Misschien wel een goede tussenoplossing voor invulling ministerposten, misschien niet direct steun vanuit het CDA maar het niet tegenhouden van wat ministers met een CDA-verleden (bv. wat mensen uit Rutte-3/4).quote:Daarover: het kabinet leunt nu nog maar op een vijfde van het parlement, NSC’ers zijn opgestapt. Is het CDA van plan om mee te werken aan een oplossing, bijvoorbeeld door ministers te leveren?
„Zondag heb ik met premier Dick Schoof gebeld. Wat we besproken hebben is vertrouwelijk. Maar u weet dat het CDA altijd verantwoordelijkheid neemt. Al zeg ik ook: in de huidige Tweede Kamer hebben we slechts vijf zetels, dus ons formele kiezersmandaat is nu beperkt. We gaan woensdag eerst maar eens zien waar het kabinet mee komt, daarna kijken we of en hoe we kunnen helpen.”
Wat is nou nog de meerwaarde? Over anderhalve maand verkiezingen. Tot die tijd lopende zaken van de rol afhandelen.quote:Op maandag 25 augustus 2025 19:50 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Interessant stukje uit AD-interview met Bontebal
[..]
Misschien wel een goede tussenoplossing voor invulling ministerposten, misschien niet direct steun vanuit het CDA maar het niet tegenhouden van wat ministers met een CDA-verleden (bv. wat mensen uit Rutte-3/4).
Ik ga er niet vanuit dat we voor de zomer van 2026 een nieuw kabinet hebben en dat is dan toch een jaar waar je het over hebt, dat is wel erg lang voor stilstand.quote:Op maandag 25 augustus 2025 19:54 schreef Mathijsco het volgende:
[..]
Wat is nou nog de meerwaarde? Over anderhalve maand verkiezingen. Tot die tijd lopende zaken van de rol afhandelen.
Daar een heel groot ding (met ronkende termen als verantwoordelijkheid) van maken is retorisch leuk, maar daar trappen mensen niet in.
Het blijft lopende zaken van de rol afhandelen.quote:Op maandag 25 augustus 2025 19:56 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Ik ga er niet vanuit dat we voor de zomer van 2026 een nieuw kabinet hebben en dat is dan toch een jaar waar je het over hebt, dat is wel erg lang voor stilstand.
Ik hoop niet dat jij het idee hebt dat we na verkiezingen automatisch meteen een nieuw kabinet hebben?
ik denk dat het bontebal 1 gaat wordenquote:Op maandag 25 augustus 2025 20:00 schreef Mathijsco het volgende:
[..]
Het blijft lopende zaken van de rol afhandelen.
Verder geloof ik -net als jij- ook niet in witte rook voor volgende zomer. Een kabinet Wilders of Frans 1 wordt puzzelen.
Als in: CDA de grootste?quote:Op maandag 25 augustus 2025 20:01 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik denk dat het bontebal 1 gaat worden
Klopt waarbij de achtergrond voor de strafbaarheidsstelling een wanhopige greep is om meer juridische mogelijkheden proberen te verkrijgen die illegaal aan te merken immigratie (mede) mogelijk maakt cq in stand houdt.quote:Op maandag 25 augustus 2025 18:54 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Strafbaarstelling van illegaliteit is wel het stompzinnigste idee dat ik ooit gehoord heb.
Een illegaal wil je gewoon weg hier. Stop je hem in de cel dan is hij dus niet weg.
Ik weet niet. De campagne moet nog losbarsten, mensen zijn nog aan het afwachten: CDA is dan een veilige keuze.quote:Op maandag 25 augustus 2025 20:05 schreef Janneke141 het volgende:
Op 1 na de grootste zou ook wel eens kunnen.
Nah. Maar ik denk dat het de enige partij is met voldoende zetels die met droge ogen kan beweren over het midden te kunnen formeren en daarmee zowel links als rechts e.e.a. aan zich kan binden.quote:
En dit allemaal hierom:quote:Op maandag 25 augustus 2025 20:07 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Een motie van wantrouwen tegen resterende kabinetsleden of tjeenk willink weer inzetten. Net als je denkt dat het allemaal niet meer kan vastlopen
Bananenrepubliek op deze manier. Een onbelangrijk conflict ver weg waar het kabinet een aantal futloze moties moet gaan uitvoeren. Dat is zo belangrijk voor deze partijen. Er zijn een hele hoop andere zaken waar Nederlanders wat aan hebben maar nee hoor, daar valt niet over te praten.quote:Linkse oppositiepartijen als GroenLinks-PvdA en de SP willen alleen nadenken over steun als het kabinet alsnog een strengere toon gaat aanslaan tegen de Israëlische regering inzake Gaza. NSC-minister Veldkamp van Buitenlandse Zaken kreeg dat niet voor elkaar omdat hij naar eigen zeggen tegendruk van zijn coalitiegenoten ervoer, waarna hij besloot op te stappen.
Om daarbij de druk op het kabinet hoog te houden, spelen sommige oppositiepartijen met plannen voor een motie van wantrouwen tegen het hele kabinet.
Kan.quote:Op maandag 25 augustus 2025 20:12 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Nah. Maar ik denk dat het de enige partij is die met droge ogen kan beweren over het midden te kunnen formeren en daarmee zowel links als rechts e.e.a. aan zich kan binden.
Ja klopt, het gaat geen pretje worden. Tenzij en masse iets meer op het midden stemmen, maar goed - daar zit niet bijster veel meer als we er vanuit gaan dat onderstaande plaatje nog redelijk actueel is:quote:Op maandag 25 augustus 2025 20:17 schreef Mathijsco het volgende:
[..]
Kan.
Maar dan krijg je eerst nog Wilders en Timmermans, die beiden een formatiepoging zullen willen doen. Dat zou dan allebei niet moeten slagen, en dan zitten we ergens herfst volgend jaar. Met de derde partij van het land die een poging gaat doen.
wie het ook wordt de hypotheek rente toeslag gaat er dan wel aanquote:Op maandag 25 augustus 2025 20:05 schreef Janneke141 het volgende:
Op 1 na de grootste zou ook wel eens kunnen.
Gaat niet opwaarts met de VVD, heequote:Op maandag 25 augustus 2025 20:25 schreef Klopkoek het volgende:
Link van De Hond zelf:
https://maurice.nl/2025/0(...)n-bewindslieden-nsc/
Midden en progressief verliest.
Extreem-rechts +5 erbij.
Het landschap lig sws ver(der) uit elkaar. De linkerbovenhoek kan wmb met gezien hun rigide Gaza punt al worden geschrapt, NSC bestaat bestaat sws niet meer.quote:Op maandag 25 augustus 2025 20:29 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Ja klopt, het gaat geen pretje worden. Tenzij en masse iets meer op het midden stemmen, maar goed - daar zit niet bijster veel meer als we er vanuit gaan dat onderstaande plaatje nog redelijk actueel is:
[ afbeelding ]
De internationale gemeenschap en ook een partij als CDA is eerder steeds meer naar hen toebewogen. CU zelfs ook, mbt humanitaire hulp.quote:Op maandag 25 augustus 2025 20:47 schreef Vallon het volgende:
De linkerbovenhoek kan wmb met gezien hun rigide Gaza punt al worden geschrapt
De geneugten van de culture war: 2x 30 radicale verzamelzetels als centrum + een paar miniscule doorgeradicaliseerde satellieten. Het is om te janken.quote:Op maandag 25 augustus 2025 20:47 schreef Vallon het volgende:
[..]
Het landschap lig sws ver(der) uit elkaar. De linkerbovenhoek kan wmb met gezien hun rigide Gaza punt al worden geschrapt, NSC bestaat bestaat sws niet meer.
Blijft over een VVD-CDA(=BBB) met gedoogsteun op items van PVV om vervolgens weer in dezelfde minderheids draaimolen te gaan cirkelen. Het zou mij nu verbazen als 2026 zal worden begroet met een regering. VVD zal weinig trek hebben in mee te doen maar zal zich gedwongen voelen om de zg links-"progressieven" geen kans te geven.
Benieuwd dan, om maar een open doel te noemen of een aftrek in hypotheek daarmee een deur tot woningen zal doen dichtslaan.
Die (inmiddels) anti-regering partijen zullen zeker niet gaan willen helpen om daarmee een aandeel te krijgen in de mede door hun veroorzaakte malaise.quote:Op maandag 25 augustus 2025 20:18 schreef Jojoke het volgende:
Iedereen ontslaan en vervolgens met gepensioneerde oud-bewindslieden een tijdelijk kabinet vormen, is misschien ook een optie. Ik denk dat misschien nog de makkelijkste oplossing is, want ik vraag mij af of BBB voldoende geschikte ministers kan vinden. En er hangt toch een onsympathiek geurtje rond het VVD-BBB kabinet, ik denk dat veel partijen niet staan te springen om hen uit de brand te helpen. Zeker niet met de verkiezingen op komst. Dan kan je beter een kabinet met oud-knarren hebben die enige afstand tot de huidige politiek hebben.
"Ze snappen het gewone volk niet."quote:Op maandag 25 augustus 2025 20:54 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Waarom is 'links' toch zo besmet.
Heel goed nieuws.quote:Op maandag 25 augustus 2025 20:54 schreef michaelmoore het volgende:
JA 21 blijft gaan, veel VVD erbij
BBB gaat ook door
Dilan zal nu wel stapje opzij gaan doen
[ afbeelding ]
Maar als CDA moet kiezen tussen steun van PVV radicalen of steun GL-PvdA radicalen, dan kiezen ze voor de eerste.quote:Op maandag 25 augustus 2025 20:54 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
De geneugten van de culture war: 2x 30 radicale verzamelzetels als centrum + een paar miniscule doorgeradicaliseerde satellieten. Het is om te janken.
Dat was vroeger zo.quote:Op maandag 25 augustus 2025 20:58 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Maar als CDA moet kiezen tussen steun van PVV radicalen of steun GL-PvdA radicalen, dan kiezen ze voor de eerste.
Typisch. De Zentrumpartei en Von Papen all over again.
Ondertussen:
https://chrisaalberts.nl/(...)et-politieke-midden/
kloptquote:Op maandag 25 augustus 2025 21:01 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Bontenbal is bizar links voor het CDA.
Bijna Christen Unie gehalte.
Gewoon klant worden bij de NEM via Sloopdecrisis.nl. Komt alles goed volgens Annemarie.quote:Op maandag 25 augustus 2025 19:26 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Annemarie van Gaal die het fiscale beleid duidt, wat een treurnis
Annemarie wil de huurtoeslag stoppen en de hypotheekrente toeslag handhavenquote:Op maandag 25 augustus 2025 21:02 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Gewoon klant worden bij de NEM via Sloopdecrisis.nl. Komt alles goed volgens Annemarie.
Ze moeten gewoon die Sloopdecrisis.nl fragmenten herhalen bij haar.quote:Op maandag 25 augustus 2025 21:03 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Annemarie wil de huurtoeslag stoppen en de hypotheekrente toeslag handhaven![]()
![]()
Ze zijn zijn stil of te genuanceerd op de thema's die veel mensen als existentieel ervaren en te luid op thema's waar de meeste mensen geen enkel issue zien.quote:Op maandag 25 augustus 2025 21:05 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Zijn teveel met zichzelf bezig en niet opportunistisch genoeg.
Is dit kabinet en partijen dan niet vooral met zichzelf bezig? Of hoe JA21 met moeite een balans vindt tussen Coenradie en Nanninga hun profielen.quote:Op maandag 25 augustus 2025 21:05 schreef Hexagon het volgende:
[..]
kloptquote:Op maandag 25 augustus 2025 21:05 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Daar moet je niet naar kijken als je meer zetels wilt. Linkse partijen zouden gewoon wat minder braaf moeten zijn. In de tijd van Joop den Uyl en nieuw links waren ze dat namelijk ook niet.quote:Op maandag 25 augustus 2025 21:10 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Is dit kabinet en partijen dan niet vooral met zichzelf bezig? Of hoe JA21 met moeite een balans vindt tussen Coenradie en Nanninga hun profielen.
De mensen die baat hebben bij het stimuleren van inclusiviteit weer wel (als ze er wat door krijgen).quote:Op maandag 25 augustus 2025 21:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
klopt
met stikstof , tegelswippen , biodiversiteit en inclusie kun je maanden druk zijn met rapporten schrijven , niemand die er iets aan heeft maar ok
Zonder in te gaan op het onderwerp, biedt sec een erkenning van een andere totale chaos met wie/wat precies in de gegeven situatie, geen enkele soelaas noch uitzicht voor mensen in hun situatie zelf.quote:Op maandag 25 augustus 2025 20:54 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
De internationale gemeenschap en ook een partij als CDA is eerder steeds meer naar hen toebewogen. CU zelfs ook, mbt humanitaire hulp.
Waarom is 'links' toch zo besmet. Waarom is het alternatief voor centrum-rechts een duik naar extreem-rechts. In heel veel andere ontwikkelde landen kan een linkse regering of midden-links gewoon wel (en nee, voor altijd is onwenselijk).
Zweden heeft gewoon al Palestina erkend hè? Nou, wat een ramp. Wat een rampzalig en dysfunctioneel land dat Zweden.
Het is ook maar net wat de media laten zien.quote:Op maandag 25 augustus 2025 21:10 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Ze zijn zijn stil of te genuanceerd op de thema's die veel mensen als existentieel ervaren en te luid op thema's waarvan de meeste mensen geen enkel issue zien.
En toch worden vele topics volgeschreven op FOK! over dit conflict. Denk dat het onderwerp toch wel meer leeft dan je beweertquote:Op maandag 25 augustus 2025 20:16 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
En dit allemaal hierom:
[..]
Bananenrepubliek op deze manier. Een onbelangrijk conflict ver weg waar het kabinet een aantal futloze moties moet gaan uitvoeren. Dat is zo belangrijk voor deze partijen. Er zijn een hele hoop andere zaken waar Nederlanders wat aan hebben maar nee hoor, daar valt niet over te praten.
Walgelijk gedrag, ik zou hopen dat de kiezer dit keihard afstraft maar het onderwerp is zo niet boeiend dat men hier ook niet oplet.
Te veel Timmermans, te weinig sociaal beleid.quote:Op maandag 25 augustus 2025 21:05 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Daar is bijv. Westerveld enorm mee bezig.quote:Op maandag 25 augustus 2025 21:16 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Te veel Timmermans, te weinig sociaal beleid.
guttt.... 4 rechtse partijen gingen regeren ...en kregen ruzie en ruzie... Teveel met zichzelf bezig dus.quote:Op maandag 25 augustus 2025 21:05 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik heb er wel vertrouwen in dat de PVV buiten een coalitie blijft. Maar dat was het dan ook wel zo'n beetje.quote:Op maandag 25 augustus 2025 21:16 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het is ook maar net wat de media laten zien.
Wanneer De Hoop op het thema wonen erin kletst met de groffe penseel is het ook weer niet goed.
Zoals gezegd: dat 44% van de VVD leden tegen voedseldoorlating voor Gaza stemde laten ze niet zien.
Ik houd mijn hart vast (Orban/Trump toestanden zijn écht niet ver weg; deze huidige kabinetscrisis verzwakken het gezag van de instituties alleen maar). Hopelijk is CDA/CU een beetje standvastig.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |