abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219295675
Was hier ook zo, opp en tlv was hier voor F heel snel in orde.
pi_219295701
Bedankt voor alle antwoorden, dat het bij jullie zo snel is gegaan met de OPP vind ik hoopvol. Misschien dat het dan toch helemaal goed gaat komen en is onze IB-er gewoon heel voorzichtig omdat ze geen valse hoop wil geven. Het feit dat Jewel nu al richting schooluitval gaat zal neem ik aan ook zwaar meewegen. En wij mogen erbij zijn tijdens de behandeling, de juf sluit ook aan en zij staat ook volledig achter een overstap (omdat ze het Jewel gunt om op een plek te zitten waar ze zich veilig en fijn voelt, niet omdat ze er zelf geen moeite in wil steken want het is echt een fantastische juf).

Wij vrezen echter dat dat plekje dat nu nog vrij is op deze school uiteindelijk wordt ingevuld voordat onze doorverwijzing helemaal rond is. Maar daarom ben ik des te blijer dat de IB-er contact heeft gehad met die school en dat zij ook bereid zijn mee te helpen in de aanvraag voor de overstap, dat doet vermoeden dat ze dat plekje wel voor Jewel willen/kunnen reserveren.

Qua vervoer, mocht de overstap slagen, de beginperiode zullen we sowieso kijken naar andere mogelijkheden. Dat zal denk ik alleen al moeten omdat de aanvraagtijd voor leerlingenvervoer hier dus 8 weken duurt en ik aanneem dat Jewel eerder over kan stappen naar de nieuwe school als de TLV eenmaal rond is. Maar ook omdat we de overgang inderdaad zo soepel en rustig mogelijk willen laten verlopen. Ze zal daar neem ik aan ook beginnen met een rustige opbouw, en niet direct van 3 halve dagen naar daar 5 volle dagen moeten. We houden er zelfs sterk rekening mee dat die volle dagen er dit gehele schooljaar niet meer in gaan zitten, omdat ze weer tegen overspannenheid aanschurkt (of dat misschien zelfs al is) en we nu willen werken aan alleen nog maar succesverhalen op school zodat het niet meer standaard voor haar wordt geassocieerd met stress en paniek. Ze gaat al meer dan 5 jaar met zoveel tegenzin en verdriet naar school, dat zal echt heel veel tijd nodig hebben om weer recht te trekken.

[ Bericht 33% gewijzigd door Schanu op 19-11-2025 10:00:48 ]
pi_219296512
Fijne berichten Schanu. Ik hoop dat Jewel snel op de juiste plek zit en jullie aan succeservaringen kunnen bouwen en van daaruit verder kunnen.

Hier zit ook schot in de zaak. We hebben nu een hele fijne ambulante begeleider en een doortastende regie psycholoog. Daarnaast bestaat het team uit een gezinsbehandelaar en psychiater (bij de vorige praktijk was die extern). Daarnaast worst een onderzoeker aangetrokken voor extra onderzoek en willen ze maatschappelijk werk of ambulante hulp aan ons koppelen voor praktische ondersteuning om wat meer rust terug te brengen. Bijvoorbeeld ook in de contacten met school. Echt zo fijn, onze struggles zijn gezien, wij worden gezien. Ik heb er echt even om moeten huilen. We staan er niet meer alleen voor.
pi_219296741
@Kyara, dat is zo fijn als je zo'n team naast je hebt staan!
Soms ook fijn dat ze je kunnen ondersteunen.

Zo heeft vanmorgen de ambulant begeleider van de oudste naar school gemaild over het gebrek aan duidelijkheid.
Ben benieuwd of dat dan zoden aan de dijk gaat zetten...
Fake it till you make it...
pi_219297789
Wat fijn @Kyara, hopelijk brengt het wat rust en lucht, al is het maar omdat je voelt dat je t niet helemaal alleen meer hoeft te doen
  woensdag 19 november 2025 @ 15:52:13 #231
35189 Troel
scherp en bot
pi_219298009
Fijne berichten!

Overigens heb ik wel goede ervaringen met het leerlingvervoer, en zo ook kennissen van mij. Nou zijn mijn ervaringen natuurlijk al wel wat ouder, maar het ligt dus ook wel erg aan de woonplaats ben ik bang.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_219298180
Wat een fijn bericht Kyara, hopelijk kunnen jullie nu eindelijk goede stappen zetten en komt er wat rust en ademruimte. Het is jullie zo gegund!

Wat fijn dat de ambulant begeleider school heeft gemaild Nijna, hopelijk komt daar de juiste actie uit voort!

En toch nog positieve ervaringen met leerlingenvervoer, ik was al bang dat het overal even erg was ;)
pi_219298549
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 09:55 schreef Schanu het volgende:

Qua vervoer, mocht de overstap slagen, de beginperiode zullen we sowieso kijken naar andere mogelijkheden. Dat zal denk ik alleen al moeten omdat de aanvraagtijd voor leerlingenvervoer hier dus 8 weken duurt en ik aanneem dat Jewel eerder over kan stappen naar de nieuwe school als de TLV eenmaal rond is. Maar ook omdat we de overgang inderdaad zo soepel en rustig mogelijk willen laten verlopen. Ze zal daar neem ik aan ook beginnen met een rustige opbouw, en niet direct van 3 halve dagen naar daar 5 volle dagen moeten. We houden er zelfs sterk rekening mee dat die volle dagen er dit gehele schooljaar niet meer in gaan zitten, omdat ze weer tegen overspannenheid aanschurkt (of dat misschien zelfs al is) en we nu willen werken aan alleen nog maar succesverhalen op school zodat het niet meer standaard voor haar wordt geassocieerd met stress en paniek. Ze gaat al meer dan 5 jaar met zoveel tegenzin en verdriet naar school, dat zal echt heel veel tijd nodig hebben om weer recht te trekken.
Als je belt met de gemeente is er vaak eerder meer mogelijk
pi_219309993
Het wordt een heel hoog lief-dagboek-gehalte, sorry :@
Maar wij zijn vandaag op rondleiding geweest en wat voelde dat goed O+ Een kleinschalige school, maximaal 12 kinderen in 1 klas met 2 docenten, alles is autiproof en ze kijken daar écht naar het kind.

De school gaat ons helpen met de aanvraag. Ze komen ergens in de komende weken langs de huidige school om een ochtend te observeren. De dame in kwestie heeft al 20 jaar ervaring, erkende ook het grote verschil tussen jongens en meisjes met autisme (meisjes kunnen goed 'stapelen' zei ze dus de spanning bouwt zich op en komt er thuis pas uit), dus ze weet waar ze naar moet kijken ook als Jewel zich wel goed houdt op school.

Zodra de TLV aanvraag is ingediend gaat ze de commissie bellen om te vragen het met spoed door te lezen en aan te geven of het een vraagstuk of een hamerstuk is. Is het dat laatste, dan is volgens haar de toekenning al verzekerd en wordt het alleen een administratieve afhandeling. Dan zou Jewel na de kerstvakantie al als 'proefplaatsing' naar deze school kunnen. Haar voorkeur gaat daar naar uit, omdat ook zij volledige schooluitval voor wil zijn. En zij gaf aan dat haar ervaring is dat de commissie een aanvraag niet zomaar zal afwijzen als alle partijen het met elkaar eens zijn, vaak is het dan zo dat of de ouders of de school zelf er niet volledig achter staat. En dat is bij ons gelukkig niet het geval. En de school valt onder hetzelfde samenwerkingsverband, wat ook een groot pluspunt kan zijn.

Kortom, wij zijn enigszins gerust gesteld, hebben dus hopelijk ook al in de kerstvakantie duidelijkheid over de plaatsing als het inderdaad wordt gekwalificeerd als hamerstuk. En dan gaat het opeens alsnog in sneltreinvaart.

Wat maar goed ook is, want vanmorgen was weer een nieuw dieptepunt. We hebben Jewel schreeuwend in de auto gezet om naar school te gaan, zonder sokken/schoenen en jas omdat ze zich steeds uitkleedde zodra we haar los lieten. Op school schreeuwend en met 2 vrouw sterk uit de auto gesleept. Ik kreeg zelfs een appje van een moeder nadien met sterktewensen omdat ze mij huilend de school weer uit zag lopen na het wegbrengen. Onze adem begint op te raken.
  vrijdag 21 november 2025 @ 14:19:57 #235
35189 Troel
scherp en bot
pi_219310032
Wat lief van die moeder O+

Hopelijk snel dat hamerstuk, want ik snap dat jullie ook niet meer kunnen.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_219310054
Zo herkenbaar Schanu. Ik denk dat jullie er heel goed aan doen om de overstap naar speciaal onderwijs te maken. Want een kind van 9 kun je nog in de auto zetten maar een kind van 12 is een stuk lastiger. Fijn dat het nu zo voorspoedig gaat. Zou fijn zijn als ze na de feestdagen rustig kan gaan wennen.
pi_219310367
@Schanu, wat fijn dat het goed voelt die school!
Ik ga heel hard duimen dat het allemaal vlot geregeld kan worden.
Heftig dat jullie haar zo naar school moeten brengen :*
pi_219313050
Oh @Schanu wat rot dat het zo moest vanochtend. Dat hebben wij dus ook heel vaak aan de hand gehad en ik vond het echt heel heftig. Wij kwamen op het punt dat we niet sterk genoeg meer waren om de jongste op die manier naar school te krijgen - en dat we het ook niet meer wilden, want het ging ons gewoon te ver. Gelukkig ligt dat nu achter ons.

Wat fijn om te lezen dat jullie zo enthousiast zijn over de nieuwe school. Ook dat herken ik: hoe fijn het voelt op een plek te vinden die niet alleen past bij je kind, maar die ook de ouders (onder)steunt. Ik duim voor jullie dat de overstap met de kerstvakantie inderdaad lukt :)
pi_219315700
Ach Schanu, dan breekt toch je hart als je haar zo mee moet nemen.

Wat je schrijft over de school en de TLV aanvraag klinkt zeer hoopvol! Ik duim voor een hamerstuk (en eerlijk, ik kan me niet voorstellen dat ze hier nog lang over moeten nadenken) en wat meer rust voor jullie.

En misschien nog een tip voor wat steun: Buurtgezinnen. Dat is een organisatie die een gezin in de buurt koppelt aan een gezin wat steun nodig heeft. Mijn zoon gaat eens in de twee weken naar een gezin zodat we een paar uurtjes samen hebben (ons netwerk is klein). Kost niks, allemaal vrijwillig en je kunt bespreken wat je nodig hebt. Ik weet niet of ze bij jullie in de buurt zitten, maar misschien is het iets wat jullie kan steunen?
pi_219346566
Gisteren 10 minutengesprek op school van M. gehad. Ik was echt zo nerveus. :') Het gaat gewoon heel goed. Ze moeten alleen nog werken aan wat meer zelfvertrouwen ontwikkelen met rekenen, want dat kan hij eigenlijk prima. Zo'n lieve juf ook. Hij mag ook gewoon lekker zichzelf zijn.

Ze hebben daar best wat zorgleerlingen maar de meeste leerkrachten hebben een achtergrond in het SBO/SO. Die kennis wordt ook toegepast indien nodig.
pi_219346771
Wat fijn @Cygne!

Wij hebben eindelijk bericht van school gekregen, duurde even, maar dan heb je ook wat zullen we maar zeggen.
Als het goed is volgende week ook overzicht met wat er nog moet.
En dan op naar een deel van het eindexamen dit schooljaar...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')