Na vier races op rij is het nu weer een weekend zonder race voordat de laatste drie races van het seizoen in vier weken tijd verreden worden. Dus vind ik het wel tijd voor een silly season overzicht. Nou ja silly season, voorlopig gebeurt er niet veel, want iedereen wacht op wat Will Power gaat doen. Blijft hij bij Penske of niet?
Ongeveer de helft van de stoeltjes is al bevestigd voor volgend jaar, wat betekent dat er ook ongeveer de helft nog kan veranderen. Maar het kan net zo goed zo zijn dat er weinig verandert, want een hoop van die open plekken lijken door dezelfde coureurs opgevuld te gaan worden.
Wat Rinus betreft, er zijn open plekken bij betere teams dan Dale Coyne, zoals bij Penske, als Will Power daar weg gaat, of bij Foyt, als David Malukas Power vervangt, of bij Meyer Shank Racing, omdat Marcus Armstrongs contract dit seizoen afloopt. Maar de kans is klein dat hij bij deze teams terecht kan. En de vraag is of je naar andere teams met open plekken toe wil, als je al voldoende budget hebt om hiervoor in aanmerking te komen, zoals bij Juncos Hollinger of Rahal Letterman Lanigan Racing. Dus er is een grote kans is dat hij ook volgend seizoen voor Dale Coyne rijdt. En dan hopen op een topteam in 2027, als er weer contracten aflopen, zoals die van Josef Newgarden, Kyle Kirkwood, Scott Dixon, etc.
In alfabetische volgorde volgt een overzicht per team.
A.J. Foyt Racing
Bij Foyt hebben zowel Santino Ferrucci als David Malukas een contract voor volgend jaar, waarbij van Malukas gezegd wordt dat hij eigenlijk een contract met Penske heeft en Penske zijn stoeltje betaalt. Hij zou hier tijdelijk gestald zijn totdat er bij Penske een plek vrij komt, waarna hij naar dat team kan. Of dat volgend jaar al gaat gebeuren is nog maar de vraag, aangezien Power op dit moment de best presterende Penske coureur is. Dus naar alle waarschijnlijkheid blijft Malukas, net als Ferrucci, nog een jaar voor Foyt rijden. En mocht hij wel vertrekken, lijkt Foyt een hoop budget voor volgend jaar mis te lopen. Het is namelijk ook nog maar de vraag of de huidige sponsor van Ferrucci, Sexton Properties, na het overlijden van de eigenaar Marlyne Sexton, door wil gaan. Dus zal er dan waarschijnlijk weer een betalende coureur moeten komen en wordt de naam van Jacob Abel genoemd. Of Penske moet weer een coureur hier willen stallen om klaar te stomen voor de toekomst en dan komt Myles Rowe in aanmerking.
Andretti Global
Bij Andretti hebben alle drie de coureurs, Colton Herta, Kyle Kirkwood en Marcus Ericsson, een contract voor 2026. De vraag is echter of Dan Towriss, die nu aan de touwtjes trekt bij Andretti, wel verder wil met Ericsson. Al sinds hij voor Andretti rijdt, zijn zijn resultaten niet om over naar huis te schrijven, ondanks een tweede plaats tijdens de afgelopen Indy 500, die later weer werd afgenomen vanwege een technische illegaliteit. Ericsson staat op dit moment 20ste in het kampioenschap en Andretti heeft in de Indy NXT met Dennis Hauger een coureur die iedereen naar huis rijdt en staat te trappelen om die plek in te nemen. En is het niet voor 2026, dan wel voor 2027 met bijvoorbeeld een tussenjaar in de IMSA. En het laatste gerucht dat rond ging in Laguna Seca is dat misschien Will Power hier volgend seizoen zou kunnen gaan rijden.
Arrow McLaren Racing
Over McLaren kunnen we kort zijn, daar zijn de afgelopen maand alle drie de coureurs bevestigd voor volgend jaar. Pato O'Ward, Christiaan Lundgaard en Nolan Siegel rijden hier in 2026. Of O'Ward moet overstappen naar het team van Cadillac in de Formule 1, maar die kans is wel erg klein.
Chip Ganassi Racing
Ook bij Chip Ganassi lijkt het erop dat ze volgend seizoen met dezelfde coureurs blijven rijden. Alex Palou heeft een contract voor volgend seizoen en ik zie niet in waarom Scott Dixon en Kyffin Simpson niet verlengd worden. Scott Dixon won voor het 21ste seizoen op rij een race in de IndyCar en Simpson brengt veel geld mee en gaat steeds beter presteren, getuige zijn derde plaats in Toronto.
Dale Coyne
Zoals altijd is het de vraag wie er het seizoen erop bij Dale Coyne rijdt. Vaak is dat pas vlak voor de eerste race bekend, zoals ook afgelopen jaar toen Rinus twee weken voor het begin van het seizoen werd aangekondigd. En zoals altijd is dat afhankelijk van het budget wat een coureur meeneemt, of in het geval van Rinus, de resultaten die men behoopt te halen. Want in tegenstelling tot de afgelopen jaren heeft Coyne voor dit jaar gekozen voor een coureur, Jacob Abel, die geld meeneemt voor een heel seizoen en voor een coureur die de resultaten moet behalen, onze eigen Rinus, en gesteund wordt door zijn voormalige sponsor bij Ed Carpenter, Todd Ault.
Ondanks dat Rinus weer gezien wordt als een van de hottest free agents op de grid, zijn er weinig plaatsen beschikbaar bij betere teams. Dus de kans is redelijk groot dat hij ook volgend jaar weer bij Dale Coyne rijdt. Hij heeft het in ieder geval prima naar zijn zin bij dit team, zeker nu Michael Cannon als zijn race engineer bij het team is gekomen. Maar zoals altijd is alles afhankelijk van het beschikbare budget van het team.
De hoop is dat Jacob Abel, die ondanks dat hij stijf achteraan staat in het kampioenschap (van de fulltime coureurs) hier volgend jaar ook nog rijdt. Hij neemt, dankzij het constructiebedrijf van zijn ouders, een hoop geld mee. Maar dat lijkt nu mogelijk afhankelijk te gaan worden of Malukas Power bij Penske vervangt. Of een van de andere coureurs met een flinke zak geld moet zijn plaats in nemen.
Ed Carpenter Racing
Bij Ed Carpenter zijn ook de coureurs voor volgend seizoen al bekend. Vorig seizoen werden Alexander Rossi en Christian Rasmussen, dankzij nieuwe geldschieter Ted Gelov, die een aandeel in het team genomen heeft, voor meerdere seizoenen vastgelegd.
Juncos Hollinger Racing
Net zoals vorig seizoen is Juncos Hollinger Racing naarstig op zoek naar partners die willen investeren in het team, vergelijkbaar met wat Ed Carpenter voor elkaar heeft gekregen. Brad Hollinger, een van de mede-eigenaren van Juncos, is het zat om zijn eigen fortuin in het team te blijven pompen. Sting Ray Robb, die flink wat geld meeneemt, is vastgelegd voor meerdere jaren, maar Conor Daly is, ondanks zijn resultaten, niet zeker. En dat komt doordat hij eigenlijk niet genoeg budget heeft om het seizoen af te maken, zeker niet nadat een van zijn sponsoren van vorig seizoen afhaakte voor aanvang van dit seizoen.
Meyer Shank Racing
Bij Meyer Shank Racing is Felix Rosenqvist in ieder geval zeker voor volgend jaar, maar het tweede stoeltje is nog niet vastgelegd. Naast de open plekken bij Penske en dus ook Foyt is dit de meeste gewilde vrije stoel op de grid. Het meest waarschijnlijk is dat Marcus Armstrong, gesteund door Ganassi waar MSR een samenwerking mee heeft, gewoon blijft, maar als er een coureur als Power (en in mindere mate Ericsson) op de markt komt, wat doe je dan?
Prema Racing
Bij Prema ligt Callum Ilott vast voor volgend seizoen. Robert Shwartzman is echter nog niet zeker, al doet hij het beter dan Ilott in het kampioenschap. De teambaas is in ieder geval tevreden met beide coureurs en wil graag continuiteit, dus de kans is groot dat we Shwartzman hier volgend seizoen ook terugzien.
Rahal Letterman Lanigan Racing
En dan zijn we aangekomen bij het, op Prema na, slechtste team op de grid. Ondanks enkele uitschieters, zoals de pole van Louis Foster op Road America, staan alle drie de coureurs achterin het kampioenschap, waarvan twee achter de Prema coureurs, wat een team als Rahal onwaardig is. Wat de coureurs betreft, hebben Louis Foster en Devlin DeFrancesco een contract voor volgend jaar en moet Graham Rahal, net zoals afgelopen jaar, opnieuw onderhandelen voor een contract. Het is uberhaupt de vraag hoe lang hij nog door wil gaan, want zijn resultaten zijn ook niet om over naar huis te schrijven. Zijn laatste overwinning dateert alweer uit 2017. Misschien besluit hij wel om zijn helm aan de wilgen te hangen en een managementfunctie binnen het team te nemen. Wie zijn vervanger dan wordt is afwachten. Misschien dat Andretti een van hun coureurs uit de Indy NXT, Hauger of Hughes Lochie, tegen betaling hier neerzet voordat ze die, zoals Foster dit jaar, kwijt zijn aan een rivaal. Of Juri Vips, die nu al een paar jaar min of meer de reserve is bij RLL. Of misschien wel Richard Verschoor, die al eerder met Rahal gesproken zou hebben over een stoeltje in de IndyCar. Goed presterende Formule 2 coureurs zijn in ieder geval in trek bij de IndyCar. Kijk maar naar Armstrong, Lundgaard, Ilott, Shwartzman en Hauger bijvoorbeeld.
Team Penske
En ook bij Penske is het geen rozegeur en maneschijn. Ze hebben waarschijnlijk het slechtste seizoen van de afgelopen 10 jaar, als het niet langer is. En het is ook wel opmerkelijk dat de enige coureur die zijn plek niet zeker is bij het team, op dit moment het hoogst in het kampioenschap staat. Dus ook hier lijkt het meest waarschijnlijk dat er weinig verandert en Penske volgend jaar met Josef Newgarden, Scott McLaughlin en Will Power op de grid staat. Mocht Power toch het team (moeten) verlaten, dan lijkt David Malukas zijn gedoodverfde opvolger te worden. En voor Power lijkt er genoeg interesse te zijn van andere teams.
Verder hebben we nog coureurs die aan de zijlijn staan te wachten op een plek in de IndyCars. Zoals Linus Lundqvist, die elke race op komt draven met zijn race-overall, om te kijken of er ergens een invaller nodig is en in Toronto reserve bij McLaren was omdat het niet zeker was dat Siegel zou kunnen rijden. En in de Indy NXT hebben we naast de genoemde Hauger en Lochie ook nog Caio Collet, de nummer twee van het kampioenschap, die hoopt te promoveren naar de hoofdklasse.
TLDR
A.J. Foyt Racing (Chevrolet): Santino Ferucci, David Malukas, Jacob Abel, Myles Rowe
Andretti Global (Honda): Colton Herta, Kyle Kirkwood, Marcus Ericsson, Dennis Hauger, Will Power
Arrow McLaren Racing (Chevrolet): Patricio O'Ward, Christian Lundgaard, Nolan Siegel
Chip Ganassi Racing (Honda): Alex Palou, Scott Dixon, Kyffin Simpson
Dale Coyne (Honda): Rinus van Kalmthout, Jacob Abel, iemand met een grote zak geld
Ed Carpenter Racing (Chevrolet): Alexander Rossi, Christian Rasmussen
Juncos Hollinger Racing (Chevrolet): Sting Ray Robb, Conor Daly
Meyer Shank Racing (Honda): Felix Rosenqvist, Marcus Armstrong, Will Power
Prema Racing (Chevrolet): Callum Ilott, Robert Shwartzman
Rahal Letterman Lanigan Racing (Honda): Louis Foster, Devlin DeFrancesco, Graham Rahal, Dennis Hauger, Hughes Lochie, Juri Vips, Richard Verschoor
Team Penske (Chevrolet): Scott McLaughlin, Josef Newgarden, Will Power, David Malukas
bold=bevestigd italic=onwaarschijnlijk