https://www.rechtspraak.n(...)uws/Paginas/V-K.aspxquote:Uitspraak:
Arnhem, 03 september 2025
Het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden heeft vandaag uitspraak gedaan in het hoger beroep van de uitspraak in kort geding ('turbo-spoedappel') tussen voetbalclub Vitesse en de Koninklijke Nederlandse Voetbalbond (KNVB).
Schorsing van besluiten KNVB
Het hof schorst de besluiten van de Licentiecommissie en de Beroepscommissie van de KNVB om de proflicentie van Vitesse in te trekken en veroordeelt de KNVB om Vitesse direct weer toe te laten tot de competities betaald voetbal.
Onvoldoende zorgvuldig en andere belangenafweging
Het hof vindt aannemelijk dat in de bodemprocedure die Vitesse is begonnen zal worden geoordeeld dat de besluiten van de Licentiecommissie en Beroepscommissie niet in stand kunnen blijven. Dit omdat ze onder hoge tijdsdruk zijn genomen en daardoor niet met de grootst mogelijke zorgvuldigheid tot stand zijn gekomen. Die zorgvuldigheid was wel nodig omdat het gaat om de meest verstrekkende sanctie voor een betaald voetbalclub. Ook vindt het hof voorlopig dat de commissies bij afweging van alle belangen in redelijkheid niet tot onvoorwaardelijke intrekking van de proflicentie hebben kunnen komen. Dit komt omdat het hof anders aankijkt tegen enkele overtredingen van het reglement waarop de besluiten zijn gebaseerd.
Het hof heeft vandaag de beslissing en een korte toelichting daarop gegeven. De uitwerking van de argumenten zullen zo spoedig mogelijk in een aanvulling op de beslissing worden gepubliceerd.
Met wat voor elftal denken ze überhaupt te gaan spelen.quote:Op woensdag 3 september 2025 12:30 schreef Spockjuh_ het volgende:
@:wheeledwarrior HAHAHAHAAHAHAHAHA, wat een soaphet is wel een voorlopige toekenning totdat er een definitieve uitspraak is
Ze overleggen met Hera of die wat spelers kunnen afstaan.quote:Op woensdag 3 september 2025 12:31 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Met wat voor elftal denken ze überhaupt te gaan spelen.
Maakt verder weinig uit natuurlijk want degraderen kun je toch niet.
Het is ook totaal ongeloofwaardig onderhand voor het betaald voetbal in Nederland als geheel.quote:Op woensdag 3 september 2025 12:36 schreef TweedeKlum het volgende:
Prachtig, je mag de boel jarenlang belazeren, wat een rechtvaardigheid is dit.
quote:De besluitvorming van de commissies is in dit geval zo ingericht dat vóór de start van de competitie 2025/26 definitief moest zijn beslist. Dat heeft ertoe geleid dat de procedures onder hoge druk zijn gevoerd en behandeld alsof het spoedprocedures zijn. Dat waren het niet: het waren reguliere procedures bij de Licentiecommissie en de Beroepscommissie van de KNVB over de meest verstrekkende sanctie die op grond van het Licentiereglement opgelegd kan worden, namelijk het onvoorwaardelijk intrekken van de proflicentie. Daarbij moet de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht worden genomen. Door de snelheid zijn beginselen van een behoorlijke procesorde in het gedrang gekomen.
Daardoor zijn de actuele ontwikkelingen rond Vitesse (met name de overname door de zogenoemde Sterkhouders en de beoogde nieuwe inrichting van de organisatie) onvoldoende meegenomen in de besluitvorming. Gelet daarop is het voldoende aannemelijk dat de rechter in de bodemprocedure zal oordelen dat de besluiten vernietigbaar zijn wegens strijd met regels over het tot stand komen van besluiten en het Licentiereglement.
quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 18:05 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Mijn vertrouwen in de rechterlijke macht weer wat gedaald.
Is dit nou weer voor bijzondere, denigrerende opvattingquote:Op woensdag 3 september 2025 12:40 schreef Alaphilippe_ het volgende:
Lees allemaal even rustig de uitspraak. Ook al weet ik dat het veel tekst is en mensen daarbij geneigd zijn af te haken.
[..]
Ja (soort van in ieder geval in de vorm van cassatie of de al gestarte bodemprocedure), maar dat zal geen opschortende werking hebben.quote:Op woensdag 3 september 2025 12:31 schreef raptorix het volgende:
Een jurist in de zaal of hier beroep tegen mogelijk is?
Ik ken al een rechtbank die het er niet mee eens is, dus dan mag ik het er ook niet mee eens zijn.quote:Op woensdag 3 september 2025 12:40 schreef Alaphilippe_ het volgende:
Lees allemaal even rustig de uitspraak. Ook al weet ik dat het veel tekst is en mensen daarbij geneigd zijn af te haken.
[..]
Wellicht krijgen Almere, Den Bosch, ADO en De Graafschap nu 1 overwinning in de schoot geworpen en zullen ze vanaf volgende week vrijdag "gewoon" gaan beginnen??quote:Op woensdag 3 september 2025 12:42 schreef Irritatie100 het volgende:
En dan nu elke week reglementair 3-0 verliezen omdat je geen elftal meer over hebt of hoe moet ik dit in de praktijk zien?
Dat is misschien beter dan wel spelen en met nog meer verliezen.quote:Op woensdag 3 september 2025 12:42 schreef Irritatie100 het volgende:
En dan nu elke week reglementair 3-0 verliezen omdat je geen elftal meer over hebt of hoe moet ik dit in de praktijk zien?
I call BS. Dus je mag jarenlang de boel belazeren en je belooft het nooit meer te doen en dan vindt de rechter het ok want zand erover.quote:Op woensdag 3 september 2025 12:40 schreef Alaphilippe_ het volgende:
[..]
Dat staat er helemaal niet?quote:Op woensdag 3 september 2025 12:45 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
I call BS. Dus je mag jarenlang de boel belazeren en je belooft het nooit meer te doen en dan vindt de rechter het ok want zand erover.
Ja enkel daarom is het een hele rare uitspraak van het hof, ze vragen iets semi-onmogelijks aan de KNVB.quote:Op woensdag 3 september 2025 12:45 schreef RedWhiteArmy1983 het volgende:
[..]
Wellicht krijgen Almere, Den Bosch, ADO en De Graafschap nu 1 overwinning in de schoot geworpen en zullen ze vanaf volgende week vrijdag "gewoon" gaan beginnen??
Geen beroep. Wel cassatie, maar dat heeft hier weinig zin. Het is wachten pp de bodemprocedure. Tot die tijd mag Vitesse weer meedoen.quote:Op woensdag 3 september 2025 12:31 schreef raptorix het volgende:
Een jurist in de zaal of hier beroep tegen mogelijk is?
Gaan ze die starten?quote:Op woensdag 3 september 2025 12:47 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Geen beroep. Wel cassatie, maar dat heeft hier weinig zin. Het is wachten pp de bodemprocedure. Tot die tijd mag Vitesse weer meedoen.
Die wedstrijden worden dan vast een keer ingehaaldquote:Op woensdag 3 september 2025 12:45 schreef RedWhiteArmy1983 het volgende:
[..]
Wellicht krijgen Almere, Den Bosch, ADO en De Graafschap nu 1 overwinning in de schoot geworpen en zullen ze vanaf volgende week vrijdag "gewoon" gaan beginnen??
Het zijn drie rechters en juist om belang verstrengeling te voorkomen zullen ze niets met Vitesse hebben.quote:
Uiteindelijk komt het gewoon daar op neer. De LC is maandenlang met Vitesse bezig geweest en worden nu weggezet als onzorgvuldig. Maar juist dat stukje over ze zijn zo lekker bezig nu steekt me, alsof dat dan ineens alles goed maakt.quote:Op woensdag 3 september 2025 12:45 schreef Alaphilippe_ het volgende:
[..]
Dat staat er helemaal niet?
Yup, daarom zullen ze alle drie wel flink bedreigd zijn.quote:Op woensdag 3 september 2025 12:48 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Het zijn drie rechters en juist om belang verstrengeling te voorkomen zullen ze niets met Vitesse hebben.
Ze zullen toch inkomsten nodig hebben.quote:Op woensdag 3 september 2025 12:45 schreef Tarado het volgende:
[..]
Dat is misschien beter dan wel spelen en met nog meer verliezen.
Zegt dat iets over de kwaliteit en zorgvuldigheid van een beslissing?quote:Op woensdag 3 september 2025 12:48 schreef TweedeKlum het volgende:
De LC is maandenlang met Vitesse bezig geweest en worden nu weggezet als onzorgvuldig.
Bedoeld voor dit soort mensen waarschijnlijk:quote:Op woensdag 3 september 2025 12:42 schreef Makamba_ het volgende:
[..]
Is dit nou weer voor bijzondere, denigrerende opvatting
quote:Op woensdag 3 september 2025 12:45 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
I call BS. Dus je mag jarenlang de boel belazeren en je belooft het nooit meer te doen en dan vindt de rechter het ok want zand erover.
Het is van te voren niet publiek bekend wie de rechters zijn in de zaak dus hoe kom je hierbij?quote:Op woensdag 3 september 2025 12:49 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Yup, daarom zullen ze alle drie wel flink bedreigd zijn.
Even lekker pedant doen, het zijn geen rechters maar raadsheren bij het Hof.quote:Op woensdag 3 september 2025 12:48 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Het zijn drie rechters en juist om belang verstrengeling te voorkomen zullen ze niets met Vitesse hebben.
En ze moeten nog 4 inhaalwedstrijden spelen.quote:Op woensdag 3 september 2025 12:52 schreef Wienerschnitzels het volgende:
KNVB moet ze nu dan ook per direct weer toelaten zonder dat er een selectie is. Raadsheren willen een puinhoop, dan kunnen ze ook een puinhoop krijgen.
Vanavond de eerste. Gewoon er met gestrekt been in.quote:Op woensdag 3 september 2025 12:54 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
En ze moeten nog 4 inhaalwedstrijden spelen.
En dat alles met 9 man. Genot.quote:Op woensdag 3 september 2025 12:54 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
En ze moeten nog 4 inhaalwedstrijden spelen.
quote:Op woensdag 3 september 2025 12:53 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Even lekker pedant doen, het zijn geen rechters maar raadsheren bij het Hof.
Moeten ze eerst 14 spelers hebbenquote:Op woensdag 3 september 2025 12:54 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Vanavond de eerste. Gewoon er met gestrekt been in.
Ja, dat is wel het eerlijkste tov de andere clubs. Maja, dan speel je dus met 10 spelers om de 3 dagen.quote:Op woensdag 3 september 2025 12:48 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Die wedstrijden worden dan vast een keer ingehaald
https://www.transfermarkt.nl/statistik/vertragslosespielerquote:Op woensdag 3 september 2025 12:55 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Moeten ze eerst 14 spelers hebben
Maakt niks uit, ze eindigen gewoon stijf onderaan dit jaar maar dat zal ze in Arnhem toch worst wezen.quote:Op woensdag 3 september 2025 12:56 schreef RedWhiteArmy1983 het volgende:
[..]
Ja, dat is wel het eerlijkste tov de andere clubs. Maja, dan speel je dus met 10 spelers om de 3 dagen.Ach ja, hun probleem. Niet het grootste probleem uiteraard als je ziet waar ze nu vandaan moeten komen.
Dan moeten ze alle wedstrijden achterstevoren spelen.quote:Op woensdag 3 september 2025 12:59 schreef Scrummie het volgende:
Vitessegod.
Mooi toch. Al lijkt het wel erg voorwaardelijk. Zo’n bodemprocedure jaren duren las ik laatst, wat gaat er dan gebeuren als ze na 2 jaar alsnog ongelijk krijgen?
Ze gaan het tot de bodem uit zoekenquote:Op woensdag 3 september 2025 12:59 schreef Scrummie het volgende:
Vitessegod.
Mooi toch. Al lijkt het wel erg voorwaardelijk. Zo’n bodemprocedure jaren duren las ik laatst, wat gaat er dan gebeuren als ze na 2 jaar alsnog ongelijk krijgen?
Alle resultaten worden dan geschrapt en dan blijken er ineens andere clubs gepromoveerd te zijn anderhalf jaar daarvoor.quote:Op woensdag 3 september 2025 12:59 schreef Scrummie het volgende:
Vitessegod.
Maar volgens deze uitspraak is het aannemelijk dat in een bodemprocedure de zorgvuldigheid van de licentieintrekking ook zal worden betwist.quote:Op woensdag 3 september 2025 12:59 schreef Scrummie het volgende:
Vitessegod.
Wat ik niet snap is dat er met de uitspraak van 2 weken geleden nog werd gezegd dat Vitesse in juridische termen volledig door de mangel is gehaald en k.o. is geslagen door de aangevoerde argumentatie/bewijsvoering vanuit de KNVB (gelet op het eigen reglement). Dat is nu allemaal niet meer aan de ordequote:Op woensdag 3 september 2025 13:01 schreef Alaphilippe_ het volgende:
[..]
Maar volgens deze uitspraak is het aannemelijk dat in een bodemprocedure de zorgvuldigheid van de licentieintrekking ook zal worden betwist.
"Gelet daarop is het voldoende aannemelijk dat de rechter in de bodemprocedure zal oordelen dat de Licentiecommissie en Beroepscommissie, bij afweging van alle in aanmerking komende belangen, in redelijkheid niet tot het besluit hebben kunnen komen om de proflicentie van Vitesse onvoorwaardelijk in te trekken. "
Nee, maar is de (mogelijke) uitkomst van de bodemprocedure dan niet dat de KNVB het proces opnieuw moet doen, maar dan zorgvuldig? En dat ze de licentie dan alsnog kunnen intrekken.quote:Op woensdag 3 september 2025 13:01 schreef Alaphilippe_ het volgende:
[..]
Maar volgens deze uitspraak is het aannemelijk dat in een bodemprocedure de zorgvuldigheid van de licentieintrekking ook zal worden betwist.
"Gelet daarop is het voldoende aannemelijk dat de rechter in de bodemprocedure zal oordelen dat de Licentiecommissie en Beroepscommissie, bij afweging van alle in aanmerking komende belangen, in redelijkheid niet tot het besluit hebben kunnen komen om de proflicentie van Vitesse onvoorwaardelijk in te trekken. "
Eerst maar eens 11 spelers halen.quote:Op woensdag 3 september 2025 13:04 schreef TjjWester het volgende:
De rechter heeft bepaald dat ze vitesse moeten toelaten alsof het besluit nooit genomen is.
Ze moeten dus ook nog 4 inhaal wedstrijden gaan plannen.
Als ze slim zijn blijven ze de komende paar jaar ver weg van het woord ‘eredivisie’ en bouwen ze die club vanaf de grond gezond weer op.quote:Op woensdag 3 september 2025 13:03 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik ben overigens blij (natuurlijk) maar ik heb er nog steeds geen heel goed gevoel bij. Dat is door de jaren heen een beetje weggesleten door al het gestuntel van de bestuurslaag.
Juist wel. Dat is ook wat de KNVB gisteren nat op ging. Na het besluit van de licentiecommissie (waar ze ruim de tijd voor namen) ging Vitesse in beroep en de KNVB plande dat beroep 1 week later al, om vervolgens zelf weer weken de tijd te nemen tot een uitspraak. Op de vraag waarom dat beroep na 1 week al moest had de KNVB geen fatsoenlijk antwoord.quote:Op woensdag 3 september 2025 12:35 schreef Rage_Guy het volgende:
Het hof vindt aannemelijk dat in de bodemprocedure die Vitesse is begonnen zal worden geoordeeld dat de besluiten van de Licentiecommissie en Beroepscommissie niet in stand kunnen blijven. Dit omdat ze onder hoge tijdsdruk zijn genomen en daardoor niet met de grootst mogelijke zorgvuldigheid tot stand zijn gekomen.
Dit is toch allemaal niet in een maandje gebeurd
Ik weet ook niet meer dan jij, wat dat aangaat.quote:Op woensdag 3 september 2025 13:03 schreef Piles het volgende:
[..]
Nee, maar is de (mogelijke) uitkomst van de bodemprocedure dan niet dat de KNVB het proces opnieuw moet doen, maar dan zorgvuldig? En dat ze de licentie dan alsnog kunnen intrekken.
Daardoor zijn de actuele ontwikkelingen rond Vitesse (met name de overname door de zogenoemde Sterkhouders en de beoogde nieuwe inrichting van de organisatie) onvoldoende meegenomen in de besluitvorming. Gelet daarop is het voldoende aannemelijk dat de rechter in de bodemprocedure zal oordelen dat de besluiten vernietigbaar zijn wegens strijd met regels over het tot stand komen van besluiten en het Licentiereglement.quote:Op woensdag 3 september 2025 13:03 schreef Piles het volgende:
[..]
Nee, maar is de (mogelijke) uitkomst van de bodemprocedure dan niet dat de KNVB het proces opnieuw moet doen, maar dan zorgvuldig? En dat ze de licentie dan alsnog kunnen intrekken.
Een rechter neemt dit besluit niet als het niet aannemelijk is als dat aangehouden gaat worden.quote:Op woensdag 3 september 2025 13:06 schreef Alaphilippe_ het volgende:
[..]
Ik weet ook niet meer dan jij, wat dat aangaat.
Vooral gevalletje wens is vader van de gedachte.quote:Op woensdag 3 september 2025 13:03 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Wat ik niet snap is dat er met de uitspraak van 2 weken geleden nog werd gezegd dat Vitesse in juridische termen volledig door de mangel is gehaald en k.o. is geslagen door de aangevoerde argumentatie/bewijsvoering vanuit de KNVB (gelet op het eigen reglement). Dat is nu allemaal niet meer aan de orde
Daar kunnen ze dan Brobbey voor halen, als die na 4 wedstrijden geflopt is bij Sunderland.quote:Op woensdag 3 september 2025 13:05 schreef PowerLoungen het volgende:
De debielenbond zal dan zo ook een miljoenen claim tegemoet kunnen zien voor geleden schade
Twaalf.quote:Op woensdag 3 september 2025 13:08 schreef Zorro het volgende:
En met hoeveel minpunten mogen ze beginnen?
knvb gaat helemaal de moeder gesued worden en Vitesse continu onder verscherpt toezicht.quote:Op woensdag 3 september 2025 13:05 schreef PowerLoungen het volgende:
De debielenbond zal dan zo ook een miljoenen claim tegemoet kunnen zien voor geleden schade
Zolang de centen overgemaakt worden kunnen we gewoon in het Gelredome spelen.quote:Op woensdag 3 september 2025 13:10 schreef TjjWester het volgende:
Ik vraag me af heeft vitesse nog een stadion?
De eigenaar van het Gelredome wilde de degradatie aangrijpen om er definitief vanaf te komen.
Misschien het bijveld van Telstar huren?quote:Op woensdag 3 september 2025 13:10 schreef TjjWester het volgende:
Ik vraag me af heeft vitesse nog een stadion?
De eigenaar van het Gelredome wilde de degradatie aangrijpen om er definitief vanaf te komen.
Vast wel ergens wat spelers te vinden. Desnoods Theo Janssen.quote:Op woensdag 3 september 2025 13:04 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Eerst maar eens 11 spelers halen.
Moet je wel nog een huurcontract hebben.quote:Op woensdag 3 september 2025 13:11 schreef Arnhemunited het volgende:
[..]
Zolang de centen overgemaakt worden kunnen we gewoon in het Gelredome spelen.
Kerel ze hebben het al zwaar genoeg gehadquote:Op woensdag 3 september 2025 13:09 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Daar kunnen ze dan Brobbey voor halen, als die na 4 wedstrijden geflopt is bij Sunderland.
Dat is er nogquote:Op woensdag 3 september 2025 13:13 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Moet je wel nog een huurcontract hebben.
Hebben ze hun shit al op orde gebracht en kan je ze alsnog niet op dat moment de licentie ontnemen.quote:Op woensdag 3 september 2025 12:59 schreef Scrummie het volgende:
Vitessegod.
Vitesse had toch het plan om amateurs op te roepen? Of was dat een luchtballon van de media?quote:Op woensdag 3 september 2025 13:12 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Vast wel ergens wat spelers te vinden. Desnoods Theo Janssen.
Degraderen kun je toch niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |