De school besluit dat niet. Het is een samenwerkingsverband die een toelaatbaarheidsverklaring afgeeft.quote:Op dinsdag 4 november 2025 18:27 schreef Cygne het volgende:
[..]
Dat is echt niet altijd zo. Na de diagnose besloot school dat onze oudste naar so moest. Ze waren handelingsverlegen maar ze konden eigenlijk niet goed duiden waarom. Voelde echt ontzettend machteloos. Bij de middelste ging het dan wel weer heel soepel.
Dat is enorm swv afhankelijk. Ik heb bij 3 samenwerkingsverbanden nog niet anders meegemaakt dan dat je er niks anders dan last van hebt.quote:Op dinsdag 4 november 2025 20:55 schreef Hineni het volgende:
Ondanks alles heb ik nu in verschillende regios in het land mogen ervaren dat mensen van het samenwerkingsverband, nadat alle stappen door de ouders en de huidige school zijn doorlopen, heel goed weten welke school/scholen het meest passend is/zijn.
Ik kan dit misschien niet genoeg peilen bij een bezoek aan een school, maar ik ken wel mijn kind een stuk beter dan iemand die op basis van een ongenuanceerd dossier moet bepalen wat de beste plek is voor mijn kind.quote:Op dinsdag 4 november 2025 20:55 schreef Hineni het volgende:
Ondanks alles heb ik nu in verschillende regios in het land mogen ervaren dat mensen van het samenwerkingsverband, nadat alle stappen door de ouders en de huidige school zijn doorlopen, heel goed weten welke school/scholen het meest passend is/zijn. En scholen in het speciaal onderwijs heel goed in het inschatten welke klas/onderwijzer dan het meest passend is. Zulke dingen kun je imho als ouder niet goed genoeg peilen bij enkele bezoeken aan een school. Maar je moet er wel bovenop blijven zitten en betrokken blijven.
Ik denk dat je het goed bedoelt, maar je vertelt nu @Cygne dat haar eigen ervaring hiermee niet is gebeurd. Ik denk dat Cygne heel goed weet wat er bij haar is gebeurd, beter dan jij, aangezien zij het heeft meegemaakt. Dat het officieel niet zo hoort te werken is helemaal correct, maar in de praktijk gaan dingen soms anders dan het hoort.quote:Op dinsdag 4 november 2025 20:55 schreef Hineni het volgende:
[..]
De school besluit dat niet. Het is een samenwerkingsverband die een toelaatbaarheidsverklaring afgeeft.
Voor het aantonen van handelingsverlegen zijn bepaalde procedures die gevolgd moeten worden om een dossier op te bouwen. Dat kan inderdaad lastig zijn.
Een samenwerkingsverband heeft ook regels te volgen en worden daarop gecontroleerd. Als jij denkt dat met de informatie van school en eventuele aanvulling van jullie zelf en andere instanties er een ongenuanceerd dossier wordt opgebouwd...quote:Op dinsdag 4 november 2025 21:36 schreef Kyara het volgende:
[..]
Ik kan dit misschien niet genoeg peilen bij een bezoek aan een school, maar ik ken wel mijn kind een stuk beter dan iemand die op basis van een ongenuanceerd dossier moet bepalen wat de beste plek is voor mijn kind.
Mooie post vol aannames.quote:Op dinsdag 4 november 2025 20:55 schreef Hineni het volgende:
[..]
De school besluit dat niet. Het is een samenwerkingsverband die een toelaatbaarheidsverklaring afgeeft.
Voor het aantonen van handelingsverlegen zijn bepaalde procedures die gevolgd moeten worden om een dossier op te bouwen. Dat kan inderdaad lastig zijn.
Ondanks alles heb ik nu in verschillende regios in het land mogen ervaren dat mensen van het samenwerkingsverband, nadat alle stappen door de ouders en de huidige school zijn doorlopen, heel goed weten welke school/scholen het meest passend is/zijn. En scholen in het speciaal onderwijs heel goed in het inschatten welke klas/onderwijzer dan het meest passend is. Zulke dingen kun je imho als ouder niet goed genoeg peilen bij enkele bezoeken aan een school. Maar je moet er wel bovenop blijven zitten en betrokken blijven.
Het zou gaan om structureel één op één ontprikkelmomenten ook buiten de klas te kunnen realiseren. Dat lukt nu alleen als de klas het toelaat dat de onderwijsassistent even weg is, maar dat is helaas niet voldoende. Dus dan zou er iemand komen die zoonlief even mee kan nemen. Vraag me vooral af hoe dat er dan uitziet en in hoeverre dat dan een beetje goed geregeld wordt (snap dat het per geval wisselt), om een beetje een idee te krijgen wat we kunnen verwachtenquote:Op woensdag 5 november 2025 19:12 schreef Hupje het volgende:
@:Watzalikverzinnen Wat voor ondersteuning/jeugdhulp? Bij mij op de SO school wordt dat wel eens gedaan, voor specifieke hulpvragen waar wij zelf onvoldoende begeleiding in kunnen bieden.
Heel fijn bericht, Amsel!quote:Op vrijdag 7 november 2025 19:37 schreef Amsel het volgende:
Even juichen: de jongste is voor het eerst in weken weer een hele dag naar school geweest
Ik durf niet te veel vooruit te denkenquote:Op zaterdag 8 november 2025 21:36 schreef Schanu het volgende:
Wat fijn Amsel, hopelijk de 1e van vele dagen die zullen volgen
Semifijn dat het meteen zo helder is. En fijne gemeentevrouwen kunnen echt het verschil maken.quote:Op maandag 10 november 2025 10:54 schreef Schanu het volgende:
Wij hebben vanmorgen gesprek gehad met de praktijk en de gemeente, wat een fijne mevrouw was dat. Conclusie was eigenlijk al wel duidelijk, school vraagt teveel van Jewel en daarin verwachten we geen verbetering. Halve dagen school is niets meer dan symptoombestrijding.
Sorry, moest toch gniffelen.quote:School heeft vrijdag ook al door laten sluimeren
Ik ben ervaringsdeskundige, inmiddels 30+quote:Op woensdag 5 november 2025 16:49 schreef Watzalikverzinnen het volgende:
Omdat hier veel mensen met ervaring zitten..
Heeft iemand ervaring met jeugdhulp op school? School (SBO) gaat dit nu aanvragen om één op één-ondersteuning te realiseren en ik ben wel benieuwd naar ervaringen hiermee
Oh foei van mij, normaliter ben ik best wel taalgevoelig hoorquote:Op maandag 10 november 2025 12:48 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Sorry, moest toch gniffelen.
Schemeren
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |