Man man man, heel triest. Je kind in een snikhete auto vergeten en dan als excuus dat je die nooit naar school brengtquote:Belgische dreumes overlijdt in hete auto, vader was hem vergeten
In België is een jongetje van 15 maanden overleden nadat hij door zijn vader in een hete auto was achtergelaten. Dat gebeurde in de stad Namen.
De man zou zijn twee kinderen op twee opvangplekken afzetten, melden Belgische media. In de ochtend had hij zijn oudste kind weggebracht. Daarna reed hij door naar zijn werk en vergat hij zijn jongste kind.
Toen de grootouders van de jongen hem aan het einde van de dag van de opvang wilden halen en de vader om opheldering was gevraagd, kreeg de man pas door dat hij zijn zoontje in de auto had achtergelaten.
Oververhitting
Het is niet duidelijk waarom de crèche in de ochtend geen alarm heeft geslagen toen het jongetje niet werd gebracht. Volgens de nieuwssite L'Avenir was de vader vergeten zijn kind bij de crèche af te zetten, omdat hij dat normaal gesproken nooit doet.
Volgens de Belgische autoriteiten is het kind overleden door oververhitting. Justitie gaat in het onderzoek naar het incident niet uit van opzet.
Inderdaad ik zou niet te snel oordelen. Ieder mens kan fouten maken. Mensen beseffen niet dat een auto een extreem gevaarlijjke plek is.quote:Op zaterdag 19 juli 2025 15:45 schreef JopieKlaassen het volgende:
Heel triest, maar voordat de @:mikeytt en @:de_boswachter van deze wereld hun 50 iq mening de wereld inslingeren doen ze goed aan om op onderstaande link te klikken. Pas wel op, kan woorden met meer dan twee lettergrepen bevatten.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)rsenen-geheugen-erik
Het gebeurt meestal juist als er wordt afgeweken van een vaste routine:quote:Op zaterdag 19 juli 2025 15:43 schreef Geschiedkundige het volgende:
Het overkomt mensen echt volgens mij omdat ze alles op de automatische piloot/routine doen. Ik blijf dat onbegrijpelijk vinden. Je bent ouder, je kind is géén routine
Werk zal wel weer 'belangrijk' zijn geweest en met z'n kop zat hij alweer op de verkeerde plek ipv zijn verantwoording als vader te nemen.
Wat een drama voor dat gezin
quote:De reacties op dit soort berichten zijn vaak niet mals. De ouders zouden hun kind verwaarlozen, of er zou alcohol of drugs in het spel zijn. Want: hoe kun je anders je eigen kind vergeten?
'Oordeel niet te snel'
Volgens hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder ligt het toch anders. "Oordeel niet te snel. Uit een recente Amerikaanse studie blijkt dat dit iedereen kan overkomen. Ook heel liefdevolle en zorgzame ouders."
Scherder doelt hier op het onderzoek van David Diamond, professor psychologie aan de Universiteit van South Florida. Hij onderzocht wat er gebeurt in de hersenen bij ouders die hun kind vergeten in de auto. "Wat hij concludeert, is dat het vergeten van je baby in een auto geen nalatigheid is, maar een miscommunicatie tussen verschillende hersengebieden."
Drie soorten 'geheugens'
Om dat te kunnen begrijpen, legt Scherder eerst uit dat er verschillende vormen van ons geheugen zijn. "Je hebt je retrospectieve geheugen, daarmee herinner je de dingen die in het verleden gebeurd zijn, zoals dat leuke etentje van gisteren en die vakantie van een jaar geleden."
Daarnaast heb je het prospectief geheugen. "Daarmee onthoud je dingen die in de toekomst liggen, zoals een verjaardagsfeestje aankomend weekend, dat je je moeder nog moet bellen en dat je straks geen boter moet vergeten als je boodschappen gaat doen."
En dan is er de basale ganglia. "Dat deel in je hersenen zorgt voor het onthouden van gewoontes, zoals het onthouden van de route die je naar je werk moet fietsen en dat je voor het slapengaan je tanden poetst."
Afwijken van de routine
Op het moment dat er wordt afgeweken van een gewoonte, bijvoorbeeld dat een moeder haar kind op dinsdag ineens naar de crèche moet brengen terwijl de vader dat normaal gesproken doet, moet er in je hersenen van tevoren een plan gemaakt worden, zegt Scherder. "Je moet dan bedenken dat je een andere route gaat rijden naar je werk dan normaal, want je moet eerst je kind afzetten bij de crèche."
Zo'n plannetje wordt gesmeed in je frontale en pariëtale lob. "Die liggen aan de voorkant van je hersenen en zijn betrokken bij veel psychische functies, zoals impulsbeheersing, beoordelingsvermogen, probleemoplossing en planning."
Vermoeidheid, afleiding en stress
Dit klinkt als een prima systeem om belangrijke zaken te onthouden en gedaan te krijgen, maar wat gaat er dan precies mis bij mensen die hun kind in de auto achterlaten?
"In veel gevallen waar het misging, werd er afgeweken van de normale routine. Dus waar normaal gesproken de vader het kind op dinsdag naar de crèche bracht, moest de moeder het die dag doen. Dat betekent dat het prospectieve geheugen in actie moest komen om te onthouden dat het kind gebracht moest worden, en dat er in de frontale en pariëtale lob een plan van aanpak gemaakt moest worden: je kind aankleden en in de auto zetten, in plaats van direct naar je werk rijden éérst langs de crèche, je kind uit de auto halen en naar de crèche brengen, en dan doorrijden naar je werk."
Dat moet toch lukken, zou je denken, maar: "Op zulke momenten wordt er veel gevraagd van je prospectieve geheugen", zegt Scherder. "Het probleem is dat het prospectieve geheugen niet goed functioneert als er sprake is van vermoeidheid, afleiding en stress. Die kan daar niet tegen."
Terug naar de automatische piloot
En dat was opvallend vaak het geval bij de zaken die Diamond onderzocht. "Eén van de moeders die haar kind in de auto liet zitten toen ze zelf naar haar werk ging, had die nacht ervoor slecht geslapen. Tijdens de autorit kreeg ze twee telefoontjes met verontrustend nieuws over haar familie, wat haar afleiding en stress bezorgde."
Door die stress werd haar prospectieve geheugen onderdrukt. "In zo'n geval neemt de basale ganglia, dus de automatische piloot, het over. Maar in dit geval werd er afgeweken van de routine, want normaal gesproken bracht ze haar kind nooit op dinsdag naar de crèche. En zo werd ze dus afgeleid van haar originele plan, en kon het dus gebeuren dat de moeder haar kind in de auto vergat."
https://www.rtl.nl/nieuws(...)rsenen-geheugen-erik
Nou nou nou, iedereen maakt fouten. Alleen is dit, helaas voor het hele gezin, een fatale fout.quote:Op zaterdag 19 juli 2025 15:43 schreef Geschiedkundige het volgende:
Dramatische gebeurtenis en je leest het toch echt regelmatig. Ik blijf me verwonderen hoe je je kind kunt vergeten, zeker als je ook je ander kind uit de auto haalt. Dan zie je toch dat jonge kind ook in zijn stoeltje zitten lijkt me..
Het overkomt mensen echt volgens mij omdat ze alles op de automatische piloot/routine doen. Ik blijf dat onbegrijpelijk vinden. Je bent ouder, je kind is géén routine
Werk zal wel weer 'belangrijk' zijn geweest en met z'n kop zat hij alweer op de verkeerde plek ipv zijn verantwoording als vader te nemen.
Wat een drama voor dat gezin
Is gewoon het gebruikelijke woord voor kinderen die tussen baby en peuter in zittenquote:Op zaterdag 19 juli 2025 15:57 schreef Hyaenidae het volgende:
'Dreumes'![]()
![]()
Wat een WALGELIJK kutwoord zeg![]()
Dan nog is het een compleet achterlijk kutwoord waar ik zelfs een beetje agressief van word.quote:Op zaterdag 19 juli 2025 16:06 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Is gewoon het gebruikelijke woord voor kinderen die tussen baby en peuter in zitten
Dat ligt dan echt aan jou.quote:Op zaterdag 19 juli 2025 16:12 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Dan nog is het een compleet achterlijk kutwoord waar ik zelfs een beetje agressief van word.
Het klinkt zó ontiegelijk dom, het klinkt als een mongool die aan het koppeltje duikelen is.
Je wilt de bedenker ervan in elkaar dreumen?quote:Op zaterdag 19 juli 2025 16:12 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Dan nog is het een compleet achterlijk kutwoord waar ik zelfs een beetje agressief van word.
Pak je toch gewoon je AK-74quote:Op zaterdag 19 juli 2025 16:12 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Het klinkt zó ontiegelijk dom, het klinkt als een mongool die aan het koppeltje duikelen is.
Die baan was niet belangrijk genoeg, of hij was zelf niet belangrijk genoeg dat hij een chauffeur had, wat een armoedequote:Op zaterdag 19 juli 2025 14:43 schreef de_boswachter het volgende:
‘Het druk hebben op het werk’
‘Een belangrijke baan hebben’
Zo zie je maar weer. Soms legt men de prioriteiten verkeerd. Werken :’)
Nee, van 'Peuter' word je vrolijkquote:Op zaterdag 19 juli 2025 15:57 schreef Hyaenidae het volgende:
'Dreumes'![]()
![]()
Wat een WALGELIJK kutwoord zeg![]()
Dat weet ik. Maar je kind is géén routine toch. Iedere dag is anders, althans hier.quote:Op zaterdag 19 juli 2025 15:52 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Het gebeurt meestal juist als er wordt afgeweken van een vaste routine:
[..]
Ik vind dit geen fout meer. Dit is zware nalatigheid en verwijtbaarheid in mijn ogen. Maar zo zal vader zichzelf ook vast voelen. Een intens trieste gebeurtenis voor het gezin.quote:Op zaterdag 19 juli 2025 16:01 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Nou nou nou, iedereen maakt fouten. Alleen is dit, helaas voor het hele gezin, een fatale fout.
Kinderen routine noemenquote:Op zaterdag 19 juli 2025 15:52 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
[..]
quote:Op zaterdag 19 juli 2025 16:36 schreef Nober het volgende:
En waarom deed degene die het normaal doet het niet?
Ja, jij ook?quote:Op zaterdag 19 juli 2025 16:34 schreef matspontius het volgende:
[..]
Kinderen routine noemen![]()
![]()
Zelf kinderen?
Ze zijn er vast hoor. Kinderen voor de leuk. Verder niet teveel aan je leven veranderen. Werk erg belangrijk vinden en daar ook veelvuldig buiten werktijd (mentaal) mee bezig zijn.quote:Op zaterdag 19 juli 2025 16:34 schreef matspontius het volgende:
[..]
![]()
Zelf kinderen?
Maar dan wéét je dat toch juist. Hij is met dat kind op pad gestuurd, dat wijkt af van normaal. Ik zou dan juist daar mee bezig zijn. Je krijgt een extra belangrijke taak, dan ben je toch juist scherp lijkt me.. maar goed.. ik kan me er gewoon niks bij voorstellen.quote:Op zaterdag 19 juli 2025 16:40 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Ja, jij ook?
Als ik elke dag mijn kinderen een boterhammetje pindakaas geef, dan is dat routine. Als ik elke dag mijn kinderen naar school breng is het ook routine. Als ze opeens naar oma moeten ipv naar school, dan is het een afwijking van de routine.
Vast wel ja..quote:Op zaterdag 19 juli 2025 16:38 schreef Perrin het volgende:
Blijkbaar gebeurt dit dan ook wel eens als het niet loeiheet is en dan tref je je kind na werk nog enigszins levend op de achterbank aan?
Je bent te goed voor deze wereld. Ik had alle 6 de ruiten ingetikt en voor de zekerheid nog zijn lampen.quote:Op zaterdag 19 juli 2025 16:50 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Vast wel ja..
Ik heb zo ooit een hond gered uit een auto. Beest lag gewoon kapot te gaan, hebben we toch de ruit ingetikt. Hond eruit gehaald en gewacht.
Heb het ruitje wel zelf betaald, had geen zin in verder gezeik.
Wanneer je onder stress of grote vermoeidheid gebukt gaat, wordt het gedeelte van je hersenen die daar mee bezig is onderdrukt door het gedeelte van je hersenen die op de automatische piloot gaat. En meestal gaat dan het alsnog goed natuurlijk. Dan neem je de afslag naar werk en begint je kind te babbelen en denk je: kut, verkeerd gereden. Of iemand slaat de deur dicht en ziet dat kind zitten.quote:Op zaterdag 19 juli 2025 16:45 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Maar dan wéét je dat toch juist. Hij is met dat kind op pad gestuurd, dat wijkt af van normaal. Ik zou dan juist daar mee bezig zijn. Je krijgt een extra belangrijke taak, dan ben je toch juist scherp lijkt me.. maar goed.. ik kan me er gewoon niks bij voorstellen.
Daarom zeg ik ook dat ik de uitkomst van het wetenschappelijk onderzoek ook best geloof. Ik kan me er zelf echter géén voorstelling van maken.quote:Op zaterdag 19 juli 2025 16:54 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Wanneer je onder stress of grote vermoeidheid gebukt gaat, wordt het gedeelte van je hersenen die daar mee bezig is onderdrukt door het gedeelte van je hersenen die op de automatische piloot gaat. En meestal gaat dan het alsnog goed natuurlijk. Dan neem je de afslag naar werk en begint je kind te babbelen en denk je: kut, verkeerd gereden. Of iemand slaat de deur dicht en ziet dat kind zitten.
Moet denk ik ook een beetje in je aard zitten. Ik ben zelf een neuroot met dit soort dingen, en check altijd nog een paar keer of ik alles goed heb gedaan. Denk dan ook niet dat zoiets mij snel zou gebeuren. Op het strand ben ik ook altijd als een havik mijn kinderen aan het bekijken, terwijl ik andere ouders een stuk relaxter op hun handdoek zie zittenDat is vooral karakter.
Tja, geen zin in juridisch gesteggel. Dan betaal ik liever een paar 100 voor mijn eigen rustquote:Op zaterdag 19 juli 2025 16:53 schreef Perrin het volgende:
[..]
Je bent te goed voor deze wereld. Ik had alle 6 de ruiten ingetikt en voor de zekerheid nog zijn lampen.
Mja, ik kan het me wel voorstellen bij extreme vermoeidheid. Ik heb ook weleens gehad dat ik slaapgebrek had (ziek kind) en vanuit werk naar huis reed. Ineens reed ik een uur later bij huis, maar had géén idee meer hoe ik daar was gekomen. Puur de automatische piloot die het over had genomen.quote:Op zaterdag 19 juli 2025 17:05 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Daarom zeg ik ook dat ik de uitkomst van het wetenschappelijk onderzoek ook best geloof. Ik kan me er zelf echter géén voorstelling van maken.
Als je taken als je kind naar de opvang brengen niet (fatsoenlijk) kunt volbrengen wegens stress of vermoeidheid had je beter je werk kunnen afbellen.
Maar dat is lastig in te schatten vooraf
Gebeurt het jou weleens dat je ergens naar toe loopt (auto, garage, bovenverdieping) om iets te pakken en daar aangekomen weet je dan niet meer waar je voor kwam?quote:Op zaterdag 19 juli 2025 16:30 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Dat weet ik. Maar je kind is géén routine toch. Iedere dag is anders, althans hier.
Ik ben me bewust van dat onderzoek en geloof ook best de uitkomst. Maar toch blijf ik het onbegrijpelijk vinden. Je kind is je alles, dat vergeet je never nooit niet in mijn beleving. Maar goed,zulke berichten breken gewoon mijn hart. Het is zo'n ontiegelijk trieste gebeurtenis.
Of dat je 's ochtends naar het werk rijdt in plaats van waar je eigenlijk moest zijn. Hoe vaak me dat al niet gebeurd is, dat ik er pas na 2 afslagen op de snelweg achter kom dat ik op de automatische piloot de verkeerde kant op aan het rijden ben.quote:Op zaterdag 19 juli 2025 17:17 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Mja, ik kan het me wel voorstellen bij extreme vermoeidheid. Ik heb ook weleens gehad dat ik slaapgebrek had (ziek kind) en vanuit werk naar huis reed. Ineens reed ik een uur later bij huis, maar had géén idee meer hoe ik daar was gekomen. Puur de automatische piloot die het over had genomen.
Ja, jij hebt het begrepenquote:Op zaterdag 19 juli 2025 16:40 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Ja, jij ook?
Als ik elke dag mijn kinderen een boterhammetje pindakaas geef, dan is dat routine. Als ik elke dag mijn kinderen naar school breng is het ook routine. Als ze opeens naar oma moeten ipv naar school, dan is het een afwijking van de routine.
Zeker. Ik ontken dan ook niet dat het iets met de hersenverbindingen te maken heeft hoor. Ik kan me er persoonlijk geen voorstelling van maken.quote:Op zaterdag 19 juli 2025 17:22 schreef the-eye het volgende:
[..]
Gebeurt het jou weleens dat je ergens naar toe loopt (auto, garage, bovenverdieping) om iets te pakken en daar aangekomen weet je dan niet meer waar je voor kwam?
Viel me ook al op. Maar wel heel treurig, hij zal er vast van kapot zijn en genoeg gestraft worden hiervoor.quote:Op zaterdag 19 juli 2025 18:01 schreef Seven. het volgende:
Ligt het aan mij of gebeurt dit relatief vaak bij vaders?
Een typisch veelvoorkomend voorbeeld is het verkeerd rijden als je op zaterdag in de buurt bij het werk moet zijn en op de automatische piloot verkeerd rijdt richting werk in plaats van de actuele bestemming.quote:Op zaterdag 19 juli 2025 16:54 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Wanneer je onder stress of grote vermoeidheid gebukt gaat, wordt het gedeelte van je hersenen die daar mee bezig is onderdrukt door het gedeelte van je hersenen die op de automatische piloot gaat. En meestal gaat dan het alsnog goed natuurlijk. Dan neem je de afslag naar werk en begint je kind te babbelen en denk je: kut, verkeerd gereden. Of iemand slaat de deur dicht en ziet dat kind zitten.
Moet denk ik ook een beetje in je aard zitten. Ik ben zelf een neuroot met dit soort dingen, en check altijd nog een paar keer of ik alles goed heb gedaan. Denk dan ook niet dat zoiets mij snel zou gebeuren. Op het strand ben ik ook altijd als een havik mijn kinderen aan het bekijken, terwijl ik andere ouders een stuk relaxter op hun handdoek zie zittenDat is vooral karakter.
Dat is het probleem hier ook niet. Het probleem is dat je er uren later pas achterkomt. Dit komt natuurlijk vaker voor maar in 99% van de gevallen denkt iemand na 2 minuten, oh ja en dan is er geen probleem.quote:Op zaterdag 19 juli 2025 17:43 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Zeker. Ik ontken dan ook niet dat het iets met de hersenverbindingen te maken heeft hoor. Ik kan me er persoonlijk geen voorstelling van maken.
Ook nogal een verschil of ik een keer extra op en neer moeten lopen voor iets onbelangrijks als een schroevendraaier of mijn kind in een oven achterlaat.
Nee, als je gvd je prioriteiten niet op orde hebt. Je kind in de auto laten valt niet onder, oh oeps vergeten, tenminste dat zou niet zo moeten zijn. Gaat er echt iets mis in je kop. Maar hé papa, je hebt je deadlines wel gehaald!quote:Op zaterdag 19 juli 2025 15:52 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
[..]
Ja dat dus eigenlijk.quote:Op zaterdag 19 juli 2025 19:45 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Nee, als je gvd je prioriteiten niet op orde hebt. Je kind in de auto laten valt niet onder, oh oeps vergeten, tenminste dat zou niet zo moeten zijn. Gaat er echt iets mis in je kop. Maar hé papa, je hebt je deadlines wel gehaald!
Ik zou mijn ander kind nooit meer in de auto bij papa durven te laten als ik die moeder wasquote:Op zaterdag 19 juli 2025 18:10 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Viel me ook al op. Maar wel heel treurig, hij zal er vast van kapot zijn en genoeg gestraft worden hiervoor.
Als mijn partner dat zou gebeuren met ons kind, weet ik niet of het nog goed komt.
Dat linkje gepost door JopieKlaassen is voor jou ook te ingewikkeld zeker?quote:Op zaterdag 19 juli 2025 16:34 schreef matspontius het volgende:
![]()
Zelf kinderen?
Ja, leg het even uit svp professorquote:Op zaterdag 19 juli 2025 20:20 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Dat linkje gepost door JopieKlaassen is voor jou ook te ingewikkeld zeker?
Ik post het volgende in elk topic dat over zo'n sterfgeval gaat:quote:Op zaterdag 19 juli 2025 17:22 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Of dat je 's ochtends naar het werk rijdt in plaats van waar je eigenlijk moest zijn. Hoe vaak me dat al niet gebeurd is, dat ik er pas na 2 afslagen op de snelweg achter kom dat ik op de automatische piloot de verkeerde kant op aan het rijden ben.
Het is gewoon in en in triest dat het in dit geval de dood van een kind betekent.
Het is nou ook niet zo dat het kind willens en wetens in de auto is achtergelaten terwijl de ouders lekker aan het shoppen zijn. Dat lees je ook nog wel eens. En dat vind ik een heel ander verhaal.
Wij hebben vrij jonge kinderen, maar qua halen en brengen naar school/opvang is het bij ons routine ja. Ik breng mijn kinderen letterlijk nooit op maandag en donderdag weg, omdat ik dan al om 6.30 in de auto zit.quote:Op zaterdag 19 juli 2025 16:34 schreef matspontius het volgende:
[..]
![]()
Zelf kinderen?
Gefeliciteerd - en wat wil je daar nu mee zeggen?quote:Op zaterdag 19 juli 2025 21:18 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Wij hebben vrij jonge kinderen, maar qua halen en brengen naar school/opvang is het bij ons routine ja. Ik breng mijn kinderen letterlijk nooit op maandag en donderdag weg, omdat ik dan al om 6.30 in de auto zit.
Dat je gewauwel over de onmogelijkheid van routine met (kleine) kinderen nergens op slaat.quote:Op zaterdag 19 juli 2025 21:24 schreef matspontius het volgende:
[..]
Gefeliciteerd - en wat wil je daar nu mee zeggen?
Als jij kinderen als routine behandeld kan jou dit dus ook overkomen - excuus gevondenquote:Op zaterdag 19 juli 2025 21:29 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Dat je gewauwel over de onmogelijkheid van routine met (kleine) kinderen nergens op slaat.
Inmiddels niet meer, want mijn kinderen zijn oud genoeg om te vertellen dat ik de verkeerde kant op rijd. Maar toen ze baby waren? Geen idee, misschien wel, misschien niet. Uit onderzoek blijkt dat het in principe iedereen kan overkomen.quote:Op zaterdag 19 juli 2025 21:37 schreef matspontius het volgende:
[..]
Als jij kinderen als routine behandeld kan jou dit dus ook overkomen - excuus gevonden
Hou die denigrerende toon van je maar achterwege - nergens voor nodig. Gelukkig zijn er ook mensen op deze wereld die overal begrip voor hebben ☝️quote:Op zaterdag 19 juli 2025 21:38 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Inmiddels niet meer, want mijn kinderen zijn oud genoeg om te vertellen dat ik de verkeerde kant op rijd. Maar toen ze baby waren? Geen idee, misschien wel, misschien niet. Uit onderzoek blijkt dat het in principe iedereen kan overkomen.
Maar het is fijn om te constateren dat jij onderdeel uitmaakt van de onfeilbare groep facebookonderbuikschreeuwers. Daar mag je trots op zijn
Punt is dat dit soort mensen hun kinderen niet als prioriteit hebben. Die vinden andere zaken belangrijker zoals status, werk, geld, zichzelf, etc. Ze doen het uiteraard niet met opzet maar zijn in hun kop met hele andere zaken bezig. Sommigen noemen dat routine 🤓 Tja, dan kunnen dit soort dingen gebeurenquote:Op zaterdag 19 juli 2025 21:36 schreef Evangelion het volgende:
Iets vergeten of op automatische piloot doen is te begrijpen.
Maar dit is elk jaar meerdere keren in het nieuws, dat lezen deze mensen toch ook. Daar denk je als ouder toch aan wanneer je op een bloedhete dag een (extra) kind moet meenemen in de auto. En dan zorg je dat je het niet vergeet. Zet je laptoptas naast je kind, of zo.
Wat een onzin kraam je uit zegquote:Op zaterdag 19 juli 2025 21:56 schreef matspontius het volgende:
Puntbi
[..]
Punt is dat dit soort mensen hun kinderen niet als prioriteit hebben. Die vinden andere zaken belangrijker zoals status, werk, geld, zichzelf, etc. Ze doen het uiteraard niet met opzet maar zijn in hun kop met hele andere zaken bezig. Sommigen noemen dat routine 🤓 Tja, dan kunnen dit soort dingen gebeuren
Ja, dat kun je onzin vinden maar is wel een realiteit. Bv gelukkig geen ouders die de hele tijd op hun telefoon koekeloeren ipv hun kind in de gaten te houden - dat is allemaal onzin natuurlijkquote:
Statistisch gezien is dat niet te koppelen. Dat komt echt uit jouw onderbuik.quote:Op zaterdag 19 juli 2025 23:05 schreef matspontius het volgende:
[..]
Ja, dat kun je onzin vinden maar is wel een realiteit. Bv gelukkig geen ouders die de hele tijd op hun telefoon koekeloeren ipv hun kind in de gaten te houden - dat is allemaal onzin natuurlijk
Het gaat om het principe van prioriteit - niet om telefoon of autoquote:Op zaterdag 19 juli 2025 23:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Statistisch gezien is dat niet te koppelen. Dat komt echt uit jouw onderbuik.
Er zijn meer mensen, meer auto's en meer telefoons dan 25 jaar geleden maar het aantal kinderen dat hierdoor jaarlijks om het leven komt is vrijwel gelijk gebleven.
Heb je kinderen, overigens?quote:Op zaterdag 19 juli 2025 23:36 schreef matspontius het volgende:
[..]
Het gaat om het principe van prioriteit - niet om telefoon of auto
Heb jij kinderen?quote:Op zaterdag 19 juli 2025 21:56 schreef matspontius het volgende:
Puntbi
[..]
Punt is dat dit soort mensen hun kinderen niet als prioriteit hebben. Die vinden andere zaken belangrijker zoals status, werk, geld, zichzelf, etc. Ze doen het uiteraard niet met opzet maar zijn in hun kop met hele andere zaken bezig. Sommigen noemen dat routine 🤓 Tja, dan kunnen dit soort dingen gebeuren
Nee, gewoon interesse.quote:Op zaterdag 19 juli 2025 23:44 schreef matspontius het volgende:
[..]
Is dat een gevoel vanuit je onderbuik?
Nee, dat doet het niet.quote:Op zaterdag 19 juli 2025 23:36 schreef matspontius het volgende:
[..]
Het gaat om het principe van prioriteit - niet om telefoon of auto
Klein nuance - ouders overkomt dit niet, ze veroorzaken dit. Bizar toch?quote:Op zaterdag 19 juli 2025 23:48 schreef Whiskers2009 het volgende:
Bizar topic dit. Realiteit en wetenschap boeien niet. Ouders die dat overkomt hebben hun prio niet bij hun kinderen. Punt.
Het overkomt ze wel.quote:Op zondag 20 juli 2025 00:47 schreef matspontius het volgende:
[..]
Klein nuance - ouders overkomt dit niet, ze veroorzaken dit. Bizar toch?
Voor jou (b)lijkt heel moeilijk te begrijpen dat dit een verklaarbaar doch zeer verdrietig fenomeen is inderdaadquote:Op zondag 20 juli 2025 01:08 schreef matspontius het volgende:
[..]
Ze veroorzaken het - pas daarna overkomt het ze. Moeilijk te begrijpen he?
Vast niet, anders had je je prioriteiten wel bij je kinderen en niet bij FOK!quote:Op zondag 20 juli 2025 00:45 schreef matspontius het volgende:
[..]
Dan had je beter mioeten opletten, dan had je het geweten
Kleine moeite, groot plezier. Opzoeken is blijkbaar te ingewikkeldquote:Op zondag 20 juli 2025 01:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Vast niet, anders had je je prioriteiten wel bij je kinderen en niet bij FOK!
Eerst een hele discussie over oorzaak en gevolg en dan kom je met deze flauwekul aanzetten. Beetje een tegenvallerquote:Op zondag 20 juli 2025 01:09 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Voor jou (b)lijkt heel moeilijk te begrijpen dat dit een verklaarbaar doch zeer verdrietig fenomeen is inderdaad
De flauwekul voert de boventoon in dit topic juist. Met jou als grote aanvoerderquote:Op zondag 20 juli 2025 01:31 schreef matspontius het volgende:
[..]
Eerst een hele discussie over oorzaak en gevolg en dan kom je met deze flauwekul aanzetten. Beetje een tegenvaller
Inderdaad zeg, @matspontius denkt dat hij er vanalles van weet maar de vraag of hij zelf kinderen heeft is blijkbaar te ingewikkeld.quote:Op zondag 20 juli 2025 01:33 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
De flauwekul voert de boventoon in dit topic juist. Met jou als grote aanvoerder![]()
Ben je op feestjes en partijen ook zo'n plezierig heerschap?quote:Op zondag 20 juli 2025 01:30 schreef matspontius het volgende:
[..]
Kleine moeite, groot plezier. Opzoeken is blijkbaar te ingewikkeld
Ik denk dat walgen om de vader die zijn kind is vergeten en daarbij is komen te overlijden, buitengewoon constructief is. Je moet dit niet zien als een situatie met enkel verliezers. Wat een loser die vader.quote:Op zaterdag 19 juli 2025 14:30 schreef Mikeytt het volgende:
https://nos.nl/artikel/2575543
[..]
Man man man, heel triest. Je kind in een snikhete auto vergeten en dan als excuus dat je die nooit naar school brengt
Zekerquote:Op zondag 20 juli 2025 09:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ben je op feestjes en partijen ook zo'n plezierig heerschap?
Een kind opvoeden bestaat bij gratie uit routine, zonder uitzondering.quote:Op zaterdag 19 juli 2025 15:43 schreef Geschiedkundige het volgende:
Het klinkt altijd lekker om te zeggen dat kinderen ‘prio 1’ zijn en dat wordt maar al te vaak gebruikt als stok om andere ouders mee te slaan wanneer ze, in jouw ogen, een fout maken.quote:Op zaterdag 19 juli 2025 23:48 schreef Whiskers2009 het volgende:
Bizar topic dit. Realiteit en wetenschap boeien niet. Ouders die dat overkomt hebben hun prio niet bij hun kinderen. Punt.
Ik hoor matspontius al zeggen: "Dus kinderen zijn naast een routine nu ook een bal?"quote:Op zondag 20 juli 2025 11:17 schreef Justinn het volgende:
[..]
Het klinkt altijd lekker om te zeggen dat kinderen ‘prio 1’ zijn en dat wordt maar al te vaak gebruikt als stok om andere ouders mee te slaan wanneer ze, in jouw ogen, een fout maken.
Maar de realiteit is dat het leven niet werkt als een simpele piramide van prioriteiten. In de praktijk bestaan prioriteiten naast elkaar: je kinderen, je eigen gezondheid, je werk of inkomen. Dat maakt het balanceren van verantwoordelijkheden complex en fouten soms onvermijdelijk, hoe pijnlijk ook.
Maar goed, we zoeken graag naar simpele verklaringen voor fouten: "Ouders maken een fout = ze hebben de prioriteiten verkeerd". Daarmee impliceer je eigenlijk dat de fout uit persoonlijke tekortkomingen ontstaat en dat is echt te simplistisch. Ouders hebben in de praktijk veel ballen hoog te houden. Kinderen zijn er 1 van.
Het overkomt vooral automobilisten. Misschien pakken vaders vaker de auto en moeders vaker de fiets of het openbaar vervoer?quote:Op zaterdag 19 juli 2025 18:01 schreef Seven. het volgende:
Ligt het aan mij of gebeurt dit relatief vaak bij vaders?
Moederinstinctquote:Op zondag 20 juli 2025 11:41 schreef thabit het volgende:
[..]
Het overkomt vooral automobilisten. Misschien pakken vaders vaker de auto en moeders vaker de fiets of het openbaar vervoer?
Fok in een notendop dus.quote:Op zaterdag 19 juli 2025 23:48 schreef Whiskers2009 het volgende:
Forum voor FOK!ocratiequote:Op zaterdag 19 juli 2025 23:48 schreef Whiskers2009 het volgende:
Een inhoudelijke discussie met jou zit er echt niet in, hè? Wat me elke keer weer opvalt is dat jij steevast inzet op de persoonlijke aanval als je jezelf vastgeluld hebt. En vervolgens denk je blijkbaar ook nog dat je heel tof overkomt met je online gebully.quote:Op zondag 20 juli 2025 10:47 schreef matspontius het volgende:
[..]
Oh god heb je haar ook weer - een volwaasene die zich seven noemt![]()
![]()
Denk je echt dat het ongeveer 50/50 is tussen vaders en moeders?quote:Op zondag 20 juli 2025 11:41 schreef thabit het volgende:
[..]
Het overkomt vooral automobilisten. Misschien pakken vaders vaker de auto en moeders vaker de fiets of het openbaar vervoer?
Relatief gezien in vergelijkbare omstandigheden? Ja. Echter, in de praktijk zie je dat het vaders vaker overkomt doordat zij vaker een afwijkende autoroutine hebben (dat laatste heb ik van chatgptquote:Op zondag 20 juli 2025 12:04 schreef Seven. het volgende:
[..]
Denk je echt dat het ongeveer 50/50 is tussen vaders en moeders?
Kom op zeg, je kind in de auto vergeten, die letterlijk achter je zit. Je moet wel compleet achterlijk zijn of je kind interesseert je geen tyfes, wil je dat vergeten. Waarschijnlijk type vader die vooral afwezig is in de opvoeding, dusja een kind verzorgen, wat is dat?quote:Op zondag 20 juli 2025 11:17 schreef Justinn het volgende:
[..]
Het klinkt altijd lekker om te zeggen dat kinderen ‘prio 1’ zijn en dat wordt maar al te vaak gebruikt als stok om andere ouders mee te slaan wanneer ze, in jouw ogen, een fout maken.
Maar de realiteit is dat het leven niet werkt als een simpele piramide van prioriteiten. In de praktijk bestaan prioriteiten naast elkaar: je kinderen, je eigen gezondheid, je werk of inkomen. Dat maakt het balanceren van verantwoordelijkheden complex en fouten soms onvermijdelijk, hoe pijnlijk ook.
Maar goed, we zoeken graag naar simpele verklaringen voor fouten: "Ouders maken een fout = ze hebben de prioriteiten verkeerd". Daarmee impliceer je eigenlijk dat de fout uit persoonlijke tekortkomingen ontstaat en dat is echt te simplistisch. Ouders hebben in de praktijk veel ballen hoog te houden. Kinderen zijn er 1 van.
Ik denk dat het sowieso voor vaders relatief vaak een afwijkende routine is om de kinderen in de auto te hebben.quote:Op zondag 20 juli 2025 12:13 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Relatief gezien in vergelijkbare omstandigheden? Ja. Echter, in de praktijk zie je dat het vaders vaker overkomt doordat zij vaker een afwijkende autoroutine hebben (dat laatste heb ik van chatgpt)
Als die vader zo'n nieuwsbericht had gelezen had hij misschien exact jouw reactie gegeven.quote:Op zondag 20 juli 2025 12:38 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Kom op zeg, je kind in de auto vergeten, die letterlijk achter je zit. Je moet wel compleet achterlijk zijn of je kind interesseert je geen tyfes, wil je dat vergeten. Waarschijnlijk type vader die vooral afwezig is in de opvoeding, dusja een kind verzorgen, wat is dat?
Die wetenschap over vergeten is een pure algemenisering over waarom wij wel iets vergeten. Wtf heeft dat te maken met je verantwoordelijkheid om voor je KIND te zorgen die zich letterlijk in dezelfde 4m2 ruimte bevindt als jijzelf?
Je hebt je kind(eren) sinds de geboorte altijd 24/7 in het oog gehouden? Nooit een moment dat ze je niet wist waar ze waren? Nooit vergeten om iets te doen met/voor ze? Altijd, onder alle omstandigheden in je leven de prioriteit, aandacht en gedachten 100% bij je kind(eren) gehad? Ik vind het zo knap van je. Daar heb ik echt respect voor, weet je.quote:Op zondag 20 juli 2025 14:51 schreef Cockwhale het volgende:
Ik zeg niet dat ik altijd 100% scherp ben. Dat heeft er geen reet mee te maken en nee dit kan niet iedereen overkomen. Alleen mensen die hun prioriteiten ergens anders hebben liggen en waarschijnlijk weinig betrokken zijn bij de opvoeding van hun kind.
Het zijn altijd tragedies, ze zullen altijd blijven gebeuren en er zullen altijd mensen zijn die het niet overkomt, tot het ze overkomt.quote:Op zondag 20 juli 2025 14:56 schreef deedeetee het volgende:
Ouders zijn ook maar mensen, zeker als het kind normaal door iemand anders werd afgezet kan de vader dat heel goed vergeten hebben. Iets anders is domweg onzin.
Het lijkt mij ongezond om dag en nacht altijd aan je kind te denken. Dat doet geen normaal mens.
Ik heb daar geen respect voor want dat klinkt vrij ziekelijk. Je zult dat kind maar zijn dat 24/7 in het oog/gedachte gehouden wordt brrrrr.quote:Op zondag 20 juli 2025 15:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je hebt je kind(eren) sinds de geboorte altijd 24/7 in het oog gehouden? Nooit een moment dat ze je niet wist waar ze waren? Nooit vergeten om iets te doen met/voor ze? Altijd, onder alle omstandigheden in je leven de prioriteit, aandacht en gedachten 100% bij je kind(eren) gehad? Ik vind het zo knap van je. Daar heb ik echt respect voor, weet je.
Soms kan het gebeuren. Ik heb ook wel eens gehad dat ik thuis binnen stond en me toen pas realiseerde dat ik de honden niet bij me had na het uitlaten. Het is een kwestie van juist op het verkeerde moment volledig afgeleid worden. Godzijdank kon ik op tijd teruglopen, maar als ik er een uur later achter was gekomen waren die beesten dood geweest.quote:Op zaterdag 19 juli 2025 14:30 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Man man man, heel triest. Je kind in een snikhete auto vergeten en dan als excuus dat je die nooit naar school brengt
Ken ook een verhaal van een jochie van 8 die met kerst was vergeten door zijn familie die op vakantie gingen.quote:Op zondag 20 juli 2025 15:43 schreef HiZ het volgende:
[..]
Soms kan het gebeuren. Ik heb ook wel eens gehad dat ik thuis binnen stond en me toen pas realiseerde dat ik de honden niet bij me had na het uitlaten. Het is een kwestie van juist op het verkeerde moment volledig afgeleid worden. Godzijdank kon ik op tijd teruglopen, maar als ik er een uur later achter was gekomen waren die beesten dood geweest.
Trouwens, nadat ik dit had gepost herinnerde ik dat ik ooit als 4-jarige door mijn ouders ben achtergelaten op een vakantiepark. Vader, moeder, broers en zussen hadden totaal niet gemerkt dat ik op de wc was toen ze weg reden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
Het grootste gevaar zit er in als je denkt dat het jou niet kan overkomen.quote:Op zondag 20 juli 2025 15:53 schreef koffiekoekjes het volgende:
Triest voor het kindje, rip...
Het blijft me verbazen dat mensen die heel de dag met een telefoon in de hand rondlopen geen checklist maken van dingen die ze moeten doen.
Ik vergeet ook gewoon vaak dingen door drukte. Ik heb op mijn telefoon gewoon een notitieblok waar ik van alles in zet wat ik normaal niet doe en dus niet in mijn ritme zit of dingen waar ik aan moet denken.
Soms zijn ouders ook zonder het te weten gedrogeerd ( met dope of gifzooi ) door vijandige partij?quote:Op zaterdag 19 juli 2025 14:30 schreef Mikeytt het volgende:
Die is wel grappigquote:Op zondag 20 juli 2025 11:37 schreef JopieKlaassen het volgende:
@:matspontius heeft zelf iets te vaak in een te warme auto gezeten.
Mensen die wel denken dat het ze kan overkomen - wat een flauwekul zeg. Dat zijn nou juist de chaoten of gasten die dit niet inzien. En daarom moet je dan allerlei veiligheidsmarges inbouwen omdat je je kind niet in de gaten kan houden of kan vergetenquote:Op zondag 20 juli 2025 15:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
Mensen die wel denken dat het ze kan overkomen
Ik ga in ieder geval wel checken wat de interieurbewaking in onze auto precies doet. En eigenlijk zouden autofabrikanten hier ook een oplossing voor moeten vinden: automatisch de ramen naar beneden en airco aan zolang er stroom/benzine in de auto zit.quote:Op zondag 20 juli 2025 15:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het zijn altijd tragedies, ze zullen altijd blijven gebeuren en er zullen altijd mensen zijn die het niet overkomt, tot het ze overkomt.
Wtf heeft dit te maken met je kind vergeten die achter bij je in de auto zit?quote:Op zondag 20 juli 2025 15:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je hebt je kind(eren) sinds de geboorte altijd 24/7 in het oog gehouden? Nooit een moment dat ze je niet wist waar ze waren? Nooit vergeten om iets te doen met/voor ze? Altijd, onder alle omstandigheden in je leven de prioriteit, aandacht en gedachten 100% bij je kind(eren) gehad? Ik vind het zo knap van je. Daar heb ik echt respect voor, weet je.
Er zijn autostoeltjes die detecteren dat er een kind in zit en je de auto wil afsluiten.quote:Op zondag 20 juli 2025 16:54 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik ga in ieder geval wel checken wat de interieurbewaking in onze auto precies doet. En eigenlijk zouden autofabrikanten hier ook een oplossing voor moeten vinden: automatisch de ramen naar beneden en airco aan zolang er stroom/benzine in de auto zit.
Als je nou eens op de inhoud van de post reageert in plaats van je eigen vooroordelen telkens te profileren .....quote:Op zondag 20 juli 2025 16:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Jij lijkt me iemand die strikte protocollen hanteert op de werkvloer.
Waarom zijn die er?
Beetje de kern van het probleem voor mij: "Je telefoon vergeet je ook niet."quote:Op zondag 20 juli 2025 17:05 schreef maily het volgende:
[..]
Er zijn autostoeltjes die detecteren dat er een kind in zit en je de auto wil afsluiten.
Je kunt ook bv je telefoon bij de kinderstoel leggen.
Die vergeet je ook niet als je uitstapt.
quote:Op zondag 20 juli 2025 21:14 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Ik snap wat je bedoelt hoor, maar hoe kun je in godsnaam je kind vergeten?
quote:Op zaterdag 19 juli 2025 15:52 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
[..]
De reacties op dit soort berichten zijn vaak niet mals. De ouders zouden hun kind verwaarlozen, of er zou alcohol of drugs in het spel zijn. Want: hoe kun je anders je eigen kind vergeten?
'Oordeel niet te snel'
Volgens hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder ligt het toch anders. "Oordeel niet te snel. Uit een recente Amerikaanse studie blijkt dat dit iedereen kan overkomen. Ook heel liefdevolle en zorgzame ouders."
Scherder doelt hier op het onderzoek van David Diamond, professor psychologie aan de Universiteit van South Florida. Hij onderzocht wat er gebeurt in de hersenen bij ouders die hun kind vergeten in de auto. "Wat hij concludeert, is dat het vergeten van je baby in een auto geen nalatigheid is, maar een miscommunicatie tussen verschillende hersengebieden."
Drie soorten 'geheugens'
Om dat te kunnen begrijpen, legt Scherder eerst uit dat er verschillende vormen van ons geheugen zijn. "Je hebt je retrospectieve geheugen, daarmee herinner je de dingen die in het verleden gebeurd zijn, zoals dat leuke etentje van gisteren en die vakantie van een jaar geleden."
Daarnaast heb je het prospectief geheugen. "Daarmee onthoud je dingen die in de toekomst liggen, zoals een verjaardagsfeestje aankomend weekend, dat je je moeder nog moet bellen en dat je straks geen boter moet vergeten als je boodschappen gaat doen."
En dan is er de basale ganglia. "Dat deel in je hersenen zorgt voor het onthouden van gewoontes, zoals het onthouden van de route die je naar je werk moet fietsen en dat je voor het slapengaan je tanden poetst."
Afwijken van de routine
Op het moment dat er wordt afgeweken van een gewoonte, bijvoorbeeld dat een moeder haar kind op dinsdag ineens naar de crèche moet brengen terwijl de vader dat normaal gesproken doet, moet er in je hersenen van tevoren een plan gemaakt worden, zegt Scherder. "Je moet dan bedenken dat je een andere route gaat rijden naar je werk dan normaal, want je moet eerst je kind afzetten bij de crèche."
Zo'n plannetje wordt gesmeed in je frontale en pariëtale lob. "Die liggen aan de voorkant van je hersenen en zijn betrokken bij veel psychische functies, zoals impulsbeheersing, beoordelingsvermogen, probleemoplossing en planning."
Vermoeidheid, afleiding en stress
Dit klinkt als een prima systeem om belangrijke zaken te onthouden en gedaan te krijgen, maar wat gaat er dan precies mis bij mensen die hun kind in de auto achterlaten?
"In veel gevallen waar het misging, werd er afgeweken van de normale routine. Dus waar normaal gesproken de vader het kind op dinsdag naar de crèche bracht, moest de moeder het die dag doen. Dat betekent dat het prospectieve geheugen in actie moest komen om te onthouden dat het kind gebracht moest worden, en dat er in de frontale en pariëtale lob een plan van aanpak gemaakt moest worden: je kind aankleden en in de auto zetten, in plaats van direct naar je werk rijden éérst langs de crèche, je kind uit de auto halen en naar de crèche brengen, en dan doorrijden naar je werk."
Dat moet toch lukken, zou je denken, maar: "Op zulke momenten wordt er veel gevraagd van je prospectieve geheugen", zegt Scherder. "Het probleem is dat het prospectieve geheugen niet goed functioneert als er sprake is van vermoeidheid, afleiding en stress. Die kan daar niet tegen."
Terug naar de automatische piloot
En dat was opvallend vaak het geval bij de zaken die Diamond onderzocht. "Eén van de moeders die haar kind in de auto liet zitten toen ze zelf naar haar werk ging, had die nacht ervoor slecht geslapen. Tijdens de autorit kreeg ze twee telefoontjes met verontrustend nieuws over haar familie, wat haar afleiding en stress bezorgde."
Door die stress werd haar prospectieve geheugen onderdrukt. "In zo'n geval neemt de basale ganglia, dus de automatische piloot, het over. Maar in dit geval werd er afgeweken van de routine, want normaal gesproken bracht ze haar kind nooit op dinsdag naar de crèche. En zo werd ze dus afgeleid van haar originele plan, en kon het dus gebeuren dat de moeder haar kind in de auto vergat."
quote:Op zondag 20 juli 2025 15:57 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Ken ook een verhaal van een jochie van 8 die met kerst was vergeten door zijn familie die op vakantie gingen.Het verschil is dat mijn ervaring niet uit een film komt, maar echt is gebeurd.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En dat ze er na een kilometer of 50 rijden achter kwamen dat er een kind mistte.
Ook al meerdere keren gezegd dat ik die uitkomst best geloof. Maar het kan er bij mij gewoon niet in dat je je kind vergeet. Dat is meer dan een paar verbindingen die ff op error staan. Het is verdorie geen sleutel, portemonnee oid.quote:
Dat kan alleen als je geen enkele interactie met je kind hebt, of wellicht zelfs bijna nooit interactie met je kind hebt. Waarschijnlijk je kind ziet als een object, gewoon een ding wat je hebt. Dat klinkt misschien raar, maar heb genoeg vaders meegemaakt die zo weinig tijd met hun kind besteden, dat ze niet eens weten wat of wanneer hun kind eet, hoe laat ze naar bed gaan, hoe je een luier verschoont, hoe je met een kind communiceert... eigenlijk geen enkele vorm van emotionele band heeft met eigen kind. Kijk, dat type vader kan zijn kind vergeten in de auto.quote:Op zondag 20 juli 2025 21:14 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Beetje de kern van het probleem voor mij: "Je telefoon vergeet je ook niet."
Ik snap wat je bedoelt hoor, maar hoe kun je in godsnaam je kind vergeten?
Dan nog heb je niet 27/7 het kind in je hoofd. Probleem is ook dat je na het vergeten ook niet meer in een situatie bent waarin je normaal met het kind bent. Zoals wel vaker met ongelukken met klein spul is een fout in een paar minuten gemaakt waarna de gevolgen enorm zijn.quote:Op zondag 20 juli 2025 21:26 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Ook al meerdere keren gezegd dat ik die uitkomst best geloof. Maar het kan er bij mij gewoon niet in dat je je kind vergeet. Dat is meer dan een paar verbindingen die ff op error staan. Het is verdorie geen sleutel, portemonnee oid.
Je hebt één cruciale taak als ouder voor je dreumes: zorg dragen.
Gvd, tranen springen in mijn ogen als ik denk aan zo'n kindje in een snikhete auto. Hulpeloos en volledig aan zijn lot overgelaten![]()
Kerntaak is zorg voor de kinderen. Je maakt ze en je zorgt ervoor.quote:Op maandag 21 juli 2025 00:34 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Dan nog heb je niet 27/7 het kind in je hoofd. Probleem is ook dat je na het vergeten ook niet meer in een situatie bent waarin je normaal met het kind bent. Zoals wel vaker met ongelukken met klein spul is een fout in een paar minuten gemaakt waarna de gevolgen enorm zijn.
Er zijn grenzen, je 'mening' is misselijkmakendquote:Op maandag 21 juli 2025 01:46 schreef ootjekatootje het volgende:
En ja, je mag me heftig vinden. Maar ik mag mijn mening toch geven?
Altijd gezellig, lunchen op een parkeerplaats. McDonalds? Ikea?quote:Op maandag 21 juli 2025 01:55 schreef ootjekatootje het volgende:
Terwijl mijn ouder s ergens aan het lunchen waren in de zomer vakantie in zuid Frankrijk op een parkeerplaats
Als je dan toch 3 uren per dag over hebt, kun je onthaasten én heb je wat meer tijd voor je kind. Win-winquote:Op maandag 21 juli 2025 00:34 schreef Nebelwerfer het volgende:
Dan nog heb je niet 27/7 het kind in je hoofd.
quote:Op maandag 21 juli 2025 07:25 schreef Ed1234 het volgende:
Waarschijnlijk hebben die ouders ook ooit gedacht “dat overkomt mij nooit”. En toch kan het altijd gebeuren, wie weet wat er verder in hun leven speelde en wat voor afleiding er was. Ik kan mij voorstellen dat met slaapgebrek en misschien wel andere zaken die spelen in een leven je wat minder scherp bent.
Wat ik ook bijzonder vind is dat die opvang niet even aan de bel heeft getrokken, hier doen ze dat wel als je er niet om 9 uur uiterlijk bent. En dat de vader en moeder kennelijk geen contact hebben gedurende de dag. Wij brengen kind altijd lopend naar de opvang en anders met de fiets of auto naar opa/oma, als ze daar niet aankomt dan trekken die wel aan de bel.
Erg tragisch verhaal
Ja, ik ben het er mee eens met dat de opvang hier actiever op mag sturen.quote:Op maandag 21 juli 2025 07:25 schreef Ed1234 het volgende:
Waarschijnlijk hebben die ouders ook ooit gedacht “dat overkomt mij nooit”. En toch kan het altijd gebeuren, wie weet wat er verder in hun leven speelde en wat voor afleiding er was. Ik kan mij voorstellen dat met slaapgebrek en misschien wel andere zaken die spelen in een leven je wat minder scherp bent.
Wat ik ook bijzonder vind is dat die opvang niet even aan de bel heeft getrokken, hier doen ze dat wel als je er niet om 9 uur uiterlijk bent. En dat de vader en moeder kennelijk geen contact hebben gedurende de dag. Wij brengen kind altijd lopend naar de opvang en anders met de fiets of auto naar opa/oma, als ze daar niet aankomt dan trekken die wel aan de bel.
Erg tragisch verhaal
Het vreemde is ook dat dit al heel vaak is voorgekomen maar om de 1 of andere reden is er in dit geval sprake van opzet.quote:Op maandag 21 juli 2025 03:33 schreef r_one het volgende:
[..]
Er zijn grenzen, je 'mening' is misselijkmakend![]()
Het kind is niet bewust gemarteld en geliquideerd op een barbaarse wijze terwijl de beul toekeek!
ik denk dat incidenten zoals dit gebruiken om iedereen naar de kamer van de rector te laten komen voor een strenge preek een beetje overdreven is.quote:Op maandag 21 juli 2025 08:12 schreef Hiddendoe het volgende:
Geheugensteuntjes en tragische berichten in de media blijken ook niet echt te helpen.
Ik denk dat we in de eerste plaats eens af moeten zien te komen van die eeuwigdurende ratrace.
Altijd jakkeren en sjouwen om alles maar op tijd geregeld te krijgen, continue aan 1001 dingen tegelijkertijd te moeten denken.
Gewoon even met zijn allen gas terug nemen.
Jij vindt dit 'bla bla'?quote:Op maandag 21 juli 2025 08:27 schreef SpecialK het volgende:
[..]
ik denk dat incidenten zoals dit gebruiken om iedereen naar de kamer van de rector te laten komen voor een strenge preek een beetje overdreven is.
een beetje zoals die femicidediscussie de laatste tijd. lijkt hip te zijn om de gehele bevolking hard en straf aan te spreken voor het gedrag van (in de femicide discussie) ~45 (daders, misschien niet eens allemaal mannen) gedeeld door 7.000.000 (volwassen mannen) = 0,0006%
Als het gaat over kinderen in autos achter laten (ja elk kind is 1 te veel blabla) dan gaat het soms zelfs over ~1 a 2 per jaar. misschien minder. Over alle gezinnen in Nederland.
er lijkt gewoon on beide gevallen niet echt gedrag te zijn waar je heel Nederland op kan aanspreken met "kappen nou, vlegels!" of wederom een gigantische campagne voor op te zetten of allerhande wetten voor aan te nemen.
Het moet proportioneel en zinnig zijn en blijven
Precies dit gedrag is het probleem.quote:Op maandag 21 juli 2025 08:35 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Jij vindt dit 'bla bla'?
Het is inderdaad gedrag waar je niet iedereen op kan aanspreken, maar het kan wel iedereen overkomen.
Maar goed, het is zoals je zegt, het betreft 'slechts' 1 a 2 kinderen per jaar, dus een verwaarloosbaar risico.
Waar hebben we het nu helemaal over?
Mogen we dat zelf uitmaken? Jij wil echt dat we hierover praten alsof we allemaal robots zijn? Alsof emoties er niet toe doen?quote:Op maandag 21 juli 2025 08:50 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Precies dit gedrag is het probleem.
Het is minder dan 1 kind per jaar trouwens.
Er gaan elk jaar 20-25 kinderen onder de 5 dood aan ongelukken zoals verkeer en verdrinking in Nederland.
Een probleem wat dus >25x prangender is.
Nogmaals. Stel je reactie af op de zinnigheid en grootte van het probleem. Niet louter op hoe emotioneel beladen de gebeurtenis zelf is.
Dus nog meer verantwoordelijkheid wegnemen bij de ouders? Goed idee, zeg! Dat zal helpen bij het niet vergeten dat je een kind hebt. Straks gaan we nog zeggen dat dit de schuld is van de kinderopvang.quote:Op maandag 21 juli 2025 07:46 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Ja, ik ben het er mee eens met dat de opvang hier actiever op mag sturen.
Je kan dat oordelen wat je doet niet afdoen als vraagtekens zetten of meningen geven.quote:Op maandag 21 juli 2025 01:46 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Waarom ben je nu zo boos?
Het is toch niet meer dan normaal dat ik vraagtekens zet bij het feit dat ouders die hun kind moeten afzetten bij de opvang binnen normale aanrij tijden hun kind vergeten?
Het staat overal in de media, er wordt altijd voor gewaarschuwd.
En inderdaad, ja heftig die Griekse stier,die bestond en werd gebruikt. De link die ik deelde had geen toeter, die hadden ze toen wel, dan hoorde ze de persoon in de stier brullen in de hele regio.
Ze hadden laatst een oma in een auto gezet, met toestemming van de oma. Filmpje op TikTok, zonder airco ramen en deuren dicht in de zon. Met begeleiding maar die vrouw werd knettergek van de hitte.
En laten we het er juist over hebben op een forum, zodat dit niet weer gebeurt.
En waarom gebeurt dit binnen een tijdsbestek van hooguit 30 minuten?
En ja, je mag me heftig vinden. Maar ik mag mijn mening toch geven?
Nee, dit kan niet iedereen overkomen. Hou op met die onzin relativering. Er zijn bepaalde voorwaarden nodig waarin dit soort situaties voorkomen. Niet betrokken zijn bij de dagelijkse verzorging van je kind is daar één van.quote:Op maandag 21 juli 2025 07:25 schreef Ed1234 het volgende:
Erg tragisch verhaal
Doe normaal.quote:Op maandag 21 juli 2025 08:53 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Mogen we dat zelf uitmaken? Jij wil echt dat we hierover praten alsof we allemaal robots zijn? Alsof emoties er niet toe doen?
Dat doen mensen zich toch zelf aan? Niet dat ze dat moeten of zo lijkt mequote:Op maandag 21 juli 2025 08:12 schreef Hiddendoe het volgende:
Geheugensteuntjes en tragische berichten in de media blijken ook niet echt te helpen.
Ik denk dat we in de eerste plaats eens af moeten zien te komen van die eeuwigdurende ratrace.
Altijd jakkeren en sjouwen om alles maar op tijd geregeld te krijgen, continue aan 1001 dingen tegelijkertijd te moeten denken.
Gewoon even met zijn allen gas terug nemen.
Ik doe normaal. Tenminste dat probeer ik.quote:Op maandag 21 juli 2025 09:28 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Doe normaal.
Nergens zeg ik dat je geen emoties mag hebben. Maar ik geef aan dat mensen die op basis van incidenten allemaal breedgetrokken beleid gaan eisen eventjes een toontje moeten verlagen.
Dat jij je daardoor aangesproken voelt is iets tussen jou en god wat mij betreft.
Da's precies wat ik bedoel. Ze laten zich allemaal opjagen. En waarvoor?quote:Op maandag 21 juli 2025 09:31 schreef matspontius het volgende:
[..]
Dat doen mensen zich toch zelf aan? Niet dat ze dat moeten of zo lijkt me
Volledig mee eens maar ik doe daar niet aan mee!! Je ziet het op het werk, schoolplein basisschool, bij de hockey, middelbare school, turnen, etc. Alles moet meer, meer en beter, beter en vaker, vaker. Kinderen en volwassen worden ook gigantisch onder druk gezet hierdoor - niet goed voor hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Volwassenen eigen schuld, kinderen treurig.quote:Op maandag 21 juli 2025 09:43 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Da's precies wat ik bedoel. Ze laten zich allemaal opjagen. En waarvoor?
Ik ook niet. Nu heb ik wel makkelijk praten want ik heb geen kinderen die ik moet gaan brengen of halen tussen de bedrijven door.quote:Op maandag 21 juli 2025 09:47 schreef matspontius het volgende:
[..]
Volledig mee eens maar ik doe daar niet aan mee!! Je ziet het op het werk, schoolplein basisschool, bij de hockey, middelbare school, turnen, etc. Alles moet meer, meer en beter, beter en vaker, vaker. Kinderen en volwassen worden ook gigantisch onder druk gezet hierdoor - niet goed voor hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Volwassenen eigen schuld, kinderen treurig.
Persoonlijk boeit me geen zak wat anderen doen, over me zeggen, etc. Ze zoeken het allemaal maar lekker uit
Dat scheelt wel jaquote:Op maandag 21 juli 2025 09:49 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Ik ook niet. Nu heb ik wel makkelijk praten want ik heb geen kinderen die ik moet gaan brengen of halen tussen de bedrijven door.
Nergens in de cijfers of dit topic lees ik terug dat dit iets is "wat steeds vaker voorkomt". De cijfers zijn zo laag dat je niet eens statistisch significante uitspraken kan doen over dit.quote:Op maandag 21 juli 2025 09:41 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Ik doe normaal. Tenminste dat probeer ik.
Het gaat hier over incidenten die steeds vaker voorkomen. Er is een soort trend merkbaar.
quote:Op maandag 21 juli 2025 09:47 schreef matspontius het volgende:
[..]
Volledig mee eens maar ik doe daar niet aan mee!! Je ziet het op het werk, schoolplein basisschool, bij de hockey, middelbare school, turnen, etc. Alles moet meer, meer en beter, beter en vaker, vaker. Kinderen en volwassen worden ook gigantisch onder druk gezet hierdoor - niet goed voor hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Volwassenen eigen schuld, kinderen treurig.
Persoonlijk boeit me geen zak wat anderen doen, over me zeggen, etc. Ze zoeken het allemaal maar lekker uit
Maar daar is het mij dus niet om te doen. Elk incident is er een te veel. Vooral omdat het niet nodig is.quote:Op maandag 21 juli 2025 09:59 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Nergens in de cijfers of dit topic lees ik terug dat dit iets is "wat steeds vaker voorkomt". De cijfers zijn zo laag dat je niet eens statistisch significante uitspraken kan doen over dit.
Deze post ging over de ratrace dus koekkoekquote:Op maandag 21 juli 2025 10:02 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]![]()
Misschien lag een van de kinderen wel vanaf 2 uur ‘s nachts te huilen waardoor paps er niet bij was.
Maar oordelen en roepen is makkelijk en het zal voor sommigen ook beter zijn voor het gevoel van eigenwaarden denk ik dan.
Zeg me dat je te dom bent om te poepen zonder te zeggen dat je te dom bent om te poepen.quote:Op maandag 21 juli 2025 09:05 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Dus nog meer verantwoordelijkheid wegnemen bij de ouders? Goed idee, zeg! Dat zal helpen bij het niet vergeten dat je een kind hebt. Straks gaan we nog zeggen dat dit de schuld is van de kinderopvang.
En dat moeten we los zien van reageren op het verhaal uit de OP?quote:Op maandag 21 juli 2025 10:11 schreef matspontius het volgende:
[..]
Deze post ging over de ratrace dus koekkoek
Jij komt met de achterlijke suggestie om nog meer werk bij de overvolle, onderbezette kinderopvangen te plaatsen. Je kunt net zo goed zeggen dat mama papa had moeten bellen of het kind wel bij de opvang terecht gekomen is. Of papa had gewoon z'n kop erbij moeten houden en prioriteit bij de verzorging van z'n kind moeten leggen.quote:Op maandag 21 juli 2025 10:14 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Zeg me dat je te dom bent om te poepen zonder te zeggen dat je te dom bent om te poepen.
Dat is een constatering van een mogelijk oorzaak van dit drama - kun je prima normaal op reageren ipv je onderbuik er gelijk weer in te gooienquote:Op maandag 21 juli 2025 10:26 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
En dat moeten we los zien van reageren op het verhaal uit de OP?
Tweemaal elektrische stoel, de tweede keer om er zeker van te zijnquote:Op maandag 21 juli 2025 10:18 schreef JopieKlaassen het volgende:
Overigens was ik pas vergeten mijn kind in de gordel vast te zetten. Dat kan hij inmiddels zelf, maar doordat er een doos naast zijn verhoger stond kon hij niet goed de gordel er in klikken en moest ik het doen. Gelukkig werd ik tot de orde geroepen door mijn kind
@:matspontius en @:oppiedoppie roept u maar. Poging tot moord minimaal neem ik aan?
Geen moordenaar, wel stupide.quote:Op maandag 21 juli 2025 10:18 schreef JopieKlaassen het volgende:
Overigens was ik pas vergeten mijn kind in de gordel vast te zetten. Dat kan hij inmiddels zelf, maar doordat er een doos naast zijn verhoger stond kon hij niet goed de gordel er in klikken en moest ik het doen. Gelukkig werd ik tot de orde geroepen door mijn kind
@:matspontius en @:oppiedoppie roept u maar. Poging tot moord minimaal neem ik aan?
Kind is wel alerter dan de vaderquote:Op maandag 21 juli 2025 10:18 schreef JopieKlaassen het volgende:
Het probleem ergens anders neerleggen - typisch kenmerk van de chaootquote:Op maandag 21 juli 2025 10:31 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Jij komt met de achterlijke suggestie om nog meer werk bij de overvolle, onderbezette kinderopvangen te plaatsen. Je kunt net zo goed zeggen dat mama papa had moeten bellen of het kind wel bij de opvang terecht gekomen is. Of papa had gewoon z'n kop erbij moeten houden en prioriteit bij de verzorging van z'n kind moeten leggen.
Jij die hier en nu tegen mij over onderbuikgevoelens begint vind ik hypocriet.quote:Op maandag 21 juli 2025 10:31 schreef matspontius het volgende:
[..]
Dat is een constatering van een mogelijk oorzaak van dit drama - kun je prima normaal op reageren ipv je onderbuik er gelijk weer in te gooien
Kan je wel vinden, toch reageer je niet op de inhoud van de post. Daar word namelijk 1 van de kernoorzaken aangedragen. Andere meningen zijn hier niet gewenst maar ik vind dat er prima punten worden aangedragen waarom dit gebeurt. En daarmee wordt er helemaal niemand beschuldigd of als slechte vader weggezet. Geen opzet, wel nalatigheid.quote:Op maandag 21 juli 2025 10:41 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Jij die hier en nu tegen mij over onderbuikgevoelens begint vind ik hypocriet.
Weet niet of poging tot moord kwalificeert, maar toepasselijke straf lijkt mij toch wel dagelijks verplicht 10 minuten voorgelezen worden, uit het 1 of andere forum vol onbekenden, die even goed uit de doeken doen waarom je een stomme lul bent.quote:Op maandag 21 juli 2025 10:18 schreef JopieKlaassen het volgende:
🙏quote:Op maandag 21 juli 2025 12:46 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Weet niet of poging tot moord kwalificeert, maar toepasselijke straf lijkt mij toch wel dagelijks verplicht 10 minuten voorgelezen worden, uit het 1 of andere forum vol onbekenden, die even goed uit de doeken doen waarom je een stomme lul bent.
Natuurlijk wel met goede moderatie die erop letten dat enig vorm van begrip gefilterd wordt. Stom ben je, blijf je en goede ouders zou zoiets nooit overkomen !
Alles is hierboven al gezegd.quote:Op maandag 21 juli 2025 10:18 schreef JopieKlaassen het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |