Het zal u inmiddels opgevallen zijn, dat ook in Europa hier in Nederland er soms storingen optreden in signalen die eenrichtingsverkeer zijn. Hieronder vallen bijvoorbeeld GPS, of Galileo, of Glonass.
Dit is inmiddels een bekende situatie in internationaal vliegverkeer.
quote:
Het vliegtuig van voorzitter Ursula von der Leyen van de Europese Commissie heeft zonder elektronische navigatie moeten landen in Bulgarije. De systemen werden langdurig verstoord. Onderzoekers gaan uit van een Russische verstoringsoperatie.
Het is vaker voorgekomen op wat het vliegtuig van Von Der Leyden heeft ervaren in de cockpit. Alle communicatie die 1 richting is naar het vliegtuig valt weg.
Het vermoeden is dat de oorlog waarin Europa meer betrokken lijkt te raken een reden is waarom dit soort hele technisch zeer zwakke signalen, maar wel signalen met heel veel belang, verstoord worden of lijken te worden verstoord door een in dit geval niet Europese Unie entiteit.
Voorbeelden zijn radio gestuurde Matrix Borden op de snelweg, radio gestuurde klokken bij mensen thuis, maar met name vliegtuig piloten in de cockpit die vertrouwen op GPS en aanverwanten, met inbegrip van zowel DATUM/CLOCK in de cockpit.
In de praktijk merk ik weinig als burger, mijn klokken stonden opeens op 32 mei 1939, en die datum bestaat niet!
Hier is het bronartikel. Ik zal het samenvatten.
Vliegtuig van hoge functionaris van de EU vliegt alle richtingen uit omdat communicatie allerlei onzin aangeeft. Het vliegtuig weet uiteindelijk toch te landen, maar de piloten die altijd vertrouwen zouden moeten kunnen op de zeer kwetsbare 1 richtings verkeers signalen moeten uiteindelijk toch op hun eigen vertrouwen, en de technologie negeren.
Zie jij of anderen rond jou dat radio gestuurde klokken een bizarre tijd aangeven? Je bent niet alleen. Houd dit op dit moment misschien voor je, 32 mei bestaat niet, en niemand zal je geloven.
Maar toch ieder die jouw radio gestuurde klok wil zetten op een random datum, of ieder die jouw GPS/ Galileo / Glonass signaal wil overschrijven, zij kunnen dat eenvoudig doen.
In Nederland komt het signaal vanuit Frankfurt voor radio gestuurde klokken. Omdat GPS en Galileo een exact nauwkeurige datum nodig hebben, is het zelfs niet nodig om GPS of Galileo signaal van satellieten te verstoren. Die signalen werken alleen als bijvoorbeeld een vliegtuig cockpit computer een nauwkeurige datum heeft, en een dichtbij nauwkeurig tijdstip heeft.
Het is in principe dus niet nodig om GPS of Galileo of Glonass te storen, als je de oorzaak bij de meest simpele kant zoekt.
Tijdsynchronisatie is de keyfactor in alle situaties. Zonder juiste tijd heeft niemand iets aan GPS/ Galileo of Glonass.
Dit keer ging het goed, de piloten vlogen onnodig rond niet wetend wat te doen, maar op eigen hand en ervaring wisten ze het vliegtuig veilig te landen.
Maar u weet nu hoe kwetsbaar al onze positie bepalingen zijn, bij de snelweg met je auto, bij schiphol met de vliegtuigen, bij de spoorwegen en ook bij andere plekken zoals het ziekenhuis.
Paywall artikel algemeen dagblad, gaarne alternatieve bronnen toevoegen als je die weet te vinden:
https://www.ad.nl/buitenl(...)yberaanval~a99afc7d/SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het is niet zo dat je even een glasvezel verbinding naar een vliegtuig kan leggen als je begrijpt wat ik bedoel.
Gezien de tijdstippen die ik gelukkig incidenteel op 3 verschillende radio gestuurde klokken (verschillende merken) langs zie komen, is het wel raadzaam dat u een ouderwetse klok heeft die:
- Geen electriciteit nodig heeft
- Geen radio signaal nodig heeft
Everytime You Installed Microsoft Windows Subsystem for Linux, Jesus Christ Killed a Puppy
Ter nagedachtenis voor overleden Debian Linux Ontwikkelaars:
https://tinet.nl