Man man man, heel triest. Je kind in een snikhete auto vergeten en dan als excuus dat je die nooit naar school brengtquote:Belgische dreumes overlijdt in hete auto, vader was hem vergeten
In België is een jongetje van 15 maanden overleden nadat hij door zijn vader in een hete auto was achtergelaten. Dat gebeurde in de stad Namen.
De man zou zijn twee kinderen op twee opvangplekken afzetten, melden Belgische media. In de ochtend had hij zijn oudste kind weggebracht. Daarna reed hij door naar zijn werk en vergat hij zijn jongste kind.
Toen de grootouders van de jongen hem aan het einde van de dag van de opvang wilden halen en de vader om opheldering was gevraagd, kreeg de man pas door dat hij zijn zoontje in de auto had achtergelaten.
Oververhitting
Het is niet duidelijk waarom de crèche in de ochtend geen alarm heeft geslagen toen het jongetje niet werd gebracht. Volgens de nieuwssite L'Avenir was de vader vergeten zijn kind bij de crèche af te zetten, omdat hij dat normaal gesproken nooit doet.
Volgens de Belgische autoriteiten is het kind overleden door oververhitting. Justitie gaat in het onderzoek naar het incident niet uit van opzet.
Inderdaad ik zou niet te snel oordelen. Ieder mens kan fouten maken. Mensen beseffen niet dat een auto een extreem gevaarlijjke plek is.quote:Op zaterdag 19 juli 2025 15:45 schreef JopieKlaassen het volgende:
Heel triest, maar voordat de @:mikeytt en @:de_boswachter van deze wereld hun 50 iq mening de wereld inslingeren doen ze goed aan om op onderstaande link te klikken. Pas wel op, kan woorden met meer dan twee lettergrepen bevatten.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)rsenen-geheugen-erik
Het gebeurt meestal juist als er wordt afgeweken van een vaste routine:quote:Op zaterdag 19 juli 2025 15:43 schreef Geschiedkundige het volgende:
Het overkomt mensen echt volgens mij omdat ze alles op de automatische piloot/routine doen. Ik blijf dat onbegrijpelijk vinden. Je bent ouder, je kind is géén routine
Werk zal wel weer 'belangrijk' zijn geweest en met z'n kop zat hij alweer op de verkeerde plek ipv zijn verantwoording als vader te nemen.
Wat een drama voor dat gezin
quote:De reacties op dit soort berichten zijn vaak niet mals. De ouders zouden hun kind verwaarlozen, of er zou alcohol of drugs in het spel zijn. Want: hoe kun je anders je eigen kind vergeten?
'Oordeel niet te snel'
Volgens hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder ligt het toch anders. "Oordeel niet te snel. Uit een recente Amerikaanse studie blijkt dat dit iedereen kan overkomen. Ook heel liefdevolle en zorgzame ouders."
Scherder doelt hier op het onderzoek van David Diamond, professor psychologie aan de Universiteit van South Florida. Hij onderzocht wat er gebeurt in de hersenen bij ouders die hun kind vergeten in de auto. "Wat hij concludeert, is dat het vergeten van je baby in een auto geen nalatigheid is, maar een miscommunicatie tussen verschillende hersengebieden."
Drie soorten 'geheugens'
Om dat te kunnen begrijpen, legt Scherder eerst uit dat er verschillende vormen van ons geheugen zijn. "Je hebt je retrospectieve geheugen, daarmee herinner je de dingen die in het verleden gebeurd zijn, zoals dat leuke etentje van gisteren en die vakantie van een jaar geleden."
Daarnaast heb je het prospectief geheugen. "Daarmee onthoud je dingen die in de toekomst liggen, zoals een verjaardagsfeestje aankomend weekend, dat je je moeder nog moet bellen en dat je straks geen boter moet vergeten als je boodschappen gaat doen."
En dan is er de basale ganglia. "Dat deel in je hersenen zorgt voor het onthouden van gewoontes, zoals het onthouden van de route die je naar je werk moet fietsen en dat je voor het slapengaan je tanden poetst."
Afwijken van de routine
Op het moment dat er wordt afgeweken van een gewoonte, bijvoorbeeld dat een moeder haar kind op dinsdag ineens naar de crèche moet brengen terwijl de vader dat normaal gesproken doet, moet er in je hersenen van tevoren een plan gemaakt worden, zegt Scherder. "Je moet dan bedenken dat je een andere route gaat rijden naar je werk dan normaal, want je moet eerst je kind afzetten bij de crèche."
Zo'n plannetje wordt gesmeed in je frontale en pariëtale lob. "Die liggen aan de voorkant van je hersenen en zijn betrokken bij veel psychische functies, zoals impulsbeheersing, beoordelingsvermogen, probleemoplossing en planning."
Vermoeidheid, afleiding en stress
Dit klinkt als een prima systeem om belangrijke zaken te onthouden en gedaan te krijgen, maar wat gaat er dan precies mis bij mensen die hun kind in de auto achterlaten?
"In veel gevallen waar het misging, werd er afgeweken van de normale routine. Dus waar normaal gesproken de vader het kind op dinsdag naar de crèche bracht, moest de moeder het die dag doen. Dat betekent dat het prospectieve geheugen in actie moest komen om te onthouden dat het kind gebracht moest worden, en dat er in de frontale en pariëtale lob een plan van aanpak gemaakt moest worden: je kind aankleden en in de auto zetten, in plaats van direct naar je werk rijden éérst langs de crèche, je kind uit de auto halen en naar de crèche brengen, en dan doorrijden naar je werk."
Dat moet toch lukken, zou je denken, maar: "Op zulke momenten wordt er veel gevraagd van je prospectieve geheugen", zegt Scherder. "Het probleem is dat het prospectieve geheugen niet goed functioneert als er sprake is van vermoeidheid, afleiding en stress. Die kan daar niet tegen."
Terug naar de automatische piloot
En dat was opvallend vaak het geval bij de zaken die Diamond onderzocht. "Eén van de moeders die haar kind in de auto liet zitten toen ze zelf naar haar werk ging, had die nacht ervoor slecht geslapen. Tijdens de autorit kreeg ze twee telefoontjes met verontrustend nieuws over haar familie, wat haar afleiding en stress bezorgde."
Door die stress werd haar prospectieve geheugen onderdrukt. "In zo'n geval neemt de basale ganglia, dus de automatische piloot, het over. Maar in dit geval werd er afgeweken van de routine, want normaal gesproken bracht ze haar kind nooit op dinsdag naar de crèche. En zo werd ze dus afgeleid van haar originele plan, en kon het dus gebeuren dat de moeder haar kind in de auto vergat."
https://www.rtl.nl/nieuws(...)rsenen-geheugen-erik
Nou nou nou, iedereen maakt fouten. Alleen is dit, helaas voor het hele gezin, een fatale fout.quote:Op zaterdag 19 juli 2025 15:43 schreef Geschiedkundige het volgende:
Dramatische gebeurtenis en je leest het toch echt regelmatig. Ik blijf me verwonderen hoe je je kind kunt vergeten, zeker als je ook je ander kind uit de auto haalt. Dan zie je toch dat jonge kind ook in zijn stoeltje zitten lijkt me..
Het overkomt mensen echt volgens mij omdat ze alles op de automatische piloot/routine doen. Ik blijf dat onbegrijpelijk vinden. Je bent ouder, je kind is géén routine
Werk zal wel weer 'belangrijk' zijn geweest en met z'n kop zat hij alweer op de verkeerde plek ipv zijn verantwoording als vader te nemen.
Wat een drama voor dat gezin
Is gewoon het gebruikelijke woord voor kinderen die tussen baby en peuter in zittenquote:Op zaterdag 19 juli 2025 15:57 schreef Hyaenidae het volgende:
'Dreumes'![]()
![]()
Wat een WALGELIJK kutwoord zeg![]()
Dan nog is het een compleet achterlijk kutwoord waar ik zelfs een beetje agressief van word.quote:Op zaterdag 19 juli 2025 16:06 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Is gewoon het gebruikelijke woord voor kinderen die tussen baby en peuter in zitten
Dat ligt dan echt aan jou.quote:Op zaterdag 19 juli 2025 16:12 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Dan nog is het een compleet achterlijk kutwoord waar ik zelfs een beetje agressief van word.
Het klinkt zó ontiegelijk dom, het klinkt als een mongool die aan het koppeltje duikelen is.
Je wilt de bedenker ervan in elkaar dreumen?quote:Op zaterdag 19 juli 2025 16:12 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Dan nog is het een compleet achterlijk kutwoord waar ik zelfs een beetje agressief van word.
Pak je toch gewoon je AK-74quote:Op zaterdag 19 juli 2025 16:12 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Het klinkt zó ontiegelijk dom, het klinkt als een mongool die aan het koppeltje duikelen is.
Die baan was niet belangrijk genoeg, of hij was zelf niet belangrijk genoeg dat hij een chauffeur had, wat een armoedequote:Op zaterdag 19 juli 2025 14:43 schreef de_boswachter het volgende:
‘Het druk hebben op het werk’
‘Een belangrijke baan hebben’
Zo zie je maar weer. Soms legt men de prioriteiten verkeerd. Werken :’)
Nee, van 'Peuter' word je vrolijkquote:Op zaterdag 19 juli 2025 15:57 schreef Hyaenidae het volgende:
'Dreumes'![]()
![]()
Wat een WALGELIJK kutwoord zeg![]()
Dat weet ik. Maar je kind is géén routine toch. Iedere dag is anders, althans hier.quote:Op zaterdag 19 juli 2025 15:52 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Het gebeurt meestal juist als er wordt afgeweken van een vaste routine:
[..]
Ik vind dit geen fout meer. Dit is zware nalatigheid en verwijtbaarheid in mijn ogen. Maar zo zal vader zichzelf ook vast voelen. Een intens trieste gebeurtenis voor het gezin.quote:Op zaterdag 19 juli 2025 16:01 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Nou nou nou, iedereen maakt fouten. Alleen is dit, helaas voor het hele gezin, een fatale fout.
Kinderen routine noemenquote:Op zaterdag 19 juli 2025 15:52 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Het gebeurt meestal juist als er wordt afgeweken van een vaste routine:
[..]
quote:Op zaterdag 19 juli 2025 16:36 schreef Nober het volgende:
En waarom deed degene die het normaal doet het niet?
Ja, jij ook?quote:Op zaterdag 19 juli 2025 16:34 schreef matspontius het volgende:
[..]
Kinderen routine noemen![]()
![]()
Zelf kinderen?
Ze zijn er vast hoor. Kinderen voor de leuk. Verder niet teveel aan je leven veranderen. Werk erg belangrijk vinden en daar ook veelvuldig buiten werktijd (mentaal) mee bezig zijn.quote:Op zaterdag 19 juli 2025 16:34 schreef matspontius het volgende:
[..]
Kinderen routine noemen![]()
![]()
Zelf kinderen?
Maar dan wéét je dat toch juist. Hij is met dat kind op pad gestuurd, dat wijkt af van normaal. Ik zou dan juist daar mee bezig zijn. Je krijgt een extra belangrijke taak, dan ben je toch juist scherp lijkt me.. maar goed.. ik kan me er gewoon niks bij voorstellen.quote:Op zaterdag 19 juli 2025 16:40 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Ja, jij ook?
Als ik elke dag mijn kinderen een boterhammetje pindakaas geef, dan is dat routine. Als ik elke dag mijn kinderen naar school breng is het ook routine. Als ze opeens naar oma moeten ipv naar school, dan is het een afwijking van de routine.
Vast wel ja..quote:Op zaterdag 19 juli 2025 16:38 schreef Perrin het volgende:
Blijkbaar gebeurt dit dan ook wel eens als het niet loeiheet is en dan tref je je kind na werk nog enigszins levend op de achterbank aan?
Je bent te goed voor deze wereld. Ik had alle 6 de ruiten ingetikt en voor de zekerheid nog zijn lampen.quote:Op zaterdag 19 juli 2025 16:50 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Vast wel ja..
Ik heb zo ooit een hond gered uit een auto. Beest lag gewoon kapot te gaan, hebben we toch de ruit ingetikt. Hond eruit gehaald en gewacht.
Heb het ruitje wel zelf betaald, had geen zin in verder gezeik.
Wanneer je onder stress of grote vermoeidheid gebukt gaat, wordt het gedeelte van je hersenen die daar mee bezig is onderdrukt door het gedeelte van je hersenen die op de automatische piloot gaat. En meestal gaat dan het alsnog goed natuurlijk. Dan neem je de afslag naar werk en begint je kind te babbelen en denk je: kut, verkeerd gereden. Of iemand slaat de deur dicht en ziet dat kind zitten.quote:Op zaterdag 19 juli 2025 16:45 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Maar dan wéét je dat toch juist. Hij is met dat kind op pad gestuurd, dat wijkt af van normaal. Ik zou dan juist daar mee bezig zijn. Je krijgt een extra belangrijke taak, dan ben je toch juist scherp lijkt me.. maar goed.. ik kan me er gewoon niks bij voorstellen.
Daarom zeg ik ook dat ik de uitkomst van het wetenschappelijk onderzoek ook best geloof. Ik kan me er zelf echter géén voorstelling van maken.quote:Op zaterdag 19 juli 2025 16:54 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Wanneer je onder stress of grote vermoeidheid gebukt gaat, wordt het gedeelte van je hersenen die daar mee bezig is onderdrukt door het gedeelte van je hersenen die op de automatische piloot gaat. En meestal gaat dan het alsnog goed natuurlijk. Dan neem je de afslag naar werk en begint je kind te babbelen en denk je: kut, verkeerd gereden. Of iemand slaat de deur dicht en ziet dat kind zitten.
Moet denk ik ook een beetje in je aard zitten. Ik ben zelf een neuroot met dit soort dingen, en check altijd nog een paar keer of ik alles goed heb gedaan. Denk dan ook niet dat zoiets mij snel zou gebeuren. Op het strand ben ik ook altijd als een havik mijn kinderen aan het bekijken, terwijl ik andere ouders een stuk relaxter op hun handdoek zie zittenDat is vooral karakter.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |