Huis verkopen hoeft niet direct, je kan ook een lening afsluiten en het huis 'opeten'. De overheid kan in het geval de AOW geheel of deels vervalt, of vermogens afhankelijk wordt, deze 'consumptieve' hypotheek ook weer rente aftrekbaar maken omdat men het zo begunstigd. Dergelijke wijzigingen zie ik nog wel plaatsvinden, met name als de kosten van eventuele massa immigratie naast de vergrijzing ook uit de klauwen gaan lopen.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 22:10 schreef koffiekoekjes het volgende:
Maak de AOW maar vermogensafhankelijk.
Boomers met dikke huizen gaan maar verkopen
Oh en geef aan allochtonen de kans om zich in het buitenland te vestigen met behoud van AOW, en geef ze 50-75% mee ofzo, scheelt ook weer een flinke hap
Dat laatste is toch al het geval?quote:Op zaterdag 26 juli 2025 22:17 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Huis verkopen hoeft niet direct, je kan ook een lening afsluiten en het huis 'opeten'. De overheid kan in het geval de AOW geheel of deels vervalt, of vermogens afhankelijk wordt, deze 'consumptieve' hypotheek ook weer rente aftrekbaar maken omdat men het zo begunstigd. Dergelijke wijzigingen zie ik nog wel plaatsvinden, met name als de kosten van eventuele massa immigratie naast de vergrijzing ook uit de klauwen gaan lopen.
Dus omdat jij het goed geregeld hebt, ben je van mening dat de AOW voor iedereen afgeschaft kan worden?quote:Op zaterdag 26 juli 2025 22:00 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het is al sinds de 90er jaren bekend dat de AOW niet toekomstbestendig is en veel werknemers hebben sindsdien meer potjes op het vuur gezet. Hebben vermogen in hun huis, lijftrentes, koopsommen etc.
De meeste boomers zitten er financieel warmpjes bij, het wegvallen van de AOW kunnen die echt wel handelen![]()
We hebben een bestaansminumum, het bijstandsniveau. Ik zie dat velen daar nu al ruim boven zitten. Het kan dus prima.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 23:12 schreef Niz het volgende:
[..]
Dus omdat jij het goed geregeld hebt, ben je van mening dat de AOW voor iedereen afgeschaft kan worden?
Kijkanders eens hier: https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/inkomensverdeling
Inkomens 2022.
Dan zie je dat voor "alleenstaanden boven AOW leeftijd" geldt dat
13.33 % had een inkomen van 0 - maximaal 1.333 euro per maand
52.72 % tussen 1.333 en maximaal 2.500 euro per maand
Dat is samen al 63,85 % van de alleenstaande huishoudens boven AOW leeftijd.
van die (maximaal) 2.500 euro kan je echt niet zomaar de AOW af halen.
24.14 % van de huishoudens had een inkomen van 2.500-3.667 euro per maand.
Samen 89,99 % van de huishoudens die de AOW echt niet kunne missen.
En die laatste 10 % zou je inderdaad kunnen vragen van de AOW áf te zien. Die missen dar namelijk niet zoveel aan omdat zij toch het hele AOW bedrag per omgaande retour moeten storten aan de fiscus vanwege de belasting die zij betalen over hun inkomen.
Dus daar 'wint' de overheid waarschijnlijk helemaal niets mee; dat hele AOW bedrag kwam al via de belasting bij hen terug.
De AOW moet gewoon blijvenquote:Op zaterdag 26 juli 2025 23:22 schreef Digi2 het volgende:
[..]
We hebben een bestaansminumum, het bijstandsniveau. Ik zie dat velen daar nu al ruim boven zitten. Het kan dus prima.
Nee, want je zou beloond worden voor harder werken dan anderen..quote:Op vrijdag 25 juli 2025 18:59 schreef Nexum het volgende:
Meer pensioen = minder AOW. Iemand die jarenlang een topfunctie heeft gehad en structureel meer heeft opgebouwd hoeft niet daarnaast ook nog 1100 euro in de maand te krijgen.
Ah u is voor diefstal? Het merendeel van de mensen legt gewoon zijn hele leven AOW premie in, en dan ook nog percentueel, terwijl de uitkering fixed is.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 22:10 schreef koffiekoekjes het volgende:
Maak de AOW maar vermogensafhankelijk.
Boomers met dikke huizen gaan maar verkopen
Oh en geef aan allochtonen de kans om zich in het buitenland te vestigen met behoud van AOW, en geef ze 50-75% mee ofzo, scheelt ook weer een flinke hap
Dat kan alleen als de AOW gedekt wordt door een 'Wealth fund' dus niet langer een omslagstelsel is. Het lastige is dat als de premie niet langer direct gebruikt wordt maar gespaard dit een nog groter gat in de begroting slaat. Dit is het Ponzi dilemma dat lastig te overbruggen is. Afschaffen of de euros door de ECB laten bijdrukken zijn de enige opties. Er is geen andere mogelijkheid, Oftewel de staatsschuld loopt op via monetarisatie, of men schaft het af en vult aan tot bestaansminimum indien nodig. Uiteindelijk gaat dit gebeuren, het is niets anders dan simpele wiskunde.quote:Op zondag 27 juli 2025 03:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De AOW moet gewoon blijven
Hef het verplichtte pensioensparen op , en dan kan de bruto storting bij het loon komen , dat is beter voor schatkist en voor de werknemer
Het probleem is dat AOW nu een semi premie is die alleen binnen wordt gehaald op werkenden, haal het geld maar op bij de belastingontwijkenden multinationals.quote:Op zondag 27 juli 2025 07:40 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dat kan alleen als de AOW gedekt wordt door een 'Wealth fund' dus niet langer een omslagstelsel is. Het lastige is dat als de premie niet langer direct gebruikt wordt maar gespaard dit een nog groter gat in de begroting slaat. Dit is het Ponzi dilemma dat lastig te overbruggen is. Afschaffen of de euros door de ECB laten bijdrukken zijn de enige opties. Er is geen andere mogelijkheid, Oftewel de staatsschuld loopt op via monetarisatie, of men schaft het af en vult aan tot bestaansminimum indien nodig. Uiteindelijk gaat dit gebeuren, het is niets anders dan simpele wiskunde.
Dit kan al enkele jaren niet meer in de EU vanwege internationale afspraken. Multinationals moeten minimaal 15% effectief aan belastingen afdragen. Dus ontwijking zoals voorheen zodat men 1.5 tot 3.5 % effectief betaalde, Starbucks etc. is niet langer mogelijk. Deze effectieve tax verhogen zit er met Trump in de VS niet in.quote:Op zondag 27 juli 2025 07:47 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het probleem is dat AOW nu een semi premie is die alleen binnen wordt gehaald op werkenden, haal het geld maar op bij de belastingontwijkenden multinationals.
An EU Directive ensuring a global minimum level of taxation for multinational enterprise groups and large-scale domestic groups in the Unionquote:Effective tax rates are lower than marginal tax rates, thanks to deductions and other tax breaks.
Het punt is dat ze dat dus niet gedaan hebben. Het is een omslagstelsel.quote:Op vrijdag 25 juli 2025 19:35 schreef VEM2012 het volgende:
Het is werkelijk schandalig. Hier hebben mensen voor betaald. Het is geen gift ofzo.
En dan 12 miljard extra… maar wel 5% ipv 2% van het bbp uitgeven aan defensie wat een veelvoud is?
Stelen van de armsten en uitdelen aan de wapenindustrie (lees: de rijksten).
George Carlin had daar nog voorspellende woorden over. Now they want your pension. They want it back. They want it all.
Ja, op die fiets is elke bezuiniging 'iets waar mensen eerder voor betaald hebben en ze nu afgenomen wordt'.quote:Op vrijdag 25 juli 2025 20:50 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het is wel een omslagstelsel, maar je hebt er wel voor betaald en er wordt rekening mee gehouden met je gewone pensioen.
Het geld kan overal makkelijk naartoe, maar de eigen bevolking, ho maar…
Ja en hoeveel dragen ze effectief af?quote:Op zondag 27 juli 2025 07:55 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dit kan al enkele jaren niet meer in de EU vanwege internationale afspraken. Multinationals moeten minimaal 15% effectief aan belastingen afdragen. Dus ontwijking zoals voorheen zodat men 1.5 tot 3.5 % effectief betaalde, Starbucks etc. is niet langer mogelijk. Deze effectieve tax verhogen zit er met Trump in de VS niet in.
effective-tax-rate
[..]
An EU Directive ensuring a global minimum level of taxation for multinational enterprise groups and large-scale domestic groups in the Union
Je snapt het concept premie uberhaupt?quote:Op zondag 27 juli 2025 08:23 schreef probeer het volgende:
[..]
Ja, op die fiets is elke bezuiniging 'iets waar mensen eerder voor betaald hebben en ze nu afgenomen wordt'.
Jup.quote:Op zondag 27 juli 2025 08:24 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je snapt het concept premie uberhaupt?
Inderdaad want het is feitelijk inderdaad een 'gift' van de werkenden aan de AOW 'gerechtigden', er zijn geen zekerheden zoals een spaarfonds voor opgezet. Daartoe zijn pensioenfondsen wel verplicht en op die dekkingsgraad houdt de DNB toezicht.quote:Op zondag 27 juli 2025 07:57 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Het punt is dat ze dat dus niet gedaan hebben. Het is een omslagstelsel.
quote:De Nederlandsche Bank (DNB) is de toezichthouder die de dekkingsgraad van Nederlandse pensioenfondsen controleert. DNB kijkt of een fonds voldoende middelen heeft om aan de huidige en toekomstige pensioenverplichtingen te voldoen en grijpt in als de dekkingsgraad te laag wordt.
Dus als jouw huis morgen affikt, dan zeg ik sorry joh van al die jaren dat je premie betaalt heb, maar dat doet er even niet toe, we hebben het geld niet.quote:
Ware het niet dat de premies van deze "gift" alleen ingelegd worden vanuit de belasting op inkomen, als ze dat geld niet meer hebben gaan ze dat maar lekker ergens anders ophalen.quote:Op zondag 27 juli 2025 08:31 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Inderdaad want het is feitelijk inderdaad een 'gift' van de werkenden aan de AOW 'gerechtigden', er zijn geen zekerheden zoals een spaarfonds voor opgezet. Daartoe zijn pensioenfondsen wel verplicht en op die dekkingsgraad houdt de DNB toezicht.
[..]
Nu 15% minimaal, zoals bijv ASML. In 2024 18,6%quote:Op zondag 27 juli 2025 08:23 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja en hoeveel dragen ze effectief af?
De verzekeraar moet zekerheden stellen voor de risico's die het aangaat in de vorm van vermogen, dat ontbreekt bij een overheid die een omslagstelsel gebruikt. Appels met peren vergelijken.quote:Op zondag 27 juli 2025 08:31 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dus als jouw huis morgen affikt, dan zeg ik sorry joh van al die jaren dat je premie betaalt heb, maar dat doet er even niet toe, we hebben het geld niet.
Ah omdat het een overheid is hoeven ze in 1 keer niet meer aan hun plicht te voldoen, echt je kunt wel zien hoe dom mensen worden gemaakt op door overheid gefinancierde opleidingen en scholen.quote:Op zondag 27 juli 2025 08:41 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De verzekeraar moet zekerheden stellen voor de risico's die het aangaat in de vorm van vermogen, dat ontbreekt bij een overheid die een omslagstelsel gebruikt. Appels met peren vergelijken.
Dat is niet mijn vraag, hoeveel Belasting betalen de multinationals, dus stoppen met je procentjes, gewoon harde miljoenen.quote:Op zondag 27 juli 2025 08:39 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Nu 15% minimaal, zoals bijv ASML. In 2024 18,6%
Effectief is feitelijk wat ze netto na alle aftrekposten en subsidies aan de schatkist bijdragen.
Dus ondanks dat multinationals nu substantieel meer afdragen, ga je het toenemende tekort op de begroting vanwege de vergrijzing er niet mee opvangen, het wegvallen van de gasbaten speelt ook een rol. Van de gasbaten is ook geen 'Wealth fund' opgezet zoals bijv Noorwegen wel heeft gedaan. De gehele opbrengst van de gasbaten is 'geconsumeerd'.
ASML effective tax rate
Tsja, ik betaal ook al jarenlang WW premie. En toen ik het even nodig had, was het toch een stukje kariger dan waar ik daar eerder voor betaalde.quote:Op zondag 27 juli 2025 08:31 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dus als jouw huis morgen affikt, dan zeg ik sorry joh van al die jaren dat je premie betaalt heb, maar dat doet er even niet toe, we hebben het geld niet.
Dat ergens anders ophalen gaat dus niet zo eenvoudig, gezien de bedragen waar het om gaat. De ECB de euros laten bijdrukken ligt meer voor de hand, dat doet Frankrijk dus ook. Dan betalen uiteindelijk alle euro gebruikers mee in de vorm van hogere inflatie. Dit kan uiteindelijk de euro doen instorten als men steeds vaker andere betaalmiddelen gaat gebruiken om de inflatie te ontlopen (hyperinflatie).quote:Op zondag 27 juli 2025 08:32 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ware het niet dat de premies van deze "gift" alleen ingelegd worden vanuit de belasting op inkomen, als ze dat geld niet meer hebben gaan ze dat maar lekker ergens anders ophalen.
Ik heb niks gespaard in mijn AOW potje aangezien het een verkapte belasting is.quote:Op zondag 27 juli 2025 08:51 schreef probeer het volgende:
[..]
Tsja, ik betaal ook al jarenlang WW premie. En toen ik het even nodig had, was het toch een stukje kariger dan waar ik daar eerder voor betaalde.
Hoeveel heb jij gespaard in jouw AOW potje?
Dan gaan ze maar minder uitgeven, moeten normale bedrijven en mensen ook, op is op.quote:Op zondag 27 juli 2025 08:52 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dat ergens anders ophalen gaat dus niet zo eenvoudig, gezien de bedragen waar het om gaat. De ECB de euros laten bijdrukken ligt meer voor de hand, dat doet Frankrijk dus ook. Dan betalen uiteindelijk alle euro gebruikers mee in de vorm van hogere inflatie. Dit kan uiteindelijk de euro doen instorten als men steeds vaker andere betaalmiddelen gaat gebruiken om de inflatie te ontlopen (hyperinflatie).
Overheden gaan daar niet voor, immers de helft van de begroting is al voor zorg en sociale zaken, zo veel kan/wil men niet korten, bijv het onderwijs geheel afschaffen. Meestal is de valuta/euro-pers de keuze.quote:Op zondag 27 juli 2025 08:57 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dan gaan ze maar minder uitgeven, moeten normale bedrijven en mensen ook, op is op.
Je denkt dat het bij bedrijven niet anders is?quote:Op zondag 27 juli 2025 09:01 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Overheden gaan daar niet voor, immers de helft van de begroting is al voor zorg en sociale zaken, zo veel kan/wil men niet korten, bijv het onderwijs geheel afschaffen. Meestal is de valuta/euro-pers de keuze.
Dat is inderdaad hopelijk het plan. Minder uitgeven aan AOW, want op is op. Moeten normale bedrijven en mensen ook.quote:Op zondag 27 juli 2025 08:57 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dan gaan ze maar minder uitgeven, moeten normale bedrijven en mensen ook, op is op.
AOW ers betalen deels ook AOW premie als extra belasting sinds 2021 in de tweede schijfquote:Op zondag 27 juli 2025 08:56 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik heb niks gespaard in mijn AOW potje aangezien het een verkapte belasting is.
quote:Wat zijn de belastingschijven voor AOW-gerechtigden?
Over je pensioen tot ¤ 38.441,- betaal je 17,92% belasting (in plaats van 35,82% als je jonger bent). Over je pensioen tussen ¤ 38.441,- en ¤ 76.817,- betaal je 37,48% belasting.
En over het meerdere betaal je 49,5% belasting.8 jan 2025
quote:Fiscaliseren AOW?
Wat betekent fiscalisering AOW?
Fiscalisering AOW is het betalen van de AOW-uitkeringen uit de algemene middelen, ofwel uit de belasting.
Dit betekent dat de AOW-premies, die nu alleen door werkenden worden betaald, worden aangevuld door extra belastingheffing bij gepensioneerden.12 apr 2021
quote:Wat is de belastingschijf na de 67e?
Waar je voor je 67e in 2021 tot ¤ 68.508,- 37,10% inkomstenbelasting betaalde, betaal je na je 67e tot ¤ 35.942,- 19,20%. De tarieven na ¤ 35.942,- blijven hetzelfde.7 dec 2024
Bedrijven hebben (nog) niet hun eigen valuta, Mark Zuckerberg van Meta heeft dat geprobeerd, maar werd door de US-gov teruggefloten en dat project belandde in de ijskast.quote:Op zondag 27 juli 2025 09:01 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je denkt dat het bij bedrijven niet anders is?
strak is er nog maar een wereld valuta, al het fiat geld kan / mag dan niet meer bijgeprint worden en krijgen we gigantische deflatie, vergelijkbaar met de jaren 30 van de vorige eeuw met de goudkoppelingquote:Op zondag 27 juli 2025 09:05 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Bedrijven hebben (nog) niet hun eigen valuta, Mark Zuckerberg van Meta heeft dat geprobeerd, maar werd door de US-gov teruggefloten en dat project belandde in de ijskast.
Je ontwijkt mijn vraag, kijk eens voor de grap: https://www.linkedin.com/(...)EARCH_HEADER&sid=EFGquote:Op zondag 27 juli 2025 09:05 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Bedrijven hebben (nog) niet hun eigen valuta, Mark Zuckerberg van Meta heeft dat geprobeerd, maar werd door de US-gov teruggefloten en dat project belandde in de ijskast.
Echt weer iemand die kennelijk het concept van premie niet snapt, wat leren jullie tegenwoordig op school?quote:Op zondag 27 juli 2025 09:03 schreef Adames het volgende:
[..]
Dat is inderdaad hopelijk het plan. Minder uitgeven aan AOW, want op is op. Moeten normale bedrijven en mensen ook.
In het geval van ASML circa 1,6 miljard euro in 2024 om maar een voorbeeld te noemen.quote:Op zondag 27 juli 2025 08:50 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat is niet mijn vraag, hoeveel Belasting betalen de multinationals, dus stoppen met je procentjes, gewoon harde miljoenen.
quote:ASML is kampioen belasting betalen en heeft dus ook politieke macht
De vennootschapsbelasting is in vijf jaar verdubbeld tot 48 miljard euro, meldde statistiekbureau CBS enkele weken geleden. Dat is nogal wat. De opbrengst is de optelsom van de belastingaangiftes van meer dan 400.000 bedrijven. Dat cijfer komt uit een recent rapport van het ministerie van Financiën over de vennootschapsbelasting. De Belastingdienst mag niks zeggen over individuele belastingplichtigen
En de anderen?quote:Op zondag 27 juli 2025 09:13 schreef Digi2 het volgende:
[..]
In het geval van ASML circa 1,6 miljard euro in 2024 om maar een voorbeeld te noemen.
Je gooit dingen door elkaar, hun beurswaarde staat erbuiten, het gaat over omzet, brutowinst, nettowinst en wat er van die winst werkelijk in de schatkist verdwijnt.quote:Op zondag 27 juli 2025 09:14 schreef raptorix het volgende:
[..]
En de anderen?
Overigens is dat minder dan 1 procent van hun waarde, kortom een lachtertje.
quote:ASML is kampioen belasting betalen en heeft dus ook politieke macht
De vennootschapsbelasting is in vijf jaar verdubbeld tot 48 miljard euro, meldde statistiekbureau CBS enkele weken geleden. Dat is nogal wat. De opbrengst is de optelsom van de belastingaangiftes van meer dan 400.000 bedrijven. Dat cijfer komt uit een recent rapport van het ministerie van Financiën over de vennootschapsbelasting. De Belastingdienst mag niks zeggen over individuele belastingplichtigen
Dat snap ik ook wel, ik geef alleen maar aan dat er vanuit dit soort bedrijven best wat meer bijgedragen kan worden.quote:Op zondag 27 juli 2025 09:22 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Je gooit dingen door elkaar, hun beurswaarde staat erbuiten, het gaat over omzet, brutowinst, nettowinst en wat er van die winst werkelijk in de schatkist verdwijnt.
Aandeelhouders betalen dividendbelasting en vermogensbelasting over hun aandelen.
[..]
ASML draag al meer bij dan 15% van hun winst, echter dit belasten van multinationals is op basis van een internationaal verdrag dat belastingontwijking moet tegengaan. Zo'n verdrag kan je niet zomaar wijzigen en Trump gaat daaraan ook niet meewerken zoveel moet toch wel duidelijk zijn.quote:Op zondag 27 juli 2025 09:28 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat snap ik ook wel, ik geef alleen maar aan dat er vanuit dit soort bedrijven best wat meer bijgedragen kan worden.
Maar het geld is toch opquote:Op zondag 27 juli 2025 09:09 schreef raptorix het volgende:
[..]
Echt weer iemand die kennelijk het concept van premie niet snapt, wat leren jullie tegenwoordig op school?
nou dan gaan ze zeker naar Engeland of eldersquote:Op zondag 27 juli 2025 09:28 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat snap ik ook wel, ik geef alleen maar aan dat er vanuit dit soort bedrijven best wat meer bijgedragen kan worden.
Het hele concept van een premie is dat je dat in bewaring houd en er wat rendement op maakt. Als je als overheid die premie lekker gaat uitgeven aan allerlei flauwekul dan moet je niet later komen: Sorry ik kan je niet meer betalen, dan ga je zelf maar je shit oplossen.quote:
Het geld is niet in bewaring genomen. Dat is je toch duidelijk hoop ik?quote:Op zondag 27 juli 2025 09:36 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het hele concept van een premie is dat je dat in bewaring houd en er wat rendement op maakt. Als je als overheid die premie lekker gaat uitgeven aan allerlei flauwekul dan moet je niet later komen: Sorry ik kan je niet meer betalen, dan ga je zelf maar je shit oplossen.
De grap is dat de overheid dan zegt: Ja maar dan gaan de mensen er niet verstandig mee om!quote:Op zondag 27 juli 2025 09:34 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou dan gaan ze zeker naar Engeland of elders
beter is het om de pensioenfondsen te stoppen met hun geld zuigerij , en de bruto pensioenafdracht bij het salaris te voegen , dat levert fors mee op voor de werknemer
Als je de AOW afschaft betaal je ook geen AOW premie meer, dat is meer dan voldoende. Daarnaast betaalt doorgaans de werkgevers een aanzienlijk deel van de pensioenpremie. Er is al een neiging tot een inflatie spiraal in Nederland. De pensioenafdracht er nog bij lijkt mij olie op het vuur, daarnaast hebben velen een gat in hun hand, en zetten zelf niet of onvoldoende opzij voor hun pensioen.quote:Op zondag 27 juli 2025 09:34 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou dan gaan ze zeker naar Engeland of elders
beter is het om de pensioenfondsen te stoppen met hun geld zuigerij , en de bruto pensioenafdracht bij het salaris te voegen , dat levert fors mee op voor de werknemer
Ja de pensioenlobby is met die 2000 miljard euro gigantisch groot, maar de pensioen premie kan alvast omlaag naar 17,9% voor ieder fonds , gelijk aan de AOWquote:Op zondag 27 juli 2025 09:38 schreef raptorix het volgende:
[..]
De grap is dat de overheid dan zegt: Ja maar dan gaan de mensen er niet verstandig mee om!
Wat doet de overheid zelfs met de premies? Ja man we verbrassen het lekker, weet je wat ontwikkelings hulp aan India zodat ze dat lekker kunnen investeren in hun Nucleaire en Ruimte programma, terwijl wij zelf nog niet eens een satelliet in de ruimte kunnen brengen.
Mwah, dit is al zeker sinds de 90er jaren bekend, of je moet onder een rots geleefd hebbenquote:Op zondag 27 juli 2025 09:36 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het hele concept van een premie is dat je dat in bewaring houd en er wat rendement op maakt. Als je als overheid die premie lekker gaat uitgeven aan allerlei flauwekul dan moet je niet later komen: Sorry ik kan je niet meer betalen, dan ga je zelf maar je shit oplossen.
Het probleem is dat er heel veel mensen zijn die maar een beperkt of geen pensioen hebben, en ook niet meer de tijd hebben om dit op te bouwen.quote:Op zondag 27 juli 2025 09:40 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Als je de AOW afschaft betaal je ook geen AOW premie meer, dat is meer dan voldoende. Daarnaast betaald doorgaans de werkgevers een aanzienlijk deel van de pensioenpremie. Er is al een neiging tot een inflatie spiraal in Nederland. De pensioenafdracht er nog bij lijkt mij olie op het vuur, daarnaast hebben velen een gat in hun hand, en zetten zelf niet of onvoldoende opzij voor hun pensioen.
Ik leef helemaal niet onder een rots, ik ben financieel in principe al onafhankelijk op mijn 52e, maar waarom noemt de overheid het dan nog steeds een premie?quote:Op zondag 27 juli 2025 09:41 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Mwah, dit is al zeker sinds de 90er jaren bekend, of je moet onder een rots geleefd hebben
En waar gaan ze dat ophalen? Nog hogere belastingen bij de werkenden neerleggen?quote:Op zondag 27 juli 2025 08:32 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ware het niet dat de premies van deze "gift" alleen ingelegd worden vanuit de belasting op inkomen, als ze dat geld niet meer hebben gaan ze dat maar lekker ergens anders ophalen.
Ik denk dat jij niet snapt wat de AOW is en hoe die gefinancierd wordt.quote:Op zondag 27 juli 2025 09:36 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het heet ook premie volksverzekering, maar dat dit Newspeak was, wist vrijwel iedereen.quote:Op zondag 27 juli 2025 09:42 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik leef helemaal niet onder een rots, ik ben financieel in principe al onafhankelijk op mijn 52e, maar waarom noemt de overheid het dan nog steeds een premie?
Minder uitgeven, bij het bedrijf waar ik werk heeft men in April besloten: Externen worden niet langer verlengt. Dit is een bedrijf met 25.000 man, en ik merk nou niet echt dat er iets veranderd is.quote:Op zondag 27 juli 2025 09:43 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
En waar gaan ze dat ophalen? Nog hogere belastingen bij de werkenden neerleggen?
We hebben ook nog de zorg die fors blijft groeien.
Ik snap heel goed hoe AOW werkt, het probleem is dat het verkocht wordt als een premie terwijl het feitelijk een belasting is. En die zelfde overheid weet al 60 jaar dat als je niet op tijd actie onderneemt op het systeem dat het niet meer zal werken, en dan in 1 keer roepen: Ja sorry het is niet meer betaalbaar. Ik ben me daar al sinds de begin jaren 90 van bewust, maar ik durf te wedden dat 95% niet snapt waarom dit systeem niet werkt.quote:Op zondag 27 juli 2025 09:45 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik denk dat jij niet snapt wat de AOW is en hoe die gefinancierd wordt.
Het is geen verzekering.
Ik zou wat verder willen gaan, het is een Ponzi Scheme.quote:Op zondag 27 juli 2025 09:46 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het heet ook premie volksverzekering, maar dat dit Newspeak was, wist vrijwel iedereen.
Ja dat is leuk maar juist door de vergrijzing neemt de belastingbasis significant af en nemen de kosten toe.quote:Op zondag 27 juli 2025 09:47 schreef raptorix het volgende:
[..]
Minder uitgeven, bij het bedrijf waar ik werk heeft men in April besloten: Externen worden niet langer verlengt. Dit is een bedrijf met 25.000 man, en ik merk nou niet echt dat er iets veranderd is.
daarom moet de pensioenpremie weg en dan kan de AOW premie iets omhoogquote:Op zondag 27 juli 2025 09:51 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja dat is leuk maar juist door de vergrijzing neemt de belastingbasis significant af en nemen de kosten toe.
Dan moet de overheid maar structureel minder gaan uitgeven, echter het bijzondere aan de overheid is dat ze dat nooit doen, het is altijd meer meer meer, terwijl je door automatisering en modernisering juist minder kosten zou moeten maken.quote:Op zondag 27 juli 2025 09:51 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja dat is leuk maar juist door de vergrijzing neemt de belastingbasis significant af en nemen de kosten toe.
de overheid heeft al een keer geprobeerd om een AOW pot te creëren met de premie inkomsten , maar dat was puur registratief dus het bleef in de staatschuld , de overheid die is niet zo een beste boekhouder hequote:Op zondag 27 juli 2025 09:48 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik snap heel goed hoe AOW werkt, het probleem is dat het verkocht wordt als een premie terwijl het feitelijk een belasting is. En die zelfde overheid weet al 60 jaar dat als je niet op tijd actie onderneemt op het systeem dat het niet meer zal werken, en dan in 1 keer roepen: Ja sorry het is niet meer betaalbaar. Ik ben me daar al sinds de begin jaren 90 van bewust, maar ik durf te wedden dat 95% niet snapt waarom dit systeem niet werkt.
Je kunt niet zomaar morrelen aan financiële systemen, dit zijn lange termijn zaken waar mensen in hun leven op plannen.quote:Op zondag 27 juli 2025 09:53 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
daarom moet de pensioenpremie weg en dan kan de AOW premie iets omhoog
Een door de staat gefaciliteerde Ponzi systeem, dat met Newspeak werd verhuld, maar nu zijn de rapen gaar en zijn we aan het einde beland. De euro's laten bijprinten, of de AOW versoberen/afschaffen we zullen het de komende jaren wel gaan zien. Nog meer de bedrijven en werkenden gaan belasten gaat niet werken, want bedrijven zijn mobiel en werken moet blijven lonen.quote:Op zondag 27 juli 2025 09:49 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik zou wat verder willen gaan, het is een Ponzi Scheme.
Die zelfde overheid vond het ook wel prima dat grote bedrijven in de vette tijden hun pensioenpotten niet hoefde bij te vullen.quote:Op zondag 27 juli 2025 09:55 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
de overheid heeft al een keer geprobeerd om een AOW pot te creëren met de premie inkomsten , maar dat was puur registratief dus het bleef in de staatschuld , de overheid die is niet zo een beste boekhouder he
Ik ben er blij om dat ik al heel lang met cold wallets werkquote:Op zondag 27 juli 2025 09:56 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Een door de staat gefaciliteerde Ponzi systeem, dat met Newspeak werd verhuld, maar nu zijn de rapen gaar en zijn we aan het einde beland. De euro's laten bijprinten, of de AOW versoberen/afschaffen we zullen het de komende jaren wel gaan zien. Nog meer de bedrijven en werkenden gaan belasten gaat niet werken want bedrijven zijn mobiel en werken moet blijven lonen.
als de pensioenpremieafdracht bij het bruto salaris komt dan kan men zelf investeren in het huisquote:Op zondag 27 juli 2025 09:55 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je kunt niet zomaar morrelen aan financiële systemen, dit zijn lange termijn zaken waar mensen in hun leven op plannen.
Dat zou alleen werken als je een afbouwregeling maakt waarbij oudere werknemers gecompenseerd worden.quote:Op zondag 27 juli 2025 09:57 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
als de pensioenpremieafdracht bij het bruto salaris komt dan kan men zelf investeren in het huis
opgebouwde saldi die blijven je eigendom uiteraard , het gaat om de huidige premiesquote:Op zondag 27 juli 2025 09:58 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat zou alleen werken als je een afbouwregeling maakt waarbij oudere werknemers gecompenseerd worden.
Veel mensen, ook hoger opgeleiden kunnen echt niet goed plannen en met geld omgaan. Die gaan tegen de pensioenleeftijd dan keihard op hun bek, dat moet je niet willenquote:Op zondag 27 juli 2025 09:57 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
als de pensioenpremieafdracht bij het bruto salaris komt dan kan men zelf investeren in het huis
dat is foutquote:Op zondag 27 juli 2025 10:00 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Veel mensen, ook hoger opgeleiden kunnen echt niet goed plannen en met geld omgaan.
Die grijze prop is iets waar we doorheen moeten. Dat geeft wat gedoe. Maar de bevolking mag absoluut niet krimpen dus wordt half Afrika hier heen gelokt + half Oost-Europa dat hier smerig kutwerk doet wat ook prima in andere landen kan gebeuren. En dan janken dat er te weinig huizen zijn: er zijn genoeg huizen, er zijn teveel mensen.quote:Op vrijdag 25 juli 2025 19:59 schreef Discombobulate het volgende:
Ik ben wel heel benieuwd hoe dit hele stelstel er uit ziet over 50 jaar. Wie weet worden we weer een soort van derde wereld land, want uiteindelijk is dit gewoon onhoudbaar en ik zie ook geen oplossing voor die vergrijzing.
Waren het enkele individuen, dan ben ik het eens, maar dat is nu eenmaal niet het gevalquote:Op zondag 27 juli 2025 10:01 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dat is fout
iedereen heeft zelf zeggenschap over hun salaris en pensioen
het communistisch tijdperk is sinds lang niet meer
of wil jij graag beslissen over het salaris van je buurman
, HIJ kan niet goed met zijn geld omgaan he . JIJ wel
quote:Op zondag 27 juli 2025 09:49 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik zou wat verder willen gaan, het is een Ponzi Scheme.
Ponzi schemequote:Op zondag 27 juli 2025 09:57 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik ben er blij om dat ik al heel lang met cold wallets werk
Dat is nou net het probleem, er zit veel minder in de pot dan dat mensen betaald hebben.quote:Op zondag 27 juli 2025 09:59 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
opgebouwde saldi die blijven je eigendom uiteraard , het gaat om de huidige premies
wat van jou is dat blijft van jou
er moet een vrijekeuzen komen wat dat betreft
andere mensen kunnen niet met hun salaris omgaan en jij wil dat geld bewaren voor hen gaan doen begrijp ik dat goed/?quote:Op zondag 27 juli 2025 10:05 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Waren het enkele individuen, dan ben ik het eens, maar dat is nu eenmaal niet het geval
quote:Op zondag 27 juli 2025 10:06 schreef CarbonC het volgende:
[..]
[..]
Ponzi scheme
Cold wallets
Kan iemand dit in het Nederlands vertalen en uitleggen wat dit is?
je hebt een saldo , de pensioenfondsen willen je saldo niet laten zienquote:Op zondag 27 juli 2025 10:07 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat is nou net het probleem, er zit veel minder in de pot dan dat mensen betaald hebben.
En hoe komt dat?quote:Op zondag 27 juli 2025 09:41 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het probleem is dat er heel veel mensen zijn die maar een beperkt of geen pensioen hebben, en ook niet meer de tijd hebben om dit op te bouwen.
Dat doet de overheid al, op velerlei wijzen. En de pensioenopbouw is daar 1 van.quote:Op zondag 27 juli 2025 10:08 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
andere mensen kunnen niet met hun salaris omgaan en jij wil dat geld bewaren voor hen gaan doen begrijp ik dat goed/?
ZZP ers doen niet aan pensioen die hebben een groot eigen huis en hun bedrijfquote:
We hebben het over AOW, niet over pensioenpotten, en wat je omschrijft is precies wat het nieuwe plan inhoud.quote:Op zondag 27 juli 2025 10:08 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
je hebt een saldo , de pensioenfondsen willen je saldo niet laten zien
maar het is je eigendom
Allemaal Ozampic vergoeden i.p.v. ongezonde troep (snelvreetpleinen, suikerzooi) te verbieden.quote:Op zondag 27 juli 2025 09:43 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
En waar gaan ze dat ophalen? Nog hogere belastingen bij de werkenden neerleggen?
We hebben ook nog de zorg die fors blijft groeien.
Overheid heeft geen zak met je pensioenopbouw te makenquote:Op zondag 27 juli 2025 10:09 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dat doet de overheid al, op velerlei wijzen. En de pensioenopbouw is daar 1 van.
Omdat in heel veel sectoren de arbeidsomstandigheden zo slecht zijn dat die bedrijven gewoon geen pensioen aanbieden, dat was ook geen enorm probleem omdat daar nu juist de AOW voor was.quote:
De IT sector heeft geen CAO en dus ook geen pensioenfondsquote:Op zondag 27 juli 2025 10:10 schreef raptorix het volgende:
[..]
Omdat in heel veel sectoren de arbeidsomstandigheden zo slecht zijn dat die bedrijven gewoon geen pensioen aanbieden, dat was ook geen enorm probleem omdat daar nu juist de AOW voor was.
Cold Wallet: Bitcoin in self custody.quote:
Geen fonds nee, maar je doet wel aan pensioensparen, hoewel ik daar ook niet zo blij mee ben, ik heb vanaf 2001 fors bijgedragen, en het rendement is nauwelijk dat van de inflatiecorrectie.quote:Op zondag 27 juli 2025 10:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De IT sector heeft geen CAO en dus ook geen pensioenfonds
pensioenen is iets uit de vorige eeuw van Phillips en Stork en Demka en scheepjeswol
Daar krijgt men de pensioen premieafdracht bij het salaris
Dank.quote:Op zondag 27 juli 2025 10:12 schreef raptorix het volgende:
[..]
Cold Wallet: Bitcoin in self custodyeigen beheer.
Ponzi Sceme, een vorm van oplichting waarbij je investeerders rendement uitbetaald met de inleg van geld van deelnemers.
Zeker wel, ze bepaald hoeveel een bedrijf en werknemer belastingvrij(uitgesteld loon) opzij mag zetten, elk jaar opnieuwquote:Op zondag 27 juli 2025 10:10 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Overheid heeft geen zak met je pensioenopbouw te maken
nee dat doen ze niet ieder jaar ,quote:Op zondag 27 juli 2025 10:14 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Zeker wel, ze bepaald hoeveel een bedrijf en werknemer belastingvrij(uitgesteld loon) opzij mag zetten, elk jaar opnieuw
quote:AI-overzicht
Ja, je kunt als zelfstandig ondernemer (zzp'er) inderdaad tot 30% van je pensioengevend inkomen fiscaal voordelig opzijzetten voor je pensioen. Dit is een verhoging ten opzichte van de oude regeling, waar het maximum 13,3% was. Dit betekent dat je meer geld belastingvrij kunt reserveren voor je pensioen, waardoor je je pensioenopbouw kunt verbeteren.
Wat betekent dit concreet?
Verhoging van de jaarruimte:
De jaarruimte is het bedrag dat je jaarlijks belastingvrij mag inleggen voor je pensioen. Door de nieuwe wet is de maximale jaarruimte aanzienlijk verhoogd, wat betekent dat je meer fiscaal voordeel kunt behalen.
Verlengde inhaalmogelijkheid:
Je kunt nu de niet gebruikte jaarruimte van de afgelopen 10 jaar inhalen, in plaats van 7 jaar. Dit geeft je meer tijd om eventuele gemiste pensioenopbouw in te halen.
Mogelijkheid tot bedrag ineens:
Je kunt bij de start van je pensioen een deel van je pensioenkapitaal in één keer laten uitkeren. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn voor het doen van een grote aankoop of het aflossen van een hypotheek.
Geen CAO is niet hetzelfde als geen pensioenfonds/-opbouw.quote:Op zondag 27 juli 2025 10:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De IT sector heeft geen CAO en dus ook geen pensioenfonds
pensioenen is iets uit de vorige eeuw van Phillips en Stork en Demka en scheepjeswol
Daar krijgt men de pensioen premieafdracht bij het salaris
Ook prima, de staat speelt dus wel degelijk een rol hierin en in mijn opinie terecht.quote:Op zondag 27 juli 2025 10:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee dat doen ze niet ieder jaar ,
Dat heeft men toevallig v\orig jaar een keer vastgesteld
dat is 30%
ja die 30% geld ook voor jouquote:Op zondag 27 juli 2025 10:18 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ook prima, de staat speelt dus wel degelijk een rol hierin en in mijn opinie terecht.
Die 30% geldt dus voor zzp-ers.quote:Op zondag 27 juli 2025 10:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee dat doen ze niet ieder jaar ,
Dat heeft men toevallig v\orig jaar een keer vastgesteld
dat is 30%
[..]
die geld ook voor jouquote:Op zondag 27 juli 2025 10:21 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Die 30% geldt dus voor zzp-ers.
Toen ik nog COR lid was en erover werd geïnformeerd werd het voor bedrijven en werknemers jaarlijks geïndexeerd en vastgesteld. Kan nu anders zijn, maar ik vermoed het niet.
Dat staat denk ik buiten het werkgeversdeel en werknemersdeel als het om uitgesteld loon gaat tav van een pensioenvoorziening. Naast deze werknemersregeling kan je ook zelf pensioenregelingen treffen.quote:Op zondag 27 juli 2025 10:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
die geld ook voor jou
die geld voor iedereen
https://www.dezaak.nl/pen(...)-een-fijne-oude-dag/
nee het pensioenfonds draagt 27 of 27,9 of 28 % af en voor jou blijft er dan nog 2% over om belastingvrij te sparenquote:Op zondag 27 juli 2025 10:24 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dat staat denk ik buiten het werkgeversdeel en werknemersdeel als het om uitgesteld loon gaat tav van een pensioenvoorziening.
quote:Wat zijn de premiepercentages van ABP in 2025?
Premie blijft gelijk, pensioenen gaan omhoog
De premie voor het ouderdoms- en nabestaandenpensioen blijft in 2025 27,0%
metaal die laat 5,25% ruimtequote:De pensioenpremie in de metaal en techniek sector voor 2025 wijzigt niet en blijft gelijk aan die van 2024, met een opbouwpercentage van 1,622%. De premie voor de verplichte pensioenregeling is 24,75%
Dan is dat dus na 2015 gewijzigd. Evengoed speelt de overheid nog steeds een grote rol tav de pensioenopbouw.quote:Op zondag 27 juli 2025 10:26 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee het pensioenfonds draagt 27 of 27,9 of 28 % af en voor jou blijft er dan nog 2% over om belastingvrij te sparen
overheid heeft geen zak met het pensioen te makenquote:Op zondag 27 juli 2025 10:28 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dan is dat dus na 2015 gewijzigd. Evengoed speelt de overheid nog steeds een grote rol tav de pensioenopbouw.
Nogmaals het bepaald de pensioenleeftijd en hoeveel je belastingvrij opzij mag zetten. Dat zijn imo wezenlijk zaken tav het pensioen. Daarnaast speelt ook de de AOW franchise een rol bij de pensioenopbouw, en de AOW is geheel afhankelijk van de overheid.quote:Op zondag 27 juli 2025 10:29 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
overheid heeft geen zak met het pensioen te maken
Ja dat kloptquote:Op zondag 27 juli 2025 10:34 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Nogmaals het bepaald de pensioenleeftijd en hoeveel je belastingvrij opzij mag zetten. Dat zijn imo wezenlijk zaken tav het pensioen. Daarnaast speelt ook de de AOW franchise een rol bij de pensioenopbouw, en de AOW is geheel afhankelijk van de overheid.
aow-franchise-2025
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |