspreidt.

Hoewel er in Duitsland een aanzienlijk aantal werd geschoten (rond de 30.000-40.000 per jaar), werkt dit niet om de populatie in toom te houden en worden er ook in Nederland inspanningen geleverd.

Waarom afschieten?
Invasieve soort:
De wasbeerhond is een invasieve uitheemse soort.
Dit betekent dat het een dier is dat van nature niet in de Europese fauna thuishoort en een bedreiging vormt voor de biodiversiteit, omdat het concurreert met inheemse soorten of ziektes kan overbrengen.
.

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 04-09-2025 17:40:12 ]
  donderdag 4 september 2025 @ 17:42:31 #11
503153 vrijgevochten
pi_218678517
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2025 17:34 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
de wasbeerhond ook

dat is een excoot ,maar die gaat noot meer weg , al wil ie wel eens een vogelnestje leegroven
het is ook een lief dier

Als de PVDD hoort dat je dit beest schiet dat zijn ze ook weer boos
[ afbeelding ]
[..]

Hartstikke lief!

Helaas putten wij onze eigen biodiversiteit al tijden uit, hebben wij geen wasbeerhond voor nodig.

Je kunt je wel de vraag stellen hoe groot zijn invloed is mbt diversiteit en ziektes.
Maar blijkbaar genoeg voor afschot.
  donderdag 4 september 2025 @ 17:46:20 #12
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_218678565
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2025 17:42 schreef vrijgevochten het volgende:
Hartstikke lief!
En dat is dan ook het enige argument wat de zg. "dierenliefhebbers" hebben... Want aaibaar, lief, leuk, schattig, mooi... Dat het een shitload aan overlast veroorzaakt is niet zo erg want daar hebben we in de Randstedelijke tegeltuin toch geen last van. Als wij in het weekend maar een beetje beestjes kunnen kijken in de provincie...
  donderdag 4 september 2025 @ 17:52:14 #13
323876 michaelmoore
pi_218678600
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2025 17:42 schreef vrijgevochten het volgende:

[..]
Hartstikke lief!

Helaas putten wij onze eigen biodiversiteit al tijden uit, hebben wij geen wasbeerhond voor nodig.

Je kunt je wel de vraag stellen hoe groot zijn invloed is mbt diversiteit en ziektes.
Maar blijkbaar genoeg voor afschot.

als we in nederland varkens, paarden , ponys , geiten , zwanen , eenden ,koeien, vogels , schapen houden dan is dat genoeg

wi verder prive beesten als slangen , rivierkreeften, vissen , moeflons , poelepetate wil houden ok
maar val er een ander niet mee lastig

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 04-09-2025 18:30:55 ]
  donderdag 4 september 2025 @ 18:36:12 #14
166143 George_of_the_Jungle
pi_218678985
quote:
1s.gif Op donderdag 4 september 2025 15:54 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Dat verklaart een hele hoop dan.

Ik hoef jou niet uit te leggen dat een mens een stuk beter is in natuurbeheer dan de wolf dat is. Wederom het selectieve geshop in wat natuurlijk is en wat niet omdat mensen de wolf een cool dier vinden.

Iets zegt me dat je ook nog nooit in levende lijve hebt gezien wat een wolf, of meerderen, aanrichten bij vee of groepen wilde dieren. Jij kiest dus voor een realiteit waar dieren letterlijk elk moment van de dag hun darmen uit hun buik getrokken kunnen krijgen omdat dat "de natuur" is, maar het alternatief (afschieten) niet.

Je kies letterlijk voor dierenleed dat te voorkomen is. Bijzonder.Maa
De mens beter in natuurbeheer dan de wolf? Wat is natuurbeheer? En beheert de wolf natuur? Of is hij er onderdeel van?
Ik heb mensen nog niet een complex gebalanceerd ecosysteem als een tropisch regenwoud of koraal zien creeeren door beheer. Ik heb de mens wel veel ecosystemen en hun services voor de mens om zeep zien helpen.

Oh, en ik heb honderden keren dieren andere dieren zien doden en opeten, en ik ben ook echt niet tegen jagen ofzo. Dierenleed is nu eenmaal onderdeel van de natuur, en ik zie het voorkomen van dierenleed niet als een speerpunt van natuurbeheer moet ik zeggen. En daarmee komen we eigenlijk bij de volgende:

quote:

[..]

Jullie beiden halen natuurbeheer/dierenbescherming en dierenrechten clubs door elkaar. Dierenrechten-clubs willen koste van kost dierenleed voorkomen, kennen dieren meer rechten en meer rechten toe, en ja, veroorzaken daarmee regelmatig in totaal meer dierenleed, of door hun (niet) handelen sterven dieren uit. Als deze wolf vorig jaar geconditioneerd was met rubber of verf kogels, dan was het probleem niet ge-escaleerd en had hij niet afgeschoten hoeven worden. Maar dierenrechten-organisaties hebben ervoor gezorgd dat hij niet afgeschoten moet worden in feite. Daar komt nog bij dat het sentiment ten aanzien van wolven verslechterd is door het gedrag van deze wolf, wat kon gebeuren door de acties van de dierenrechten organisaties.
Zo zijn er ook dierenrechtenorganisaties die tegen het uitroeien van ratten zijn op eilanden waar ze geintroduceerd zijn door de mens, en ze het voortebestaan bedreigen van zeevogels die alleen op die eilanden broeden. Puur omdat het slecht is om dieren te doden, want dat veroorzaakt leed. Maar door het niet ingrijpen wordt er jaarlijks door die ratten veel meer dierenleed veroorzaakt, en zou een soort zelfs uitsterven.
Vaak opereren dierenrechten organisaties niet vanuit het oogpunt van natuurbeheer, of zelfs maar het voorkomen van dierenleed, het gaat vooral om zelf een goed gevoel te hebben over wat ze gedaan hebben ten aanzien van het direct voorkomen van dierenleed.
  donderdag 4 september 2025 @ 18:48:30 #15
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_218679107
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2025 18:36 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Jullie beiden halen natuurbeheer/dierenbescherming en dierenrechten clubs door elkaar. Dierenrechten-clubs willen koste van kost dierenleed voorkomen, kennen dieren meer rechten en meer rechten toe, en ja, veroorzaken daarmee regelmatig in totaal meer dierenleed, of door hun (niet) handelen sterven dieren uit. Als deze wolf vorig jaar geconditioneerd was met rubber of verf kogels, dan was het probleem niet ge-escaleerd en had hij niet afgeschoten hoeven worden. Maar dierenrechten-organisaties hebben ervoor gezorgd dat hij niet afgeschoten moet worden in feite. Daar komt nog bij dat het sentiment ten aanzien van wolven verslechterd is door het gedrag van deze wolf, wat kon gebeuren door de acties van de dierenrechten organisaties.
Zo zijn er ook dierenrechtenorganisaties die tegen het uitroeien van ratten zijn op eilanden waar ze geintroduceerd zijn door de mens, en ze het voortebestaan bedreigen van zeevogels die alleen op die eilanden broeden. Puur omdat het slecht is om dieren te doden, want dat veroorzaakt leed. Maar door het niet ingrijpen wordt er jaarlijks door die ratten veel meer dierenleed veroorzaakt, en zou een soort zelfs uitsterven.
Vaak opereren dierenrechten organisaties niet vanuit het oogpunt van natuurbeheer, of zelfs maar het voorkomen van dierenleed, het gaat vooral om zelf een goed gevoel te hebben over wat ze gedaan hebben ten aanzien van het direct voorkomen van dierenleed.
Hier ben ik het mee eens. Hoewel ik van mening ben dat dat conditioneren van dit ene dier wrs het probleem niet echt zou oplossen. Ik denk nog steeds dat er te weinig natuur over voor zowel de wolf als de mens in Nederland.
Dit natuur avontuur kent straks alleen maar verliezers.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  donderdag 4 september 2025 @ 19:27:37 #16
323876 michaelmoore
pi_218679390
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2025 18:48 schreef deedeetee het volgende:

[..]
Hier ben ik het mee eens. Hoewel ik van mening ben dat dat conditioneren van dit ene dier wrs het probleem niet echt zou oplossen. Ik denk nog steeds dat er te weinig natuur over voor zowel de wolf als de mens in Nederland.
dieren die ons vee en huisdieren levend uit elkaar trekken dat hoort hier niet,
wachten tot er een kindje open getrokken wordt is niet juist ,
de Pvdd zal het wel prima vinden als het hun kinderen maar niet zijn
  donderdag 4 september 2025 @ 19:29:03 #17
503153 vrijgevochten
pi_218679403
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2025 19:27 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
dieren die ons vee en huisdieren levend uit elkaar trekken dat hoort hier niet
Huisdieren die de natuur levend uit elkaar trekken zie ik liever ook niet
  donderdag 4 september 2025 @ 19:42:58 #18
323876 michaelmoore
pi_218679532
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2025 19:29 schreef vrijgevochten het volgende:

[..]
Huisdieren die de natuur levend uit elkaar trekken zie ik liever ook niet
weet je wat mensen als jij zo aantrekt, ?

De fimpjes op Youtube van wilde dieren die elkaar levend uit elkaar trekken

Die filmpjes worden expres in scene gezet binnen een afrastering zetten ze die dieren bij elkaar en gaan ze er met elkaars ingewanden vandoor,

Of ze gooien een dood dier bij een bende wilde honden in een onzichtbare omheining

Dat vind jij mooi
en de PVDD denk ook dat in Nederland ok zo hoort en ze zijn tegen het verdoofd slachten van varkens
Bekijk deze YouTube-video
  donderdag 4 september 2025 @ 19:42:59 #19
351926 bloodymary1
pi_218679533
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2025 17:15 schreef vrijgevochten het volgende:

[..]
Oh wat fijn dat je hobbypaardjes zoveel gelukkig zijn zeg.
Je eet natuurlijk ook geen vlees verder om dierenwelzijn te bevorderen.
Die dubbele moraliteit is zum kotzen.

Er is genoeg natuur want de wolf redt zich prima.

O jullie wachten niet toch, jullie schieten de wolf nu al, weer schijnheilig
Wat is daar dan mis mee, dat de hobbypaardjes gelukkig zijn? Die zijn er bijna een half miljoen in NL. Waarom moeten die ineens wijken voor de wolf. Dat snap ik dan weer niet.

En ja ik eet vlees. Ik lust zelfs paardenvlees, heerlijk in Belgisch stoofvlees.
  donderdag 4 september 2025 @ 19:49:37 #20
503153 vrijgevochten
pi_218679610
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2025 19:42 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
weet je wat mensen als jij zo aantrekt, ?

De fimpjes op Youtube van wilde dieren die elkaar levend uit elkaar trekken

Die filmpjes worden expres in scene gezet binnen een afrastering zetten ze die dieren bij elkaar en gaan ze er met elkaars ingewanden vandoor,

Of ze gooien een dood dier bij een bende wilde honden in een onzichtbare omheining

Dat vind jij mooi
en de PVDD denk ook dat in Nederland ok zo hoort en ze zijn tegen het verdoofd slachten van varkens
Bekijk deze YouTube-video
Ik heb liever sowieso geen mensen die dieren filmen
  donderdag 4 september 2025 @ 19:54:26 #21
323876 michaelmoore
pi_218679682
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2025 19:49 schreef vrijgevochten het volgende:

[..]
Ik heb liever sowieso geen mensen die dieren filmen
Dan kun je beter gaan kamperen op de beekse bergen dan zie je wolven en beren en giraffes
https://www.beeksebergen.nl/
  donderdag 4 september 2025 @ 19:55:45 #22
503153 vrijgevochten
pi_218679699
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2025 19:42 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Wat is daar dan mis mee, dat de hobbypaardjes gelukkig zijn? Die zijn er bijna een half miljoen in NL. Waarom moeten die ineens wijken voor de wolf. Dat snap ik dan weer niet.

En ja ik eet vlees. Ik lust zelfs paardenvlees, heerlijk in Belgisch stoofvlees.
Nogmaals ik ben dol op paarden (en zij op mij), twee van die grote zwarte nog een mandarijn en sinaasappel gevoerd vandaag.

En ze hoeven niet te wijken maar er loopt nou eenmaal een wolf die ze kan pakken. Dus wil jij zo graag paarden, ga in een gebied wonen met zo min mogelijk aanvallen en/of bescherm ze desnoods met hand en tand (op legale manieren), dus ze niet op een presenteerblaadje aanbieden.

Ze staan liever op stal dan met bijtwonden alleen/in een kudde.
  donderdag 4 september 2025 @ 19:56:50 #23
503153 vrijgevochten
pi_218679716
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2025 19:54 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Dan kun je beter gaan kamperen op de beekse bergen dan zie je wolven en beren en giraffes
https://www.beeksebergen.nl/
Ik boek NU
  donderdag 4 september 2025 @ 20:28:34 #24
323876 michaelmoore
pi_218680106
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2025 19:56 schreef vrijgevochten het volgende:

[..]
Ik boek NU
als er maar niet en paar wild dogs in je tent komen snuffelen dan snachts
dat ze je uit elkaar trekken dan
  donderdag 4 september 2025 @ 20:29:53 #25
503153 vrijgevochten
pi_218680118
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2025 20:28 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Ik word graag uit elkaar getrokken in een tent
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 4 september 2025 @ 20:35:18 #26
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_218680154
quote:

[..]

Het helpt natuurlijk ook niet dat alle gedoodde schapen direct opgeruimd worden. Zo'n wolf doodt dan een paar schapen, zou er normaal gesproken later voor terug komen, maar dan zijn ze alweer opgeruimd en gaat 'ie hetzelfde dingetje weer doen.

Buiten dat het soms natuurlijk wat apart blijft dat we het allemaal superzielig moeten vinden voor dier X, maar op TV kijken we dan wel hoe dier Y uit elkaar getrokken wordt door een leeuw en dat is dan normaal, want in het wild. Over een door een roofvogel gegrepen konijn wordt ook vrij weinig gerept, doorgaans.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  donderdag 4 september 2025 @ 22:26:38 #27
pi_218681898
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2025 18:48 schreef deedeetee het volgende:

[..]
Zelfs als het conditioneren niet had geholpen, had het een heleboel mensen laten zien dat er niet altijd voor de kant van de wolf wordt gekozen, en dat organisaties wat doen, en mogen doen, om zo'n dier wel in het gareel te brengen. Hierdoor zouden meer mensen wat toleranter zijn tov een foute wolf, omdat ze weten dat er al wat aan gedaan zal worden voor het echt fout gaat. Nu wordt er pas ingegrepen als het echt fout gaat, en mensen zitten daar niet op te wachten, die willen dan liever zien dat er strenger opgetreden wordt, omdat ze willen voorkomen dat het echt fout gaat.
  donderdag 4 september 2025 @ 22:29:21 #28
pi_218681964
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2025 20:28 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Er zijn geen verhalen bekend van Afrikaanse wilde honden die mensen aanvallen. Heb vaak genoeg binnen meters van ze op de grond gezeten. Heel schichtig zijn ze wel, dus je moet heel voorzichtig bewegen, en laag bij de grond blijven, anders zijn er vandoor.
  donderdag 4 september 2025 @ 23:02:21 #29
139816 Tommeke
Hoi.
pi_218682293
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2025 17:11 schreef AchJa het volgende:

[..]
De wolf is geen exoot he? En je kunt ze wel afschieten, maar binnen no-time zit er weer een nieuwe/andere roedel.

In principe hoort de wolf in de Nederlandse natuur, maar ons landschap is de afgelopen 100-150 jaar wel zo ingericht dat het tot conflicten komt.

Anderzijds worden er natuurlijk ook genoeg kippen enzo gepakt door vossen en marters, daar hoor je amper iemand over zeiken.
  donderdag 4 september 2025 @ 23:07:00 #30
139816 Tommeke
Hoi.
pi_218682325
Ik ga niet meer met m’n hond het bos in en dat vind ik wel jammer. Aan de andere kant is dat maar klein ongemak natuurlijk. Ik vind de wolf een prachtig dier, maar ik snap de weerstand en het protest wel.
  donderdag 4 september 2025 @ 23:15:16 #31
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_218682390
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2025 23:02 schreef Tommeke het volgende:

[..]
De wolf is geen exoot he? En je kunt ze wel afschieten, maar binnen no-time zit er weer een nieuwe/andere roedel.

In principe hoort de wolf in de Nederlandse natuur, maar ons landschap is de afgelopen 100-150 jaar wel zo ingericht dat het tot conflicten komt.

Anderzijds worden er natuurlijk ook genoeg kippen enzo gepakt door vossen en marters, daar hoor je amper iemand over zeiken.
Vossen worden het hele jaar door actief bejaagd (beheerd dus). Steenmarters werden hier in Fryslân t/m 2023 ook actief bejaagd en er wordt tegenwoordig bij overlast ook ontheffing verleend, zie bv. Terschelling: https://www.omropfryslan.(...)ehoorlijk-huishouden
  vrijdag 5 september 2025 @ 07:05:43 #32
139816 Tommeke
Hoi.
pi_218683021
quote:
1s.gif Op donderdag 4 september 2025 23:15 schreef AchJa het volgende:

[..]
Vossen worden het hele jaar door actief bejaagd (beheerd dus). Steenmarters werden hier in Fryslân t/m 2023 ook actief bejaagd en er wordt tegenwoordig bij overlast ook ontheffing verleend, zie bv. Terschelling: https://www.omropfryslan.(...)ehoorlijk-huishouden
Daarom moeten ze dat bij wolven ook doen idd.
  vrijdag 5 september 2025 @ 09:13:55 #33
323876 michaelmoore
pi_218684008
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2025 23:07 schreef Tommeke het volgende:
Ik ga niet meer met m’n hond het bos in en dat vind ik wel jammer. Aan de andere kant is dat maar klein ongemak natuurlijk. Ik vind de wolf een prachtig dier, maar ik snap de weerstand en het protest wel.
De gif beker is nog lang niet leeg, nog lang niet

Het is een kwestie van tijd voor het algemene plezier en enthousiasme van de zolderkamer experts ook omslaat
Als er een kindje van een zolderkamerexpert het bos in gesleurd wordt en het buikje opengetrokken dan zal de stemming heel snel veranderen

headliner.nl/item/volgens-experts-wordt-gevaar-van-wolf-onderschat-we-staan-al-op-de-laatste-trede-van-de-wolven-escalatieladder-telegraaf-2189321

quote:
]Volgens experts wordt gevaar van wolf onderschat:

We staan al op de laatste trede van de wolven-escalatieladder

Epe- Het aantal incidenten met wolven in ons land blijft toenemen, met de aanval woensdag op bordercollie Daisy van de schaapskudde in Epe-Heerde als voorlopig triest dieptepunt.

De trouwe hond is op de vlucht geslagen en tot nu toe nog niet gevonden.
quote:
Een ecoloog en een bioloog waarschuwen dat de situatie zich ontwikkelt richting het hoogste niveau van een zogenaamde wolven-escalatieladder.

Hun inschatting:
,,Geef het nog hooguit twee jaar voor een mens slachtoffer is."
Daarmee schetsen zij urgentie voor maatregelen en waarschuwen ze voor onderschatting van het gevaar.

Experts benadrukken dat tijdige, concrete stappen nodig zijn om verdere escalatie en slachtoffers te voorkomen.
,,Het gevaarniveau stijgt namelijk in een alarmerend tempo.
Inmiddels hebben we elf roedels, dat zijn er binnen afzienbare tijd al 25.

Het gaat snel, terwijl het beleid supertraag is."

[ Bericht 17% gewijzigd door michaelmoore op 05-09-2025 10:05:19 ]
  vrijdag 5 september 2025 @ 10:17:16 #34
124526 quo_
pi_218684590
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 09:13 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
De gif beker is nog lang niet leeg, nog lang niet

Het is een kwestie van tijd voor het algemene plezier en enthousiasme van de zolderkamer experts ook omslaat
Als er een kindje van een zolderkamerexpert het bos in gesleurd wordt en het buikje opengetrokken dan zal de stemming heel snel veranderen

Ik schat die kans niet heel erg groot. Veel van de hard schreeuwende experts en natuurbeschermers wonen zelf op veilige afstand.
Het is waarschijnlijk dat het eerste menselijke slachtoffer een local is die op bevel van de natuur- en milieugekkiesnazi's zijn eigen veilige woonomgeving moet opgeven.

[ Bericht 1% gewijzigd door quo_ op 05-09-2025 10:30:36 ]
-
  vrijdag 5 september 2025 @ 10:22:14 #35
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_218684647
Het meest bizarre uit dat artikel vind ik nog wel het volgende:

quote:
Polarisatie in wolvendebat

Floor Schouten en Willy Jansen zijn pseudoniemen voor resp. een bioloog gespecialiseerd in natuur- en milieuvraagstukken en een ecoloog Bos- en natuurbeheer met specialisatie dierbiologie. Gezien de polarisatie in het wolvendebat en bedreigingen in vergelijkbare situaties willen zij anoniem hun verhaal doen. Hun echte namen zijn bij de redactie bekend.
Als je kritisch bent komen de activistische linkse natuurhippies je weer opzoeken...
  vrijdag 5 september 2025 @ 10:30:13 #36
124526 quo_
pi_218684730
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 september 2025 10:22 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als je kritisch bent komen de activistische linkse natuurhippies je weer opzoeken...
Ik pas mijn tekst nog even aan.
-
  vrijdag 5 september 2025 @ 13:01:18 #37
323876 michaelmoore
pi_218686163
  vrijdag 5 september 2025 @ 14:12:58 #38
214643 Nober
pi_218686827
quote:
Dat een bioloog en een ecoloog die terecht kritisch zijn op het totaalnaïeve wolvenbeleid onder pseudoniem hun mening moeten geven, zegt alles over hoe normaal we dreiging (met geweld) door dierengekkies zijn gaan vinden in dit land.

twitter

https://x.com/Denkjewel/status/1963911029848457708
  vrijdag 5 september 2025 @ 14:19:16 #39
323876 michaelmoore
pi_218686876
quote:
De klimaat gekkies van de Pvdd , denken dat als een wolf van een klein levend mens de buikje opentrekt, dat is minder erg als een mens een varken verdoofd slacht voor exportconsumptie

Die gaan dan van varkenvervoer vrachtwagens de banden lek prikken , net als Groen Links die op de snelweg gaat zitten voor het milieu, terwijl hun auto thuis staat

volslagen gestoord dat volk,
en het koffiedik dat gooien ze onwetend in de groen bak

quote:
AI-overzicht
Koffiedik is rijk aan stikstof, een belangrijk element voor plantengroei en compostering.

Je kunt het gebruiken als meststof voor zuurminnende planten zoals hortensia's en rododendrons, of als compost-versneller door het te mengen met groen en bruin materiaal voor je composthoop.
Ook kan het dienen als bodemverbeteraar en het helpt bij het afweren van mieren en slakken.
Koffiedik als meststof
Voedingsstoffen:
Koffiedik bevat stikstof, fosfor en kalium, die essentiële voedingstoffen zijn voor planten.

Stikstof bevordert bladgroei, terwijl fosfor en kalium bijdragen aan de wortelontwikkeling en plantweerstand.
Zure grond:
Omdat koffiedik de bodem licht zuurder maakt, is het ideaal voor planten die van zure grond houden, zoals hortensia's, rozen, rododendrons en camelia's.

[ Bericht 6% gewijzigd door michaelmoore op 05-09-2025 14:31:00 ]
  vrijdag 5 september 2025 @ 14:47:00 #40
503153 vrijgevochten
pi_218687062
quote:
Ik lees een hoop gejank
  vrijdag 5 september 2025 @ 14:50:35 #41
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_218687086
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 14:47 schreef vrijgevochten het volgende:
Ik lees een hoop gejank
Heb je ook nog argumenten of blijft het bij je standaard repertoire?
  vrijdag 5 september 2025 @ 15:02:58 #42
503153 vrijgevochten
pi_218687152
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 september 2025 14:50 schreef AchJa het volgende:

[..]
Heb je ook nog argumenten of blijft het bij je standaard repertoire?
Ja mensen kunnen worden aangevallen zoals reeds is gebeurd maar we blijven als een stel onwetenden ons verbazen daarover.
Sterker nog we komen met materialen die niet voldoen (als we daarvoor uberhaupt de tijd nemen) en passen ons nog maar gematigd aan op de wolf.

Schrik de dieren af, bescherm uzelf en uw kinderen. Maar ga niet als een stelletje laffe faalhazen maar verbieden/afschieten wat niet bevalt.

Mensen kunnen ten prooi vallen aan roofdieren, wat else is new.
  vrijdag 5 september 2025 @ 15:17:16 #43
323876 michaelmoore
pi_218687228
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 15:02 schreef vrijgevochten het volgende:

Mensen kunnen ten prooi vallen aan roofdieren, wat else is new.
haha maf

als je gaat wandelen in de treek?/
als dat gebeurt dan staat heet Nederland op stelten
  vrijdag 5 september 2025 @ 15:26:23 #44
503153 vrijgevochten
pi_218687312
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 15:17 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
haha maf

als je gaat wandelen in de treek?/
als dat gebeurt dan staat heet Nederland op stelten
Van wie is die streek dan?
  vrijdag 5 september 2025 @ 15:31:28 #45
323876 michaelmoore
pi_218687339
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 15:26 schreef vrijgevochten het volgende:

[..]
Van wie is die streek dan?
De TREEK
https://nos.nl/artikel/25(...)ek-mag-worden-gedood
kom je wel eens van die zolder kamer af >?

quote:
Wolf die wandelaar beet op landgoed Den Treek mag worden gedood
Deel dit artikel
De wolf die probleemgedrag vertoont op de Utrechtse Heuvelrug mag worden afgemaakt.
De provincie Utrecht heeft daar formeel toestemming voor gegeven.

De Faunabeheereenheid Utrecht vroeg een vergunning aan om het dier af te schieten. Specialisten krijgen daar nu de opdracht toe.
Zij hebben daarvoor bijna een half jaar de tijd, want de ontheffing geldt tot 1 januari.

In mei werd een wandelende vrouw overdag door een wolf gebeten op landgoed Den Treek.
  vrijdag 5 september 2025 @ 15:34:50 #46
503153 vrijgevochten
pi_218687356
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 15:31 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
De TREEK
https://nos.nl/artikel/25(...)ek-mag-worden-gedood
kom je wel eens van die zolder kamer af >?
[..]

Die is niet vermoord toch
  vrijdag 5 september 2025 @ 15:54:59 #47
323876 michaelmoore
pi_218687517
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 15:34 schreef vrijgevochten het volgende:

[..]
Die is niet vermoord toch
nee nog niet

maar er zijn wel heel veel campings daar
https://nos.nl/artikel/25(...)ncidenten-met-wolven
  vrijdag 5 september 2025 @ 15:55:34 #48
503153 vrijgevochten
pi_218687521
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 15:54 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
nee nog niet

maar er zijn wel heel veel campings in de buurt
En maar 1 bijtincident?
  vrijdag 5 september 2025 @ 19:07:40 #49
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_218689018
Stel dat een wolf een mens daadwerkelijk doodmaakt. Wat denken jullie dat er dan zal gebeuren ?

Ik zelf denk heel veel lawaai in de pers en de politiek er verder net zo weinig als nu.
Indien bekend welke wolf of wolven de dader is/zijn mag na gedoe bij de rechtbank worden afgeschoten en vervolgens laat dat heel lang op zich wachten want de regels voor afschieten maken het veel te moeilijk.

[ Bericht 2% gewijzigd door deedeetee op 05-09-2025 20:50:37 ]
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  zaterdag 6 september 2025 @ 06:54:18 #50
323876 michaelmoore
pi_218691562
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 19:07 schreef deedeetee het volgende:
Stel dat een wolf een mens daadwerkelijk doodmaakt. Wat denken jullie dat er dan zal gebeuren ?

Dan is het wachten op de volgende twee kindjes die met opengetrokken buikje gevonden worden

quote:
Experts benadrukken dat tijdige, concrete stappen nodig zijn om verdere escalatie en slachtoffers te voorkomen.
,,Het gevaarniveau stijgt namelijk in een alarmerend tempo.
Inmiddels hebben we elf roedels, dat zijn er binnen afzienbare tijd al 25.
  zaterdag 6 september 2025 @ 13:33:19 #51
323876 michaelmoore
pi_218694010
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 15:55 schreef vrijgevochten het volgende:

[..]
En maar 1 bijtincident?
Nederland heeft behoefte aan veel meer natuur en recreatie ruimte, aangezien we nu meer in eigen land met vakantie gaan dan vroeger
  zaterdag 6 september 2025 @ 14:02:53 #52
503153 vrijgevochten
pi_218694234
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 13:33 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Nederland heeft behoefte aan veel meer natuur en recreatie ruimte, aangezien we nu meer in eigen land met vakantie gaan dan vroeger
[ afbeelding ]
Nederland heeft inderdaad veel meer behoefte aan natuur maar echt niet aan meer recreatie, heel ons land wordt al gebruikt voor recreatie, dat kan best wat minder
  zaterdag 6 september 2025 @ 14:45:22 #53
323876 michaelmoore
pi_218694529
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 september 2025 14:02 schreef vrijgevochten het volgende:

[..]
Nederland heeft inderdaad veel meer behoefte aan natuur maar echt niet aan meer recreatie, heel ons land wordt al gebruikt voor recreatie, dat kan best wat minder
natuur en recreatie gaan hand in hand , dat geeft onze nationale parken bestaansrecht
https://nationaleparken.nl/nl/de-parken
  zaterdag 6 september 2025 @ 14:51:30 #54
503153 vrijgevochten
pi_218694581
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 14:45 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
natuur en recreatie gaan hand in hand , dat geeft onze nationale parken bestaansrecht
https://nationaleparken.nl/nl/de-parken
De wolf is puur natuur, dus mocht dat met recreatie hand in hand gaan dan zie ik het probleem niet
  zaterdag 6 september 2025 @ 15:17:11 #55
323876 michaelmoore
pi_218694690
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 14:51 schreef vrijgevochten het volgende:

[..]
De wolf is puur natuur, dus mocht dat met recreatie hand in hand gaan dan zie ik het probleem niet
Ratten ook
  zaterdag 6 september 2025 @ 15:19:42 #56
503153 vrijgevochten
pi_218694739
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 15:17 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Ratten ook
Mooie dieren
  zaterdag 6 september 2025 @ 15:32:20 #57
124526 quo_
pi_218694841
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 september 2025 10:22 schreef AchJa het volgende:
[..]
En maar janken over polarisatie en populisme, kotsvolk.
-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')