abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219194348
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 november 2025 18:27 schreef Cygne het volgende:

[..]
Dat is echt niet altijd zo. Na de diagnose besloot school dat onze oudste naar so moest. Ze waren handelingsverlegen maar ze konden eigenlijk niet goed duiden waarom. Voelde echt ontzettend machteloos. Bij de middelste ging het dan wel weer heel soepel.
De school besluit dat niet. Het is een samenwerkingsverband die een toelaatbaarheidsverklaring afgeeft.

Voor het aantonen van handelingsverlegen zijn bepaalde procedures die gevolgd moeten worden om een dossier op te bouwen. Dat kan inderdaad lastig zijn.

Ondanks alles heb ik nu in verschillende regios in het land mogen ervaren dat mensen van het samenwerkingsverband, nadat alle stappen door de ouders en de huidige school zijn doorlopen, heel goed weten welke school/scholen het meest passend is/zijn. En scholen in het speciaal onderwijs heel goed in het inschatten welke klas/onderwijzer dan het meest passend is. Zulke dingen kun je imho als ouder niet goed genoeg peilen bij enkele bezoeken aan een school. Maar je moet er wel bovenop blijven zitten en betrokken blijven.

[ Bericht 20% gewijzigd door Hineni op 05-11-2025 07:53:54 ]
Your life is your life: go all the way
https://youtu.be/2lK4LrD8Ii4
pi_219194441
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 november 2025 20:55 schreef Hineni het volgende:
Ondanks alles heb ik nu in verschillende regios in het land mogen ervaren dat mensen van het samenwerkingsverband, nadat alle stappen door de ouders en de huidige school zijn doorlopen, heel goed weten welke school/scholen het meest passend is/zijn.
Dat is enorm swv afhankelijk. Ik heb bij 3 samenwerkingsverbanden nog niet anders meegemaakt dan dat je er niks anders dan last van hebt.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  dinsdag 4 november 2025 @ 21:36:51 #178
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_219194867
quote:
Ondanks alles heb ik nu in verschillende regios in het land mogen ervaren dat mensen van het samenwerkingsverband, nadat alle stappen door de ouders en de huidige school zijn doorlopen, heel goed weten welke school/scholen het meest passend is/zijn. En scholen in het speciaal onderwijs heel goed in het inschatten welke klas/onderwijzer dan het meest passend is. Zulke dingen kun je imho als ouder niet goed genoeg peilen bij enkele bezoeken aan een school. Maar je moet er wel bovenop blijven zitten en betrokken blijven.
Ik kan dit misschien niet genoeg peilen bij een bezoek aan een school, maar ik ken wel mijn kind een stuk beter dan iemand die op basis van een ongenuanceerd dossier moet bepalen wat de beste plek is voor mijn kind.
pi_219195224
quote:

[..]
De school besluit dat niet. Het is een samenwerkingsverband die een toelaatbaarheidsverklaring afgeeft.

Voor het aantonen van handelingsverlegen zijn bepaalde procedures die gevolgd moeten worden om een dossier op te bouwen. Dat kan inderdaad lastig zijn.
Ik denk dat je het goed bedoelt, maar je vertelt nu @Cygne dat haar eigen ervaring hiermee niet is gebeurd. Ik denk dat Cygne heel goed weet wat er bij haar is gebeurd, beter dan jij, aangezien zij het heeft meegemaakt. Dat het officieel niet zo hoort te werken is helemaal correct, maar in de praktijk gaan dingen soms anders dan het hoort.

Verder geen ervaring met het onderwerp, maar dit wilde ik even kwijt, ook omdat ik weet hoe ongelooflijk frustrerend, verdrietig en bizar het hele proces is geweest voor Cygne :*
pi_219195378
quote:
2s.gif Op dinsdag 4 november 2025 21:36 schreef Kyara het volgende:

[..]
Ik kan dit misschien niet genoeg peilen bij een bezoek aan een school, maar ik ken wel mijn kind een stuk beter dan iemand die op basis van een ongenuanceerd dossier moet bepalen wat de beste plek is voor mijn kind.
Een samenwerkingsverband heeft ook regels te volgen en worden daarop gecontroleerd. Als jij denkt dat met de informatie van school en eventuele aanvulling van jullie zelf en andere instanties er een ongenuanceerd dossier wordt opgebouwd...
Om dan nog maar niet te spreken over al het "vergelijkingsmateriaal" van alle andere toelaatbaarheidsverklaringen die wel zijn afgegeven.

Voor ons had het ook makkelijk geweest om voor de geweigerde oudste af te geven op het samenwerkingsverband, maar je schiet er niets mee op.

Dit is dan ook het laatste wat ik hierover schrijf, want mijn intentie was om iemand een beetje gerust te stellen. Niet om vervelende ervaringen van anderen recht te praten.

Succes en wijsheid toegewenst aan iedereen :W
Your life is your life: go all the way
https://youtu.be/2lK4LrD8Ii4
  dinsdag 4 november 2025 @ 23:29:32 #181
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_219195681
:W
pi_219197752
quote:

[..]

Mooie post vol aannames. :')
pi_219199881
Omdat hier veel mensen met ervaring zitten..

Heeft iemand ervaring met jeugdhulp op school? School (SBO) gaat dit nu aanvragen om één op één-ondersteuning te realiseren en ik ben wel benieuwd naar ervaringen hiermee
pi_219200787
@Watzalikverzinnen Wat voor ondersteuning/jeugdhulp? Bij mij op de SO school wordt dat wel eens gedaan, voor specifieke hulpvragen waar wij zelf onvoldoende begeleiding in kunnen bieden.
pi_219201276
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 19:12 schreef Hupje het volgende:
@:Watzalikverzinnen Wat voor ondersteuning/jeugdhulp? Bij mij op de SO school wordt dat wel eens gedaan, voor specifieke hulpvragen waar wij zelf onvoldoende begeleiding in kunnen bieden.
Het zou gaan om structureel één op één ontprikkelmomenten ook buiten de klas te kunnen realiseren. Dat lukt nu alleen als de klas het toelaat dat de onderwijsassistent even weg is, maar dat is helaas niet voldoende. Dus dan zou er iemand komen die zoonlief even mee kan nemen. Vraag me vooral af hoe dat er dan uitziet en in hoeverre dat dan een beetje goed geregeld wordt (snap dat het per geval wisselt), om een beetje een idee te krijgen wat we kunnen verwachten
pi_219201471
Maar dan zou zo iemand dus eigenlijk continu op school moeten zijn voor het geval het nodig is? Of wordt het dan op bepaalde tijden ofzo?
Kan je school niet vragen hoe zij dat voor zich zien?
Fake it till you make it...
pi_219201881
Zie @Nijna 's reactie, ik zou vragen hoe school dat voor zich ziet.
Wij hebben daarvoor pedagogisch medewerkers in dienst, die (met een beschikking) volgens een vast rooster werken (bijv Pietje heeft altijd 10 minuten ontwikkeling nodig na het buiten spelen), maar meestal ook iemand die in ad hoc situaties kan bijspringen. Zij werken dus met diverse leerlingen en hebben daarmee hun dag vol.
pi_219202243
@Nijna: van wat ik begreep kunnen we dan in overleg met die jeugdhulp aangeven wat nodig is en afspraken maken. Wat school voor zich ziet is me niet helemaal duidelijk, maar ze brachten het als iets eenvoudigs. Maar zelfs vaste tijden lijkt me lastig, ik bedoel, dat gaat dan om momenten van max een half uur… of daar dan iemand speciaal voor naar school komt? Ik heb er nog weinig beeld bij.

@Hupje dat klinkt als een logische constructie ja, maar dat hebben ze niet volgens mij. Maar misschien wel dat er meerdere kinderen op school zoiets nodig hebben, dat t daardoor logistiek haalbaar is?

School gaat het in gang zetten en dan volgt een intake met jeugdhulp, dus dan zal er vast meer duidelijk worden over wat er kan…

Dank voor jullie reacties iig. Het is altijd pas na zo’n gesprek dat ik denk: maar hoe dan?
pi_219216776
Even juichen: de jongste is voor het eerst in weken weer een hele dag naar school geweest *O*
  zaterdag 8 november 2025 @ 18:12:24 #190
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_219223327
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 19:37 schreef Amsel het volgende:
Even juichen: de jongste is voor het eerst in weken weer een hele dag naar school geweest *O*
Heel fijn bericht, Amsel!
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_219225628
Wat fijn Amsel, hopelijk de 1e van vele dagen die zullen volgen O+
pi_219228528
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 21:36 schreef Schanu het volgende:
Wat fijn Amsel, hopelijk de 1e van vele dagen die zullen volgen O+
Ik durf niet te veel vooruit te denken ;)

We stonden echt helemaal verbaasd. Ik zat de hele dag bovenop m'n telefoon omdat ik verwachtte dat ze zouden bellen dat hij op was en opgehaald wilde worden. Maar dat gebeurde dus niet :D

Het was ook de eerste dag dat hij methylfenifaat kreeg, dus of dat nou de doorslaggevende factor is geweest..?

We merken sowieso enorm het effect van de aripiprazol. Hij is echt uit z'n donkere holletje gekomen en wil opeens weer erop uit. "Mama, zal ik even meelopen maar de supermarkt?" - dat soort simpele dingen waren in de afgelopen periode echt compleet ondenkbaar. Ik heb m'n blije jochie weer terug O+
  zondag 9 november 2025 @ 13:30:54 #194
35189 Troel
scherp en bot
pi_219230138
Wat heerlijk! @Amsel
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_219237481
Wat fijn dat de aripripazol zo'n duidelijk effect heeft, Amsel! Hopelijk blijft dat een stijgende lijn, maar ik snap je terughoudendheid ook heel goed. Elke goede dag is er 1 O+

Wij hebben vanmorgen gesprek gehad met de praktijk en de gemeente, wat een fijne mevrouw was dat. Conclusie was eigenlijk al wel duidelijk, school vraagt teveel van Jewel en daarin verwachten we geen verbetering. Halve dagen school is niets meer dan symptoombestrijding. School heeft vrijdag ook al door laten sluimeren dat ze niet zo goed weten wat ze moeten doen, omdat zelfs die halve dagen afgelopen week teveel leken. Wat ook niet de meest representatieve periode is overigens, gelet op haar verjaardag, maar de komende tijd zal het niet beter worden omdat we nu van sinterklaas, in kerst in oud & nieuw rollen. En januari beginnen de cito's, dus zelfs dan volgt er geen rust.

Volgende week hebben we het MDO op school en zal gekeken worden of er voldoende dossieropbouw ligt voor een TLV aanvraag. Ergens verwacht ik van wel, omdat de IB-er al vanaf de kleuterklas is betrokken. En als dat in orde is en er is plek op onze voorkeursschool (toch SO, want daar hebben ze een structuurgroep, maar we willen er nog wel gaan kijken), dan kan het nog wel eens heel snel gaan en zou ze er misschien vanaf januari al naartoe kunnen. Tot die tijd mag ze halve dagen naar school en halen we de woensdag er helemaal af, zodat ze een break in de week heeft en ze aan het einde van de week wat meer energie overhoudt.

Ook gesproken over medicatie, maar de praktijk zit tijdelijk zonder psychiater, al hopen ze dat dat probleem rond januari zal zijn opgelost. Aripripazol is genoemd, heeft ze eerder ook gehad (maar wil ze niet meer slikken omdat ze er ook hartkloppingen van kreeg enzo), maar de behandelaar gaf aan dat ze eerder zit te denken aan lichtere variant om de prikkelbeleving te dempen (volgens mij noemde ze methylfenifaat), misschien heeft dat al heel veel effect omdat Jewel daar zo ontzettend veel last van heeft.

Dat waren de gesprekken deze week, behalve vanmiddag naar de huisarts omdat ze van top tot teen opeens onder de bultjes en de uitslag zit :+ Volgende week het beslissende MDO, wat ik toch wel heel erg spannend vind.
pi_219237891
@Amsel wat fijn, zo’n onverwacht lichtpuntje! Dat geeft de burger moed

@Schanu fijn dat de balletjes nu gaan rollen! Hopelijk komt er snel een plek is waar Jewel tot haar recht komt en energie overhoudt voor andere zaken dan alleen maar school. Ik herken veel van wat je schrijft qua prikkelverwerking, en alleen daarom hier al zonder problemen een TLV. Ik duim dat dat voor jullie ook zo gaat zijn!

Hier blijft het moeizaam gaan en merk ik dat mijn eigen veerkracht ook een beetje op aan het raken is, pffff
pi_219238066
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2025 10:54 schreef Schanu het volgende:
Wij hebben vanmorgen gesprek gehad met de praktijk en de gemeente, wat een fijne mevrouw was dat. Conclusie was eigenlijk al wel duidelijk, school vraagt teveel van Jewel en daarin verwachten we geen verbetering. Halve dagen school is niets meer dan symptoombestrijding.
Semifijn dat het meteen zo helder is. En fijne gemeentevrouwen kunnen echt het verschil maken.
quote:
School heeft vrijdag ook al door laten sluimeren
Sorry, moest toch gniffelen.
Schemeren :D
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_219238101
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 16:49 schreef Watzalikverzinnen het volgende:
Omdat hier veel mensen met ervaring zitten..

Heeft iemand ervaring met jeugdhulp op school? School (SBO) gaat dit nu aanvragen om één op één-ondersteuning te realiseren en ik ben wel benieuwd naar ervaringen hiermee
Ik ben ervaringsdeskundige, inmiddels 30+

School is gewoon helemaal kut, gewoon je kind ziek melden.
Ikzelf heb bijna altijd gespijbeld, heb nog steeds medelijden met wat ik mijn ouders allemaal aan gedaan heb.

Maar nooit een moment spijt gehad dat ik nooit naar school geweest ben.
pi_219238365
Watzalikverzinnen, sterkte, moeilijk is dat om altijd maar door te moeten blijven gaan ook al is je eigen energie en veerkracht op.

quote:
1s.gif Op maandag 10 november 2025 12:48 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Sorry, moest toch gniffelen.
Schemeren :D
Oh foei van mij, normaliter ben ik best wel taalgevoelig hoor :')
pi_219263958
Wij hebben onze voorkeursschool (met structuurgroep, waar ook een vriendinnetje van Jewel op zit) gemaild en ze hebben nog een plekje over. We mogen dinsdagochtend al op rondleiding komen. Ergens voelt dit enorm spannend omdat we dinsdagmiddag het beslissende MDO op school hebben, en wat nu als blijkt dat school nog wel kansen ziet of onvoldoende dossier heeft voor een TLV aanvraag? Maar die 4 halve dagen school werken ook niet, vanmorgen heeft vrouwlief haar weer om 11 uur kunnen ophalen ipv de afgesproken 12 uur en dat gebeurt vaker. Dus als de school zelfs al moet bellen om haar voor die halve dag school voorbij is op te halen, omdat ook zij zien dat het echt niet gaat, dan blijkt daar toch al wel uit dat ze handelingsverlegen zijn?

Het gaat hard zo opeens, maar we beginnen er ook rust in te vinden dat dit nog wel eens de beste oplossing kan zijn. Ik vroeg aan Jewel wat ze liever zou willen, altijd halve dagen school en blijven waar ze nu zit, of volle dagen school in een kleinere klas met meer rust. Ze twijfelde geen seconde, gaf meteen voorkeur voor de 2e optie. Benoemde toen ook dat haar klasgenoten nu 's middags dingen doen en leren waar zij niet aan mee kan doen, en dat ze dat eigenlijk heel erg vindt. Dus het is ook niet zo dat ze gewoon geen zin heeft in school, ze wil juist echt heel graag maar het lukt haar gewoonweg niet in de huidige setting.

Wat zou het fijn zijn als we dit bizarre en moeilijke jaar met wat meer hoop voor het komende jaar kunnen afsluiten O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')