Het is vaker voorgekomen op wat het vliegtuig van Von Der Leyden heeft ervaren in de cockpit. Alle communicatie die 1 richting is naar het vliegtuig valt weg.quote:Het vliegtuig van voorzitter Ursula von der Leyen van de Europese Commissie heeft zonder elektronische navigatie moeten landen in Bulgarije. De systemen werden langdurig verstoord. Onderzoekers gaan uit van een Russische verstoringsoperatie.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het is niet zo dat je even een glasvezel verbinding naar een vliegtuig kan leggen als je begrijpt wat ik bedoel.
Gezien de tijdstippen die ik gelukkig incidenteel op 3 verschillende radio gestuurde klokken (verschillende merken) langs zie komen, is het wel raadzaam dat u een ouderwetse klok heeft die:
- Geen electriciteit nodig heeft
- Geen radio signaal nodig heeftEverytime You Installed Microsoft Windows Subsystem for Linux, Jesus Christ Killed a Puppy
Ter nagedachtenis voor overleden Debian Linux Ontwikkelaars: https://tinet.nl
En de navo, het westen, ze doen helemaal niets.quote:
Nou, zij had ook niet echt haar dag.quote:Op maandag 1 september 2025 17:54 schreef Nober het volgende:
Oh dat bezoek was niet de bedoeling.
[ x ]
https://x.com/2_bloempje/status/1962234994753208452
Het gaat meer om laten zien wat je kan. Als je dat kan, kan je ook meer. En het is hondsbrutaal natuurlijk.quote:Op maandag 1 september 2025 17:42 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Er staan zeven flinke VHF Omnidirectional Range bakens in Bulgarije. Is high power. Baan 09 en 27 in Sofia zijn bovendien uitgerust met Instrument Landing System. GPS is nice to have, maar niet noodzakelijk, ook niet met slecht zicht.
https://skyvector.com/?ll(...)302&chart=304&zoom=4
[ afbeelding ]
Maar als je meteen onder deze tweet kijkt zie je dat ze wel gewoon binnen is geweest.quote:Op maandag 1 september 2025 17:54 schreef Nober het volgende:
Oh dat bezoek was niet de bedoeling.
[ x ]
https://x.com/2_bloempje/status/1962234994753208452
De piloten moeten iets harder werken, dat is zo'n beetje het enige.quote:Op maandag 1 september 2025 17:19 schreef Watmoetjenou het volgende:
Weinig aan de hand toch? Vliegtuig is alsnog veilig geland.
Een vliegtuig vliegt bovendien niet puur op GPS
80% ? Wat doen ze nog in de eu danquote:Op maandag 1 september 2025 17:54 schreef Nober het volgende:
Oh dat bezoek was niet de bedoeling.
[ x ]
https://x.com/2_bloempje/status/1962234994753208452
GNSS jamming gebeurt al veel langer en Bulgarije ligt gewoon in een medium tot high interference gebied... Dit zou gewoon geen verrassing moeten zijn voor betrokken piloten.quote:Op maandag 1 september 2025 18:13 schreef Lospedrosa het volgende:
Het gaat meer om laten zien wat je kan. Als je dat kan, kan je ook meer. En het is hondsbrutaal natuurlijk.
Zeg je nu dat Nober Russische propaganda verspreidt?quote:Op maandag 1 september 2025 18:54 schreef Momo het volgende:
[..]
Maar als je meteen onder deze tweet kijkt zie je dat ze wel gewoon binnen is geweest.
Elke GPS-satelliet heeft twee atoomklokken aan boord. Tijd wordt samen met de SatID meegestuurd naar de ontvanger. Door de afstand (tijdverschil) vanuit de verschillende banen kan de ontvanger de positie berekenen. Het betreft een zgn simplex-verbinding (=één richting). Op die manier verraadt de ontvanger niet zijn/haar positie.quote:Op maandag 1 september 2025 20:24 schreef knoopie het volgende:
Waar komt dat verhaal over die “interne tijd” van een gps vandaan in de OP? Is dat zelf bedacht?
Snel de bunker in.quote:Op maandag 1 september 2025 17:46 schreef Haags het volgende:
[..]
En de navo, het westen, ze doen helemaal niets.
Adolf Putler neukt ons in de kont, keihard.
Valt straks een Baltische staat aan omdat wij niks durven.
Ja precies. Maar in de OP staat, als ik het warrige verhaal goed begrijp, dat de zendergestuurde klok in de GPS-ontvanger in het vliegtuig geen juiste tijd meer had en daarom niet wist waar hij was? En ik vroeg mij af waar dat verhaal vandaan kwam. Net zoals dat verhaal dat de klok ineens op 32 mei 1939 zou staan. Dat klinkt allemaal nogal aluminiumhoedje.quote:Op maandag 1 september 2025 20:29 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Elke GPS-satelliet heeft twee atoomklokken aan boord. Tijd wordt samen met de SatID meegestuurd naar de ontvanger. Door de afstand (tijdverschil) vanuit de verschillende banen kan de ontvanger de positie berekenen. Het betreft een zgn simplex-verbinding (=één richting). Op die manier verraadt de ontvanger niet zijn/haar positie.
quote:We are seeing media reports of GPS interference affecting the plane carrying Ursula von der Leyen to Plovdiv, Bulgaria. Some reports claim that the aircraft was in a holding pattern for 1 hour.
This is what we can deduce from our data.
* The flight was scheduled to take 1 hour and 48 minutes. It took 1 hour and 57 minutes.
* The aircraft's transponder reported good GPS signal quality from take-off to landing.
En daarom zegt TS dat je het misschien beter voor je kunt houden. Mij doet het niets als mensen mij knettergek vinden. Ik zie wat ik zie en zal mijn bevindingen delen met ieder die het al dan niet wil horen.quote:Op dinsdag 2 september 2025 11:23 schreef knoopie het volgende:
[..]
Ja precies. Maar in de OP staat, als ik het warrige verhaal goed begrijp, dat de zendergestuurde klok in de GPS-ontvanger in het vliegtuig geen juiste tijd meer had en daarom niet wist waar hij was? En ik vroeg mij af waar dat verhaal vandaan kwam. Net zoals dat verhaal dat de klok ineens op 32 mei 1939 zou staan. Dat klinkt allemaal nogal aluminiumhoedje.
Of misschien kan je het beter wel voor je houden, omdat het technisch nergens op slaat? In de meeste apparaten die met gps werken, zijn helemaal geen onderdelen die het signaal van DCF77 kunnen ontvangen. GPS werkt op een hele andere frequentie met een heel ander soort signaal. Daarnaast is het DCF77 signaal helemaal niet nauwkeurig genoeg om te helpen bij de plaatsbepaling door gps. De tijd van de gps-satellieten zelf is veel nauwkeuriger.quote:Op woensdag 3 september 2025 12:46 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
En daarom zegt TS dat je het misschien beter voor je kunt houden. Mij doet het niets als mensen mij knettergek vinden. Ik zie wat ik zie en zal mijn bevindingen delen met ieder die het al dan niet wil horen.
Hoe verklaar je teleporterende katten dan?quote:Op woensdag 3 september 2025 13:30 schreef knoopie het volgende:
[..]
Of misschien kan je het beter wel voor je houden, omdat het technisch nergens op slaat? In de meeste apparaten die met gps werken, zijn helemaal geen onderdelen die het signaal van DCF77 kunnen ontvangen. GPS werkt op een hele andere frequentie met een heel ander soort signaal. Daarnaast is het DCF77 signaal helemaal niet nauwkeurig genoeg om te helpen bij de plaatsbepaling door gps. De tijd van de gps-satellieten zelf is veel nauwkeuriger.
Bovendien hebben @:AchJa en @:Nober al een post geplaatst die laat zien dat het hele verhaal met het uur vertraging van het vliegtuig niet eens waar is.
Kortom, alle sensatiejournalisten en complotspecialisten retweeten weer eens een broodje aap, zonder zelf logisch na te denken. Het zogenaamde "kritisch denken" en "eigen onderzoek doen" is kennelijk nogal selectief in wanneer je het moet toepassen.
Die zijn niet geteleporteerd. Er zijn gewoon teveel van die kutbeesten.quote:Op woensdag 3 september 2025 13:37 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Hoe verklaar je teleporterende katten dan?
Hoe kan die kat dan van de buitenkant van de patio ineens aan de binnenkant van de patio zijn terwijl de deur op slot zit?quote:Op woensdag 3 september 2025 13:40 schreef knoopie het volgende:
[..]
Die zijn niet geteleporteerd. Er zijn gewoon teveel van die kutbeesten.
https://www.nu.nl/tech-we(...)ht-is-verstoord.htmlquote:Op maandag 1 september 2025 18:13 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Het gaat meer om laten zien wat je kan. Als je dat kan, kan je ook meer. En het is hondsbrutaal natuurlijk.
Maar ik zie (nog) geen bewijzen dat Rusland hier achter zit, kan ook China, een zender amateur of een grapje van Musk zijn.
Puik stukje journalistiek dus allemaalquote:.Tuurlijk was dit niet gericht. De hele regio (van oost-turkije tot aan Tjechie als je pech hebt) heeft al jaren last van GPS verstoringen. Dat wordt echt al jaren dagelijks gerapporteerd door vele luchtvaartmaatschappijen. Het verhaal over de navigatiekaarten is ook onzinnig. Een modern verkeersvliegtuig heeft meer dan voldoende andere navigatie mogelijkheden aan boord. Wat er waarschijnlijk gebeurd is, is dat de gewenste naderingsprocedure niet kon worden gebruikt omdat het GPS systeem niet bruikbaar was. Dientengevolge moest er een andere procedure voorbereid worden. Als dat op het laatste moment pas duidelijk wordt, is een kleine vertraging van 9 minuten niet heel raar. Dat gebeurt mij ook wel eens en dan volstaat het vragen om een andere naderings procedure aan de verkeersleiding (eentje die niet afhankelijk is van de GPS signalen) om een veilige landing te garanderen.
(De meeste) matrixborden worden aangestuurd via kabels, ofwel serieel ofwel ethernet. Langs de snelweg liggen toch al kabelgoten, en het is goedkoper en betrouwbaarder. Er is een experimentje geweest met draadloos, maar dat was om meerdre redenen niet geslaagd.quote:Op maandag 1 september 2025 16:39 schreef DrTokkie het volgende:
Voorbeelden zijn radio gestuurde Matrix Borden op de snelweg, ...
GPS heeft geen DCF nodig om te functioneren. DCF bestrijkt maar een beperkt gebied, en een paar jaar geleden werd zelfs overwogen om DCF uit te schakelen vanwege kostenbesparing. Dat had ik lastig gevonden, want mijn thuis-netwerk synchroniseert daar de tijd op.quote:In Nederland komt het signaal vanuit Frankfurt voor radio gestuurde klokken. Omdat GPS en Galileo een exact nauwkeurige datum nodig hebben, is het zelfs niet nodig om GPS of Galileo signaal van satellieten te verstoren. Die signalen werken alleen als bijvoorbeeld een vliegtuig cockpit computer een nauwkeurige datum heeft, en een dichtbij nauwkeurig tijdstip heeft.
Helemaal klaar met “deskundigen” en nitwits op tv overalquote:Op donderdag 4 september 2025 19:56 schreef AchJa het volgende:
Yoeri Albrecht is een gigantische kuil voor zichzelf aan het graven... Mijn hemel wat een amateur...
[ x ]
Tja je kijkt er blijkbaar zelf naar, ik heb echt al jaren geen talkshow gekeken met al die bners en influencers die zogenaamd overal “kennis” van hebben.quote:Op donderdag 4 september 2025 20:58 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Helemaal klaar met “deskundigen” en nitwits op tv overal
Zozoquote:Op donderdag 4 september 2025 21:25 schreef 111210 het volgende:
[..]
Tja je kijkt er blijkbaar zelf naar, ik heb echt al jaren geen talkshow gekeken met al die bners en influencers die zogenaamd overal “kennis” van hebben.
quote:Data spreken claims gps-verstoring privéjet Von der Leyen tegen, toestel vloog ook geen uur rond
Toen de privéjet van Commissievoorzitter Ursula von der Leyen zondag moest landen na een vermeend geval van gps-verstoring in Bulgarije, werd Rusland aangeduid als hoofdverdachte. Bulgarije liet dinsdag weten geen onderzoek te starten, en ondertussen is het zelfs niet meer duidelijk of er écht sprake was van een verstoring. De claims van de Europese Commissie worden tegengesproken door vluchtdata en onafhankelijke piloten.
De Britse zakenkrant The Financial Times meldde dat het privévliegtuig van de voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen zondag zonder gps-navigatie moest landen in Bulgarije. Een anonieme ambtenaar verklaarde dat de gps in de hele omgeving van het vliegveld van Plovdiv uitviel en het toestel een uur rond de luchthaven zou hebben gecirkeld.
Woordvoerder van de Europese Commissie Arianna Podestà reageerde dinsdag, twee dagen na het incident, dat zij konden bevestigen dat ‘er sprake was van gps-jamming’, maar dat het vliegtuig veilig heeft kunnen landen. Daarvoor moest er naar eigen zeggen zelfs op ouderwetse wijze papieren kaarten worden gebruikt.
Twijfels
Trackingsbedrijven melden dat er uit publiekelijk beschikbare data geen duidelijke verstoring van de vlucht blijkt. De Falcon 900 van Von der Leyen zou volgens FlightRadar24 geen uur, maar amper negen minuten langer dan gepland in de lucht zijn geweest. De geplande vluchttijd bedroeg 1 uur en 48 minuten, terwijl het toestel er 1 uur en 57 minuten over deed. Volgens FlightRadar24 was er ook sprake van ‘een goede gps-signaalkwaliteit’.
De vlieggegevens tonen ‘een sterke indicatie dat gps beschikbaar bleef tijdens de nadering en landing’, zegt ook SkaI Data Services, een bedrijf dat luchtvaartgegevens analyseert op LinkedIn. Op grote hoogte zou wel sprake zijn geweest van een gps-storing in de omgeving, waardoor ongeveer 10 procent van de vluchten in het gebied hinder ondervond. De vlucht van Von der Leyen zou zaterdag wel hinder hebben ondervonden door gps-jamming, maar dat was niet in de omgeving van Bulgarije.
De databedrijven zijn niet de enige critici van het voorval. De luchthaven bevindt zich namelijk in een gebied waar gps-storingen vaker voorkomen. „Iedereen die daarheen vliegt, weet dat gps-problemen waarschijnlijk zijn”, aldus Sean Fitzpatrick, een piloot die zondag in de buurt van Plovdiv vloog, tegen het Britse Sky News. Ook de bewering dat de piloten papieren kaarten zouden hebben gebruikt om te navigeren tijdens de landing begrijpt Fitzpatrick niet. „Waarom geen iPad gebruiken?”
Daarnaast zijn er alternatieven beschikbaar voor situaties waarin gps-signalen niet werken. Bijvoorbeeld het Instrument Landing System, dat via twee radiosignalen een vliegtuig autonoom naar de landingsbaan leidt. Dit systeem functioneert volledig onafhankelijk van gps-satellieten. „Op basis van wat ik heb gezien en de informatie die beschikbaar is voor het publiek en wat ik als professional weet, denk ik dat er een beetje politiek en sensatiezucht in het spel is”, aldus Fitzpatrick.
Bulgarije
De Bulgaarse autoriteiten zijn inmiddels teruggekomen op eerdere uitspraken. Het land had aanvankelijk Rusland de schuld gegeven, maar trekt dat nu in omdat het zelfs niet zeker is dat er daadwerkelijk sprake was van een gps-storing. De Bulgaarse regering zegt bovendien tegen Politico dat de luchtverkeersleiding in Plovdiv de piloten van de privéjet van Von der Leyen meteen een alternatieve landingsmethode aanbood. Uiteindelijk landde het toestel volgens hen toch met behulp van het Instrument Landing System. De regering benadrukt dat er geen bewijs is gevonden en dat het slechts om een gedeeltelijke storing zou gaan, wat niet ongewoon is.
quote:Ik denk dat er een beetje politiek en sensatiezucht in het spel is
Sean Fitzpatrick, Piloot
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |