SPOILER: Frequently Asked QuestionsOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hoe kan ik Radio 49 beluisteren?
Dit kan (tijdelijk) via de webpagina van Radio49 bij Listen2MyRadio.![]()
Klik hier voor onze Facebookpagina waar vooraf aangemelde radioshows vermeld worden.
Vind je Radio 49 leuk?
Je kunt ons steunen door middel van een éénmalige of maandelijkse donatie. Radio 49 is namelijk niet kostenloos.
Voor meer informatie kun je via DM of PM contact opnemen met livelink.![]()
DISCLAIMER
Radio 49 aanvaardt GEEN aansprakelijkheid voor hysterische lachbuien, defecte apparatuur of andersoortig (licht tot zwaar) lichamelijk dan wel geestelijk letsel voortvloeiende uit het luisteren naar de shows van onze DJ's.
Leuke plaat inderdaad.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 19:30 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Dit heb ik al eeuwen niet meer gehoord.
Leuk…
Hier krijg ik een beetje de kriebels van.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 19:34 schreef Symphonic het volgende:
[..]
Leuke plaat inderdaad.
Deze ook trouwens
Dat dus, ik hoop dat aRd straks de setlist post.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 19:34 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik denk altijd dat ik best wat muziek ken, maar met deze shows wordt dan het tegendeel bewezen. Dat vind ik wel tof, ook omdat ik erg mooie muziek hoor
Zal ik doenquote:Op woensdag 27 augustus 2025 19:35 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Dat dus, ik hoop dat aRd straks de setlist post.
Ik wil wat dingen opnieuw beluisteren…
Snap ik wel… je moet een beetje door de bliepjes heen luisterenquote:Op woensdag 27 augustus 2025 19:35 schreef Melting het volgende:
[..]
Hier krijg ik een beetje de kriebels van.
Dat klonk heerlijkquote:Op woensdag 27 augustus 2025 19:53 schreef anotherRandomdude het volgende:
[..]
Nee Diablo Swing Orchestra
Ik zal het eens aanzetten, hier uit Duitsland staat alleen Radio Antenne Bayern heel soms op.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 19:59 schreef Doedezemaar het volgende:
Echt zo’n eightiesklassieker van Klaus Lage. Wdr 4 is behoorlijk op 80’s georienteerd. Het motto is “ Achtziger und die grössten Klassiker”. Helaas verstaan ze onder die Klassiker ook veel zangeresjes uit de Nineties
Guido Belcanto it is, wel uit België…quote:Op woensdag 27 augustus 2025 20:04 schreef Melting het volgende:
Dit klinkt als meneer de burgemeester van Samson en Gert.
Het liedje heet ook: ik moest kloppen want de bel deed het niet.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 20:04 schreef Melting het volgende:
Dit klinkt als meneer de burgemeester van Samson en Gert.
quote:Op woensdag 27 augustus 2025 20:06 schreef Symphonic het volgende:
[..]
Het liedje heet ook: ik moest kloppen want de bel deed het niet.
Ik had in de vakantie 8080s.de op de autoradio . Ook wel een fijne zender, hoewel ik het vorige vakantie iets prettiger vond om te luisteren.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 20:01 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Ik zal het eens aanzetten, hier uit Duitsland staat alleen Radio Antenne Bayern heel soms op.
Vanwege de nostalgie van de vroegere wintersportritten…
We hebben het er wel eens eerder over gehad, maar voorheen was Duitse radio bijna alleen maar slap geouwehoer. Als we door Duitsland op pad moesten, werden er daarom altijd cassettebandjes en CD's meegenomen.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 20:09 schreef Symphonic het volgende:
[..]
Ik had in de vakantie 8080s.de op de autoradio . Ook wel een fijne zender, hoewel ik het vorige vakantie iets prettiger vond om te luisteren.
Enige nadeel was dat in de regio waar ik zat (Nord Friesland) de ontvangst ook op DAB nogal beroerd was op veel plekken, dus ik heb de usb stick ook regelmatig gebruikt.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 20:12 schreef MadMaster het volgende:
[..]
We hebben het er wel eens eerder over gehad, maar voorheen was Duitse radio bijna alleen maar slap geouwehoer. Als we door Duitsland op pad moesten, werden er daarom altijd cassettebandjes en CD's meegenomen.
Dat is met de hedendaagse (DAB) themazenders gelukkig wel verdwenen…
Dat is ook typisch Duitsland.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 20:15 schreef Symphonic het volgende:
[..]
Enige nadeel was dat in de regio waar ik zat (Nord Friesland) de ontvangst ook op DAB nogal beroerd was op veel plekken, dus ik heb de usb stick ook regelmatig gebruikt.
Ik versta er niets van, maar ik herken het qua klanken van optredens in de Ierse en Schotse kroegen en de cèilidh's in Schotland…quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Jaaa, kortingskaartjes zijn al binnen, nog even kijken wanneer het het beste uitkomtquote:Op donderdag 28 augustus 2025 18:13 schreef Melting het volgende:
@:Symphonic @:Doedezemaar
Komende maand weer naar de bios?
Had al zo'n vermoeden.quote:Op donderdag 28 augustus 2025 19:01 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Jaaa, kortingskaartjes zijn al binnen, nog even kijken wanneer het het beste uitkomt
Goede avond en welkom, livelink.quote:
quote:Op donderdag 28 augustus 2025 19:11 schreef livelink het volgende:
Lionel Ritchie - Dancing on the ceiling
Jammer, maar gezellig dat je er bent.quote:Op donderdag 28 augustus 2025 19:14 schreef DJ11 het volgende:
Goedenavond
Ik hoef niet te oefenen. Door allerlei omstandigheden zou ik de enige zijn geweest die aanwezig was. Dus gecanceld. Dus ben ik hier
Nu weet ik nog niet welke van beiden je hebt gedraaidquote:Op donderdag 28 augustus 2025 19:00 schreef Melting het volgende:
We zijn weer los.
En zoals altijd is de eerste een cadeautje:
[ afbeelding ]
Is ook niet nodig.quote:Op donderdag 28 augustus 2025 19:15 schreef Symphonic het volgende:
De Poppies - We veranderen helegaar niks
Het was niet moeders.quote:Op donderdag 28 augustus 2025 19:15 schreef DJ11 het volgende:
[..]
Nu weet ik nog niet welke van beiden je hebt gedraaid
Je hebt met jezelf gecanceld?quote:Op donderdag 28 augustus 2025 19:14 schreef DJ11 het volgende:
Goedenavond
Ik hoef niet te oefenen. Door allerlei omstandigheden zou ik de enige zijn geweest die aanwezig was. Dus gecanceld. Dus ben ik hier
Daar komt het per saldo wel op neer, ja. Ik had in m'n eentje dingen kunnen gaan opnemen, maar dat komt t.z.t. wel.quote:
Daar kun je denk ik ook wel een show van maken.quote:Op donderdag 28 augustus 2025 19:18 schreef DJ11 het volgende:
[..]
Daar komt het per saldo wel op neer, ja. Ik had in m'n eentje dingen kunnen gaan opnemen, maar dat komt t.z.t. wel.
Lijkt me nog knap lastig.quote:Op donderdag 28 augustus 2025 19:20 schreef Symphonic het volgende:
[..]
Daar kun je denk ik ook wel een show van maken.
Nummers waar alle instrumenten door 1 persoon zijn ingespeeld
Je hebt ze erbij. C Duncan doet bijna alles zelf.quote:Op donderdag 28 augustus 2025 19:20 schreef Symphonic het volgende:
[..]
Tubular Bells?quote:Op donderdag 28 augustus 2025 19:20 schreef Symphonic het volgende:
[..]
Fijne avond.quote:Op donderdag 28 augustus 2025 19:28 schreef Doedezemaar het volgende:
Anyways, het voetbal roept. Fijne voortzetting nog
Vast niet. Zo woke zal Barbie nooit worden.quote:
quote:Op donderdag 28 augustus 2025 19:34 schreef DJ11 het volgende:
Robbie Williams - Let Me Entertain You
Welkom.quote:Op donderdag 28 augustus 2025 19:37 schreef MadMaster het volgende:
Honkbalseizoen is voorbij, dus ik sluit aan…
Goedenavondquote:Op donderdag 28 augustus 2025 19:37 schreef MadMaster het volgende:
Nee hoor. Dat moet niet.quote:Op donderdag 28 augustus 2025 19:37 schreef DJ11 het volgende:
[..]
Ik moet die andere B-kant binnenkort ook weer eens draaien
quote:Op donderdag 28 augustus 2025 19:38 schreef MadMaster het volgende:
Taylor Dane - Tell It To My Heart
Gezellig. Was het overall een goed seizoen?quote:Op donderdag 28 augustus 2025 19:37 schreef MadMaster het volgende:
quote:Op donderdag 28 augustus 2025 19:37 schreef Melting het volgende:
[..]
Nee hoor. Dat moet niet.
Je bent niets verplicht.
Nee, het was behoorlijk dramatisch met op de valreep dus het overlijden van 1 van onze vaste groep aanwezigen op de tribune…quote:Op donderdag 28 augustus 2025 19:39 schreef livelink het volgende:
[..]
Gezellig. Was het overall een goed seizoen?
Oh ja, dat laatste had je verteldquote:Op donderdag 28 augustus 2025 19:40 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Nee, het was behoorlijk dramatisch met op de valreep dus het overlijden van 1 van onze vaste groep aanwezigen op de tribune…
Met het wegvallen van de sponsor was het te voorzien.quote:Op donderdag 28 augustus 2025 19:42 schreef livelink het volgende:
[..]
Oh ja, dat laatste had je verteld![]()
Wat jammer dat het geen fijn seizoen was.
quote:Op donderdag 28 augustus 2025 19:47 schreef livelink het volgende:
Soulsister - The Way to your heart
Klopt. En ook niet André Hazes.quote:
quote:Op donderdag 28 augustus 2025 19:50 schreef MadMaster het volgende:
Leuk die AI resultaten:
1. Wat mag je niet eten bij lage bloeddruk?
Neem geen extra zout als je een lage bloeddruk hebt.
2. Hoe kan ik mijn bloeddruk verhogen na het eten?
Gebruik meer zout .
Ben benieuwd of ze bij hoge bloeddruk extra zout adviserenquote:Op donderdag 28 augustus 2025 19:50 schreef MadMaster het volgende:
Leuk die AI resultaten:
Gebruik meer zout .
Ja, het is lang niet altijd feilloos... Ik weet niet beter dan dat te veel zout slecht is voor de bloeddruk. Drop kun je beter ook vermijden, zeker de zoute variant.quote:Op donderdag 28 augustus 2025 19:50 schreef MadMaster het volgende:
Leuk die AI resultaten:
Gebruik meer zout .
Dat is zo bij hoge bloeddruk. Bij lage bloeddruk is wat zout juist niet slecht.quote:Op donderdag 28 augustus 2025 19:51 schreef DJ11 het volgende:
[..]
Ja, het is lang niet altijd feilloos... Ik weet niet beter dan dat te veel zout slecht is voor de bloeddruk. Drop kun je beter ook vermijden, zeker de zoute variant.
Ik heb nu 3 keer na het eten van een pizza (= witbrood) met ansjovis, kappertjes en olijven last gehad van postprandiale hypotensie, waarbij ik dus een lage bloeddruk krijg en dan omkukel.quote:Op donderdag 28 augustus 2025 19:52 schreef livelink het volgende:
[..]
Dat is zo bij hoge bloeddruk. Bij lage bloeddruk is wat zout juist niet slecht.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op donderdag 28 augustus 2025 19:55 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Ik heb nu 3 keer na het eten van een pizza (= witbrood) met ansjovis, kappertjes en olijven last gehad van postprandiale hypotensie, waarbij ik dus een lage bloeddruk krijg en dan omkukel.
Witbrood bevordert een lage bloeddruk en zout dus kennelijk ook. In mijn geval in ieder geval wel…Wist niet dat dat kon gebeuren.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ain't it funny how it is
You never miss it 'til it's gone away!
Daardoor lag ik een paar jaar geleden op de intensive care hartbewaking, omdat ze dachten dat ik een hartklapper had gehad en daardoor in elkaar gezakt was.quote:Op donderdag 28 augustus 2025 19:56 schreef Melting het volgende:
[..]
Wist niet dat dat kon gebeuren.
quote:Op donderdag 28 augustus 2025 19:58 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Daardoor lag ik een paar jaar geleden op de intensive care hartbewaking, omdat ze dachten dat ik een hartklapper had gehad en daardoor in elkaar gezakt was.
Ik had slechts een (wit) broodje haring gegeten en werd daardoor dus onwel…
Dan ben je er wel érg gevoelig voor. Ik heb ook nooit geweten dat witbrood bloeddrukverlagend werkt. Ik wilde daar eigenlijk net mee gaan stoppen...quote:Op donderdag 28 augustus 2025 19:58 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Daardoor lag ik een paar jaar geleden op de intensive care hartbewaking, omdat ze dachten dat ik een hartklapper had gehad en daardoor in elkaar gezakt was.
Ik had slechts een (wit) broodje haring gegeten en werd daardoor dus onwel…
Yep, heb na het eten van een broodje hamburger ook al eens op de parkeerplaats van een Burger King langs de snelweg bij R'dam voor pampus gelegen met gekneusde ribben en tanden door kijn lip als gevolg.quote:Op donderdag 28 augustus 2025 19:58 schreef Melting het volgende:
[..]![]()
Gelukkig een meevaller dus.
Maar dan heeft dat dus wel een enorm heftig effect op je.
Blijft uitkijken dus.
Ik zou denk ik geen wit brood meer eten dan. Dat klinkt wel eng.quote:Op donderdag 28 augustus 2025 20:01 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Yep, heb na het eten van een broodje hamburger ook al eens op de parkeerplaats van een Burger King langs de snelweg bij R'dam voor pampus gelegen met gekneusde ribben en tanden door kijn lip als gevolg.
Ik weet op zich dat het kan gebeuren, dus het is oppassen geblazen…
Ja, dat is gebleken.quote:Op donderdag 28 augustus 2025 19:59 schreef DJ11 het volgende:
[..]
Dan ben je er wel érg gevoelig voor. Ik heb ook nooit geweten dat witbrood bloeddrukverlagend werkt. Ik wilde daar eigenlijk net mee gaan stoppen...
Volgens mij is het bij de meeste mensen eerder verhogend dan verlagend.quote:Op donderdag 28 augustus 2025 19:59 schreef DJ11 het volgende:
[..]
Dan ben je er wel érg gevoelig voor. Ik heb ook nooit geweten dat witbrood bloeddrukverlagend werkt. Ik wilde daar eigenlijk net mee gaan stoppen...
quote:Postprandiale hypotensie is een tijdelijke daling van de bloeddruk binnen 1,5 tot 2 uur na het eten, die vooral bij ouderen voorkomt. Na de maaltijd gaat meer bloed naar de spijsverteringsorganen, waardoor er minder bloed naar het hoofd gaat, wat kan leiden tot klachten als duizeligheid, vermoeidheid, slaperigheid, misselijkheid, geeuwen, en zelfs flauwvallen. Mensen met diabetes, hartfalen, Parkinson, of Alzheimer kunnen een verhoogd risico lopen.
Meerdere kleine maaltijden per dag klinkt dan wel logisch.quote:Op donderdag 28 augustus 2025 20:05 schreef MadMaster het volgende:
Het is nogal iets complex/genuanceerd:
[..]
quote:Op donderdag 28 augustus 2025 20:06 schreef MadMaster het volgende:
Spinners - Working My Way Back To You
Ik was voor de vakantie net gestopt met witbrood, vooral vanwege de spijsvertering. Bruin (vezelrijk) schijnt veel beter te zijn.quote:Op donderdag 28 augustus 2025 20:03 schreef Melting het volgende:
[..]
Volgens mij is het bij de meeste mensen eerder verhogend dan verlagend.
Gewoon uittesten zou ik zeggen.
quote:Op donderdag 28 augustus 2025 20:09 schreef MadMaster het volgende:
Four Tops - Reach Out, I'll Be There
quote:
Klopt. Gewoon volhouden zo dan.quote:Op donderdag 28 augustus 2025 20:10 schreef DJ11 het volgende:
[..]
Ik was voor de vakantie net gestopt met witbrood, vooral vanwege de spijsvertering. Bruin (vezelrijk) schijnt veel beter te zijn.
Absoluut, ik eet normaal alleen nog maar volkorenbrood.quote:Op donderdag 28 augustus 2025 20:10 schreef DJ11 het volgende:
[..]
Ik was voor de vakantie net gestopt met witbrood, vooral vanwege de spijsvertering. Bruin (vezelrijk) schijnt veel beter te zijn.
Nee, die draaide ik van de week.quote:
Mee eens.quote:Op donderdag 28 augustus 2025 20:16 schreef livelink het volgende:
Ik blijf dit toch wel een van de mooiere liedjes van hen vinden
Het is wel 1 van de betere. Of het de beste is......quote:Op donderdag 28 augustus 2025 20:16 schreef livelink het volgende:
Laat mij de dwarsligger dan maar weer zijn…quote:Op donderdag 28 augustus 2025 20:16 schreef livelink het volgende:
quote:Op donderdag 28 augustus 2025 20:19 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Laat mij de dwarsligger dan maar weer zijn…
Status Quo - What You're Proposing…
Ik heb gewoon duidelijk een zwak voor Paul McCartneyquote:Op donderdag 28 augustus 2025 20:18 schreef Melting het volgende:
[..]
Het is wel 1 van de betere. Of het de beste is......
Ik ga dan toch voor The Long And Winding Road. Met daarachter Fool On The Hill. Maar sommige mensen storen zich aan de fluit in dat nummer.quote:Op donderdag 28 augustus 2025 20:18 schreef Melting het volgende:
[..]
Het is wel 1 van de betere. Of het de beste is......
Daar kan ik wel in meegaan.quote:Op donderdag 28 augustus 2025 20:21 schreef DJ11 het volgende:
[..]
Ik ga dan toch voor The Long And Winding Road. Met daarachter Fool On The Hill. Maar sommige mensen storen zich aan de fluit in dat nummer.
quote:Op donderdag 28 augustus 2025 20:23 schreef MadMaster het volgende:
Communards - Never Can Say Goodbye
Inmiddels ook al 64. Zingt hij nog steeds zo zuiver?quote:Op donderdag 28 augustus 2025 20:24 schreef MadMaster het volgende:
Ik vind het een voorrecht dat ik de Bronski Beat en de Communards meerdere keren live heb mogen meemaken. Jimmy zong zo loepzuiver en de arrangementen waren grandioos…
Ik schreef heel bewust 'zong'.quote:Op donderdag 28 augustus 2025 20:25 schreef Melting het volgende:
[..]
Inmiddels ook al 64. Zingt hij nog steeds zo zuiver?
Gaafquote:Op donderdag 28 augustus 2025 20:24 schreef MadMaster het volgende:
Ik vind het een voorrecht dat ik de Bronski Beat en de Communards meerdere keren live heb mogen meemaken. Jimmy zong zo loepzuiver en de arrangementen waren grandioos…
quote:Op donderdag 28 augustus 2025 20:28 schreef MadMaster het volgende:
Tammy Wynette - Stand By Your Man (live)
Toch heeft het wel wat.quote:Op donderdag 28 augustus 2025 20:29 schreef MadMaster het volgende:
Die verschrikkelijk foute steelguitar…
Jaren geleden was er dat filmpje van een straatmuzikant die Smalltown Boy stond te zingen en dat hij toen (al dan niet) toevallig langsliep en ging meezingen. Was wel grappig.quote:Op donderdag 28 augustus 2025 20:26 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Ik schreef heel bewust 'zong'.
Hij is niet meer zo in the picture….
quote:Op donderdag 28 augustus 2025 20:30 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Eens, het is catchy.
Allanis Morisette - Ironic
quote:
Ja, dat is een bekend filmpje.quote:Op donderdag 28 augustus 2025 20:30 schreef DJ11 het volgende:
[..]
Jaren geleden was er dat filmpje van een straatmuzikant die Smalltown Boy stond te zingen en dat hij toen (al dan niet) toevallig langsliep en ging meezingen. Was wel grappig.
We hebben bij ons in de oefenruimte ooit een steel guitar-speler te gast gehad. Ik vond het best mooi, maar de gitarist (een heel schappelijke, optimistische man) flipte bijna. Die vond het tien keer niks.quote:Op donderdag 28 augustus 2025 20:29 schreef MadMaster het volgende:
Die verschrikkelijk foute steelguitar…
quote:Op donderdag 28 augustus 2025 20:34 schreef livelink het volgende:
Lee Towers & Anita Meijer - Run to me
Dan hebben die wel een zware stem gekregen.quote:
VanHalenquote:Op donderdag 28 augustus 2025 20:46 schreef Melting het volgende:
[..]
Dan hebben die wel een zware stem gekregen.
Same title beginning of the evening, different song later onquote:Op donderdag 28 augustus 2025 20:47 schreef DJ11 het volgende:
Tweede "Jump" al vanavond. Zie ik hier een poging tot overname van een rubriek?![]()
quote:Op donderdag 28 augustus 2025 20:50 schreef livelink het volgende:
Cheap Trick - I want you to want me
Fijne avond.quote:Op donderdag 28 augustus 2025 20:54 schreef MadMaster het volgende:
En daarmee zwaai ik alvast af/uit.
Dank Melting en good night voor later allemaal!
Fijne avond MadMasterquote:Op donderdag 28 augustus 2025 20:54 schreef MadMaster het volgende:
En daarmee zwaai ik alvast af/uit.
Dank Melting en good night voor later allemaal!
Zoiets, jaquote:Op donderdag 28 augustus 2025 20:48 schreef livelink het volgende:
[..]
Same title beginning of the evening, different song later on
quote:Op donderdag 28 augustus 2025 20:58 schreef livelink het volgende:
Ramses Shaffy - Zing, vecht, huil, lach en bewonder (in willekeurige volgorde)
quote:Op donderdag 28 augustus 2025 20:59 schreef livelink het volgende:
Bid expres weggelaten, werk freudiaanse weglating, vrees ik.
Helaas moet ik zaterdag verstek laten gaan. Ik heb een etentje. Ik doe zelf dus ook geen uitzending.quote:Op donderdag 28 augustus 2025 21:01 schreef Melting het volgende:
En toen zat het er wel op.
Dank allemaal voor het luisteren en wellicht tot zaterdag.
[ afbeelding ]
Ik gun Utrecht en met name hun sympathieke trainer Ron Jans het beste. Maar niet komend weekendquote:
Helaas heb ik jouw uitzending woensdag gemist. Ik had er geen erg in dat er een uitzending was.quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 17:39 schreef anotherRandomdude het volgende:
Ik zou vanavond waarschijnlijk wel een gedeelte mee kunnen luisteren
Was dan ook nogal onverwacht dat ik draaide.quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 17:43 schreef DJ11 het volgende:
[..]
Helaas heb ik jouw uitzending woensdag gemist. Ik had er geen erg in dat er een uitzending was.
Ik kijk nog even hoe veel animo er is. Rond 18:30 uur hak ik wel een knoop door. Anders wordt het waarschijnlijk maandag.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |