Eens. Ik moet 49 jaar werken. Alleenstaand, dus fulltime. Oké, dat is van 40 uur naar 38 uur gegaan in de jaren '80 en later naar 36 uur per week.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 16:53 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Hou op, de jonge generatie en zwoegen.Ik ken geen dertiger die 40 uur draait hier.
Ik loop naar de 60, heb zolangzamerhand 40 jaar gewerkt. Laat de jonge generatie maar eens de pokkel erop zetten, ik heb mijn portie wel gehad.
Nou nee. Uiteindelijk niet meer. Duurt alleen nog te lang om het op deze manier te laten.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 15:08 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
verrassing : die bult blijft en wordt steeds groter
Je vergeet denk ik wel dat vroeger het veel gewoner was als de vrouw thuis bleef, waar koppels nu veel vaker wel allebei werken. Minder 40 urige werkweken, maar minder uren in totaal vraag ik me af. Bovendien zijn we productiever geworden.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 17:16 schreef Niz het volgende:
[..]
Eens. Ik moet 49 jaar werken. Alleenstaand, dus fulltime. Oké, dat is van 40 uur naar 38 uur gegaan in de jaren '80 en later naar 36 uur per week.
Maar als ik de werkuren vanaf mijn 18e tot en met mijn 35 jaar uitreken en vergelijk met een buurmeisje: zij zegt dat áls zij gaat werken, zij maximaal 24 uur per week gaat werken. Voorlopig verdient zij niks want nog steeds aan hert 'studeren', nog eens een master doen en zo,
Maar goed, als zij dan volgend jaar op haar 28e jaar die 24 uur per week gaat werken, dan is zij 56 jaar als zij dan eindelijk net zoveel werkuren heeft gemaakt als die ik op mijn 35e jaar al had gemaakt.
Natuurlijk kom je dan premieopbrengsten tekort.
Als zij t.z.t 2 jaar langer door moet werken (ik moet tot en met 66 jaar werken, zij wellicht t/m 68 jaar) dan heeft zij, als zij met pensioen gaat, slechts 54 % werkuren gemaakt t.o.v. mijn uren.
Op geen enkele manier vergelijkbaar met de werkuren die mijn ouders hebben gemaakt, ondanks het feit dat mijn moeder een aantal jaren geen betaalde arbeid heeft verricht om voor kinderen/huishouden te zorgen en te doen wat nu mantelzorg heet - en er dus destijds voor de rest van de maatschappij géén kosten waren.
Dan doe je toch heel veel mensen tekort? Want die krijgen dan net genoeg om niet dood te gaan en te weinig om te kunnen leven als een vorst.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 17:12 schreef Digi2 het volgende:
[..]
AOW kan nu al afgeschaft worden en omgezet in aanvulling door bijstand, mocht het pensioen niet toereikend zijn voor een bestaansminimum. Gebeurt nu ook al bij veel migranten die een onvolledige AOW hebben.
Aandeelhouder worden dusquote:Op vrijdag 25 juli 2025 18:37 schreef torentje het volgende:
[..]
Het zijn de bedrijven die de gewone arbeiders geen winst gunnen, ondanks dat de gewone arbeiders hun tijd hebben opgeofferd aan het een of ander bedrijf.
Leven als een vorst is niet erg milieu vriendelijk en onnodig. Verdieping in Zen boedhisme en stoicisme zijn kostenloos en zullen U vrijmaken van verlangens en gehechtheden, die als bronnen van lijden worden gezien.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 18:48 schreef torentje het volgende:
[..]
Dan doe je toch heel veel mensen tekort? Want die krijgen dan net genoeg om niet dood te gaan en te weinig om te kunnen leven als een vorst.
Als er geen grotere vechtmachines in mijn omgeving zijn dat ben ik altijd heel Zen, is dat niet het geval dan krijg ik last van kriebelhoest wegens teveel prikkels.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 18:54 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Leven als een vorst is niet erg milieu vriendelijk en onnodig. Verdieping in Zen boedhisme en stoicisme zijn kostenloos en zullen U vrijmaken van verlangens en gehechtheden, die als bronnen van lijden worden gezien.
Ik moet het eerst nog maar zien te halen in deze wereld met pfas en weet ik wat voor kankerverwekkende troep.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 17:03 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Als je AOW nodig gaat hebben om enigzins prettig te kunnen leven, zou ik daar niet zo zeker van zijn
Tegenwoordig zoeken mensen vaak overprikkeling om zelfontkenning te bevorderen, stoicisme en Zen boedhisme kunnen behulpzaam zijn als tegengif, maar velen beleven ondertussen overprikkeling als hun comfortzone.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 18:57 schreef torentje het volgende:
[..]
Als er geen grotere vechtmachines in mijn omgeving zijn dat ben ik altijd heel Zen, is dat niet het geval dan krijg ik last van kriebelhoest wegens teveel prikkels.
Gedurende een paar jaren bleef mijn moeder (1934) thuis. Maar op dat moment had zij al 10 jaar fulltime gewerkt. En na de geboorte van de jongste tot haar pensioen heeft zij vervolgens weer 20-30 uur per week gewekt. Mijn vader altijd fulltime.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 17:49 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Je vergeet denk ik wel dat vroeger het veel gewoner was als de vrouw thuis bleef, waar koppels nu veel vaker wel allebei werken. Minder 40 urige werkweken, maar minder uren in totaal vraag ik me af. Bovendien zijn we productiever geworden.
Duidelijk is al heel erg lang dat een omslagstelsel niet toekomstbestendig is, gelukkig kan de AOW op elk moment afgeschaft worden of sterk versobert omdat velen gelukkig ook pensioen hebben opgebouwd waar wel vermogen voor is gereserveerd. Komt men alsnog tekort voor een bestaansminimum dan kan men al bij de bijstand terecht, dergelijke aanvulling bestaat al en wordt ook al toegepast.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 19:06 schreef Niz het volgende:
[..]
Gedurende een paar jaren bleef mijn moeder (1934) thuis. Maar op dat moment had zij al 10 jaar fulltime gewerkt. En na de geboorte van de jongste tot haar pensioen heeft zij vervolgens weer 20-30 uur per week gewekt. Mijn vader altijd fulltime.
Vergelijk dat maar eens met de uren van een huidig stel die allebei pas veel laten gaat werken en dan 1 x 32 uur en 1 x 24 uur per week werkt\en.
Of het allemaal zoveel productiever is weet ik niet. Er zijn nu wel heel veel banen van mensen die allemaal heel veel onderzoeken, beleid schrijven, monitoren, evalueren, autoriteiten, adviseurs, tussenpersonen voor elke handeling, heel veel juristen, heel veel bemoeienis met alles wat er in het buitenland gebeurt, e.d., maar het lijkt eerder verlammend te werken dat "iedereen overal over gaat maar niemand meer ergens verantwoordelijk voor is".
Voor zover er nog echte banen in 'de' productie zijn, zullen processen ongetwijfeld efficiënter zijn. Maar die banen zijn er toch bijna niet meer?
Toen er nog maar 12 miljoen inwoners waren (en er, zoals altijd) ook woningnood was, bouwden we zelf plm. 100.000 huizen er jaar erbij. Lees maar eens terug in oude troonredes.
Nu zijn er ruim 18 miljoen inwoners en zouden we dus 150.000 huizen per jaar moeten bouwen. Of méér want na een scheiding hebben mensen ook weer een huis nodig. En ouderen gaan niet meer naar een bejaardenhuis toe.
En het saldo van de immigratie is da misschien "maar" 100.000 tot 130.000 per jaar; er komt een veelvoud immigranten binnen en al die mensen moeten ergens verblijven.
Hoeveel gewerkte uren en banen er zijn kan je overigens opzoeken bij het CBS onder Arbeidsvolume. Maar dan moet je ook de stijging van het aantal inwoners meerekenen om te kunnen zien of we productiever zijn geworden.
In het verleden waren er ook mensen die heel oud zijn geworden. Dus nu er veel meer ouderen zijn, is de kans dat er meer ouderen zijn die een hoge leeftijd bereiken groter.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 18:57 schreef torentje het volgende:
[..]
Als er geen grotere vechtmachines in mijn omgeving zijn dat ben ik altijd heel Zen, is dat niet het geval dan krijg ik last van kriebelhoest wegens teveel prikkels.
De combinatie van robotisering en AI zal leiden tot 24/7 metingen van hartritme, zuurstof, bloed en 24/7 adviezen in beweging en voeding specifiek voor ouderen , gezelschap , wandelen met of zonder rolstoel en toegang tot digitale portals controleren , en dan zal de gemiddelde leeftijd naar 90+ gaanquote:Op zaterdag 26 juli 2025 19:39 schreef Niz het volgende:
In het verleden waren er ook mensen die heel oud zijn geworden.
Dus nu er veel meer ouderen zijn, is de kans dat er meer ouderen zijn die een hoge leeftijd bereiken groter.
Ik kijk altijd naar de gemiddelde leeftijd van overlijden.
Die was in 2023 voor manen en vrouwen samen 78.9 jaar.
In 2016 was dat 78,1 jaar.
Dat gaat in 2023 dus (gemiddeld) om mensen die in 1944 zijn geboren.
Die waren 60 jaar oud in 2004 en in die tijd lag de leeftijd waarop mensen met (vervroegd) pensioen gingen nog gemiddeld op 60-62 jaar.
Gemiddeld hadden deze mensen dus 18 pensioenjaren.
En ja, er zullen veel mensen zijn die ouder worden.
Maar er zijn ook al heel veel mensen van dat geboortejaar overleden.
Maar er zijn m.i. geen echte baanbrekende wijzigingen geweest die een heel groot verschil in levensverwachting verklaren.
En dan bedoel ik zoiets als de uitvinding van de penicilline of de aanleg van riolering e.d.
quote:Dit betekent dat een 65-jarige man gemiddeld nog 84,2 jaar oud wordt, en een 65-jarige vrouw 86,3 jaar, volgens VZinfo | Volksgezondheid en Zorg.
quote:De gemiddelde levensverwachting in Nederland ligt momenteel rond de 81,9 jaar. Voor mannen is dit gemiddeld 80,5 jaar en voor vrouwen 83,3 jaar.
In meer detail:
Levensverwachting bij geboorte:
In 2024 was de levensverwachting bij geboorte 81,9 jaar.
Dit betekent dat een pasgeboren baby in Nederland gemiddeld verwacht wordt 81,9 jaar oud te worden.
Geslacht:
Mannen hebben een iets lagere levensverwachting dan vrouwen.
In 2024 was de levensverwachting voor mannen 80,5 jaar en voor vrouwen 83,3 jaar.
Ontwikkeling door de tijd:
De levensverwachting in Nederland is de afgelopen decennia flink toegenomen. In 1950 was de levensverwachting nog 71,5 jaar, terwijl dit in 2024 is gestegen naar 81,9 jaar.
Levensverwachting op 65-jarige leeftijd:
Op 65-jarige leeftijd is de resterende levensverwachting voor mannen gemiddeld nog 19,2 jaar, en voor vrouwen 21,3 jaar.
Dit betekent dat een 65-jarige man gemiddeld nog 84,2 jaar oud wordt, en een 65-jarige vrouw 86,3 jaar, volgens VZinfo | Volksgezondheid en Zorg.
Regionale verschillen:
Er zijn kleine regionale verschillen in levensverwachting binnen Nederland. In Noord-Holland en Nederland als geheel lag de levensverwachting in 2022 op ongeveer 82 jaar.
Toekomstverwachtingen:
Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) verwacht dat de levensverwachting in de toekomst verder zal toenemen, met een verwachte levensverwachting van 88 jaar voor mannen en 91 jaar voor vrouwen in 2070.
De vergrijzing helpt niet, maar het is helemáál niet toekomstbestendig als er hordes inproductieven worden binnengehaald die óók een beroep op de AOW zullen doen en als daarnaast parttime werken steeds meer de standaard wordt.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 19:36 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Duidelijk is al heel erg lang dat een omslagstelsel niet toekomstbestendig is, gelukkig kan de AOW op elk moment afgeschaft worden of sterk versobert omdat velen gelukkig ook pensioen hebben opgebouwd waar wel vermogen voor is gereserveerd. Komt men alsnog tekort voor een bestaansminimum dan kan men al bij de bijstand terecht, dergelijke aanvulling bestaat al en wordt ook al toegepast.
daarom moet de pensioenfonds spaarplicht afgeschaft en mogen mensen dat geld zelf sparen in een eigen huis bijvoorbeeldquote:Op zaterdag 26 juli 2025 20:17 schreef JaxStrumley het volgende:
[..]
De vergrijzing helpt niet, maar het is helemáál niet toekomstbestendig als er hordes inproductieven worden binnengehaald die óók een beroep op de AOW zullen doen en als daarnaast parttime werken steeds meer de standaard wordt.
Om dan mensen die hun hele leven hebben bijgedragen af te schepen met een oude dag op bijstandsniveau lijkt me geen wenselijke oplossing.
Pensioen is verre van een zekerheid en wie zelf wat vermogen probeert op te bouwen is in de ogen van links een asociale graaier die meer belasting moet betalen.
Eens.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 20:17 schreef JaxStrumley het volgende:
[..]
De vergrijzing helpt niet, maar het is helemáál niet toekomstbestendig als er hordes inproductieven worden binnengehaald die óók een beroep op de AOW zullen doen en als daarnaast parttime werken steeds meer de standaard wordt.
Om dan mensen die hun hele leven hebben bijgedragen af te schepen met een oude dag op bijstandsniveau lijkt me geen wenselijke oplossing.
Pensioen is verre van een zekerheid (zeker met de huidige inflatie) en wie zelf wat vermogen probeert op te bouwen is in de ogen van links een asociale graaier die meer belasting moet betalen.
Niks mis met de AOW afbouwen, maar niet ten koste van degenen die hun hele leven daarmee voorgespiegeld zijn.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 19:36 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Duidelijk is al heel erg lang dat een omslagstelsel niet toekomstbestendig is, gelukkig kan de AOW op elk moment afgeschaft worden of sterk versobert omdat velen gelukkig ook pensioen hebben opgebouwd waar wel vermogen voor is gereserveerd. Komt men alsnog tekort voor een bestaansminimum dan kan men al bij de bijstand terecht, dergelijke aanvulling bestaat al en wordt ook al toegepast.
Veel werkenden hebben zich een veel hoger levensstandaard aangewend dan een bestaansminimum, men zal dus eerder andere potjes op het vuur zetten naast hun reguliere pensioenopbouw via de werkgever. Ik heb dat ook al gedaan vanaf de 90er jaren, toen was al duidelijk dat dit systeem niet toekomstbestendig was en de overheid stimuleerde het ook middels regelingen zoals lijfrentes. De meeste werknemers van nu zijn zich hiervan al heel lange tijd bewust, als een donderslag bij heldere hemel gaat het niet komen.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 20:50 schreef Niz het volgende:
[..]
Eens.
Bovendien: wanneer iedereen die zelf niet voldoend pensioen heeft opgebouwd een bijstandsuitkering ontvangt, dan gaat iedereen rekenen op die bijstand waarvoor je géén premie betaalt, zoals men nu rekent op de AOW waarvoor alle werkenden wél altijd premie hebben betaald. Dan wil niemand meer in een pensioenfonds c.q. premie betalen voor wat een algehele niet-betaler gratis toegeschoven krijgt.
Wie dan iets 'voor later' wil sparen doet dat hooguit voor zichzelf, want de pensioenpremie premie betalen voor een "aanvullend" pensioen is dan zinloos geworden.
De naam zegt het trouwens ook al: dat werknemerspensioen is een aanvulling (!) op de AOW - om met die twee bedragen uit te komen op in totaal plm. 70 % van je inkomen als werknemer).
Nooit bedoeld als vervanging van de AOW "want je hebt al een stuk inkomen uit iets (pensioenfonds) waar je (ook) je hele leven premie voor hebt betaald.
Je gaat toch niet deelnemen/betalen aan een pensioenfonds met als doel je eigen "bijstandsinkomen" voor later bij elkaar te sparen - daar waar ieder ander die zijn leven lang al zijn geld verbraste dan een bijstandsuitkering van de overheid (lees: op kosten van de burgers) ontvangt. En/of voor de massa's mensen die vanaf hun 50e/60e jaar pas in NL komen wonen voor een -voor hun gratis- volledig verzorgde oude dag met huis, zorg, uitkering.
er zijn geen verpleeghuizen meer he, niet voor gezonde mensenquote:Op zaterdag 26 juli 2025 21:26 schreef Digi2 het volgende:
[..]
. Nu moet je weer je huis en vermogen opeten als je partner of jezelf in een verpleeghuis terechtkomt.
quote:Wanneer is een opname in een verpleeghuis nodig?
Verpleeghuiszorg is bedoeld voor mensen die dag en nacht intensieve zorg of toezicht nodig hebben.
Dit kan bijvoorbeeld nodig zijn bij mensen met dementie, maar ook bij andere aandoeningen waarbij 24-uurszorg vereist is.
Tijdelijke opname:
Het is ook mogelijk om tijdelijk in een verpleeghuis te verblijven, bijvoorbeeld voor herstel na een ziekenhuisopname of tijdens een vakantie van de mantelzorger.
Gedwongen opname:
Soms is opname in een verpleeghuis noodzakelijk, maar wil de betrokkene dit niet zelf. In dat geval kan een gedwongen opname (via een rechterlijke machtiging of een inbewaringstelling) noodzakelijk zijn. Dit is vaak het geval bij mensen met dementie die zichzelf of anderen in gevaar brengen.
Daarom, meer voorzieningen zoals Zonnetij in Aarle Rixtel.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 21:29 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
er zijn geen verpleeghuizen meer he, niet voor gezonde mensen
[..]
Onzin mijn vader zit er in 1, ik ben tevens zijn mantelzorger. Ik weet wat dat betreft van de hoed en de rand.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 21:29 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
er zijn geen verpleeghuizen meer he
Het is al sinds de 90er jaren bekend dat de AOW niet toekomstbestendig is en veel werknemers hebben sindsdien meer potjes op het vuur gezet. Hebben vermogen in hun huis, lijftrentes, koopsommen etc.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 21:22 schreef Montagui het volgende:
[..]
Niks mis met de AOW afbouwen, maar niet ten koste van degenen die hun hele leven daarmee voorgespiegeld zijn.
Ben je 20, dan kan je je toekomst daarop afstemmen, ben je 60, dan kan je dat niet meer.
Dus weg met de AOW, maar dan wel met medeneming van de opgebouwde rechten van de 30-jarige, 40-jarige, 50-jarige, 60-jarige, etc.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |