abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218328762
Ik zie het alweer de (post-)boomers gaan met de hakken in het zand.

De jonge generatie zal moet zwoegen voor de AOW afdracht en zodat hun werkgever genoeg dividend aan de pensioenfonds kan uitkeren.
.
  zaterdag 26 juli 2025 @ 14:49:39 #152
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_218328774
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2025 14:22 schreef the-eye het volgende:

[..]
Maarre....... toch niet als je expartner overleden is, lijkt me? Als je nog getrouwd zou zijn zou je namelijk op dat moment ook weer je pensioen voor jezelf hebben
dat weet ik niet

hangt ook af hoe de pensioenscheiding is uitgevoerd

conversie of splitsing / verevening
in geval van conversie zeker niet
quote:
AI-overzicht
Bij een scheiding zijn er verschillende manieren om pensioen te verdelen.
De standaard is verevening, waarbij beide partners recht hebben op de helft van het tijdens het huwelijk opgebouwde ouderdomspensioen.

Er zijn echter ook andere opties, zoals conversie, waarbij het pensioen wordt omgezet in een eigen pensioenaanspraak, of een afwijkende verdeling die in het scheidingsconvenant wordt vastgelegd.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_218328836
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 juli 2025 14:48 schreef Fer het volgende:

De jonge generatie zal moet zwoegen voor de AOW afdracht en zodat hun werkgever genoeg dividend aan de pensioenfonds kan uitkeren.
Klopt, de meeste ouderen schuiven de problemen door naar de jongere generaties, zodat de jongere generaties veel werk te verzetten hebben.
pi_218328859
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2025 13:57 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
"Ja we weten wel dat u al 40 naar bij ons verzekerd bent hoor, maar de schade aan uw en de auto van de tegenpartij moet u zelf maar betalen. U heeft genoeg tijd gehad om uzelf voor te bereiden"
Dit slaat als kut op Dirk
pi_218328870
quote:

Of men geeft iedereen alle tot heden betaalde premie terug en iedereen regelt zelf zijn pensioen.

Iedereen die de koppen kon tellen, zag dit in de jaren '80 al aankomen natuurlijk. In 2013 heb ik bij de SVB nagevraagd of het mogelijk was om je uit te kopen uit de AOW.
Zeg maar: zoals je je tegen betaling van de jaarpremie AOW voor elk jaar dat je in het buitenland woont, kunt bij verzekeren (en dus niet die jaarlijkse AOW korting van 2 % misloopt) - maar dan andersom: afzien van de AOW rechten en in elk geval verdere opbouw stoppen en die AOW premie zelf sparen, of zelfs alle betaalde premies terug krijgen.

Daarnaast de vraag gesteld of ik, na altijd gehoord te hebben dat ik van 15 jaar tot 65 jaar elk jaar 2 % AOW rechten zou opbouwen om op (50 jaar x 2 % =) 100 % AOW recht uit te komen, of dan nu mijn AOW 104 % zou worden vanwege 2 jaar langer doorwerken en dus ook 2 jaar langer rechten opbouwen vanaf mijn 15e jaar.

Niet lang daarna werden er diverse teksten op de site aangepast.... :)
pi_218328900
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2025 14:14 schreef Niz het volgende:
Wat betreft het bijleggen van geld uit de algemene middelen, bedoelt men waarschijnlijk niet de gewone AOW maar het betalen van geld aan inwoners "boven de AOW/leeftijd"?

Wie altijd gewerkt heeft en de volle AOW premie heeft betaald en daarnaast premie heeft betaald voor een aanvullend (werknemers)pensioen, betaalt ná AOW toch gewoon weer veel belasting?
Stel 20.00o bruto inkomsten AOW en 20.000 bruto werknemerspensioen. Dan ontvang je 20.000 AOW als alleenstaande en je betaalt per omgaande plm. 11.000 euro belasting.
Netto-netto dus plm. 9000 euro AOW per jaar uit de AOW pot nodig.
Stel gemiddeld 14 jaar AOW ná je 67e jaar, dat is netto 14 x 9.000 = 126.000 netto.
En als je dat geld uitgeeft betaal je gewoon weer btw e.d.

En die pot heb je 49 jaar lang gevuld. Als je (door fulltime werken en/of hoog inkomen) de volle premie moet betalen dan is dat nu al ruim 7.000 euro per jaar. Na 40 jaar werken is dat minimaal 280.000 euro en na 48 jaar werken (zoals veel huidige 60-ers hebben gedaan c.q. nog moeten doen) is dat 336.000 euro netto (!) betaald in de AOW pot. Er blijft dus geld over.
De rest is bedoeld om ook de mensen die echt niet is staat zijn om te werken (bijv. invaliden) óók een staatspensioen te kunnen bieden.
En het geld van de mensen die zijn overleden voordat zij de AOW-leeftijd bereiken, blijft alle betaalde premie ook in de pot. Van de NL bevolking (van toen 10-14 jaar oud) is nu nog maar 87 % over.
(van 1.112.919 10-14 jarigen in 1975 naar 971.757 60-64 jarigen in 2025 = MIN 141.162)

Van de niet-westerse bevolking is echter 801 % "over".
(van 21.987 10-14 jarigen in 1975 naar 176.327 60-64 jarigen in 2025 = PLUS 154.240).
En die willen ook allemaal een volwaardig inkomen; vaak zonder de (volledige) AOW rechten opgebouwd te hebben, ontvangen zij bijstand en vele toeslagen (als aanvulling).

En ja, dat zal best flink in de papieren lopen.
In 2024 zijn totaal 60.510 bijstandsuitkeringen betaald aan (totaal 3.677.228) 65-plussers.
Aan de 3.107.405 Nederlandse 65-plussers waren dat 5.600 uitkeringen - 0.18 % van de bevolking
Aan de 331.307 niet westerse 65-plussers waren dat 47.970 bijstandsuitkeringen - 14.48 % van de bevolking.

Wanneer je de (NL) bevolking die jarenlang zowel AOW-premie als premie voor een aanvullend pensioen hebben betaald, nu gaat straffen door (in tegenstelling tot de belofte die 50 jaar lang werd gedaan dat je 'later minder belasting betaalt' + alle berekeningen die altijd gebaseerd werden op de bestaande situatie) dan gaat straks toch niemand meer betalen voor een aanvullend pensioen?
Er is geen AOW pot. Alleen een regeling dat de werkenden een bijdrage leveren aan de ouderen met de verwachting dat ze dit jaren later ook terug krijgen. Die verhouding is al een paar decennia scheef waardoor er ook geld buiten de AOW premie moet komen om dit recht te trekken en die verhouding wordt nu alleen maar schever waardoor er nog meer algemene middelen naar de AOW gaan.
Die situatie is onhoudbaar. In ieder geval zolang die bevolkingsbult nog leeft.
  zaterdag 26 juli 2025 @ 15:08:29 #157
323876 michaelmoore
pi_218328932
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2025 15:05 schreef Adames het volgende:
verrassing : die bult blijft en wordt steeds groter
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  Forum Admin zaterdag 26 juli 2025 @ 15:12:36 #158
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_218328956
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2025 14:59 schreef Adames het volgende:

[..]
Dit slaat als kut op Dirk
Dat is precies wat het is.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_218329032
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2025 15:05 schreef Adames het volgende:

[..]
Er is geen AOW pot. Alleen een regeling dat de werkenden een bijdrage leveren aan de ouderen met de verwachting dat ze dit jaren later ook terug krijgen. Die verhouding is al een paar decennia scheef waardoor er ook geld buiten de AOW premie moet komen om dit recht te trekken en die verhouding wordt nu alleen maar schever waardoor er nog meer algemene middelen naar de AOW gaan.
Nou, het is méér dan een verwachting. De AOW is een verzekering.
Zo heet het ook: een volksverzekering - waar je jaarlijks premie voor moet betalen met de belofte dat je na je 65e (inmiddels 67e jaar) als basis inkomen X krijgt.
Op de belofte (!) van die verzekering heeft alles en iedereen al die jaren berekeningen gemaakt m.b.t, hoeveel aanvulling er nog nodig was. Maar altijd was er die belofte van het (basis) bedrag aan AOW.

Er is nooit een bank, verzekeraar, pensioenfonds gewest die zei: "dat is slechts een verwachting, dus we gaan rekening houden met het feit dat u later niets (of veel minder) AOW gaat ontvangen".
Dan zou elke berekening voor aanvullende pensioenen er héél anders uit hebben gezien.

Als je de motorrijtuigenbelasting niet gebruikt waar die voor bestemd is, dan zal je eventuele latere tekorten ergens anders vandaan moetenhalen. maar dat kan je tevoren weten.
Idem dito met de AOW.
Van elke miljoen jonge premiebetalers zullen er ooit zo'n 850.000 uitkeringsontvangers zijn.
Dat kon men al weten vanaf het moment dat deze mensen geboren werden.

En dan toch nog de vraag: waar is al die in het verleden betaalde premie gebleven die betaald is gedurende de afgelopen 45 jaren, toen de verhoudingen qua bevolkingsopbouw anders waren?

Als je het systeem wil wijzigen, moet je m.i. starten met de inwoners die nu 17 jaar zijn en daar iets anders voor optuigen.
Niet tegen de groep mensen die (vlak voor hun pensioen) niets meer kan ondernemen om de boel te repareren nu gaan zeggen dat er slechts sprake kon zijn van een 'verwachting' dat je AOW zou gaan ontvangen. Want dat klopt gewoon niet.
pi_218329084
Als men de AOW afschaft en men de bijstand gebruikt voor degenen die dan onder het bestaansmininum vallen en daarbij de verklaring vrijstelling solicitatieplicht, zeg 3 jaar na de pensioenleeftijd pas afgeeft, dus anders dan nu het geval is, dan is het probleem vermoed ik opgelost. Veel migranten hebben al een niet volledige AOW opgebouwd en dan wordt de AOW al aangevuld met bijstand, men krijgt daarnaast een brief 'vrijstelling solicitatieplicht' van de sociale dienst.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_218329133
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2025 15:22 schreef Niz het volgende:

[..]
Nou, het is méér dan een verwachting. De AOW is een verzekering.
Zo heet het ook: een volksverzekering - waar je jaarlijks premie voor moet betalen met de belofte dat je na je 65e (inmiddels 67e jaar) als basis inkomen X krijgt.
Op de belofte (!) van die verzekering heeft alles en iedereen al die jaren berekeningen gemaakt m.b.t, hoeveel aanvulling er nog nodig was. Maar altijd was er die belofte van het (basis) bedrag aan AOW.

Er is nooit een bank, verzekeraar, pensioenfonds gewest die zei: "dat is slechts een verwachting, dus we gaan rekening houden met het feit dat u later niets (of veel minder) AOW gaat ontvangen".
Dan zou elke berekening voor aanvullende pensioenen er héél anders uit hebben gezien.

Als je de motorrijtuigenbelasting niet gebruikt waar die voor bestemd is, dan zal je eventuele latere tekorten ergens anders vandaan moetenhalen. maar dat kan je tevoren weten.
Idem dito met de AOW.
Van elke miljoen jonge premiebetalers zullen er ooit zo'n 850.000 uitkeringsontvangers zijn.
Dat kon men al weten vanaf het moment dat deze mensen geboren werden.

En dan toch nog de vraag: waar is al die in het verleden betaalde premie gebleven die betaald is gedurende de afgelopen 45 jaren, toen de verhoudingen qua bevolkingsopbouw anders waren?

Als je het systeem wil wijzigen, moet je m.i. starten met de inwoners die nu 17 jaar zijn en daar iets anders voor optuigen.
Niet tegen de groep mensen die (vlak voor hun pensioen) niets meer kan ondernemen om de boel te repareren nu gaan zeggen dat er slechts sprake kon zijn van een 'verwachting' dat je AOW zou gaan ontvangen. Want dat klopt gewoon niet.
Het probleem is dat er voor onze volksverzekering geen zekerheden in de vorm van een 'Wealth fund' zijn opgebouwd. Daartoe is een particuliere verzekering wel verplicht. Een volksverzekering in Noorwegen is dan ook fundamenteel anders dan hier het gebruikte 'omslagstelsel'

quote:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Omslagstelsel
De nadruk ligt hier op de zogenaamde eerste pijler, de directe staatsuitkeringen. In een omslagstelsel is er dus geen opbouw van pensioenvermogen.

Critici bestempelen zulke systemen soms als een piramidespel (ook: ponzifraude). Charles Ponzi was een oplichter die, om beleggers hun zogenaamde winst uit te keren, het geld van nieuwe beleggers gebruikte. Zo'n model stort in wanneer er onvoldoende nieuwe beleggers toestromen om de eersten te vergoeden. Er wordt weleens gezegd dat pensioensystemen, die niet gebaseerd zijn op kapitalisatie maar op omslag of repartitie (unfunded pensions) eigenlijk neerkomen op een soort ponzifraude. Het omslagstelsel herverdeelt de welvaart tussen de werkenden en de gepensioneerden.

[ Bericht 1% gewijzigd door Digi2 op 26-07-2025 15:58:12 ]
pi_218329893
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2025 12:00 schreef torentje het volgende:

[..]
Op welke partij moet men stemmen om een betere doorstroom te krijgen? Moet dan wel een doorstroom zijn op vrijwillige basis en die niet duurder is.
Zou de verkiezingsprogramma's denk ik afwachten...
  zaterdag 26 juli 2025 @ 16:25:22 #163
323876 michaelmoore
pi_218329998
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2025 13:40 schreef hondonspain het volgende:

[..]
Belasting betaal je toch wel en vaak hebben de ouders zich letterlijk kapot gewerkt, veel belasting betaald en ze gaan dood en de belastingdienst komt nog meer halen waar ze op dat moment geen recht op hebben.
ja ik heb me ook de pleuris gewerkt voor mijn pensioen he, snot verdo de zweet vloog eraf
  zaterdag 26 juli 2025 @ 16:26:43 #164
323876 michaelmoore
pi_218330028
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2025 13:58 schreef Idisrom het volgende:

[..]
In de grote steden van China ziet het er ook zo uit. Zo'n wijk is afgesloten met een slagboom. Daar zie je de oudjes van 70+ nog best een potje volleybal op hoog niveau spelen..
mooi toch en geen statushouder of drugsgebruiker die er iets t zoeken heeft, alleen maar rust en gesprek op hoog nivo
voornamelijk over vroeger
  zaterdag 26 juli 2025 @ 16:39:30 #165
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218330218
AOW problemen zijn tekenend voor de regeringen van de afgelopen 45-50 jaar. Een groot probleem wat iedereen zag aankomen niet aanpakken en naar de toekomst verschuiven.
pi_218330239
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2025 19:35 schreef VEM2012 het volgende:
Het is werkelijk schandalig. Hier hebben mensen voor betaald. Het is geen gift ofzo.
Ze hebben een deel betaald ja. Met de huidige levensverwachting gaan ze, als ik chatGPT een educated guess laat doen, een tonnetje of anderhalf meer ontvangen uit de AOW dan ze er in hun 40 jarige werkcarrière in gestopt hebben.
beter een knipoog dan een blauw oog
  zaterdag 26 juli 2025 @ 16:44:36 #167
323876 michaelmoore
pi_218330295
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2025 16:40 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
Ze hebben een deel betaald ja. Met de huidige levensverwachting gaan ze, als ik chatGPT een educated guess laat doen, een tonnetje of anderhalf meer ontvangen uit de AOW dan ze er in hun 40 jarige werkcarrière in gestopt hebben.
mijn zwager rookte veel en die heeft nooit ene cent AOW gekregen , die is nu bij de here

mijn zus wel, maar die is ook onverwoestbaar net als ik
pi_218330322
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2025 16:44 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
mijn zwager rookte veel en die heeft nooit ene cent AOW gekregen , mijn zus wel, maar die is ook onverwoestbaar net als ik
Ja en een ander wordt 100 en middelt het mooi uit.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_218330330
Ik heb een oplossing:
Als je van pensioenleeftijd bent dan krijg je elke maand een brief waarin je wordt aangeboden gratis en voor niets euthenasie te plegen. Als maximale guilt-trip wordt dan toegevoegd hoeveel de AOW de staat per maand kost. En dat jouw familie jou hoogst waarschijnlijk als ballast ziet.

Ik denk dat een hoop mensen dan voor euthenasie kiezen. Helemaal als mensen een bedankbriefje opgestuurd krijgen met erin uitgelegd hoeveel de overheid bespaart door jouw euthenasie.
pi_218330405
quote:

Hou op, de jonge generatie en zwoegen. :') Ik ken geen dertiger die 40 uur draait hier.
Ik loop naar de 60, heb zolangzamerhand 40 jaar gewerkt. Laat de jonge generatie maar eens de pokkel erop zetten, ik heb mijn portie wel gehad.
pi_218330470
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2025 16:53 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
ik heb mijn portie wel gehad.
Bepaal jij dat? Nee dus ~O>
pi_218330488
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2025 17:00 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Bepaal jij dat? Nee dus ~O>
Oh zeker wel.
pi_218330531
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2025 17:01 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Oh zeker wel.
Als je AOW nodig gaat hebben om enigzins prettig te kunnen leven, zou ik daar niet zo zeker van zijn ;)
  zaterdag 26 juli 2025 @ 17:08:41 #174
323876 michaelmoore
pi_218330593
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2025 17:03 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Als je AOW nodig gaat hebben om enigzins prettig te kunnen leven, zou ik daar niet zo zeker van zijn ;)
iedereen heeft AOW nodig zelfs prinses beatrix

en ik ook
https://www.telegraaf.nl/(...)werken/80087379.html

quote:
Duitse minister wil dat Duitsers langer en harder werken
Berlijn- Duitsers moeten langer en harder werken, heeft de Duitse minister van Economische Zaken Katherina Reiche verklaard in een interview met de krant Frankfurter Allgemeine Zeitung.
Haar uitspraken kwamen haar ook meteen op felle kritiek te staan.

1 uur geleden
„Demografische veranderingen en een stijgende levensverwachting maken dit onvermijdelijk.

De tijd die mensen werken in hun leven moet omhoog”, betoogde de minister.

Volgens haar is het op de lange termijn niet haalbaar om slechts twee derde van het volwassen leven te werken en een derde met pensioen te zijn.

Hoewel velen fysiek zwaar werk doen, zijn er volgens Reiche veel mensen die langer kunnen en willen werken.
Ze merkte op dat bedrijven melden dat werknemers in de Verenigde Staten 1800 uur per jaar werken, tegenover slechts 1340 uur in Duitsland.

De minister stelde verder dat de hervormingen waarmee de nieuwe Duitse regering heeft ingestemd in het coalitieakkoord op de lange termijn niet voldoende zullen zijn. „De sociale zekerheidsstelsels zijn overbelast.” Ook zou de situatie de Duitse concurrentiekracht raken.

Volgens het Duitsland Instituut in Nederland is de vergrijzing een groot thema in Duitsland.
In 2015 was al meer dan een kwart van de Duitse bevolking gepensioneerd.

Lang was de pensioenleeftijd er 65 jaar, maar sinds 2012 wordt deze jaarlijks verhoogd zodat deze in 2030 67 jaar is.

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 26-07-2025 17:19:12 ]
pi_218330631
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2025 17:08 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
iedereen heeft AOW nodig zelfs prinses Juliana Beatrix

en ik ook
https://www.telegraaf.nl/(...)werken/80087379.html
[..]

AOW kan nu al afgeschaft worden en omgezet in aanvulling door bijstand, mocht het pensioen niet toereikend zijn voor een bestaansminimum. Gebeurt nu ook al bij veel migranten die een onvolledige AOW hebben.

[ Bericht 1% gewijzigd door Digi2 op 26-07-2025 17:18:41 ]
pi_218330659
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2025 16:53 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Hou op, de jonge generatie en zwoegen. :') Ik ken geen dertiger die 40 uur draait hier.
Ik loop naar de 60, heb zolangzamerhand 40 jaar gewerkt. Laat de jonge generatie maar eens de pokkel erop zetten, ik heb mijn portie wel gehad.
Eens. Ik moet 49 jaar werken. Alleenstaand, dus fulltime. Oké, dat is van 40 uur naar 38 uur gegaan in de jaren '80 en later naar 36 uur per week.
Maar als ik de werkuren vanaf mijn 18e tot en met mijn 35 jaar uitreken en vergelijk met een buurmeisje: zij zegt dat áls zij gaat werken, zij maximaal 24 uur per week gaat werken. Voorlopig verdient zij niks want nog steeds aan hert 'studeren', nog eens een master doen en zo,
Maar goed, als zij dan volgend jaar op haar 28e jaar die 24 uur per week gaat werken, dan is zij 56 jaar als zij dan eindelijk net zoveel werkuren heeft gemaakt als die ik op mijn 35e jaar al had gemaakt.

Natuurlijk kom je dan premieopbrengsten tekort.

Als zij t.z.t 2 jaar langer door moet werken (ik moet tot en met 66 jaar werken, zij wellicht t/m 68 jaar) dan heeft zij, als zij met pensioen gaat, slechts 54 % werkuren gemaakt t.o.v. mijn uren.

Op geen enkele manier vergelijkbaar met de werkuren die mijn ouders hebben gemaakt, ondanks het feit dat mijn moeder een aantal jaren geen betaalde arbeid heeft verricht om voor kinderen/huishouden te zorgen en te doen wat nu mantelzorg heet - en er dus destijds voor de rest van de maatschappij géén kosten waren.

[ Bericht 0% gewijzigd door Niz op 26-07-2025 17:26:35 ]
pi_218330880
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2025 15:08 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
verrassing : die bult blijft en wordt steeds groter
Nou nee. Uiteindelijk niet meer. Duurt alleen nog te lang om het op deze manier te laten.
pi_218330915
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2025 17:16 schreef Niz het volgende:

[..]
Eens. Ik moet 49 jaar werken. Alleenstaand, dus fulltime. Oké, dat is van 40 uur naar 38 uur gegaan in de jaren '80 en later naar 36 uur per week.
Maar als ik de werkuren vanaf mijn 18e tot en met mijn 35 jaar uitreken en vergelijk met een buurmeisje: zij zegt dat áls zij gaat werken, zij maximaal 24 uur per week gaat werken. Voorlopig verdient zij niks want nog steeds aan hert 'studeren', nog eens een master doen en zo,
Maar goed, als zij dan volgend jaar op haar 28e jaar die 24 uur per week gaat werken, dan is zij 56 jaar als zij dan eindelijk net zoveel werkuren heeft gemaakt als die ik op mijn 35e jaar al had gemaakt.

Natuurlijk kom je dan premieopbrengsten tekort.

Als zij t.z.t 2 jaar langer door moet werken (ik moet tot en met 66 jaar werken, zij wellicht t/m 68 jaar) dan heeft zij, als zij met pensioen gaat, slechts 54 % werkuren gemaakt t.o.v. mijn uren.

Op geen enkele manier vergelijkbaar met de werkuren die mijn ouders hebben gemaakt, ondanks het feit dat mijn moeder een aantal jaren geen betaalde arbeid heeft verricht om voor kinderen/huishouden te zorgen en te doen wat nu mantelzorg heet - en er dus destijds voor de rest van de maatschappij géén kosten waren.
Je vergeet denk ik wel dat vroeger het veel gewoner was als de vrouw thuis bleef, waar koppels nu veel vaker wel allebei werken. Minder 40 urige werkweken, maar minder uren in totaal vraag ik me af. Bovendien zijn we productiever geworden.

[ Bericht 5% gewijzigd door SnertMetChoco op 26-07-2025 17:55:00 ]
pi_218331678
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2025 17:12 schreef Digi2 het volgende:

[..]
AOW kan nu al afgeschaft worden en omgezet in aanvulling door bijstand, mocht het pensioen niet toereikend zijn voor een bestaansminimum. Gebeurt nu ook al bij veel migranten die een onvolledige AOW hebben.
Dan doe je toch heel veel mensen tekort? Want die krijgen dan net genoeg om niet dood te gaan en te weinig om te kunnen leven als een vorst.
  zaterdag 26 juli 2025 @ 18:49:41 #180
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_218331687
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2025 18:37 schreef torentje het volgende:

[..]
Het zijn de bedrijven die de gewone arbeiders geen winst gunnen, ondanks dat de gewone arbeiders hun tijd hebben opgeofferd aan het een of ander bedrijf.
Aandeelhouder worden dus
pi_218331726
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2025 18:48 schreef torentje het volgende:

[..]
Dan doe je toch heel veel mensen tekort? Want die krijgen dan net genoeg om niet dood te gaan en te weinig om te kunnen leven als een vorst.
Leven als een vorst is niet erg milieu vriendelijk en onnodig. Verdieping in Zen boedhisme en stoicisme zijn kostenloos en zullen U vrijmaken van verlangens en gehechtheden, die als bronnen van lijden worden gezien.
pi_218331762
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2025 18:54 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Leven als een vorst is niet erg milieu vriendelijk en onnodig. Verdieping in Zen boedhisme en stoicisme zijn kostenloos en zullen U vrijmaken van verlangens en gehechtheden, die als bronnen van lijden worden gezien.
Als er geen grotere vechtmachines in mijn omgeving zijn dat ben ik altijd heel Zen, is dat niet het geval dan krijg ik last van kriebelhoest wegens teveel prikkels.
pi_218331832
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2025 17:03 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ik moet het eerst nog maar zien te halen in deze wereld met pfas en weet ik wat voor kankerverwekkende troep.
Mooi verhaal, stijgende levensverwachting. Ik zie in onze omgeving heel wat anders.
pi_218331833
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2025 18:57 schreef torentje het volgende:

[..]
Als er geen grotere vechtmachines in mijn omgeving zijn dat ben ik altijd heel Zen, is dat niet het geval dan krijg ik last van kriebelhoest wegens teveel prikkels.
Tegenwoordig zoeken mensen vaak overprikkeling om zelfontkenning te bevorderen, stoicisme en Zen boedhisme kunnen behulpzaam zijn als tegengif, maar velen beleven ondertussen overprikkeling als hun comfortzone.
pi_218331853
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2025 17:49 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Je vergeet denk ik wel dat vroeger het veel gewoner was als de vrouw thuis bleef, waar koppels nu veel vaker wel allebei werken. Minder 40 urige werkweken, maar minder uren in totaal vraag ik me af. Bovendien zijn we productiever geworden.

Gedurende een paar jaren bleef mijn moeder (1934) thuis. Maar op dat moment had zij al 10 jaar fulltime gewerkt. En na de geboorte van de jongste tot haar pensioen heeft zij vervolgens weer 20-30 uur per week gewekt. Mijn vader altijd fulltime.
Vergelijk dat maar eens met de uren van een huidig stel die allebei pas veel laten gaat werken en dan 1 x 32 uur en 1 x 24 uur per week werkt\en.

Of het allemaal zoveel productiever is weet ik niet. Er zijn nu wel heel veel banen van mensen die allemaal heel veel onderzoeken, beleid schrijven, monitoren, evalueren, autoriteiten, adviseurs, tussenpersonen voor elke handeling, heel veel juristen, heel veel bemoeienis met alles wat er in het buitenland gebeurt, e.d., maar het lijkt eerder verlammend te werken dat "iedereen overal over gaat maar niemand meer ergens verantwoordelijk voor is".
Voor zover er nog echte banen in 'de' productie zijn, zullen processen ongetwijfeld efficiënter zijn. Maar die banen zijn er toch bijna niet meer?

Toen er nog maar 12 miljoen inwoners waren (en er, zoals altijd) ook woningnood was, bouwden we zelf plm. 100.000 huizen er jaar erbij. Lees maar eens terug in oude troonredes.
Nu zijn er ruim 18 miljoen inwoners en zouden we dus 150.000 huizen per jaar moeten bouwen. Of méér want na een scheiding hebben mensen ook weer een huis nodig. En ouderen gaan niet meer naar een bejaardenhuis toe.
En het saldo van de immigratie is da misschien "maar" 100.000 tot 130.000 per jaar; er komt een veelvoud immigranten binnen en al die mensen moeten ergens verblijven.

Hoeveel gewerkte uren en banen er zijn kan je overigens opzoeken bij het CBS onder Arbeidsvolume. Maar dan moet je ook de stijging van het aantal inwoners meerekenen om te kunnen zien of we productiever zijn geworden.
pi_218332105
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2025 19:06 schreef Niz het volgende:

[..]
Gedurende een paar jaren bleef mijn moeder (1934) thuis. Maar op dat moment had zij al 10 jaar fulltime gewerkt. En na de geboorte van de jongste tot haar pensioen heeft zij vervolgens weer 20-30 uur per week gewekt. Mijn vader altijd fulltime.
Vergelijk dat maar eens met de uren van een huidig stel die allebei pas veel laten gaat werken en dan 1 x 32 uur en 1 x 24 uur per week werkt\en.

Of het allemaal zoveel productiever is weet ik niet. Er zijn nu wel heel veel banen van mensen die allemaal heel veel onderzoeken, beleid schrijven, monitoren, evalueren, autoriteiten, adviseurs, tussenpersonen voor elke handeling, heel veel juristen, heel veel bemoeienis met alles wat er in het buitenland gebeurt, e.d., maar het lijkt eerder verlammend te werken dat "iedereen overal over gaat maar niemand meer ergens verantwoordelijk voor is".
Voor zover er nog echte banen in 'de' productie zijn, zullen processen ongetwijfeld efficiënter zijn. Maar die banen zijn er toch bijna niet meer?

Toen er nog maar 12 miljoen inwoners waren (en er, zoals altijd) ook woningnood was, bouwden we zelf plm. 100.000 huizen er jaar erbij. Lees maar eens terug in oude troonredes.
Nu zijn er ruim 18 miljoen inwoners en zouden we dus 150.000 huizen per jaar moeten bouwen. Of méér want na een scheiding hebben mensen ook weer een huis nodig. En ouderen gaan niet meer naar een bejaardenhuis toe.
En het saldo van de immigratie is da misschien "maar" 100.000 tot 130.000 per jaar; er komt een veelvoud immigranten binnen en al die mensen moeten ergens verblijven.

Hoeveel gewerkte uren en banen er zijn kan je overigens opzoeken bij het CBS onder Arbeidsvolume. Maar dan moet je ook de stijging van het aantal inwoners meerekenen om te kunnen zien of we productiever zijn geworden.
Duidelijk is al heel erg lang dat een omslagstelsel niet toekomstbestendig is, gelukkig kan de AOW op elk moment afgeschaft worden of sterk versobert omdat velen gelukkig ook pensioen hebben opgebouwd waar wel vermogen voor is gereserveerd. Komt men alsnog tekort voor een bestaansminimum dan kan men al bij de bijstand terecht, dergelijke aanvulling bestaat al en wordt ook al toegepast.
pi_218332143
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2025 18:57 schreef torentje het volgende:

[..]
In het verleden waren er ook mensen die heel oud zijn geworden. Dus nu er veel meer ouderen zijn, is de kans dat er meer ouderen zijn die een hoge leeftijd bereiken groter.

Ik kijk altijd naar de gemiddelde leeftijd van overlijden. Die was in 2023 voor manen en vrouwen samen 78.9 jaar.
In 2016 was dat 78,1 jaar.
Dat gaat in 2023 dus (gemiddeld) om mensen die in 1944 zijn geboren. Die waren 60 jaar oud in 2004 en in die tijd lag de leeftijd waarop mensen met (vervroegd) pensioen gingen nog gemiddeld op 60-62 jaar.
Gemiddeld hadden deze mensen dus 18 pensioenjaren.

En ja, er zullen veel mensen zijn die ouder worden. Maar er zijn ook al heel veel mensen van dat geboortejaar overleden.

Ben je nu bijv. 15 jaar ná 1944 geboren (1957/1960) dan moet je doorwerken tot je 67e verjaardag.
Als de gemiddelde leeftijd van overlijden niet (veel) stijgt, betekent dat nog maar maar gemiddeld 13 jaar tussen pensioenleeftijd en overlijden.
Dat is een groot verschil met die 18 (of meer) pensioenjaren van mensen die 10 tot 15 jaar eerder zijn geboren.
Dus ja, dan maar "verwachten" dat de resterende levensjaren ná je 65 jaar (let op: niet na 67 jaar!) nog behoorlijk zullen stijgen.

Het zou overigens kunnen natuurlijk: mensen van die geboortegeneratie zijn opgegroeid in een veilig Nederland. Vaak met moeders die elke dag vers eten kochten en kookten, aten veel groenten 'van het seizoen' en vooral: van eigen bodem (door de groenteboer heel milieuvriendelijk in een oude krant verpakt), vuilnis werd opgehaald (niks plastic zakken), groente afval werd ook opgehaald en als diervoer gebruikt. Melk zat in flessen. Etc.
Sobere levensstijl. Bijna alles lopend of op de fiets doen, etc.

Maar er zijn m.i. geen echte baanbrekende wijzigingen geweest die een heel groot verschil in levensverwachting verklaren. En dan bedoel ik zoiets als de uitvinding van de penicilline of de aanleg van riolering e.d.
  zaterdag 26 juli 2025 @ 19:44:02 #188
323876 michaelmoore
pi_218332198
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2025 19:39 schreef Niz het volgende:

In het verleden waren er ook mensen die heel oud zijn geworden.
Dus nu er veel meer ouderen zijn, is de kans dat er meer ouderen zijn die een hoge leeftijd bereiken groter.
Ik kijk altijd naar de gemiddelde leeftijd van overlijden.
Die was in 2023 voor manen en vrouwen samen 78.9 jaar.
In 2016 was dat 78,1 jaar.
Dat gaat in 2023 dus (gemiddeld) om mensen die in 1944 zijn geboren.
Die waren 60 jaar oud in 2004 en in die tijd lag de leeftijd waarop mensen met (vervroegd) pensioen gingen nog gemiddeld op 60-62 jaar.
Gemiddeld hadden deze mensen dus 18 pensioenjaren.

En ja, er zullen veel mensen zijn die ouder worden.
Maar er zijn ook al heel veel mensen van dat geboortejaar overleden.
Maar er zijn m.i. geen echte baanbrekende wijzigingen geweest die een heel groot verschil in levensverwachting verklaren.
En dan bedoel ik zoiets als de uitvinding van de penicilline of de aanleg van riolering e.d.
De combinatie van robotisering en AI zal leiden tot 24/7 metingen van hartritme, zuurstof, bloed en 24/7 adviezen in beweging en voeding specifiek voor ouderen , gezelschap , wandelen met of zonder rolstoel en toegang tot digitale portals controleren , en dan zal de gemiddelde leeftijd naar 90+ gaan
https://www.jbc-visserhuis.nl/
Bekijk deze YouTube-video
quote:
Dit betekent dat een 65-jarige man gemiddeld nog 84,2 jaar oud wordt, en een 65-jarige vrouw 86,3 jaar, volgens VZinfo | Volksgezondheid en Zorg.
quote:
De gemiddelde levensverwachting in Nederland ligt momenteel rond de 81,9 jaar. Voor mannen is dit gemiddeld 80,5 jaar en voor vrouwen 83,3 jaar.
In meer detail:
Levensverwachting bij geboorte:
In 2024 was de levensverwachting bij geboorte 81,9 jaar.
Dit betekent dat een pasgeboren baby in Nederland gemiddeld verwacht wordt 81,9 jaar oud te worden.
Geslacht:
Mannen hebben een iets lagere levensverwachting dan vrouwen.
In 2024 was de levensverwachting voor mannen 80,5 jaar en voor vrouwen 83,3 jaar.
Ontwikkeling door de tijd:
De levensverwachting in Nederland is de afgelopen decennia flink toegenomen. In 1950 was de levensverwachting nog 71,5 jaar, terwijl dit in 2024 is gestegen naar 81,9 jaar.
Levensverwachting op 65-jarige leeftijd:
Op 65-jarige leeftijd is de resterende levensverwachting voor mannen gemiddeld nog 19,2 jaar, en voor vrouwen 21,3 jaar.
Dit betekent dat een 65-jarige man gemiddeld nog 84,2 jaar oud wordt, en een 65-jarige vrouw 86,3 jaar, volgens VZinfo | Volksgezondheid en Zorg.
Regionale verschillen:
Er zijn kleine regionale verschillen in levensverwachting binnen Nederland. In Noord-Holland en Nederland als geheel lag de levensverwachting in 2022 op ongeveer 82 jaar.
Toekomstverwachtingen:
Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) verwacht dat de levensverwachting in de toekomst verder zal toenemen, met een verwachte levensverwachting van 88 jaar voor mannen en 91 jaar voor vrouwen in 2070.

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 26-07-2025 21:32:52 ]
pi_218332292
De ECB gaat de lawine aan staatsobligaties wel weer monetariseren :P
Als je weet dat het in bijna alle EU landen er nog veel slechter voorstaat dan in Nederland, ga je pas beseffen hoeveel 1000den miljarden aan euros er bijgedrukt gaan worden *O*

pi_218332507
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2025 19:36 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Duidelijk is al heel erg lang dat een omslagstelsel niet toekomstbestendig is, gelukkig kan de AOW op elk moment afgeschaft worden of sterk versobert omdat velen gelukkig ook pensioen hebben opgebouwd waar wel vermogen voor is gereserveerd. Komt men alsnog tekort voor een bestaansminimum dan kan men al bij de bijstand terecht, dergelijke aanvulling bestaat al en wordt ook al toegepast.
De vergrijzing helpt niet, maar het is helemáál niet toekomstbestendig als er hordes inproductieven worden binnengehaald die óók een beroep op de AOW zullen doen en als daarnaast parttime werken steeds meer de standaard wordt.

Om dan mensen die hun hele leven hebben bijgedragen af te schepen met een oude dag op bijstandsniveau lijkt me geen wenselijke oplossing.
Pensioen is verre van een zekerheid (zeker met de huidige inflatie) en wie zelf wat vermogen probeert op te bouwen is in de ogen van links een asociale graaier die meer belasting moet betalen.
  zaterdag 26 juli 2025 @ 20:22:15 #191
323876 michaelmoore
pi_218332564
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2025 20:17 schreef JaxStrumley het volgende:

[..]
De vergrijzing helpt niet, maar het is helemáál niet toekomstbestendig als er hordes inproductieven worden binnengehaald die óók een beroep op de AOW zullen doen en als daarnaast parttime werken steeds meer de standaard wordt.

Om dan mensen die hun hele leven hebben bijgedragen af te schepen met een oude dag op bijstandsniveau lijkt me geen wenselijke oplossing.
Pensioen is verre van een zekerheid en wie zelf wat vermogen probeert op te bouwen is in de ogen van links een asociale graaier die meer belasting moet betalen.
daarom moet de pensioenfonds spaarplicht afgeschaft en mogen mensen dat geld zelf sparen in een eigen huis bijvoorbeeld

dat maakt de loonkosten lager en het is beter voor de schatkist
pi_218332822
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 juli 2025 20:17 schreef JaxStrumley het volgende:

[..]

Pensioen is verre van een zekerheid (zeker met de huidige inflatie) en wie zelf wat vermogen probeert op te bouwen is in de ogen van links een asociale graaier die meer belasting moet betalen.
Eens.
Bovendien: wanneer iedereen die zelf niet voldoend pensioen heeft opgebouwd een bijstandsuitkering ontvangt, dan gaat iedereen rekenen op die bijstand waarvoor je géén premie betaalt, zoals men nu rekent op de AOW waarvoor alle werkenden wél altijd premie hebben betaald. Dan wil niemand meer in een pensioenfonds c.q. premie betalen voor wat een algehele niet-betaler gratis toegeschoven krijgt.

Wie dan iets 'voor later' wil sparen doet dat hooguit voor zichzelf, want de pensioenpremie premie betalen voor een "aanvullend" pensioen is dan zinloos geworden.
De naam zegt het trouwens ook al: dat werknemerspensioen is een aanvulling (!) op de AOW - om met die twee bedragen uit te komen op in totaal plm. 70 % van je inkomen als werknemer).
Nooit bedoeld als vervanging van de AOW "want je hebt al een stuk inkomen uit iets (pensioenfonds) waar je (ook) je hele leven premie voor hebt betaald.

Je gaat toch niet deelnemen/betalen aan een pensioenfonds met als doel je eigen "bijstandsinkomen" voor later bij elkaar te sparen - daar waar ieder ander die zijn leven lang al zijn geld verbraste dan een bijstandsuitkering van de overheid (lees: op kosten van de burgers) ontvangt. En/of voor de massa's mensen die vanaf hun 50e/60e jaar pas in NL komen wonen voor een -voor hun gratis- volledig verzorgde oude dag met huis, zorg, uitkering.
pi_218333344
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2025 19:36 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Niks mis met de AOW afbouwen, maar niet ten koste van degenen die hun hele leven daarmee voorgespiegeld zijn.

Ben je 20, dan kan je je toekomst daarop afstemmen, ben je 60, dan kan je dat niet meer.

Dus weg met de AOW, maar dan wel met medeneming van de opgebouwde rechten van de 30-jarige, 40-jarige, 50-jarige, 60-jarige, etc.

[ Bericht 0% gewijzigd door Montagui op 26-07-2025 21:28:25 ]
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_218333419
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2025 20:50 schreef Niz het volgende:

[..]
Eens.
Bovendien: wanneer iedereen die zelf niet voldoend pensioen heeft opgebouwd een bijstandsuitkering ontvangt, dan gaat iedereen rekenen op die bijstand waarvoor je géén premie betaalt, zoals men nu rekent op de AOW waarvoor alle werkenden wél altijd premie hebben betaald. Dan wil niemand meer in een pensioenfonds c.q. premie betalen voor wat een algehele niet-betaler gratis toegeschoven krijgt.

Wie dan iets 'voor later' wil sparen doet dat hooguit voor zichzelf, want de pensioenpremie premie betalen voor een "aanvullend" pensioen is dan zinloos geworden.
De naam zegt het trouwens ook al: dat werknemerspensioen is een aanvulling (!) op de AOW - om met die twee bedragen uit te komen op in totaal plm. 70 % van je inkomen als werknemer).
Nooit bedoeld als vervanging van de AOW "want je hebt al een stuk inkomen uit iets (pensioenfonds) waar je (ook) je hele leven premie voor hebt betaald.

Je gaat toch niet deelnemen/betalen aan een pensioenfonds met als doel je eigen "bijstandsinkomen" voor later bij elkaar te sparen - daar waar ieder ander die zijn leven lang al zijn geld verbraste dan een bijstandsuitkering van de overheid (lees: op kosten van de burgers) ontvangt. En/of voor de massa's mensen die vanaf hun 50e/60e jaar pas in NL komen wonen voor een -voor hun gratis- volledig verzorgde oude dag met huis, zorg, uitkering.
Veel werkenden hebben zich een veel hoger levensstandaard aangewend dan een bestaansminimum, men zal dus eerder andere potjes op het vuur zetten naast hun reguliere pensioenopbouw via de werkgever. Ik heb dat ook al gedaan vanaf de 90er jaren, toen was al duidelijk dat dit systeem niet toekomstbestendig was en de overheid stimuleerde het ook middels regelingen zoals lijfrentes. De meeste werknemers van nu zijn zich hiervan al heel lange tijd bewust, als een donderslag bij heldere hemel gaat het niet komen.
Het probleem van Freeriders, speelt al langer met name tav verpleegopnames. Tijdelijk werd de eigen bijdrage gestopt omdat men het oneerlijk vond dat spaarders hun huis en vermogen moesten opeten en mensen die huurden en alles opmaakten dezelfde zorg kregen. Nu moet je weer je huis en vermogen opeten als je partner of jezelf in een verpleeghuis terechtkomt.
  zaterdag 26 juli 2025 @ 21:29:02 #195
323876 michaelmoore
pi_218333453
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2025 21:26 schreef Digi2 het volgende:

[..]
. Nu moet je weer je huis en vermogen opeten als je partner of jezelf in een verpleeghuis terechtkomt.
er zijn geen verpleeghuizen meer he, niet voor gezonde mensen
quote:
Wanneer is een opname in een verpleeghuis nodig?
Verpleeghuiszorg is bedoeld voor mensen die dag en nacht intensieve zorg of toezicht nodig hebben.
Dit kan bijvoorbeeld nodig zijn bij mensen met dementie, maar ook bij andere aandoeningen waarbij 24-uurszorg vereist is.
Tijdelijke opname:
Het is ook mogelijk om tijdelijk in een verpleeghuis te verblijven, bijvoorbeeld voor herstel na een ziekenhuisopname of tijdens een vakantie van de mantelzorger.
Gedwongen opname:
Soms is opname in een verpleeghuis noodzakelijk, maar wil de betrokkene dit niet zelf. In dat geval kan een gedwongen opname (via een rechterlijke machtiging of een inbewaringstelling) noodzakelijk zijn. Dit is vaak het geval bij mensen met dementie die zichzelf of anderen in gevaar brengen.
pi_218333532
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2025 21:29 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
er zijn geen verpleeghuizen meer he, niet voor gezonde mensen
[..]

Daarom, meer voorzieningen zoals Zonnetij in Aarle Rixtel.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_218333538
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2025 21:29 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
er zijn geen verpleeghuizen meer he
Onzin mijn vader zit er in 1, ik ben tevens zijn mantelzorger. Ik weet wat dat betreft van de hoed en de rand.
Dus ook van de immoraliteit die het huidige systeem betreft.

Ik woon in een zorginstelling, zoals een verpleeghuis of een instelling voor gehandicapten

Zorggroep ena
pi_218333829
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 juli 2025 21:22 schreef Montagui het volgende:

[..]
Niks mis met de AOW afbouwen, maar niet ten koste van degenen die hun hele leven daarmee voorgespiegeld zijn.

Ben je 20, dan kan je je toekomst daarop afstemmen, ben je 60, dan kan je dat niet meer.

Dus weg met de AOW, maar dan wel met medeneming van de opgebouwde rechten van de 30-jarige, 40-jarige, 50-jarige, 60-jarige, etc.
Het is al sinds de 90er jaren bekend dat de AOW niet toekomstbestendig is en veel werknemers hebben sindsdien meer potjes op het vuur gezet. Hebben vermogen in hun huis, lijftrentes, koopsommen etc.
De meeste boomers zitten er financieel warmpjes bij, het wegvallen van de AOW kunnen die echt wel handelen ;)

[ Bericht 9% gewijzigd door Digi2 op 26-07-2025 22:11:40 ]
pi_218333930
Wat de (waarneming en prognose) Levensverwachting betreft, kan je hier (even de jaren aanvinken) vanaf 1850 zien wat de verwachting was voor mannen en vrouwen.
https://opendata.cbs.nl/#(...)ble?ts=1753558547791
Let op: het betreft hier de geboortegeneratie.

Dus een man, geboren in 1870 had toen hij in 1935 de leeftijd van 65 jaar bereikte, een resterende levensverwachting van 13.41 jaar - leeftijd verwacht dus 78.41 jaar

Man geboren in 1920, had in 1985 de leeftijd van 65 jaar. Resterende levensverwachting: 15,16 jaar.
Leeftijd verwacht 80.16 jaar (50 jaar later dus PLUS 1.75 jaar)

Man geboren 1970, heeft voor 2035, als hij 65 is, een resterende LV van 22.48 jaar. Verwachte leeftijd 87.48 jaar. Dat is 50 jaar later PLUS 7.32 levensjaren t.o.v. de man die werd geboren in 1920.

De pensioenleeftijd ligt, zoals nu verwacht (voor mensen geboren in 1970), t.z.t. op 67 jaar en 9 maanden.
87.48 leeftijd verwacht, af: 67.75 pensioenleeftijd = 19.73 pensioenjaren "verwacht".
Dat lijkt mooi.

Alleen, toen die man van geboortejaar 1920 de leeftijd had van 60 jaar wás hij vaak al met (vervroegd) pensioen. Dus die had 5 (vaak nog gezonde) jaren vóór zijn 65e + 15,16 jaren resterende levensverwachting ná zijn 65e.
Samen 20,16 (pre) pensioenjaren.
Ofwel, de verwachting móet wel hoog liggen. Want men wil dat we nú langer doorwerken en we kunnen niet eerst afwachten of die verwachting wel klopt en dán nog 2 jaartjes extra gaan werken.
pi_218333977
Maak de AOW maar vermogensafhankelijk.

Boomers met dikke huizen gaan maar verkopen :W

Oh en geef aan allochtonen de kans om zich in het buitenland te vestigen met behoud van AOW, en geef ze 50-75% mee ofzo, scheelt ook weer een flinke hap
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')