Deeltje 1: NWS / De toekomst is grijsquote:De serie De Toekomst Is Grijs toonde wat de gevolgen van de vergrijzing zijn. In dit afsluitende debat bespreken Carrie ten Napel en Elles de Bruin wat er moet gebeuren om te voorkomen dat Nederland vastloopt door het groeiend aantal ouderen.
In 2040 bereikt de vergrijzing in Nederland zijn hoogtepunt.
Tegen die tijd is een kwart van de Nederlanders ouder dan 65 jaar.
Bovendien is het aantal tachtigplussers dan verdubbeld ten opzichte van nu.
De Toekomst Is Grijs
De afgelopen weken was in De Toekomst Is Grijs te zien wat de gevolgen van de vergrijzing nu al zijn op onder meer de woningmarkt en de zorg. In dit afsluitende debat bespreken Carrie ten Napel en Elles de Bruin wat er moet gebeuren om te voorkomen dat Nederland vastloopt door het groeiend aantal ouderen.
Volgens mij hebben veel aziatische landen geen ruimhartig sociaal stelsel en wordt er daarom veel gespaard. Met fiat valuta biedt dat trouwens weinig zekerheid, dat leidt dan vervolgens weer tot flinke investeringsbubbles zoals we in Japan en China kunnen waarnemen.quote:Op zaterdag 12 juli 2025 11:52 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
je moet zelf voor de oude dag zorgen daar, gaan AOW omslagstelsel
jij betaald mijn AOW dat vind ik erg aardig van je , maar zij hebben dat systeem niet
dat is een aanname gebaseerd op een natte vingerquote:Op zaterdag 12 juli 2025 12:05 schreef Digi2 het volgende:
In 2040 bereikt de vergrijzing in Nederland zijn hoogtepunt.
Een zuid koreaanse granny blijkbaarquote:
quote:Op zaterdag 12 juli 2025 11:43 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
In zuid Korea heb je de granny sex , die spelen de hoer op hun 75 levensjaar
De Bacchus ladys
https://en.wikipedia.org/wiki/Bacchus_Ladies
Daarnaast bestaat in veel landen geen of geen noemenswaardige bijstand na de WW mocht je geen baan vinden.quote:Op zaterdag 12 juli 2025 11:29 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat is allemaal Appelen met Eieren vergelijken, in Nederland is WW sowieso gewoon een verkapte belasting.
quote:Meloni schrapt bijstand voor veel Italianen. En de arbeidsmarkt is een ramp
582 euro per maand bedraagt de bijstand in Italië. En dat schamele bedrag dreigt de extreemrechtse nieuwe premier Giorgia Meloni nu ook nog af te nemen. Dat terwijl er nauwelijks werk is, schrijft de Volkskrant.
Ter vergelijking: in Nederland bedraagt de bijstand in 2023 tegen de 1200 euro per maand. In Italië minder dan de helft en wie er weleens komt, weet dat het leven er echt niet de helft goedkoper is. Ook moeten ontvangers van de reddito di cittadinanza aan allerlei voorwaarden voldoen, zoals een sociale dienstplicht.
Zwart werkToch zijn de uitkeringsgerechtigden volgens de regering van Meloni profiteurs. Zo'n 40 procent van de in totaal 1,4 miljoen huishoudens die nu reddito krijgt, zou dit jaar hun uitkering kwijtraken. Zij zijn volgens Meloni 'inzetbaar'. De maatregel moet ruim 700 miljoen euro opleveren. Maar de vraag is of er werk is voor al deze mensen.
Ja, dat krijg je met populisten. Eerst de asielzoekers, dan de arbeidsmigranten, dan de mensen met een uitkering, dan de langdurig zieken. En als ze dan in opstand komen is dat een prima aanleiding om ze op te sluiten. Wat na een tijdje ook wel heel duur wordt ...quote:Op zaterdag 12 juli 2025 12:53 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Daarnaast bestaat in veel landen geen of geen noemenswaardige bijstand na de WW mocht je geen baan vinden.
[..]
Populisme lijkt mij vooral te ontstaan doordat de sociale cohesie binnen bevolkingen verminderd. Een toenemende tribalisatie ten gevolge van bijna mateloze arbeidsmigratie en asielzoekers waarmee men geen kernwaarden en normen deelt kunnen het veroorzaken imo. Alles met mate, maar daar wil de elite niet van weten, want die verdienen er flink aan, zelfs als dat uiteindelijk tot oorlog/burgeroorlog leidt.quote:Op zaterdag 12 juli 2025 15:02 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, dat krijg je met populisten. Eerst de asielzoekers, dan de arbeidsmigranten, dan de mensen met een uitkering, dan de langdurig zieken. En als ze dan in opstand komen is dat een prima aanleiding om ze op te sluiten. Wat na een tijdje ook wel heel duur wordt ...
Zo gaat dat. Glijdende schaal. Zoals die kikker die zich laat koken, als je het maar langzaam doet.
Dat is de buitenkant. Daar schuiven we het nu graag op af. Het komt vooral, omdat de mensen zonder empathie nu in staat zijn om veel rijkdom te vergaren, door het bij de werkende klasse af te romen. Ja, ik weet dat nog maar weinig mensen zich tegenwoordig een arbeider vinden. Die hebben allemaal een knus kantoorbaantje, die staan niet de hele dag te zweten.quote:Op zaterdag 12 juli 2025 15:33 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Populisme lijkt mij vooral te ontstaan doordat de sociale cohesie binnen bevolkingen verminderd. Een toenemende tribalisatie ten gevolge van bijna mateloze arbeidsmigratie en asielzoekers waarmee men geen kernwaarden en normen deelt kunnen het veroorzaken imo. Alles met mate, maar daar wil de elite niet van weten, want die verdienen er flink aan, zelfs als dat uiteindelijk tot oorlog/burgeroorlog leidt.
Ik heb ze zelfs van in de 30 gezien die al grijs werden.quote:Op zaterdag 12 juli 2025 12:16 schreef Hyaenidae het volgende:
Ik ken zelfs mensen van 50 die nu al grijs zijn. Dus de vergrijzing zet ook steeds vroeger in en niet alleen vanaf 65.
Ik zie het absoluut niet als de buitenkant, maar beschouw het als fundamenteel.quote:Op zaterdag 12 juli 2025 16:03 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat is de buitenkant. Daar schuiven we het nu graag op af.
Het is dus allemaal de schuld van de buitenlanders.quote:Op zaterdag 12 juli 2025 16:27 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik zie het absoluut niet als de buitenkant, maar beschouw het als fundamenteel.
Uiteindelijk dus van de elite die het toelatingsbeleid en de uitvoering ervan bepaalt. Dat de migrant een beter leven wil ten koste van wat dan ook, kan je hen niet kwalijk nemen.quote:Op zaterdag 12 juli 2025 16:29 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het is dus allemaal de schuld van de buitenlanders.
Het is een prognose op basis van huidige gegevens, dat kan vanwege de technologische singulariteit heel anders uitpakken inderdaad. De pensioenleeftijd in Nederland is echter afhankelijk gemaakt van de gemiddelde levensverwachting en is dus al dynamisch.quote:Op zaterdag 12 juli 2025 12:20 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dat is een aanname die niet vaststaat
grijs haar zegt niets,quote:Op zaterdag 12 juli 2025 16:25 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ik heb ze zelfs van in de 30 gezien die al grijs werden.
Dus met een goede integratie zou je het prima vinden?quote:Op zaterdag 12 juli 2025 16:34 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Uiteindelijk dus van de elite die het toelatingsbeleid en de uitvoering ervan bepaalt. Dat de migrant een beter leven wil ten koste van wat dan ook, kan je hen niet kwalijk nemen.
NWS / Hoogleraar Paul Scheffer in nieuw boek: ’Immigratie mist elke regie’
ik zou ook hierheen gaanquote:Op zaterdag 12 juli 2025 16:34 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Uiteindelijk dus van de elite die het toelatingsbeleid en de uitvoering ervan bepaalt. Dat de migrant een beter leven wil ten koste van wat dan ook, kan je hen niet kwalijk nemen.
NWS / Hoogleraar Paul Scheffer in nieuw boek: ’Immigratie mist elke regie’
Integratie werkt 2 kanten op, ik vermoed dat men dat aspect nogal eens over het hoofd ziet. Beperkte migratie zie ik niet als problematisch, vooral als het migranten betreft die geen grote verschillen hebben in kernwaarden en normen met de autochtone bevolking. Daarmee ondermijnt men de sociale cohesie niet, waarvan vooral landen met hoge belasting&premie afdracht afhankelijk zijn die daarmee een ruimhartig sociaal stelsel financieren.quote:Op zaterdag 12 juli 2025 17:10 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dus met een goede integratie zou je het prima vinden?
De tribalisatie ontstaat ook omdat de mensen zich hier buitengesloten voelen en allemaal in een "probleemwijk" worden gedumpt. Laat ze zien waarom het hier beter leven is en laat ze daar aan meedoen. Hun opvoeding krijg je er nooit meer uit, dus wees er snel bij en accepteer dat de volwassenen er altijd een andere wereldvisie er op na gaan houden. En dat is prima, we kunnen van elkaar leren.quote:Op zaterdag 12 juli 2025 17:41 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Integratie werkt 2 kanten op, ik vermoed dat men dat aspect nogal eens over het hoofd ziet. Beperkte migratie zie ik niet als problematisch, vooral als het migranten betreft die geen grote verschillen hebben in kernwaarden en normen met de autochtone bevolking. Daarmee ondermijnt men de sociale cohesie niet, waarvan vooral landen met hoge belasting&premie afdracht afhankelijk zijn die daarmee een ruimhartig sociaal stelsel financieren.
Wat kunnen we precies leren van Syriërs en Somaliers dan?quote:Op zaterdag 12 juli 2025 17:47 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
De tribalisatie ontstaat ook omdat de mensen zich hier buitengesloten voelen en allemaal in een "probleemwijk" worden gedumpt. Laat ze zien waarom het hier beter leven is en laat ze daar aan meedoen. Hun opvoeding krijg je er nooit meer uit, dus wees er snel bij en accepteer dat de volwassenen er altijd een andere wereldvisie er op na gaan houden. En dat is prima, we kunnen van elkaar leren.
Ik heb een collega software ontwikkelaar gehad, die dat prima kon. Ze kwam uit Somalië. Haar vader was piloot bij een luchtvaartmaatschappij. Ook in Somalië. De meeste mensen (zeker die in de steden) zijn christelijk. Ze gaan daar zelfs naar de kerk. Ze hebben daar ook universiteiten. Dat het grootste deel van de bevolking heel arm is, wil niet zeggen dat ze achterlijk zijn. Het is daar gewoon niet zo eerlijk verdeeld.quote:Op zaterdag 12 juli 2025 18:06 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Wat kunnen we precies leren van Syriërs en Somaliers dan?
Die mensen zijn compleet inferieur aan de Westerse mens - misschien leuk en gezellig in een vacuum, maar zou iedereen zich gedragen als een Somalier dan zou het land in ramp tempo afglijden richting een tweede Somalië.
Links ontkent het hele probleem natuurlijk, want derde wereldlanden zijn shitholes louter vanwege het kolonialisme.
Het is eerder de cognitieve achteruitgang die de bottleneck is voor veel ouderen, al zullen ze dat zelf niet snel erkennen.quote:Op zaterdag 12 juli 2025 17:04 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
grijs haar zegt niets,
slechte longen en slechte hartfunctie wel
knieën die kun je tegenwoordig laten vervangen door cadcam gegenereerde exemplaren idem heup en bekken
Over een poosje hebben we een robot die je iedere dag verteld dat het tijd is om te gaan wandelen
en die de nieuwste oefeningen voordoet
op 68 MOET je met pensioenquote:Op zaterdag 12 juli 2025 18:21 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Hier heb je ouderen die weigeren om met pensioen te gaan.
Wat doe je dan als je niet werkt? Ik zou me geen raad weten, heel de dag op fok zitten.quote:Op zaterdag 12 juli 2025 18:28 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
op 68 MOET je met pensioen
ik (72) werkte ook nog 3 dagen, nu ff een paar maand niet
maar werken na je pensioen is leuk , juist omdat het niet hoeft , als flexkracht zijnde
zat te doenquote:Op zaterdag 12 juli 2025 20:06 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Wat doe je dan als je niet werkt? Ik zou me geen raad weten, heel de dag op fok zitten.
Gelukkig gaan AI en robots straks de belastingen en premies betalenquote:Niet werkenden, maar overheid betaalt nu het meest aan steeds duurdere AOW
De kosten voor AOW-uitkeringen voor ouderen groeien maar door, waardoor de overheid steeds meer belastinggeld moet bijleggen. Inmiddels komt meer dan de helft van het AOW-geld uit de schatkist.
De Algemene Ouderdomswet (AOW) is een basispensioen voor 67-plussers die in Nederland gewoond of gewerkt hebben. Het is een bescheiden bijdrage voor het levensonderhoud, maar door de vergrijzing lopen de totale kosten hard op.
Het totaalbedrag groeide vorig jaar naar 51,9 miljard euro, blijkt uit data van statistiekbureau CBS. In 2000 kostten de AOW-uitkeringen samen nog 19,1 miljard euro.
Een deel van de kosten wordt betaald uit het geld dat werkenden bijdragen met een zogeheten premie volksverzekeringen. Dat gaat automatisch van het loon af. Tot 2001 leverde deze premie genoeg op om alle AOW's mee te betalen.
In de jaren die volgden legde de overheid steeds geld bij om alle ouderen van het basispensioen te voorzien, zoals je in onderstaande grafiek kunt zien. De bijdrage uit de belastingpot groeide van 0,7 miljard in 2001 naar 28,5 miljard euro in 2024. Daarmee komt nu meer dan de helft van het benodigde geld uit de schatkist
Ondertussen groeit de premie die werkenden betalen niet mee. Door de heffingskortingen komt er zelfs minder geld binnen via premies. Hoogleraar pensioenrecht Erik Lutjens denkt niet dat daar een oplossing zit voor de hoge overheidskosten. "De premie is al best een last naast de vele andere lasten."
AOW-leeftijd aanpassen
Het verhogen van de AOW-leeftijd is een andere mogelijke bezuinigingsmaatregel. Die ligt nu op 67 jaar. "Die leeftijdsgrens houdt geen rekening met zware beroepen", zegt Lutjens.
Een gemiddelde stratenmaker is veel eerder uitgewerkt dan iemand met een kantoorbaan. Daardoor kan de AOW-leeftijd niet zomaar veel omhoog.
De AOW zou ook kunnen ingaan na een bepaald aantal jaren werken, zodat mensen met een zwaar beroep, die vaak jonger beginnen, op tijd met pensioen kunnen. Lutjens: "Dat is wel ingewikkeld om in te voeren. En ook kostbaar."
Het zal wel een voorbode zijn om fors minder AOW te gaan betalen aan die uitkeringsgerechtigden, dan hebben zij wel geen plichten meer, maar te weinig inkomsten om veel leuke dingen te kunnen doen.quote:Op woensdag 16 juli 2025 10:48 schreef Digi2 het volgende:
Gelukkig gaan AI en robots straks de belastingen en premies betalen![]()
Je kan natuurlijk ook gewoon de benodigde euro's bijdrukken![]()
De ouderen en uitkeringsgerechtigden gaan met volkstuintjes aan de slag, zodat ze eten op hun bord krijgen, tevens lichaamsbeweging, frisse lucht en een dagbestedingquote:Op woensdag 16 juli 2025 10:59 schreef torentje het volgende:
[..]
Het zal wel een voorbode zijn om fors minder AOW te gaan betalen aan die uitkeringsgerechtigden, dan hebben zij wel geen plichten meer, maar te weinig inkomsten om veel leuke dingen te kunnen doen.
Die uitkeringsgerechtigden zouden dan niet meer zijn als kasplantjes.
Ligt het aan mij of komt dat op hetzelfde neer?quote:Op woensdag 16 juli 2025 10:48 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Gelukkig gaan AI en robots straks de belastingen en premies betalen![]()
Je kan natuurlijk ook gewoon de benodigde euro's bijdrukken![]()
[ afbeelding ]
Als je de euros bijdrukt betaalt iedereen middels hogere inflatie, de rijken&ultrarijken verdienen er meestal stevig aan omdat die doorgaans te maken krijgen met asset inflatie, die vaak hoger is de de algehele gemiddelde inflatie. De bijl gaat nu structureel in de belastinggrondslag tav de werkenden en daar zal een alternatief voor gevonden moeten worden.quote:Op woensdag 16 juli 2025 12:15 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ligt het aan mij of komt dat op hetzelfde neer?
De werkenden betalen de overheid. De AOW moet (deels) gefiscaliseerd worden.
Als je weet dat het in bijna alle EU landen er nog veel slechter voorstaat, ga je pas beseffen hoeveel 1000den miljarden aan euros er bijgedrukt gaan wordenquote:Voor het eerst in de geschiedenis worden de AOW-uitkeringen voor meer dan de helft uit de belastingen betaald. Sinds 2001 moet de belastingbetaler te hulp schieten, omdat de AOW-premies niet toereikend genoeg zijn om het stelsel volledig te dekken. In 2024 werd de AOW voor 55 procent opgehaald uit belastinggeld, omgerekend zo’n 28,5 miljard euro. Volgens Tim Burggraaf, pensioenexpert bij EY, moet er op korte termijn een fundamentele keuze worden gemaakt om het Nederlandse pensioenstelsel overeind te houden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |