Semifijn dat het meteen zo helder is. En fijne gemeentevrouwen kunnen echt het verschil maken.quote:Op maandag 10 november 2025 10:54 schreef Schanu het volgende:
Wij hebben vanmorgen gesprek gehad met de praktijk en de gemeente, wat een fijne mevrouw was dat. Conclusie was eigenlijk al wel duidelijk, school vraagt teveel van Jewel en daarin verwachten we geen verbetering. Halve dagen school is niets meer dan symptoombestrijding.
Sorry, moest toch gniffelen.quote:School heeft vrijdag ook al door laten sluimeren
Ik ben ervaringsdeskundige, inmiddels 30+quote:Op woensdag 5 november 2025 16:49 schreef Watzalikverzinnen het volgende:
Omdat hier veel mensen met ervaring zitten..
Heeft iemand ervaring met jeugdhulp op school? School (SBO) gaat dit nu aanvragen om één op één-ondersteuning te realiseren en ik ben wel benieuwd naar ervaringen hiermee
Oh foei van mij, normaliter ben ik best wel taalgevoelig hoorquote:Op maandag 10 november 2025 12:48 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Sorry, moest toch gniffelen.
Schemeren
Jewel is er dus ook gewoon aan toe, dat is dan ook "het juiste moment".quote:Op vrijdag 14 november 2025 13:00 schreef Schanu het volgende:
Wij hebben onze voorkeursschool (met structuurgroep, waar ook een vriendinnetje van Jewel op zit) gemaild en ze hebben nog een plekje over. We mogen dinsdagochtend al op rondleiding komen. Ergens voelt dit enorm spannend omdat we dinsdagmiddag het beslissende MDO op school hebben, en wat nu als blijkt dat school nog wel kansen ziet of onvoldoende dossier heeft voor een TLV aanvraag? Maar die 4 halve dagen school werken ook niet, vanmorgen heeft vrouwlief haar weer om 11 uur kunnen ophalen ipv de afgesproken 12 uur en dat gebeurt vaker. Dus als de school zelfs al moet bellen om haar voor die halve dag school voorbij is op te halen, omdat ook zij zien dat het echt niet gaat, dan blijkt daar toch al wel uit dat ze handelingsverlegen zijn?
Het gaat hard zo opeens, maar we beginnen er ook rust in te vinden dat dit nog wel eens de beste oplossing kan zijn. Ik vroeg aan Jewel wat ze liever zou willen, altijd halve dagen school en blijven waar ze nu zit, of volle dagen school in een kleinere klas met meer rust. Ze twijfelde geen seconde, gaf meteen voorkeur voor de 2e optie. Benoemde toen ook dat haar klasgenoten nu 's middags dingen doen en leren waar zij niet aan mee kan doen, en dat ze dat eigenlijk heel erg vindt. Dus het is ook niet zo dat ze gewoon geen zin heeft in school, ze wil juist echt heel graag maar het lukt haar gewoonweg niet in de huidige setting.
Wat zou het fijn zijn als we dit bizarre en moeilijke jaar met wat meer hoop voor het komende jaar kunnen afsluiten
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Thanks. Wij willen sowieso pas na dit schooljaar overstappen. Ook omdat elke beslissing voor de een, grote gevolgen heeft voor de ander. We zijn ook pas net gestart met de behandeling (we zitten nog in de observatie periode om de problematiek in kaart te brengen) dus we weten nog helemaal niet zo goed waar de behoeften liggen. Maar linksom of rechtsom moeten ze in maart wel bij een middelbare school staan ingeschreven.quote:Op vrijdag 14 november 2025 21:29 schreef Schanu het volgende:
Je noemt het bureaucratische rompslomp, maar het is in en in triest dat die school zo omgaat met toekomstige leerlingen. Juist met zo'n kwetsbare groep![]()
Hoe snel duurt zo'n tlv aanvragen, en zou ze daarna alsnog snel kunnen instromen na een oriënterend gesprek? Of moet er in dat gesprek überhaupt nog gekeken worden of die school wat kan bieden?
Wat een frustratie voor jullie. En de onzekerheid daar bovenop, of het de oplossing gaat zijn of dat ze daar ook niet naar school wil, snap ik zo goed. Heel veel sterkte
Alleen maar slechte.quote:Op maandag 17 november 2025 14:23 schreef Schanu het volgende:
Verder vraag ik mij af, heeft iemand ervaring met leerlingenvervoer?
Ervaring noodzakelijk kwaad. We hebben dit schooljaar ongeveer een maand een vaste chauffeur gehad en daarna wisselend. Chauffeurs stoppen snel. Vorig schooljaar ongeveer 6 maanden vaste chauffeur gehad en daarvoor ook.quote:Op maandag 17 november 2025 14:23 schreef Schanu het volgende:
Verder vraag ik mij af, heeft iemand ervaring met leerlingenvervoer? Vrouwlief zat daar op te oriënteren en zag dat het tot 8 weken kan duren voordat dat is geregeld. Wij hebben echter geen alternatieven, want op 3 dagen van de week heeft vrouwlief de auto nodig en kan ik Jewel dus sowieso niet brengen, maar op alle dagen komen we hoe dan ook in de knel met de schooltijden van onze 7 jarige. Want de school waar we gaan kijken zit op een half uur rijden van ons af. En ik schrok toch ook best wel van de eigen bijdrage van bijna 700 euro voor dat leerlingenvervoer
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Fake it till you make it...
Helaas ook geen goede ervaringen. Veel verschillende chauffeurs en veel gedoe in de taxi. Vanaf het moment dat ik het verantwoord vond dat mijn zoon zelf naar school kon fietsen, heb ik het direct opgezegd. Tot die tijd met veel kunst- en vliegwerk. Een goede communicatie met school en gemeente helpt. Dat ging bij ons minder, vooral met de gemeente.quote:Op maandag 17 november 2025 14:23 schreef Schanu het volgende:
Verder vraag ik mij af, heeft iemand ervaring met leerlingenvervoer?
Dit. En er is verdomd weinig (of geen) controle op chauffeurs, zowel tijdens hun werk als op hun geschiktheid met kinderen te werken als op hun veiligheid.quote:Op dinsdag 18 november 2025 07:31 schreef Hupje het volgende:
Ik heb helaas (als SO leerkracht) ook geen hoge dunk van leerlingvervoer. Het hangt af van de chauffeur hoe het gaat. Maar de taxibedrijven zelf kiezen de indeling van de chauffeurs en wanneer dat wisselt.
+ Ze zijn tegenwoordig al blij als ze alle bussen bemand hebben, dus kijken ook niet echt naar geschiktheidquote:Op dinsdag 18 november 2025 07:43 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Dit. En er is verdomd weinig (of geen) controle op chauffeurs, zowel tijdens hun werk als op hun geschiktheid met kinderen te werken als op hun veiligheid.
Als je belt met de gemeente is er vaak eerder meer mogelijkquote:Op woensdag 19 november 2025 09:55 schreef Schanu het volgende:
Qua vervoer, mocht de overstap slagen, de beginperiode zullen we sowieso kijken naar andere mogelijkheden. Dat zal denk ik alleen al moeten omdat de aanvraagtijd voor leerlingenvervoer hier dus 8 weken duurt en ik aanneem dat Jewel eerder over kan stappen naar de nieuwe school als de TLV eenmaal rond is. Maar ook omdat we de overgang inderdaad zo soepel en rustig mogelijk willen laten verlopen. Ze zal daar neem ik aan ook beginnen met een rustige opbouw, en niet direct van 3 halve dagen naar daar 5 volle dagen moeten. We houden er zelfs sterk rekening mee dat die volle dagen er dit gehele schooljaar niet meer in gaan zitten, omdat ze weer tegen overspannenheid aanschurkt (of dat misschien zelfs al is) en we nu willen werken aan alleen nog maar succesverhalen op school zodat het niet meer standaard voor haar wordt geassocieerd met stress en paniek. Ze gaat al meer dan 5 jaar met zoveel tegenzin en verdriet naar school, dat zal echt heel veel tijd nodig hebben om weer recht te trekken.
Wat is de reden voor dat besluit? Ik kan mij nog iets bedenken bij aparte klassen maar hele aparte scholen...quote:Op dinsdag 2 december 2025 22:47 schreef Kyara het volgende:
Vandaag hebben we uitgesproken dat het voor dochter 2 ook beter is om na dit jaar naar het VSO te gaan. Alleen vind haar ambulant begeleider het wel beter als ze naar een andere school gaat als haar zus. Ik vraag me wel af of dat überhaupt mogelijk is want ze hebben hetzelfde niveau en allebei autisme. Zoveel keuze is er niet (om nog maar over de praktische bezwaren maar te zwijgen)
Maar goed, nu maar hopen dat school dit ook ziet want die vinden dat het allemaal fantastisch gaat.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Heb je mogelijkheid om even bij te komen?quote:Op woensdag 3 december 2025 13:34 schreef Kyara het volgende:
Ik denk dat de school hier wel in mee zal gaan. Na dit jaar is deze school sowieso klaar.
Het idee van aparte scholen is dat ze heel erg in elkaars vaarwater zitten en waar ze elkaar op de basisschool omhoog konden trekken, trekken ze nu elkaar naar beneden. Ik weet niet hoeveel klassen een gemiddelde vso heeft of aparte klassen een mogelijkheid is. Maar dat gaat de ambulant begeleider nog met de regie psycholoog bespreken.
En verder ben ik helemaal klaar met alles en iedereen. Met kinderen, school en werk vooral. De rek is er gewoon echt uit.
ik tel af naar de kerstvakantiequote:Op woensdag 3 december 2025 16:50 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
[..]
Heb je mogelijkheid om even bij te komen?
En ook zo fijn dat het niet verwatert met zijn beste vriend.quote:Op donderdag 4 december 2025 15:25 schreef Schanu het volgende:
Ach wat een verdriet Cygne, wat vreselijk hoe kinderachtig volwassenen met zo'n situatie om kunnen gaantegelijkertijd ontzettend fijn dat de nieuwe school zo goed voelt en dat ze hem daar wél geven wat hij verdient, een liefdevol welkom gevoel
quote:Op donderdag 11 december 2025 21:35 schreef Schanu het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
quote:Op vrijdag 12 december 2025 10:08 schreef livelink het volgende:
@:Schanu, enorm herkenbaar. Wat ik deed op de ergste momenten (maar dan miet je natuurlijk wel achtervang hebben voor je andere kind) is naar buiten gaan met hem. Gewoon wandelen, voor zolang als het nodig was. En dat was inderdaad ook wel 's nachts. We kalmeerden dan beiden en kwamen dan ook vaak tot een gesprek. En als lichtpuntje voor de hopelijk snelle toekomst, die agressie verdween bij ons vanaf het moment dat hij zelf de optie had om weg te lopen uit de situatie. Dat was de optie die hij veel liever koos. Dus dan hoefde ik hem niet meer uit de situatie te halen, naar deed hij dat zelf. Dat gebeurde bij ons vanaf dat hij een jaar of 10 was. Het vereiste natuurlijk wel loslaten en vertrouwen dat hij terug zou komen en geen gekke dingen zou doen. Heel, heel veel sterkte!
Mijn man deed dat ook wel eens. Hem opsluiten in huis of kamer zonder bij hem te zijn. Dat werkte bij ons echt volledig averechts. Dat heeft ons ingetrapte deuren en twee ingeslagen ramen opgeleverd. Ik snapte mijn man wel. Hij stond niet altijd voor zichzelf in, maar van opsluiten raakte mijn zoon volledig in paniek, wat zich uitte in nog grotere razernij.quote:[b]Op vrijdag 12 december 2025 10:38 schreef Schanu het volgende
@:livelink, goede wel om dan naar buiten te gaan, bedankt voor de tip. Nu doen we het soms juist andersom, als het echt onhoudbaar is gaan wij naar buiten en laten we Jewel binnen uitrazen. De laatste keer vergat vrouwlief de deur op slot te draaien en liep ze van huis weg. Ruim een half uur waren we haar kwijt. Sindsdien nooit meer gedaan, die schrik vergeet ik nooit meer. Ik ga het eens proberen om haar mee naar buiten te krijgen op zo'n moment, kijken wat dat met haar doet.
Hier is het soms juist het enige dat helpt, omdat onze aanwezigheid als een rode lap op een stier werkt voor haar. Zolang wij bij haar zijn, blijft ze ons opzoeken, uitdagen en lichamelijk pijn doen. Wij hebben ook een deurklinkblocker op haar slaapkamerdeur zitten, als ze een timeout krijgt dan doen we die erop zodat ze niet van haar kamer af kan. Anders blijft ze ons opzoeken en kan het úren duren voor ze uit haar bui komt. Om de paar minuten komen we dan bij haar binnen kijken of ze weer benaderbaar is, net zo lang tot ze voldoende gekalmeerd is en wij weer bij haar kunnen zijn. Dan is het een kwestie van bij haar zitten, vooral niets zeggen en niet haar kant op kijken, tot ze zelf bij ons komt.quote:Op vrijdag 12 december 2025 10:48 schreef livelink het volgende:
[..]
Mijn man deed dat ook wel eens. Hem opsluiten in huis of kamer zonder bij hem te zijn. Dat werkte bij ons echt volledig averechts. Dat heeft ons ingetrapte deuren en twee ingeslagen ramen opgeleverd. Ik snapte mijn man wel. Hij stond niet altijd voor zichzelf in, maar van opsluiten raakte mijn zoon volledig in paniek, wat zich uitte in nog grotere razernij.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Fake it till you make it...
Vind je het fijn dat je moeder met die neurodiverse bril op heeft gekeken naar vroeger? Lijkt me ook wel confronterend als je ineens dingen voor het eerst hoort...quote:Op donderdag 18 december 2025 14:52 schreef Schanu het volgende:
Ik had vandaag gesprek mwt de psycholoog en mijn moeder voor mijn eigen traject. Dat hakte erin. Ze is gaan nadenken, ook met de bril op dat ze zelf adhd blijkt te hebben, en kijkt daardoor toch anders terug op mijn jeugd. Want dingen die zij en mijn vader (ASS) normaal vonden, waren misschien voor hun neurodiverse brein idd heel normaal.. en dus een teken dat het toch niet zo normaal was. Hoorde dingen voor het eerst die ik best confronterend vond.
Enfin, een uurtje later belde vrouwlief dat zij is gebeld door de dame van speciaal onderwijs. De CAT heeft de aanvraag bekeken en het is geen hamsterstuk. Oftewel, eerst 14 januari behandelen en dan antwoord afwachten. School heeft maandag tijdens het tekenmoment laten weten dat zij echt vrezen voor een afwijzing omdat er nog te weinig is geprobeerd op school zelf.
Dus ik ga het allemaal even laten bezinken. En de kinderen klaarmaken voor het kerstdiner want uitgerekend deze dag heeft vrouwlief de kerstborrel op haar werk.
Ik heb 26 januari het adviesgesprek pas, dus het is nog even wachten. En fijn is een groot woord, ik ben vooral blij dat ze niet klakkeloos uit is gegaan van wat ze altijd vond of zag maar dat ze nu verder is gaan kijken en dingen in een ander perspectief weet te plaatsen. Maar confronterend was het zeker.quote:Op donderdag 18 december 2025 16:41 schreef Nijna het volgende:
[..]
Vind je het fijn dat je moeder met die neurodiverse bril op heeft gekeken naar vroeger? Lijkt me ook wel confronterend als je ineens dingen voor het eerst hoort...
Dat had ik gelukkig niet, mijn moeder heeft altijd wel gezegd dat er iets was, maar daar werd niet naar geluisterd... gelukkig toen wel (na 32 jaar).
Wanneer krijg je uitslag?
Wat een stress moet dat opleveren, de angst om niet te voldoen aan de verwachtingen van haar mentorquote:Mijn oudste heeft besloten dat ze het kerstontbijt overslaat morgen, ze denkt dat haar mentor haar wel verwacht ondanks dat ze vrij duidelijk (zegt ze zelf) heeft aangegeven dat ze niet wil komen.
De vorige mentor was zo'n verademing... die liet de keuze bij de leerlingen en respecteerde die keuze...
Even in een spoiler, lang verhaalquote:Op donderdag 18 december 2025 17:46 schreef Arja het volgende:
Schanu wat betreft die brusjesgroep: soms zitten er alleen maar 8- en 9-jarigen in en soms juist vooral 11-12 of een mix. Soms zijn er 8 kinderen en soms maar 4.
Je kunt misschien even overleggen wat de samenstelling van de groep is.
Wat klote dat het geen hamerstuk is. Als ik zo lees wat jij met haar meemaakt, zou het dat wel moeten zijn.
Maar ja als school nog weinig heeft geprobeerd of dossier heeft, snap ik het ergens wel. Wat heeft school eigenlijk geprobeerd behalve korter naar school?
Al deze dingen staan gelukkig wel op papier, er is ook met terugwerkende kracht een plan van aanpak opgesteld voor de lestijdverkorting.quote:Op vrijdag 19 december 2025 10:39 schreef Arja het volgende:
Jammer dat er geen OPP is, maar ik lees wel dat school veel heeft geprobeerd. Hadden ze dat maar op papier gezet.
Misschien kunnen ze dat alsnog doen?
Zijn er wel eens observaties gedaan door
Ib-er of samenwerkingsverband? En staat dit op papier?
quote:Op vrijdag 19 december 2025 09:31 schreef Schanu het volgende:
[..]
Ik heb 26 januari het adviesgesprek pas, dus het is nog even wachten. En fijn is een groot woord, ik ben vooral blij dat ze niet klakkeloos uit is gegaan van wat ze altijd vond of zag maar dat ze nu verder is gaan kijken en dingen in een ander perspectief weet te plaatsen. Maar confronterend was het zeker.
[..]
Wat een stress moet dat opleveren, de angst om niet te voldoen aan de verwachtingen van haar mentorBegrijpt deze mentor het wel, in ieder geval een beetje, of is deze houding (te hoge verwachtingen hebben) wel tekenend voor hem/haar?
[..]
Even in een spoiler, lang verhaalWat een systeem... dat zo'n aanvraag afgewezen kan worden op een afwezig of summier OPP...SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nalatig van school om dit niet gelijk op te stellen ook, maar iedereen is het er over eens dat dit niet helpend is voor Jewel en dan zou er om stomme regeltjes iets niet kunnen.
Ik hoop echt dat ze hier doorheen kijken, gelukkig hebben jullie wel allemaal de neuzen dezelfde kant op in de zin dat alle partijen wel zien dat speciaal onderwijs zoveel passender zou zijn.
Nu die commissie nog, ik duim en hoop dat het helpt!
Mijn dochter is niet gegaan vanmorgen, staat nu op ongeoorloofd afwezig. We zullen na de vakantie wel zien of dit een staartje krijgt. Voorgaande jaren had ze de keuze en was dit geen probleem... als dat nu wel zo is dan gaan we wel weer in gesprek met school.
Deze mentor is dit jaar nieuw op deze afdeling zeg maar. D
Ik heb de indruk dat de vorige mentor zelf beslissingen durfde te nemen en deze (nog) niet.
Dochter was er de eerste week al klaar mee, ik heb de indruk dat dat wel iets is bijgedraaid, maar ze is geen fan van deze mentor.
En ik eerlijk gezegd ook niet, al vaak dingen misgelopen met mail (zou verstuurd zijn, maar is nooit bij mij aangekomen bv), dingen duren lang (ligt niet altijd aan de mentor trouwens). En ik heb de indruk dat ze het niet zo goed begrijpt allemaal.
Mijn oudste vindt school stom, noodzakelijk kwaad en is haar tijd aan het uitzitten. Probeert zich in te zetten om uiterlijk volgend schooljaar alles af te ronden. Maar er is weinig reserve voor vieringen en dat soort dingen.
Het kost genoeg om gewoon naar school te gaan zonder dat soort dingen.
Dan heb ik liever dat ze de lessen volgt, dan dat ze naar zo'n viering gaat.
En natuurlijk kan niet altijd alles op haar manier, maar als ze straks klaar is met school en er meer ruimte is voor ontwikkeling dan gaan we daar wel weer mee bezig.
Als ik zie hoeveel moeite het kost om een routine erin te houden op het moment dan denk ik dat er niet zoveel meer bij past.
Dus nu eerst vakantie en daarna zien we wel verder. (schrijf ik, mijn hoofd is er nog even mee aan de haal...)
[ Bericht 0% gewijzigd door Nijna op 19-12-2025 14:07:35 ]Fake it till you make it...
Ja, ik moest de afgelopen jaren heel erg wennen aan dat ik een "ja prima plan" terug kreeg als we iets vroegen qua aanpassing aan de mentor. Want op de vorige school was dat altijd een "nee, moeilijk moeilijk".quote:Op vrijdag 19 december 2025 14:13 schreef Kyara het volgende:
Wat lastig Nijna, het is ook zo belangrijk dat er vanuit school (en haar mentor) mee wordt gedacht he.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, Kyara. Mijn zoon heeft wel dat soort onderzoeken gehad, maar daar kwam niet echt een schokkend verschil uit. En het scheelt dat jongens sowieso wat later gaan puberen, dan trekt het wat meer bij (denk ik). Kan me voorstellen dat het echt enorm lastig is voor jullie en ook voor haar.quote:Op vrijdag 26 december 2025 23:37 schreef Kyara het volgende:
Heeft iemand ervaring met een SEO onderzoek?
We (man en ik) hebben 3 uur met een onderzoeker gezeten om het sociaal-emotioneel profiel van D1 op te stellen. Hoewel er nog geen rapport is, werd wel duidelijk dat er grote verschillen zitten en dat er ook veel is dat schuurt en botst.
Ik zeg het zelf nog wel eens dat we te maken hebben met een kind dat zich als een peuter aan ons vastklampt maar wel met de attitude van een puber (ook als ouder niet heel fijn moet ik zeggen). Dat was gekscherend maar het zit er niet eens zo ver vandaan. Het is in elk geval overduidelijk dat ze op heel veel sociaal-emotionele gebieden echt niet zo ver is als haar kalenderleeftijd.
Ik vind het best ingewikkeld. Ook mbt het hoe daarmee omgaan.
Ja, hier voor haar volgend jaar ook speciaal onderwijs. En haar tweelingzus is ook in veel dingen jonger maar dat is dan meer in interesses enzo. Nog wel graag in de speeltuin willen spelen, bij de tandarts een speelgoedje uitzoeken etc.quote:Op zaterdag 27 december 2025 10:41 schreef livelink het volgende:
En het scheelt bij mijn zoon ook wel dat hij allemaal vrienden heeft vanuit het Speciaal Onderwijs en daar geldt eigenlijk voor allemaal wel dat ze wat jonger zijn dan hun kalenderleeftijd, dus dan valt het niet zo op. Mijn zoon heeft een neefje van bijna dezelfde leeftijd en dan valt wel echt op dat mijn zoon jonger is in zijn doen en laten.
Ja, dan denk ik dat mijn zoon meer in categorie D2 zit. Komen ze dan ook met specifieke hulp voor jullie en voor haar nav dat onderzoek? En hoe gaat D2 hiermee om? Of speelt het tussen hen beiden minder een rol?quote:Op zaterdag 27 december 2025 11:29 schreef Kyara het volgende:
[..]
Ja, hier voor haar volgend jaar ook speciaal onderwijs. En haar tweelingzus is ook in veel dingen jonger maar dat is dan meer in interesses enzo. Nog wel graag in de speeltuin willen spelen, bij de tandarts een speelgoedje uitzoeken etc.
Bij D1 gaat het echt om fases waarin ze (heel erg veel) jonger is. Bijvoorbeeld hechtingsfase gaat dan in maanden ipv in jaren. En dat is bij D2 niet/veel minder het geval.
Nou ja, ik hoop het wel. En van sommige dingen is het ook maar de vraag of dat ooit beter wordt. Maar ook met wat je van haar kunt vragen. Ze is verbaal sterk en een lief, rustig meisje dus ze wordt ook heel snel overschat. Ik hoop dat speciaal onderwijs daar beter op in kan spelen. Al baal ik wel nog steeds dat we gewoon geen keuze hebben qua school.quote:Op zaterdag 27 december 2025 11:34 schreef livelink het volgende:
[..]
Ja, dan denk ik dat mijn zoon meer in categorie D2 zit. Komen ze dan ook met specifieke hulp voor jullie en voor haar nav dat onderzoek? En hoe gaat D2 hiermee om? Of speelt het tussen hen beiden minder een rol?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |