abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219238066
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2025 10:54 schreef Schanu het volgende:
Wij hebben vanmorgen gesprek gehad met de praktijk en de gemeente, wat een fijne mevrouw was dat. Conclusie was eigenlijk al wel duidelijk, school vraagt teveel van Jewel en daarin verwachten we geen verbetering. Halve dagen school is niets meer dan symptoombestrijding.
Semifijn dat het meteen zo helder is. En fijne gemeentevrouwen kunnen echt het verschil maken.
quote:
School heeft vrijdag ook al door laten sluimeren
Sorry, moest toch gniffelen.
Schemeren :D
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_219238101
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 16:49 schreef Watzalikverzinnen het volgende:
Omdat hier veel mensen met ervaring zitten..

Heeft iemand ervaring met jeugdhulp op school? School (SBO) gaat dit nu aanvragen om één op één-ondersteuning te realiseren en ik ben wel benieuwd naar ervaringen hiermee
Ik ben ervaringsdeskundige, inmiddels 30+

School is gewoon helemaal kut, gewoon je kind ziek melden.
Ikzelf heb bijna altijd gespijbeld, heb nog steeds medelijden met wat ik mijn ouders allemaal aan gedaan heb.

Maar nooit een moment spijt gehad dat ik nooit naar school geweest ben.
pi_219238365
Watzalikverzinnen, sterkte, moeilijk is dat om altijd maar door te moeten blijven gaan ook al is je eigen energie en veerkracht op.

quote:
1s.gif Op maandag 10 november 2025 12:48 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Sorry, moest toch gniffelen.
Schemeren :D
Oh foei van mij, normaliter ben ik best wel taalgevoelig hoor :')
pi_219263958
Wij hebben onze voorkeursschool (met structuurgroep, waar ook een vriendinnetje van Jewel op zit) gemaild en ze hebben nog een plekje over. We mogen dinsdagochtend al op rondleiding komen. Ergens voelt dit enorm spannend omdat we dinsdagmiddag het beslissende MDO op school hebben, en wat nu als blijkt dat school nog wel kansen ziet of onvoldoende dossier heeft voor een TLV aanvraag? Maar die 4 halve dagen school werken ook niet, vanmorgen heeft vrouwlief haar weer om 11 uur kunnen ophalen ipv de afgesproken 12 uur en dat gebeurt vaker. Dus als de school zelfs al moet bellen om haar voor die halve dag school voorbij is op te halen, omdat ook zij zien dat het echt niet gaat, dan blijkt daar toch al wel uit dat ze handelingsverlegen zijn?

Het gaat hard zo opeens, maar we beginnen er ook rust in te vinden dat dit nog wel eens de beste oplossing kan zijn. Ik vroeg aan Jewel wat ze liever zou willen, altijd halve dagen school en blijven waar ze nu zit, of volle dagen school in een kleinere klas met meer rust. Ze twijfelde geen seconde, gaf meteen voorkeur voor de 2e optie. Benoemde toen ook dat haar klasgenoten nu 's middags dingen doen en leren waar zij niet aan mee kan doen, en dat ze dat eigenlijk heel erg vindt. Dus het is ook niet zo dat ze gewoon geen zin heeft in school, ze wil juist echt heel graag maar het lukt haar gewoonweg niet in de huidige setting.

Wat zou het fijn zijn als we dit bizarre en moeilijke jaar met wat meer hoop voor het komende jaar kunnen afsluiten O+
pi_219265588
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2025 13:00 schreef Schanu het volgende:
Wij hebben onze voorkeursschool (met structuurgroep, waar ook een vriendinnetje van Jewel op zit) gemaild en ze hebben nog een plekje over. We mogen dinsdagochtend al op rondleiding komen. Ergens voelt dit enorm spannend omdat we dinsdagmiddag het beslissende MDO op school hebben, en wat nu als blijkt dat school nog wel kansen ziet of onvoldoende dossier heeft voor een TLV aanvraag? Maar die 4 halve dagen school werken ook niet, vanmorgen heeft vrouwlief haar weer om 11 uur kunnen ophalen ipv de afgesproken 12 uur en dat gebeurt vaker. Dus als de school zelfs al moet bellen om haar voor die halve dag school voorbij is op te halen, omdat ook zij zien dat het echt niet gaat, dan blijkt daar toch al wel uit dat ze handelingsverlegen zijn?

Het gaat hard zo opeens, maar we beginnen er ook rust in te vinden dat dit nog wel eens de beste oplossing kan zijn. Ik vroeg aan Jewel wat ze liever zou willen, altijd halve dagen school en blijven waar ze nu zit, of volle dagen school in een kleinere klas met meer rust. Ze twijfelde geen seconde, gaf meteen voorkeur voor de 2e optie. Benoemde toen ook dat haar klasgenoten nu 's middags dingen doen en leren waar zij niet aan mee kan doen, en dat ze dat eigenlijk heel erg vindt. Dus het is ook niet zo dat ze gewoon geen zin heeft in school, ze wil juist echt heel graag maar het lukt haar gewoonweg niet in de huidige setting.

Wat zou het fijn zijn als we dit bizarre en moeilijke jaar met wat meer hoop voor het komende jaar kunnen afsluiten O+
Jewel is er dus ook gewoon aan toe, dat is dan ook "het juiste moment".
Dat was bij onze oudste ook, daar hadden we het er wel eerder al over gehad, maar toen was het nog een stellige nee. Op een gegeven moment was ze eraan toe, omdat ze het gewoon niet meer vol kon houden op de oude school. Ik gun het jullie zo, de rust!
Hopelijk een goed MDO volgende week en als het dan allemaal in gang gezet kan worden, dan hoop ik dat dat ook vlot kan gaan allemaal :*
Fake it till you make it...
pi_219265658
Dat gaat ineens heel snel zo Schanu. Zeker als ze het zelf ook al zo aangeeft. Succes met het MDO komende week.

Fijn ook dat jullie zo snel bij die school langs kunnen komen. Wij zitten daarvoor nog vast in de bureaucratisch rompslomp :')

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_219268125
Je noemt het bureaucratische rompslomp, maar het is in en in triest dat die school zo omgaat met toekomstige leerlingen. Juist met zo'n kwetsbare groep :N

Hoe snel duurt zo'n tlv aanvragen, en zou ze daarna alsnog snel kunnen instromen na een oriënterend gesprek? Of moet er in dat gesprek überhaupt nog gekeken worden of die school wat kan bieden?

Wat een frustratie voor jullie. En de onzekerheid daar bovenop, of het de oplossing gaat zijn of dat ze daar ook niet naar school wil, snap ik zo goed. Heel veel sterkte :*
pi_219268218
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2025 21:29 schreef Schanu het volgende:
Je noemt het bureaucratische rompslomp, maar het is in en in triest dat die school zo omgaat met toekomstige leerlingen. Juist met zo'n kwetsbare groep :N

Hoe snel duurt zo'n tlv aanvragen, en zou ze daarna alsnog snel kunnen instromen na een oriënterend gesprek? Of moet er in dat gesprek überhaupt nog gekeken worden of die school wat kan bieden?

Wat een frustratie voor jullie. En de onzekerheid daar bovenop, of het de oplossing gaat zijn of dat ze daar ook niet naar school wil, snap ik zo goed. Heel veel sterkte :*
Thanks. Wij willen sowieso pas na dit schooljaar overstappen. Ook omdat elke beslissing voor de een, grote gevolgen heeft voor de ander. We zijn ook pas net gestart met de behandeling (we zitten nog in de observatie periode om de problematiek in kaart te brengen) dus we weten nog helemaal niet zo goed waar de behoeften liggen. Maar linksom of rechtsom moeten ze in maart wel bij een middelbare school staan ingeschreven.
pi_219268786
Wat een struggles allemaal, Helaas lijken we wel een beetje aan te mogen sluiten.
Mijn jongste heeft prikkelverwerkings problemen, al lange tijd maar nu loopt hij er op school ook mee vast, het is druk, luid, te veel... en daar bovenop zit een stukje verlatingsangst... maar goed er is nog geen diagnose en behalve dat hij dus vaak "ziek" is is er weinig uiting van weerstand bij hem.
School wil binnenkort aan tafel met de ib-er om te bekijken hoe nu verder... Hij heeft hulp van een jeugd psycholoog, enkele sessies emdr gehad en zij gaat ook de adhd en iq test nog doen..
En ik ben gewoon zo vreselijk moe dat ik soms zijn uitbarstingen van overprikkeling niet kan handelen en ook boos wordt, en me daar later weer schuldig over voelen...

Mijn verhaal valt in het niet bij jullie struggles maar weet ook niet waar ik t dan moet plaatsen...
S. 2014
J. 2016
pi_219270407
@Kyara, wat een gedoe zeg... :{ en dan loop je al op je tandvlees :*

@gewoonmezelf87 :* als je zelf zo moe bent dan kan je ook minder hebben. Je kan dingen op een onhandige manier doen, maar daarna heb je ook nog genoeg kansen om dat weer goed te maken is mij wel eens verteld.
Leg je jongste uit dat je soms zo boos wordt omdat je zelf zo moe bent, dat dat niet is wat je wilt.
Jij bent ook maar een mens.
Gaat de psycholoog ook mee naar het gesprek op school? Soms luisteren ze beter naar hulpverlening, helaas.
pi_219273393
@gewoonmezelf87 ach wat naar, is niet heel gek. Jullie hebben al zoveel op jullie bord. :*
pi_219284844
Hoopvol bericht @Schanu! Ik hoop mee dat volgend jaar goed van start zal gaan

@Kyara, die bureaucratie is zo’n energievreter, pfff. En dat een besluit voor de één ook effect heeft op de ander lijkt me heel lastig ook, sterkte! Ik weet niet precies wat er bij jullie al is aan ondersteuning, dus misschien heb je hier niks aan maar misschien dat het wijkteam je kan helpen/ondersteunen met al die bureaucratie? Die zijn bij ons echt wel van meerwaarde geweest (mee bij gesprekken, achter dingen aanbellen etc)

@gewoonmezelf87 je bent ook maar mens! Maar ik herken het je schuldig voelen als je niet meer de energie hebt om zo’n bui in goede banen te leiden. En wat Nijna zegt heb ik ook wel gelezen, idd, dat je het kan goedmaken etc. Heeft er al eens een ergotherapeut meegekeken? Die kunnen een prikkelprofiel opstellen en kijken wat hij kan doen (of je met hem kan doen) om te ontprikkelen voordat de bom barst, en die kunnen ook op school meekijken
pi_219285433
Ach GM, je doet zo je best, vooral niet zo streng zijn voor jezelf! Hoe moeilijk het ook is om je kind te zien worstelen, jij bent ook een mens met emoties. Het is niet raar dat het jou ook teveel is, dat je dan niet altijd kan reageren zoals je zou willen. Hoe vaak ik mijzelf voorhoud om een kalm brein te houden, ik word ook soms boos of loop uit de situatie weg omdat ik weet dat ik mijn emoties anders niet onder controle kan houden.
Wat fijn dat hij hulp krijgt, en wat hoop ik voor hem en jullie dat er meer concrete antwoorden komen zodat de hulp beter kan worden aangepast op zijn behoeften. Ook op school, want als hij daar zo niet goed in zijn velletje zit dan komen de consequenties daarvan er dagelijks uit. En dat is zwaar, voor jou niet minder zwaar dan voor ieder ander hier. Heel veel sterkte :*

Wij hebben vandaag het behandelplan ontvangen met daarop de officiële diagnose. Er staat niveau 2, en dat kwam toch weer even binnen hoe gek ook, want wij hadden niveau 1 verwacht.

Verder vraag ik mij af, heeft iemand ervaring met leerlingenvervoer? Vrouwlief zat daar op te oriënteren en zag dat het tot 8 weken kan duren voordat dat is geregeld. Wij hebben echter geen alternatieven, want op 3 dagen van de week heeft vrouwlief de auto nodig en kan ik Jewel dus sowieso niet brengen, maar op alle dagen komen we hoe dan ook in de knel met de schooltijden van onze 7 jarige. Want de school waar we gaan kijken zit op een half uur rijden van ons af. En ik schrok toch ook best wel van de eigen bijdrage van bijna 700 euro voor dat leerlingenvervoer :'(
pi_219285482
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2025 14:23 schreef Schanu het volgende:
Verder vraag ik mij af, heeft iemand ervaring met leerlingenvervoer?
Alleen maar slechte.

[ Bericht 0% gewijzigd door Vanyel op 17-11-2025 14:41:43 ]
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_219285828
quote:
Verder vraag ik mij af, heeft iemand ervaring met leerlingenvervoer? Vrouwlief zat daar op te oriënteren en zag dat het tot 8 weken kan duren voordat dat is geregeld. Wij hebben echter geen alternatieven, want op 3 dagen van de week heeft vrouwlief de auto nodig en kan ik Jewel dus sowieso niet brengen, maar op alle dagen komen we hoe dan ook in de knel met de schooltijden van onze 7 jarige. Want de school waar we gaan kijken zit op een half uur rijden van ons af. En ik schrok toch ook best wel van de eigen bijdrage van bijna 700 euro voor dat leerlingenvervoer :'(
Ervaring noodzakelijk kwaad. We hebben dit schooljaar ongeveer een maand een vaste chauffeur gehad en daarna wisselend. Chauffeurs stoppen snel. Vorig schooljaar ongeveer 6 maanden vaste chauffeur gehad en daarvoor ook.
Pas op laatste moment hoor je dat er een chauffeur uitvalt, als je zelf gaat bellen. Dit is ongeveer 5 keer per jaar ( nog te overzien)
Ze zijn ons kind ook weleens vergeten mee te nemen van school of zorgboerderij.
En verder is het druk in de bus.

We betalen geen eigen bijdrage voor leerlingvervoer, ook al zit ons inkomen erboven. Kind zit op speciaal onderwijs en autisme valt onder psychische beperking waardoor zelf reizen niet mogelijk is, daardoor geen eigen bijdrage. Elke gemeente heeft weer andere voorwaarden.

Het werd hier wel sneller geregeld dan 8 weken toen hij begon. Volgens mij 2 weken. Vaak helpt even bellen nadat de aanvraag is gedaan.
Ik ben vandaag zo vrolijk, zo vrolijk, zo vrolijk
pi_219286822
Even mopperen...

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  maandag 17 november 2025 @ 19:29:54 #213
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_219287122
quote:

Verder vraag ik mij af, heeft iemand ervaring met leerlingenvervoer?
Helaas ook geen goede ervaringen. Veel verschillende chauffeurs en veel gedoe in de taxi. Vanaf het moment dat ik het verantwoord vond dat mijn zoon zelf naar school kon fietsen, heb ik het direct opgezegd. Tot die tijd met veel kunst- en vliegwerk. Een goede communicatie met school en gemeente helpt. Dat ging bij ons minder, vooral met de gemeente.

Uiteindelijk is school rechtstreeks gaan communiceren met de gemeente, dat hielp.

[ Bericht 3% gewijzigd door livelink op 17-11-2025 19:40:29 ]
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_219287215
Ik wilde nog op een hoop andere dingen reageren, maar eerst even snel over leerlingenvervoer: het is vaak ellende, maar niet altijd. We hebben zelf onze dagen zo ingedeeld dat we altijd kunnen brengen en halen, maar zien op school natuurlijk wel de busjes af- en aanrijden. Het vriendinnetje van de jongste heeft echt de leukste buschauffeur ever: ze is er altijd, altijd een tophumeur, en kent de kinderen goed. De jongste krijgt altijd een aai over zijn bol, ze ziet het als hij naar de kapper is geweest, merkt het op als hij een tijd niet op school is geweest, weet wie ik ben - en dat terwijl mijn kind dus nog nooit bij haar in de bus heeft gezeten, maar omdat ze ook oog heeft voor alle vriendjes en vriendinnetjes van de kinderen die met haar meerijden. Dus los van al het gedoe met de gemeente, de planning, de reistijd, de roosters: sommige chauffeurs zijn goud waard.
pi_219287796
Leerlingvervoer is voor ons niet aan de orde maar het lijkt me best een dingetje. Noodzakelijk kwaad maar tegelijkertijd bijna niet te doen. :{
pi_219289240
Ik heb helaas (als SO leerkracht) ook geen hoge dunk van leerlingvervoer. Het hangt af van de chauffeur hoe het gaat. Maar de taxibedrijven zelf kiezen de indeling van de chauffeurs en wanneer dat wisselt.

Bij onze gemeente is er de optie om een vergoeding te krijgen als je je kind zelf brengt ipv gebruik te maken van leerlingvervoer. Een schijntje (de grens voor veel zelf betalen ligt heel laag), maar goed.

Maar goed, wat nodig is, is nodig. Iets te doen/luisteren in de taxi kan ook helpen om in je eigen bubbel te gaan en de rest even te vergeten.
pi_219289268
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2025 07:31 schreef Hupje het volgende:
Ik heb helaas (als SO leerkracht) ook geen hoge dunk van leerlingvervoer. Het hangt af van de chauffeur hoe het gaat. Maar de taxibedrijven zelf kiezen de indeling van de chauffeurs en wanneer dat wisselt.
Dit. En er is verdomd weinig (of geen) controle op chauffeurs, zowel tijdens hun werk als op hun geschiktheid met kinderen te werken als op hun veiligheid.
pi_219289291
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 november 2025 07:43 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Dit. En er is verdomd weinig (of geen) controle op chauffeurs, zowel tijdens hun werk als op hun geschiktheid met kinderen te werken als op hun veiligheid.
+ Ze zijn tegenwoordig al blij als ze alle bussen bemand hebben, dus kijken ook niet echt naar geschiktheid ;(

Sorry @Schanu Niet echt opbeurend dit. De aanvraag kan trouwens lang duren of snel gaan hier in de gemeente. Zorg in ieder geval dat je direct alle documenten hebt voor de aanvraag, want zonder dat beginnen ze er niet eens aan.
pi_219290152
Bedankt voor jullie ervaringen, ik word er niet geruster op nee ;) Wij gaan wel echt afhankelijk zijn van het vervoer helaas, vrouwlief en ik werken om elkaar heen dus er is doordeweeks altijd maar 1 iemand thuis. De schooltijden van de de jongste en de oudste zouden een kleine 25 minuten uit elkaar liggen terwijl het zonder spits al een half uur rijden is, dus dan zou de jongste elke dag gehaald en gebracht moeten worden door iemand anders. Nog los van het feit dat dat voor haar echt helemaal niets is, hebben wij geen familie of vrienden in de omgeving wonen die ons hiermee zouden kunnen helpen (en zo'n structureel beroep doen op ouders van klasgenoten, vind ik echt teveel). We zouden er een extra auto voor moeten aanschaffen want ik kan wel op de fiets naar mijn werk, maar vrouwlief werkt op meer dan een uur rijden afstand van onze woonplaats dus zij is volledig afhankelijk van onze auto. En op mijn werkdagen zou het mij 2 uur per dag kosten aan halen en brengen, en moet ik dus minder gaan werken omdat dat niet meer op te vangen is met schuiven in uren. Dat is alleen financieel al gewoonweg niet rond te krijgen.

Oftewel, we staan met onze rug tegen de muur voelt het. We gaan het maar gewoon ervaren.

De rondleiding vanmorgen werd gisteren afgebeld bij vrouwlief, een reden heeft ze niet gevraagd. Hij staat nu gepland voor vrijdagochtend. Ergens ook wel zo praktisch, want dan weten we wat er uit het MDO vanmiddag is gekomen en of de huidige school dus ook achter een overstap naar speciaal onderwijs staat.
pi_219292371
Vandaag het MDO gehad, ik heb er een dubbel gevoel bij.

Conclusie is dat school, praktijk en wij denken dat speciaal onderwijs de beste optie is. Maar er is geen OPP, en de IB-er heeft haar zorgen geuit over de TLV (zij noemde het CAT) aanvraag. Ze is al vanaf groep 1 betrokken, maar de problemen op school uitten zich pas echt sinds groep 4. Vanaf dat moment zijn er wel aanpassingen gedaan, maar geen grote. En dat is ook lastig, want hoe maak je een aanpassing voor een meisje bij wie dingen naar binnen slaan en die overal teveel prikkels ervaart?

We gaan het wel proberen. De volgende TLV aanvraag is 17 december en die gaan we proberen te halen zegt de IB-er (die zelf door omstandigheden vanaf komende week een paar weken afwezig is dus het wordt nog spannend). De behandeling is dan op 14 januari en daar wil school ook bij aanwezig zijn. De praktijk gaat een nieuw verslag schrijven waarin de noodzaak van een andere school wordt benadrukt. En de IB-er heeft vandaag contact gehad met de school van onze voorkeur, en ook zij willen helpen. Wellicht komen ze nog observeren op school zodat ook zij een verslag kunnen indienen voor de TLV aanvraag.

Maar het blijft spannend, ondanks dat iedereen de noodzaak ziet en school ook zegt dat Jewel volledig uit gaat vallen op school vrezen zij als ze hier moeten blijven. Want ze kan nergens ontprikkelen op school, er is gewoon geen rust en ruimte. Maar de commissie is streng, IB-er voorspelt dat zij zullen inzetten op toch meer of langer proberen.

Ondertussen hebben we de afspraak gemaakt dat Jewel vanaf nu voor de grote pauze ipv erna wordt opgehaald, omdat de pauzes teveel van haar vragen. En naast de woensdag, mag ze ook de vrijdagen thuis blijven. Nog minder school dus. Zo'n commissie ziet toch ook wel dat dit nergens toe leidt en dat Jewel nooit zal kunnen opbouwen naar hele dagen op een school waar ze om 11 uur 's ochtends al volledig overprikkeld is? We wachten de komende maanden dus in spanning af..
pi_219292505
Fijn dat jullie op een lijn zitten Schanu. Hier is in groep 8 in heel korte tijd een OPP gemaakt. Door huidige school aangevuld en daar doen wij nu ook de TLV aanvraag mee.

Succes! En balen van het leerlingenvervoer, hopelijk valt het mee. Soms zijn er geen andere oplossingen en dan is het roeien met de riemen die je hebt. :*
pi_219292634
Spannend Schanu! Goed dat iedereen op één lijn zit. Dan kan t toch bijna niet anders dat die commissie daar in meegaat zou je zeggen…Als ouder kun je ook je eigen zienswijze indienen bij de aanvraag (althans, die optie was hier wel), dan kun je zelf ook nog benadrukken hoe het nu thuis gaat

Hier op basis van diagnostiek, OPP van school (die ook amper wat geprobeerd hebben) en een verslag van een groep waar ie tijdelijk zat in recordtempo een TLV gekregen. En dan is er bij zoon ‘alleen’ sprake van een flink prikkelverwerkingsprobleem, zonder verdere diagnose. Ik hoop echt dat het bij jullie ook zo gaat en er meer rust voor jullie allemaal komt na de kerst!
pi_219292910
Hier werd ook in recordtempo een OPP opgesteld. Met terugwerkende kracht, want alle dingen die we met z'n allen in de afgelopen jaren hadden geprobeerd en ingezet, werden gepresenteerd als een gestructureerd plan dat we stap voor stap hadden afgewerkt - wat het dus in werkelijkheid helemaal niet was.

Hoop dat het bij jullie ook gewoon gaat lukken @Schanu. En als dat zo is, zou ik toch kijken of er de eerste tijd iets met werk te regelen is waardoor jullie zelf kunnen halen en brengen. Want de overstap naar een nieuwe school is al heel groot, en om dan meteen ook aan leerlingenvervoer te moeten wennen lijkt me wel heel veel bij elkaar voor Jewel :@
  dinsdag 18 november 2025 @ 19:31:43 #224
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_219292929
En hier nog een voorbeeld van een OPP in recordtijd. Als het iedereen duidelijk is dat het echt niet meer gaat, kan er veel.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_219295028
@Schanu, hopelijk gaat het gewoon voorspoedig met de TLV en overstap :*
pi_219295675
Was hier ook zo, opp en tlv was hier voor F heel snel in orde.
pi_219295701
Bedankt voor alle antwoorden, dat het bij jullie zo snel is gegaan met de OPP vind ik hoopvol. Misschien dat het dan toch helemaal goed gaat komen en is onze IB-er gewoon heel voorzichtig omdat ze geen valse hoop wil geven. Het feit dat Jewel nu al richting schooluitval gaat zal neem ik aan ook zwaar meewegen. En wij mogen erbij zijn tijdens de behandeling, de juf sluit ook aan en zij staat ook volledig achter een overstap (omdat ze het Jewel gunt om op een plek te zitten waar ze zich veilig en fijn voelt, niet omdat ze er zelf geen moeite in wil steken want het is echt een fantastische juf).

Wij vrezen echter dat dat plekje dat nu nog vrij is op deze school uiteindelijk wordt ingevuld voordat onze doorverwijzing helemaal rond is. Maar daarom ben ik des te blijer dat de IB-er contact heeft gehad met die school en dat zij ook bereid zijn mee te helpen in de aanvraag voor de overstap, dat doet vermoeden dat ze dat plekje wel voor Jewel willen/kunnen reserveren.

Qua vervoer, mocht de overstap slagen, de beginperiode zullen we sowieso kijken naar andere mogelijkheden. Dat zal denk ik alleen al moeten omdat de aanvraagtijd voor leerlingenvervoer hier dus 8 weken duurt en ik aanneem dat Jewel eerder over kan stappen naar de nieuwe school als de TLV eenmaal rond is. Maar ook omdat we de overgang inderdaad zo soepel en rustig mogelijk willen laten verlopen. Ze zal daar neem ik aan ook beginnen met een rustige opbouw, en niet direct van 3 halve dagen naar daar 5 volle dagen moeten. We houden er zelfs sterk rekening mee dat die volle dagen er dit gehele schooljaar niet meer in gaan zitten, omdat ze weer tegen overspannenheid aanschurkt (of dat misschien zelfs al is) en we nu willen werken aan alleen nog maar succesverhalen op school zodat het niet meer standaard voor haar wordt geassocieerd met stress en paniek. Ze gaat al meer dan 5 jaar met zoveel tegenzin en verdriet naar school, dat zal echt heel veel tijd nodig hebben om weer recht te trekken.

[ Bericht 33% gewijzigd door Schanu op 19-11-2025 10:00:48 ]
pi_219296512
Fijne berichten Schanu. Ik hoop dat Jewel snel op de juiste plek zit en jullie aan succeservaringen kunnen bouwen en van daaruit verder kunnen.

Hier zit ook schot in de zaak. We hebben nu een hele fijne ambulante begeleider en een doortastende regie psycholoog. Daarnaast bestaat het team uit een gezinsbehandelaar en psychiater (bij de vorige praktijk was die extern). Daarnaast worst een onderzoeker aangetrokken voor extra onderzoek en willen ze maatschappelijk werk of ambulante hulp aan ons koppelen voor praktische ondersteuning om wat meer rust terug te brengen. Bijvoorbeeld ook in de contacten met school. Echt zo fijn, onze struggles zijn gezien, wij worden gezien. Ik heb er echt even om moeten huilen. We staan er niet meer alleen voor.
pi_219296741
@Kyara, dat is zo fijn als je zo'n team naast je hebt staan!
Soms ook fijn dat ze je kunnen ondersteunen.

Zo heeft vanmorgen de ambulant begeleider van de oudste naar school gemaild over het gebrek aan duidelijkheid.
Ben benieuwd of dat dan zoden aan de dijk gaat zetten...
pi_219297789
Wat fijn @Kyara, hopelijk brengt het wat rust en lucht, al is het maar omdat je voelt dat je t niet helemaal alleen meer hoeft te doen
  woensdag 19 november 2025 @ 15:52:13 #231
35189 Troel
scherp en bot
pi_219298009
Fijne berichten!

Overigens heb ik wel goede ervaringen met het leerlingvervoer, en zo ook kennissen van mij. Nou zijn mijn ervaringen natuurlijk al wel wat ouder, maar het ligt dus ook wel erg aan de woonplaats ben ik bang.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_219298180
Wat een fijn bericht Kyara, hopelijk kunnen jullie nu eindelijk goede stappen zetten en komt er wat rust en ademruimte. Het is jullie zo gegund!

Wat fijn dat de ambulant begeleider school heeft gemaild Nijna, hopelijk komt daar de juiste actie uit voort!

En toch nog positieve ervaringen met leerlingenvervoer, ik was al bang dat het overal even erg was ;)
pi_219298549
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 09:55 schreef Schanu het volgende:

Qua vervoer, mocht de overstap slagen, de beginperiode zullen we sowieso kijken naar andere mogelijkheden. Dat zal denk ik alleen al moeten omdat de aanvraagtijd voor leerlingenvervoer hier dus 8 weken duurt en ik aanneem dat Jewel eerder over kan stappen naar de nieuwe school als de TLV eenmaal rond is. Maar ook omdat we de overgang inderdaad zo soepel en rustig mogelijk willen laten verlopen. Ze zal daar neem ik aan ook beginnen met een rustige opbouw, en niet direct van 3 halve dagen naar daar 5 volle dagen moeten. We houden er zelfs sterk rekening mee dat die volle dagen er dit gehele schooljaar niet meer in gaan zitten, omdat ze weer tegen overspannenheid aanschurkt (of dat misschien zelfs al is) en we nu willen werken aan alleen nog maar succesverhalen op school zodat het niet meer standaard voor haar wordt geassocieerd met stress en paniek. Ze gaat al meer dan 5 jaar met zoveel tegenzin en verdriet naar school, dat zal echt heel veel tijd nodig hebben om weer recht te trekken.
Als je belt met de gemeente is er vaak eerder meer mogelijk
pi_219309993
Het wordt een heel hoog lief-dagboek-gehalte, sorry :@
Maar wij zijn vandaag op rondleiding geweest en wat voelde dat goed O+ Een kleinschalige school, maximaal 12 kinderen in 1 klas met 2 docenten, alles is autiproof en ze kijken daar écht naar het kind.

De school gaat ons helpen met de aanvraag. Ze komen ergens in de komende weken langs de huidige school om een ochtend te observeren. De dame in kwestie heeft al 20 jaar ervaring, erkende ook het grote verschil tussen jongens en meisjes met autisme (meisjes kunnen goed 'stapelen' zei ze dus de spanning bouwt zich op en komt er thuis pas uit), dus ze weet waar ze naar moet kijken ook als Jewel zich wel goed houdt op school.

Zodra de TLV aanvraag is ingediend gaat ze de commissie bellen om te vragen het met spoed door te lezen en aan te geven of het een vraagstuk of een hamerstuk is. Is het dat laatste, dan is volgens haar de toekenning al verzekerd en wordt het alleen een administratieve afhandeling. Dan zou Jewel na de kerstvakantie al als 'proefplaatsing' naar deze school kunnen. Haar voorkeur gaat daar naar uit, omdat ook zij volledige schooluitval voor wil zijn. En zij gaf aan dat haar ervaring is dat de commissie een aanvraag niet zomaar zal afwijzen als alle partijen het met elkaar eens zijn, vaak is het dan zo dat of de ouders of de school zelf er niet volledig achter staat. En dat is bij ons gelukkig niet het geval. En de school valt onder hetzelfde samenwerkingsverband, wat ook een groot pluspunt kan zijn.

Kortom, wij zijn enigszins gerust gesteld, hebben dus hopelijk ook al in de kerstvakantie duidelijkheid over de plaatsing als het inderdaad wordt gekwalificeerd als hamerstuk. En dan gaat het opeens alsnog in sneltreinvaart.

Wat maar goed ook is, want vanmorgen was weer een nieuw dieptepunt. We hebben Jewel schreeuwend in de auto gezet om naar school te gaan, zonder sokken/schoenen en jas omdat ze zich steeds uitkleedde zodra we haar los lieten. Op school schreeuwend en met 2 vrouw sterk uit de auto gesleept. Ik kreeg zelfs een appje van een moeder nadien met sterktewensen omdat ze mij huilend de school weer uit zag lopen na het wegbrengen. Onze adem begint op te raken.
  vrijdag 21 november 2025 @ 14:19:57 #235
35189 Troel
scherp en bot
pi_219310032
Wat lief van die moeder O+

Hopelijk snel dat hamerstuk, want ik snap dat jullie ook niet meer kunnen.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_219310054
Zo herkenbaar Schanu. Ik denk dat jullie er heel goed aan doen om de overstap naar speciaal onderwijs te maken. Want een kind van 9 kun je nog in de auto zetten maar een kind van 12 is een stuk lastiger. Fijn dat het nu zo voorspoedig gaat. Zou fijn zijn als ze na de feestdagen rustig kan gaan wennen.
pi_219310367
@Schanu, wat fijn dat het goed voelt die school!
Ik ga heel hard duimen dat het allemaal vlot geregeld kan worden.
Heftig dat jullie haar zo naar school moeten brengen :*
pi_219313050
Oh @Schanu wat rot dat het zo moest vanochtend. Dat hebben wij dus ook heel vaak aan de hand gehad en ik vond het echt heel heftig. Wij kwamen op het punt dat we niet sterk genoeg meer waren om de jongste op die manier naar school te krijgen - en dat we het ook niet meer wilden, want het ging ons gewoon te ver. Gelukkig ligt dat nu achter ons.

Wat fijn om te lezen dat jullie zo enthousiast zijn over de nieuwe school. Ook dat herken ik: hoe fijn het voelt op een plek te vinden die niet alleen past bij je kind, maar die ook de ouders (onder)steunt. Ik duim voor jullie dat de overstap met de kerstvakantie inderdaad lukt :)
pi_219315700
Ach Schanu, dan breekt toch je hart als je haar zo mee moet nemen.

Wat je schrijft over de school en de TLV aanvraag klinkt zeer hoopvol! Ik duim voor een hamerstuk (en eerlijk, ik kan me niet voorstellen dat ze hier nog lang over moeten nadenken) en wat meer rust voor jullie.

En misschien nog een tip voor wat steun: Buurtgezinnen. Dat is een organisatie die een gezin in de buurt koppelt aan een gezin wat steun nodig heeft. Mijn zoon gaat eens in de twee weken naar een gezin zodat we een paar uurtjes samen hebben (ons netwerk is klein). Kost niks, allemaal vrijwillig en je kunt bespreken wat je nodig hebt. Ik weet niet of ze bij jullie in de buurt zitten, maar misschien is het iets wat jullie kan steunen?
pi_219346566
Gisteren 10 minutengesprek op school van M. gehad. Ik was echt zo nerveus. :') Het gaat gewoon heel goed. Ze moeten alleen nog werken aan wat meer zelfvertrouwen ontwikkelen met rekenen, want dat kan hij eigenlijk prima. Zo'n lieve juf ook. Hij mag ook gewoon lekker zichzelf zijn.

Ze hebben daar best wat zorgleerlingen maar de meeste leerkrachten hebben een achtergrond in het SBO/SO. Die kennis wordt ook toegepast indien nodig.
pi_219346771
Wat fijn @Cygne!

Wij hebben eindelijk bericht van school gekregen, duurde even, maar dan heb je ook wat zullen we maar zeggen.
Als het goed is volgende week ook overzicht met wat er nog moet.
En dan op naar een deel van het eindexamen dit schooljaar...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')